دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۷ - Aug 16, 2004
كوتاه از سياست ايران
افزايش تجهيزات نظامي  انگليس در مرز ايران
با بالا گرفتن تنش و درگيري طي هفته گذشته در عراق، تفنگداران دريايي انگليس ضمن استقرار نيرو، تانك و نفربر در نقاط مختلف استان بصره، تجهيزات نظامي خود در مناطق مرزي ايران را به شدت گسترش داده اند.
به گزارش خبرگزاري فارس واحدهاي زرهي ارتش انگليس با استقرار در نقاط مختلف شهر بصره خود را براي هرگونه درگيري احتمالي آماده ساخته اند.
بر اساس اين گزارش، يك واحد زرهي شامل تانك اسكورپيون و نفربر انگليسي در كنار پل شناور تنومه به بصره مستقر شده اند.
تمامي چاه هاي نفت بصره و خطوط انتقال نفت عراق با ايجاد گشت هوايي توسط هلي كوپتر هاي وستلند انگليس كنترل مي شوند. طول مسير بصره تا فاو و مناطق ابوالخطيب، سيبه و سيهان نيز شاهد حضور انگليسي ها مي باشد و در فاو، تانك ها و نفربرهاي انگليسي مستقر و برخي از آنها در كنار خطوط مرزي با ايران (مقابل اروند كنار) ديده مي شوند و سربازان انگليسي با توجه به شدت گرما در جنوب عراق كه به بالاي ۵۰ درجه مي رسد، از وضعيت آماده باش كامل به شدت اظهار نارضايتي مي كنند.
وزير دفاع آفريقاي جنوبي امروز به ايران مي آيد
وزير دفاع آفريقاي جنوبي صبح امروز دوشنبه در رأس يك هيأت دفاعي - اقتصادي به تهران وارد مي شود. به گزارش ايسنا، اين نخستين سفر وزير دفاع آفريقاي جنوبي به ايران است كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي  بنا به دعوت امير دريابان شمخاني صورت مي گيرد. پاتريك لكوتا، در اين سفر دو روزه با مقامات عالي رتبه سياسي، دفاعي و اقتصادي جمهوري اسلامي  ايران ديدار و مذاكره مي كند. وزراي دفاع ايران و آفريقاي جنوبي در مذاكرات پيش بيني شده قرار است مناسبات دو جانبه و بين المللي را بررسي كنند.
تلاش حزب رفاه براي نامزدي هاشمي رفسنجاني
دبيركل حزب رفاه ملت ايران از آيت الله  هاشمي  رفسنجاني به عنوان بهترين گزينه انتخابات رياست جمهوري نام برد.
به گزارش ايسنا خليل علي محمد زاده دبير كل حزب مذكور گفت: در پاسخ به دعوت حزب،  هاشمي  رفسنجاني با اشاره به اين موضوع كه مملكت در حال حاضر از لحاظ نيروي انساني نهادينه شده و شما به دنبال ساير افراد كارآمد باشيد، گفتند؛ من حاضر نيستم مثل شما اعتراف كنم كه در مملكت قحط الرجال است و براي من خيلي تلخ است كه شما تشخيص داده ايد من بايد بيايم. با اين حال من تا زنده ام متعلق به انقلاب هستم و از انقلاب نيز طلبكار نيستم و حاضرم تجربه خود را در اختيار هركسي كه زمام امور اجرايي كشور را به دست مي گيرد، قرار دهم.
مراسم معارفه دبير كل جديد حزب مؤتلفه پنجشنبه برگزار مي شود
مراسم معارفه دبيركل جديد حزب مؤتلفه و توديع دبيركل سابق اين حزب، پنجشنبه هفته جاري در محل حسينيه جماران برگزار مي شود.
حميدرضا ترقي قائم مقام دبير سياسي حزب موتلفه با اعلام اين خبر به خبرگزاري فارس گفت: در اين مراسم علاوه بر دبيران كل سابق و جديد يكي از شخصيت هاي سياسي كشور نيز در جمع مدعوين سخنراني خواهد كرد.
ميرحسين موسوي و هاشمي رفسنجاني رقيب يكديگر نيستند
عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب گفت: طرح نام  هاشمي  رفسنجاني بر حضور يا عدم حضور موسوي تأثيرگذار نخواهد بود.
محسن تركاشوند در گفت و گو با ايلنا، با بيان اين مطلب كه مهندس موسوي به موانع بسياري كه بر سر راهش وجود دارد، مي انديشد، اظهار داشت: موانعي كه بر سر راه خاتمي  وجود داشت براي ايشان نيز وجود دارد و رقباي موسوي تمام تلاش خود را براي منصرف كردن او از حضور در انتخابات خواهند كرد.
وي با تأكيد بر اين كه در مجموع  هاشمي  و موسوي رقيب هم نيستند، گفت: ميرحسين موسوي تنها كانديداي جناح چپ است و كانديداهاي جريان محافظه كار هم مشخص هستند و حضور  هاشمي  در چنين شرايطي بسيار بعيد است.

رئيس مجلس:
مجلس به مردم دلسوز انقلاب اطمينان مي دهد
كه مدافع ارزشهاي انقلاب و نظام باشد
به گزارش خبرگزاري «مهر» حداد عادل خطاب به آزادگان گفت : مجلس هفتم ارزش هاي شما را در نظر دارد و وجود آزادگان نماينده و نشانه آزادگي مجلس هفتم است. ما تلاش خواهيم كرد به وظيفه قانوني خود عمل كنيم و اطاعت از راه امام و مقام معظم رهبري انتظار همه دلسوزان به انقلاب از مجلس هفتم است.
وي افزود: ملت به شما افتخار مي كند همانگونه كه به شهدا و جانبازان و رزمندگان افتخار مي كند و شما ثابت كرديد ايراني تن به ذلت نمي دهد و براي دفاع از انقلاب اسلامي مي رزمد و تسليم دشمن نمي شود .
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مبارزه مسلمانان عراق با دشمنان و اشغالگران در عراق گفت: همه براي سربلندي اسلام قيام كرده اند و در برابر دشمن «نه» گفته اند و سخن آنها و سخن همه مردم ايران وآزادگان پيام امام حسين (ع) است كه «هيهات من الذله».
حداد عادل با اشاره به ورود آزادگان به ميهن اسلامي پس از رحلت حضرت امام (ره) گفت: حسرت ديدار امام (ره) بر دل آزادگان ماند و مي توانم بگويم كه حسرت ديدار آزادگان هم بر دل امام ماند.
حداد عادل گفت: شهدا ، جانبازان ، مفقود الاثرها ، رزمندگان و خانواده هاي آنها و كساني كه با رژيم ستم شاهي مبارزه كردند نيز آزاده اند . آزادگان ميراث ۸ سال دفاع مقدس و ياد آور ايثار و رشادتند و حضور آنها نشانه نداي ارزشهاي معنوي است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي خطاب به آزادگان گفت: شما بايد با تجهيز به علم ودانش انقلاب و نظام را همراهي كنيد.
وي از آزاده مرحوم ابوترابي و فضايل وي ياد كرد و گفت: مرحوم ابوترابي هرگز از ياد نمي رود.
حجت الاسلام والمسلمين محمدحسن ابوترابي فرد، نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در اين همايش اظهار داشت: نمايندگان مردم در مجلس هفتم بايد خويشتن و عملكرد خود را و هم چنين ميزان توفيق و كارآمدي و پاسداري از نظام و انقلاب را از نگاه شما آزادگان مورد ارزيابي قرار دهند و به گونه اي شود كه نشست آينده بعد از گذشت يك سال تلاش همراه با موفقيت در مجلس هفتم قضاوت مثبت و نيكويي از شما بيان شود.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: آزادگاني كه در مجلس شوراي اسلامي مفتخر به نمايندگي هستند، به راستي هريك از شخصيت برجسته اي برخوردارند و علاوه بر سال هاي پرافتخار همراه با مقاومت و ايستادگي و ايمان در اردوگاههاي تاريك عراق از خصايص علمي و سوابق موفق اجرايي بهره مندند.
وي با اشاره به نمايندگان آزاده اي چون آقايان جمشيدي، يحيوي، سيدجلال حسيني، دكتر دهقان و هم چنين دكتر پاكنژاد گفت: به خاطر دارم كه برادر بزرگوارم در آن زمان چگونه به اين عزيزان عشق مي ورزيدند. بنابراين امروز اميدوارم كه آزادگان عزيز آن گونه كه هستند شناخته شوند و اين حسرت به قلب برادر بزرگوارم باقي نماند كه آزادگان را نشناختند.

با احكام رئيس قوه قضائيه رئيس ديوان عالي و دادستان كل كشور منصوب شدند
رئيس قوه قضائيه ديروز در جلسه مشورتي خود با قضات ديوان عالي كشور، با نظر موافق اكثريت قريب به اتفاق حاضران در جلسه، آيت الله حسين مفيد را به عنوان رئيس ديوان عالي كشور و حجت الاسلام  قربانعلي دري نجف آبادي را به عنوان دادستان كل كشور منصوب كرد.
به گزارش ايسنا طبق اصل ۱۶۲ قانون اساسي رئيس ديوان عالي كشور و دادستان كل، بايد مجتهد و عادل و آگاه به امور قضائي باشند و رئيس قضائيه با مشورت قضات ديوان عالي كشور آنها را براي مدت پنج سال به اين سمت منصوب مي كند.
آيت الله  هاشمي  شاهرودي در اين جلسه مشورتي با تشكر و قدرداني از زحمات و تلاش هاي آيت الله گيلاني و آيت الله نمازي در طول تصدي رياست ديوان عالي و دادستاني كل كشور، همكاري و هماهنگي مجموعه دستگاه قضايي براي پيشبرد اهداف مورد نظر در برنامه دوم توسعه قضايي را خواستار شد.

توضيح علاوي در باره اتهامات وزراي دفاع و كشور عراق عليه ايران
وزير كشور عراق طي اتهاماتي ايران را به ايجاد بي ثباتي در عراق متهم كرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، فلاح نقيب، وزير كشور عراق ادعا كرد: اسناد و مداركي وجود دارد كه اقدامات بعضي از كشورهاي همجوار در ايجاد بحران و از بين بردن ثبات در عراق را ثابت مي كند كه ايران در رأس اين كشورها قرار دارد
وي در ادامه اتهاماتش هم چنين از كشورهاي همجوار خواست تا از تلاش براي آنچه آن را آتش افروزي در عراق خواند دست بردارند؛ زيرا اين امر در آينده دامن گير همه مي شود. وزير دفاع عراق نيز ادعا كرد كه نيروهاي عراقي تعدادي ايراني را در عراق دستگير كرده اند.
حازم شعلان، در گفت و گو با روزنامه الشرق الاوسط با ابراز اين ادعا كه ما تعدادي ايراني و افغان را دستگير كرده ايم كه بعد از پايان تحقيقات و بازجويي فيلم آنها پخش مي شود، مدعي شد كه اين افراد به همراه مبارزان لشكر المهدي دستگير شده اند.
در همين حال اياد علاوي نخست وزير عراق درباره اظهارات اخير حازم شعلان عليه ايران تأكيد كرد: ما با همسايگانمان مشكلي نداريم.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه دارالخليج - چاپ امارات متحده عربي - اياد علاوي، در گفت وگو با هفته نامه اشپيگل گفت: ما به دنبال منافع مشترك با كشورهاي منطقه هستيم و سعي مي كنيم كه روابط خوب و مستحكمي  با همه اين كشورها ايجاد كنيم.
وي افزود: اما اگر يكي از آنها بخواهد در امور داخلي ما دخالت كند، ما موضع مان را تغيير مي دهيم.
دويچه وله نيز گزارش داد كه نخست وزير عراق خواستار برقراري رابطه خوب با ايران شده است.
اين شبكه خبري آلماني افزود كه علاوي روز شنبه در نجف گفت: ما خواهان روابط حسنه با تمام همسايگان به ويژه ايران هستيم و من فكر مي كنم كه رابطه ما بر مبناي علاقه مندي هاي مشترك استوار است.
به گزارش ياد شده، علاوي دعوت كشور ايران را از او براي انجام يك ديدار، با خشنودي پذيرا شد. آسوشيتدپرس نيز به نقل از سخنگوي علاوي گزارش داد كه وي به زودي به ايران سفر مي كند.
به گزارش ايسنا، اين خبرگزاري به نقل از جورج سادا، سخنگوي اياد علاوي، نخست وزير عراق گزارش داد: علاوي رهبران سوريه، اردن و عربستان را براي نظارت بهتر بر مرزهاي مشتركشان با عراق تحت فشار گذاشته است و همچنين قصد دارد به زودي از ايران ديدن كند.
در ادامه ،اين مطلب به نقل از دنيس وارمز، سخنگوي نيروهاي ائتلاف در بغداد مدعي شد: نفوذهايي از طريق مرز كوهستاني ايران و مرز مشترك عربستان با عراق به اين كشور صورت مي گيرد. وي ادعا كرد: در حال حاضر بزرگترين مشكل مرز سوريه است.
در اين گزارش هم چنين آمده است كه مسئله نفوذهاي مرزي آن قدر جدي است كه ايران پيشنهاد كرده است كميته مشترك مرزي همسايگان عراق برگزار شود.

اختلاف مسكو - واشنگتن بر سر برنامه هسته اي ايران ادامه دارد
ايلاف اعلام كرد: وزراي دفاع روسيه و آمريكا همچنان بر سر مسايل مربوط به فعاليت هاي هسته اي ايران و همچنين ديگر مسايل امنيتي جهاني و منطقه اي با يكديگر اختلاف دارند.
اين پايگاه اينترنتي افزود: در ديدار دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريكا و سرگئي ايوانف، وزير دفاع روسيه در پترزبورگ مشخص شد كه دو كشور در برخي مسايل منطقه اي و جهاني از جمله برنامه  هسته اي ايران، اوضاع عراق و گرجستان با يكديگر اختلاف نظر دارند. ايوانف در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با رامسفلد با اشاره به حمايت مسالمت آميز كشورش در حل مشكل عراق گفت: به نظر مي رسد انديشه برگزاري كنفرانس ملي عراق كه سابقا از سوي روسيه مطرح شده بود اهميت زيادي پيدا كرده است. ايلاف نوشت: به رغم توافق آمريكا و روسيه در تحكيم همكاري هاي دو كشور در مسايل امنيتي به نظر مي رسد كه اختلافات جدي ميان دو طرف به ويژه در مسئله عراق وجود دارد.
ايوانف در ادامه با تأكيد بر موضع گيري منفي مسكو در پيوستن سه كشور حوزه درياي بالتيك به ناتو نسبت به حمايت آمريكا از گرجستان ابراز نگراني كرد.

آيت الله هاشمي رفسنجاني:
عبور ايران از سد هسته اي مستلزم هماهنگي مسئولان است
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام عصر روز شنبه در گردهمايي سالانه نمايندگي هاي ايران در خارج از كشور، با اشاره به اين كه سفرا مشاوراني آگاه براي سياست خارجي مسئولان هستند، گفت: ارائه راهكارها و جمع بندي مسائل مهم مربوط به سياست خارجي، يكي از دستاوردهاي چنين گفت وگوهايي است كه وزارت خارجه هر سال برگزار مي كند.
به گزارش ايسنا، آيت الله هاشمي رفسنجاني در ادامه گفت: جهان اسلام با ۱۷ درصد توليد ناخالص جهان و يك ميليارد و ۴۰۰ ميليون جمعيت و پراكندگي آنان در نقاط مختلف دنيا، امتياز ويژه اي در فرآيند جهاني شدن دارد و  ايران كه پرچم حاكميت اسلام را در دست دارد بايد با طراحي مناسب و با اعتماد به نفس به عنوان ديپلماسي جهان اسلام در اين مسير حركت كند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر ضرورت تصميمات جامع و دراز مدت براي همكاري بيشتر با كشورهاي قاره آفريقا، اروپا، آسياي مركزي و قفقاز و منطقه خليج فارس و آسياي دور بر پايه صداقت و دوستي گفت: جاي تدوين برنامه  مشخص و استراتژيك لازم كه بايد با هماهنگي سطوح مختلف نظام انجام شود، خاليست. وي افزود: بايد در سياست خارجي از ظرفيت ها براي دوستي و اعتماد سازي استفاده كنيم. هاشمي رفسنجاني با اشاره به ظرفيت هاي بالا در ايران و وجود ميدان كار گفت: بايد با تعاملات بين المللي همكاري هاي بلندمدت داشته باشيم و اين هنر ديپلماسي است كه گره ها را باز مي كند.
وي با بيان اين مطلب كه عقل جمعي نظام جمهوري اسلامي ايران نمي تواند از تكنولوژي هسته اي صرف نظر كند، گفت: ايران به دنبال استفاده نظامي از تكنولوژي هسته اي نيست. لذا بايد با حضور موثر در مجامع بين المللي از اين مسائل عبور كند كه يكي از سرمايه هاي اساسي براي عبور از اين سد، هماهنگي مسئولان در اظهار نظرها مي باشد.
هاشمي رفسنجاني افزود: از كشورهاي اروپايي انتظار مي رود با پرهيز از سياسي كردن مسائل و فاصله گرفتن از سياست هاي خصمانه آمريكا تعامل سازنده اي را با ايران دنبال كنند و تا كنون وزارت خارجه در اين زمينه عملكرد عقلايي و با تدبيري داشته است.
در همين حال وزير امور خارجه گفت: اروپا بايد بر حق مسلم در اختيار داشتن فناوري و توسعه دانش و علوم مردم ايران احترام بگذارد.
به گزارش ايسنا، كمال خرازي، در جمع رؤساي نمايندگي هاي ايران در خارج از كشور با اشاره به اقدامات يكساله تهران در ارتباط با شفافيت و اعتماد سازي نسبت به برنامه هاي اتمي خاطر نشان ساخت: ايران گفت وگو با آژانس و اروپا را با هدف تاكيد بر حق مسلم خود براي داشتن فن آوري و تحكيم اعتماد سازي دنبال كرده است و مي نمايد.
خرازي طي سخناني ارزيابي از موقعيت و چالش هاي پيش رو را از مهمترين اهداف همايش سال جاري برشمرد.
وي ارزيابي دقيق را نيازمند شناخت و بينش صحيح از روندهاي كلي تحولات بين المللي دانست و تصريح كرد: بينش با تحليل اطلاعات متفاوت است و بينش درست انسان را از خطا مصون مي كند.وزير خارجه ديروز با تشريح موقعيت ايران و فرصتها و چالش هاي سياست خارجي كشور اظهار داشت: ايران در پرتو تجربيات و آزموده هاي فراوان مثبت و متنوع خويش در يك ربع قرن گذشته،  اكنون وارد دوره اي از ثبات باويژگي هاي برجسته مردمسالاري ديني و موقعيت انحصاري ژئوپلتيك و شكوفايي اقتصادي و محوريت مواصلات و ارتباطات در منطقه شده است.

درخواست ربايندگان ديپلمات ايراني در عراق و پاسخ تهران
با گذشت يازده روز از ربوده شدن فريدون جهاني كنسول ايران در كربلا، هنوز ماهيت گروگان گيران و سرنوشت گروگان ايراني نامعلوم است. گر چه گروه رباينده خود را ارتش اسلامي عراق مي خوانند اما تا كنون هيچ اطلاعات خاصي در مورد فعاليت و وابستگي  هاي اين گروه منتشر نشده است. خليل سلمان الصبيحي كاردار عراق در ايران در گفت  و گو با ايسنا در باره اين گروه مي گويد كه سفارت عراق هيچ گونه اطلاعي در مورد اين گروه ندارد.
اين در حالي است كه شبكه الجزيره بيانيه تهديد آميز اين گروه و تعيين ضرب الاجل براي تعيين سرنوشت ديپلمات ايراني توسط اين گروه را پخش كرد. به گزارش آسوشيتدپرس به نقل از الجزيره گروه شبه نظامي ارتش اسلامي عراق اعلام كرد: در صورتي كه ايران زنداني هاي عراقي را آزاد كند، ديپلمات ايراني را آزاد خواهد كرد. در ادامه اين بيانيه آمده است كه اگر ايران با درخواست اين گروه مبني بر آزادي زنداني  هاي عراقي طي ۴۸ ساعت آينده موافقت نكند، ديپلمات ايراني مجازات خواهد شد. آسوشيتدپرس ديروز نوشت كه تاريخ بيانيه مربوط به دو روز پيش است اما هنوز مشخص نيست كه آيا ضرب الاجل تعيين شده پايان يافته يا نه.اين گروه مجهول الهويه مدعي اند كه ۵۰۰ زنداني عراقي در ايران به سر مي برند.
آصفي: درخواست ربايندگان مشكوك است
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  در واكنش  به  بيانيه  گروه  جيش  اسلامي ، نوع  مطالبه  و ماهيت  گروه  رباينده  فريدون  جهاني  ديپلمات  ايراني  را مشكوك  دانست .
به گزارش ايرنا حميدرضا آصفي  ديروز گفت : وزارت  امور خارجه  به  محض  اطلاع  از موضوع  و متعاقب  تاييد ربوده  شدن  ايشان ، با تمام  توان  و استفاده  از كليه  ظرفيت  و امكانات  خود تلاش  گسترده اي  براي  استخلاص  ايشان  به  عمل  آورد.
وي  اضافه  كرد: گفت  و گوهاي  متعددي  را با دولت  انتقالي  عراق  انجام  داده ايم  و همچنين  با تمام  گروه ها و كساني  كه  احتمال  داده  مي شد مي توانند در اين  خصوص  كمك  كنند، مذاكره  و گفت  و گو شده  است  و اين  روند همچنان  ادامه  دارد.
آصفي  افزود: جمهوري  اسلامي  ايران  دولت  انتقالي  عراق  را مسئول  سلامتي  جهاني  مي داند و انتظار دارد
  تمام  امكانات  خود را براي  آزادي  وي  بكارگيرد.
محمدعلي ابطحي معاون رييس جمهوري ايران نيز با رد پيشنهاد ربايندگان تاكيد كرد مساله اسراي جنگي بين ايران و عراق پايان يافته است و ايران هيچ اسير عراقي دراختيار ندارد.
ابطحي افزود: مقام هاي كنوني عراق كه برخي از آنها سال ها در ايران بوده و درباره پرونده اسرا فعاليت مي كردند، به خوبي آگاهند كه هيچ اسير عراقي در ايران وجود ندارد.
منافقين، ديپلمات ايراني را ربوده اند
شبكه خبري العالم اعلام كرد: سركنسول ايران در كربلا توسط عناصر گروهك تروريستي منافقين ربوده شده است.
به گزارش ايلنا، اين شبكه با اعلام اين خبر، تأكيد كرد: فريدون جهاني كه ۱۱ روز پيش اعلام شد توسط گروهي موسوم به ارتش اسلامي عراق به گروگان گرفته شده در واقع توسط عناصر گروهك تروريستي منافقين ربوده شده است.
العالم اضافه كرد: نقشه اين آدم ربايي با حضور عناصر اين گروهك در سفارت آمريكا در بغداد طرح ريزي شده و در مسير بغداد به كربلا به اجرا درآمده است.
گفت و گوي اياد علاوي و عبدالعزيز حكيم درباره سرنوشت جهاني
اياد علاوي نخست وزير عراق و سيد عبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در دفتر حكيم در كربلا، موضوع دستگيري خبرنگار ايراني، ديپلمات ايراني ربوده شده و دستگيري چهار تن از اعضاي اتاق تعاون ايران را مورد بررسي قرار دادند. محسن حكيم مشاور سياسي عبدالعزيز حكيم در گفت و گو با ايسنا با اعلام اين خبر افزود: علاوي در اين ديدار قول داد كه اين معضلات را هر چه سريع تر پيگيري كند.
حكيم تصريح كرد: دولت موقت هم تلاش هايي در اين زمينه انجام مي دهد كه اميد است ثمربخش باشد.
كاردار عراق در ايران نيز در اين باره و مسأله اعلام ضرب الاجل توسط شبه نظاميان عراق اظهار داشت كه دولت عراق از طريق سفارت ايران در بغداد و وزارت خارجه هماهنگي هاي لازم را انجام داده و بعد به سفارت عراق در تهران اطلاع مي دهد.
۳ شرط دولت عراق براي اعلام آتش بس
اياد علاوي نخست وزير دولت موقت عراق گفت: افراد مقتدا صدر بدون هيچ شرطي بايد خلع سلاح شوند.
وي در اظهاراتي كه «العربيه» ديشب به طور مختصر از او نقل كرد بر اين نكته تأكيد نمود كه دولت او هيچ شرطي را براي خلع سلاح نمي پذيرد.
وزير امور استانها در دولت موقت عراق نيز در يك كنفرانس خبري به نمايندگي از سوي دولت خود گفت:  خلع سلاح شبه نظاميان مقتدا صدر، خروج آنها از شهر و تخليه حرم حضرت علي(ع) شروط دولت بغداد براي برقراري آتش بس در نجف مي باشد.
الجزيره: آمريكا براي تهاجم بزرگ به نجف آماده مي شود
شبكه خبري قطري «الجزيره» ديشب خبر داد كه نيروهاي آمريكايي خود را براي تهاجم بزرگ به نجف آماده مي كنند.
الجزيره گفت كه حمله به نجف با مشاركت نيروهاي عراقي صورت خواهد گرفت. يك منبع دولتي عراق در گفتگو با خبرگزاري فرانسه اين خبر را تأييد كرد.

سفر رئيس مجلس به بم
رئيس مجلس شوراي اسلامي چهارشنبه هفته  آينده به بم سفر خواهد كرد. به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري دكتر حداد عادل در اولين سفرش از شهرستان بم بازديد خواهد كرد. دكتر حداد كه تا به حال سفر رسمي به هيچ يك از شهرهاي ايران نداشته است جهت بررسي وضعيت مردم و رسيدگي به احوالات شهر بم بازديدي را از اين شهر خواهد داشت.
همچنين يك كميته ۵ نفره تدوين آيين نامه داخلي فراكسيون اصول گرايان را عهده دار شد. مير تاج  الديني ضمن اعلام اين خبر افزود: در جلسه روز گذشته عماد افروغ،  حسين نجابت، محمد دهقاني مقدم، احمد نيك فر و خود وي اعضاي اين كميته پنج نفره مي باشند.

نمايندگان مجلس با خصوصي كردن بانكهاي تجاري دولتي مخالفت كردند
نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي با حذف  بندي  از لايحه  برنامه  چهارم توسعه  اقتصادي ، اجتماعي  و فرهنگي  كشور با خصوصي  كردن  بانكهاي  تجاري دولتي  در سالهاي  برنامه  چهارم  مخالفت  كردند.
به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر ، در جلسه  علني  عصر ديروز مجلس شوراي  اسلامي  بررسي  لايحه  برنامه  چهارم  توسعه  كشور كه  از شوراي  نگهبان  قانون  اساسي  برگشت  داده  شده  بود با بررسي  ماده ۱۰ ادامه يافت.نمايندگان  با حذف    بند خ ماده ۱۲ با خصوصي  سازي  بانكهاي  تجاري  دولت  مخالفت  كردند.
نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي همچنين  ماده ۱۰ لايحه  برنامه  چهارم توسعه  را با اكثريت  آرا حذف  كردند. اين  ماده  اصلاح  شده  ماده  ۱۱ قانون  برنامه  سوم  توسعه  كشور بود كه  سهام  هاي  شمول  مقررات  قانون  برنامه  چهارم  توسعه  را براي  خصوصي  سازي  برمي شمرد.
همچنين  نمايندگان  با تصويب  متن  جايگزين  بند ب  ماده  ۱۲ را براي تأمين  نظر شوراي  نگهبان  قانون  اساسي  اصلاح  كردند.بر اين  اساس  الزام  بانكها به  پرداخت  تسهيلات  با نرخ  سود كمتر در قالب  عقود اسلامي در صورتي  مجاز است  كه  از طريق  يارانه  يا وجوه اداره  شده  از جانب  دولت  تأمين  شود.
نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي با دادن  رأي مخالف  به  پيشنهاد حذف  بند و ماده  ۱۲ كه  كميسيون  تلفيق  ارائه  كرده  بود تركيب  اعضاي  شوراي  پول و اعتبار را تثبيت  كردند.
همچنين  بند ظ ماده  ۱۲ نيز در جلسه  عصر ديروز حذف  شد. بند ظ مقرر مي كرد اشتغال  به  عمليات  بانكي  توسط اشخاص  حقيقي  و حقوقي  تحت  هر عنوان  و تاسيس  و ثبت  هرگونه  تشكل  براي  انجام  عمليات  بانكي  ، بدون  دريافت  مجوز از بانك  مركزي  جمهوري  اسلامي ايران  ممنوع شود.بر اساس  اين  ماده  تعريف  تشخيص  عمليات  بانكي  بر عهده  شوراي  پول  و اعتبار بود.نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي با تصويب  متن  جايگزين  بند ي  ماده  ۱۲لايحه  برنامه  چهارم  ، مجوز به  بانك  مركزي  براي  استفاده  از ابزار اوراق  مشاركت  و ساير ابزار مشابه  را به  چارچوب  عقود اسلامي  موضوع قانون  عمليات  بانكي  بدون  ربا مصوب  ۸/ ۶/ ۱۳۶۲ محدود كردند.اين  مجوز با تصويب  مجلس  شوراي  اسلامي داده  خواهد شد.
در جلسه  ديروز همچنين  حذف  بند ك  ماده  ۱۲ به  تصويب  نمايندگان  مجلس رسيد. اين  ماده  اجازه  مي داد شعب  بانكها و موسسات  اعتباري  خارجي  در ايران در چارچوب  قانون  پولي  و بانكي  و عمليات  بانكي  بدون  ربا با مجوز بانك مركزي  تاسيس  شوند.
همچنين  آخرين  بند ماده  ۱۲ نيز در جلسه  عصر ديروز براي  رفع  مغايرت  آن  با قانون  اساسي  حذف  شد.اين  ماده  شوراي  پول  و اعتبار را مكلف  مي كرد در تنظيم  سياستها و ضوابط و مقررات  پولي  و اعتباري  ، جبران  كاهش  ارزش  سپرده ها و منابع مردم  را
پيش  بيني  و حفظ كنند به  نحوي  كه  باز پرداخت  تسهيلات  ، منجر به  كاهش  ارزش  دارايي  و سرمايه  سپرده  گذار نشود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |