سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۶ - Jul 13, 2004
عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران:
مشاغل عمومي و حساس مشمول طرح تردد نوبتي خودروها نمي شوند
گروه شهري: عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران اجراي طرح آزمايشي تردد نوبتي خودروها را براي ساماندهي وضعيت نامطلوب ترافيك اجتناب ناپذير مي داند.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني در گفت وگو با خبرنگار ما يكي از دلايل روي آوردن شوراي شهر به تصويب طرح تردد نوبتي خودروها در تهران را نارضايتي مردم از وضعيت كنوني ترافيك و مشكلات و معضلات آن عنوان كرد.
به گفته واعظي آشتياني، از آنجا كه آزمايش طرح زوج و فرد كردن تردد خودروها در گذشته موفق نبود سازمان حمل و نقل و ترافيك و معاونت حمل و نقل شهرداري تهران با استفاده از يك تيم جديد به اين باور رسيد كه نقاط ضعفي را كه در گذشته براي اجراي اين طرح پيش آمده بود شناسايي و مورد ارزيابي مجدد قرار دهد كه در نتيجه موضوع به عنوان لايحه اي به شوراي شهر ارايه شد.
وي گفت: با اينكه شوراي شهر في نفسه با اين مسئله موافق بود ولي براي اجراي آن پيش شرطهايي را قايل شد كه يكي از آنها اين بود كه بايد وسايل حمل و نقل عمومي به اندازه كافي وجود داشته باشد تا مردم براي رفت وآمد دچار مشكل نشوند.
به گفته وي از سال گذشته ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس شركت واحد به سيستم حمل و نقل شهري اضافه و سعي شده كه سيستم ناوگان اتوبوسراني تقويت و نگراني ها در اين زمينه برطرف شود.
وي در پاسخ به سئوالي درباره فراهم بودن امكانات مورد نياز براي اجراي اين طرح گفت: در حال حاضر دست كم ۶ هزار دستگاه اتوبوس شركت واحد، ۳۴ هزار تاكسي و حدود ۷۰ هزار سواري مسافركش در تهران وجود دارد و به نظر من از اين ۷۰ هزار دستگاه كه به نوعي به صورت خطي فعاليت مي كنند مي توان در راستاي طرح جديد استفاده كرد و اينها مي توانند به عنوان بازوان موثري براي اجراي اين طرح به شمار آيند، ضمن اينكه بحث طرح زوج و فرد كردن خودروها به اين معنا نيست كه از فردا نصف خودروها وارد شبكه نشوند.
وي افزود: علاوه بر اين نزديك به ۴۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز نيز كه به خاطر مشكلات سوخت رساني بلاتكليف مانده بود تجهيز شده و آماده است تا در اين پروژه مورد استفاده قرار گيرد.
به گفته وي حتي اگر بتوان بين ۱۵ تا ۲۰ درصد اتومبيل هاي مردم را در منازل نگه داشت صرفه جويي بسيار مهمي در مصرف سوخت و وقت مردم و كاهش ترافيك در پي خواهد داشت.
واعظي آشتياني افزود: براساس تدابير پيش بيني شده در سازمان ترافيك تعدادي از مشاغل حساس و عمومي از اين قاعده مستثني خواهند بود.
وي گفت: با توجه به توليد بي رويه خودرو در سال گذشته و ادامه آن در سال جاري اكنون وضعيت ترافيك تهران به صورت بغرنج و بحراني درآمده و اگر اين روند ادامه يابد يقينا تا يكي دو سال آينده ترافيك تهران قفل و سطح شهر به طور كامل توسط خودروها اشغال خواهد شد.
عضو هيأت رئيسه شوراي شهر گفت: در حال حاضر تعداد خودروها در تهران، ۳۵ درصد بيش از ظرفيت موجود مي باشد و اين در حالي است كه هم توليد بي رويه خودرو و شماره گذاري آن در تهران ادامه دارد و علاوه بر اين از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده نيز در حد شعار باقي مانده است و اين رويه هر روز شرايط را براي رفت و آمد سخت تر مي كند.
وي مي افزايد: مصرف روزانه بنزين در تهران حدود ۱۴ ميليون ليتر است و از سال ۸۲ به اين طرف با يك افزايش ۱۵ درصدي روبرو بوده و اين رويه بسيار خطرناكي است كه كشور را به واردات بنزين وابسته مي كند.
به گفته وي با اينكه خودروهاي فرسوده حدود ۷۰ درصد سهميه بنزين تهران را مصرف مي كنند ولي مسئولين و متوليان امور مسئوليت خود را در قبال خارج كردن آنها از شبكه حمل و نقل انجام نمي دهند.
آشتياني با اشاره به معضلات ناشي از آلودگي هواي تهران مي گويد: سالانه حدود ۷ هزار نفر بر اثر آلودگي هوا جان خود را از دست مي دهند.
وي مي افزايد: با توجه به آمارهايي كه اشاره شد وظيفه مديريت شهري است كه راهكارهايي را براي حل اين موضوع پيش بيني كند و اين طرح (طرح تردد نوبتي خودروها) نيز در راستاي كاهش مشكلات مورد اشاره بود.

خودرو دوگانه  سوز
010104.jpg
تاكنون بيش از دو هزار دستگاه خودرو در شهرهاي آلوده كشور دوگانه سوز شده اند.به گزارش قلم سبز ايران، به موجب قرارداد منعقده بين سازمان بهينه سازي مصرف سوخت و چهار شركت توليدي و صنعتي مقرر است صد هزار كيت گازسوز CNG توليد و صد هزار خودرو در ۱۵ شهر آلوده  كشور دوگانه سوز شوند.ارزش قرارداد منعقده جهت تامين صد هزار كيت گازسوز CNG و همچنين دوگازسوزكردن صد هزار دستگاه خودرو، ۹ هزار و ۸۴۲ ميليارد و ۸۴ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان و ارزش دلاري اين قرارداد ۱۰ ميليون و ۸۹۴ هزار و ۵۹۷ دلار بوده است.دوگانه  سوز شدن خودروها پتانسيل صرفه جويي در مصرف بنزين را در كشور ايجاد مي كند.

جشنواره تابستانه در شهرري
010101.jpg
برپايي مسابقات ورزشي، جشنها و يادواره هاي علمي- فرهنگي، اردوها ي تفريحي و گردشگري ويژه دانش آموزان و اجراي ۵۰ برنامه هنري در بوستانهاي شهري از جمله برنامه هاي شهرداري منطقه ۲۰ است كه به منظورغني سازي اوقات فراغت شهروندان در تابستان امسال ترتيب يافته است.صديقي فر معاون اجتماعي- فرهنگي شهرداري منطقه ۲۰، با اعلام اين خبر مشاركت با مساجد را در برپائي يادواره  شهداي محلات، برگزاري مراسم يادبود مشاهير شهرري، جشن روز زن، جشن بازگشائي مدارس، مراسم تقدير از دانش آموزان نخبه و برگزاري مسابقات گوناگون را از مهمترين برنامه هاي فرهنگي عنوان كرد كه به منظور ارتقاي توان جسمي و روحي شهروندان اين منطقه در فصل تابستان برپا مي شود.

كودكان افغاني دوره گرد
010107.jpg
رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: در طرح جمع  آوري كودكان خياباني با استناد به قوانين موجود
خانواده  هاي كودكان خياباني جمع  آوري شده را به مراكز سامان  دهي فراخوانده و با نظر نماينده دادستاني مستقر در مركز، در اين خصوص اين كودكان تعيين تكليف مي  شوند.
رسول خادم - در گفت و گو با ايلنا، گفت: از معضلات مربوط به كودكان خياباني جمع  آوري شده، حجم بالاي كودكان افغاني است كه اين كودكان، متعلق به خانواده  هاي داراي اجازه اقامت و يا فاقد مجوز لازم هستند.

رونق طرح هاي عمران شهري در جنوب تهران
010110.jpg
گروه شهري: به دنبال بازديد هفته گذشته دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران از منطقه محروم ۱۹ مقرر شد ۲۰ ميليارد تومان اعتبار به پروژه هاي عمراني و فرهنگي - خدماتي اين منطقه اختصاص يابد.
مهندس حسين علي قلي زاده شهردار منطقه ۱۹ به خبرنگار ما گفت: از آنجا كه منطقه ۱۹ جزء محروم ترين مناطق به لحاظ برخورداري از فضاهاي فرهنگي است لذا بخشي از اين اعتبار صرف احداث يك مجتمع فرهنگي - هنري در اين منطقه و مابقي صرف آسفالت و روكش و مرمت معابر جمعاً به مساحت ۳۰ هكتار و ساير پروژه هاي عمراني خواهد شد.
وي افزود: از آنجايي كه كليه شريانهاي اصلي عبور و مرور منطقه از جمله بزرگراه شهيد تندگويان، آيت الله سعيدي و نور شمالي - جنوبي هستند، احداث يك گذر كه به صورت رينگ شرقي - غربي عمل كرده و منطقه را از بن بست خارج كند ضروري به نظر مي رسد لذا در اين زمينه پروژه خيابان ۴۵ متري شقايق و ۳۵ متري شكوفه را در دست اجرا داريم كه به دنبال آن ظرف دو سال آينده خيابان شقايق از بزرگراه تندگويان تا خيابان آيت الله سعيدي ادامه خواهد يافت و خيابان شكوفه نيز در مقطعي به شقايق خواهد پيوست.
وي در مورد تعيين تكليف كوره هاي آجرپزي واقع در منطقه و خروج اين دسته از صنايع كه به دليل واقع شدن در مجاورت بافت هاي مسكوني به لحاظ زيست محيطي آثار مخربي بر سلامت شهروندان اين منطقه خواهد داشت گفت: وسعت اين كوره ها حدود ۱۰۰ هكتار است كه مقرر شده در يك برنامه زمان بندي شده در عرض دو سال آينده كل كوره ها تملك و كاربري آن به فضاي سبز و فضاهاي فرهنگي تغيير يابد.
علي قلي زاده افزود: در اولويت اول تملك ۲۲ واحد از كوره هاي متروكه را به مبلغ ۵ ميليارد تومان در دست اجرا داريم كه صاحبان آن به صورت تهاتر با سازمان املاك منطقه ۱۹ وارد معامله خواهند شد.

شهردار منطقه ۲۲ تهران:
۲۲ طرح عمران شهري به زودي در شمال غربي تهران مورد بهره برداري قرار مي گيرد
010113.jpg

شهردار منطقه ۲۲ تهران، ديروز اعلام كرد ۲۲ طرح ترافيكي، فني، عمراني، خدماتي و فضاي سبز همزمان با هفته دولت مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲ تهران، دكتر علي محمد شاعري با اظهار اين مطلب كه كليه طرح ها و فعاليت ها در اين منطقه بر اساس سند بالادستي طرح تفصيلي اجرا مي شود، افزود: به منظور ارتقاء سطح خدمات شهري اعم از كمي و كيفي و برخورداري شهروندان از محيط شهري توسعه يافته، به زودي ۱۴ طرح عمراني و فني از جمله بلوارهاي دانش، پژوهش، امتداد ۴۵ متري بلوار كاج حدفاصل اميركبير و هوانيروز، معابر غربي بلوار هاشم زاده، ۱۸ متري قائم و شقايق مورد بهره برداري قرار مي گيرند.
وي افزود: همچنين در زمان يادشده افزون بر بهره برداري از ساختمان اداري شهرداري منطقه و معابر عمومي اطراف شهرك چشمه كه باهدف بهبود عبور و مرور اجرا شده است، عمليات بهسازي روستاهاي حريم ۴ روستاي واريش، ورديج و كشاربالا و پايين به پايان مي رسد.
دكتر شاعري در ادامه از بهره برداري ۴ طرح فضاي سبز خبر داد و افزود: به مناسبت هفته دولت بوستانهاي سرو در محله آزادشهر، فجر و افرا در محله زيبادشت پايين و آبنماهاي ميدان كوهك و بوستان افرا كه با هدف افزايش سرانه فضاي سبز و ايجاد محيط هاي تفريحي اجرا شده اند، مورد بهره برداري
قرار مي گيرند.
وي تصريح كرد: با بهره برداري از بوستان هاي يادشده، شمار بوستان هاي شهري و جنگلي در شمال غرب تهران به ۲۵ مي رسد.
وي در پايان از افتتاح ۴ طرح ترافيكي شامل توقفگاه خودروهاي سبك و سنگين در انتهاي بلوار اميركبير
010098.jpg

و بهره برداري از طرح ساماندهي تقاطع هاي كوهك، ايمن سازي حفاظ پل هاي ورودي غربي استاديوم آزادي در تقاطع هاي آزدراه تهران - كرج و مترو و همچنين نصب پل عابر پياده در ضلع غربي بزرگراه همت در حدفاصل بلوارهاي كاج و گلها در هفته دولت خبر داد.

هشدار اداره كل محيط زيست گيلان:
زباله هاي عفوني در رودخانه هاي گيلان تخليه مي شود
مديركل محيط زيست استان گيلان با اعلام اين كه روزانه هزاران كيلوگرم انواع زباله هاي عفوني و بيماري زاي بيمارستان ها در آب و خاك اين استان پخش مي شود از بروز يك فاجعه بزرگ زيست محيطي در گيلان
خبر داد.
شعبانعلي نظامي - مديركل محيط زيست استان گيلان در گفت و گو با قلم سبز ايران گفت: از مجموع ۱۲ بيمارستان مستقر در رشت، زباله هاي عفوني ۷ بيمارستان در منطقه دفن زباله ها در سراوان سوزانده مي شود كه به علت خرابي دستگاه ها و عدم رعايت اصول بهداشتي علاوه بر ايجاد دود و بوي تعفن،  سلامت ساكنان منطقه به شدت در معرض تهديد است.
وي با اعلام اين كه تمامي زباله هاي عفوني و بيماري زاي كلينيك ها، درمانگاه ها و مطب هاي خصوصي به صورت مخلوط با ساير زباله ها در منطقه سراوان رشت دفن مي شود گفت: بيمارستان هاي شريعتي و بهشتي در آستارا،  بيمارستان نوراني در تالش، بيمارستان ولي عصر در رودبار
و بيمارستان هاي شهدا و انصاري در رودسر به رغم استفاده از دستگاه هاي زباله سوز به شدت آلاينده اند.
نظامي خاطرنشان ساخت: بيمارستان هاي فومن،  لنگرود و لاهيجان نيز همين وضعيت را دارند.
ضمن اين كه برخي بيمارستان ها هم فاقد دستگاه زباله سوز بوده و زباله هاي عفوني خود را به صورت مخلوط با ساير زباله ها دفن مي كنند.
نظامي گفت زباله هاي عفوني مستقيماً وارد آب رودخانه ها مي شود و هيچ تصميم قاطعي گرفته نمي شود و اگر هم موضوع به وسيله افرادي مطرح مي شود مغضوب مي شوند.

جانشين مديرعامل سازمان تاكسيراني:
روزانه ۱۰۰ كارنامه پلاك موقت تاكسي براي مسافر برهاي شخصي صادر مي شود
جانشين مدير عامل سازمان تاكسيراني از صدور روزانه ۱۰۰ كارنامه پلاك موقت تاكسي براي مسافربري هاي شخصي جهت تردد در سطح شهر تهران خبر داد.
غلامرضا دايمي در گفتگو با خبرنگار فارس از تشكيل پرونده  براي بيش از ۲۰ هزار متقاضي عضويت در سازمان تاكسيراني از اسفند ماه سال گذشته تا ماه جاري خبرداد و تصريح كرد: از اين تعداد تاكنون ۵ هزار نفر جهت ورود به ناوگان تاكسيراني كارنامه فعاليت دريافت كرده اند كه تعدادي از آنها وارد خطوط شده اند و يا درحال ورود هستند اما بدون شك با توجه به حجم پرونده ها و ادامه مراجعات تا پايان شهريورماه سالجاري، تعداد اعضا افزايش خواهد يافت.
وي راهنمايي و رانندگي را در اجراي طرح ممنوعيت تردد مسافربر هاي شخصي در سطح شهر از اول مهر ماه سالجاري مصر دانست و افزود: با توجه به تسهيلات اتخاذ شده از اول مهرماه فقط كساني مي توانند در سطح شهر ترد كنند كه داراي كارنامه تاكسيراني باشند.

خزانه دار شوراي اسلامي شهر تهران:
درخواست تأسيس بانك شهرداري به بانك مركزي ارائه شد
عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران با تأكيد بر لزوم تاسيس بانك شهرداري گفت: با تاسيس اين بانك گردش هاي مالي شهرداري طي سه سال به ۱۳۰ ميليارد ريال مي رسد.
مهندس امير رضا واعظي آشتياني در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه درخواست تاسيس اين بانك به بانك مركزي ارائه شده است، افزود: اين گردش  مالي و سرمايه گذاري به عنوان بازوي توانمندي براي توسعه مهارتهاي عمراني و آباداني شهر بسيار حائز اهميت است.
وي رفاه حال شهروندان را از ديگر اهداف تاسيس بانك شهرداري بيان كرد و گفت: اين بانك پس از تاسيس مي تواند امكانات و تسهيلاتي را براي شهروندان فراهم كند.
به گفته وي بانك مركزي هنوز موافقت يا مخالفت خود را با تاسيس اين بانك عنوان نكرده و قطعا نيازمند توضيحات بيشتري خواهد بود.
خزانه داري شوراي اسلامي شهر تهران همچنين با تأكيد بر لزوم حسابرسي به امور مالي شهرداريها  اين امر را موجب شفاف سازي درآمدها و هزينه ها بيان كرد و گفت: متأسفانه حسابرسي از هيچ يك از وزارتخانه ها و سازمانها به صورت مطلق صورت نگرفته و از سوي ديگر ساختار قديمي سيستم مالي وزارتخانه ها موانع و مشكلاتي را در حسابرسي  ايجاد كرده است.
واعظي آشتياني با اشاره به حسابرسي از شهرداري تهران گفت: شهرداري تهران در گذشته به دلايل مختلف در سيستم مالي، ذيحساب اول و شهرداران مناطق، ذيحسابان دوم بودند كه شوراي اسلامي شهر تهران با تأكيد بر اين كه حسابدار نمي تواند ذيحساب باشد؛ پس از بحث جدي و تبادل نظر توافق شد كه ذيحساب دوم از مجموعه كادر مالي نباشد تا نظارت و دقت در هزينه ها بخوبي انجام پذيرد.

ممنوعيت تردد خودروهاي ديزلي
ممنوعيت تردد خودروهاي ديزلي در تهران به زودي به اجرا گذاشته مي شود.
دكتر متصدي - مدير دفتر كاهش آلودگي هواي سازمان حفاظت محيط زيست در گفتگو با آسمان آبي با اعلام اين مطلب گفت: «سازمان حفاظت محيط زيست به منظور الزام رعايت استاندارد EUROL در توليد خودروهاي ديزلي در يك برنامه زمان بندي شده قرار بود از ابتداي سال جاري تردد تمامي ميني بوس ها و اتوبوس هاي ديزلي در تهران را متوقف كند كه تاكنون ميسر نشده است.» طي چند روز آينده اين طرح به اجرا در مي آيد و از تردد ميني بوس ها و اتوبوس هاي ديزلي در تهران جلوگيري به عمل خواهد آمد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |