شنبه ۴ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۰۶
تغذيه دانش آموزان
نان و پنير و گردو و كوكو
ما نمي توانيم فرزندان مان را از خريد مواد خوراكي در راه مدرسه منع كنيم،
ولي مي توانيم آنها را متقاعد كنيم تا از مصرف مواد مضر براي بدن شان خودداري كنند كه اين امر مي تواند با عرضه غذاهاي مناسب بر سر سفره در خانواده آغاز و در مدرسه ادامه يابد
016944.jpg
لا له ميراسكندري 
با وجودي كه سال  گذشته بخشنامه اي مبني بر عدم فروش برخي مواد غذايي غير مجاز در بوفه هاي مدارس صادر شد، متاسفانه شاهد فروش اقلام غذايي غير مجاز در بوفه ها بوديم 
بالاخره با تغذيه دانش آموزان چه بايد كرد؟ دانش آموزان بايد تنها از طريق مدرسه تغذيه خود را تهيه كنند يا حتما بايد خوراكي هاي خاصي را از خانه با خود بياورند؟ آيا تمام بوفه هاي مدرسه مناسب ترين تغذيه را در اختيار بچه ها قرار مي دهند؟ و آيا تمام خوراكي هاي خانگي خوب و مغذي هستند؟ با دوره گردهاي خياباني چه بايد كرد؟
انچه مسلم است تغذيه دانش آموز از هرجا كه تهيه شود، نوع و كيفيت آن مهم است و كيفيت تغذيه چه در خانه، چه در مدرسه و چه در راه مدرسه، تنها از طريق آموزش صحيح اولياي مربوطه امكان پذير است.
دكتر ربابه شيخ الاسلام، مدير دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت دراين باره مي گويد: ما نمي توانيم فرزندان مان را از خريد مواد خوراكي در راه مدرسه منع كنيم، ولي مي توانيم آنها را متقاعد كنيم تا از مصرف مواد مضر براي بدن شان خودداري كنند كه اين امر مي تواند با عرضه غذاهاي مناسب بر سر سفره در خانواده آغاز و در مدرسه ادامه يابد.
دانش آموزان بايد از خوردن مواد بي ارزشي مثل چيپس، پفك و نوشابه منع و به خوردن صبحانه و ميان وعده هايي مثل نان و پنير و سبزي، نان و پنير و گردو، ميوه، دوغ و غذاهاي گرم همچون آش و لوبيا تشويق شوند كه البته در اين ميان والدين و مربيان در ايجاد اين ميل، نقش كليدي بازي مي كنند، چون فرهنگ و عادات غذايي در خانه شكل مي گيرد و در مدرسه تثبيت مي شود.
-از اولين اقدامات، صرف صبحانه مناسب است كه براي تحقق اين منظور، كودكان بايد شب ها به موقع به رختخواب بروند تا صبح زود بيدار شده و پس از كمي نرمش همراه با ساير اعضاي خانواده بر سر سفره صبحانه حاضر شوند.
دكتر شيخ الاسلام معتقد است: كودكاني كه بدون صرف صبحانه راهي مدرسه مي شوند، قدرت يادگيري آنها بعد از ساعت 10 صبح كاهش مي يابد، لذا مادران بايد براي اين دسته از كودكان ساندويچ نان و پنير و سبزي يا گردو تهيه كنند.
-حال با كودكاني كه ميل شديد به خريد تنقلات از دوره گردهاي اطراف مدرسه دارند، چه بايد كرد؟ والدين بايد همان احساس مسووليت خود را براي حفظ سلامت تغذيه اي، به فرزندان خود هم انتقال دهند. آنها بايد به فرزندان خود گوشزد كنند كه فقط موادي را كه داراي پروانه ساخت از وزارت بهداشت هستند، خريداري كرده و به تاريخ مصرف اين كالاها هم توجه داشته باشند.
مدير دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت مي گويد: پفك، ضمن نداشتن ارزش غذايي به دليل شوري، ذائقه كودك را به نمك عادت داده و با توجه به شيوع بيماري هاي قلبي - عروقي زمينه ساز اين دسته بيماري ها در سال هاي آينده مي شود. اين در حالي است كه مي توان ذائقه كودك را از همين سنين به كم نمكي عادت داد.
-و حالا نوبت به مهمترين قسمت يعني خود مدرسه مي رسد. حالا كودك را به سلامت تا مدرسه رسانديم، آيا وضعيت بوفه هاي مدرسه رضايت بخش هستند؟ با وجودي كه سال  گذشته بخشنامه اي مبني بر عدم فروش برخي مواد غذايي غير مجاز در بوفه هاي مدارس صادر شد، متاسفانه شاهد فروش اقلام غذايي غير مجاز در بوفه ها بوديم.
دكتر شيخ الاسلام مي گويد: بايد به خاطر داشته باشيم براي هر چيزي نبايد بخشنامه و ناظري وجود داشته باشد لذا يك حس مسووليت اجتماعي بايد در همه از جمله مديران، ناظمان، معلمان، دانش آموزان و والدين ايجاد شود.
وي بهترين ميان وعده در مدرسه را شير دانست و يادآور شد: شير به همراه بيسكويت سبوس دار، مي تواند ميان وعده مفيدي براي دانش آموزان محسوب شود؛ دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت نيز كيك و كلوچه غني شده با ويتامين A+D را تهيه كرده كه پس از طي مراحل كنترلي و دريافت پروانه از وزارت بهداشت به بوفه هاي مدارس عرضه خواهد شد. اين محصول تا 30 درصد نياز به ويتامين A و آهن را تامين مي كند. وي افزود: از آنجايي كه ميوه ها سرشار از ويتامين و املاح هستند، مي توانند ميان وعده مناسبي براي كودكان باشند و بهترين نوشيدني هنگام تشنگي دوغ، شير يا حتي آب است.
متاسفانه كودكان زودتر فريب تبليغات را مي خورند و موادي را خريداري مي كنند كه براي سلامتي شان مضر است، پس بايد بيشتر مراقب آنها بود. مربيان بهداشت و معلمان مدرسه بايد سر صف يا در كلاس درس علوم با دانش آموزان درباره تغذيه صحيح، شيوه زندگي سالم و تحرك بدني صحبت كنند و توضيح دهند كه براي داشتن زندگي سالم در سال هاي آينده بايد از كودكي مراقب بود.
حتي به علت اهميت اين موضوع دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و آموزش و پرورش در برخي مدارس، بوفه هاي بهداشتي را طراحي كرده كه در آنها به صورت كلاس هاي درسي از كارشناسان تغذيه كمك گرفته مي شود تا به آموزش تغذيه به دانش آموزان بپردازند.
-گاهي بعضي از دانش آموزان مقطع دبيرستان مجبور هستند براي انجام فعاليت هاي فوق برنامه تا مدت ها در مدرسه باقي بمانند و چون شرايط نگهداري سالم غذا و گرم كردن آن در مدرسه وجود ندارد، اكثرا به غذاهاي سرد، نظير ساندويچ روي مي آورند كه متاسفانه روي سلامت و ايمني آنها بايد دقت شود. بحث چگونگي سرو غذاي گرم در مدارس همواره مطرح بوده است.
در برخي مناطق و استان ها، والدين دانش آموزان اين مسووليت را پذيرفتند و اقدام به سرو غذاي گرم نظير آش، لوبيا پخته، عدسي، ساندويچ تخم مرغ و خيار و گوجه يا ساندويچ كوكو كرده و مشاركت انجمن اوليا و مربيان در اين زمينه چشمگير بوده است.
دكتر شيخ الاسلام براي جلوگيري از پوكي استخوان به كودكان توصيه مي كند، روزي دو ليوان شير يا يك پياله ماست و قطعه اي پنير استفاده كنند. همچنين خانواده ها بايستي در غذاي روزانه از مواد كلسيم داري همچون كشك استفاده كنند. همان طور كه در گذشته از غذاهاي سنتي و بومي نظير كشك بادمجان و كشك لبو و يا كشك و گردو استفاده مي شد. همچنين در اين زمينه شير غني شده با ويتامين D در كارخانه هاي توليد شير كشور توليد شده است كه پس از اخذ مجوز از آزمايشگاه كنترل غذا و دارو و اداره نظارت بر مواد غذايي وارد بازار خواهد شد. براي كودكاني كه طعم شير را دوست ندارند مي توان از مخلوط شير و ماست استفاده كرد.
خلاصه براي تغذيه مناسب و صحيح دانش آموزان همگي از اوليا تا مربيان مدرسه و از همه مهمتر خود دانش آموزان موثر هستند. چه بهتر كه از همين روزهاي اول، آموزش صحيح را به فرزندان خود آغاز كنيم.

سرنوشت خون هاي آلوده
بالاخره بعد از كشمكش هاي فراوان ظاهرا كميسيون اصل 90 قصد دارد غائله را پايان دهد.نايب رئيس كميسيون اصل 90 گفت: دولت بايد ضمن پرداخت ديه به بيماران هموفيلي، از فرجام خواهي صرف نظر كند.
به دنبال حكم دادگاه مبني بر محكوميت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان انتقال خون در پرونده خون هاي آلوده، اين دو ارگان نسبت به حكم، تقاضاي فرجام كرده و محكوميت خود را انكار كردند. به همين علت به دنبال درخواست خانواده هاي هموفيلي، كميسيون اصل 90 وارد عمل شد و ظاهرا حكم نهايي صادر شده است.تيمور علي عسگري نماينده مردم مشهد، با اشاره به بررسي شكايت بيماران هموفيلي در كميسيون اصل۹۰ گفت: كميسيون اصل 90 در بررسي اين موضوع، دولت را مقصر دانست و به پرداخت ديه اين بيماران محكوم كرد.

شير با شيشه
شايد به نظر عجيب برسد، ولي انجمن متخصصان كودكان آمريكا به مادران توصيه كرد: از بطري شير براي تغذيه كودكان بزرگتر از 16 ماه استفاده نكنند.
شيرخواراني كه روزانه چندين بطري شير يا مايعات شيرين مي نوشند بيش از ساير همسالان شان در معرض ابتلا به چاقي و فقر آهن هستند، چون شير و لبنيات مانع از جذب صحيح و مناسب آهن مي شود.
مطالعات متخصصان آمريكايي روي 95 كودك 18 تا 56 ماهه انجام گرفت و نتيجه به اين شكل بود كه علاوه بر بالا رفتن احتمال چاقي و عوارض ناشي از آن، احتمال بروز پوسيدگي دندان و كم خوني فقر آهن هم در اين اطفال بيشتر است.تا به حال هميشه از مزاياي شير شنيده بوديم، ولي ظاهرا مصرف شير زياد هم مثل خيلي چيزهاي ديگر نتيجه عكس مي دهد.

قرص جويدني و دندان
قر ص هاي جويدني، نوعي از قرص ها هستند كه براي جذب و اثرگذاري حتما بايد جويده شوند و اگر به صورت قرص كامل بلعيده شوند، در معده باز نشده و اثردهي نخواهند داشت. اين قر ص ها بايد سختي ويژه اي داشته باشند تا به راحتي جويده شوند و به دندان ها آسيب نرسانند وگرنه مصرف طولاني مدت اين قر ص ها، به دندان آسيب مي رساند.
مطالعات محققان انجمن دندانپزشكي آمريكا نشان مي دهد، افرادي كه زياد از قر ص هاي جويدني استفاده مي كنند، دندان هايشان در معرض آسيب جدي است.
محققان توصيه كرده اند دندانپزشكان به بيماران خود درباره عوارض قر ص هاي جويدني كه فرسايش مينا و عاج دندان را در پي دارد، هشدار هاي لازم را بدهند، چون نداشتن اطلاعات كافي باعث مصرف بي رويه اين نوع قر ص ها مي شود.

درمانگاه
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |