يكشنبه ۲۸ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۱ - Jul 18, 2004
از سوي مديركل تأمين اجتماعي اعلام شد:
تسهيلات تأمين اجتماعي براي بازنشستگي مشاغل سخت و زيان آور
گروه اجتماعي: ۱۳ هزار و ۷۲۵ نفر از كارگران بالاي ۲۰ سال سابقه در كارهاي سخت و زيان آور، پس از تأييد كميته استاني از طريق شعب تابعه اداره كل تهران بزرگ بازنشسته شدند.
به گزارش خبرنگار همشهري، مجيد روزيفراخ مديركل تأمين اجتماعي تهران بزرگ كه در اولين روز گراميداشت هفته تأمين اجتماعي در جمع كارشناسان شعب و جمعي از كارفرمايان سخن مي گفت ضمن اعلام اين مطلب افزود: توجه به خواسته هاي به حق بيمه شدگان و پيگيري امور در چهارچوب قوانين از اولويت هاي كاري تأمين اجتماعي تهران بزرگ بوده كه در تحقق آن مسئولين و كارشناسان از هيچ كوششي دريغ نمي نمايند.
مديركل تأمين اجتماعي از تسهيلات جديد در شرايط بازنشستگي كارگران شاغل در كارهاي سخت و زيان آور خبر داد و گفت: با اصلاح بخشنامه شماره ۱۱ مشاغل سخت و زيان آور، از اين پس بازنشستگي كارگران واجدشرايط، به انجام تعهدات كارفرمايان موكول نمي شود.
وي تصريح نمود: اگر كميته هاي استاني، مشاغلي را سخت و زيان آور تشخيص دهند، شعب تأمين اجتماعي نبايد به هيچ وجه صدور حكم مستمري فرد واجد شرايط را منوط به پرداخت حق بيمه و خسارات مندرج در بخشنامه شماره ۱۱ كنند.
روزيفراخ اضافه شدن مشاغل جديد را به مشاغل سخت و زيان آور مردود دانست و تأكيد نمود: مشاغل ۱۸ گانه سخت و زيان آور تعيين شده و داراي ويژگي هايي است از جمله كاركردن و يا درگير بودن با مواد مذاب، فعاليت در تونل و معادن، خبرنگاري، كار در زندان، دباغي و روده پاك كني و غيره.
مديركل تأمين اجتماعي تهران بزرگ ايمن سازي محيط كاري و حذف شرايط سخت و زيان آور را از وظايف مهم و قانوني كارفرمايان برشمرد و تصريح نمود: در صورت اجرا نكردن اصول ايمن سازي، كارفرمايان بايد هزينه هاي ناشي از فرسودگي زودهنگام كارگران را پرداخت نمايند. وي با اشاره به بدهي ۹۲ ميلياردي كارفرمايان از بابت ۴ درصد برقراري مستمري در كارهاي سخت و زيان آور گفت: اداره كل تهران بزرگ در راستاي اهداف سازمان براي تسهيل بازنشستگي كارگران واجدشرايط، تمهيدات ويژه اي را درنظر گرفته اما وصول خسارت از كارفرمايان را با جديت پيگيري مي كند.
روزيفراخ اتمام مهلت ايمن سازي كارگاه ها را پس از مهلت ۲ ساله قانوني تا تاريخ ۱۴/۷/۸۲ دانست و افزود: با توجه به اتمام مهلت قانوني كارفرمايان براي ايمن سازي محيط كار، كارفرمايان در مورد افرادي كه پس از اين تاريخ مشمول قانون بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور شناخته مي شوند، ملزم به تأمين و پرداخت خسارت مالي ناشي از عدم اجراي تعهدات قانوني خود هستند.
كارنامه سوابق بيمه شدگان در استانها
علي  برين ، مدير كل  نام نويسي  و حسابهاي  انفرادي  سازمان تأمين  اجتماعي گفت : همزمان  با هـفته  تأمين  اجتمـاعي ، به  ۱۵۷ شعبه  در استانها مجوز داده شده  است  تا كارنامه  سوابق  بيمه شده  را در سطح  شعبه  ارائه  كنند.
برين  در گفت وگو با   ايرنا اظهار داشت : به دليل  گستردگي  طرح  سامان  سوابق ، از همان  آغاز اجراي  طرح ۱۰،هزار نيروي  انساني  از بخش  بيمه  سازمان  تأمين  اجتماعي  در اين  طرح  شركت كردند و به  ميزان  ۵۰ سال  سوابق  بيمه شدگان  از روي  كاغذ استخراج  و دركامپيوتر ثبت  شد.
۲۷ ميليون بيمه شده تامين اجتماعي
بر اساس  اعلام  روابط عمومي  سازمان  تامين  اجتماعي ، هم  اكنون  تعداد كل بيمه شدگان  سازمان  تامين  اجتماعي  ۲۷ ميليون  نفر است  و بدين  ترتيب  بيش  از يك  سوم  جمعيت  كشور (۶۶ درصد از جمعيت  شهري  و ۴۳ درصد جمعيت  كشور) زيرپوشش  حمايتهاي  بيمه اي  و درماني  اين  سازمان  قرار دارند.

خريد «لپ تاپ» براي روزنامه نگاران
گروه اجتماعي: دبير انجمن  صنفي  روزنامه نگاران  ايران  از خريد دو هزار دستگاه  لپ  تاپ  از محل  كمك  يك  ميليون  دلاري  رئيس  جمهوري  به  خبرنگاران ، براي اعضاي  اين  انجمن  خبر داد.
كمك  يك  ميليون  دلاري  رئيس  جمهوري  كه براي  حمايت  از خبرنگاران  و روزنامه نگاران  سال  گذشته  در اختيار معاونت  امور مطبوعاتي  وزارت  ارشاد قرار گرفت ، براساس  توافق نامه اي  ميان  معاونت  مطبوعاتي  و انجمن  صنفي  روزنامه نگاران  ايران  براي  خريد تجهيزات  مورد نيازاين  قشر اختصاص  يافته  است .
مسعود هوشمند رضوي  ديروز  به  ايرنا گفت : اين كمك  رئيس  جمهوري  كه  به  صورت  ارزي  در اختيار انجمن  صنفي  روزنامه نگاران قرار گرفته است ، به  اعضاي  دايمي  اين  انجمن  تعلق  مي گيرد.وي  سابقه  عضويت  در انجمن  صنفي  روزنامه نگاران  و نداشتن  بدهي  حق  عضويت  به اين  انجمن  را از ديگر شرايط دريافت  لپ  تاپ  ذكر كرد.
هوشمند رضوي  گفت : اعضاي  وابسته انجمن  صنفي  نيز با توجه  به  سابقه  عضويت در انجمن ، مي توانند از اين  تجهيزات  استفاده  كنند.دبير انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران همچنين گفت  كه اعضاي كميته «صدور شناسنامه كار براي رسيدگي به اعتراض روزنامه نگاران» مشخص شدند.وي گفت: اعضاي اين كميته كار اعتراض معترضان به نحوه رده بندي در شناسنامه كار و رده بندي اعضاي حق التحرير در روزنامه ها را بر عهده دارند.

۵۰ هزار روز برنامه اوقات فراغت اجرا مي شود
گروه اجتماعي: طرح آموزش راويان فتح با همكاري سازمان ملي جوانان و نيروي مقاومت بسيج با هدف آموزش ۵۰۰ جوان بسيجي برگزار مي شود.به گزارش روابط عمومي و امور رسانه اي سازمان ملي جوانان با تفاهم به عمل آمده ميان اين سازمان و نيروي مقاومت بسيج ۵۰ هزار نفر - روز برنامه هاي غني سازي اوقات فراغت جوانان در تابستان امسال توسط كانونهاي نمونه بسيج در ده استان كشور به اجرا درمي آيد.در قالب اين تفاهم نامه كه با اعتبار هفت ميليارد ريال اجرا مي شود ۵۰۰ جوان بسيجي آموزشهاي لازم در خصوص فرهنگ جهاد و شهادت را دريافت خواهند كرد و همچنين جشنواره پاياني طرح در شهريور ماه برگزار خواهد شد.

روزنامه «جمهوريت» متوقف شد
انتشار روزنامه «جمهوريت» كه نخستين شماره آن بيست و هفتم تيرماه روي پيشخوان روزنامه فروشي هاي كشور قرار گرفت، متوقف شد.روابط عمومي اين روزنامه عصر شنبه در گزارشي اعلام كرد:  اين روزنامه از امروز بمدت چند هفته منتشر نخواهد شد.اين روابط عمومي افزود: اين تصميم پس از مراجعه «جواد خرمي مقدم» مدير مسئول روزنامه جمهوريت به دادسراي عمومي و انقلاب تهران اتخاذ شده است.بر پايه اين گزارش، توقف انتشار رو زنامه جمهوريت به علت پاره اي از مشكلات و براساس تصميم مدير مسئول روزنامه انجام گرفته است.روابط عمومي روزنامه جمهوريت درباره جزييات اين تصميم توضيح بيشتري ارائه نكرده است.

روزنامه «وقايع اتفاقيه» توقيف موقت شد
بازپرس شعبه سوم دادسراي كاركنان دولت و رسانه ها طي نامه اي به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرد كه روزنامه «وقايع اتفاقيه» توقيف موقت شد.به گزارش ايسنا متن نامه بازپرس قدمي به مسجدجامعي به اين شرح است:
«وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي
با سلام
در پي اعلام شكايت مدعي العموم عليه آقاي مصطفي خانزادي مديرمسئول روزنامه وقايع اتفاقيه دائر به تخطي از مقررات بند (ب) ماده ۳۳ قانون مطبوعات (چاپ و انتشار نشريه به جاي نشريه توقيف شده)، تبليغ عليه نظام، توهين به مقامات و مسئولين رسمي كشور، چاپ مطالب خلاف واقع و نشر اكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي در شماره هاي متعدد اين نشريه تحت عناوين مختلف كه تفصيل آن در شكايت هاي مدعي العموم آمده است و با توجه به حضور مديرمسئول اين روزنامه در دادسراي عمومي و انقلاب تهران و اذعان نامبرده مبني بر اين كه نشريه را در اختيار تيم و گروه روزنامه توقيف شده ياس نو قرار داده و در واقع روزنامه وقايع اتفاقيه به جاي روزنامه توقيف شده ياس نو چاپ و منتشر مي گردد و مديرمسئول حتي يك نيرو در اين روزنامه ندارد و هم چنين رسالتي كه طبق قانون مطبوعات بر عهده نشريه مذكور بوده و ملتزم به آن مي باشد نه تنها رعايت نگرديده بلكه با خروج از رسالت مطبوعاتي وارد حريم ممنوعه قانون مطبوعات شده و به طور گسترده به نقض صريح بندهاي ۱ ، ۸ و ۱۱ از ماده ۶ قانون مطبوعات پرداخته است، لذا با تطبيق عملكرد اين روزنامه با بند (ب) ماده ۳۳ قانون مطبوعات كه مقرر داشته پس از توقيف يك نشريه انتشار هر نوع نشريه ديگر به جاي نشريه توقيف شده ممنوع و نشريه جديد بلافاصله توقيف مي گردد و اصل ۲۴ و بند ۵ از اصل ۱۵۶ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و بند (و) ماده ۳ قانون اصلاح قانون تشكيل دادگاه هاي عمومي و انقلاب دستور توقيف موقت روزنامه وقايع اتفاقيه به مديرمسئولي آقاي مصطفي خانزادي صادر و اعلام مي گردد.

۵/۱ميليون كودك تحت پوشش طرح پيشگيري از تنبلي چشم هستند
سال گذشته از نابينايي ۳۰ هزار كودك جلوگيري به عمل آمد
گروه اجتماعي: ليلا خاكسار:  هم زمان با هفته بهزيستي مراسم افتتاح نمايشگاه توانمنديهاي مددجويان بهزيستي در شيرخوارگاه آمنه با حضور رئيس سازمان بهزيستي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري: در اين مراسم راه چمني به برخي از اقدامات انجام شده از سوي سازمان بهزيستي اشاره كرد و گفت: طرح پيشگيري از تنبلي چشم يكي از گامهاي مؤثر در راستاي حفظ سلامت كودكان است و جمعيتي در حدود ۵/۱ ميليون كودك زير ۶ سال تحت پوشش اين طرح قرار گرفته اند و در سال گذشته از ۳۰ هزار مورد نابينايي جلوگيري شده است.
وي افزود: يكي ديگر از اقدامات تحت پوشش قرار گرفتن ۱۰۰ هزار دانش آموز در سال گذشته در طرح پيشگيري از اعتياد است. بالا بردن سطح آگاهي اين قشر مي تواند گامي مؤثر در جهت جلوگيري از افزايش اعتياد باشد.
رئيس سازمان بهزيستي همچنين گفت:  ۸۰ مركز توانبخشي و نگهداري بيماران رواني بيش از ۴ هزار بيمار رواني را كه امكان نگهداري آنها در خانواده امكان پذير نيست تحت پوشش قرار داده اند و به ۱۵ هزار سالمند در ۱۲۵ مركز نگهداري و توانبخشي دولتي و غيردولتي خدمات ارائه مي شود.
راه چمني همچنين به برپايي نمايشگاهها و بازارچه هاي بيشتري جهت عرضه توانمنديهاي مددجويان بهزيستي تأكيد كرد تا علاوه بر حمايت و تشويق اين افراد، فرصتي نيز فراهم شود تا مردم از اين اماكن ديدن كنند و اين افراد نيز بتوانند محصولات خود را در معرض ديد همشهريان خود قرار دهند.
وي همچنين گفت: توانمندسازي مددجويان بايد به نحوي صورت گيرد كه با ايجاد اشتغال سازنده بتوانند با اتكا به خود زندگي مستقل داشته باشند و دولت در بخشهاي مختلف حمايتهايي از آنها داشته باشد.
وي در ادامه افزود: در اين راستا سازمان تلاش كرد قانون جامع معلولان را به تصويب مجلس برساند و با موفقيتي كه بوجود آمد راه براي ادامه خدمات بازتر شد.
۲۵ مركز توانبخشي و پيشگيري
در تهران ايجاد مي شود
بنا به گزارش ديگري مديركل بهزيستي استان تهران از افتتاح ۲۵ مركز توانبخشي، اجتماعي و پيشگيري در سطح استان به مناسبت هفته بهزيستي خبر داد.
عباسعلي الصاق، در گفت وگو با ايسنا،هدف از راه اندازي اين مراكز را توسعه بخش خصوصي با اعتباري بالغ بر ۹ ميليارد ريال بيان و اظهار كرد: از اين تعداد ۶ مركز درمان و بازتواني اعتياد، ۲ مركز مشاوره ژنتيك، ۲ مركز مشاوره خانواده، ۲ كلينيك مددكاري، يك مهد كودك، مركز توانبخشي دختران و بيماران رواني مزمن در تهران افتتاح مي شود.
وي افزود: همچنين در هفته بهزيستي يك مركز درمان و بازتواني اعتياد و مركز بيماران رواني مزمن در ورامين، يك مهد كودك و دو كلينيك مددكاري در كرج، يك مركز نگهداري سالمندان، روستا مهد و مهد كودك در ساوجبلاغ، يك مهد كودك و روستا مهد در شهرري و يك مهد كودك در شميرانات بازگشايي مي شود.
الصاق گفت: با راه اندازي اين مراكز براي ۲۰۰ نفر اشتغال ايجاد مي شود، بعلاوه نمايشگاه فعاليتها و صنايع دستي معلولان و مددجويان از ديروز در شيرخوارگاه آمنه براي بازديد عموم داير است.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |