سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۲ - Aug 31, 2004
آرزو
امام علي (ع): آرزو همچون سراب است كه بيننده را مي فريبد، و اميد اميدوار به خويش را نوميد مي كند.
(غررالحكم / ۴۸)
امروز با حافظ
خط بر صحيفه گل و گلزار مي كشي
زين خوش رقم كه بر گل رخسار مي كشي
زان سوي هفت پرده به بازار مي كشي
اشك حرم نشين نهانخانه مرا
نگارستان
آرنولد بوكلين
010530.jpg
جزيره مرگ - رنگ روغن روي چوب / ۱۵۰*۸۰ سانتي متر‎/ موزه بيلدن دن كانسته / لايپزيگ
«به شما تصويري درباره انتقال تان به دنيايي ديگر داده مي شود؛ تصويري كه بسيار آرام ظاهر مي شود و با يك ضربه موجب پرش تان مي شود».
اين جملات را بروكلين درباره اولين نسخه نقاشي اش (جزيره مرگ) براي يك دلال هنري به نام گارليت نوشته است. در پنجمين نسخه تصوير شده اين اثر، منظره اي دراماتيك با ابرهاي طوفاني در قسمت بالاي آن ظاهر مي شود. در لنگرگاه اين جزيره تاريك هنوز تشعشعاتي نوراني ديده مي شوند و فضايي وهم آلود و اسرارآميز همراه با سكون و آرامش در آن حكمفرماست. آيا خانه اي كه در تصوير وجود دارد، يك مقبره است يا جايي براي به جاي آوردن آئين هاي ديني است؟پيكره اي كه در قايق ايستاده مي بينيم، آيا يك كشيش است يا سمبل سفر روح؟ هر چيزي در اين نقاشي تعمدي و غيرقابل توضيح است. در واقع سئوالات بسياري درباره چيزهاي ناديدني در سراسر فضاي نقاشي وجود دارند. تركيب متقاعدكننده طبيعت با دنياي ماورايي و آرماني به عنوان سبك بروكلين در اين اثر مطرح است.

بهارستان
گلي در باغچه، نكويي و جان در خانه
ديگر چه نيازي به انتظار؟
زمان، خود سرشارتان مي كند
گاتفريد بن - ترجمه فرهاد صديق

تازه هاي دنياي رسانه ها
راهپيمايي و اعتراض بي سابقه در خيابان هاي شهري نيويورك
راهپيمايي بزرگ در خيابان هاي نيويورك كه بعد از ظهر يكشنبه در گرمايي ۸۹ درجه فارنهايت انجام شد خبر اول رسانه هاي آمريكا و بسياري از كشورهاي ديگر را به خود اختصاص داده است.
شبكه تلويزيون كابلي «سي ـ سپن» عبور اين تظاهركنندگان را از «مديسن سكور گاردن»، و مقابل محل كنوانسيون حزب جمهوريخواه كه از دوشنبه جلسات چهار روزه خود را آغاز كرده است مستقيما پخش كرد كه پنج ساعت طول كشيد.نيويورك تايمز، روزنامه محلي شهر، عده تظاهر كنندگان را ۲۵۰ هزار تن نوشته است.گردانندگان تظاهرات اين رقم را نزديك به چهارصد هزار نفر ذكر كرده اند.پليس حاضر به برآورد شمار تظاهركنندگان نشده است. تظاهر كنندگان با خود صدها تابوت كه روي آنها پرچم آمريكا كشيده شده بود به علامت مرگ بيش از ۹۶۰ سرباز آمريكايي در جنگ عراق حمل مي كردند و شعار مي دادند: بوش دروغ گفت، ۹۶۰ تن مردند ما ديگر حتي براي چهار ماه هم بوش را نمي خواهيم، چه رسد به چهار سال، بوش بس است،...همه شعار ها در محكوم كردن جنگ عراق و رد دولت حزب جمهوريخواه بود.راهپيمايان فاصله ۲۰ خيابان را پر كرده بودند.به گفته رسانه ها، چنين تظاهراتي برضد كنوانسيون يك حزب سابقه نداشته است.اين تظاهرات كه ممكن است در چهار روز بعد كم و بيش ادامه داشته باشد، با وجود ممنوع شدن اجتماعات در طول جلسات كنوانسيون در پارك ملي شهر نيويورك كه معمولا محل اين اجتماعات است برگزار شده بود و پليس تنها ۱۳۴ تن را آن هم به اتهام برهم زدن نظم ترافيك بازداشت موقت كرد.
براي حفظ امنيت كنوانسيون كه به منظور شنيدن نطق هاي جورج بوش و معاون او و تعيين آنان به عنوان نامزدان حزب در انتخابات آتي (۶۲ روز ديگر) بر پا شده است نزديك به ۳۵ هزار پليس با وسائل مختلف بسيج شده اند و وزارت امنيت ملي با هليكوپتر و قايق آسمان و سواحل اين شهر را زير نظر قرار داده است.در اين كنوانسيون نزديك به ۲۵۰۰ نماينده حزب جمهوريخواه از نقاط مختلف آمريكا گرد آمده اند.
يك ميليارد و پانصد ميليون دلار غرامت هوسبازي ۶۰ كشيش كاتوليك در لس آنجلس
به گزارش لس آنجلس تايمز، سركشيش كليساهاي منطقه لس آنجلس و آرنج كاونتي در ايالت كاليفرنيا بايد بابت هوسبازي ۶۰ كشيش كه براي پوشيدن اين لباس حق ازدواج را از خود سلب كرده اند جمعا يك ميليارد و پانصد ميليون دلار به خانواده هاي نزديك به پانصد پسر كه در زمان تعرض كمتر از سن قانوني بودند بپردازد تا رضايت آنان جلب شود.اين بزرگترين غرامتي است كه كليساي كاتوليك بابت اين كار مي پردازد.دادگاه قبلا تصميم گرفته بود كه «سركشيش» كليسا ها در منطقه بكوشد در خارج از دادگاه از خانواده اين پسران و يا خود آنان كه به سن رشد رسيده اند جلب رضايت شود تا حكم مجازات صادر نگردد و پرونده مختومه شود.بر اين اساس، به هر شاكي، جهت جلب رضايت سه ميليون و يكصد هزار دلار پرداخت مي شود.در سالهاي اخير در برخي از كشور ها به ويژه آمريكا، صدها كشيش كاتوليك متهم به هوسبازي شده و پيرامون آنان جنجال شده است ولي تاكنون غرامتي به اين سنگيني تعيين نشده بود.
مصرف نوشابه هاي گازدار يكي از عوامل ابتلاء زنان به بيماري قند
مجله انجمن پزشكي آمريكا نتيجه بررسي بيماري و سلامت ۵۱ هزار و ۶۰۳ زن را كه در طول هشت سال صورت گرفته است منتشر ساخت. اين بررسي نشان مي دهد زناني كه حتي روزي يك نوشابه گازدار شيرين خورده بودند در معرض بيماري قند قرار گرفته اند.با اين بررسي، مصرف نوشابه هاي گازدار بر عوامل ابتلاء زنان به بيماري قند افزوده شده است. يكي از پژوهشگران گفته است كه اينك بايد بررسي كرد و ديد كه تركيب شكر و آب گازدار(كربناته) چه وضعيتي به وجود مي آورد كه زنان را مستعد ابتلا به بيماري قند از نوع دوم مي سازد.

پاسخ به پرسش پزشكي
عوامل حمله قلبي
نظر دكتر روزنفلد درباره نتيجه يك بررسي جهاني درباره عوامل حمله قلبي كه اخيرا در مونيخ آلمان انتشار يافت خواسته شده است.وي گفته است: عوامل حمله قلبي با نيم قرن پيش فرق چندان نكرده است.
اين بررسي براي اين بوده كه معلوم دارند كه آيا اين عوامل در همه كشورها يكسان است؟ كه نتيجه مثبت بوده است. يعني عوامل حمله قلبي فقير و غني، پيشرفته و ناپيشرفته نمي شناسد.اين عوامل عبارتند از: دود سيگار، بالا بودن كلسترول بد و پايين بودن كلسترول خوب، استرس، چاقي ناحيه شكم، نخوردن به حد كافي ميوه و سبزي، عدم امساك در مصرف چربي حيواني و نمك طعام، عدم كنترل سطح قند در خون و نيز فشار خون، عدم مصرف آب كافي، عدم استراحت كافي، و نداشتن تحرك كافي (ورزش نكردن).
در دهه هاي اخير با توجه به شرايط زندگي، بر عده مبتلايان به بيماري هاي قلبي ناشي از استرس افزوده شده است. با وجود اين، دود سيگار همچنان اولين عامل است.

برگي از تاريخ
روزي كه قرارداد تقسيم ايران ميان انگلستان و روسيه امضاء شد، روزي بسيار شوم
۳۱ اوت، امروز، در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قراراست: در سال ۳۰ پيش از ميلاد (سي ام اوت) كلئوپاترا ملكه يوناني تبار مصر پس از شكست تلاش هايش به منظور به دام انداختن «اوكتاويان» امپراتور تازه روم (به همانگونه كه سزار و ماركوس آنتونيوس را به دام انداخته بود) به منظور حفظ حكومت يونانيان (جانشينان اسكندر كه خود از اعقاب آنان بود) در مصر با نيش افعي خودكشي كرد.در سال ۱۳۲۰ (۱۹۴۱) رضا شاه پس از اطلاع از مرخص شدن سربازان پادگانها، بدون اين كه بداند دولت انگلستان در مذاكرات محرمانه با فروغي نخست وزير تصميم به بركناري او و اسارتش گرفته است، سرلشكر احمد نخجوان كفيل وزارت جنگ و سرتيپ علي رياضي كفيل ركن دوم ستاد ارتش(اطلاعات ارتش) را مسئول مرخص كردن افراد پادگان ها در برابر دشمن اعلام داشت و در محوطه كاخ سعدآباد تا مي توانست با عصاي خود آن دو را كتك زد، درجه هاي نظامي  آنان را پاره كرد و به زندان فرستاد تا در دادگاه صحرايي زمان جنگ به رياست خود او! به اتهام ارتكاب چنين خيانتي بزرگ به وطن محاكمه و اعدام شوند كه ديديم رضا شاه بركنار و نخجوان وزير جنگ شد!
در سال ۱۹۶۹ (۸ شهريور سال ۱۳۴۸ خورشيدي) سيد ضياالدين طباطبايي يزدي روزنامه نگار، سياستمدار و دولتمرد شش دهه ايران در ۸۰ سالگي در خانه اش در سعادت آباد تهران درگذشت و در آن روز از خود يك دختر ۳ ساله و يك پسر ۲ ساله و تاريخچه اي پر از ماجرا به يادگار گذارد كه هنوز بسياري از زواياي تاريك آن بر ملت ايران روشن نشده است.اينك برگ امروز: قرارداد تقسيم كشور مستقل و باستاني ايران با گذشته تابناكش به دو منطقه نفوذ انگلستان و روسيه در ۳۱ اوت سال ۱۹۰۷ ميلادي(۹۷ سال پيش در روزي چون امروز) ميان اين دو قدرت اروپايي در شهر سن پترزبورگ پايتخت آن زمان روسيه امضاء شد.دولت فرانسه قبلا براي رسيدن آن دو دولت به اين توافق ماهها تلاش و واسطه گري كرده بود.هدف فرانسه، حل اختلافات روسيه و انگلستان بر سر ايران، افغانستان و تبت بود كه بدون رفع آن، تشكيل اتحاديه نظامي اين سه كشور به نام «تفاهم سه گانه» در برابر اتحاديه آلمان، اتريش و ايتاليا امكان پذير نبود.فرانسه از تنها ماندن در برابر آلمان در ترس و نگراني بود.مورخان از موافقتنامه
سن پترزبورگ به نام يك بي شرمي  تمام عيار قدرت هاي اروپايي در قرن ۲۰ ياد كرده اند.اختلاف هاي كشورهاي اروپايي نتيجه رقابت هاي استعماري آنها بود كه بالاخره به جنگ جهاني اول منجر شد. طبق موافقتنامه سن پترزبورگ، علاوه بر تقسيم ايران؛ افغانستان در دايره نفوذ انگلستان قرار گرفت تا مطمئن باشد كه هند را از دستش خارج نخواهند ساخت و تبت نيز به چين داده شد كه خود عملا تحت سلطه قدرتهاي اروپايي، ژاپن و آمريكا بود و فقط اسماً استقلال داشت.در آن زمان، در ايران شاه (محمدعلي شاه قاجار) به روسيه، و مجلس كه از عمر آن يك سال بيشتر نمي گذشت به انگلستان نزديك بود.
با وجود اين، مجلس پس از دريافت نسخه اي از قرارداد سن پترزبورگ، آن را فوراً رد كرد و علي اصغر خان اتابك نخست وزير وقت هنگام خروج از مجلس ترور شد.
انگلستان بدون اعتناء به تصميم مجلس، در منطقه نفوذ خود به مركزيت كرمان، به دست ژنرال پرسي سايكس كه «تاريخ ايران» را هم نوشته است !! يك واحد نظامي به نام «اس. پي. آر» ايجاد كرد و روسيه نيز در منطقه نفوذ خويش واحد قزاق به وجود آورد و به دولت مركزي اخطار كرد كه «مورگان شوستر» آمريكايي خزانه كل ايران را كه به توصيه رئيس جمهوري وقت آمريكا براي اصلاح ماليه ايران اعزام شده بود بركنار كند.پس از امضاي قرارداد سن پترزبورگ، مداخله انگلستان و روسيه در امور ايران كاري رسمي و معمولي شد.
اوضاع بر همين منوال بود تا اين كه در ۱۹۱۷ در روسيه انقلاب شد و «تفاهم مثلث» از ميان رفت و انگلستان از اين فرصت استفاده كرد و در صدد برآمد كه ايران را تماما
تحت الحمايه خود قرار دهد.لنين كه متوجه دسيسه انگلستان شده بود همه دعاوي روسيه نسبت به ايران از جمله موافقتنامه سال ۱۹۰۷ سن پترزبورگ را لغو كرد و استقلال و تماميت ايران را به رسميت شناخت.
www.irnaianshistoryonthisday.com

برگزاري جشنواره فيلم آموزشگاه هاي سينمايي
مدير مركز گسترش  آموزش  معاونت  امور سينمايي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي گفت : جشنواره  فيلم  آموزشگاه هاي  سينمايي  سال  آينده  برگزار مي شود.
محمود اربابي  درگفت  و گو با ايرنا افزود: طرح  اين  جشنواره  نوشته  شده  و بزودي  توسط صنف هاي  آموزشگاه هاي  سينمايي  اجرايي  مي شود. وي  تقويت  و ارتقاي  سطح  كيفي  موسسه ها و آموزشگاه هاي  سينمايي  را رويكرد جديد اين  حوزه  به  مقوله  آموزش  سينمايي  عنوان  كرد.
اربابي ، برپايي  آزمون  صلاحيت  مدرسان  آموزشگاه ها و تقويت  بنيه  علمي مديران را از ديگر برنامه هاي  مركز گسترش  آموزش  برشمرد. ۱۷۰ آموزشگاه  سينمايي  در رشته هاي  مختلف  فيلم سازي  در كشور به  فعاليت  مي پردازند. مدير مركز گسترش  آموزش  معاونت  سينمايي ، تدوين  آيين نامه  درجه بندي  وارزشيابي  آموزشگاه هاي سينمايي  را از ديگر برنامه هاي  اين  بخش  عنوان  كرد وافزود: كمك هاي  دولتي  براساس  رتبه  به  مراكز يادشده  تعلق  مي گيرد.
به  گفته  وي ، با برنامه ريزي هاي  انجام  شده  صنف  آموزشگاه هاي  آزاد سينمايي ايجاد مي شود.
اربابي  همچنين  از راه اندازي  آموزشگاه هاي  تخصصي  ويژه  نيروهاي  حرفه اي سينما خبر داد و گفت : ارتقاي  سطح  آموزش  فعالان  عرصه  سينما رويكرد جدي مديريت  سينما است .

مالكيت آثار فرهنگي هنري به رسميت شناخته خواهد شد
معاون  اداره كل  نظارت  و ارزشيابي  معاونت  سينمايي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي گفت:  با تعامل  ميان  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي و قوه قضاييه، هيئت  دولت  و مجلس  شوراي  اسلامي  بايد مالكيت  ادبي، فرهنگي  و هنري  را به  رسميت  شناخت.
علم الهدي  افزود: قانوني  كه  اكنون  به  آن استناد مي شود مصوب  سال  ۱۳۴۸ است  كه  اين  قانون  در مرحله  بازنگري  قراردارد. وي  تأكيد كرد مردم  بايد آگاه  باشند كه  با استقبال  از عوامل  قاچاق به  بدنه  فرهنگي  فعال  كشور و توليدات  داخلي  ضربه  مي زنند.علم الهدي  از قوه  قضائيه  خواست  تا در سراسر كشور شعبه هايي  براي  رسيدگي به  شبكه هاي  قاچاق  محصولات  فرهنگي  ايجاد شود.

هفته فيلم و فوتبال آغاز شد
برنامه  هفته  فيلم  و فوتبال  به  منظور بررسي  جنبه هاي  دراماتيك  فوتبال  ازمنظر تصوير در خانه  هنرمندان  گشايش  يافت .
موسسه  رسانه هاي  تصويري  و خانه  هنرمندان  باني  اين  رويداد هنري  - ورزشي هستند. به گزارش  ايرنا، ۲۰ مستند خارجي  فوتبال  به همراه  آثاري  از فيلمسازان  ايراني  دراين  برنامه  هنري  به  نمايش  گذاشته مي شود.
نشست  بررسي  فوتبال  و سينما باحضور ناصر تقوايي  كارگردان  سينما ديگر برنامه  روز نخست  هفته  فيلم  فوتبال  بود.
همچنين  نشست هاي  جنبه هاي  دراماتيك  فوتبال ، فمينيسم  در فوتبال  وروانكاوي  فرهنگ  عامه  و فوتبال  با حضور كارشناسان  و صاحبنظران  در حاشيه هفته  فيلم  و فوتبال  برپا مي شود.
هفته  فيلم  و فوتبال  تا چهاردهم  شهريورماه  ادامه  دارد.

اسامي برگزيدگان نخستين جشنواره كتاب اولي ها
اسامي برگزيدگان نخستين جشنواره كتاب اول ها، در دو بخش شعر و داستان كه توسط فرهنگسراي بهمن برگزار مي شد اعلام شد.
علي اصغر كرمي دبير جشنواره كتاب اولي ها در گفت وگو با خبرنگار ايلنا، گفت: در اين جشنواره طي فراخواني كه در مردادماه در مطبوعات منتشر شد از تمام نويسندگان و شاعران كه براي اولين بار كتاب چاپ كرده اند دعوت شد كه براي شركت در اين جشنواره آثار خود را به دبيرخانه جشنواره ارسال نمايند.وي در ادامه تصريح كرد: البته براي شركت در اين جشنواره شرايط سني وجود نداشت و همين موضوع اين فرصت را فراهم مي كرد كه تمام مؤلفين در اين جشنواره در دو بخش شعر و داستان بتوانند شركت كنند.
دبير نخستين جشنواره كتاب اولي ها، در ادامه گفت: البته در داوري ها تنها آثاري كه به جشنواره ارسال شده اند مورد بررسي قرار گرفته اند و دبيرخانه جشنواره هيچ كتابي را تهيه و در مسابقه شركت نداده است.وي در ادامه گفت:  مولفان برگزيده در دو بخش شعر و داستان بدون رتبه بندي و تنها با ترتيب حروف الفبا معرفي شدند كه اسامي آنها به اين شرح است:
در بخش شعر:مهرانگيز اوحدي، مجيد شفيعي، مصطفي فخرايي، علي اكبر گودرزي، نغمه مستشار نظامي
در بخش داستان:نازنين آيگاني، مجيد تيموري، مرتضي حقيقت.
دبير نخستين جشنواره كتاب اولي ها در ادامه خاطرنشان كرد: اميدواريم كه در سال هاي آتي با جدي گرفتن اين جشنواره توسط ناشران، نويسندگان و شاعران، شاهد حضور كتاب هاي بيشتري باشيم و تمام كساني كه در اين عرصه حرفي دارند در اين جشنواره شركت كنند.

حسين پناهي به تصوير در مي آيد
مدير كل  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  استان  كهگيلويه  و بويراحمد گفت : به  منظور گراميداشت  ياد و خاطره  هنرمند فقيد «حسين  پناهي » فيلم  مستندي  از زندگي  وي  تهيه  شده  است .
سيد ضياءالدين  رضا توفيقي    به  ايرنا گفت : اين  فيلم  گذري  بر زندگي  اين  هنرمند و شاعر اهل  كهگيلويه  و بويراحمد است  و يادنامه اي  نيز در اين  زمينه  در دست  تهيه  و تدوين  مي باشد.
وي  افزود: نوشته ها و شعرهاي  پناهي  دردهاي  بزرگ  بشري  را منعكس  كرده  است  و در آنها به  سئوالات  اساسي  انساني  اشاره  شده  كه  نمي بايست  به  فراموشي  سپرده  شود.
مديركل  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  كهگيلويه  و بويراحمد اظهار داشت : يادمان  ملي  اين  هنرمند فقيد در نيمه  اول  مهرماه  امسال  در ياسوج  برگزار مي شود.
وي  افزود: فراخوان  نقد آثار ادبي ، هنري  وي  نيز انتشار يافته  است  و منتقدين  مي توانند آثار خود را به  دبيرخانه  بزرگداشت  مرحوم  پناهي  در اداره كل  فرهنگ و ارشاد اسلامي  كهگيلويه  و بويراحمد ارسال  كنند.
وي  گفت : يادمان  مذكور يكروزه  خواهدبود و شاعران  و نويسندگان  مي توانند اشعار و مقالات  خود را در اين  بزرگداشت  ارايه  كنند.
حسين  پناهي  شاعر و هنرمند فقيد عرصه  تئاتر، تلويزيون  و سينما، مرداد ماه  امسال  بر اثر عارضه  قلبي  در سن  ۴۸ سالگي  درگذشت  و پيكر وي  در زادگاهش  در كهگيلويه  و بويراحمد به  خاك  سپرده  شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
پاتوق
سكوي مقابل فرش فروشي پاتوق من و دوستانم بود. هميشه قرارهايمان را مقابل اين سكو مي گذاشتيم. خاطرات شيرين آن روزها را فراموش نمي كنم غروب يكي از روزها دختر كوچكي مقابل سكو زمين خورد، به سرعت او را از زمين بلند كردم و براي اينكه جلوي گريه اش را بگيرم، به او يك آدامس دادم.
از آن روز به بعد دختر كوچك گاهي براي گرفتن آدامس نزد من مي آمد.
اكنون سالهاست از آن محله قديمي نقل مكان كرده ايم و امروز برحسب اتفاق از آنجا مي گذشتم، سكوي فرش فروشي هنوز سالم و دست نخورده بود، به ياد خاطرات كودكي و نوجواني به سكو خيره شدم كه صداي جواني مرا به خود آورد.
او از من آدامس خواست. فرهاد هواخواه

گشتي در دنياي خبرها
بچه دارشدن در سه ساعت
ليدز: يك خانم ۲۷ ساله در انگليس كه به دليل كمردرد به پزشك مراجعه كرده بود سه ساعت بعد يك نوزاد بدنيا آورد.اين خانم به همراه شوهر ۳۵ ساله اش از چند سال قبل براي بچه دارشدن به پزشكان متعددي مراجعه كردند اما در نهايت پزشكان مدعي شدند كه اين زوج هرگز بچه دار نخواهند شد.
به هر حال دو روز پيش اين خانم از ناحيه كمر احساس درد شديدي كرد و به پزشك مراجعه نمود. پزشك پس از معاينه اين خانم با دو گونه ضربان قلب مواجه شد و بلافاصله او را به بيمارستان انتقال داد. به هر حال پس از گذشت سه ساعت اين خانم يك نوزاد سه كيلوگرمي به دنيا آورد. نكته جالب اينكه خانم ۲۷ ساله طي ۹ ماه اخير هيچ يك از علائم حاملگي رادر خود مشاهده نكرده بود.
سرقت برق توسط پليس
منچستر: در سال ۱۹۹۹ يك كشاورز در انگليس، سارق مسلحي را كه قصد دستبردزدن به مزرعه اش داشت به قتل رساند. به همين دليل پليس وي را دستگير كرد و قرار شد يكسال بعد محاكمه شود.
در اين مدت يك ايستگاه پليس سيار در كنار مزرعه قاتل تاسيس شد تا اينكه صحنه جنايت تا زمان برگزاري دادگاه دست نخورده باقي بماند.به هر حال قاتل به تحمل سه سال حبس محكوم شد و هنگامي كه از زندان به خانه بازگشت با يك قبض برق ۷ هزار پوندي مواجه شد آن هم در شرايطي كه وي در ۴ سال اخير از برق در خانه اش استفاده نكرده بود.سرانجام پس از پيگيريهاي متعدد مشخص شد كه ايستگاه پليس در طول يكسال از برق مزرعه كشاورز استفاده كرده بود. به همين دليل كشاورز عليه پليس شكايت كرده و خواستار پرداخت قبض برق توسط اين نيرو شده است.
لپ تاپ هاي ۲۰ دلاري
كاليفرنيا: آرنولد، فرماندار كاليفرنيا ، يكي از اهداف خود را لاغركردن دولت اين ايالت اعلام كرده است. به همين دليل دارايي هاي مازاد اين ايالت طي دو روز در پاركينگ فرمانداري به حراج گذاشته شد و بيش از ۷ هزار نفر از اين حراجي خريد كردند.نكته جالب در مورد حراجي ايالت كاليفرنيا اينكه، تعداد زيادي لپ تاپ (كامپيوتر روميزي) فروخته شد كه قيمت هر يك از اين كامپيوترهاي گرانقيمت تنها ۲۰ دلار بود.
همچنين چاقوهاي سوئيسي كه در فرودگاه هاي اين ايالت ضبط شده بود، بفروش رسيد.
تكل بلر روي پاي برلوسكني
لندن: چندي پيش توني بلر نخست وزير انگليس و سيلويو برلوسكني نخست وزير ايتاليا به صورت مشترك به تعطيلات تابستاني رفتند. در جريان اين سفر قرار شد كه آنها در يك مسابقه فوتبال ۵ به ۵ شركت كنند كه بلر در يك تيم و برلوسكني در تيم مقابل قرار گرفت.در جريان اين مسابقه دوستانه ناگهان توني بلر تكل بسيار خشني روي پاي برلوسكني انجام داد كه شدت اين تكل به حدي بود كه نخست وزير ايتاليا را روانه بيمارستان كرد.
بر اثر اين تكل، برلوسكني از ناحيه زانوي چپ آسيب ديد.
در جست و جوي بيمارستان
منچستر: يك خانم باردار در انگليس براي زايمان مجبور شد ۳۰۰ كيلومتر را در يك آمبولانس پشت سر بگذارد. اين خانم ۳۴ ساله براي زايمان به بيمارستانهاي دواستان مختلف مراجعه كرد اما هيچ يك از آنها به دليل نداشتن تخت خالي او را پذيرش نكردند.
به هر حال راننده آمبولانس پس از پشت سر گذاشتن سه استان وي را به يك بيمارستان كه داراي تخت خالي بود رساند و جالب اينكه وي دوقلو بدنيا آورد. در پي انتشار اين خبر وزارت بهداشت و درمان انگليس رسما از اين خانم عذر خواهي كرده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۴ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹ و ۵۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۷ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه ملل: نمايشگاه عكس با موضوع طبيعت همراه با پخش اسلايد و نمايشگاه نقاشي / از ۷ تا ۱۶ شهريور / بزرگراه صدر، ميدان پيروز، پارك قيطريه، فرهنگسراي ملل / تلفن: ۲۲۱۲۳۹۲
* نگارخانه شفق: نمايشگاه نقاشي و حجم سارا اصغرزاده و اسماعيل محمدي / تا ۱۰ شهريور / خيابان سيد جمال الدين اسدآبادي، خيابان ۲۱، پارك شفق، فرهنگسراي دانشجو / تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶
* گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي پگاه اشجعي / از ۱۴ تا ۱۹ شهريور / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه فام: نمايشگاه آثار هنري گروهي از هنرمندان / ۹ تا ۱۴ شهريور / خيابان كلاهدوز (دولت)، خيابان عين آبادي (شيرين)، كوچه سرخ، پلاك ۹
*گالري ضرابي: نمايشگاه نقاشي گروهي / از ۱۲ تا ۱۷ شهريور / خيابان شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ۳، كوچه كاميار، پلاك ۱۹ / تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳
* نگارخانه سوره: نمايشگاه خوشنويسي باهره پاكدامن و اكرم رشتياني / تا ۱۹ شهريور / ميدان انقلاب، جنب سينما بهمن.

گل و گياه
نيفوفيا
010527.jpg
نام علمي: Kniphofia شPercyشs Pride'
خانواده: LILIACEAE
گياه دائمي خزان پذير به بلندي يك متر و گستردگي ۵۰ سانتي متر است. داراي خوشه هاي گل كرمي مايل به زرد و سبز مي باشد كه در پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي، خاك مرطوب، شني و هوموسي با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
شهري
علمي
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |