سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۲ - Aug 31, 2004
پس از دو ماه تبليغ و ۴۰۰ ميليون تومان هزينه، به دنبال مخالفت محافل اجتماعي
جشن زندگي در بم برگزار نشد
010593.jpg
گروه اجتماعي: جشن زندگي كه با تدارك دو ماهه گروه هاي مختلف فرهنگي، ورزشي، هنري، قرار بود به مدت دو هفته از ديروز همزمان با ميلاد حضرت علي (ع) تا مبعث حضرت رسول (ص) جهت بازگرداندن روحيه زندگي به مردم حادثه ديده بم برگزار شود، با مخالفت فرماندار و برخي از ديگر مسئولان شهر بم برگزار نشد.
به گزارش خبرنگار اعزامي همشهري به بم برگزاري اين جشن كه با دستور رئيس جمهور و دبير كلي مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با هزينه ۴۰۰ ميليون تومان تدارك ديده شده بود در حالي كه اولين گروه از خبرنگاران و گروه هاي فرهنگي و هنري براي اجراي برنامه وارد شهر شده بودند با مخالفت برخي محافل روبرو شد.
هدف از برگزاري اين جشن برپايي برنامه هاي متنوع هنري، ورزشي و فرهنگي در اماكن مختلف شهر بود تا بدين وسيله قدري از بار اندوهي كه ماه هاست بر فضاي اين شهر حاكم شده است كاسته شود.
در بخشي از برنامه هاي اين جشن قرار بود ضمن برگزاري مسابقات مختلف ورزشي و اهداي جوايز و وسايل ورزشي در روحيه جوانان اين شهر تحرك و اميد براي ادامه زندگي بهتر ايجاد شود.
سيد كورش مجتبوي مجري طرح برنامه هاي ورزشي در اين مورد مي گويد: قرار بود به مدت ۱۰ روز صبح ها و عصرها با ورزش هاي همگاني و مسابقات مختلف در ميادين شهر مسابقات بومي مانند شترسواري و اسب سواري بر پا شود.
برنامه هايي مانند دوچرخه سواري جوانان و نوجوانان، برگزاري فوتبال هنرمندان ،برنامه پرواز بادبادك ها، پرواز هلي كوپترها و فعاليت پاراگلايدرها از ديگر برنامه هاي اين جشن بود. همچنين از قوي ترين مردان ايران و قهرمانان المپيك براي اجراي برنامه مسابقات در اين شهر دعوت شده بود.
وي ضمن اظهار تأسف از عدم برگزاري اين برنامه افزود: ۲۷ برنامه ورزشي براي اين ايام تدارك شده بود كه به علت مخالفت با اجراي اين برنامه ها، همه تلاش هايي را كه در اين خصوص صورت گرفته بود، بي نتيجه ماند.
خانم سامي از توسعه پژوهشي تاريخ ادبيات كودكان كه سرپرستي گروه هنري برنامه هاي مختص به كودكان را به عهده داشت در مورد عدم اجراي برنامه ها گفت: ما با كمك مردم و گروه هاي عضو سازمانهاي غير دولتي كمك هايي براي مردم به همراه داشتيم كه هر چند در مقابل فاجعه اي كه براي مردم رخ داده بسيار ناچيز است اما قصد داشتيم با برنامه هاي متنوع لبخندي بر لبان كودكان و نوجوانان اين شهر نمايان كنيم.
خبرنگار اعزامي همشهري به بم با اظهار تأسف از عدم برگزاري اين جشن مي نويسد شايد برخي تصور كنند مردم مصيبت ديده حوصله برگزاري چنين كارهايي را ندارند اما حضور گروه هاي مختلف علاوه بر اينكه مي توانست فضاي غمديده اين شهر را عوض كرده و شور زندگي را در آنها بيدار كند، بار ديگر توجه مردم شهرها و كشورهاي مختلف را به اين شهر معطوف مي كرد، و بم را كه روزگاري كانون فرهنگ و مركز بازديد توريست هاي داخلي و خارجي بود و مردمانش به ميهمان نوازي شهره عام و خاص بودند دوباره در اذهان زنده مي كرد.

از سوي متخصصان پزشكي ۴۳ كشور جهان
آخرين دستاوردهاي پزشكي وراههاي درمان نا باروري درتهران بررسي مي شود
010590.jpg
مريم غفاري: رئيس جشنواره بين المللي تحقيقاتي رويان گفت: وضعيت پزشكي باروري در جهان و آخرين تحقيقات پزشكي در زمينه درمان ناباروري در كنگره بين المللي باروري و ناباروري بررسي مي شوند.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر سعيد كاظمي آشتياني، رئيس پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي از راه اندازي بانك سلول هاي بنيادي بند ناف و جفت در كشور خبر داد و گفت: نخستين كودك حاصل از روش P.G.D (تشخيص ناهنجاريهاي ژنتيكي قبل از جايگزيني) متولد شد.
وي ميزان موفقيت در هر بار تلاش براي درمان ناباروري را ۴۰ درصد خواند و گفت: اين درحالي است كه با افزايش تعداد دفعات ميزان موفقيت بالاتر از ۸۰ درصد مي رسد.
وي با اشاره به بزرگترين دستاورد علوم جنيني تحت عنوان ثبت«RoyanH1» و شناسنامه دار شدن رده سلولهاي بنيادي گفت: پژوهشكده رويان هر ساله با هدف ارتقاي سطح علمي- پژوهشي و شناساندن توانايي علمي ايران در زمينه پزشكي توليد مثل و گسترش روابط علمي- پژوهشي سراسر دنيا اقدام به برگزاري جشنواره بين المللي تحقيقاتي رويان مي كند.
بنا بر اين گزارش، دكتر كاظمي آشتياني هدف از برگزاري اين اجلاس را بررسي وضعيت جهاني پزشكي باروري، آشنايي پژوهشگران با آخرين دستاوردهاي تحقيقات پزشكي در زمينه درمان ناباروري، افزايش سطح دانش متخصصين و ايجاد امكان استفاده آنها از نتايج تحقيقات روز دنيا، ارتقاء سطح همكاري هاي علمي بين جمهوري اسلامي ايران و دانشگاه ها، انجمن ها و سازمان هاي منطقه اي و بين المللي، ايجاد بستر مناسب جهت تبادلات علمي  و تجربي در زمينه فناوري سلول هاي بنيادي و معرفي توانمندي هاي جمهوري اسلامي  در تشخيص و درمان ناباروري به منظور جذب بيمار از كشورهاي منطقه و انتقال دانش فني پزشكي به ساير كشورها ذكر كرد.
وي با اشاره به اختصاص روزهاي نهم و دهم شهريور ماه به برگزاري كارگاه هاي تخصصي در زمينه مسايل باروري و سلول هاي بنيادي، عناوين كارگاه هاي تخصصي را سلولهاي بنيادي جنيني ويژه متخصصين جنين شناسي، لاپاراسكوپي جراحي ويژه متخصصان زنان و زايمان و سونوگرافي داپلر در نازايي ويژه متخصصين زنان و راديولوژي برشمرد و گفت: در اين كارگاه هاي عملي ابتدا اعمال تشخيصي و درماني بر روي مدل انجام سپس بر روي انسان پياده خواهد شد.
دكتر كاظمي افزود: روزهاي يازدهم و سيزدهم شهريور ماه اختصاص به برگزاري كنگره علمي دارد كه در ۱۰ جلسه دو ساعته مجموعا ۳۲ سخنراني علمي و ۸ ميزگرد تخصصي توسط انديشمندان و پژوهشگران برجسته در سالن همايشهاي بين المللي رازي دانشگاه علوم پزشكي ايران برگزار خواهد شد و سخنرانان ضمن ارائه نتايج طرح هاي تحقيقاتي خود به پرسش هاي مطرح شده توسط شركت كنندگان پاسخ خواهند داد.
رئيس پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي همچنين از برگزاري نمايشگاهي از وسايل پيشرفته تشخيصي و تجهيزات نوين آزمايشگاهي و دارويي خبر داد و گفت: اين نمايشگاه به منظور آشنايي محققين و متخصصين شركت كننده در اين كنگره از آخرين فناوري ها و دستاوردهاي تكنولوژي در زمينه پزشكي باروري و جديدترين داروهاي ساخته شده در درمان ناباروري برگزار مي شود.
وي در پايان گفت: در كنگره شخصيت هاي برجسته علمي و محققين تراز اول دنيا در زمينه مسايل پزشكي باروري به همراه داوران و برگزيدگان جشنواره بين المللي پژوهش هاي نازايي و بهداشت باروري رويان از ۴۳ كشور دنيا شركت خواهند داشت.
«كنگره بين المللي باروري، ناباروري و بيولوژي توليدمثل رويان» از ۱۱ لغايت ۱۳ شهريور ماه توسط پژوهشكده رويان جهاددانشگاهي و با همكاري انجمن علمي باروري و ناباروري ايران، انجمن خاورميانه اي باروري (M E F S) و انجمن جنين شناسي و توليد مثل اروپا ( E S H R E) در تهران برگزار مي شود.

معاون امور زندانهاي قوه قضاييه:
روزانه ۲۰۰ مجرم وارد زندانهاي تهران مي شود
بر اساس برآورد صورت گرفته روزانه بين ۱۵۰ تا ۲۰۰ مجرم وارد زندانهاي استان تهران مي شود .
معاون امور زندانهاي قوه قضاييه در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب افزود : در ميان مجرمين ، محكومين مالي بيشترين افرادي هستند كه روزانه وارد زندان مي شوند.
محمود سالاركيا درادامه افزود : طبق برآورد صورت گرفته برابر با تعداد مجرميني كه روزانه وارد زندانهاي سطح استان تهران مي شوند به همان ميزان و تقريبا با تعدادي كم تر از زندان خارج مي شوند .
وي گفت : محكومين مالي طبق طبقه بندي صورت گرفته در زندان اوين و محكومين مواد مخدر نيز در زندان رجايي شهر نگهداري مي شوند و در ساير زندانهاي سطح استان تهران نيز چنين طبقه بندي اجرا شده است .
معاون امور زندانهاي قوه قضاييه خاطر نشان كرد : تعداد بسياري از مجرمين كه به زندان فرستاده مي شوند تحت قرار هستند و پس از مدت كوتاهي از طريق سپردن وثيقه آزاد مي شوند و مدت زمان چنداني را در زندان سپري نمي كنند.

بانك تحقيقات پزشكي ايران ايجاد شد
معاون پژوهشي مركز ملي تحقيقات علوم پزشكي كشور اعلام كرد: بانك كارنامه محققين كشور به گسترش و ارتقاء كيفيت تحقيقات كمك مي كند.
به گزارش خبرگزاري مهر، دكتر سوري افزود: در بسياري از موارد، پژوهشگران از اقدامات تحقيقي ديگر پژوهشگران در نقاط مختلف كشور آگاهي ندارد كه اين عدم آگاهي مي تواند بر كيفيت تحقيق و همچنين موازي كاري ها در امر پژوهش، اثرگذار باشد.
وي ادامه داد: گروه تخصصي علوم پايه مركز ملي تحقيقات علوم پزشكي كشور بانك كارنامه محققين كشور را با هدف گردآوري اطلاعات تمامي محققين علوم پزشكي در سراسر كشور طراحي كرده است تا از اين طريق امكان جست وجوي افراد محقق در رشته هاي مختلف علوم پزشكي فراهم شود.
معاون پژوهشي مركز ملي تحقيقات علوم پزشكي كشور گفت: با توسعه اين بانك، ارتباطات پژوهشي ميان محققان مختلف در سراسر كشور بيشتر مي شود و در نتيجه فعاليت هاي پژوهشي نيز از اين طريق گسترش مي يابد.
محققان براي دسترسي به بانك كارنامه محققان كشور مي تواند به نشاني اينترنتي www.nrcms.ir مراجعه كنند.

كمبود بنزين در ۶ شهرستان خراسان رضوي
كمبود فرآورده هاي سوختي به  ويژه بنزين در شش شهر نيشابور، سبزوار، قوچان، بجنورد، گناباد و بردسكن مشكلات متعددي ايجاد كرده است.
انتظار طولاني رانندگان و اعتراض آنها، توقف وسايط نقليه مسافران عبوري و نيز توقف خودروهاي اداري از واضح ترين نكاتي است كه ديده مي شود.
به گزارش ايسنا، يك مقام مسئول در شركت منطقه اي پخش فرآورده هاي نفتي نيشابور در اين مورد گفت: از آنجا كه بيشترين تردد مسافر و حمل و نقل در اين فصل انجام مي گيرد، مصرف بنزين نيز زيادتر شده اما حمل بنزين از طريق نفتكش پاسخگوي اين نياز نيست.
وي افزود: فقط در نيشابور روزانه ۲۵۰ هزار ليتر بنزين مصرف مي شود.
اين مقام مسئول گفت: بخشنامه  اخير كه تردد نفتكش ها در شب را ممنوع كرده است عاملي در دير رسيدن اين فرآورده به شهرستان نيشابور بوده است.
مدير شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي خراسان رضوي در رابطه با مصرف بنزين در اين استان گفت: خراسان روزانه ۵/۶ تا هفت ميليون ليتر بنزين مصرف مي كند كه ۷۰۰ نفت كش در طول هزار كيلومتر با متوسط سه تا چهار روز اين فرآورده را توزيع مي كنند.
او همچنين علت كمبود موجودي بنزين را يك مشكل كشوري در خريد، بودجه و توزيع اين فرآورده دانست.
مدير شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي خراسان رضوي اظهار اميدواري كرد كه مشكل كمبود بنزين در شهرستان هاي خراسان بزودي رفع شود.
در همين حال غلامرضا مصباحي نماينده مجلس شوراي اسلامي به خبرگزاري فارس گفت: يكي از موضوعات مورد تاكيد مجلس در ديدار با هيات دولت، كنترل قيمتها، مبارزه با تورم و عدم افزايش قيمتها به خصوص حاملهاي انرژي منجمله بنزين در ابتداي هر سال و از جمله بودجه ۸۴ است.

روابط عمومي بنياد شهيد و امور ايثارگران اعلام كرد:
آئين نامه تعيين ميزان از كارافتادگي جانبازان ساماندهي مي شود
معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در جمع مديران ستادي بنياد شهيد، سازمان امور جانبازان و ستاد آزادگان استان فارس از ساماندهي آيين نامه نحوه تعيين ميزان از كار افتادگي جانبازان در سطح ملي خبرداد.
به گزارش روابط عمومي بنياد شهيد و امور ايثارگران، حسين دهقان افزود: اين آئين نامه شاخصي براي كميسيون هاي پزشكي مي باشد كه باعث مي شود از سنجش هاي فردي در اين زمينه جلوگيري شود.
رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران با اعلام اين كه تدوين آيين نامه ظرف دو يا سه هفته آينده به اتمام مي رسد، خاطرنشان كرد: رسيدگي به امور درمان و بهداشت جانبازان در اولويت برنامه هاي اين بنياد است.
وي گفت: براي حفظ سلامت و بهداشت جانبازان به ويژه جانبازان نخاعي، شيميايي و اعصاب و روان سه پروتكل درماني تهيه شده است.
دهقان ايجاد اشتغال مولد و پايدار را براي خانواده هاي معظم شهدا، جانبازان و آزادگان مهم دانست و افزود: بايستي آنها را توانمند سازيم تا نقش مؤثري در جامعه ايفا كنند.
وي با بيان اين كه حضور جانبازان در هر عرصه اي در جامعه مايه خير و بركت است، افزود: بايستي بسترهايي را فراهم كنيم كه جانبازان عزيز بيشترين و مؤثرترين حضور را در جامعه داشته باشند.
معاون رئيس جمهور دربخش ديگري از سخنان خود از تدوين طرح جامع خدمات ايثارگران خبرداد و اظهار داشت: اين طرح كه مطابق سياست ها و راهبردهاي اين بنياد تدوين شده به زودي به مبادي ذي ربط ارايه مي شود.
وي روند تجميع نهادهاي ايثارگري را مثبت ارزيابي كرد و با تشريح سياست ها و راهبردهاي جديد اين بنياد گفت: سازمان جديد بايستي يك سازمان منعطف، پاسخگو، دانش پايه و بهره مند از فناوري باشد.

زمان و نحوه ثبت نام آزمون ويژه معلمان حق التدريس سال ۱۳۸۳ اعلام شد
سه سال سابقه خدمت شرط ثبت نام در آزمون است
تاريخ و نحوه ثبت نام از داوطلبان متقاضي شركت در آزمون ويژه معلمان حق التدريسي سال ۱۳۸۳ اعلام شد.
به گزارش ايسنا سازمان سنجش آموزش كشور در اطلاعيه اي اعلام كرد: براساس هماهنگي هاي به عمل آمده بين سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و وزارت آموزش و پرورش به منظور تامين بخشي از نيروي انساني مورد نياز دوره هاي آموزش ابتدايي، آموزش راهنمايي، متوسطه، فني و حرفه اي و كاردانش در استانهاي مختلف كشور و مناطق تابعه آن، از ميان نيروهاي حق التدريس كه حداقل داراي ۱۲ ساعت تدريس در هفته و سه سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش استان مربوطه مي باشند و در سال تحصيلي ۸۳-۱۳۸۲ به تدريس اشتغال داشته اند با برگزاري آزمون ويژه معلمان حق التدريسي نسبت به جذب نيروي انساني در سقف مجوز قانوني اقدام خواهد شد.
ثبت نام براي شركت در اين آزمون از روز شنبه ۲۸ شهريور ماه آغاز مي شود و تا روز پنجشنبه ۹ مهرماه ادامه دارد.
اطلاعيه سازمان سنجش آموزش كشور در رابطه با نحوه ثبت نام در آزمون مذكور در نشريه پيك سنجش در روز دوشنبه ۲۳ شهريور ماه منتشر مي شود.

معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:
تقويت زيرساخت هاي صنعت گردشگري از اولويت هاي برنامه چهارم توسعه است
گروه علمي فرهنگي: معاون  امور بين الملل ، حقوقـي  و مجلس  سازمان  ميراث  فرهنگي  وگردشگري  گفت : تقويت  و اصلاح  زيرساخت هاي  صنعت  توريسم  و ميراث  فرهنگي  از اولويت هاي  برنامه چهارم  كشور است .
دكتر سيدطه  هاشمي  روز يكشنبه  در مراسم  معـارفه  مديركل  ميراث  فرهنگي  وگردشگري  استان  مركزي  در اراك  افزود: برخي  كم توجهـي ها و نگرش هاي  نادرست  درمردم  و مسئولان  طي  سالهاي  اخير موجب  عقب  افتادگي  صنعت  توريسم  ايران  شده  كه براي  احياي  آن به  عزم  ملي  و حركت  منسجم  برنامه اي  نياز است .
وي  ميزان  گردشگران  كشور را در حال  حاضر ۷۰۰ هزار نفر درسال  عنوان  كرد وگفت : دربرنامه چهارم  توسعه  رسيدن  به رقم  بيست  ميليون  نفري  گردشگران  داخلي  وخارجي  براي  كشور تعريف  شده  است .
وي  اظهار داشت : نامناسب  ديده شدن  جايگاه  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  در سالهاي  اخير موجب  شده بود كه  به  رغم  وجود نيروهاي  متخصص  و توانمند اين  صنعت  مظلوم  واقع  شود.
وي ، با بيان  اين كه  جذب  گردشگران  مسلمان  به ويژه  شيعيان  در رأس برنامه هاي  كاري  اين  سازمان  قرار دارد، گفت : علاوه بر ويژگي هاي  تاريخي ، طبيعي  و مذهبي  كشور، آشنايي  با فرهنگ  و مليت  ايراني  به  عنوان  خاستـگاه  يك  الـگوي  حكـومـت داري  اسلامي  يكي  از عوامل  جذب  گردشگران  مسلمان  است .
طه   هاشمي  از تصويب  هيات  دولت  و پيگيري هاي  انجام  شده  در كميسيون  تلفيق مجلس  هفتم  براي  تشكيل  صندوق  تمليك  و ساماندهي  آثار تاريخي  و ميراث  فرهنگي خبر دارد.

مديركل امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست:
طرح صيانت جنگلهاي شمال ايران ۲ سال ديگر به اجرا درمي آيد
كندي در اجراي طرح صيانت از جنگل ها در مقايسه با روند نگران كننده تخريب اين مناطق با انتقاد كارشناسان و تشكل هاي زيست محيطي روبرو شده است
در حالي كه طرح موسوم به صيانت از جنگل هاي شمال ايران به دليل ابهامات گوناگون با انتقاد كارشناسان و تشكل هاي زيست محيطي روبرو شده است، مديركل زيستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست، علت تاخير در اجراي طرح صيانت از جنگلها را تلاش براي تعيين و تدوين ضوابط مورد نياز به منظور اجراي اين طرح برشمرده است.
قصرياني همچنين در گفت و گو با خبرگزاري فارس خبر داده است كه سازمان حفاظت محيط زيست قصد دارد، تا دو سال ديگر با استفاده از تجارب علمي و عملي ساير كشورها طرح صيانت جنگلها را به اجرا درآورد. وي يادآور شد كه اين طرح فراگير بوده و پس از جنگلهاي شمال در ساير مناطق جنگلي ايران نيز اجرا مي شود.
شايان يادآوري است كه كارشناسان جنگل ها و مراتع و تشكل هاي زيست محيطي در مقايسه با تخريب روزافزون منابع جنگلي ايران توسط عوامل گوناگون از جمله بهره برداري هاي بي رويه و لجام گسيخته، احداث معادن بدون ملاحظات زيست محيطي و راهسازي هاي بي رويه، هشدار داده اند كه دستگاه هاي مسئول هنوز به طور قاطع براي توقف اين روند اقدامات لازم را به عمل نياورده اند و طرح صيانت از جنگل ها، عليرغم آنكه بيش از يك سال است، مورد بحث قرار گرفته، هنوز به منصه ظهور نرسيده است.

اخبار كوتاه
افزايش نگراني از ورود بيماري هاي گوارشي از مرزهاي غربي كشور
معاون مركز مديريت مبارزه با بيماري هاي وزارت بهداشت گفت: به علت شيوع بيماري هاي گوارشي و به خصوص وبا در عراق نگراني از ورود اين بيماري ها از مرزهاي غربي افزايش يافته است.
سيدحسن زهرايي در گفت وگو با فارس افزود: بيماري هاي روده اي و گوارشي مدتي است به علت آلودگي آب و رعايت نشدن اصول بهداشت فردي در عراق افزايش يافته و احتمال انتقال و گسترش آن به كشور افزايش يافته است.
وي ادامه داد: بيماري هاي گوارشي و روده اي از طريق آب آلوده و مواد غذايي در صورتي كه بهداشت فردي در زمينه شست و شوي دست به خوبي انجام نشود منتقل مي شود و در ابتدا به صورت اسهال بروز مي كند.
وي اضافه كرد: شيوع و اپيدمي اين بيماري ها و نيز بيماري وبا در عراق نگراني هايي را در اين زمينه به خصوص در استان هاي مرزي كرمانشاه، ايلام و خوزستان ايجاد كرده است، به همين علت نيروهاي بهداشتي در اين مناطق تحت آموزش هاي ويژه اي براي پيشگيري از اپيدمي اين بيماري ها قرار گرفته اند.
زهرايي گفت: بيماري هاي روده اي، گوارشي و وبا در صورتي كه به موقع تشخيص داده شوند قابل درمان هستند اما به هر حال با توجه به اهميت پيشگيري اين بيماري ها ،پايگاه هاي بهداشتي در مرزها فعال شده اند.
آلودگي ناشي از سيگار ۱۰ برابر اگزوز خودروهاي ديزلي است
به گفته كارشناسان،  آلودگي هوا ناشي از مصرف سيگار در جهان ۱۰ برابر بيشتر از دود ناشي از اگزوز خودروهاي ديزلي است.
دود حاصل از كشيدن سيگار خطرناك ترين عامل آلودگي هوا براي سلامتي است.
بررسي ها نشان مي دهد كه ميزان آلودگي هوا ناشي از سيگار در داخل منزل بسيار خطرناك تر از آلودگي هوا در بيرون خانه است زيرا مدل هاي جديد موتورها تا حد زيادي در آلودگي هوا تأثير مخربي ندارد.
بر اساس اين گزارش در يك آزمايش كنترل شده در ايتاليا، پژوهشگران يك موتور ديزل را به مدت ۳۰ دقيقه در يك گاراژ در بسته روشن نگه داشتند و در مرحله بعد در همان محل ۳ سيگار را به طور پي در پي روشن كردند.
بررسي ها نشان داد كه ميزان آلودگي هوا ناشي از مصرف سيگار ۱۰ برابر بيشتر از آلودگي موتور ديزل را به وجود آورده است.
ثبت اطلاعات ژنتيك افراد از طريق اثر انگشت
مخترع نخستين قلب مصنوعي كنترل از راه دور جهان از ابداع روشي جهت ثبت اطلاعات DNA افراد از طريق اثر انگشت خبر داد.
پروفسور موسيوند، استاد ايراني دانشگاه اتوا كانادا در گفت وگو با ايسنا گفت: با استفاده از اين روش ابداعي مي توان بدون نياز به خونگيري و تنها از طريق انگشت نگاري به اطلاعات DNA افراد دست يافت.
وي خاطر نشان كرد: بررسي DNA در ريشه يابي بيماريهاي ژنتيكي و وراثتي از اهميت ويژه اي برخوردار است با اين حال از آنجا كه ممكن است عده اي از افراد مايل به خون دادن نباشند و همچنين به دليل خطر بروز عفونت يا بيماري در برخي موارد روش خونگيري با محدوديتهايي مواجه است كه با استفاده از روش ابداعي اين مشكلات و محدوديتها نيز برطرف خواهد شد. رييس انستيتو قلب كانادا در ادامه درباره قلب مصنوعي اختراعي خود نيز گفت: اين قلب مصنوعي به نحوي طراحي شده كه پس از قرار گرفتن در بدن بيمار مي توان از طريق ماهواره و اينترنت و تلفن از وضعيت آن و همچنين وضعيت قلب و سلامتي بيمار آگاه شد.
لنزهاي رنگي اشتراكي مي تواند باعث انتقال ايدز شود
عضو كميته كشوري ايدز اعلام كرد كه لنزهاي رنگي اشتراكي كه بين جوانان بسيار رواج يافته، مي تواند عامل انتقال ايدز باشد.
دكتر مينو محرز، عضو كميته كشوري ايدز در گفت وگو با ايلنا، گفت: لنزهاي رنگي به دليل اينكه چشم ها را خراش مي دهند، اگر خوني باشند باعث انتقال ايدز به افراد مي شوند.
وي افزود: لنزهاي طبي كه افراد مصرف مي كنند و مختص خود آنها است، هيچ خطري ندارند. به گفته محرز، حتي سوزن هاي حاوي خون آلوده اگر به كسي تزريق شوند، يك دهم احتمال انتقال ايدز وجود دارد و در خصوص لنزهاي رنگي نيز اين احتمال بسيار كم است.
عضو كميته كشوري ايدز، تصريح كرد: مخاط چشم يكي از اساسي ترين كانال هاي ورود ويروس و ميكرب به بدن است و تعويض لنزها بين جوانان بسيار خطرناك است.
وي يادآور شد: بايد به جوانان اطلاعات لازم داده شود تا از لنزهاي رنگي مشترك استفاده نكنند.
تجمع جمعي از معلمان حق التدريسي مقابل مجلس
حدود ۲۵۰ تن  از معلمان  حق التدريسي  زن  از شهرستان هاي  جيرفت ، كرمان ، مشهد، نيشابور، رباط كريم ، اسلامشهر و تهران  صبح  روز يكشنبه در مقابل  مجلس  شوراي  اسلامي تجمع  كردند.
به  گزارش  ايرنا، تجمع كنندگان  نسبت  به  برگزاري  آزمون  ادواري  براي  رسمي شدن  آنها و نيز آنچه  «تبعيض  بين  معلمان  نهضت  سوادآموزي  و معلمان  حق التدريسي » اعلام  كردند، معترض  بودند.
بنابراين  گزارش ، به  گفته  برخي  از معترضان  چندي  پيش  وزير آموزش  و پرورش  طي  مصاحبه اي  اعلام  كرده  بود، «حق  التدريسي ها بايد با آزمون  تخصصي  در آموزش  و پرورش  رسمي شوند و ما اكنون  نيازي  به  نيروي  رسمي  در آموزش  و پرورش  نداريم . »
به  دنبال  اين  تجمع  يكي  از معترضان  به  ايرنا گفت : در نظام آموزش  و پرورش  به  هيچ  عنوان  عدالت  رعايت  نمي شود چنانچه  معلمين  و نيروهاي نهضت  سواد آموزي  با مدرك  ديپلم  و كمترين  سابقه  به  راحتي  رسمي مي شوند اما حق  التدريسي ها با مدرك  ليسانس  و سابقه  حتي  بيشتر از ۱۲ سال  رسمي نشده  و آنان  را وادار به  شركت  در آزمون  ادواري  مي كنند. وي  افزود: ما خواهان  برقراري  عدالت  در نظام  آموزش  و پرورش  و رسيدگي  به  وضعيت  معيشتي  معلمان  حق التدريسي  هستيم .
بنا به  ادعاي  يكي  از تجمع كنندگان  زن ، دبيران  حق  التدريسي  مرد در تجمع  قبلشان  در مقابل  مجلس  شوراي  اسلامي مورد تهديد قرار گرفتند و از آنها تعهد گرفته  شد مبني  براين كه  ديگر در چنين  تجمعاتي  شركت  نكنند.
به  گزارش  خبرنگار ايرنا، تجمع كنندگان  متشكل  از معلمان  زن  هستند و مردان  در اين  تجمع  حضور نداشتند. اين  تجمع  ششمين  تجمع  معلمان  حق  التدريسي  طي  دو تا سه  ماه  گذشته  مقابل  مجلس  شوراي  اسلامي  است .
توضيح
به دنبال درج خبري در صفحه ۱۵ دهم خردادماه با عنوان «نيمي از كودكان كار بيمار هستند» روابط عمومي سازمان بهزيستي كشور توضيحي به شرح زير ارسال كرده است:
سازمان بهزيستي داراي طرحي ويژه براي كودكان كار، با عنوان طرح حمايت از كودكان كار خياباني است كه در محل مهمانسراي سلامت كودكان خياباني اجرا شده و هم اكنون نيز در دو مركز در سطح تهران و ۷ مركز در ساير استان هاي كشور درحال اجرا مي باشد. در طرح مزبور كودكان كار به صورت داوطلبانه به مراكز پناهگاهي (مهمانسراي سلامت كودكان) مراجعه نموده و خدمات درماني، آموزشي و بهداشتي درمورد آنها به اجرا گذارده مي شود. بنابراين سازمان بهزيستي داراي برنامه ريزي مشخص درخصوص كودكان كار خياباني بوده و اظهارنظرهاي كلي درخصوص مسائل ناشي از سياست هاي كشوري و نسبت دادن آن به يك سازمان خاص بدون درنظرگرفتن نقش ساير سازمان ها و نهادهاي مرتبط، تاثيرگذار و تصميم گيرنده، نه كمكي به شناخت بهتر مساله خواهد كرد و نه تاثيري درجهت بهبود آن. علي ايحال اين سازمان با چندين نهاد غيردولتي مرتبط ازجمله انجمن حمايت از كودكان كار در ارتباط بوده و همكاري دوجانبه اي در راستاي اين هدف مشترك به وجود آمده است.

رسانه
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |