سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۶ - Jul 13, 2004
رئيس جمهوري در ديدار نخست وزير سنگاپور:
ايران مبتكر و به دنبال تحقق طرح خاورميانه عاري از سلاح اتمي است
جهان بايد نسبت به برنامه هاي اتمي كشورهايي كه حتي عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي هم نيستند، نگران باشد
010095.jpg
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: مذاكرات  رسمي هيات هاي  عالي  رتبه  جمهوري  اسلامي ايران  و سنگاپور به رياست  سيد محمد خاتمي رئيس  جمهوري  و گو چوك  تونگ  نخست  وزير سنگاپورديروز در تهران  برگزار شد.
به  گزارش  دفتر امور رسانه هاي  رياست  جمهوري ، خاتمي در اين  ديدارابراز اميدواري  كرد: سفر نخست  وزير سنگاپور به  تهران  موجب  تقويت  روابط كشورهاي  آسيايي  در دو سوي  اين  قاره  شود.
وي  با توجه  به  رشد مناسبات  اقتصادي ، آمادگي  تهران  را براي  گسترش مناسبات  تجاري  و اقتصادي  در همه  زمينه ها با سنگاپور، بر اساس  احترام  به منافع  متقابل  اعلام  كرد.
خاتمي با اشاره  به  موانع  بروكراسي  در اقتصاد ايران  و اصلاحات  اقتصادي دولت  و فراهم  شدن  زمينه  براي  سرمايه گذاري  خارجي  در ايران ، گفت : سياست روابط با كشورهاي  دنيا بر اساس  احترام  متقابل  سبب  شده  تا بتوانيم  ازامكانات  دنيا استفاده  مطلوبي  انجام  دهيم .
رئيس  جمهوري  با تأكيد بر ثبات  و رشد اقتصادي  در كشور، حضورسرمايه گذاران  خارجي  در ايران  را زمينه ساز حضور آنها در خاورميانه  وآسياي  ميانه  دانست .
وي  افزود: دو كشور مي توانند در زمينه  سرمايه گذاري  مشترك  در بازارهاي وسيع  و حساس  منطقه  با يكديگر فعاليت  كنند.
خاتمي همچنين  به  موفقيت هاي  كشور در توليد گندم ، احداث  سدها وافزايش  محصولات  پتروشيمي اشاره  كرد و از گسترش  فعاليت  بخش  خصوصي  در صنايع و زمينه هاي  مختلف  اقتصادي  كشور خبر داد.
وي  در بخش  ديگري  از سخنانش  با تبيين  برنامه هاي  ايران  در دستيابي  به فناوري  صلح  آميز هسته اي ، از برخوردهاي  دوگانه  با كشورهاي  داراي  برنامه اتمي ابراز تاسف  كرد و گفت : اگر سلاح هاي  اتمي خطرناك  است ، جهان  بايد نسبت به  برنامه هاي  اتمي كشورهايي  كه  حتي  عضو آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي هم نيستند، نگران  باشد.
وي  با تأكيد بر اين كه  در سياست  دفاعي  ما سلاح هاي  كشتار جمعي  به  هيچ وجه  جايگاهي  ندارد،گفت: ايران  مبتكر و به  دنبال  طرح  خاورميانه عاري  از سلاح هاي  اتمي بوده  و هست  و داوطلبانه  پروتكل  الحاقي  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي و تعليق  غني سازي  را اجرا كرده  است .
در اين  ديدار كه  كمال  خرازي  وزير امور خارجه  وعلي  صوفي  وزيرتعاون  كشورمان  و وزيران  خارجه  و جوانان  سنگاپور نيز حضور داشتند،
گوچوك تونگ  نخست  وزير سنگاپور با اشاره  به  ظرفيت هاي  موجود براي  تحكيم  بيشترهمكاريهاي  سياسي  و اقتصادي ، خواستار تدوين  چارچوبي  براي  سرمايه گذاري بيشتر تجار و بخش  خصوصي  دو كشور شد.
وي  با توجه  به  جايگاه  مهم  تاريخي  و جغرافيايي  ايران  و ظرفيتهاي اقتصادي  بالاي  آن ، گسترش  روابط كشورش  با ايران  را حايز اهميت  زيادي دانست  و ابراز اميدواري  كرد: كه  اين  سفر سبب  درك  عميق  تر ميان  دو كشور وزمينه  ساز گسترش  هرچه  بيشتر روابط شود.
نخست  وزير سنگاپور با اشاره  به  پيوستن  آتي  كشورش  به  شوراي  حكام  آژانس بين المللي  انرژي  اتمي و وجود برخي  نگراني هاي  جامعه  جهاني  نسبت  به فعاليتهاي  اتمي برخي  كشورها، از توضيحات  تهران  در خصوص  دستيابي  به  فناوري صلح  آميز اتمي قدرداني  كرد.
نخست  وزير سنگاپور همچنين  از رئيس  جمهوري  كشورمان  براي  سفر به  اين كشور دعوت  رسمي كرد.
طرفين  در اين  مذاكرات  در خصوص  راههاي  مبارزه  با تروريسم  و ترويج  گفت و گوي  تمدنها بحث  و تبادل  نظر كردند.

برنامه رقيب بوش براي ايران
سناتور جان كري در گفت وگو با مجله نيوزويك، ايران و منع توليدات هسته اي را از اولويت هاي مورد نظرش در صورت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري خواند.
به گزارش (ايسنا)، جان كري، كانديداي دموكرات انتخابات رياست جمهوري در اولين مصاحبه خود با اين مجله آمريكايي در پاسخ به سوالي درباره برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران گفت: پيش از اين نيز طي يك سخنراني اعلام كردم كه ايران و منع توليدات هسته اي از اولويت هاي برنامه من خواهد بود و من به ويژه مساله منع توليدات هسته اي را در صدر دستور كار دولتم قرار خواهم داد. وي ادامه داد: ابتكار عمل جديد در جهت منع توليدات هسته اي و برخلاف آن چه كه «جان كندي» در خصوص معاهده  آزمايش هسته اي در دهه ۶۰ انجام داد، نخواهد بود و ما از طريق الگو و نيز بر اساس رسم سياست و ديپلماسي پيش خواهيم رفت و الگو به اين ترتيب است كه از اصرار دولت براي ايجاد موج جديدي از سلاح هاي هسته اي دست برداشته و از محدوديت هاي سلاح هاي كوچك هسته اي حمايت مي كنيم.
جان ادواردز، معاون جان كري نيز در اين باره گفت: پيش از هر چيز بايد بگويم اين مساله وظيفه رئيس جمهور است و اوست كه درباره سياست دولت در خصوص چنين مسائلي تصميم گيري مي كند. وظيفه من تنها پيشنهاد دادن و مشاوره است و اگر قرار باشد كسي درباره من، خانواده ام و امنيت مان تصميم گيري كند، اين شخص كسي نخواهد بود جز رئيس جمهور (كري)؛ آن چه كه وي اعلام كرده شبيه به پيشنهادي است كه من ارائه داده بودم مبني بر اين كه آمريكا مسئوليت ايجاد آن چه كه من آن را معاهده هسته اي جهاني ناميدم، به عهده بگيرد كه ما از طريق آن برخي مشكلات در توافقات منع گسترش توليدات هسته اي را برطرف كرده و يك رژيم تحريم هاي بين المللي به جاي آن ايجاد كنيم.
وي ادامه داد: اهميت اتحاد ما در مبارزه با تروريسم كه كري از آن سخن مي گويد در تمامي موارد به كار مي آيد، بدون كمك ديگران نمي توانيم در خصوص توليدات هسته اي مقاومت كنيم و بدون رهبري آمريكا خلا بزرگي در اين خصوص وجود دارد. وي همچنين گفت: اين موضوعي است كه كري آن را درك مي كند، اما بوش آن را نمي فهمد.

عبدالعزيز حكيم :
جنگ ايران، در محاكمه صدام مطرح خواهد شد
سيدعبدالعزيز حكيم اظهار داشت: محاكمه صدام شامل جنايت هاي بسياري است كه در جلسه اول توجيه اتهامات وي، همه آنها مورد بررسي قرار نگرفته است.
به گزارش (ايسنا)، روزنامه الحيات، چاپ لندن، با مخابره اين خبر افزود كه سيدعبدالعزيز حكيم، رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق پس از ديدار با مقامات ايران در گفتگو با اين روزنامه بيان داشت: از جنايت هاي صدام مي توان به جنگ عليه ايران و كشورهاي همسايه و همچنين تجاوز به ديگر كشورها اشاره كرد كه اين جنايات طي جلسه اول توجيه اتهامات بررسي نشده است.
وي افزود: جنايات صدام، با جديت پيگيري مي شوند و همه دعاوي عليه وي از جمله جنگ عليه ايران، كشتار و طرد مردم از كشورشان و استفاده از سلاح هاي شيميايي مطرح خواهد شد.
حكيم در ادامه اتهام بي اساس عليه ايران درباره دخالت اين كشور در امور عراق و اجازه دادن به ورود غيرقانوني افراد به اين كشور را رد كرد. وي ادامه داد: انديشه هايي به منظور ايجاد همكاري امنيتي بين دو كشور وجود دارد كه البته اين انديشه ها براي تهران مطرح و از سوي مقامات آن مورد استقبال واقع شده است.
رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق تأكيد كرد: ايران طي دو دهه گذشته از ملت عراق حمايت كرده است و در راستاي تثبيت ثبات در اين كشور گام برداشته است، چرا كه اين مسئله موجب ثبات تمام منطقه مي شود.
وي در ادامه به آمادگي ايران براي كمك به مردم عراق در حفظ امنيت و ثبات كشورشان اشاره كرد.
حكيم با ابراز اميدواري نسبت به بهبود يافتن اوضاع امنيتي عراق به ايجاد تشكيلاتي براي همكاري در ايجاد ثبات امنيتي و مبارزه با تروريسم اشاره كرد.
به گزارش ايسنا، رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق ادامه داد: در حال حاضر اوضاع كربلا و نجف آرام است، اما مشكل هنوز به صورت ريشه اي حل نشده است و تلاشها براي ايجاد راه حلي نهايي ادامه دارد.
وي درباره انجام تحقيقات درباره حادثه ترور شهيد سيد محمدباقر حكيم بيان داشت: پرونده تا به حال در دست نيروهاي اشغالگر بوده است و به همين دليل از ناحيه قضائي از مسايل اين پرونده مطلع نيستم، اما اطلاعاتي در اختيار داريم كه به دست داشتن برخي گروه ها در اين حادثه اشاره دارد كه اين اطلاعات را بعد مطرح و مسئله را پيگيري خواهيم كرد.

در ديدار رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق با حسن روحاني مطرح شد:
ايران خواهان روابط برادرانه و نزديك با ملت عراق است
دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  در ديدار سيد عبدالعزيز حكيم  رئيس  مجلس اعلاي  انقلاب  اسلامي  عراق ، گفت : جمهوري  اسلامي  ايران  علاقه مند به  رابطه  نزديك  و همكاري  با دولت  فعلي  عراق  است .
به  گزارش  ايرنا به نقل از   روابط عمومي  شوراي  عالي  امينت  ملي ، حسن  روحاني  در اين  ديدار اضافه  كرد: ايران  همواره  خواهان  روابط برادرانه  و نزديك  با ملت  عراق  بوده  و آرزوي  عراقي  آزاد، مستقل  و آباد با حكومتي  ملي  و مردمي را دارد.
وي  افزود: ايران  ايجاد تسهيلات  لازم  براي  بخش  خصوصي  و دولتي  جهت  ايجاد روابط تجاري  با عراق  و هماهنگي  لازم  جهت  مسافرت  زائرين  دو كشور را در دستور كار خود دارد.روحاني  گفت : استقلال  و حاكميت  ملي  با حضور اشغالگران  تضميني  ندارد و ملت  عراق  در طول  ۱۶ ماه  گذشته  نشان  داده اند كه  اشغالگري  را تحمل  نمي كنند.
دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  برگزاري  انتخابات  آزاد و سالم ، تدوين  قانون  اساسي  توسط نمايندگان  مردم ، حفظ تماميت  ارضي  و يكپارچگي  عراق ، حفظ وحدت  ملي  و حسن  همجواري  با كشورهاي  همسايه  را پايه هاي  اساسي  براي  ايجاد ثبات  و امنيت  در عراق  دانست .
روحاني  اضافه  كرد: هرگونه  تغيير در مرزهاي  جغرافيايي  عاملي  براي  بي ثباتي  در منطقه  بوده  و از ديدگاه  جمهوري  اسلامي  ايران  غيرقابل  قبول  است .وي  گفت : شيعيان ، اهل  سنت  و كردها بايد با هوشياري  و اتحاد خود توطئه  اشغالگران  براي ايجاد تفرقه  و اختلاف  بين  آنها را خنثي  نمايند و بهانه اي  براي  ادامه  حضور اشغالگران  فراهم  نكنند.
دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي ، برگزاري  انتخابات  در زمان  تعيين  شده  در عراق  را بسيار با اهميت  تلقي  كرد و گفت : تأخير در زمان  انتخابات  موجب  فضاي  بي اعتمادي  در مردم  عراق  و بهانه اي  براي  استمرار حضور و دخالت  اشغالگران  در امور عراق  خواهد بود.
سيد عبدالعزيز حكيم  نيز در اين  ديدار، با اظهار قدرداني  از ملت  ايران ، روابط نزديك  با دولت  فعلي  عراق  را به  سود منافع  دو ملت  دانست  و توسعه  روابط در همه  زمينه ها با ايران  را ،خواست  دولت  عراق  اعلام  كرد.
رئيس  مجلس  اعلاي  انقلاب  اسلامي  عراق ، گزارشي  از آخرين  تحولات  در عراق  را ارايه  كرده  و گفت : فوري ترين  مساله  در عراق ، ايجاد شرايط امن  براي  مردم  است  و دولت  عراق  نيازمند كمك  ساير كشورهاي  منطقه  براي  تحقق  اين  مهم است .
رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در همين حال در مصاحبه با شبكه تلويزيوني العربيه گفت : جمهوري  اسلامي  همواره  در كنار عراق  ايستاده  و براي  رسيدن  به  استقلال  و ثبات  در برقراري  امنيت  با اين  كشور همكاري  كرده  است .
رئيس  مجلس  اعلاي  انقلاب  اسلامي  عراق  اظهار داشت : از زمان  سقوط رژيم  صدام  تاكنون  ايران  همواره  با عراق  در زمينه  امنيتي  همكاري  كرده  و آمادگي  خود را در زمينه هاي  ديگر نيز اعلام  كرده  است .
وي  افزود: استقرار ثبات  در عراق  موجب  استقرار ثبات  در منطقه  است ، به  ويژه  اينكه  عراق  اكنون  به  پايگاهي  براي  تروريسم  بين المللي  تبديل  شده  است  و جمهوري  اسلامي  در مقابله  با اين  پديده ، تلاش  مي كند.
حكيم  تصريح  كرد: جمهوري  اسلامي  ايران  همچنين  براي  كمك  به  عراقي ها در زمينه  حفظ امنيت  بخصوص  در مرزها، آمادگي  خود را اعلام  كرده  است .

اخبار مجلس
ديدار سفير يمن با رئيس مجلس
عبدالقوي عبدالواسع الارياني، سفير يمن در تهران پيش از ظهر روزگذشته با غلامعلي حدادعادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش (ايسنا)، در اين ديدار حدادعادل از مجالس به عنوان نماد اراده  ملت ها ياد كرد و بر آمادگي مجلس شوراي اسلامي براي گسترش مناسبات پارلماني با كليه  كشورهاي اسلامي به ويژه كشور يمن تاكيد كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنانش به شرايط خطير كنوني جهان اسلام اشاره كرد و گفت: «اميدواريم ملت هاي مسلمان دست در دست يكديگر در برابر اوضاع خطيري كه جهان اسلام را تهديد مي كند، همچون سپر و سد غير قابل نفوذي عمل كنند.»
لايحه حمايت از مصرف كنندگان
عضو كميسيون  اقتصادي  مجلس  شوراي  اسلامي  گفت : لايحه  حمايت  از حقوق  مصرف كنندگان  در نشست  روز دوشنبه  كميسيون  اقتصادي  مجلس  شوراي  اسلامي بررسي  شد. ايرج  نديمي در گفت  و گو با ايرناافزود: شور اول  لايحه  حمايت از حقوق  مصرف كنندگان  در مجلس  ششم  به  تصويب  رسيده  بود و بررسي  شور دوم  آن در كميسيون  اقتصادي  آغاز شده است. وي  اظهار داشت : اهم  مباحث  لايحه حمايت  از حقوق  مصرف كنندگان ، نحوه تعامل  با قانون  نظام  صنفي ، خلاء قانوني  و نقش  قانون  در دفاع  از حقوق  مصرف كننده  اعم  از كيفيت ، قيمت ، ضمانت  و ديگر موارد است .
حمايت قانوني تازه از كاركنان شهرداري ها
در صورت تصويب مجلس شوراي اسلامي قانون حمايت قضايي از كاركنان دولت و پرسنل نيروهاي مسلح اصلاح و كاركنان موسسات غيردولتي نيز مشمول اين قانون مي شوند.به گزارش خبرگزاري فارس به منظور شامل شدن كاركنان موسات و نهادهاي عمومي غيردولتي، نظير شهرداريها، در قانون حمايت قضايي از كاركنان دولت و پرسنل نيروهاي مسلح، اصلاحيه اي تنظيم و به مجلس شوراي اسلامي ارسال شده است.براساس قانون حمايت قضايي از كاركنان دولت و پرسنل نيروهاي مسلح، در صورت درخواست كاركنان اين مراكز يا وارث درجه اول آنان، دستگاه هاي دولتي موظفند در دعاوي كه از انجام وظيفه آنان ناشي مي شود يا به نوعي با وظايف آنان مرتبط است، به اين افراد خدمات حقوقي ارائه دهند.
دفاع دولت از تاسيس وزارت رفاه
رمضان زاده سخنگوي دولت درمورد چالش جديدي كه بين مجلس و دولت برسر تشكيل وزارت رفاه به وجود آمده است گفت: براي اولين بار در كشور يك برنامه منسجم، مدون، دقيق و منظم براي مبارزه با فقر با شيوه هاي جديد و عقلاني آن تنظيم شده است.وي مبارزه با فقر براساس اصل صدقه را رد كرد و گفت: رفع محروميت از جامعه مكانيزم فعال مي خواهد نه منفعل.
تلاش براي تطميع نمايندگان
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: در هفته هاي اول مجلس هفتم كه سعي در تشكيل كميسيون ها داشتيم، از هر وزارتخانه افرادي را تعيين كرده بودند تا به نمايندگان وعده هاي مختلف از جمله سفرهاي خارجي بدهند تا آنچه باب ميل آنهاست از اين كميسيونها خارج شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، حسين فدايي ديروز در مراسم افتتاحيه دفتر نمايندگان تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر در شهرستان ري افزود: وقتي گفتمان سرمايه داري مبتني بر آزادي ليبرالي با بن بست مواجه شد و انديشمندان جهان نتوانستند پاسخگوي اين امر باشند، گفتمان حضرت امام خميني(ره) كه همان گفتمان انقلاب اسلامي است، ظهور و بروز پيدا كرد.
فضاي بهتر براي خبرنگاران
كارپرداز فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس هفتم در چارچوب قانون در صدد بازكردن فضا حتي بهتر از قبل براي خبرنگاران است.
به گزارش خبرگزاري فارس محسن كوهكن نماينده مردم لنجان صبح ديروز درنخستين نشست خود با خبرنگاران پارلماني رسانه ها گفت: توصيه دوستانه من اين است كه اگر موارد خلاف قانون را مشاهده كرديد، براساس اصل امر به معروف و نهي از منكر آن را مطرح كنيد.

گزارش سخنگوي دولت درباره مسائل هفته
دولت- خبرنگار همشهري: نشست هفتگي سخنگوي دولت با خبرنگاران كه سه هفته است به طور مرتب تشكيل مي شود، هر هفته نسبت به گذشته با استقبال بيشتري از سوي خبرنگاران روبه رو مي شود.
ديروز نيز عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت در پايان جلسه هيات وزيران در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سئوالات آنان كه اين بار عمدتا اقتصادي بود پاسخ داد. البته خبرنگاران موضوع سفر رئيس دادگاه صدام به ايران و برگزاري دادگاه زهرا كاظمي در هفته آينده را نيز از ياد نبرده بودند.
سفر رئيس دادگاه صدام به ايران
تقاضاي دوطرف بوده است
رمضان زاده علت سفر رئيس دادگاه صدام به ايران را نياز دولت به اطلاع يافتن از مسائل مربوط به دادگاه دانست و گفت كه هردو طرف خواستار انجام اين سفر بودند.
سخنگوي دولت، وزارت امور خارجه را مسئول تهيه دادخواست ايران عليه صدام ذكر كرد و گفت: دادگاه صدام اولين گام براي تفهيم اتهام به وي بوده و هنوز همه موارد اتهامي عليه او مطرح نشده است و دولت با همه توان مشغول پيگيري شكايت از صدام است.
رمضان زاده از چگونگي تدوين دادخواست عليه صدام ابراز بي اطلاعي كرد و درمورد علت درخواست ايران براي سفر رييس دادگاه صدام به ايران و متقابلا درخواست عراق از ايران گفت: ما خواستار اطلاع از روال كار دادگاه هستيم و آنها نيز مستندات ما عليه صدام را مي خواهند.
رمضان زاده علت گنجاندن حمله صدام به كويت در فهرست اتهامات وي و عدم اشاره به حمله عراق به ايران گفت: مسئولين عراقي اظهار داشته اند كه براساس منشور اتحاديه عرب حمله به هر كشور عربي جرم محسوب مي شود و لذا ابتدا اين جرم در فهرست اتهامات صدام قرار گرفت. وي تاكيد كرد: موارد مطرح شده همه موارد اتهامي صدام نيستند.
رمضان زاده سفر نخست وزير عراق به ايران را نيز تاييد كرد و ضرورت بررسي مسائل مشترك فيمابين را علت اصلي اين سفر ذكر كرد.سخنگوي دولت بحث درمورد منافقين را تمام شده دانست و گفت: تكليف آنها در عراق روشن شده است.
نظر دولت درمورد قتل زهرا كاظمي
تغيير نكرده است
يكي از خبرنگاران درمورد دادگاه زهرا كاظمي و احتمال كشيده شدن پرونده وي از سوي وكلاي مدافع به كميسيون حقوق بشر سازمان ملل سئوال كرد كه سخنگوي دولت پاسخ داد: نظر وزارت اطلاعات درمورد قتل زهرا كاظمي كارشناسي شده است و اين وزارتخانه بر اين باور است كه هيچكدام از مامورين اطلاعات در اين قتل دخالت نداشته اند.
وي ضمن ابراز اميدواري براي معرفي متهم واقعي از سوي دادگاه، هرگونه توافق دولت با دستگاه قضايي را تكذيب كرد.
تكذيب پيام خاتمي براي سران اروپايي
سخنگوي دولت خبر سايت بازتاب درمورد ماموريت وي براي رساندن پيام خاتمي به سران كشورهاي اروپايي را تكذيب كرد و گفت: احتمالا كابينه اي موازي تشكيل شده كه نسبت به مواضع من و عدم اظهارنظر راجع به مسائل هسته اي حساس است.
رمضان زاده گفت كه از سال ۷۶ تاكنون هيچ نوع ماموريت رسمي، غيررسمي، آشكار و غيرآشكار براي هيچ جاي دنيا نداشته است.
ملاقات سخنگوي دولت با رئيس  مجلس
رمضان زاده درمورد علت ملاقات اخيرش با حداد عادل رييس مجلس پاسخ داد: اين ملاقات تنها در رابطه با مسائل فرهنگستان زبان و ادب فارسي ازجمله زبان كردي بوده و هيچ ربطي به موضع من به عنوان عضو هيأت دولت نداشته است.وي درمورد فروكش كردن جو استيضاح خرم در مجلس گفت: مجموعه اعضاي دولت ،خرم را از موفق ترين وزيران پس از انقلاب مي داند.
رمضان زاده رايزني با مجلس براي پس گرفتن استيضاح خرم را نيز مورد اشاره قرار داد.
سخنگوي دولت درمورد حذف ماده ۳ قانون برنامه چهارم توسط مجلس نيز گفت: انتظار دولت از مجلس اين است كه نمايندگان خودشان را از بنيه قوي كارشناسي اقتصادي دولت محروم نكنند.
وي ماده ۳ برنامه چهارم را در رابطه با شفاف سازي كامل توليد، فروش و نحوه بهره برداري از درآمدهاي نفتي عنوان كرد و گفت: با قانوني شدن اين ماده امكان هر نوع پنهان كاري درخصوص برداشت از منابع نفتي از بين مي رود.رمضان زاده همچنين مطالبي را كه به نقل از مظاهري وزير سابق اقتصاد و دارايي درخصوص چوب حراج زدن به حساب ذخيره ارزي در يكي از سايت ها نقل شده بود تكذيب كرد و گفت: نظرات آقاي مظاهري با آنچه كه در سايت نقل شده متفاوت است.
تشكيل وزارت امر به معروف و نهي از منكر
سخنگوي دولت درخصوص درخواست عده اي براي تشكيل وزارت امر به معروف و نهي از منكر گفت: چنين بحثي در دولت مطرح نشده ضمن اينكه محدودكردن اين اصل مهم اسلامي با ديدگاه هاي تنگ نظرانه ومعطوف به بعضي مسائل اجتماعي درست نيست و امر به معروف و نهي از منكر در حوزه سياست بالاترين مرحله اجراي اين اصل است كه بعضي ها از آن غفلت مي كنند.

كوتاه از سياست ايران
ايران درباره مسائل هسته اي با آمريكا گفتگو نمي كند
دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران گفتگوي مستقيم با آمريكا بر سر مسائل هسته اي را رد كرد و گفت: گفتگو با كشوري كه روش هاي قلدرمآبانه دارد، توجيهي ندارد.
حسن روحاني در گفتگو با سيماي جمهوري اسلامي ايران، با بيان اين مطلب افزود: ما اگر با اروپايي ها درباره مسائل هسته  اي مذاكره مي كنيم به اين علت است كه با آنها روابط عادي داريم و آنها در اين زمينه طرحي داشتند.
جاسوسي اسرائيل پشت مرزهاي ايران
يك كارشناس ارشد مسائل خاورميانه گفت: زيردريايي هاي دلفين اسرائيل كه ۵ سال پيش از آلمان دريافت شده مجهز به موشك هاي كروز و كلاهك هاي هسته اي هستند و در مواردي گزارش هايي از حضور آنها در درياي عمان و حتي خليج فارس دريافت شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس هادي مجيدي با اشاره به رخدادهاي بين المللي طي هفته گذشته، سفر البرادعي به اسرائيل را يادآور شد و گفت: اين سفر بدنبال فشارهايي كه از مدت ها قبل به اسرائيل وارد مي آمد صورت گرفت چنانكه از حدود سه ماه پيش بين جان بلتون و مقامات انرژي هسته اي اسرائيل مذاكرات متعددي انجام شد و نهايتا در اجلاس آژانس فشار كشورهاي غيرمتعهد و نيز كشورهاي مسلمان عربي افزايش يافت.
وي همچنين گفت: حضور نيروهاي جاسوسي و امنيتي اسرائيل در مرزهاي ايران و منطقه كردستان شمال عراق، تركيه، آذربايجان، تركمنستان، افغانستان و پاكستان در پوشش ساختارها و سازمان هاي آمريكايي و فعاليت عليه ايران امري واضح و روشن است و نياز به آمادگي براي مقابله با اين تهديدات به صورتي واضح تر احساس مي شود.
ايران، روز ملي فرانسه را تبريك گفت
رئيس جمهور ايران در پيامي به رئيس جمهور فرانسه فرا رسيدن روز ملي اين كشور را تبريك گفت.
به گزارش ايسنا در بخشي از پيام خاتمي به شيراك آمده است: ايران وفرانسه طي سال هاي اخير در راه تقويت و گسترش روابط دوجانبه گام هاي جدي برداشته اند و ترديدي نيست كه تلاش مشترك طرفين در ادامه اين روند، موجب تحكيم علايق و دوستي ميان دو ملت خواهد شد.
ايران، آماده مقابله با جنگ هاي الكترونيك
مدير عامل شركت صنايع الكترونيك وزارت دفاع گفت: جمهوري اسلامي ايران از امكانات مطلوبي براي مقابله با جنگهاي الكترونيك برخوردار است.
به گزارش اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، ابراهيم محمودزاده اين مطلب را ديروز هنگام بازديد رئيس و اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي از توانمنديهاي وزارت دفاع در صنعت الكترونيك بيان كرد.
مذاكرات امنيتي ايران و تركيه آغاز شد
نشست دوره اي كميسيون عالي امنيتي ايران و تركيه از ديروز با شركت هيات هايي از دو كشور در آنكارا آغاز شد.
به گزارش ايرنا از آنكارا در اين نشست كه به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت، موضوعات مختلف امنيتي و همكاريهاي دو كشور در بخشهاي امنيت مرزي گفتگو خواهد شد.رياست هيئت ايراني را در اين نشست احمدي، معاون امنيتي وزارت كشور برعهده دارد. نشست كميسيون عالي امنيتي ايران و تركيه بطور دوره اي و سالانه برگزار مي شود.
اتحاديه اروپا به دنبال همسايگان عراق
روزنامه هاآرتص با اشاره به برگزاري نشست ديروز وزراي خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در بروكسل نوشت: وزراي خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا براي گسترش پايداري در منطقه به دنبال بررسي چگونگي استفاده از تماس ها با همسايگان عراق از جمله ايران، سوريه، اردن و تركيه هستند.
به گزارش ايسنا اين روزنامه در ادامه گزارش داد: قرار است هيأتي از سوي دولت عراق به منظور بحث و گفت وگو درباره چگونگي كمك اتحاديه اروپا به اين كشور در اين نشست شركت كند.با اين حال برخي ديپلمات ها اعلام كردند كه نگراني هاي امنيتي در عراق از شركت اياد علاوي، نخست وزير اين كشور در نشست بروكسل جلوگيري مي كند.

ايران و روسيه پاييز آينده قرارداد بازگرداندن سوخت اتمي را امضا مي كنند
خبرگزاري نووستي گزارش داد: احتمال دارد توافق بازگشت سوخت هسته اي مصرف شده ميان ايران و روسيه طي سفر الكساندر روميانتسف به ايران در پاييز سال جاري به امضاي دو طرف برسد.
به گزارش ايسنا،  اين خبرگزاري به نقل از روميانتسف، گزارش داد: احتمال دارد اين توافقنامه طي سفري در ماه هاي اكتبر - نوامبر به ايران به امضا برسد.
روميانتسف ادامه داد: بعيد است در تابستان سال جاري به تهران سفر كنم.
اين گزارش به نقل از روميانتسف افزود: اين قرارداد بدون مواد فني تكميلي حتي مي تواند فردا به امضاي طرفين برسد.
براساس اين گزارش، نكات فني كه اين قرارداد را تحت الشعاع خود قرار داده است؛ از جمله هزينه  نگهداري سوخت به وسيله روسيه برطرف نشده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |