يكشنبه ۲۸ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۱ - Jul 18, 2004
جان كري:
بوش بايد به شكست در عراق اعتراف كند
جان كري از تصميم جورج بوش براي انجام يك اقدام تاكتيكي قبل از فرا رسيدن زمان انتخابات رياست جمهوري آينده آمريكا و صدور دستور عقب نشيني تعدادي از نيروهاي آمريكايي از عراق خبر داد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اينترنتي العراق، جان كري، كانديداي رياست جمهوري آينده آمريكا و رقيب جورج بوش، در گفت وگو با روزنامه وال استريت ژورنال اظهار داشت: بر اساس اطلاعاتي كه از سوي منابع آگاه بدست ما رسيده، بوش قصد دارد دستور عقب نشيني تعدادي از نيروهاي آمريكايي از عراق را صادر كند.
كري تصريح كرد: من حتي در صورت پيروزي در پست رياست جمهور آمريكا درصدد عقب كشاندن نيروهاي آمريكايي از عراق نيستم و معتقدم اين نيروها تا زماني كه امنيت در اين كشور مستقر نشده است، نبايد خارج شوند.
رقيب بوش تصريح كرد: عقب نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق مشروط به سه شرط است و در صورت محقق شدن اين شرط ها پس از پيروزي وي در پست رياست جمهوري آمريكا، نيروهاي آمريكا از عراق عقب نشيني خواهند كرد.
كري تاكيد كرد شرط اول عقب نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق مربوط به موضوع ثبات در عراق است و شرط دوم مربوط به امكانات موجود در عراق جهت برقراري اين ثبات است و شرط سوم مربوط به ميزان توانايي هاي نيروهاي امنيتي عراق در دفاع از كشور خود است.
كري گفت: بوش بايد رسما به شكست خود در عراق اعتراف كند و تمام مسئوليت هاي اشتباهاتي كه درباره موضوع سلاح هاي كشتار جمعي عراق انجام گرفته و گزارش هاي آن از سوي سازمان اطلاعات آمريكا سيا ارايه شده را بپذيرد.
وي تاكيد كرد: بوش در زمان جنگ عراق سيا را تحت فشار قرار داده است تا اطلاعات اشتباهي را درباره برنامه تسليحاتي عراق ارايه دهد و من تمام تلاش خود را خواهم كرد كه مقامات مسئول سازمان اطلاعات را ترغيب كنم كه بدون داشتن هر گونه ترس و نگراني حقيقت را به مردم آمريكا بگويند.
كري با اشاره به اقدام توني بلر، نخست وزير انگليس در اعتراف به مسئوليت هايش در قبال اشتباهات انجام گرفته در پرونده تسليحاتي عراق و استقبال از اين اقدام نخست وزير انگليس گفت: بوش نيز بايد به اقدام مشابهي دست زند.

منابع ديپلماتيك در شوراي امنيت:
چهار عضو سازمان ملل از اعزام نيرو به عراق صرف نظر كردند
پايگاه اينترنتي المحيط به نقل از منابع ديپلماتيك در شوراي امنيت اعلام كرد: چهار كشور عضو سازمان ملل از درخواست خود جهت اعزام نيرو براي حمايت از تيم سازمان ملل در عراق، عقب نشيني كردند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين پايگاه اينترنتي اعلام كرد: اين منابع ديپلماتيك اظهار داشتند كه پاكستان، شيلي، برزيل و مراكش كه مقرر بود نيروهايي جهت حمايت از تيم سازمان ملل در عراق اعزام كنند، از تصميم خود عقب نشيني كرده اند.
نماينده شيلي در سازمان ملل، با تأييد اين خبر گفت: شيلي نيز به عراق نيرو اعزام نخواهد كرد و دولت اين كشور رسما به مجمع عمومي سازمان ملل نسبت به اين تصميم خود اطلاع داده است.
منير اكرم، نماينده پاكستان در سازمان ملل نيز در اين باره اظهار داشت: وضعيت مستقر در عراق بسيار پيچيده و بحراني است و دولت پاكستان تنها آمادگي آن را دارد كه خدمات امنيتي جهت حمايت از حكومت موقت عراق ارايه دهد.
اين منابع همچنين اعلام كردند: قرار است كه سه تن از نمايندگان سازمان ملل از جانب دفتر اخضر ابراهيمي، جهت مشاركت در فراهم كردن زمينه هاي لازم براي برگزاري كنفرانس ملي عراق كه قبل از پايان ماه جاري برگزار خواهد شد، به عراق اعزام شوند.

دادگاه زهرا كاظمي با حضور ديپلماتهاي غربي برگزار شد
سفير كانادا كه به كشورش فراخوانده شده بود در دادگاه حضور يافت
010416.jpg
به گزارش ايسنا از دادگاه جنايي تهران، سفير كانادا در ايران علي رغم اين كه پيش از اين اعلام شده بود وي از سوي دولت متبوعش فراخوانده شده، در جلسه ديروز دادگاه پرونده زهرا كاظمي حضور داشت.
همچنين سفير هلند كه دولتش رياست دوره اي اتحاديه اروپا را برعهده دارد و نماينده اي از سفارت انگلستان در دادگاه حضور داشتند.دادگاه پيشين اين پرونده ۱۵ مهرماه سال گذشته در ميان توجه بسياري از رسانه هاي داخلي و خارجي و پس از كش و قوس هايي بين دادسراي عمومي و انقلاب تهران، وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي كه هر يك به نوعي مسئوليت مرگ زهرا كاظمي را به دنبال برخورد جسم سخت به سر يا سر به جسم سخت، از خود بري مي دانستند، برگزار شد.
پيش از برگزاري دادگاه علني، پرونده مذكور براي انجام تحقيقات بيشتر و رسيدگي قضايي به سازمان قضايي نيروهاي مسلح ارجاع شده بود كه پس از اين كه اين سازمان براي خود جهت رسيدگي به پرونده قرار عدم صلاحيت رسيدگي صادر كرد، پرونده مرگ كاظمي در دادسراي ويژه امور جنايي مورد تحقيق و رسيدگي قرار گرفت و پس از اتمام تحقيقات بر روي زمان هايي كه زهرا كاظمي به ترتيب در آن زمان ها مورد بازجويي قرار گرفته بود بالاخره براي «رضا. الف»، كارمند وزارت اطلاعات قرار مجرميت صادر شد و با صدور كيفرخواستي از سوي دادستان تهران، جلسه اول پشت سر گذاشته شد.
بيشترين زمان جلسه علني اول پرونده زهرا كاظمي كه با حضور قاضي غنيمي، رييس وقت شعبه ۱۱۵۸ دادگاه جنايي تهران، رشادتي، معاون دادستان تهران و نماينده مدعي العموم، متهم پرونده و وكيل مدافعش، سفير كانادا در تهران و خبرنگاران رسانه هاي داخلي و خارجي و نيز بدون حضور مادر كاظمي (به علت كسالت) و پسر وي و غيبت عكاسان برگزار شد، به قرائت كيفرخواست مدعي العموم توسط نماينده اش گذشت.
در آن جلسه رشادتي در قرائت كيفرخواست صادره تصريح كرد: متهم پرونده «رضا.الف»، ۴۲ ساله، كارمند وزارت اطلاعات، متاهل و فاقد سابقه محكوميت كيفري است كه از ۴/۵/۸۲ در بازداشت موقت به سر مي برد.
وي در طول قرائت كيفرخواست پس از شرح ماجراي مرگ كاظمي، با ذكر تاريخ و ساعاتي كه وي در اختيار هر يك از ۳ نهاد «نيروي انتظامي ، دادسرا و وزارت اطلاعات» بوده، به تشريح نشانه ها و قرائني پرداخت كه دادسرا را به اين نتيجه رسانده كه زهرا كاظمي در زمان وقوع ضربه به سرش در اختيار بازجويان وزارت اطلاعات بوده است.
رشادتي در آن دادگاه، در روز ۱۵ مهر سال ۸۲، به كرات به گزارش هيات ويژه منتخب رييس جمهور اشاره كرده و تاكيد مي كرد كه اين گزارش نيز بر دليل مدعاي دادسرا مبني بر اين كه زهرا كاظمي در زمان وقوع ضربه به سرش در اختيار بازجويان وزارت اطلاعات بوده، صحه مي گذارد.
نماينده مدعي العموم در جلسه اول دادگاه زهرا كاظمي در قرائت ادعانامه دادستان تاكيد كرد كه «هرگونه تصميم سازمان يافته در رابطه با مرگ زهرا كاظمي منتفي است و قتل شبه عمد زهرا كاظمي به وسيله كارمند وزارت اطلاعات محرز است.»
رييس دادگاه جنايي تهران در آن جلسه بيان كرد كه دادسرا با توجه به قرائن ارائه شده، بي احتياطي متهم (رضا.الف) را احراز كرده و فعل وي به صورت غيرقابل پيش بيني در شرايطي كه بايد پيش بيني مي كرد، انجام شده است.
در ابتداي دومين جلسه دادگاه رشادتي با بيان اينكه با توجه به قرائت متن كيفرخواست در جلسه اول دادگاه در تاريخ ۱۵/۷/۸۲ از قرائت مجدد آن پرهيز مي كند، گفت: دادسراي عمومي و انقلاب تهران كماكان و مانند گذشته بر ادعاي سابق خود مبني بر وقوع قتل زهرا كاظمي از سوي رضا. الف، از پرسنل وزارت اطلاعات تاكيد مي كند.
وي با اشاره به نظرات ارايه شده از سوي پزشكي قانوني و پزشكان هيات ويژه منتخب رييس جمهور گفت: با توجه به مستندات ارايه شده از سوي اين پزشكان و نظرات هيات مذكور، زهرا كاظمي پس از بازداشت تا زمان انتقال وي به بند مربوط به وزارت اطلاعات كه مورد معاينه قرار گرفته در سلامت كامل بوده است و ساعاتي كه مناقشه در آن وجود دارد، ساعاتي است كه در اختيار پرسنل وزارت اطلاعات بوده و افرادي كه طي آن ساعات، كاظمي در اختيار آنها بوده بايد پاسخگو باشند كه پس از تحقيقات انجام شده و صدور كيفرخواست اتهام وقوع قتل شبه عمد توسط متهم حاضر در دادگاه صورت گرفته و وي در اين زمينه مسئول است.
وي افزود: تاكيد من در دفاع از متن كيفرخواست بر روي خود اطلاعاتي است كه معاونت وزير اطلاعات در نامه اي به هيات منتخب رييس جمهور در ۵ بند قيد كرده كه «زهرا كاظمي در زمان تحويل به بند مربوط به وزارت اطلاعات، هيچ گونه اعتراضي مبني بر بدرفتاري از سوي ماموران زندان اوين نداشته است.» اما پس از آن زماني كه به بيمارستان منتقل شد ديگر زنده باز نگشته است. ما متهم حاضر در دادگاه را مسئول مي دانيم و تقاضاي مجازات وي را داريم. پس از آن رئيس دادگاه از عصمت كاظمي احمدآبادي مادر زهرا كاظمي خواست تا شكايت خود را مطرح كند.
مادر كاظمي از دادگاه تقاضاي قصاص قاتل فرزندش را كرد و گفت كه زهرا كاظمي تنها فرزند او سالم به زندان اوين رفته ولي جسد وي را تحويل خانواده اش داده اند.
عصمت كاظمي با يادآوري ضرب و شتم زهرا كاظمي، به وجود آثار سوختگي بر روي سينه ها، شكستگي دست و پا و تكه تكه بودن زير شكم وي اشاره كرد و در پاسخ به پرسش رئيس دادگاه كه آيا رضا احمدي (بازجوي وزارت اطلاعات) را به عنوان متهم مي شناسد و عليه او شكايتي دارد يا خير؟ گفت: من قاتل را نمي شناسم، و فقط تقاضاي قصاص قاتل را دارم. در اين قسمت عبادي وكيل وي خاطرنشان ساخت كه هم از ايشان (متهم) و هم طرفهاي ديگر شاكي هستند.
رئيس دادگاه در توضيح آثار موجود بر روي بدن زهرا كاظمي گفت كه براساس نظريه پزشكي قانوني اين آثار ناشي از شوك وارد شده براي برگشت حيات به وي عنوان شده و هيچگونه اظهارنظري در مورد آثار ضرب و جرح جز در قسمت پس سر نيست.
شيرين عبادي يكي از چهار وكيل مادر زهرا كاظمي آنگاه در پشت تريبون دادگاه قرار گرفت و صلاحيت دادگاه در بررسي اين پرونده را زير سئوال برد.وي علت اين امر را عمدي بودن قتل دانست كه طبق قانون بايد در دادگاه كيفري استان مورد رسيدگي قرار گيرد.
رئيس دادگاه در پاسخ عبادي به اظهارات مادر زهرا كاظمي اشاره كرد كه گفته است از قتل عمد يا غيرعمد فرزندم توسط هر كس كه او را به قتل رسانده شاكي هستم و تشخيص دادسرا نيز قتل شبه عمد بوده است لذا اين دادگاه در چارچوب كيفرخواست صادره صلاحيت رسيدگي به اين پرونده را دارد.
پس از تاييد صلاحيت دادگاه ، عبادي به طرح دفاعيات خود پرداخت. او بازداشت زهرا كاظمي از سوي پرسنل زندان اوين بدون اثبات هر نوع جرمي را غيرقانوني خواند و گفت: در صورت وقوع جرم بايد فرد از طريق كلانتري محل و پليس ۱۱۰ دستگير شود نه توسط پرسنل زندان.وي همچنين مقاومت زهرا كاظمي در برابر مسئولين زندان و ضربه اي كه به استناد شهادت شهود توسط رئيس حفاظت اطلاعات زندان اوين به وي وارد كرده است را علت قتل كاظمي عنوان كرد.
در اين قسمت نماينده مدعي العموم نسبت به اعلام اسامي اشخاص در دادگاه اعتراض كرد و خواستار جلوگيري از خروج از متن كيفرخواست شد. رئيس دادگاه نيز توضيح داد كه براي بخشي قرار منع تعقيب صادر شده است و از عبادي خواست تا در چارچوب كيفرخواست صادره كه متهم را احمدي بازجوي وزارت اطلاعات معرفي مي كند دفاع نمايد.
شيرين عبادي در ادامه به طرح جزئيات وقايع رخ داده در طي پنج روز دستگيري زهرا كاظمي در زندان اوين پرداخت و با استناد به گزارش كميسيون اصل ۹۰ كه براساس توضيحات مسئولين وزارت اطلاعات و شهود ديگر تنظيم شده است گفت كه ضربه به سر زهرا كاظمي مربوط به روزهاي اول دستگيري وي بوده است.
شيرين عبادي در ادامه دفاعيات خود خواستار احضار دادستان عمومي تهران،چهار تن از نمايندگان مجلس ششم، يكي از مديران وزارت ارشاد و سه نفر از اعضاي هيات دولت و چهار تن از قضات كه در جريان قتل كاظمي بوده اند،سربازي كه اقرار كرده زهرا كاظمي او را تشويق به ساخت كوكتل مولوتف كرده است،چهار نفر از كاركنان زندان اوين ، رئيس بيمارستان بقيه الله و پرسنلي كه در اتباط با درمان زهرا كاظمي بوده اند به عنوان شاهد به دادگاه شد.رئيس دادگاه به عبادي گفت كه شهادت از مطلعين مسموع است و بسياري از اينها اصلا در زندان نبوده و واقعه را نديده اند، لذا شهودي بايد احضار شوند كه با موضوع قتل در ارتباطند.شيرين عبادي به رئيس دادگاه گفت: اجازه دهيد شهود بيايند و در دادگاه بگويند اطلاعي ندارند.
پس از شيرين عبادي، محمد سيف زاده، عبدالفتاح سلطاني و محمدعلي دادخواه سه وكيل ديگر مادر زهرا كاظمي به طرح دفاعيات خود پرداختند و موارد مندرج در كيفرخواست مدعي العموم را رد كرده و تاكيد كردند كه ضربه شديد منتهي به قتل كاظمي حتي اگر بدون قصد نيز وارد شده باشد اتهام قتل عمد مي گيرد و گفتند: نگهداري از جسد او و اعلام زمان مرگ در ۱۹/۴/۸۲ براي جذب و رفع ضرب ديدگي هاي وارده بر بدن او بوده است.
وكلاي مادر زهرا كاظمي يكي از كاركنان زندان اوين را مسئول اصلي واردكردن ضربه دانستند .
شهادت سربازان وظيفه اي كه در محوطه زندان اوين شاهد ضرب و شتم شديد زهرا كاظمي، شوك وارد شده و در نهايت بيهوشي او بودند از ديگر استنادات وكلاي پرونده بود كه پس گرفتن اين شهادت ها را ناشي از تهديد سربازان مزبور عنوان مي كردند.
پس از پايان اظهارات وكلا، جعفر رشادتي  نماينده دادستاني به اظهارات چهار وكيل مدافع پاسخ داد.
وي موضوع قتل عمد يا شبه عمد را برداشت قضايي خواند كه بايد در دادگاه ثابت شود.
رشادتي حمايت وكلاي مادر زهراكاظمي از وزارت اطلاعات را تعجب برانگيز خواند و گفت كه موارد مربوط به بازداشت غيرقانوني وي يا ضرب و شتم و .. در اين پرونده ذكر نشده و لذا اظهارنظر در اين موارد به پرونده ارتباطي نداشته است.
وي انتساب قتل زهرا كاظمي به يكي از كاركنان زندان اوين را رد كرد و گفت: چگونه او ضربه هولناكي وارد كرده كه كاظمي تعادل خود را از دست داده و بيهوش شده، ولي روزهاي بعد قادر بوده به بازجويي هاي اطلاعات ناجا و وزارت اطلاعات پاسخ دهد، ضمن اينكه پزشك وزارت اطلاعات سلامت او را به هنگام تحويل به بند ۲۰۹ تاييد كرده است؟
رشادتي با انتقاد از وكلاي مادر زهرا كاظمي از آنها خواست تا موضع خود را در خصوص بيگناهي و يا مجرم بودن يكي از كاركنان وزارت اطلاعات را به عنوان متهم حاضر در دادگاه اعلام كرده و يا اگر مامور زندان اوين را متهم مي دانند چرا از او شكايت نمي كنند؟
پس از اظهارات رشادتي،بازجوي وزارت اطلاعات كه به عنوان متهم معرفي شده است در دفاع از خود قسم ياد كرد كه هيچ برخوردي با زهرا كاظمي نداشته و انتساب قتل به او كذب محض است.احمدي با اشاره به اينكه او بي مقدارترين سرباز گمنام امام زمان است گفت: ظاهرا گمنامي من جرم من است.
به هنگام طرح دفاعيات متهم، بين او و وكلاي مدافع با رشادتي درگيري لفظي شديدي روي داد كه با تذكر قاضي دادگاه به پايان رسيد.متهم گفت كه با وكلاي زهرا كاظمي قرابت فكري ندارد ولي از آنها به خاطر دفاع از عدالت تشكر كرد.وي خطاب به رشادتي نماينده داستاني گفت كه انتظار اين بود كه شما از من دفاع كنيد .
در حاشيه دادگاه پرونده زهرا كاظمي
به گزارش خبرگزاري فارس، در حدود ساعت ۳۰/۸دقيقه سفراي هلند، كانادا و نماينده سفارت انگليس براي حضور در دادگاه با ماشين هاي سياسي وارد دادسرا شدند.
* بيش از ۱۰۰ خبرنگار و عكاس خواهان حضور در جلسه دادگاه بودند كه از اين تعداد تنها حدود ۳۰ خبرنگار موفق به حضور در جلسه شدند. از سوي ماموران حفاظتي از حضور عكاسان و فيلمبرداران به داخل دادسرا ممانعت شد.
* ساعت ۴۵/۸ به خبرنگاران اجازه داده شد كه به داخل دادسرا و سپس دادگاه بروند.
* در پشت سر قاضي جمله «العدل اساس الملك» نوشته شده بود كه خبرنگاران و افراد خارجي حاضر در دادگاه با تعجب از ايرانيان معني اين جمله اي كه به صورت بزرگ نگاشته شده بود را مي پرسيدند.
* به محض اينكه قاضي فراهاني سخنان خود را با نام خدا آغاز كرد، مادر زهرا كاظمي بصورت بلند گريه كرد. گريه كردن وي تا پايان دادگاه ادامه داشت.
* هنگامي كه مادر زهرا كاظمي به پشت تريبون براي اداي سخناني رفت، رضا. الف بازجوي متهم وزارت اطلاعات جلوي پاي وي بلند شد و به او سلام كرد.
* يكي از مسئولان بلند پايه حاضر در دادگاه كه نخواست نامش فاش شود، با اشاره به دفاعيات وكلاي عزت كاظمي به خبرنگار فارس گفت: از عجايب روزگار اين است كه نيروهاي گروهك ملي و مذهبي از وزارت اطلاعات دفاع مي كنند.
* هنگامي كه قاضي دادگاه چند بار از مادر زهرا كاظمي سئوال كرد كه آيا از متهم شكايت داري و يا خير؟ مادر زهرا كاظمي به صورت مبهم به اين سئوال پاسخ مي داد.
* در حالي كه دادگاه از ساعت ۳۰/۹ آغاز شده بود و سفير كانادا از ابتدا در جلسه حاضر بود، در ساعت ۱۷ قاضي ناگهان در ميان سخنان وكيل مدافع متهم به سفير كانادا اشاره كرد و گفت: مگر سفير كانادا در جلسه حاضر است؟ در اين لحظه بود كه متهم ناگهان از جاي خويش برخاست و با داد و فرياد اتاق دادگاه را ترك كرد. وي به هنگام ترك جلسه مدام فرياد مي زد: من براي آقايان سوژه شده ام. قاضي نمي داند كه سفير كانادا در جلسه است. هنگامي كه ماموران جلوي درب دادگاه براي خروج وي ممانعت كردند، متهم بلند فرياد زد: مي روم سيگار بكشم و زود بر مي گردم.
رضا. الف سپس با فرياد و با زبان آذري به چگونگي برگزاري جلسه اعتراض كرد.
* هنگامي كه وكلاي مدافع عزت كاظمي از متهم دفاع كردند، رشادتي رو به قاضي كرده و گفت: جاي خوشوقتي است كه وكلاي محترم از وزارت اطلاعات دفاع مي كنند.
* در پايان جلسه ديروز شيرين عبادي و عبدالفتاح سلطاني از امضاي صورت جلسه خودداري كرده و اعلام كردند كه فردا (امروز) اين كار را مي كنند.
* پس از خروج وكلا از دادگاه در حدود ۵۰ خبرنگار و عكاسي كه اجازه حضور در دادگاه را نيافته و عمدتاً از رسانه هاي خارجي بودند، با وكلاي مدافع شاكيه مصاحبه هايي را انجام دادند.

اتهامات تازه آمريكا و پاسخ ايران
در پي ارائه گزارشي از سوي كميته تحقيق يازده سپتامبر آمريكا مبني بر حمايت ايران از عاملان اين واقعه و عبور حداقل هشت تن از مسئولان بمب گذاري يازده سپتامبر از ايران، حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت خارجه در گفت و گو با همشهري با بيان اين كه اين قبيل گزارشها صرفاً جوسازي بوده و با هدف توجيه ناكامي و شكستهاي مكرر آمريكا در عراق صورت مي گيرد گفت: «ايران در مبارزه با تروريسم و افراط گرايي جدي بوده و هست و تمام امكانات خود را براي مقابله با تروريسم به كار گرفته است . شهداي بسياري كه در اين راه داده ايم گواه اين امر است.»
آصفي افزود: «در حالي كه دولت آمريكا خود القاعده و طالبان را به وجود آورده، ديگران را متهم به همكاري با اين گروه مي كند كه اين خود تناقضي ديگر در سياست خارجي آمريكا و نشانه سردرگمي اين كشور است.»
كميته تحقيق ۱۱ سپتامبر در گزارش نهايي خود كه قرار است در روزهاي آينده منتشر شود، ادعا كرده است كه ايران احتمالاً از طريق فراهم كردن راه هاي امن عبوري و پاسپورت هاي بدون مهر براي اعضاي القاعده به تسهيل حملات ۱۱ سپتامبر كمك كرده است.
اين كميته در گزارش خود با اشاره به سندي مربوط به دسامبر ۲۰۰۱ كه در لابه لاي پرونده هاي سرويس امنيت ملي يافت شده ادعا كرده است، نگهبانان بازرسي در مرز ايران دستور داشته اند كه پاسپورت هاي نيروهاي القاعده را كه از كمپ هاي آموزشي بن لادن آمده و قصد عبور از ايران را داشته اند مهر نكنند.
در گزارش اين كميته تأكيد شده، كه اين گروه تحقيق هيچ مدركي بدست نياورده كه ثابت كند مقامات دولت ايران درباره طرح حمله به برج هاي دوقلو و پنتاگون از پيش اطلاع داشته اند؛ اما ادعا شده است كه هشت نفر از ده هواپيمارباي ۱۱ سپتامبر بين اكتبر ۲۰۰۰ و فوريه ۲۰۰۱ از ايران عبور كرده اند.
اين گزارش ۵۰۰ صفحه اي قرار است روز پنجشنبه رسماً منتشر شود.
پيش از اين مقامات دولت بوش اصرار داشتند كه رژيم صدام را با القاعده مرتبط كنند. اما بعدها مدارك بدست آمده كذب بودن اين ادعا را ثابت كرد.
هفته نامه نيوزويك ديروز بعد از اعلام اين خبر نوشت، مقامات دولت بوش مي گويند كه گزارش كميته تحقيق ۱۱ سپتامبر حاوي اطلاعات متناقضي است كه نظريه ارتباط قوي ميان ايران و القاعده را تضعيف مي كند و حتي نتيجه گيري را كه ايراني ها خدماتي ويژه به سازمان بن لادن ارائه مي دادند، مورد ترديد قرار مي دهد.
در اين گزارش آمده است، خالد شيخ محمد و رمزي بن الشبه دو عضو بلندپايه القاعده كه بازداشت شده و در اختيار آمريكا هستند در بازجويي هاي خود گفته اند كه بعضي از هواپيماربايان ۱۱ سپتامبر در عبور و مرور خود به كمپ هاي آموزشي افغانستان از ايران عبور كرده اند. اما همين دو نفر تأكيد كرده اند كه اين دونفر به اين دليل از ايران عبور كرده اند كه از مهر نخوردن پاسپورت هاي سعودي اشان كه به طور كلي براي همه اجرا مي شود بهره ببرند؛ يعني اين سياست ايران سياست كلي بوده و فقط شامل اعضاي القاعده نمي شده است.
يك مقام كاخ سفيد، گزارش كميته تحقيق را از اين نظر گيج كننده توصيف كرده است. از توفيق بن عطش معروف به «خالد» يكي ديگر از عوامل دستگير شده القاعده در اين گزارش نقل شده است كه سرويس هاي امنيتي ايران بعد از انفجار ناوآمريكايي «USS Cole» در اكتبر ۲۰۰۰ در يمن، پيشنهاد تحكيم روابط را به بن لادن داده اند، اما او از بيم تخريب شدن روابطش با سني ها در عربستان اين پيشنهاد را رد كرده است.
نيوزويك يكي از نكات تعجب آور اين گزارش را بخشي دانسته كه در آن گفته شده شواهد «محكم اما غيرمستقيمي» وجود دارد كه نشان مي دهد القاعده در انفجار سال ۱۹۹۶ الخبر نقش داشته است. مقامات آمريكايي پيش از اين ايران را مسئول اين انفجار معرفي مي كردند.

تحليل نمايندگان درباره رأي مثبت مجلس به وزير پيشنهادي رفاه و تامين اجتماعي
در پي رأي اعتماد مجلس به وزير پيشنهادي براي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي ايسنا با تعدادي از نمايندگان درخصوص دليل اين رأي مجلس به شريف زادگان گفت و گو كرد. در اين گفت و گو حسين مظفر گفت: رأي مجلس به شريف زادگان تجلي ترجيح مصالح ملي بر منافع گروهي و حزبي بود.
نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اين كه اين رأي به معناي رأي به حزب مشاركت نبوده گفت: رأي مذكور، رأي به تفاهم دولت ، كاهش تنش هاي جامعه و زمينه هاي سوءاستفاده مغرضان براي به چالش كشيدن بين نخبگان جامعه بود.
ولي شجاع پوريان نماينده بهبهان نيز گفت: نمايندگان مي خواستند با رأي اعتماد به وزير پيشنهادي رئيس جمهور نمايش و نمودي بر اين داشته باشند كه مجلس مي خواست از روش هاي گذشته فاصله بگيرد و چهره اي آرام و منطقي از خود نمايش دهد.
محمدرضا فاكر نماينده مشهد با بيان اين كه اين رأي نشان دهنده آزادي تصميم گيري در بين نمايندگان است گفت: رأي گيري مذكور نشان داد كه لااقل عده بسياري در مجلس از روي عقيده و نظرشان تصميم مي گيرند.
عشرت شايق نماينده تبريز نيز با بيان اين كه در موقعيتي كه شعار انتخاباتي اكثريت نمايندگان تعامل با دولت است، تبديل تعامل به برخوردهاي تند و تنش زا بازدارنده امورات جامعه خواهد بود، گفت: نمايندگان رأي خود را با شناختي كه از عملكرد شريف زادگان و اهدافي كه نسبت به ضرورت وجود تعامل بين دولت و مجلس پيدا كرده بودند، دادند.

سخنگوي وزارت خارجه آمريكا:
ايران توافقات سابقش با اروپا را نمي پذيرد
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفت: ايران بايد به قول ها و تعهداتش در قبال آژانس بين المللي انرژي اتمي عمل كند.به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي وزارت خارجه آمريكا، ريچارد بوچر، ضمن بيان اين ادعا كه مذاكرات هسته اي آلمان، فرانسه و انگليس با ايران به موازات مذاكرات با آژانس بين المللي انرژي اتمي نمي تواند كمكي كند، گفت: موضع آمريكا در خصوص ايران كاملاً واضح بوده  است، لازم است كه ايران به وعده ها و تعهدات هسته اي اش در قبال آژانس بين المللي انرژي اتمي عمل كند؛ تهران بايد مطالبات آژانس را برآورده سازد.وي در ادامه گفت: ايران از زمان نشست آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكنون تعدادي بيانيه را كه به يكديگر مربوطند، و آن چه را كه پيشتر درخصوص آن با اروپايي ها موافقت كرده بود، نپذيرفته است.
در همين حال، خبرگزاري رسمي هند به نقل از پاول نوشت: اگر ايران از برنامه هسته اي خود دست برندارد، بهاي اقتصادي سنگيني پرداخت خواهد كرد.

كوتاه از سياست ايران
ديدار خاتمي با وزيرخارجه و انرژي سريلانكا
سوسيل پريما جايانتا، وزير نيرو و انرژي سريلانكا ديروز با سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهور ديدار و پيام كتبي كاماراتونگا، رئيس جمهور كشورش را تقديم وي كرد.
به گزارش ايسنا: خاتمي در اين ديدار مناسبات دو كشور را خوب ارزيابي كرد و خواستار گسترش آن در تمامي سطوح به ويژه در زمينه هاي اقتصادي شد.
خاتمي با بيان اينكه مبناي حركت دو كشور براساس مردمسالاري است، اظهار داشت: در منطقه بحران زا بايد با همكاري بيشتر زمينه امنيت و ثبات را فراهم كرد.
وزير نيرو و انرژي سريلانكا نيز در اين ديدار با ابلاغ سلام گرم رئيس جمهور كشورش به خاتمي و با اشاره به روابط ديرينه دو كشور، گفت: ايده گفت وگوي تمدنها، تهران- كلمبو را به يكديگر نزديكتر كرده است.
اسرائيل در حمله احتمالي به ايران تنها مي ماند
مجله دفاعي نظامي جينز طي گزارشي به تحليل احتمال حمله اسرائيل به تأسيسات هسته اي ايران پرداخت و در اين مطلب تصريح كرد كه تل آويو در اين اقدام تنها خواهد ماند.
به گزارش ايسنا اين مجله در گزارشي با عنوان «طرح هاي اسرائيل براي حمله به ايران»، قابليت هسته اي ايران را خطري براي رژيم صهيونيستي خوانده و افزوده است: با اين حال اگراسرائيل حمله اي پيش دستانه را ترتيب دهد احتمالاً بايد تنها عمل كند.در ادامه اين گزارش آمده است: هرگونه حمله موشكي مشترك آمريكا و اسرائيل به تأسيسات هسته اي ايران نمي تواند گزينه جذابي براي دولت آمريكا باشد كه هنوز سربازانش در خاك عراق هستند و اين كشور ۱۴۵۸ كيلومتر مرز مشترك با ايران دارد.
بازرسي شناورهاي خارجي در اروندرود توسط ناوچه آمريكايي
يك ناوچه  نيروي دريايي آمريكا از هفته گذشته تاكنون اقدام به بازرسي شناورهاي تردد كننده در مسير اروند رود در نزديكي بندر خرمشهر مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس آمريكائيها به بهانه اجراي طرح امنيتي كشتي ها موسوم به (A.S.P.S) شناورهاي متردد به اروند را متوقف و اقدام به بازرسي آنها توسط يك فروند ناوچه جنگي در چهار مايلي اسكله هاي الاميه و البكر عراق و در نزديكي دهانه اروند رود مي كنند. خبرهاي رسيده نيز حاكي است شناورهاي خارجي كه براي بندر خرمشهر بار حمل مي كنند نيز مورد بازرسي اين گشت هاي دريايي قرار مي گيرند.
همزمان با اين اخبار گزارشهايي نيز از چندين مورد پرواز هلي كوپترهاي اشغالگران در ارتفاع پائين طي هفته گذشته در نزديكي مرز زميني شلمچه منتشر شده است.
محسن حكيم:
ابوحيدر شيخ مهمترين نامزد پست سفيري عراق در تهران است
ابوحيدر شيخ به عنوان مهمترين نامزد احراز پست سفارت عراق در ايران است.
محسن حكيم مشاور سيد عبدالعزيز حكيم در گفت وگو با ايسنا ضمن اعلام اين خبر گفت: در حال حاضر ليست سفرا در هيات رئيسه عراق وجود دارد و روي آن كار و بررسي مي شود.وي ابراز اميدواري كرد كه تا چند روز آينده سفرا از جمله سفير ايران تعيين شوند. حكيم همچنين از شناسايي بسياري از عاملان ترور آيت الله محمدباقر حكيم درخصوص خبر دستگيري عامل ترور وي اظهار داشت: خبر اين بود كه فردي كه در اين اقدام تروريستي مشاركت داشته دستگير شده، نه عامل آن.
آهن قراضه هاي آلوده به راديواكتيو عراق به كشور وارد شده  است
آهن قراضه هاي عراقي كه به مواد راديو اكتيو و اورانيوم ضعيف شده آلوده هستند، از طريق برخي بنادر جنوبي به ايران وارد شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس اخيراً يك محموله پنج هزار تني از آهن آلات قراضه كه قطعات سوخته تانك نيز در آن است، در بندر خرمشهر تخليه شده است.
يك محموله ۳۰ تني كه بيشتر آن قطعات تانك و نظامي بود نيز مدتي قبل،قبل از ورود به بندر خرمشهر در آبهاي اروند رود ايران غرق شد.
در همين حال به دنبال انتشار اخبار مربوط به ورود آهن آلات قراضه و قطعات وارداتي آلوده به اورانيوم ضعيف شده و راديو اكتيو به بندر خرمشهر، يك مقام آگاه در استان خوزستان به خبرگزاري فارس گفت: دستگاه هاي ذيربط بايد شديداً مراقب ورود اين محموله ها باشند. وي افزود: واردات آهن قراضه مشكوك به راديو اكتيو از بندر خرمشهر بايد متوقف و با آزمايشهاي دقيق صورت گيرد.
سفارت ايران در بغداد: سندي مبني بر خرابكار بودن ۱۴ ايراني بازداشت شده ارائه نشده است
سفارت  جمهوري  اسلامي ايران  در بغداد، خبر دستگيري  ۱۴ نفر از اتباع ايراني  به  اتهام  ارتكاب  عمليات  خرابكارانه  در عراق  را غيرمستند توصيف كرد.
يك  مقام  مسئول  در سفارت  جمهوري  اسلامي ايران  ديروز به  خبرنگار ايرنا در بغداد گفت : طرف  عراقي  تاكنون  مداركي  مبني  بر دست  داشتن  ايرانيان  در عمليات  مسلحانه ، به  ايران  ارائه  نكرده  است. وي  كه  خواست  نامش  فاش  نشود، افزود: بنابراين  از نظر ما تا زماني  كه  مدارك  مستند دال  بر دست  داشتن  آنها در اقدامهاي  مسلحانه  ارائه  نشود، اينگونه  خبرها فاقد صحت  خواهد بود.
اسامي ۱۴ نفر از افرادي  كه  به  گفته  وزير حقوق  بشر عراق ، ايراني  هستند و به  اتهام  ارتكاب  عمليات  مسلحانه  در عراق  دستگير شده اند، همراه  با ۸۵نفر ديگر كه  گفته  مي شود از اتباع  خارجي  هستند، هفته  گذشته  اعلام  شد.
انجمن حمايت از ديپلمات هاي ربوده شده ايراني تشكيل شد
انجمن حمايت از ديپلمات هاي ربوده شده ايراني با اخذ مجوز فعاليت از وزارت كشور اعلام موجوديت كرد.به گزارش ايسنا هدف اصلي اين انجمن تلاش ملي و بين المللي در جهت روشن شدن سرنوشت ديپلمات هاي ربوده شده ايراني در لبنان و در نهايت آزادي آنها عنوان شده است. سيدرائد موسوي، فرزند سيد محسن موسوي يكي از ديپلمات هاي ربوده شده و دبيركل اين انجمن است.

اخبار مجلس
رئيس مجلس:
فلسطين نماد مبارزات جهان اسلام با غرب است
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي ديروز در ديدار سفير فلسطين  در تهران ، مسئله  فلسطين  را مسئله  راهبردي  نظام  جمهوري  اسلامي ايران  دانست  و گفت : ما مسئله  فلسطين  را نماد مبارزات  جهان  اسلام  با تجاوزات  اردوگاه  غرب  مي دانيم  و مطمئنا مجلس  هفتم  در تاييد و حمايت  ازمردم  شجاع  و مظلوم  فلسطين  از هيچ  كوششي  فروگذار نخواهد كرد.
به گزارش ايرنا حداد عادل، حكم  ديوان  بين المللي  دادگستري  لاهه  را مبني بر غيرقانوني  بودن  ديوار حائل  و ضرورت  برچيدن  آن ، پيروزي  بزرگي  براي جهان  اسلام  و فلسطينيان  دانست  و افزود: نپذيرفتن  اين  حكم  از سوي  آمريكا ورژيم  اشغالگر قدس  بيانگر عدم  پايبندي  آنها به  مقررات  بين المللي  و برخورددوگانه  با مسائل  بين المللي  است .
صلاح  زواوي ، سفير فلسطين  در تهران  نيز در اين  ديدار، انتخاب  حداد عادل  به  رياست  مجلس  شوراي  اسلامي را از طرف  مسئولان  دولت  خودگردان  به وي  تبريك  گفت  و اظهار اميدواري  كرد كه  مجلس  هفتم  از مجالس  دوره هاي  قبل در حمايت  از مردم  مظلوم  فلسطين  پيشي  گيرد. وي  همچنين  گزارشي  از آخرين  تحولات  و اوضاع  فلسطين  ارائه  داد.
پاسخ ۱۲ وزير به نمايندگان
در كميسيونهاي اين هفته مجلس شوراي اسلامي پنج سوال از وزير كشور، چهار سوال از وزير راه و ترابري و از وزراي نيرو، مسكن و شهرسازي و تعاون نيز هر كدام يك سوال مطرح خواهد شد.
به گزارش پارلماني فارس، رسيدگي به سوال محمد عباسپور نماينده مردم تهران از صوفي وزير تعاون، بررسي سوالات عشرت شايق نماينده مردم تبريز، اسكو و آذرشهر، علي مقنيان نماينده مردم بيجار، اكبر اعلمي نماينده مردم تبريز، اسكو و آذرشهر و نورالدين پير موذن نماينده مردم اردبيل از عبدالواحد موسوي لاري وزير كشور در دستور كار اين هفته كميسيونهاي مجلس است.
بررسي سوال نورالدين پيرموذن از كمال خرازي وزير امور خارجه، رسيدگي به سوال محمد حسين استكي نماينده مردم اصفهان از محمد بيطرف وزير نيرو و رسيدگي به سوال ايرج نديمي نماينده مردم لاهيجان و سياهكل از وزير مسكن و شهرسازي از ديگر فعاليتهاي كميسيونهاي تخصصي در اين هفته است. همچنين در هفته جاري به سؤال سيد ناصر موسوي نماينده مردم رامهرمز و رامشير، عشرت شايق نماينده مردم تبريز، اسكو و آذرشهر، ولي رعيت نماينده مردم قائم شهر، سوادكوه و جويبار و اكبر اعلمي نماينده مردم تبريز، اسكو و آذرشهر از احمد خرم وزير راه و ترابري رسيدگي خواهد شد.
ديدار اعضاي كميسيون امنيت ملي
با فرماندهان سپاه و ارتش
عضو كميسيون امنيت ملي گفت: اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اين هفته ديدارهايي را با فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و ارتش جمهوري اسلامي خواهند داشت.احمد پيش بين به خبرگزاري فارس گفت: اعضاي كميسيون مذكور بعد از ظهر ديروز با فرماندهان سپاه ديدار داشتند و بعد از ظهر سه شنبه نيز با فرماندهان ارتش جمهوري اسلامي ديدارهايي خواهند داشت.

وزير اطلاعات :آمريكا مهمترين مانع خارجي براي توسعه ايران است
وزير اطلاعات  گفت : توسعه  همه  جانبه  و پايدار در بخشهاي  اقتصادي ، فرهنگي ، اجتماعي  و سياسي  نيازمند امنيت  كامل  يك  جامعه  است .
به گزارش ايرنا  علي  يونسي  كه  به استان  كهگيلويه  و بويراحمد سفر كرده  است ، درنشست  جمعي  از روحانيون  و مديران   اين  استان  افزود:  ايجاد ناامني  ذهني  در يك  جامعه ، مردم  و مسئولين  آن  را غيركارآمد مي كند.يونسي  گفت :  اينكه  عده اي  ذهنشان  مشكل  دارد، سلامت ، پاكي  و اقتدار جامعه را نمي بينند و تنها بدنبال  عيب جويي  مي روند، خود يك  بيماري  است .
وي  تصريح  كرد: تعيين  امنيت  ملت  بزرگ  ايران  كه  اين  همه  دشمن  دارد و در يك  منطقه  آشوب زده  از جنگ  و تروريست، آمريكا براي  آن ميلياردها دلار هزينه مي كند و به  جايي  هم  نمي رسد كاري  سخت  و دشواري  بود كه  با تلاش  اطلاعات  ونيروهاي  نظامي و انتظامي و مردم  تحقق  يافته  است . وي  اظهار داشت : مهمترين  مانع  ما در خارج  كشور از ناحيه  آمريكاست  كه  نمي خواهد ايران  به  يك  كشور توسعه  يافته  تبديل  شود و دوري  از توسعه  به منزله  مرگ  است . وزير اطلاعات  افزود: اين  كشور در توسعه  و رشد نه  تنها مانعي  براي   ايران  بلكه  براي  تمام  كشورهاي  جهان  بخصوص  خاورميانه  است ، اگر چه  بسياري  از كشورها معتقدند كه  سازش  با آمريكا به  توسعه  مي انجامد، اما دلايل  مختلفي  نشان دهنده  عكس   اين  قضيه  است .
وزير اطلاعات  خاطر نشان  كرد: تلاشي  كه  دشمنان  مي كنند تا خواسته هاي  صنفي از قبيل  آموزش  و پرورش  و جامعه  پرستاري  را به  نوعي  با جريانات  ضد انقلاب گره  بزنند و از خواسته هاي  به حق   اين  طيف  سوء استفاده  كنند، بيهوده  است  و با آنها مقابله  مي شود.
وي  سخت ترين  و خطرناكترين  تروريستهاي  جهان  كه  با ما ستيز دارند را القاعده  و منافقين  ذكر كرد و افزود: بعد از ماجراي  قتلهاي  زنجيره اي  خيال مي كردند امنيت  در كشور وجود ندارد و موقع  ورود و عمل  است .
يونسي ، شرايط امنيت  كنوني  كشور را بهترين  شرايط براي  توسعه  همه  جانبه  درسطوح  مختلف  براي  برنامه هاي  دولت  در دراز مدت  ذكر كرد.

بازداشت ۲۰۰ افغاني در مرز مهران
روزنامه الحيات به نقل از يك مقام ايراني نوشت: ايران ۲۰۰ افغاني را هنگام تردد در مرز ايران و عراق دستگير كرده است.
به گزارش ايسنا، اين روزنامه به نقل از اين مقام، افزود كه اين ۲۰۰ افغاني روز پنجشنبه درصدد بودند كه به صورت غيرقانوني از مرز مهران وارد عراق شوند.
بر اساس اين گزارش در جريان اين عمليات يك تن از افغاني ها كشته و يك تن ديگر زخمي شده است.

ديدار خرازي با مقام هاي سوداني
كمال خرازي وزير خارجه ايران در آخرين دور گفت و گوهاي خود با رئيس  جمهور سودان گفت: ايران در چارچوب همكاريهاي جنوب - جنوب علاقه مند و آماده همكاري با سودان است.
به گزارش خبرگزاري فارس خرازي در اين ديدار با اشاره به مذاكرات بسيار مفيد با مقامات سوداني گفت: زمينه هاي بسيار خوب و مناسب براي همكاريهاي گسترده تر دو كشور وجود دارد.
در اين ديدار، عمرالبشير نيز تصريح كرد كه كشورهاي اسلامي براي حل مشكلات خود راهي جز همكاري بيشتر ندارند.
همچنين خرازي در دومين روز ديدار خود از سودان با احمد ابراهيم الطاهر رئيس مجلس سودان ديدار و گفتگو كرد.
در اين ديدار احمد ابراهيم با تشكر از تلاش هاي ايران براي تقويت صلح و امنيت در منطقه، از مواضع ايران در قبال تحولات سودان قدرداني كرد و گفت: مواضع ايران در قبال تحولات سودان براي ملت اين كشور بسيار ارزشمند است.
وي همچنين آغاز به كار هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي ايران را به رئيس مجلس ايران تبريك گفت و با بيان اينكه ارتباطات مجلس سودان با مجلس شوراي اسلامي ايران بسيار دوستانه و مودت آميز بوده است، ابراز اميدواري كرد كه اين روند ادامه داشته باشد.وي همچنين با بيان اين كه درانتظار سفر خاتمي به سودان هستيم گفت اين سفير نقطه عطفي درمناسبات دوكشور خواهد بود.
وزير خارجه ايران در ادامه ديدارها با علي عثمان محمد طه معاون اول رئيس جمهوري سودان ديدار و گفت و گو كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |