دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۷ - Aug 16, 2004
خرد كامل
امام علي (ع): هركس خرد كامل دارد، شهوت ها و اميال را ناچيز مي شمارد.
غررالحكم / ۲۷۴
امروز با حافظ
اين عجب بين كه چه نوري ز كجا مي بينم
در خرابات مغان نور خدا مي بينم
خانه مي بيني و من خانه خدا مي بينم
جلوه بر من مفروش اي ملك الحاج كه تو
نگارستان
009063.jpg
گاسپار ديويد فردريش
مرد و زن متفكر زير نور ماه - ۱۸۲۲ / رنگ و روغن روي بوم - ۷۱ * ۵۵ سانتي متر‎/ موزه برلين
در اين نقاشي بار ديگر شاهد دو ساكن ايالت هستيم كه خيره به شفق ميان روز و شب مي نگرند و خود را در فضايي بيكران و دوردست مي يابند.
در اين تابلو همانند بسياري ديگر از آوارگان نقاشي هاي فردريش، مرد جامه محلي آلمان قديم را بر تن دارد. در واقع اين نوع روايت، مربوط به سده مياني است و به عنوان سندي دال بر ميهن پرستي آن دوران به شمار مي رود. در نقاشي هاي فردريش، ايالات كوچك آلمان كه در انتظاري ميان انحطاط و تجديد حيات به سر مي برند، در ارتباط با طبيعت نمايش داده مي شوند. در اين تصوير، نيمي از درخت بلوط از ريشه كنده شده و پنجه در باتلاقي انداخته كه در جوار آوارگان قرار دارد.كنده شدن درخت و سقوط آن به دايره زوال و رشد دوباره طبيعت اشاره دارد.همچنين افول و برآمدن ماه درخشان، استعاره اي است براي انحطاط و احياء. در آثار ديگر فردريش، اين استعاره ها براي مرگ و رستگاري مسيحي به كار گرفته شده اند.

بهارستان
غروب كن خورشيد زيبا!
آنان كمتر پاس تو مي داشتند
زيرا تو بي زحمت و آرام
بر مشقت ها برآمده اي.
فريدريش هولدرلين - ترجمه علي عبداللهي

فعاليتهاي تازه انجمن موسيقي آغاز مي شود
انجمن موسيقي ايران كه پس از بنياد شدن تالار وحدت فعاليتهايش با ركود مواجه شده بود ، در يك برنامه ريزي فشرده و در مرداد ماه سه كنسرت قابل اعتنا برگزار خواهد كرد كه در آن شهداد روحاني ، كامكارها و گروه موسيقي خنيا به اجراي برنامه مي پردازند.شهداد روحاني كه در يكي دو سال گذشته اجراهاي تحت رهبري وي با اقبال عمومي روبرو بوده است در روزهاي ۱۹ ، ۱۸ و ۲۰ شهريورماه امسال در تالار وحدت كنسرت مي دهد.
همچنين گروه كامكارها در يك كنسرت مشترك با نوازندگان يوناني در روزهاي ۵ و ۶ شهريورماه، اجراي برنامه خواهند داشت و در روزهاي ۱۳ ۱۲، و ۱۴ شهريورماه نيز، گروه موسيقي خنيا به سرپرستي پري ملكي كنسرت مي دهند.

پاسخ به پرسش پزشكي
درمان نشت مثانه با تحريك عصبي
دكتر روزنفلد درپاسخ به يك پرسش تاييد كرده است كه يكي از راه هاي درمان نشت مثانه (ادرار غير ارادي) عصب تراپي يا تحريك عصبي با جريان برق است كه شايد مؤثرتر از ساير روش ها باشد. وي در پاسخ به سئوالي ديگر درباره داروي ضد سرطان روده بزرگ به نام «اوستين» گفته است كه سازمان دارو و غذا (اف.دي.ا) كه اين دارو را تأييد كرده بود اخيراً پس از گزارش چند مرگ و مير، مصرف آن را ممنوع ساخته است. در سابق هم ديده شده بود كه برخي داروها پس از ورود به بازار نتايج نامطلوب نشان داده بودند ولي فرق امروز با آن زمان در اين است كه در اين عصر مردم به دليل گسترش ابزارهاي اطلاع رساني سريعاً متوجه قضيه مي شوند و چون پنهان كردن حقايق امكان پذير نيست همگان مي فهمند، كه البته خوب است زيرا كه در مورد داروها، دارندگان آنها، مصرف را فوراً متوقف مي سازند.

برگي از تاريخ
اعدام مديركل بانك مركزي در نظام گذشته
شانزدهم اوت در طول تاريخ، علاوه بر اعدام يوسف خوش كيش (مدير كل اسبق بانك مركزي ايران) كه شرح آن در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال۱۲۲۷ ميلادي (۶۰۶ خورشيدي) براق حاجب (قتلغ خان)، غياث الدين پيرشاه حكمران كرمان را كشت و سلسله قراختائيان اين منطقه را تأسيس كرد. درسال ۱۶۲۲ «مولير» درام نويس معروف فرانسه به دنيا آمد. در سال ۱۹۱۸ جمال عبدالناصر رهبر جنبش ناسيوناليسم عرب و رئيس جمهوري مصر از ۱۹۵۴ تا ۱۹۷۰ متولد شد. در سال۱۹۵۳ (مصادف با ۲۵ مرداد ۱۳۳۲) سرهنگ نصيري فرمانده واحد گارد سلطنتي (كه پس از انقلاب اعدام شد) نامه شاه مبني بر عزل دكتر محمد مصدق از نخست وزيري ايران را ۳ روز پس از امضاء، در ساعت ۲ بامداد به خانه وي واقع در خيابان كاخ (فلسطين جنوبي) رسانيد كه توسط مأموران محافظ خانه دستگير شد. شاه چند ساعت بعد، پس از اطلاع از ماجرا، از ترس جان با همسر خود ثريا از طريق فرودگاه رامسر به بغداد رفت. در همين روز دكتر فاطمي وزير امور خارجه وقت خروج بدون اطلاع شاه از كشور را «فرار» وي اعلام و گفت كه اين عمل شاه به منزله استعفاي اوست و به نمايندگي هاي ايران در كشورهاي ديگر دستور داد از او استقبال نكنند. باز در همين روز به تصميم دولت، كاخ هاي سلطنتي مهر و موم شد، برنامه دعا به جان شاه در پادگان ها لغو گرديد و عكس هاي شاه از ادارات دولتي برچيده شد.
اينك اعدام خوش كيش به عنوان برگ امروز: در اين روز در مرداد ۱۳۵۹ (۱۹ ماه پس از پيروزي انقلاب) اعلاميه دادستاني انقلاب مبني بر اعدام «يوسف خوش كيش» آخرين مدير كل بانك مركزي در نظام گذشته انتشار يافت كه دادستاني انقلاب در آن تصريح كرده بود: خوش كيش پس از محاكمه، مفسد في الارض و محارب با خدا و رسول او تشخيص داده شد و در سپيده دم اعدام گرديد. در اين اعلاميه عبرت آموز آمده بود كه خوش كيش در طول مديريت خود بر بانك، به اقتصاد كشور خيانت بزرگ كرده بود. در همين اعلاميه خبر از اعدام هوشنگ امير افشارنيا رئيس اسبق زندان اوين و احسان شهبازي داده شده بود. در مورد «احسان شهبازي» گفته شده بود وي كه در كنفرانس هاي متعدد شركت مي كرد، درحقيقت نماينده ساواك (جاسوس) بود ه است.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه  هاي دنياي رسانه ها
احتمالاً تشديد وخامت اوضاع عراق تعمدي باشد
از سر گرفته شدن زد و خوردها در شهر نجف از ديروز، و برخورد گلوله هاي توپ و تانك به ساختمان هاي شهر از يك طرف و انفجارهاي متعدد در بغداد از طرف ديگر دوباره گزارش هاي عراق را به صدر رويدادهاي جهان باز گردانيده و نتايج بازي هاي المپيك را تحت الشعاع قرار داده است. به گفته اصحاب نظر، اين وضعيت حكايت از آن دارد كه مسئله عراق درخلاف جهت حل شدن قرار گرفته است. برخي از تحليلگران احتمال از تعمدي بودن مسئله مي دهند و ضمن اشاره به مبارزات انتخاباتي آمريكا مي گويند كه منطقاً نبايد اوضاع در جهت تشديد وخامت قرار داده مي شد، و پنهان نمي كنند كه آسيب رسيدن به مرقد حضرت علي(ع) و گورستان بزرگ نجف آتش دامنه داري را در منطقه روشن خواهد ساخت. تجديد زد و خوردها در نجف كه با شنيدن اظهارات ژنرال پاول در «اتاوا» قابل پيش بيني بود باعث شد كه در جلسه افتتاحيه كنفرانس سراسري عراق در بغداد، يكصد تن از نمايندگان پس از اتمام نطق اشرف جهانگير نماينده سازمان ملل، محل مذاكرات را به حالت اعتراض ترك كنند و بگويند كه دمكراسي يعني گوش كردن به مردم و تا زماني كه به خواست اكثريت شيعه و از جمله خروج نيروهاي خارجي از نجف ترتيب اثر داده نشود، نه دمكراسي در عراق برقرار خواهد شد و نه آرامش. انفجارهاي بغداد كه همزمان با گشايش كنفرانس بود و صداي آنها در جلسه شنيده مي شد به منظور مخالفت با اين نشست بود. اين رشته انفجارها كه تا بعد از ظهر ادامه داشت عمدتاً با شليك خمپاره به وجود آمده بود.
اصحاب نظر و رسالت المپيك
با اينكه يونانيان باستان عدد ۱۳ را نحس مي دانستند و اين باور خود را به ميان ملل ديگر برده بودند، مسابقه هاي تابستاني المپيك با شركت ده هزار و پانصد ورزشكار از ۲۰۲ كشور در ۲۸ رشته در آتن در ۱۳ اوت ۲۰۰۴ آغاز شده كه انجام آنها ۱۶ روز طول مي كشد. در روز ۱۳ اوت با اين كه يك بانوي يوناني به ده ها هزار تماشاگر آيين هاي مراسم افتتاحيه مي گفت كه «اتباع جهان! به ديدن مسابقه ها خوش آمديد» اصحاب نظر در فرانسه (كشوري كه مدافع سرسخت احياي المپيك در اواخر قرن ۱۹ بود) به رسانه ها كه نظرشان را درباره رسالت اين بازي ها جويا بودند گفته اند: برخلاف تصور، مسابقه هاي ورزشي و هر گونه مسابقه منطقه اي و جهاني احساسات ملي گرايي ملل را تقويت مي كند نه جهان وطني و جهان انديشي را. زيرا هركس خواهان برنده شدن ورزشكاران و شركت كنندگان وطن خودش است و پيروزي آنان غرور او را افزايش مي دهد و بنا بر اين، در اين كار حرارت و تعصب نشان مي دهد. به اظهار اين جماعت و برخي از مفسران، پيروزي هاي شوروي سابق در ورزش، فضانوردي، تسليحات و... اتباع اين اتحاديه را خوش و سرزنده مي كرد و اخبار مربوط به اين فتوحات و پيروزي هاي سياسي حتي برايشان از رفاه معيشتي مهم تر بود و مبلغان ارشد هر كشور (وزيران تبليغات، اطلاعات عمومي و...) با استفاده از اين تجربه اينك مي كوشند كه پيروزي ها را هرچند كه مختصر و موقت باشند بزرگ كنند.
پيشي گرفتن جان كري بر بوش در ايالت فلوريدا
با اين كه در پي هجوم دو توفان دريايي به ايالت ۱۷ ميليون نفري فلوريدا، جورج بوش شخصاً به اين ايالت رفته است تا به ترميم خرابي ها كمك كند، نتايج آخرين نظر سنجي نشان مي دهد كه او در اين ايالت هفت درصد عقب تر از جان كري است. از اين نظر سنجي چنين بر مي آيد كه مردم فلوريدا نخوانده شدن برخي از آراء خود را در انتخابات گذشته فراموش نكرده اند و درصدد تلافي هستند. «جب» برادر جورج بوش فرماندار انتخابي فلوريداست. ۱۵ تن در توفان دو روزپيش ايالت فلوريدا كشته و صدها ميليون دلار خسارت وارد آمده است. توفان چارلي كه پس از درنورديدن سراسر شرق آمريكا از اين كشور خارج شده است به همه نقاط سر راه خود زيان مالي وارد ساخته است. از رقم درست تلفات و زيان ها هنوز اطلاع دقيقي در دست نيست.
روسيه، اوكراين و قزاقستان در بازار جهاني گندم
با ورود روسيه، اوكراين و قزاقستان به بازار بين المللي گندم، نظم قديمي اين بازار برهم خورده است. اين سه كشور در سال هاي اخير بيش از سي درصد مازاد توليد داشته و وارد بازارهاي بين المللي شده اند. تا كنون، استراليا بيش از ساير كشورهاي گندم خيز از ورود آنها به اين بازار آسيب ديده است. مفسران اقتصادي، آمريكا، كانادا و آرژانتين را سه كشور بعدي مي دانند كه از اين رقابت آسيب خواهند ديد. تا چند سال پيش، گاهي از بازار گندم براي باج خواهي سياسي هم استفاده مي شد كه با ورود رقباي تازه، از اين پس چنين نخواهد بود. بازار برنج نيز تا دهه پيش همين وضعيت (سياسي بازي) را داشت كه با ورود ويتنام به آن و عرضه برنج فراوان، اين بازار را به صورت تجاري خود باز گرداند. روسيه قبل از گندم، بازار نفت را هم تا حدي از روال سابق خارج ساخت.

۴۵ نمايش در جشنواره تئاتر دفاع مقدس
هيات هاي بازبيني در بخش هاي صحنه اي، نوجوان، عروسكي و خياباني، اسامي نمايش هاي راه يافته به مرحله نهايي يازدهمين جشنواره سراسري دفاع مقدس را اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، رحمت اميني معاون ارزشيابي جشنواره تئاتر دفاع مقدس گفت: اعلام نتايج بازبيني ها به دليل كيفيت بالاي نمايش ها كمي به تاخير افتاد و براي به نتيجه رسيدن، نياز بود كه جلسات متعددي را شكل دهيم.
اميني درباره تعداد نمايش ها گفت: در مجمع ۴۵ نمايش در جشنواره سراسري حضور خواهند داشت و در بخش هاي مختلف به رقابت يا عرضه كارشان خواهند پرداخت.
همچنين محمود عزيزي، مهدي پوررضاييان، رحمت اميني، فرهاد مهندس پور و تاجبخش فناييان، ۱۴ نمايش منتخب بخش صحنه اي استان تهران را كه به همراه ۱۰ نمايش برگزيده از سه جشنواره منطقه اي در مرحله نهايي جشنواره سراسري دفاع مقدس حضور پيدا خواهند كرد،انتخاب كردند.
همچنين سيمين اميريان، حسن دادشكر و حسين راضي اعضاي هيات بازبيني بخش عروسكي يازدهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس، سه نمايش از استان تهران را همراه با پنج نمايش برگزيده شهرستاني كه در اين بخش حضور پيدا خواهند كرد، اعلام كردند.
در بخش تئاتر خياباني نيز، صادق صفايي، عظيم موسوي و سعيد شاپوري اعضاي هيات بازبيني بخش ميداني، خياباني يازدهمين جشنواره سراسري، چهار نمايش را از استان تهران به همراه سه نمايش برگزيده شهرستاني كه در اين بخش حضور پيدا خواهند كرد، معرفي كردند.
جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس مهر ماه امسال در شهر مشهد برگزار مي شود.

جشنواره فيلم جهانگردي ماه آينده در بم برگزار مي شود
دومين جشنواره فيلم هاي جهانگردي با حضور فيلم هاي داخلي و بين المللي به منظور ارتقاي فرهنگ گردشگري ۱۰ و ۱۱ شهريور در كرمان برگزار خواهد شد.
به گزارش ستاد برگزاري جشن زندگي در كرمان علي پاكدامن مدير جشنواره فيلم با بيان اين كه جشنواره فيلم هاي جهانگردي با توجه به زلزله بم داراي رويكردهاي متفاوتي خواهد بود گفت تمام فيلم هايي كه درباره زندگي و با ديد مثبت به زندگي ساخته  شده اند امكان حضور در جشنواره را خواهند داشت.
وي افزود: دست اندركاران فيلم و سينما كه درباره ارگ بم در سال هاي گذشته فيلم هاي مستند و سينمايي ساخته اند نيز در صورت تمايل مي توانند در اين جشنواره حضور داشته باشند.
پاكدامن گفت فيلم هايي كه به دبيرخانه جشنواره ارسال مي شوند مورد بازبيني هيئت داوران جشنواره قرار خواهند گرفت و پس از بررسي هيئت داوران براي نمايش در جشنواره برگزيده خواهند شد.
مدير جشنواره فيلم هاي جهانگردي افزود: در پايان اين جشنواره به كارگردانان و عوامل فيلم هاي برتر لوح تقدير و جوايزي به رسم يادبود اهدا خواهد شد.

جشن فرهنگ و هنر كاسپين برگزار مي شود
«جشن فرهنگ و هنر كاسپين» در عرصه هاي موسيقي، تئاتر، عكس و همايش علمي از ۹ تا ۱۶ مهر برپا مي شود.
دكتر بني اردلان، مديرعامل بنياد آفرينش هاي هنري نياوران با اعلام خبر فوق گفت: اين جشن با هدف تعميق روابط كشورهاي حاشيه كاسپين، بازشناسي ميراث مشترك فرهنگي و آشنايي نسل جوان با توانمندي ها و قابليت هاي شگرف فرهنگ اين خطه برپا مي شود.
وي افزود: در اين جشن كشورهاي روسيه، قزاقستان، آذربايجان، تاتارستان، آستارخان، تركمنستان، افغانستان (به عنوان مهمان ويژه) و ايران حضور خواهند داشت .

۴۷ كشور در جشنواره فيلم كودك اصفهان
دبيرخانه  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  اعلام  كرد كه  ۴۷ كشور جهان  متقاضي  شركت  در اين  رويداد هنري  در ايران  هستند.
آلمان ، آمريكا، اتريش ، اسپانيا، استراليا، استوني ، اسلواكي ، افغانستان ، اوكراين ، انگلستان ، ايتاليا، برزيل ، بلغارستان ، بلژيك ، تايوان ، تركيه ، چك ، چين ، دانمارك ، روسيه ، زيمبابوه ، ژاپن ، سريلانكا، سنگاپور و سوئداز جمله  كشورهاي  متقاضي  شركت  در اين  جشنواره  هستند. جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  از ۱۲ تا ۱۷ مهرماه  در اصفهان  برگزار مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
اگر
چهار ساعت است دارد تقلب ها را روي يك كاغذ باريك مي نويسد.
اگر فقط ۲ ساعت با اين دقت وقت صرف درس خواندن مي كرد، نصف كتاب را حفظ كرده بود.
مريم فرهمند

گشتي در دنياي خبرها
خبرنگار دردسرساز در آتن
لندن: پيش از آغاز رقابتهاي المپيك مقامات كشور يونان قول داده بودند امنيت ورزشكاران را در اين دوره از رقابتها از هر نظر تامين كنند.اما يكي از روزنامه هاي انگليس تصميم گرفت، ضريب امنيتي بازي هاي آتن را ارزيابي كند. به همين دليل اين روزنامه چند روز پيش يكي از خبرنگاران خود را در قالب يك جهانگرد به آتن اعزام كرد.
وي پس از ورود به آتن و بدون شركت در هيچ مصاحبه و يا گزينشي صاحب شغل در ورزشگاه اصلي محل برگزاري اين بازي ها شد و حتي با كارت شناسايي تقلبي و با نام «بن لادن» در محل برگزاري بازي ها تردد كرد.اما نكته جالب تر اينكه، وي سه بمب تقلبي در محل برگزاري مراسم افتتاحيه كار گذاشت كه هيچ يك از دستگاههاي اشعه ايكس پليس قادر به شناسايي اين بمب ها نشد.
كشمكش بر سر يك روز تعطيل
داكا: كشمكش بر سر لغو يك روز تعطيلي عمومي منجر به تعطيلي مدارس و مغازه ها در شهرهاي بزرگ بنگلادش شد.پيش از اين روز پانزدهم اوت در بنگلادش تعطيل عمومي بود.
در اين روز، در سال ۱۹۷۵ مجيب الرحمن رهبر استقلال بنگلادش ترور شد، اما چند روز قبل اعلام شد كه از اين پس، اين روز از سال تعطيل نخواهد بود.به همين دليل، شهروندان معترض دست به اعتراض زدند.
دستگيري خواننده سارق
قاهره: دو سال قبل، يكي از خوانندگان زن كشور لبنان خانه و شوهرش را ترك كرد و به مصر گريخت.اما ديروز پليس مصر اين خواننده سرشناس را دستگير كرد. شوهر وي كه از مدت ها پيش با او كشمكش دارد مدعي شده است كه همسرش ۳۵ هزار دلار از وي سرقت كرده است.
به همين دليل پليس قاهره، اين خواننده را دستگير كرد، اما قرار شد تا زمان دريافت اطلاعات بيشتر از پليس لبنان، وي به قيد وثيقه آزاد باشد.سال گذشته نيز، پدر اين خواننده به جرم قاچاق هروئين در فرودگاه قاهره دستگير شده بود.
مسموميت در هاكي روي يخ
پراگ: ۴۰ بازيكن جوان و نوجوان هاكي روي يخ در جمهوري چك به دليل استنشاق گاز مونواكسيدكربن مسموم و در بيمارستان بستري شدند.اين بازيكنان ۱۵ تا ۱۸ ساله كه در يك دوره مسابقه بين المللي  هاكي روي يخ شركت كرده بودند، ناگهان در طول بازي بي حس شدند كه بعدا مشخص شد، نشت گاز مونواكسيدكربن از يك دستگاه يخ ساز باعث ايجاد چنين حادثه اي شده است.هم اكنون تعدادي از اين بازيكنان در بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستان بستري هستند.
بي خواب در آتن
آتن: يك شهروند يوناني تصميم گرفته است در طول برگزاري رقابتهاي المپيك نخوابد و در حقيقت از ابتدا تا انتهاي المپيك بيدار بماند.
او اين ركوردشكني نفس گير را از جمعه صبح آغاز كرد و براي اينكه به خواب نرود سعي مي كند در اغلب رقابت ها حاضر شود و به تماشاي بازيها بپردازد.
در صورتي كه وي موفق به ثبت اين ركورد بشود، جايزه اي ويژه از مسئولان برگزاركننده اين رقابت ها دريافت خواهد كرد.
دستگيري متقلب در المپيك
آتن: پليس يونان ديروز يك جهانگرد خارجي را كه قصد كلاهبرداري داشت دستگير كرد.اين مرد كه وارد انبار نگهداري بطري هاي خالي آب معدني شده بود، بطري هاي خالي را جمع آوري كرد و قصد داشت آب لوله كشي شهر را داخل بطري ها ريخته و آنها را به مسئولان برگزاركننده بازيها بفروشد.اما پليس يونان متوجه شد و او را دستگير كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و ۱۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۵۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۵ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه نياوران: نمايشگاه عكس «چند فريم اينوري از اونور» / ۲۵ تا ۳۱ مرداد، ۹۷ نما از ۱۲ كشور دنيا / انتهاي خيابان پاسداران، مقابل پارك نياوران، فرهنگسراي نياوران / تلفن: ۲-۲۲۸۷۰۸۱
* نگارخانه شفق: نمايشگاه نقاشي بتسا به مهدوي با موضوع «طبيعت» / از ۲۵ تا ۲۹ مرداد / خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ۲۱، پارك شفق، فرهنگسراي دانشجو / تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶
* نگارخانه آتشزاد: نمايشگاه عكس عبدالمجيد نورآبادي با عنوان «هنر زميني» / ۲۴ تا ۲۹ مرداد / خيابان ولي عصر، ميدان ونك، خيابان توانير، ساختمان ۴۳ / تلفن: ۸۸۸۴۴۰۷
* گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي هاي گل آثار علي اصغر معصومي / ۳۱ مرداد تا ۵ شهريور / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه پايداري: نمايشگاه عكس از مراحل تعويض و نصب ضريح حرم امام رضا (ع) / تا ۲۹ مرداد / خيابان پيروزي، شكوفه، خيابان كاظمي، فرهنگسراي پايداري / تلفن: ۳۳۵۵۰۳۵
* نگارخانه ملل: نمايشگاه نقاشي با عنوان سبزينه / ۲۶ مرداد تا ۴ شهريور / بزرگراه صدر، ميدان پيروز، پارك قيطريه، فرهنگسراي ملل / تلفن: ۲۲۰۴۴۵۳
* نگارخانه بانو: نمايشگاه تابلوهاي مس و برنج سياوش بهمني / تا ۲۹ مرداد / خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، فرهنگسراي بانو / تلفن: ۸-۸۷۸۶۲۷۶

گل و گياه
گل استكاني
009060.jpg
نام علمي: Campanula medium Bell of Holland
خانواده: CAMPANULACEAE
گياه كندرشد، هميشه سبز، دوساله به بلندي ۶۰ و گستردگي ۳۰  سانتي متر است. داراي برگهاي سرنيزه اي شكل دندانه دار بوده و گلهاي زنگوله اي شكل آن به رنگهاي سفيد، آبي، صورتي و بنفش كمرنگ در بهار و اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا سايه و خاك مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر يا تقسيم  گياه در پائيز يا بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |