سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۲ - Aug 31, 2004
از اول مهرماه
قيمت بليت هواپيما ۴۱درصد افزايش مي يابد
گروه اقتصادي: بحران در صنعت حمل و نقل هوايي كشور كه با اعلام توقف پروازهاي چند شركت حمل و نقل هوايي داخلي وارد مرحله تازه اي شده بود و با تمهيدات دولت در هفته اخير مسئله توقف پروازها تا اطلاع ثانوي لغو شد با انتشار خبر تصويب افزايش ۴۱درصدي تعرفه بليت هواپيماهاي مسافري وارد مرحله جديدي شد. براساس آخرين مصوبه دولت كه از سوي برخي خبرگزاري هاي داخلي انتشار يافته است قيمت بليت شركتهاي هواپيمايي داخلي با حدود ۴۱درصد افزايش از ۱۷۰ هزار ريال براي هر ساعت صندلي به ۲۴۳ هزار ريال افزايش يافت.
به نظر مي رسد تنها راه حل مورد نظر وزارت راه و ترابري كشورمان براي حل مشكل حمل و نقل هوايي گران كردن بليت و ارزان كردن سوخت است و حل مسايل مديريتي و ناكارآمدي نيروي انساني محلي در فهرست راه حلهاي وزارت راه ندارد.
اين مصوبه كه از ابتداي مهرماه قابل اجرا مي باشد با اعتراض برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مواجه شده است.
در مصوبه هيات دولت علاوه بر اين قيمت هر ليتر سوخت تحويلي به هواپيماهاي داخلي نيز ۱۴۰۰ ريال تعيين شده است كه ۶۰۰ ريال آن را دولت به عنوان سوبسيد پرداخت خواهد كرد. در اين مصوبه سازمان هواپيمايي كشوري موظف به افزايش ايمني و كيفيت خدمات به مسافران شده كه پرداخت خسارت تاخير، خدمات مناسب و جانبي فرودگاهي و پرداخت خسارت بار نيز از آن جمله است.
در همين حال دكتر احمد توكلي رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با مهر اعلام كرد:  مر كز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي از روز سه شنبه دهم شهريور ماه جاري افزايش غيرقانوني  كالاهاي اساسي در سال جاري و به خصوص افزايش۴۱ درصدي بليت هواپيما را پيگيري خواهد  كرد.وي افزود: براساس قانون، افزايش قيمتها فقط يك بار در سال و آنهم فقط بايد ده درصد افزايش پيدا  كند، اين  كه قيمت بليت هواپيما ۴۱ افزايش پيدا  كرده را بايد ديد  كه علت چه بوده است.در همين زمينه د كتر الياس نادران نماينده مردم تهران در مجلس نيز گفت: قطعا نمايندگان مجلس با مقامات دولتي و به خصوص رئيس جمهور  مكاتباتي خواهد داشت تا مصوبه هيأت وزيران مبني بر افزايش۴۱ درصدي بليت هواپيما لغو شود.وي تصريح  كرد: پيش از اين نيز برخي مصوبات هيأت وزيران پس از تصويب و با بررسي مجدد روي آن ، پس گرفته شده اند، از اين رو احتمال لغو افزايش۴۱ درصدي بليت هواپيما نيز وجود دارد.نادران، افزايش۴۱درصدي بليت هواپيما را در شرايط فعلي به لحاظ سياسي، اقتصادي و شرايط بين المللي به نفع دولت ندانست و اين اقدام را موجب خدشه وارد شدن به رابطه بين دولت و ملت عنوان  كرد.
احمد خرم روز يكشنبه در حاشيه مراسم آغاز به كار نخستين قطار خصوصي كشور اعلام كرده بود كه شركتهاي هواپيمايي داخلي سال گذشته حدود ۱۰۰ ميليارد تومان زيان داشته اند. وي از پيشنهاد وزارت راه و ترابري به ستاد تنظيم بازار براي افزايش قيمت بليت و كاهش قيمت سوخت خبر داده بود.

درخواست تايلند براي استخراج نفت در يكي از بلوكهاي ايران
رئيس جمهور تايلند گفت: اين كشور در سال جاري به منظور ايجاد آمادگي جهت افزايش توليد نفت، قراردادي را براي استخراج اين محصول در يكي از بلوكهاي نفتي ايران پيشنهاد مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه «نيشن» چاپ تايلند، ماروت مريگادات گفت: ما انتظار رشد اقتصادي ۱۲ درصدي براي سال آينده را داريم و اين مساله ما را به افزايش توليد نفت خود تشويق مي كند.
وي با اشاره به اين كه حجم توليد نفت اين كشور در حال حاضر ۱۳۰ هزار بشكه در روز مي باشد، افزود: ما درصدد دو برابر كردن آن تا سال آينده هستيم و براي ايجاد آمادگي جهت رسيدن به اين هدف، پيشنهاد قراردادي را براي استخراج نفت در يكي از بلوكهاي نفتي ايران ارائه خواهيم كرد.

فاز نخست خط لوله چهارم سراسري انتقال گاز آغاز شد
همزمان با گراميداشت هفته دولت، با تزريق گاز، بهره برداري ازفاز نخست طرح مهم و ملي خط لوله چهارم سراسري گاز آغاز شد.
سعيد ستوده مجري طرح خط لوله چهارم سراسري انتقال گاز در گفتگو با شانا، افزود: فاز نخست اين طرح در حد فاصل طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي در عسلويه بوشهر تا شيراز، پس از ماه ها تلاش شبانه روزي در هفته دولت تزريق گازشد.
وي گفت: طول مسير اين بخش از طرح خط لوله چهارم سراسري انتقال گاز، ۴۶۰  كيلومتر است و در مسير سخت و دشوار خود از پالايشگاه پارسيان و شهرهاي خنج، جهرم و سروستان و آباده عبور مي كند.
مهندس ستوده يادآورشد:  كارهاي اجرايي براي تزريق گاز به خط لوله چهارم سراسري، حد فاصل شيراز تا اصفهان، نيز با سرعت ادامه دارد و هم ا كنون ۸۰ درصد از  كارهاي آن انجام شده است و تا قبل از شروع فصل زمستان امسال، بهره برداري از اين طرح به طور  كامل آغاز خواهد شد.
به گزارش خبرنگار شانا؛ خط لوله چهارم سراسري گاز  كه قطر آن ۵۶ اينچ است، با ظرفيت انتقال ۱۱۰ ميليون مترمكعب، از ميدان گازي پارس جنوبي شروع مي شود و تا نيروگاه شهيد منتظري اصفهان، با طي مسافت ۷۵۰  كيلومتر ادامه پيدا مي كند.
همچنين اين خط لوله تا تهران ادامه خواهد يافت و روزانه ۵۹ ميليون مترمكعب گاز جمع آوري شده از منابع گازي «شانون، وراوي، تابنا ك و هما» در استان فارس را از پالايشگاه پارسيان به شمال  كشور انتقال خواهد داد.
با بهره برداري از فاز نخست خط لوله چهارم سراسري انتقال گاز، روزانه حدود ۲۵ ميليون مترمكعب گاز، از پالايشگاه پارسيان به شيراز خواهد رسيد.

ركورد خريد گندم مازاد بر نياز كشاورزان در كشور شكسته شد
كشاورزي و دامپروري: خريد گندم مازاد بر نياز كشاورزان تا هفتم شهريورماه امسال به ۱۰ ميليون و ۳۵۸ هزار تن رسيد كه اين ميزان از كل خريد گندم كشاورزان در سال زراعي گذشته كه بالغ بر ۱۰ ميليون و ۳۳۳ هزار تن بوده پيشي گرفته و بر اين اساس ركورد خريد گندم از كشاورزان شكسته شده است.
پيش بيني مي شود تا پايان فصل خريد امسال ميزان ۱۱ ميليون و ۳۸۹ هزار تن گندم مازاد بر نياز كشاورزان خريداري شود.

رئيس كميسيون تلفيق:
برنامه چهارم توسعه فردا به صحن مجلس مي رود
رئيس كميسيون تلفيق رسيدگي كننده به لايحه برنامه چهارم توسعه گفت: تا روز سه شنبه به موارد ارجاع شده از شوراي نگهبان در مورد اين لايحه رسيدگي كرده و آن را تا روز چهارشنبه به صحن علني مجلس مي بريم.
حسن سبحاني نماينده مردم دامغان افزود: امروز در اطلاعيه اي از نمايندگان خواستيم كه پيشنهادات خود را براي اصلاح موارد ارجاع شده از سوي شوراي نگهبان به كميسيون تلفيق ارائه كنند و روز سه شنبه كميسيون تلفيق به اين موارد رسيدگي كرده و روز چهارشنبه نيز اين لايحه براي تصويب نهايي به صحن علني مجلس مي رود.
در همين حال رئيس كل بانك مركزي نيز اعلام كرد براي تنظيم بودجه سال ۸۴ بر اساس لايحه برنامه چهارم توسعه، مشكلي وجود ندارد. ابراهيم شيباني روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا، افزود: تنها كافي است مجلس شوراي اسلامي در امر بررسي ايرادات باقي مانده كمي سرعت به كار گيرد و لايحه برنامه را نهايي كند. وي خاطرنشان كرد: ما مطمئن هستيم مجلس در اين زمينه با دولت همكاري كرده و تا پايان شهريور ماه لايحه برنامه چهارم توسعه به دولت ابلاغ مي شود .رييس كل بانك مركزي خاطرنشان كرد: اقدامات ابتدايي تنظيم بودجه سال ۸۴ اكنون آغاز شده و گمان نمي كنم مشكلي در روند آن به وجود آيد.

در مراسم آغاز به كار نخستين قطار بخش خصوصي اعلام شد
قرارداد راه اندازي ۸ قطار بخش خصوصي بسته شده است
010587.jpg
نخستين قطار بخش خصوصي كشور هفتم شهريور ماه با حضور وزير راه و ترابري در محور تهران- كرمان راه اندازي شد.
اين قطار با ۲۲ دستگاه واگن مسافري در قالب دو رام قطار به ارزش ۶۶ ميليارد ريال توسط شركت «جوپار» فعاليت خود را آغازكرد.
وزير راه و ترابري در مراسم راه اندازي قطار خصوصي كه جمعي از نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي، مديرعامل و مسئولان راه آهن نيز حضور داشتند ضمن تقدير از تلاشهاي انجام شده در حمل و نقل ريلي، اظهار داشت: انتظار مردم و دولت از راه آهن افزايش بهره وري است و بهره وري در اين بخش تا دو برابر قابل افزايش است.
« احمد خرم» گفت: در دو دهه اول انقلاب سالانه ۱۰۰ كيلومتر خط آهن ساخته شده درحالي كه اين ميزان در سالهاي اخير به ۵۰۰ كيلومتر رسيده است.وي گفت: سال گذشته وزارت راه از ۹۵۵ ميليارد تومان اعتبار مصوب در بودجه ، ۹۴۰ ميليارد تومان آن را دريافت و هزينه كرده كه اين امر نه در اين وزارتخانه طي سالهاي گذشته بلكه در دستگاههاي ديگر نيز تحقق نيافته است.
در ادامه «محسن پور سيد آقايي» مديرعامل شركت رجاء نيز در مورد اقدامات انجام شده براي خصوصي سازي گفت: با راه اندازي قطار خصوصي تهران- كرمان نخستين و مهمترين گام  در توسعه حمل و نقل ريلي با مشاركت بخش خصوصي برداشته شد.
وي افزود: به دليل نيازمندي بخش مسافري ريلي به سرمايه گذاري سنگين و يارانه هاي ارائه شده از سوي دولت ، قطارهاي مسافري در اغلب كشورها به ويژه كشورهاي پيشرفته توسط دولت اداره مي شود.
مديرعامل شركت رجاء افزود: تاكنون قراردادهايي براي راه اندازي قطارهاي خصوصي علاوه بر مسير تهران-كرمان ، در مسيرهاي اصفهان- بندرعباس ، تهران- تبريز، تهران- بندرعباس ، تهران- يزد ، بندرعباس- مشهد ، يزد- مشهد ، كرمان- مشهد و گرگان- بندر عباس و بالعكس بسته شده و براي دريافت وام به بانكهاي عامل معرفي شده اند.وي خاطر نشان كرد: مجموع قراردادهاي ياد شده براي خريد بيش از ۲۱۹ واگن با سرمايه گذاري حدود ۱۰۹ ميليارد ريال است.وي افزود: همچنين براي جذب سرمايه گذاري تاكنون دو قرارداد و موافقتنامه براي تدارك ۲۳۴ واگن به ارزش ۱۷۵ ميليون دلار امضاء شده است.
نخستين قطار خصوصي روز گذشته با ۲۵۰ مسافر تهران را به مقصد كرمان ترك كرد.
سعيدنژاد مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران نيز در اين مراسم گفت: « براي شركت هاي خصوصي كمك زيان يا سوبسيدي پيش بيني نشده است، اما اگر در اين بخش نيازي به سوبسيد براي جذب مسافر باشد، حتما پرداخت مي شود.»
مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران در زمينه قيمت بليت هاي قطارهاي مسافربري خصوصي بيان كرد: «شركت هاي خصوصي تابع ضوابط قيمت گذاري شركت هاي دولتي نبوده و در اين رابطه سياست كنترل قيمت نداريم، لذا بايد ضوابط خاص جهت تعيين قيمت بليت اين گونه قطارها تدوين شود.»
سعيدنژاد در زمينه راه اندازي خط راه آهن تهران ـ برلين اظهار كرد: اين خط هنگام تكميل راه آهن قزوين ـ رشت ـ آستارا راه اندازي خواهد شد، همچنين براي راه آهن چابهار ـ بم نيز در حال مذاكره با هندي ها براي تامين منابع مالي آن هستيم كه اين امر هنوز به نتيجه قطعي نرسيده است.

گفت وگوي امروز
مجلس ناچار به موافقت با درخواست تامين اعتبار واردات بنزين است
گروه اقتصادي: با نزديك شدن به روزهاي پاياني نيمه اول سال، بحران كمبود بنزين به تدريج نشانه هاي خود را در برخي نقاط كشور بروز داده است. از مدتي قبل مسئولان تهيه و توزيع بنزين مصرفي كشور از اتمام منابع مالي واردات بنزين تا پايان نيمه اول سال خبر داده بودند. قرار است مجلس در هفته جاري پيرامون بنزين و مسائل مرتبط با آن تصميم بگيرد.با عبدالمجيد شجاع مخبر كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفت وگو كرده ايم.
***
* چه عواملي موجب كمبود بنزين در برخي از استان هاي كشور شده است؟
- بخشي از كمبود كنوني بنزين به دليل افزايش مسافرت در فصل تابستان بوده است به نحوي كه اكنون با افزايش و به پيك رسيدن مصرف بنزين ميزان مصرف اين فرآورده از ۶۰ به ۷۰ ميليون ليتر در روز رسيده و افزايش ۱۰ ميليون ليتري مصرف موجب كمبود بنزين در برخي از استان هاي كشور شده است كه اين كمبود در استان هاي شمالي كشور بيشتر احساس مي شود. از ديگر عوامل كمبود بنزين نبود مصوبه اي از سوي مجلس ششم در زمينه تامين اعتبار لازم براي واردات بنزين است.
* شيوه كنوني پرداخت يارانه بنزين تا چه حد كارآمد بوده است؟
- در جلسه اين هفته كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در خصوص چگونگي تامين، مصرف و پرداخت يارانه به مواد سوختي به ويژه بنزين بحث و بررسي خواهد شد.
بايد راهكاري در نظر گرفته شود تا از قاچاق بنزين به ديگر كشورها جلوگيري شود. از آنجا كه هم اكنون درصد كمي از افراد جامعه از اتومبيل استفاده مي كنند شيوه كنوني پرداخت يارانه بنزين كارآمد نبوده است. بايد يارانه بنزين به گونه اي پرداخت شود تا سهم كساني كه از اتومبيل شخصي استفاده نمي كنند نيز در اين يارانه محفوظ بماند. عدالت اين نيست كه يارانه مذكور به دهك خاصي از جامعه كه از ماشين شخصي براي حمل و نقل استفاده مي كنند، تعلق گيرد. بايد قيمت بنزين و چگونگي تامين آن به گونه اي در نظر گرفته شود كه افزايش نرخ حمل و نقل وسايل نقليه عمومي را نيز در پي نداشته و آثار روحي، رواني اين افزايش بر قيمت ساير كالاها نيز كنترل و مورد توجه قرار گيرد. بايد نرخ بنزين براي كساني كه از وسايل نقليه عمومي استفاده مي كنند افزايش نيابد و با برقراري و دريافت هزينه از كساني كه از وسيله نقليه شخصي استفاده مي كنند يارانه پرداختي براي متوسط روزانه ۱۸ ليتر بنزين براي هر فرد به استفاده كنندگان از وسايل نقليه عمومي و اقشار آسيب پذير جامعه تعلق گيرد.
* كميسيون انرژي مجلس چه راهكارهايي را براي حل اصولي مشكل بنزين مدنظر دارد؟
- بايد به سمتي حركت كنيم كه دولت با استفاده از سوخت جايگزين نسبت به گازسوزكردن خودروها اقدام كند. يا مي توان يارانه پرداختي به استفاده كنندگان از وسايل نقليه شخصي را كمتر كرد و اين يارانه تا سقف معيني كه براي هر فرد تعيين شده براي اين افراد نيز لحاظ شود اما مازاد بر اين سقف پرداخت نشود و به كساني كه از وسايل نقليه عمومي استفاده مي كنند به اشكال ديگري پرداخت شود.
* كسري يارانه خريد بنزين از چه محلي تامين خواهد شد؟
- درخواست كرده ايم تا از ماده ۱۲۰ مربوط به صدور محصولات شركت نفت اطلاعات دقيق تري در اختيار كميسيون انرژي مجلس قرار گرفته و بررسي شود كه آيا از اين محل مي توان براي كمك به واردات بنزين استفاده كرد. گرچه مجلس نمي تواند با عدم تأمين اعتبار لازم براي واردات بنزين مردم را تحت فشار قرار دهد و بايد به درخواست دولت براي تأمين اين اعتبار پاسخ مثبت دهد اما بايد برنامه ريزي به سمتي باشد كه در سال هاي آتي وابستگي دولت به منابعي چون حساب ذخيره ارزي براي تأمين اعتبار تهيه و توزيع بنزين كمتر شود. بايد سعي شود با ثابت نگه داشتن قيمت سوخت راهي غير از تأمين اعتبار مورد نياز از طريق برداشت از حساب ذخيره ارزي در نظر گرفته شود. گرچه در شرايط فعلي نمي توان بنزين وارداتي را به قيمت واقعي تمام شده آن  كه ۲۷۰ الي ۲۸۰ تومان در هر ليتر در كشورهاي همجوار است به بازار مصرف عرضه كرد چراكه موجب وارد آمدن شوك به بازار مي شود.همچنين بايد سعي شود تا با كاهش مصرف بنزين كه از مهرماه به دليل كم شدن پيك مصرف صورت مي گيرد و با استفاده از ذخيره بنزين موجود در حد امكان بنزين كمتري را خريداري و به كشور وارد كرد چراكه تقريبا معادل ميزان واردات بنزين به كشور شاهد قاچاق اين فرآورده نفتي هستيم كه بايد از اين امر نيز جلوگيري شود.

اقتصادي
اجتماعي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
شهري
علمي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |