سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۶ - Jul 13, 2004
رمضان زاده اعلام كرد:
تصميمات تازه دولت در مورد ساخت و ساز شهري، ممنوعيت فروش دخانيات اوقات فراغت جوانان و حمايت از آسيب ديدگان
010056.jpg
دولت - خبرنگار همشهري: هيات وزيران روز گذشته در جلسه هفتگي خود تصويب كرد كه ۳۰ ميليارد ريال جهت اجراي برنامه هاي اوقات فراغت جوانان در تابستان هزينه شود.
سخنگوي دولت كه ديروز در جمع خبرنگاران مصوبات هيات وزيران را تشريح مي كرد افزود: مقرر شد كه ۱۰ ميليارد ريال از اين اعتبار به تشكل هاي غيردولتي، ۱۰ميليارد ريال براي آموزش جوانان در زمينه آي.تي و ۱۰ ميليارد ريال نيز به ۱۷ سازمان مرتبط با جوانان براي هزينه در زمينه اوقات فراغت تابستان اختصاص داده شود.
وي با اعلام تشكر هيات دولت از عملكرد سازمان ملي جوانان گفت: اين سازمان موظف شده با همكاري وزارتخانه هاي ارشاد و ارتباطات توليد برنامه هاي فرهنگي و ارائه آن از طريق اينترنت را پيگيري كند. رمضان زاده بر اولويت اوقات فراغت دختران از سوي دولت تاكيد كرد و گفت: سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز موظف شد اعتبارات بيشتري براي اوقات فراغت جوانان در نظر بگيرد.
مصوبه دولت
در خصوص ساختمان سازي
رمضان زاده سخنگوي دولت همچنين از تصويب آئين نامه اجرايي ماده ۳۳ قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان ها سخن گفت و با اشاره به اينكه شهرداريها و همه دستگاه هاي مربوطه مكلفند اين مصوبه را اجرا كنند گفت: براي ساختمان سازي تنها نقشه هايي پذيرفته مي شوند كه توسط اشخاص حقوقي و يا مهندسان طراحي ساختمان، طراحي شده و در حدود ظرفيت هاي مزبور عمل كنند.
وي افزود: كليه عمليات اجرايي ساختمان بايد توسط دفاتر مهندسي اجرا و مجري ساختمان مسئوليت صحت عمليات اجرايي آن را بر عهده دارد.رمضان زاده گفت كه دولت وزارت علوم را نيز مكلف كرد تا مقررات ملي ساختمان را در دروس كارشناسي رشته هاي مرتبط دانشگاه هاي تدريس كنند.
كنترل دخانيات
مصوبه ديگر دولت در روز گذشته تصويب لايحه كنترل دخانيات بودكه براساس آن فروش مواد دخاني به افراد زير ۱۸ سال ممنوع شد.
رمضان زاده سخنگوي دولت گفت كه براساس اين لايحه استعمال دخانيات در اماكن عمومي مسقف (به استثناي اماكن داراي مجوز)، وسايل نقليه عمومي و محل كار ممنوع است. وي گفت كه براي اجراي لايحه مبارزه با استعمال دخانيات، ستاد كشوري كنترل دخانيات نيز به رياست وزير بهداشت تشكيل شد.
پرداخت خسارت به حادثه ديدگان
رمضان زاده سخنگوي دولت از اختصاص ۸۰ ميليارد ريال اعتبار براي بازسازي و پرداخت خسارت حوادث غيرمترقبه سخن گفت و افزود: ۲۰ ميليارد ريال از اين مقدار به حادثه ديدگان انفجار قطار نيشابور اختصاص يافته است.
تأمين اعتبار بهزيستي
رمضان زاده در مورد كاهش بودجه سازمان بهزيستي و محروم شدن ۱۴۰ هزار معلول از بيمه درماني گفت: تلاش دولت براي تحت پوشش قراردادن بيمه شهروندان جدي است و هيچ سازماني نمي تواند نسبت به لغو پوشش بيمه اي اقدام كند.وي با اشاره به اينكه اين خبر را در مطبوعات ديده است گفت: دولت اعتبارات اين بخش را تامين خواهد كرد.

باتصويب آيين نامه اجرايي تبصره ۳ قانون بودجه سال ۸۳ از سوي دولت صورت گرفت
اختصاص يكصد ميليارد ريال براي حمايت از اشتغال فارغ التحصيلان
گروه علمي فرهنگي: جزئيات دستورالعمل اجرايي اعطاي تسهيلات به متخصصان و فارغ التحصيلان دانشگاهي در قالب قانون بودجه سال ۱۳۸۳ كل كشور اعلام شد.
به گزارش خبرنگار همشهري براساس تبصره سه قانون بودجه كل كشور و آيين نامه اجرايي اين تبصره كه به تصويب هيأت دولت رسيده است مبلغ يكصد ميليارد ريال تسهيلات بانكي به منظور ايجاد اشتغال مولد براي متخصصان و فارغ التحصيلان دانشگاهي و جذب نخبگان اختصاص يافت.
دستورالعمل اجرايي نحوه اعطاي اين تسهيلات در كميته اي متشكل از نمايندگان سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، سازمان ملي جوانان، وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، كار و امور اجتماعي و دفتر همكاري هاي فناوري رياست جمهوري (دبيرخانه كميته) به تصويب رسيده است. سود بانكي اين تسهيلات مطابق مصوبه شوراي پول و اعتبار (براي بخش كشاورزي ۱۵ درصد، بخش صنعت ۱۶ درصد و بخش خدمات ۲۱ درصد) بوده و زمان بازپرداخت آن با احتساب زمان اجراي طرح، حداكثر ۸ سال است. اين تسهيلات پس از بررسي و تصويب كميته مزبور، از طريق بانك عامل پرداخت خواهد شد.
كارآفرينان و متخصصين واجدشرايط و يا شركت ها و موسسات حقوقي غيردولتي كه بخشي از مالكيت آنها دراختيار متخصصين باشد، مي توانند با دبيرخانه اين كميته در دفتر همكاري هاي فناوري رياست جمهوري تماس حاصل نمايند و پس از دريافت و تكميل پرسشنامه، طرح هاي خود را بفرستند.
معيارهاي تعيين اولويت طرح ها به شرح زير است:
- طرح هاي پيشنهادي علاوه بر توجيه فني و اقتصادي مي بايست دربرگيرنده تكنولوژي هاي پيشرفته جديد باشد.
- طرح هايي كه در زمان كوتاهتري به بهره برداري برسند و نيازهاي واحدهاي توليدي و خدماتي را برآورده سازند.
- طرح هايي كه منجر به جلوگيري از مهاجرت نخبگان مي شود.
- طرح هايي كه متقاضيان آن داراي سابقه اجرايي و تحقيقاتي دراين زمينه بوده و داراي استطاعت مالي اوليه براي تامين بخشي از سرمايه گذاري (مانند خريد زمين و...) باشند.
- طرح هايي كه به نسبت اعتبار مورد درخواست موجب اشتغال فارغ التحصيلان ممتاز و نخبگان بيشتري مي شود.
- طرح هايي كه منجر به اشتغال ايثارگران فارغ التحصيل شامل رزمندگان، آزادگان، جانبازان و خانواده معظم شهدا مي شود.
متقاضيان مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر به نشاني اينترنتي www.tco.ac.ir/tabsereh3 مراجعه كنند.

مراكز درماني موظف به عقد قرارداد با سازمان هاي بيمه گر هستند
گروه اجتماعي: رييس سازمان بيمه خدمات درماني گفت: فقدان سازوكار قانوني براي عدم عقد قرارداد مراكز درماني با سازمان هاي بيمه، موجب سرباززدن مراكز درماني از تحت پوشش درآمدن سازمان هاي بيمه مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر موسوي در گفت وگوي اختصاصي با همشهري افزود: قانون مي گويد تمام مراكز درماني موظفند با سازمان هاي بيمه گر قرارداد منعقد كنند ولي تصريح نكرده و ضابطه اي هم نگذاشته كه اگر قرارداد نبستند چه اتفاقي مي افتد؟ لذا تعدادي از مراكز درماني از بستن قرارداد سربازمي زنند چون سازوكار قانوني براي آن وجود ندارد.
دكتر موسوي گفت: درحال حاضر ۳۶ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر تحت پوشش سازمان هستند و ۲۳ ميليون روستايي نيز تحت پوشش بيمه بستري ما هستند. وي افزود: از ۷۸۰ بيمارستان موجود كشور، ۷۱۳ بيمارستان و از ۶ هزار داروخانه، ۵۸۰۰ داروخانه طرف قرارداد ما هستند.
وي درخصوص نداشتن قرارداد تعدادي از بيمارستان ها گفت: عمدتا بيمارستان هاي لوكس حاضر به عقد قرارداد با سازمان نيستند چون قانون ضوابط اجرايي لازم را براي تحت پوشش درآمدن آنها دراختيار وزارت بهداشت نگذاشته است.
براساس اين گزارش، مديركل بيمه گري و درآمد سازمان بيمه خدمات درماني اعلام كرد: ضعف مديريت در بيمارستان هاي دولتي، موجب بي اعتمادي مردم نسبت به بخش دولتي شده است و همين امر عاملي است تا مردم تمايل بيشتري براي مراجعه به بخش خصوصي پيدا كنند.
دكتر محمدباقر هوشنگي در گفت وگو با خبرگزاري مهر گفت: ۹۰ درصد تخت هاي بيمارستاني كشور دولتي هستند و تعداد بيمارستان هاي بخش دولتي در شهرستان ها بيش از تهران است و شهرستان ها باتوجه به تعداد بخش هاي دولتي مردم تمايل بيشتري براي مراجعه به بخش دولتي دارند اما در تهران باتوجه به تعداد بسيار بيمارستان هاي خصوصي مردم تمايل بيشتري براي مراجعه به بخش خصوصي دارند.
وي در ادامه افزود: باتوجه به هزينه هاي بالايي كه بخش خصوصي از بيمار اخذ مي كند طبيعتا خدمات بيشتري به مردم ارايه مي دهد درصورتي كه نصف هزينه پرداخت شده به بخش خصوصي به بخش دولتي ارايه شود كيفيت خدمات بخش دولتي نيز دوچندان خواهد شد.

جانباز شيميايي ۸ سال دفاع مقدس به خيل شهدا پيوست
جانباز شهيد مسعود اميني از پرسنل غيور نيروي انتظامي پس از تحمل سال ها رنج و درد ناشي از عوارض شيميايي و موج انفجار سرانجام به ملكوت اعلي پيوست.
وي كه از پرسنل لشكر روح الله كميته ناجا بود در طول ۸ سال دفاع مقدس ضمن حضور در عمليات هاي مختلف، در عمليات والفجر ۸ دچار عارضه شيميايي و در منطقه سرپل ذهاب و عمليات كربلاي ۵ دچار مجروحيت و موج انفجار گرديد و سرانجام صبح روز شنبه ۲۰/۴/۸۳ بر اثر ايست قلبي و ريوي به شهادت رسيد.

باحضور استادان ايراني و ارمني در شيراز برگزار مي شود
همايش فن آوريهاي نوين و ميراث فرهنگي
گروه علمي فرهنگي: همايش «فن آوريهاي نوين و ميراث فرهنگي» ۲۵ و ۲۶ تيرماه با حضور كارشناسان ايراني و ارمني در هتل هماي شيراز برگزار مي شود.
عليرضا قلي نژاد، مديركل ميراث فرهنگي استان فارس ضمن اعلام اين خبر به همشهري درباره ويژگيهاي اين همايش گفت: در اين همايش علاوه بر حضور معاون وزير فرهنگ كشور ارمنستان، ۹ استاد شناخته شد ه و شاخص ارمني در حوزه باستان شناسي، معماري و شهرسازي حضور دارند كه در دو روز ۴ پروژه نمونه در كشور خود را مورد تجزيه و تحليل قرار مي دهند.
وي همچنين از حضور و ارائه مقاله توسط ۴ استاد باستان شناسي و معماري و شهرسازي ايران در اين سمينار خبر داد و گفت: به موازات ارائه مقاله و سخنراني پژوهشي از سوي استادان ارمني، ۴ استاد ايراني نيز ۴ پروژه نمونه مرمت شده در ايران را مورد تجزيه و تحليل كارشناسي قرار مي دهند.

بحران خانواده در غرب تشديد مي شود
آمار نشان مي دهد ماشيني شدن زندگي در كشورهاي غربي به ويژه در آمريكا زوج ها را از مسائل زناشويي غافل كرده است.
به گزارش پايگاه اينترنتي سي بي اس نيوز، در كشورهايي همچون آمريكا كار بيش از حد زوج ها و ماشيني شدن هر چه بيشتر زندگي باعث شده است آنها توجه كمتري به زندگي زناشويي و مشترك داشته باشند و اين مسئله باعث سست شدن پايه هاي خانواده و از هم پاشيدن آن مي شود.براساس تحقيقات ۴۵ درصد از زوج هاي آمريكايي فقط يك تا سه بار در ماه به طور كامل در كنار هم بسر مي برند. بسياري از زوج ها علت اين موضوع را نداشتن وقت و كار زياد بيان كردند.
آمار خيانت در آمريكا
در همين زمينه گزارش ديگري حاكي است با گستردگي فساد و كم رنگ شدن ارزش هاي اخلاقي در آمريكا آمار خيانت زنان به مردان سير تصاعدي پيدا كرده است.
به گزارش شبكه تلويزيوني فاكس نيوز، براساس آمار مركز تحقيقات ملي آمريكا در سال ۱۹۹۱ ده درصد از زنان آمريكايي به مردان خود خيانت كرده اند و اين رقم در سال ۲۰۰۲ به پانزده درصد افزايش يافته است. براساس اين آمار ۲۲ درصد از مردان آمريكايي در سال ۱۹۹۱ به زنان خود خيانت كرده اند و اين رقم در سال ۲۰۰۲ ثابت مانده است.
زنان آمريكايي علت خيانت به همسران خود را بي توجهي مردان به آنان و كمبود محبت اعلام كردند. گروهي از اين زنان ساعت كار زياد مردان را علت بي بند و باري خود مي دانند با اين حال هشتاد درصد از مردم آمريكا خيانت زن يا مرد را نادرست مي دانند. شصت درصد از زنان آمريكايي كار مي كنند و حقوق بيست و پنج درصد آنان بيش از مردان است.
بحران سقط جنين در انگليس
در كشورهاي اروپايي نيز وضعيت نهاد خانواده بهتر از آمريكا نيست. سست شدن پيوندهاي خانوادگي در اروپا تا به آنجا گسترش يافته كه شمار دختران اروپايي كه به دليل بارداري ناخواسته اقدام به سقط جنين مي كنند هر سال افزايش مي يابد. يكي از اين گزارشها نشان مي دهد سقط جنين در بين دختران كمتر از ۱۴ سال انگليسي گسترش يافته و به مرز بحران رسيده است.به گزارش واحد مركزي خبر از لندن، روزنامه ايونينگ استاندارد نوشت ۳۵ هزار دختر نوجوان در سال ۲۰۰۲ ميلادي سقط جنين كرده اند كه ۱۰ درصد آنها كمتر از ۱۶ سال سن دارند و در همان سال دهها دختر كمتر از ۱۴ سال نيز در لندن سقط جنين كرده اند.
به نوشته اين روزنامه در سال ۲۰۰۲، لندن از نظر سقط جنين دختران نوجوان، بدترين وضع را در بين شهرهاي انگليس داشته است و ۷ هزار و ۹۵۵ دختر نوجوان جنين خود را سقط كردند كه ۶۳۳ نفر از آنان كمتر از ۱۶ سال سن دارند.
كارشناسان معتقدند ميزان واقعي سقط جنين بسيار بيشتر از اين رقم است زيرا بسياري از دختران نوجوان، سقط جنين خود را گزارش نمي كنند و يا بلافاصله پس از بارداري با استفاده از قرص هاي ويژه، جنين خود را از بين مي برند.به نوشته ايونينگ استاندارد برخي از دختران نوجوان كه به صورت ناخواسته باردار مي شوند به ناچار مدرسه را ترك مي كنند و به فعاليتهاي غيراخلاقي مي پردازند كه حداقل سه سال زودتر از سن قانوني براي اين گونه اقدامات است.
براساس آمار موجود ۱۵۸ دختر ۱۲ و ۱۳ ساله در سال ۲۰۰۲ در انگليس، جنين هاي خود را سقط كردند و برآورد مي شود كه بيش از ۴۰ درصدبارداري ها در سنين ۱۵ تا ۱۷ سالگي به سقط جنين منجر شده است.
سقط جنين در اسپانيا
بررسي هاي علمي صورت گرفته در اسپانيا نيز نشان مي دهد شمار سقط جنين دختران زير ۱۸ سال در اين كشور غربي ظرف دهه گذشته دو برابر شده است.شوراي عالي پژوهش     هاي علمي در زمينه بارداري در اسپانيا اعلام كرد: در حالي كه در سال ۱۹۹۰ نرخ سقط جنين دختران برابر با ۴/۸ درصد بود، اين رقم در سال ۱۹۹۵ به ۱۲ درصد و در سال ۲۰۰۱ به ۱۵ درصد افزايش يافت.براساس اين گزارش، نيمي از دختران حامله زير ۱۸ سال در اسپانيا در سال ۲۰۰۱ ميلادي به صورت داوطلبانه سقط جنين كردند.
در گزارش شوراي عالي پژوهش هاي علمي اسپانيا، به رشد چشمگير ميزان سقط جنين در بين دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله اشاره شده كه در طول دهه گذشته ۹۹ درصد بوده است.
بنابراين گزارش، در سال ۱۹۹۰ شمار سقط جنين دختران نوجوان بالغ بر ۴ هزار و ۹۷۹ مورد بود.اين رقم در ۱۹۹۵ به ۶ هزار و ۹۷۵ مورد و در سال ۲۰۰۱ تقريباً ۱۰ هزار مورد افزايش پيدا كرد.بر پايه گزارش شوراي پژوهش هاي علمي اسپانيا، روند رشد سقط جنين در ميان زنان ۲۰ تا ۲۵ ساله نيز مشاهده شد كه در طول دهه گذشته ۳/۹۵ درصد افزايش داشته است.براساس اين گزارش، در سال ۱۹۹۰ در بين زنان در اين سنين ۱۰ هزار مورد سقط جنين، در سال ۱۹۹۵ ميلادي ۱۳ هزار و ۲۰۰ مورد و در سال ۲۰۰۱ ميلادي بيش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ مورد سقط جنين وجود داشته است.

طرح بيمه زنان خانه دار امسال در ۱۰۰ شهر اجرا مي شود
010059.jpg
گروه اجتماعي: ليلا خاكسار - طرح بيمه زنان خانه دار كه دو سال پيش در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد از جمله طرحهايي است كه مورد استقبال بسياري از مردم قرار گرفت و در اين ميان زنان خانه دار كه به نوعي اجراي اين طرح را پشتوانه اي براي آينده خود مي دانستند، استقبال بيشتري از خود نشان دادند.
به گزارش خبرنگار همشهري اين طرح جمعيتي در حدود ۵/۱۳ ميليون نفر را در برمي گيرد و نحوه اجراي آن بدين شكل است كه سازمان بهزيستي كشور مبلغ ۵ هزار تومان به عنوان حق بيمه زنان خانه دار پرداخت كند و مبلغ ۵ هزار تومان نيز از سوي زنان خانه دار پرداخت مي شود و به اين ترتيب زنان خانه دار در سن ۵۰ سالگي بازنشسته شده و از مستمري بازنشستگي استفاده مي كنند.
دكتر سيد حسن علم الهدايي معاون اجتماعي سازمان بهزيستي در اين خصوص مي گويد: اجراي طرح بيمه زنان خانه دار سالانه ۶۰ ميليارد تومان اعتبار نياز دارد در حالي كه اعتبار سازمان بهزيستي براي اين منظور از دو ميليارد تومان تجاوز نمي كند.
وي گفت: اجراي اين طرح در سال ۸۲ از شش شهر به ۵۳ شهر گسترش يافت و امسال نيز با افزايش اعتبار دريافتي به ۱۰۰ شهر در سطح كشور گسترش پيدا مي كند.
علم الهدايي همچنين گفت: امسال حدود ۲ ميليارد تومان از سوي سازمان بهزيستي و ۵۰۰ ميليون تومان از سوي مركز مشاركت امور زنان رياست جمهوري براي اجراي اين طرح اختصاص يافته كه اميدواريم با گسترش فرهنگ جامعه در زمينه ضرورت اجراي اين طرح و لزوم حمايت از اين قشر آسيب پذير بتوانيم اعتبار بيشتري براي اجرا ي آن تامين كنيم.
وي افزود: با توجه به بودجه و اعتباراتي كه وجود داشته تا امسال ۲۲ هزار نفر مشمول اجراي اين طرح مي شوند و ما براي اينكه بتوانيم همه اين افراد را تحت پوشش قرار دهيم ۶۰ ميليارد تومان اعتبار نياز داريم كه هر ساله يك ميليون زن خانه دار را بيمه كرده و اجراي كامل آن ظرف ۱۳ سال شكل بگيرد. اما با توجه به اعتبارت اندك فعلي اجراي كامل اين طرح سالها طول خواهد كشيد.

در المپياد آتش نشان هاي كشور عنوان شد:
سهم ايران از تلفات زلزله سه برابر ژاپن است
گروه اجتماعي:شهردار كرج گفت: به دليل مقابله نكردن با پديده طبيعي، سهم ايران از تلفات زلزله سه برابر ژاپن است. مهندس علي تركاشوند ديروز در آيين «چهارمين المپياد عملياتي - ورزشي آتش نشانان كشور» با اعلام اين مطلب افزود: آمارها نشان مي دهد، در يك صد سال گذشته بالغ بر يك ميليون و ۶۰۰ هزار نفر در جهان بر اثر زلزله جان خود را از دست داده اند.
وي با اشاره به اينكه بيش از ۸۰ درصد زلزله هاي مخرب در شش كشور ايران، شوروي سابق، تركيه، پرو و گواتمالا رخ داده است، يادآور شد: متأسفانه سهم تلفات ايران در ميان كشورها با ۳/۱۷ درصد، بيشترين سهم است.
تركاشوند گفت: مقابله نكردن با زلزله، مهم ترين دليل بالا بودن آمار تلفات در كشور است كه با تجهيز سازمان هايي از قبيل آتش نشاني به استانداردهاي جهاني، گام هاي موثري در راه كاهش تلفات برداشته خواهد شد.
وي راه اندازي آتش نشاني بانوان را كه براي اولين بار در كرج صورت پذيرفته است، از ديگر اقدامات سازمان آتش نشاني كرج برشمرد.
شهردار كرج با ابراز خرسندي از برپايي «چهارمين المپياد عملياتي - ورزشي آتش نشانان كشور»، آن را گام موثري به منظور ارتقاي توان عملياتي و آمادگي جسماني اين افراد در امر امداد و نجات برشمرد.
گفتني است، «چهارمين المپياد عملياتي - ورزشي آتش نشانان كشور» كه به همت سازمان شهرداري هاي كشور و با همكاري شهرداري كرج روز دوشنبه ۲۲ تير ماه در هتل المپيك گشايش يافت تا روز شنبه ۲۷ تير ماه به كار خود ادامه مي دهد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |