يكشنبه ۲۸ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۱ - Jul 18, 2004
مركز افكارسنجي دانشجويان ايران منتشر كرد:
شوراي شهر و شهرداري تهران يك بررسي مقايسه اي از نگاه شهروندان
گروه شهري: حدود ۳۸درصد شهروندان عملكرد شهردار و شوراي كنوني شهر تهران را خوب ارزيابي كردند.
مركز افكارسنجي دانشجويان ايران اواخر ارديبهشت ماه سال جاري طرحي را با موضوع ديدگاه شهروندان تهراني در خصوص عملكرد شهرداري و شوراي شهر تهران اجرا كرد. اين طرح كه با ۱۲۱۴ نمونه و در ميان تمامي شهروندان بالاي ۱۵ سال اجرا شده داراي نتايج قابل توجهي است.
براساس يكي از نتايج اين افكارسنجي، در مجموع ۵/۳۹درصد پاسخگويان عملكرد شهردار جديد تهران را خوب و خيلي خوب ارزيابي كردند. در عين حال ۱/۱۹درصد اين عملكرد را بد و خيلي بد و ۳/۳۳ درصد نيز آن را نه خوب، نه بد دانسته اند. ضمنا ۱/۸درصد نيز در اين زمينه نظر خاصي نداشته اند.
همچنين ۲/۴۲درصد پاسخگويان، مديريت و توانايي شهردار تهران را در مقايسه با شهرداران قبلي، بهتر و خيلي بهتر دانسته اند، در عين حال ۶/۱۷درصد اين امر را بدتر و خيلي بدتر و ۲/۳۳درصد نيز آن را بدون تفاوت ارزيابي كرده اند.
مركز افكارسنجي دانشجويان ايران در اين افكارسنجي مهمترين اولويت كاري شهردار كنوني تهران را بدين شرح اعلام كرده است: حدود ۱/۲۵درصد پاسخگويان، مهمترين اولويت كاري شهردار تهران را شهرسازي با اصول صحيح، ۷/۱۵درصد رسيدگي به امور مردم، ۳/۱۴درصد رسيدگي به ترافيك شهري و ۴/۳۶درصد نيز ساير موارد را عنوان كرده اند.
نتايج اين افكارسنجي در بخش ارزيابي عملكرد شوراي شهر كنوني تهران در مقايسه با شوراي شهر دوره قبل مويد اين مطلب است كه بطور كلي ۱/۳۸درصد پاسخگويان، شوراي شهر كنوني را نسبت به شوراي شهر قبلي، بهتر و خيلي بهتر، ۱۰درصد بدتر و خيلي بدتر و ۶/۴۵درصد نيز بيان كرده اند كه نسبت به اين مساله بي تفاوت هستند. ضمنا ۳/۷درصد در اين باره اظهار نظري نكرده اند.
همچنين يكي از نتايج بدست آمده نشان مي دهد كه ۵/۵۰درصد افراد، مهمترين اولويت كاري شوراي شهر تهران را رسيدگي به وضعيت ترافيك شهري، ۳/۳۷درصد نظارت بر شهرداري، ۲/۱۲درصد نيز رسيدگي به فضاي سبز و محيط زيست عنوان كرده اند.
در جدول مقايسه ميزان رضايت شهروندان از عملكرد شهرداري در سالهاي ۸۲ و ۸۳ ملاحظه مي شود، بطور كلي ۵/۳۹درصد پاسخگويان در سال ۸۳ به ميزان زياد از عملكرد شهرداري رضايت داشته اند كه در مقايسه با ميزان آن در سال گذشته (۹/۶درصد) مي توان دريافت كه ميزان رضايت شهروندان از عملكرد شهرداري روبه افزايش است.
مركز افكارسنجي دانشجويان ايران با ارائه جدول مقايسه ديدگاه شهروندان درخصوص اولويت هاي كاري شهردار جديد تهران در سالهاي ۸۲ و ۸۳ چنين نتيجه گيري مي كنند كه ۶/۳۰درصد پاسخگويان در سال ۸۲ اظهار داشته اند حل ترافيك تهران مهمترين اولويت كاري شهردار بايد باشد كه اين مساله در نظرسنجي سال ۸۳ (۳/۱۴درصد) به عنوان اولويت سوم از سوي شهروندان مطرح است. در عوض مساله شهرسازي مهمترين اولويت كاري شهردار قلمداد شده است كه اين امر مي تواند مرتبط با زلزله هاي اخير و شايعات پيرامون آن باشد.

دكتر احمدي نژاد:
شهرداري با تغيير كاربري نمايشگاه بين المللي كه بار ترافيكي داشته باشد مخالف است
010443.jpg
شهردار تهران  گفت : پيشنهاد كرديم  تا مكان  فعلي  نمايشگاه  بين المللي  پس  ازجابجايي ، به  بوستان  بزرگ  ويژه  زنان  تبديل  شود.
محمود احمدي  نژاد افزود: باتوجه  به  كمبود مكان هاي  تفريحي  ويژه  زنان ، فضاي  نمايشگاه بين المللي  مكاني  مناسب  براي  احداث  بوستان  زنان  به شمار مي رود. وي  گفت : در صورت  تصويب  اين  طرح ، علاوه بر حفظ فضاي  سبز موجود در نمايشگاه ، بخشي  از خرابي هاي  بعمل  آمده  در منابع  طبيعي  موجود دراين  فضا كه  در طول سال هاي  گذشته  صورت  گرفته  است  نيز جبران  خواهد شد. تغيير كاربري  زمين  نمايشگاه  به  تنهايي  توسط اين  شهرداري  صورت  نمي گيرد و طرح  تفصيلي  كاربري  به  كميسيوني  مشترك  كه  اين شهرداري  يكي  از اعضاي  آن است ، ارجاع  مي شود. به  گفته  وي ، شهرداري  تهران  با هرگونه  كاربري  كه  مجددا بارترافيكي  براي اطراف  نمايشگاه  داشته  باشد سخت  مخالف  بوده  چرا كه  ظرفيت  معابر موجود دراطراف  نمايشگاه  حتي  براي  حمل  و نقل  عادي  مناسب  نيست  و نيازمند توسعه  است .
احمدي نژاد  گفت : در سال  ۷۹، رئيس  مجلس  وقت  حتي  كلنگ  احداث  مكان  جديد نمايشگاه  رابر زمين  زد و منابعي  از مردم  نيز هزينه  شد و نبايد براي  انجام  يك  كار اقتصادي ، براي  مردم  محدوديت  ايجاد كرد. وي  افزود: متاسفانه ، برخي ها، سود يك  شركت  اقتصادي  را مي بينند، اما، رنجي  كه  مردم  از آن سود مي كشند را نمي بينند.

خودروهاي ۳۰ساله ۳۵درصد بيشتر ازخودروهاي نو، سوخت مي سوزانند
010440.jpg
خودروهاي بالاي ۳۰ سال عمر، ۵/۳۵ درصد بيشتر از خودروهاي نو، سوخت مصرف مي كنند.
به گزارش قلم سبز ايران، سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور اعلام كرد: مصرف سوخت خودرويي با عمر ۲ سال۲ هزار و ۹۲۲ ليتر در سال است در     حالي كه خودروهايي كه بالاي ۳۰ سال عمر دارند ۳ هزار و۹۶۱ ليتر بنزين مي سوزانند.
گفتني است، فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل كشور موجب شده مصرف بنزين در ايران بالاتر از حد استاندارد جهاني باشد و علاوه بر اين، سيستم ترافيكي شهرها نيز از وضعيت نامناسبي برخوردار باشد.

اولين شركت خصوصي تاكسيراني
010446.jpg
نخستين شركت خصوصي تاكسيراني مجوز فعاليت گرفت.به گزارش قلم سبز ايران، با هماهنگي صورت گرفته ميان بخش خصوصي، شهرداري تهران و شركت خودروسازي سايپا اولين شركت خصوصي تاكسيراني فعاليت خود را آغاز خواهد كرد.
اين شرك خصوصي تحت نظر شهرداري تهران فعاليت خواهد نمود.
مقرر است شركت مذكور براي ارايه خدمات خود از خودروي پرايد استفاده كند. نحوه فعاليت اين شركت به گونه اي است كه مسافر را فقط از يك مبدا به مقصد خاص جابه جا مي كنند.اين تاكسي ها مجهز به بي سيم، تلفن و تاكسي متر براي صدور قبض هستند.

بافت فرسوده منطقه ۱۱
010431.jpg
مشاور شهردار منطقه ۱۱ تهران ۴۰درصد از بافت اين منطقه را فرسوده اعلام كرد و گفت: نوسازي اين منطقه به دليل فرسودگي نسبت به مناطق در اولويت قرار گرفته است.وي در گفت و گو با خبرگزاري فارس افزود: ما در بحث ساخت و ساز كيفيت مصالح، مهندسين ناظر و روشهاي صحيح اجرايي را به عنوان ابزار به كار مي گيريم و در اين خصوص به زودي كميته اي به نام كنترل مصالح تشكيل خواهيم داد.رايضي به اهداف اين كميته اشاره كرد و گفت: در اين طرح به كاربرد مصالح مورد نياز ساختمانها پرداخته خواهد شد.
وي گفت: در حال حاضر مهندسين ناظر در كاربرد مصالح نظارت ندارند.

پياده روهاي تهران بهسازي مي شود
010434.jpg
گروه شهري: براي همگون سازي پياده روهاي تهران، دستورالعملي تحت عنوان «دستورالعمل بهسازي پياده روها» تدوين شده كه به زودي براي اجرا به مناطق شهرداري ابلاغ مي شود.
مهندس سعيد شاكر، رئيس ستاد بهسازي معابر تهران، در گفت وگو با خبرنگار همشهري، ضمن بيان اين مطلب افزود: در اين دستورالعمل كه با هدف تأمين ايمني و رواني عبور و مرور عابران پياده تدوين شده، افزون بر ارتقاي كيفيت پياده روها، جنبه هاي زيبايي اين معابر نيز درنظر گرفته شده تا شهروندان به پياده روي نيز ترغيب شوند.
شاكر درباره ميزان اعتبار تعيين شده براي بهسازي پياده روها گفت: در سال جاري بودجه اي از سوي شهرداري به بهسازي معابر اختصاص يافته كه بخشي از آن مربوط به پياده روهاست ولي هنوز اين بودجه به طور رسمي ابلاغ نشده است.
يك كارشناس ارشد شهرداري گفت: اغلب پياده روهاي تهران به دليل اشكالات عديده در طراحي و اجراي آن به گونه اي است كه نه تنها براي معلولان و كم توانان جسمي كه در پاره اي موارد براي شهروندان عادي هم قابل استفاده نيست.
وي افزود: پياده روهاي موجود با عرض هاي متفاوت و بر اساس سليقه افراد، بدون رعايت ضوابط و استانداردهاي مربوطه طراحي و اجرا شده كه اين نارسايي ها در مكان هايي كه نوسازي شده بيشتر نمود دارند. براي نمونه شيب پاركينگ ها در اغلب ساختمان ها در ورود به پياده روها به صورت سكو يا مانع درآمده است. وجود پله در پياده روها، پوشش هاي متفاوت و نامناسب سطح پياده روها كه در زمستان لغزنده و خطرناك است، نصب تابلوهاي راهنمايي و رانندگي و تابلوهاي تبليغاتي، نصب صندوق هاي اعانه، وجود كيوسك هاي تلفن و باجه هاي فروش مطبوعات، صندوق هاي حاوي تجهيزات مخابرات و برق، از ديگر مواردي است كه بدون مكان يابي مناسب در معابر پياده رو نصب شده و در نتيجه تردد در اين مسيرها را براي شهروندان با دشواري مواجه ساخته است.

وزير مسكن و شهرسازي:
انتقال مديريت زمين و مسكن به شهرداري منتفي است
مهندس علي  عبدالعلي زاده وزير مسكن و شهرسازي در گفت وگو با ايسنا، در زمينه مطرح شدن بحث واگذاري مديريت زمين و مسكن به شهرداري در شوراي عالي اداري افزود: « طبق برنامه سوم، شوراي عالي اداري مجاز به انتقال مالكيت دولت به خارج از آن نيست و از آنجا كه شهرداري ها جزو دستگاه هاي عمومي و غيردولتي محسوب مي شوند، شوراي عالي اداري نمي تواند به اين بحث ورود كند، كه اين امر نيز از سوي اعضاي شورا پذيرفته شده است.»
وي واگذاري مديريت زمين و مسكن از وزارت مسكن به شهرداري ها را منوط به تغيير قوانين توسط مجلس شوراي اسلامي دانست و افزود: «روابط بين وزارت مسكن و شهرداري تهران براساس قانون تعريف شده است و شهرداري تهران موظف است، در صورتي كه تقاضاي مالكان اعم از وزارت مسكن، تعاوني ها، شهروندان، در چارچوب ضوابط شهرسازي و طرح هاي شهري باشد پروانه ساخت صادر كند.»

شهردار منطقه يك:
۱۲۰ طرح عمران شهري در شمال تهران به بهره برداري مي رسد
010437.jpg
شهردار منطقه يك اعلام كرد: امسال ۱۲۰ طرح عمران شهري با هزينه اي بالغ بر ۴۰۰ ميليارد ريال در شمال تهران مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك دكتر محمدرضا بمانيان با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: در حال حاضر كار اجرايي ۶۰ طرح شهري آغاز شده است كه در اين بين ۶ پروژه ورزشي با برآورد اوليه اي حدود ۳۰ ميليارد ريال در برنامه هاي عمراني منطقه قرار گرفته و تاكنون ۵۰درصد عمليات اجرايي آن انجام شده است.
وي افزود: نخستين پروژه ورزشي، مجموعه چندمنظوره فرهنگي ورزشي شهداي دارآباد با مساحت ۸ هزار مترمربع و هزينه اي بالغ بر ۵ ميليارد ريال است كه مورد بهره برداري قرار گرفته و از ساير پروژه هاي ورزشي مي توان از احداث ورزشگاه سرداران شهيد در بلوار اوشان با پيشرفت فيزيكي ۸۰درصد، احداث استخر و سوناي سرپوشيده پارك نياوران با پيشرفت فيزيكي ۵۰درصد، احداث مجموعه زمينهاي ورزشي بوستان گلريزان به مساحت ۶ هزار مترمربع و مرمت و بازسازي ورزشگاه قيطريه و سالن ورزشي پارك ساحلي دارآباد نام برد.
وي با تاكيد بر استفاده رايگان مردم از ورزشگاه ها اظهار داشت: شهرداري هزينه ساخت ورزشگاه ها را تامين مي كند و به صورت رايگان جهت استفاده بهينه در اختيار اقشار مردم قرار مي دهد.
شهردار منطقه يك در ادامه آزادسازي املاك واقع در طرحهاي تعريض معابر را نيز يكي از مهمترين برنامه هاي اجرايي در راستاي توسعه راههاي ارتباطي درون شهري دانست و گفت: طرح تعريض ۳۵ متري قيطريه و ۲۱ متري دركه و خيابان هاي بوعلي، حكمت، مقدس اردبيلي، ولنجك و حريم مسيل گلابدره و همچنين ساماندهي تجريش از طرحهايي است كه در سال جاري اجرا مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |