سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۶ - Jul 13, 2004
نقش علم در فوتبال ايران
همساني روند رشد فوتبال باشگاهها با تيم ها ي ملي
010071.jpg
گروه ورزشي: يكي از عوامل مهم در رشد فوتبال حرفه اي و پايدار  كه در نهايت برايندش در تيم ملي متبلور مي شود، همساني با علم روز فوتبال است. پديده اي چون فوتبال ساكن و راكد نيست، كه اگر چنين باشد چون آب مانده و غير جاري مي گندد. فوتبال از جمله رشته هاي ورزشي است كه پتانسيل پويايي آن نسبت به بقيه رشته  ها بسيار زياد است.
براي هماهنگ شدن با اين پويايي و رسيدن به مرزهاي موفقيت و حركت با موج اول كشورهاي جهان لازم است كه از كلاسهاي قاره اي عقب نمانيم. از آنجا كه رشد فوتبال در تقابل تيم و رقابت و پيروزي وحتي قهرماني شكل مي گيرد، پس بايد در كليت يك دوره مسابقه  و يا يك تورنمنت بدنبال ارزشهاي روز و علمي آن بود.
اساس اين اتفاق در باشگاهها شكل مي گيرد و ثمره آن در تيمهاي ملي بروز مي كند. پس هر آنچه لازم باشد در مقطع پايه و يا بدنه فوتبال تزريق شود، به باشگاهها ارتباط پيدا مي كند. براي رسيدن به نقطه قابل قبول چند راه وجود دارد: توسعه كلي علم فوتبال در سطح باشگاهها، بالابردن سطح كيفي بازيها و ايجاد محيط مناسب براي بروز خلاقيت ها.
از آنجا كه در زمينه توسعه كلي علم فوتبال هنوز به يك عادت فرهنگي نرسيده ايم، بايد از طريق استخدام مربيان تحصيل كرده (چه خارجي چه داخلي) به هدف خود برسيم.
در يك دهه ناقص به اين هدف نزديك شديم. دهه پنجاه و جام تخت جمشيد كه اكثر مربيان تيمها را كساني تشكيل مي دادند كه يا در خارج كلاس ديده بودند، يا مربيان ايراني داراي مدارك و تجربه و سابقه بازي بودند. نتايج آن تلاش و توجه به حضورما در جام جهاني ۱۹۷۸ منجر شد، در جام ملت ها و بازيهاي آسيايي و باشگاهي نيز موفق بوديم. از تمام نقاط دنيا مربي داشتيم. از انگليس، آلمان، يوگسلاوي، هنگ كنگ، شوروي و اسكاتلند گرفته تا برزيل و مربيان داخلي كه پس از كنار گذاشتن دوران بازيگري و گذراندن كلاسهاي پيشرفته توانستند با تيمها باشگاهي و ملي به موفقيت هاي چشم گيري برسند.
حشمت مهاجراني، محمود ياوري، حسن حبيبي، پرويز ابوطالب ، همايون شاهرخي و اصغر شرفي... از آن جمله كه در فوتبال ما ۳۰ سال دوام آورده اند. اين طريق در فوتبال ما موثرتر واقع مي شود كه باشگاههاي درجه  اول خود را با استخدام مربيان خارجي و داخلي تحصيلكرده به درجه اي از رشد برسانيم كه با علم روز فوتبال همساني داشته باشد. محلات و آموزشگاهها و مدارس خصوصي كار خود را انجام مي دهند. در شرايط فعلي نيز كم نداشته ايم مربياني را كه از همين طريق به افتخار رسيدند.
مجيد جلالي، فيروز كريمي، فرهاد كاظمي، محمد رضا گربگندي، جمشيد رشيدي، امير قلعه نويي، اكبر ميثاقيان، محمد احمدزاده، ناصر ابراهيمي و... نتايج بدي هم نگرفته ايم و تاثير مثبت آن را در تيمهاي ملي نيز ديده ايم، پس چرا ادامه ندهيم. كلاسهاي پررونق و پرمحتوا براي مربيان جوان و در نيمه راه،ما را شايد از مربي خارجي هم بي نياز كند و اگر آنها هم بيايند كه چه بهتر. علم را در فوتبال فراموش نكنيد، چراغ در دست، راه روشن تر و نتيجه مثبت تر خواهد بود.

قهرماني اسكي باز ايراني در اتريش
گروه ورزشي: فدراسيون اسكي روز دوشنبه اعلام كرد: «افشين كلهر» ورزشكار اسكي روي چمن ايران كه در اتريش بسر مي برد، در يك دوره مسابقات داخلي اين كشور به عنوان نخست دست يافت.اين مسابقه كه مورد تأييد فدراسيون بين المللي اسكي (فيز) نيز هست در رشته مارپيچ كوچك برگزار شد.

استعفاي قريب تكذيب شد
گروه ورزشي: عضو هيات  مديره  باشگاه  فرهنگي  ورزشي  باشگاه  استقلال  تهران  شايعه  استعفاي  دكتر حسين  قريب  مدير عامل  اين  باشگاه  را تكذيب  كرد.
علي  تاجرنيا كه  روز دوشنبه  با خبرنگار ايرنا گفت  وگو مي كرد، افزود: هيچ  متنــي  دال  بر استعفاي  وي  به  هيات  مديره  باشگاه  نرسيده  است .

تهران ميزبان مسابقات زنان ورزشكار پايتخت هاي اسلامي
گروه ورزشي: اولين دوره مسابقات بين المللي زنان پايتخت هاي كشورهاي اسلامي و آسيايي از يكم تا دهم بهمن ماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.به گزارش اداره كل روابط عمومي شهرداري تهران؛ مهندس رحيم مشايي، معاون امور اجتماعي و فرهنگي و رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با بيان اين مطلب افزود: اين مسابقات در رشته هاي شنا، تيراندازي، تنيس روي ميز، واليبال، دووميداني، ژيمناستيك، بدمينتون، تكواندو، كاراته و فوتسال برگزار خواهد شد.وي خاطرنشان كرد: در بخش معلولين نيز مسابقاتي در رشته هاي تنيس روي ميز و تيراندازي برگزار مي شود.معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، هدف از برگزاري اين مسابقات را گسترش ورزش بانوان در كشور ذكر كرد.

۱۷۵۳۵ دانش آموز در المپياد ورزشي هفتم
010074.jpg
خبرنگار همشهري: هفتمين دوره المپياد ورزشي مدارس كشور با هماهنگي هاي به عمل آمده با فدراسيون بين المللي ورزش مدارس جهان و كميته بين المللي المپيك امسال تحت عنوان استقبال از بازيهاي المپيك با شركت ۱۷۵۳۵ شركت كننده از مردادماه سال جاري در شهرهاي مشهد، همدان و تهران برگزار خواهد شد. رضا عموزاده خليلي رئيس فدراسيون ورزش مدارس كشور با اعلام اين خبر در گفتگويي مطبوعاتي و راديو تلويزيوني اعلام داشت: در اين المپياد ركورد شركت كنندگان شكسته خواهد شد و با روشن شدن مشعل بازيها شاهد رويش شكوفه ها در ورزش خواهيم بود. وي ضمن اعلام استقبال مسئولان ورزش مدارس جهان و رئيس كميته بين المللي المپيك از نامگذاري اين دوره از بازيها اظهار اميدواري كرد كه حركت فدراسيون ورزش مدارس الگويي براي ساير كشورهاي عضو و همسايه در آيد.
رئيس فدراسيون ورزش مدارس با اشاره به تجمع پرشكوه ۱۷۵۳۵ دانش آموز و چيزي نزديك به چهار هزار مربي در اين المپياد، فدراسيون هاي ورزشي بتوانند از اين موقعيت در برگزاري كلاسها و همچنين شناسايي نخبگان نهايت استفاده را ببرند. وي افزود: حضور ۱۶۰۰ تيم ورزشي باعث شد تا از فدراسيون ها بخواهيم مربيان برتر خود را براي برپايي كارگاههاي آموزشي به ما معرفي كنند كه خوشبختانه شاهد معرفي چند مربي خارجي شاخص مشغول به كار در ايران از سوي فدراسيون ها نيز بوديم. عموزاده خليلي همچنين خبر از تولد يك نشريه روزانه به نام نشاط را در طول يك ماه برگزاري اين مسابقات داد كه تمامي اخبار و وقايع بازيهارا در بر مي گيرد. پرداخت جوائز نقدي به كاروان هاي ورزشي برتر از لحاظ فني و اخلاقي از جمله ديگر برنامه هاي جديد فدراسيون ورزش مدارس كشور است كه بر اساس آن سه كاروان برتر از لحاظ اخلاقي و فني هر كدام به ترتيب سي، بيست و ده ميليون ريال جايزه پاداش داده مي شود.

بسكتبال به هدف نزد
گروه ورزشي: تيم ملي بسكتبال ايران از سفر صربستان و مونته نگرو پس از گذشت ده روز به تهران بازگشت تا از روز شنبه آينده خود را آماده حضور درمسابقات غرب آسيا سازد. تيم ملي بسكتبال بزرگسالان در شرايطي در معيت «بوسنياك» مربي خارجي خود عازم كمپ هاي اردويي و تمريني شهر بلگراد شد كه متأسفانه به دليل فصل استراحت تيم ها به گواه اظهارات مدير تيم هاي ملي و تني چند از بازيكنان قادر به بازي با حريفان قدرتمند و آماده نشد.به نظر مي رسد كه مسئولان بسكتبال با وجود «بوسنياك» كه كاملاً با شرايط و موقعيت كشورش در اين فصل از سال آشناست، در ارزيابي و برنامه ريزي اين سفر دقيق عمل نكرده اند وگرنه چه لزومي داشت كه تيم ملي فقط براي انجام چند بازي با تيم هاي بي نام و نشان تن به اين سفر خسته كننده دهد؟!

۲۲ بازيكن تيم ملي معرفي شدند
گروه ورزشي: از سوي سازمان تيم هاي ملي فوتبال ايران، ۲۲ بازيكن به اردوي آمادگي تيم ملي دعوت شدند.
به گزارش روز روابط عمومي فدراسيون فوتبال، اين اردو از امروز به مدت ۲ روز تشكيل مي شود.دعوت شدگان بايد ساعت ۱۸ امروز در محل كمپ تيم هاي ملي خود را به مربيان مربوطه معرفي كنند.
اسامي بازيكنان دعوت شده به اردو به شرح زير است: ابراهيم ميرزاپور، سيدمهدي رحمتي، يحيي گل محمدي، جلال كاملي مفرد، حسين كعبي، ستار زارع، جواد نكونام، سيدمحمد علوي، آرش برهاني، مهدي مهدوي كيا، فرزاد مجيدي، حسن رودباريان، رحمان رضايي، محمد نصرتي، ابراهيم تقي پور، مهدي اميرآبادي، علي بداوي، حامد كاويانپور، ايمان مبعلي، علي كريمي، رضا عنايتي و علي دايي.تيم ملي فوتبال ايران پس از اين اردو براي شركت در رقابت هاي فوتبال جام ملت هاي آسيا عازم چين مي شود.

يك مدال طلا و يك نقره براي دووميداني در بلاروس
گروه ورزشي: فدراسيون دو و ميداني روز دوشنبه اعلام كرد: دو دونده ايران كه به عنوان ميهمان در رقابت هاي دو و ميداني قهرماني بلاروس شركت كرده بودند، به يك مدال طلا و يك نقره دست يافتند.
«مهدي روايي» و «ايوب آرخي» در پيكارهاي ماده پرتاب نيزه اين مسابقات كه روز يكشنبه برگزار شد، توانستند به مدال هاي طلا و نقره اين ماده دست يابند.
روايي نيزه را به مسافت ۸۶/۷۰ متر پرتاب كرد و بر سكوي نخست ايستاد و آرخي با پرتاب ۶۹ متر دوم شد.
روايي و آرخي در اردوي آمادگي تيم ملي دووميداني ايران كه در بلاروس داير است، حضور دارند.

اقدام ارزنده نماينده شايسته هندبال ايران
010065.jpg
گروه ورزشي: احسان كميلي نماينده هندبال كشورمان به نشانه اعتراض به حضور يك بازيكن رژيم اشغالگر قدس در تيم هندبال منتخب جهان، از ادامه حضور در اين تيم خودداري كرد و ظرف چند روز آينده به كشور بازخواهد گشت.
كميلي هندباليست جوان تيم سپاهان كه از سوي تيم منتخب هندبال جهان براي انجام چند ديدار با تيم هاي ملي هندبال دنيا به ايتاليا سفر كرده است، پس از انجام چند ديدار با تيم هاي ايسلند، كرواسي و اسپانيا، علي رغم درخشش در اين مسابقات به نشانه اعتراض به حضور يك بازيكن اسرائيلي در تيم منتخب هندبال جهان، پس از مشورت با رئيس فدراسيون هندبال كشورمان، از ادامه حضور در اين تيم خودداري كرد و روز چهارشنبه ايتاليا را به مقصد تهران، ترك مي كند.

تيم كاراته ايران در جهان چهارم شد
گروه ورزشي: اداره كل تربيت بدني وزارت علوم، تحقيقات و فناوري روز دوشنبه اعلام كرد: تيم كاراته دانشجويان ايران در مسابقات جهاني اين رشته به عنوان چهارمي دست يافت.
به گزارش اين اداره كل، تيم كاراته دانشجويان ايران در اين مسابقات با كسب يك مدال طلا و يك نقره بعد از تيم هاي روسيه، ژاپن و فرانسه در رده چهارم ايستاد.
تيم روسيه با ۲ مدال طلا، يك نقره و يك برنز اول شد، تيم ژاپن با دو مدال طلا و ۳ برنز و فرانسه با يك مدال طلا و دو نقره به ترتيب به عناوين دوم و سوم دست يافتند.
مدال طلاي ايران را در اين مسابقات در وزن بالاي۸۰ كيلوگرم رضا عزيزي و مدال نقره توسط تيم كاتا تيمي به دست آمد.
در اين مسابقات كه در صربستان به پايان رسيد، ۳۴ كشور حضور داشتند.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |