دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۷ - Aug 16, 2004
امروز طي مراسمي ديپلماتيك در تهران
۳۹۹ اثر تاريخي كويت به اين كشور بازگردانده مي شود
سيصد و نود و نه قلم آثار فرهنگي تاريخي متعلق به كشور كويت كه به شكل غيرقانوني به ايران وارد شده بود، امروز (۲۶ مردادماه) طي مراسمي به اين سرزمين بازگردانده مي شود.
اين اشياء در جريان جنگ عراق با كويت كه در سال ۱۹۹۱ آغاز شد، به شكل غيرقانوني وارد ايران شدند و از آن سال تاكنون از آنها نگهداري و حفاظت شده است.
شهاب عبدالحميد شهاب، رئيس اداره آثار و موزه هاي دولت كويت امروز طي تشريفاتي، اين اشياي باستاني را تحويل مي گيرد و به كشورش باز مي گرداند.
به گزارش ايسنا، با توجه به اين كه ايران كنوانسيون مربوط به اتخاذ تدابير لازم براي ممنوع كردن و جلوگيري از ورود، صدور و انتقال مالكيت غيرقانوني اموال فرهنگي (مصوب در سال ۱۹۷۵) را پذيرفته است، بازگرداندن آثار فرهنگي متعلق به ديگر كشورها را وظيفه خود مي داند.
سيد طه هاشمي، معاون حقوقي و بين الملل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تحويل اين آثار به مقامات كويتي را اقدام مهمي مي داند و يكي از مشاوران سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز ايران را تنها كشور منطقه خاورميانه مي داند كه به تعهدات خود پايبند است. البته به گفته هاشمي، دولت ايران از ساير كشورها نيز توقع دارد تا اموالي را كه به صورت غيرقانوني از ايران خارج شده اند، به كشورمان بازگردانند؛ ولي اگر در ديگر كشورها چنين كاري نكنند، ايران همين روند را دنبال خواهد كرد.

اعتبارات امور زنان ۷ برابر رشد يافت
رئيس مركز امور مشاركت زنان گفت: اعتبارات امور زنان ذيل برنامه ۳۰۲۲۸ در سال ۸۲ نسبت به سال قبل ۷ برابر رشد داشته كه اين امر نشانگر تغيير نگرش مثبت دولت به امور زنان به عنوان مهم ترين شاخص توسعه انساني است.
به گزارش ايسنا، زهرا شجاعي، مشاور رئيس جمهوري در «همايش منطقه اي سازمانهاي غيردولتي زنان شرق و جنوب كشور» با موضوع «گفت وگوي دولت و سازمان هاي غيردولتي» در مشهد اظهار داشت: در سال هاي اخير با به وجود آمدن رويكرد علمي  به امور زنان در كشور، اكنون ديگر بحث زنان شعاري و حاشيه اي نيست، بلكه جرياني مستمر و تخصصي شده است.
رئيس مركز امور مشاركت زنان با اشاره به تدريس مقطع كارشناسي ارشد رشته مطالعات زنان در ۵ دانشگاه كشور تصريح كرد: با وارد شدن نگرش جنسيتي در برنامه سوم توسعه رديف بودجه خاصي با عنوان برنامه ۳۰۲۲۸ در ساختار بودجه دولت به زنان اختصاص يافت.
وي با اشاره به هدف جامع و كامل مشاركت زنان در راستاي تعميم عدالت جنسيتي گفت: منظور از توانمندسازي برخورداري همه زنان در هر دوره زندگي و در هر شرايطي از امكانات لازم براي ايفاي نقش هاي اجتماعي و مهارت هاي لازم فردي است كه در اين راستا سازمان هاي معرفي شده غيردولتي زنان به ۴۲۰ تشكل غيردولتي افزايش يافته و رشد ۵۱۲ درصدي را نشان مي دهد.
به گفته مشاور رئيس جمهوري سازمان هاي غيردولتي زنان تاكنون ۳۷۰ طرح اجرا كرده اند كه ۵۷ هزار نفر از نتايج آن بهره مند شده اند.
وي با بيان اينكه دولت براي حمايت از سازمانهاي غيردولتي طي ۴ سال اخير بيش از يك ميليارد تومان هزينه كرده، يادآور شد: تشكل هاي غيردولتي در صورتي موفق و پايدارند كه به دولت ها وابسته نباشند؛ چرا كه دولت ها ناپايدارند و سليقه هاي متفاوت دارند.

زنان امسال عليه سرخجه واكسينه مي شوند
معاون مركز مديريت بيماريهاي وزارت نفت گفت: در صورت تأمين اعتبار زنان عليه سرخجه واكسينه مي شوند.
دكتر محسن زهرايي با اعلام اين خبر به ايسنا گفت:  در راستاي بسيج واكسيناسيون همگاني «سرخك و سرخجه» كه سال گذشته اجرا شد براي حذف سندرم «سرخجه مادرزادي» در صورت تأمين اعتبار برنامه واكسيناسيون زنان ۲۵ تا ۴۰ سال تا پايان سال و در نيمه اول زمستان ۸۳ اجرايي مي شود.
وي در پايان يادآور شد: محل اين واكسيناسيون در مراكز بهداشتي - درماني در سطح شهر و روستا و با هدف حذف سندرم سرخجه مادرزادي است.

دستگيري معتادان خياباني، مشكلي را حل نمي كند
رئيس سازمان بهزيستي گفت: دستگيري معتادان خياباني و انتقال آنها به زندان مشكلي را حل نمي كند چراكه تجمع افراد در يك مكان روابط اجتماعي جديدي را شكل مي دهد كه در آن معتاداني هم كه تزريقي نيستند، در مدت زمان كوتاهي تزريقي شده و در زندان با به دست آوردن غير قانوني سرنگ از طريق تزريق مشترك ايدز و هپاتيت را علاوه بر انتقال به يكديگر پس از ترخيص در جامعه نيز رسوخ مي دهند.
محمد رضا راه چمني در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: حدود ۷۰ درصد راه انتقال ويروس ايدز از طريق استفاده از سرنگ مشترك در تزريق مواد مخدر و ۱۵ درصد نيز از طريق برقراري روابط نامشروع ايجاد مي شود كه به منظور كاهش آسيب هاي ناشي از مصرف مواد مخدر در ميان معتادان تزريقي غير قابل درمان طرح خانه هاي بين راهي معتادان (پاتوق هاي بهداشتي) از سه سال پيش توسط بهزيستي به اجرا درآمده كه در آن تيم سيار مددكاران با لباس هاي مخصوص به مناطق آسيب زا و محل تجمع معتادان خياباني رفته و ضمن ارائه آموزش هاي بهداشتي لازم سرنگ هاي يك بار مصرف را در ميان آنها توزيع كرده و به مرور معتادان را به مراكز درماني ترك اعتياد هدايت مي كنند.
وي با درخواست از مردم محله ها و حتي ماموران نيروي انتظامي مبني بر اينكه مانع كار مددكاران نشوند، تصريح كرد: متاسفانه برخي اجراي اين طرح را موجب تشويق معتادان براي تزريق مواد مخدر دانسته و با مشاهده مراجعه معتادان خياباني به اين مراكز آنها را دستگير مي كنند، در حالي كه اين طرز فكر صحيح نبوده و بهزيستي با اجراي اين طرح در واقع به معتادان كمك مي كند تا به وضعيت وخيم تري دچار نشوند.

پاسداشت آزادگان در سراسر كشور برگزار مي شود
گروه اجتماعي: ۲۶ مرداد سالروز ورود آزادگان سرافراز و دليرمردان جبهه هاي جنگ، امروز در آئين جداگانه اي با تجليل از رزمندگاني كه سال ها در اسارت بعثي ها بودند گرامي داشته مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، سازمان عقيدتي سياسي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در آستانه ۲۶ مرداد سالروز ورود آزادگان به ميهن اسلامي با انتشار اطلاعيه اي از آزادگان سرافراز تجليل كرده است.آزاده سيدهادي نخي كه در عمليات كربلاي پنج در شلمچه به اسارت نيروهاي بعث عراق درآمد و تا سال ۱۳۶۹ در اسارت رژيم بعثي بود با ياد خاطرات دوران اسارت گفت: خاطرات آن دوران كه همگي با رنج و شكنجه اسرا و شهادت آنان همراه بود شايد به ظاهر تلخ باشد ولي يادآور ايثار غيور مرداني است كه با جان خود ارزش هاي انقلاب و تماميت ارضي كشور را حفظ كردند.گزارش ديگري حاكي است در آستانه سالروز ورود آزادگان برنامه هايي در پاسداشت آزادگان به همت فرهنگسراي پايداري و با مشاركت ستاد آزادگان استان تهران، اداره فرهنگي ستاد مشترك سپاه پاسداران و فرهنگسراي بهمن برگزار شد.
جشن ويژه آزادگان، ايستگاه نقاشي كودكان، نمايش خياباني،  مسابقه شعر و داستان از جمله اين برنامه ها بود. رئيس ستاد رسيدگي به امور آزادگان هم در تجليل از آزادگان با خبرنگاران رسانه هاي گروهي سخن گفت.

نوزدهمين جشنواره قرآني دانشجويان ايران
نوزدهمين جشنواره ملي قرآني دانشجويان ايران با حضور ۲۶۴ دانشجو به مدت چهار روز از فردا ۲۷ مرداد ماه جاري در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار مي شود.
رحيم خاكي، دبير نوزدهمين جشنواره ملي قرآني دانشجويان ايران با اعلام اين خبر، با اشاره به برگزاري ۱۸ دوره جشنواره ملي قرآني دانشجويان ايران، افزود: در اين جشنواره دانشجويان در ۴ بخش شفاهي (قرائت، حفظ كل قرآن، حفظ ۲۰ و ۱۰ جزء قرآن كريم)، كتبي (ترجمه و تفسير قرآن)، ادبي (مقاله، داستان و شعر) و بخش هنري (خوشنويسي، خطاطي، نقاشي و تذهيب) با يكديگر به رقابت مي پردازند. به گزارش ايسنا وي در ادامه اظهار كرد: جشنواره ملي قرآني دانشجويان ايران پس از برگزاري ۱۹ دوره، به ضرورت طراحي يك مرحله بالاتر براي اين جشنواره پي برده است .

با افزايش ۶ درصد قيمت سفر
شرايط و زمان ثبت نام حج تمتع اعلام شد
رئيس سازمان حج و زيارت گفت: ثبت نام زايران حج تمتع از ۳۱ مرداد ماه آغاز و تا ۱۲ شهريور ماه ادامه دارد و زايرين مي توانند با مراجعه به كاروانهاي مجاز نسبت به ثبت نام خود اقدام كنند.
به گزارش خبرگزاري مهر، سيد احمد زرهاني افزود: اسامي كاروانهاي مجازبراي اعزام زايران به حج تمتع، ۲۹ مرداد ماه در جرايد ملي واستاني اعلام مي شود و كساني كه ثبت نام كرده اند مي توانند براي پذيرش به كاروانها مراجعه واقدام به عضويت كنند.
وي افزود: در سال گذشته ظرفيت اعزام به حج ۸۸ هزار نفر بود كه به اين تعداد ۲ هزار نفر افزوده شد، امسال حدود ۹۰ هزار نفر با درنظر گرفتن مديران و خادمين وكساني كه با كاروانها همكاري مي كنند به حج اعزام خواهند شد وپروازها از ۸ دي ماه به مقصد مدينه ومكه آغاز و به مدت ۲ هفته ادامه دارد وهمچنين برگشت زايران نيز از ۶ بهمن ماه آغاز وتا ۲۴ بهمن ماه به طول مي انجامد.
وي خاطر نشان كرد: طول مدت اقامت در عربستان يك ماه است، اما در برخي از كاروانها ۲۹ و دربرخي ديگر ۳۱ روز در نظرگرفته شده است، همچنين با برنامه ريزيهاي انجام شده ازسوي سازمان حج امسال نسبت به سالهاي گذشته جلوتر از زمان هستيم و زايران مي توانند ثبت نام خود را انجام داده ودركلاسهاي آموزشي زير نظر روحانيون شركت كنند.
رئيس سازمان حج وزيارت تاكيد كرد: درسال جاري ۴۹۰ كاروان شكل خواهد گرفت كه ۵۰ درصد مدينه قبل و۵۰ درصد مدينه بعد هستند وباقي مانده هاي افراد ثبت نام شده از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ وهمچنين تمام آنهايي كه در سالهاي ۷۷ تا ۳۰ مهر ۸۰ نيز ثبت نام كرده اند مي توانند با مراجعه كاروانهاي خود را انتخاب نمايند.
زرهاني در خصوص افزايش قيمت حج تمتع گفت: امسال قيمت حج به دليل افزايش نرخ دلار حدود ۵ تا ۶ درصد افزايش يافته بطوري كه پايين ترين نرخ يك ميليون و ۴۴۰ هزار تومان وبالاترين قيمت يك ميليون و۹۰۰ هزار تومان درنظر گرفته شده است و براساس رهنمود مقام معظم رهبري سازمان حج وزيارت هيچ سودي را براي خود درعمليات تمتع منظور نكرده وتلاش ما اين است كه مردم با قيمت تمام شده به حج مشرف شوند.
وي افزود: ۶۵ درصد زايران در ساختمانهاي اطراف مدينه اسكان خواهند يافت وسرانه فضاي پيش بيني شده براي هر زاير در مدينه ۴تا ۵ متر ودر مكه ۴ متر است.
وي تصريح كرد: براساس مقررات دولت عربستان، امسال حدود ۳۰ هزارنفر درمكه و۳۵ هزار نفر درمدينه از مزاياي تغذيه متمركز برخوردار مي شوند و افرادي كه در سال ۷۷، ۸۰۰ هزار تومان به حساب خزانه پرداخت كرده اند دولت ۳۰۰ هزار تومان تسهيلات دراختيارشان قرار مي دهد و همچنين كساني كه از سال ۷۸ تا ۸۰ پولشان در اختيار بانك ملي بوده بر اساس دستوالعمل بين ۳۴۰ تا ۵۴۰ هزار تومان از هزينه هاي حج آنها كسر مي شود. وي گفت: دولت به افرادي كه طي سالهاي گذشته با پرداخت ۲۷ هزار تومان براي سفرحج تمتع ثبت نام كرده اند، يك ميليون و۱۰۰ هزار تومان پرداخت مي كند ومابقي هزينه حج را خودشان بايد پرداخت كنند.
رئيس سازمان حج وزيارت با اشاره به اينكه وزارت حج عربستان امسال هيچ سهميه اي را براي افاغنه وعراقي هاي ساكن ايران اختصاص نداده، افزود: به منظور حمل ونقل درون شهري اتومبيل هاي مناسبي رابراي زايرين پيش بيني كرده ايم تا به طور ۲۴ ساعته دراختيار زايرين باشند وهمچنين ۲ بيمارستان درمدينه و مكه به ارايه خدمات درماني مورد نياز زايران مي پردازند. وي تاكيد كرد: افرادي كه مي خواهند فيش خود را به بستگان خود واگذار كنند بايد تنها از طريق دفاتر رسمي وبه صورت ثبتي اين كار را انجام دهند و همچنين زايران بايد بجزمبلغ حج، ۱۵ هزار تومان بابت آموزش و هزينه تداركات به كاروانها بپردازند.

قائم مقام امور بيمه اي سازمان تامين اجتماعي:
كمك هزينه مادران باردار افزايش يافت
009045.jpg
گروه اجتماعي: كمك هزينه بارداري مادران شيرده تحت پوشش تأمين اجتماعي از ۸۴ روز به ۱۲۰ روز افزايش پيدا كرد.
به گزارش همشهري، رزاق صادق در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن اعلام اين مطلب گفت: كمك هزينه بارداري درصورتي كه مادر به فرزند خود شير ندهد دوسوم مزد دريافتي است و اگر صحت شيردهي به اثبات برسد، ۱۲۰ روز خواهد بود.
وي افزود: مدت پرداخت كمك هزينه بارداري براي زايمان دوقلو به شش ماه و سه قلو به بالا به يك سال افزايش يافته است.
قائم مقام امور بيمه اي سازمان تأمين اجتماعي در ادامه افزود: زنان باردار تحت پوشش سازمان تأمين اجتماعي درصورت مرخصي استعلاجي افزون بر ۱۲۰ روز استراحت بارداري از غرامت دستمزد برخوردار مي شوند و طبق مقررات استخدامي چنانچه كارفرمايي ملزم به پرداخت كمك هزينه بارداري و غرامت دستمزد باشد، سازمان تأمين اجتماعي مسئوليتي در اين زمينه نخواهد داشت.
ولي درغير اين صورت مشمولين قانون كار از حمايت هاي اين سازمان برخوردار هستند.
وي افزود: امكان سوءاستفاده از اين قانون وجود دارد، ولي به دليل بهره مندي نوزادان از شير مادر به دليل فوايد آن بسيار ارزشمند است.
ضمن اينكه، گواهي پزشك مبني بر شيردهي مادر براي برخورداري از اين امكان الزامي است.

بازتاب
۳۵ روز تا ديدار
هنوز خبر اختصاص يك ميليارد تومان بودجه براي ساماندهي كودكان بي سرپرست بم يادمان نرفته است . مطلع شديم ۳۰۰ نيروي داوطلب دوره آموزش كار با كودكان بم را آغاز كرده اند، براي كودكان بم از حساب پس انداز،  بيمه عمر و  آتيه خبر داده شد و پنج هزار نفر براي نگهداري از كودكان بي سرپرست حادثه زلزله بم ثبت نام كردند،  در حالي كه مجموع كودكان زير ۱۸ سال بم تعدادشان از ۳۵۰۰ نفر هم فراتر نمي رود.
همه اين ها را شنيديم اما واقعيت اين است كه شماري از كودكان بم هنوز پس از گذشت هفت ماه از زلزله دهشتناك، سرپناه ندارند، كسي نمي داند آن پنج هزار نفر داوطلب كجا رفتند، كسي نمي داند آن يك ميليارد تومان بودجه و اعتبار ويژه سامان دهي كودكان بم اكنون در كجاست؟ و البته كسي هم از سرنوشت بيمه عمر و آتيه كودكان بم سراغي نمي گيرد.
حال اگر بگوييم مردم عواطف را در گذر زمان و بعد از پس  لرزه هاي بم از ياد بردند، اما دولتيان چرا به آنچه گفته و وعده كرده اند كمتر پايبند بوده اند. كارگزاران حكومتي چرا در مدت باقي مانده از سال تحصيلي جديد به فكر آتيه تحصيلي كودكان بم نيستند، كودكان بم شايد از خير يك ميليارد تومان ساماندهي،  داوطلبان نگهداري كننده و بيمه عمر و آتيه گذشته اند اما از آتيه اي كه موفقيت آنها با آن گره خورده است نمي توانند و نبايد بگذرند.
شهرداري تهران براي خلأهاي عاطفي و روحي و رواني آنها دست به كار شد و يك سوم از آنها را تا پايان تابستان در مراكز تفريحي و فراغتي ميزبان است اما آيا براي استمرار حمايت از چنين حركت هايي در بم برنامه  اي تدوين شده است؟
هيچ مي دانيم كه تنها ۳۵ روز ديگر به بازگشايي مدارس باقي مانده است. آيا براي تجهيز، توسعه و بازسازي مدارس بم كاري شده است؟ مدارس البته مي توانند پايگاه هاي بسيار خوبي براي كودكان بي سرپرست بم باشند تا ابتدا از فضاي فردي، شخصي،غصه ها و قهر طبيعت رها شده و به ترميم بهداشت فردي و اجتماعي بپردازند، مدارس مكاني باشند براي نجواهاي دوستانه، رازهاي نهفته و البته جست وخيز هاي معمولي و متعارف كودكانه.
كودكان بم فردا و در فرداهايي ديگر به مدرسه مي روند و زندگي آغاز مي كنند.
كاري و تلاشي بايد تا زندگي به كام آنها دگر بار شيرين و معنا و مفهوم آينده روشن و اميد بخش را نه در گفتار، كه در كردار نظاره كنند.
عباس اسدي

با افزايش ۶ درصدي قيمت سفر حج امسال
شرايط و زمان ثبت نام حج تمتع اعلام شد

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |