شنبه ۴ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۰۶
پروژه منوريل به رغم مخالفت ها ادامه مي يابد
صادقيه - مهرآباد، مستقيم 
از طريق توسعه منوريل است كه مي توان به حل معضل ترافيك تهران كمك كرد چرا كه قطار زميني به علت آلودگي صوتي منسوخ شده است 
016917.jpg
اين اعداد و ارقامي كه گفته مي شود-
237 كيلومتر - صحت ندارد. ما قبلا درباره
فاصله ميدان صادقيه تا ميدان  آزادي بحث كرديم
كه دوستان گفتند اين فاصله كم است.
درحالي كه تاكيد مي كنم ما 11 اولويت
براي اين كار درنظرداريم.
محمد محمدپور
احداث خطوط مترو زمان بر و هزينه بر است. كارشناسان خوب مي دانند كه ترن هوايي در مدت زمان كمتري به بهره برداري مي رسد
مسوولان ترافيك تهران در طول ماه هاي اخير به كرات اعلام كرده اند كه با توجه به شرايط كنوني هيچ راه حلي جز احداث قطار هوايي براي كاهش و روان سازي ترافيك وجود ندارد و افزايش شمار تاكسي ها و اتوبوس ها نمي تواند كمكي به حل مساله كند، چرا كه براي كاهش ترافيك بايد قيد سطح زده شود و توسعه حمل و نقل عمومي در زير زمين يا بالاتر از سطح صورت گيرد. اين امر بارها از سوي رئيس شوراي شهر، اعضاي شورا و شهرداري مورد تاكيد قرار گرفته است.
يه همين خاطر طراحي و احداث منوريل در فاصله زماني 3 تا 5 سال كه بتواند نقاط اصلي و پر ترافيك تهران را تحت پوشش خود قرار دهد، مورد تاييد قرار گرفت و در نيمه اول اسفند سال 82 مصوبه شورا نسبت به راه اندازي ترن هوايي، حدفاصل فرودگاه مهرآباد تا فلكه دوم صادقيه با مشاركت بخش خصوصي به شهرداري ابلاغ شد. براساس اين مصوبه، مسير عبور ترن هوايي مزبور از فرودگاه مهرآباد شروع و پس از عبور از غرب ميدان آزادي و اتصال به پايانه غرب و ايستگاه مترو به ميدان دوم صادقيه با رعايت مسايل ترافيكي و ميراث فرهنگي ختم خواهد شد.
مشخصات فني و اجرايي پروژه به شرح نقشه ها خواهد بود كه به تاييد كميته اي با انتخاب شهردار تهران برسد و نيز نظارت كار توسط شهرداري تهران و با استفاده از ناظران واجدشرايط و داراي سابقه در اين زمينه انجام مي شود. طبق اين مصوبه هزينه هاي پروژه تا مرحله بهره برداري و تحويل به شهرداري به عهده سرمايه گذار بوده و به شهرداري اجازه داده شده معادل هزينه هاي سرمايه گذار فضاي تجاري در ايستگاه هاي ترن هوايي بدون دريافت هيچ نوع هزينه پذيره و تغييرگذار اعطا كند. جهت اجرايي تر شدن پروژه و به منظور تسريع در راه اندازي طرح، سرمايه گذار موظف شده تعداد 3 قطار 12واگن را به صورت آماده تهيه كند و همچنين به جهت حمايت و تشويق توليد واگن مورد نياز منوريل در داخل به سرمايه گذار 6 ماه فرصت داده شود از تاريخ انعقاد قرارداد نسبت به ساخت آن در داخل اقدام كند.
با توجه به گذشت يك سوم از زمان وعده داده شده براي بهره برداري از خط 11 كيلومتري منوريل مهرآباد - صادقيه كه به علت كشمكش هايي با وزارت كشور حاصل شده است، برخي از منتقدان معتقدند كه تكميل آن در مدت زمان باقميانده يعني يك سال دشوار است. اين عده معتقدند كه مشكلات حقوقي و مخالفت هاي دولت با اين پروژه كه با سرمايه گذاري بخش خصوصي انجام مي شود، مانع پيشرفت آن است. در پاسخ به اين انتقادات واعظي آشتياني، عضو شوراي شهر تهران، به ايرانشهر مي گويد: اين پروژه پيشرفت خوبي داشته و كارها طبق برنامه ريزي جلو مي رود. احداث ستون هاي پروژه تا پايان امسال انجام خواهد شد. به گفته كارشناسان شهرداري، منوريل از فاصله 200 تا 400 متري برج آزادي مي گذرد و آسيب به نماي آن نمي رساند.
با اين وجود، شوراي عالي ترافيك مخالفت خود را با اين مصوبه شورا اعلام كرد و فرمانداري تهران نيز با ارسال نامه اي به دبير هيات حل اختلاف، طرح آزمايشي احداث منوريل را براي شورا و شهرداري مقرون به صرفه ندانست.
اميررضا واعظي آشتياني، خزانه دار شورا مي گويد: من مي خواهم بپرسم كه آنها چگونه تشخيص داده اند اين كار به صلاح نيست؟ معضل ترافيك تهران حل مي شود ولي عوامل بازدارنده اجازه نمي دهند. من بارها گفته ام كه دليلي براي ورود پروژه به شوراي عالي ترافيك وجود نداشته و قانون مي گويد اين طرح به شوراي ترافيك تهران مربوط مي شود.
مسوولان ترافيك شهري بر غير كارشناسي و حتي سياسي بودن اين مخالفت ها تاكيد كرده و اعلام داشته اند در صورتي كه انتقادها كارشناسي شده و اصولي باشند، آن را مي پذيرند. به گفته برخي از اين مسوولان ، مصوبه شورا در تضاد با منافع دولت نيست و فرمانداري در صورتي مي تواند با مصوبات شوراي شهر مخالفت كند كه در تضاد با منافع دولت باشد. به گفته آنها پروژه اي كه با مشاركت بخش خصوصي احداث مي شود، بارمالي روي دوش دولت نمي گذارد.
واعظي آشتياني به خبرنگار ايرانشهر مي  گويد: مخالفان احداث منوريل هيچ چيز از مسايل مالي اين طرح نمي دانند، ولي دقيقا به همين مسايل اعتراض مي كنند. شهرداري حدود۲۰ درصد در اين طرح مشاركت مالي دارد و قطار هوايي با مشاركت بخش خصوصي احداث مي شود.
در اين بين گفته مي شود شركت Mtrans مالزي كه تامين كننده خط منوريل تهران است، در كشور خود پروژه مذكور را با هزينه اي حدود 30 ميليون دلار در هر كليومتر اجرا كرده است و پروژه منوريل صادقيه - مهرآباد با احتساب كليه هزينه هاي جانبي مانند پست برق، احداث ايستگاه و سيستم هاي مخابراتي بين 250 تا۳۵۰ ميليون دلار هزينه خواهد داشت. البته مشاور طرح معتقد است طرح را با قيمت هاي كمتر از اين در داخل كشور مي توان تمام كرد زيرا اين پروژه هزينه گزاف احداث تونل را ندارد.
عده اي ديگر از منتقدان احداث منوريل درتهران معتقدند كه احداث خطوط مترو بسيار با صرفه تر و نيز مناسب تر از احداث منوريل است. اين عده  مي گويند با توجه به اينكه منوريل قابليت انجام 10 هزار سفر در ساعت را دارد و هزينه احداث هر كيلومتر آن بين 25 تا۳۵ ميليون دلار است، يك خط مترو و با هزينه بين 35 تا 45 ميليون دلار مي تواند حدود۴۵ هزار سفر در ساعت را پوشش  دهد. به گفته آنها در بيشتر شهرهاي بزرگ دنيا مانند توكيو، لندن، پاريس و نيويورك بار اصلي حمل ونقل ريلي بر عهده مترو است.
خزانه دار شوراي شهر تهران در پاسخ به اين انتقادات مي گويد: احداث خطوط مترو زمان بر و هزينه بر است. كارشناسان خوب مي دانند كه ترن هوايي در مدت زمان كمتري به بهره برداري مي رسد. ضمن اينكه ما بر احداث و توسعه هر دو نوع راه آهن شهري،  هم مترو و هم منوريل، تاكيد داشته ايم. به عقيده من تنها از طريق توسعه منوريل است كه مي توان به حل معضل ترافيك تهران كمك كرد چرا كه قطار زميني به علت آلودگي صوتي منسوخ شده است.
016920.jpg

با وجود اين مسايل، شهرداري احداث پروژه منوريل را پي مي گيرد و آن را قانوني مي داند. به گفته شهردار تهران مديريت شهري بدون وارد شدن به عرصه بازي هاي سياسي و مطبوعاتي با مشاركت بخش خصوصي اين پروژه را كه نوآوري جديد در عرصه حمل ونقل است، ادامه خواهد داد. احمدي نژاد مي گويد: با وجود موانع طبيعي و مصنوعي بر سر راه اين پروژه ، روند پيشرفت آن مناسب است. ما در آينده اي نه چندان دور شاهد تحقق فناوري نويني درعرصه حمل ونقل تهران خواهيم بود.

اقتصاد ريلي 
از همان زمان كه راه اندازي قطار هوايي مونوريل به طور جدي مورد توجه شهردار احمد ي نژاد قرار گرفت، حرف و حديث مخالفان نيز آغاز شد.
ساز مخالفان كوك شد اما از شهردار اصرار و از مخالفان انكار. مخالفان با اين استدلال كه احداث مونوريل طبق مسير تعيين شده با چهره و فضاي شهر تهران امكان پذير نيست، با شدت تمام بر اين طرح شهردار تهران تاختند. اما احمدي نژاد براي احداث اين قطار همچنان پاي مي فشارد. اگرچه مدتي است كه گزارش ها و اخبار متعددي در مورد مونوريل در رسانه ها منعكس مي شود اما هنور نام مونوريل ذهن بسياري از شهروندان و حتي متخصصان صنعت حمل و نقل ريلي را به يك سيستم حمل و نقل تشريفاتي، مدرن و پرخرج، تفريحي و توريستي معطوف مي كند. ايسنا با دو نفر از كارشناسان سيستم حمل و نقل ريلي كه پژوهش هايي در زمينه سيستم مونوريل داشته اند، گفت وگويي انجام داده است. مهندس محمدرضا عابد كارشناس و پژوهشگر كه در حال حاضر مدير يك شركت مشاوره حمل و نقل ريلي است با تاكيد بر ضرورت انجام مطالعات ترافيكي، اجراي اين طرح را از لحاظ فني راه حلي مناسب براي معضل ترافيك مي داند، به ويژه آنكه با توجه به حجم سنگين رفت و آمد خودروها در سطح خيابان ها امكان استفاده از سيستم هاي حمل و نقل در سطح خيابان ها تقريبا وجود نداشته و راه اندازي سيستم هاي زيرزميني نيز بسيار دشوار و پرهزينه است.
به گفته وي، با توجه به وجود مسافران كافي در زمان بهره برداري از اين سيستم، استفاده از آن مقرون به صرفه خواهد بود.
مهندس عابد مي گويد: مونوريل يك خط منفرد است كه به عنوان ريل براي واگن هاي مسافربري يا باري به كار برده مي شود. واگن هاي مونوريل ممكن است به شكل معلق از يك مسير ويژه و نسبتا باريك تر آويزان شوند يا روي اين مسير قرار گرفته و حركت كنند.
مهندس علي فرهادي كارشناس گروه لوكوموتيو واگن مركز تحقيقات راه  آهن نيز مونوريل را انتخاب و راه حل مناسبي براي معضل ترافيك و آلودگي هوا در شهري مانند تهران مي داند، به ويژه آنكه وجود مسيرهاي سراسري شرق به غرب و شمال به جنوب با امكان جادهي مسير مونوريل در وسط خيابان هاي اين شهر، تصميم گيري و اجراي اين طرح را تسهيل مي كند.

ستون ما
مونوريل چرا؟ 
عليرضا كيواني نژاد
قرار بود ساعت نه و نيم شب با هم صحبت كنيم، اما با چند دقيقه تاخير به منزل رسيد. وضعيت ترافيك تهران بهتر شده، اين طور نيست.
اين اولين جمله اي است كه دكتر حميد بهبهاني معاونت حمل و نقل و ترافيك شهر تهران پاي تلفن مي گويد، بعد هم اضافه مي كند: هر روز مشغول كار كردن روي پروژه هاي تازه اي هستيم تا شايد هر چه سريع تر بتوانيم گره كور ترافيكي تهران را با دست باز كنيم و حاجتي به دندان نباشد. اين كار را هم كرديم. از ترافيك زير پل نصر خبري نيست. امروز خودم ديدم. با راه اندازي پروژه ميدان نور در غرب تهران هم به اميد خدا مشكل ترافيكي غرب به طور كلي رفع مي شود. روي ترافيك شرق تهران هم كار مي كنيم و راه اندازي قطار مونوريل تك ريل مي تواند ما را در رسيدن به اين هدف ياري كند. بهبهاني خواسته يا ناخواسته مي رود سر اصل موضوع؛ يعني احداث قطار مونوريل و حرف ها و اعتراض هايي كه به اين طرح گفته و وارد مي شود. اما اولين نكته اي كه در اين پروژه-احداث قطار هوايي مونوريل- به نظر مشكل زا مي رسد، قرار گرفتن پايه هاي بتوني است. چنانچه قرار باشد اين ستون ها در خيابان ها مستقر شوند، از همين حالا بايد به فكر مسدود شدن چند خيابان باشيم. اما بهبهاني نظر ديگري دارد. او در اين باره مي گويد: قطار هوايي كه به نام مونوريل مشهور است با پايه هايي به ابعاد يك متر در يك متر وسط باغچه هاي مستقر در خيابان به كار گرفته مي شود. روي اين پايه ها - در واقع بالاي پايه هاي بتوني -حالتي به شكل T انگليسي بوجود مي آيد. فاصله پايه ها نسبت به هم 16 متر است و روي اين پايه هاي T شكل دو عدد پل بتوني به عرض 60 سانتيمتر و ارتفاع حدود 1 متر نصب مي شود. ضمن آنكه طول اين پايه ها همان 16 متر است. قطار مونوريل همان قطار تك ريل است. يعني يك خط براي مسير رفت و ديگري براي مسير برگشت. اين حالت كمترين اصطكاك را بوجود مي آورد چون همانطور كه مي دانيد قطار مونوريل با چرخ هاي پلاستيكي كار مي كند و اين چرخ ها كمترين سايش را بوجود مي آورند.بهبهاني اما قبل از مطرح شدن سوال ديگري در اين باره، خود مطرح كننده پرسشي ديگر است. او مي گويد: اما چرا از اين قطار استفاده مي كنيم؟ به دليل اينكه قطار مونوريل نسل جديدي از قطارهاي شهري است بدون سر و صدا و آلودگي صوتي براي آنان كه در حاشيه اين قطار زندگي مي كنند و حتي بدون كوچكترين ارتعاش و لرزش. اين قطار با استانداردهاي محيط زيست كاملا سازگار است و نكته ديگر آنكه احتياجي به تخريب هم ندارد، اين قطعات به راحتي نصب مي شوند.
راه اندازي اين قطار درون شهري مي تواند بيش از يك دوم بار ترافيكي تهران را كاهش دهد، اما اگر قرار باشد در جاي جاي تهران از اين قطار استفاده شود، آن وقت خيابان هايي مثل خيابان وليعصر شايد ظرفيت پذيرش اين قطار را نداشته باشند. ايضا خيابان هاي مركز شهر نظير جمهوري. بهبهاني در اين باره هم مي گويد: اين طور نيست كه از فردا قطار مونوريل در سر تا سر تهران راه بيفتد. ما در فاز اول 11 مسير را انتخاب كرديم كه اين 11 مسير تقريبا اولويت هاي اصلي ما هستند. اگر بخواهم به صورت دقيق تر بگويم، اولويت اول ما يك مسير 90 كيلومتري است. دور تا دور تهران به شكل رينگي يا حلقه اي قرار مي گيرد. در واقع بهتر است بگويم اين مسير 90 كيلومتري به نوعي كارايي اين قطار را نشان مي دهد. اين وسيله نقليه همگاني بين اتوبوس و مترو است و به لحاظ جايگاه قادر است بين 20 تا۳۰ هزار مسافر در يك ساعت و در يك مسير جا به جا كند. اتوبوس اين كار را با 5 هزار مسافر در يك ساعت و يك مسير انجام مي دهد و مترو 40 هزار نفر، بنابراين ما روي مسيرهاي انتخابي خود كار كرديم و مشكل مركز شهر نيز مرتفع مي شود.
از معاون حمل و نقل و ترافيك درباره مسيرهاي گزينش شده كه مي پرسيد مي گويد:الان نمي توانم به طور دقيق اين مسيرها را بگويم ولي مسير پونك تا زمزم يكي از اين 11 اولويت است. شما در نظر داشته باشيد كه ما تكنولوژي پل را بهتر از تونل دراختيار داريم. يعني با اين كار آشناتريم. به همين منظور در نظر داريم فعلا هشت كيلومتر را به صورت پايلوت - آزمايشي- اجرا كنيم تا بهتر بتوانيم نقاط ضعف و قوت آن را مورد بررسي قرار دهيم. اما طول اين پروژه نيز از نكاتي است كه مطبوعات و ساير رسانه ها با اعداد وارقام متفاوت آن را معرفي كردند. در واقع اعدادي چون 237 كيلومتر براي فاز اول موجب شد تا بهبهاني درباره طول اين پروژه هم بگويد: طول ريل گذاري اين قطار در كشورهاي مختلف دنيا. متفاوت است. سيستم هاي قبلي بسيار سبك تر بودند، ولي سر و صداي زيادي داشتند و به دليل مناسب نبودن با شرايط محيط زيست، از رده خارج شدند. اين اعداد و ارقامي كه گفته مي شود- 237 كيلومتر - صحت ندارد. ما قبلا درباره فاصله ميدان صادقيه تا ميدان  آزادي بحث كرديم كه دوستان گفتند اين فاصله كم است. درحالي كه تاكيد مي كنم ما 11 اولويت براي اين كار درنظرداريم. ضمنا نمي توانيد بگوييد كه مثلا استاندارد طول مونوريل در دنيا 40 يا۵۰ كيلومتر است، براي اين كار استاندارد خاصي در نظر گرفته نشده. من دركشورهاي شرق آسيا اين قطار را از نزديك ديدم و هر كدام در ساخت هاي مختلف مشغول كار هستند. بنابراين محدود كردن اين قطار در حصار اعداد و ارقام كار درستي نيست.
از كشورهاي شرق آسيا كه مي گويد به فكرتان مي رسد چرا از مترو يا تراموا به جاي اين قطار استفاده نكنيم. بهبهاني انگار مي داند كه سوال بعدي شما چنين است، پس مي گويد: تراموا ومترو مي توانند گزينه هاي ديگر باشند، اما تراموا سر و صداي زيادي دارد در ضمن مثل اتوبوس سر هر تقاطع كه برسد بايد بايستد. تنها قيمت آن نسبت به قطار مونوريل پايين تر است آن هم نسبت به زمان و مكاني كه مسافران را جابه جا مي كند. درباره مترو نيز محدوديت هايي وجود دارد كه قطار مونوريل از آن فارغ است.
اين صحبت ها تنها بخشي از دلايل كارشناسان امر است كه ماه ها روي اين پروژه كار كردند، اما هنوز تاريخ مشخص براي آ غاز اين پروژه عنوان نشده و بايد زماني را به انتظار نشست و ديد آيا اين قطار مي تواند همان دستي باشد كه گره ترافيكي تهران براي باز شدن به آن نياز دارد يا بايد رفت سر وقت دندان و باز كردن گره با آن.

خارجي
دادگاه بزرگ آمريكا عليه سيگار
016929.jpg
CNN - رسيدگي به شكايت دولت آمريكا، عليه شركت هاي بزرگ توتون و سيگار در دادگاه فدرال آمريكا در واشنگتن آغاز مي شود.
اين پرونده كه آماده سازي آن پنج سال زمان گرفته تاكنون 135 ميليون دلار هزينه روي دست دولت آمريكا گذاشته است.
بر اساس شكايت دولت آمريكا، شركت هاي توتون و سيگارسازي آمريكا برخلاف ادعاهاي خود مي دانسته اند كه رابطه مستقيمي ميان كشيدن سيگار و ابتلاي به سرطان وجود دارد اما همواره اين رابطه را از مشتريان خود مخفي كرده و عمدا دروغ مي گفته اند.
به اين ترتيب دولت آمريكا خواهان پرداخت 280 ميليارد دلار زيان و غرامت از سوي شركت هاي توتون و سيگار آمريكا شده است. به همين خاطر اين پرونده به سنگين ترين پرونده مالي تاريخ دستگاه قضائي آمريكا تبديل شده است.
شركت هاي سيگار سازي آمريكا متقابلا منكر اثبات قطعي بسياري از ادعاهاي نسبت داده شده به آثار وخيم كشيدن سيگار شده و بر اين اعتقاد هستند كه آنها موارد اثبات شده درمورد مضرات سيگار را به اطلاع مشتريان خود رساندند و بحث در موارد ديگر غير علمي و غير قابل اثبات است.
اين پرونده از زمان كلينتون در دادگاه مطرح شده و پيش بيني مي شود رسيدگي به آن نيز تا رسيدن به فرجام نهايي، به درازا بكشد.

شهرستان
افزايش مواد غذايي فاسد
016926.jpg
ايرنا- ابوالقاسم امامي گفت: مواد غذايي فاسد توقيف شده از سطح مراكز تهيه، توليد، فروش و نگهداري مواد غذايي طي 4 سال گذشته افزايش چشمگيري داشته است.
وي ميزان مواد غذايي توقيف شده طي سال هاي 80، 81 و 82 را به ترتيب 7 هزار و 50 كيلوگرم، 8 هزار و 42 كيلوگرم، 27 هزار و 690 كيلوگرم و در نيمه اول امسال نيز 42 هزار و 101 كيلوگرم اعلام كرد.
امامي اضافه كرد: جمع آوري مواد غذايي فاسد، تنها از ميزان توليد، عرضه و مصرف مواد غذايي ناسالم جلوگيري نكرده، بلكه موجب احساس ناكارآمدي و سرخوردگي در بين كارشناسان بهداشت محيط قم شده است.
امامي اظهار داشت: در حال حاضر تنها 15 بازرس فعال بهداشت محيط، مسووليت بازرسي بر 9 هزار مركز تهيه، توليد، توزيع و فروش مواد غذايي را برعهده دارند. تابستان و مهرماه اوج هشدارهاي بهداشت تغذيه است. با اين حال هميشه اين هشدار ها در حد همان كلان باقي مي ماند و اثري از برخورد موثر به چشم نمي خورد. شايد لازم باشد دادسراي ويژه جرايم مواد غذايي فعال تر از قبل وارد عمل شود. چه اين مورد بيش از بقيه جرايم مي تواند به جامعه ضرر بزند. به هر حال مساله سلامت عمومي مردم است اگر مسوولان جدي بگيرند.

آي تي
راه اندازي وب كيوسك
016932.jpg
قرن بيست و يكم، قرن كوتاه شدن فاصله هاست. در اين يك مورد احتمالا همه با هم اشتراك نظر داريم. با اين سرعت سرسام آور رشد ارتباطات، تا چند سال ديگر، خيلي فرق نمي كند كه بين دو نفر، يك كشور فاصله باشد يا يك قاره. بالاخره در اين وانفسا ما ايراني ها هم بايد براي عقب نماندن از قافله فكري بكنيم. مدير كل شركت پست استان تهران، گفته با رفع ايرادات و تامين نقدينگي لازم به زودي وب كيوسك هايي شامل اطلاعات مورد نياز در دو منطقه پستي تهران راه اندازي خواهد شد.
مهندس حسين مهري افزوده: در فاز اول طرح پست پيشتاز، 43 دفتر پستي تحت پوشش قرار گرفته است. به گفته وي با توجه به اهميت بحث زمانبندي در پست پيشتاز و از آنجايي كه برايمان مهم بود تا ساعت 11 شب هر گونه مرسوله پستي جمع آوري شده و در تهران توزيع شود، در حال بررسي افزايش تعداد اين دفاتر در تهران هستيم تا در نوبت دوم سرعت توزيع مرسولات پيشتاز از 24 ساعت به كمتر از 12 ساعت كاهش پيدا كند.
وي ادامه داد: دربخش رهگيري مرسولات پيشتاز از مرحله قبول تا مرحله توزيع آموزش هاي لازم به نامه رسان داده مي شود تا با استفاده از دستگاه هاي PPT، اطلاعات مربوط به مرسولات را وارد سيستم كرده و پس از تحويل، امضاي ديجيتالي را از گيرنده اخذ كنند كه اشكالات موجود در اين سيستم نيز در حال رفع شدن است.

اجتماعي
ايراني هاي ميهمان نواز
016923.jpg
مديركل سازمان بين المللي مهاجرت از اقدامات ايران به عنوان يك سرباز سخاوتمند در خصوص مهاجران افغان وعراقي تحسين كرد. برانسون مك كينلي گفت: جمهوري اسلامي ايران در سال هاي گذشته درخصوص رسيدگي به پناهندگان و مهاجران از كشورهاي همسايه خود از قبيل ارايه سرپناه و ... زحمات زيادي را با وجود كافي نبودن كمك هاي بين المللي، متقبل شده است. وي با تفكيك دو مقوله پناهنده و مهاجر و وجود 10 ميليون پناهنده و 175 ميليون مهاجر در جهان افزود: مواضع ايران در خصوص مسايل مربوط به مهاجرت به ويژه در برخورد با مهاجران كشورهاي همسايه بسيار مفيد است.
وي در خصوص زمينه سازي براي بازگشت ايرانيان مهاجر در خارج از ايران گفت: برنامه خيلي وسيعي در اين زمينه وجود ندارد ولي برنامه هاي موجود مفيد است و در هر ماه كمتر از 10 نفر از اين طريق وارد ايران مي شوند.
چندين ميليون مهاجر افغان در ايران وجود دارند كه تعداد آنها به درستي مشخص نيست. از آنجايي كه افغانستان به وضعيت ثبات رسيده است حضور مهاجران افغان در پايان سال 2004 در ايران غيرقانوني خواهد بود.
البته ايراني ها از اين ميهمان نوازي درازمدت خسته شده اند چرا كه فرصت هاي شغلي زيادي توسط افغان ها از كارگران ايراني گرفته مي شود.

تبعات بازگشايي مدارس دو ماه است كه مسوولا ن ترافيكي را به خود مشغول كرده است
مصائب و مواهب مهر
در هفته هاي اول مهر تغيير الگوي سفر و انتخاب مسيرهاي جديد نظم سفر را در صبح كمي به هم خواهد زد. اما اين ثابت نيست چون بعد از چند هفته اين نظم دوباره به سفرها برخواهدگشت 
016938.jpg
شهروندان تا حد ممكن از
سفرهاي غير ضروري شان در هفته هاي اول مهر اجتناب كنند
يا در صورت امكان ساعت آن را طوري
تنظيم كنند كه به ساعات اوج ترافيك برخورد نكند
مهرداد مشايخي
مهر، ماه پرتناقضي است. ماهي است كه در آن تناقض در شهر و خانواده موج مي زند. از طرفي پدر و مادر و بچه ها با انرژي و هيجان خاصي براي شروع سال تحصيلي آماده مي شوند و از طرف ديگر به هزينه هاي سنگين اول مهر لعنت مي فرستند. در خيابان ها رانندگان در حاليكه با نگاهي محبت آميز به بچه هايي با لباس هاي نو به مدرسه مي روند نگاه مي كنند در برخورد با اولين گره ترافيكي، به شلوغي اول مهر بد و بيراه مي گويند.
راستي هفته هاي اول مهر ماه هفته هاي شلوغي است؟ هفته هاي اول مهر و البته روزهاي آخر شهريور، هفته هاي شلوغ و بي نظمي است، اما اين بي نظمي پايدار نيست و در ضمن براي كم كردن آن هم راهكارهايي هست.
كامران حاج نصراللهي، مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران در يك گفت وگوي نسبتا كوتاه، مختصر و مفيد، مشكلات اوايل مهر و بازگشايي مدارس، راهكارهاي بهبود وضعيت ترافيكي اول مهر و كارهاي انجام شده براي مسايل ترافيكي اول مهر را توضيح داده است.
مهر؛ شلوغ و بي نظم
حدود 30 درصد از جمعيت كشور را طبقه دانش آموز و دانشجو تشكيل مي دهند و وابستگان به سيستم آموزشي، بنابراين طبيعي است كه وقتي فعاليت آموزشي و تحصيلي اينها هم بعداز چند ماه شروع مي شود، روي مسايل ترافيكي تاثير مي گذارد و طبق بررسي ها حدود 20 درصد به بار ترافيكي اضافه مي شود. در نتيجه مدت زمان سفرها نسبت به تابستان بيشتر مي شود و ما نياز پيدا مي كنيم كه بيشتر از هر زمان ديگري از ظرفيت ها به طور منطقي استفاده كنيم.
حاج نصراللهي، بعد از اين توضيحات به اين موضوع هم اشاره مي كند كه تاثير غير مستقيم بازگشايي مدارس روي ترافيك بيشتر است به اين صورت كه وقتي اين 30 درصد جمعيت كشور فعاليت خودش را شروع مي كند، مراكز تجاري، اداري وابسته به آنها هم فعالتر مي شود و مراكز آموزشي وابسته كار و فعاليت بيشتري انجام مي دهند كه اينها باعث مي شود سفرهاي شهري بيشتري انجام شود. او مي گويد: سفرهاي دانش آموزان و اوليا آنها به مدارس غالبا درون منطقه اي است چرا كه بيشتر مدارس ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان در محدوده زندگي دانش آموزان است. البته نبايد فراموش كرد كه افزايش ترافيك منطقه اي هم روي شبكه ترافيكي كه زنجيره اي عمل مي كند موثر است. در مجموع، در اول مهر شاهد آن هستيم كه الگوي سفرها تغيير مي كند. براي مثال پدر و مادري كه صبح از خانه به محل كار مي رفته است حالا اول بچه اش را به مدرسه مي رساند و بعد به سر كار مي رود، اين تغيير مسير و تغيير الگوي سفر روي شبكه موثر است.
نصراللهي، سپس مثالي مي زند: هميشه از من مي پرسند چرا مي گويي ترافيك در ساعات اوج شلوغي صبح بيشتر است در حاليكه شب بيشتر درترافيك مي مانيم، در جوابشان مي گويم در ساعات اوج شلوغي صبح يعني 30:7تا 30:8بيشترين خودروها وارد شبكه ترافيكي مي شوند. اما از آنجا كه به علت مشخص بودن مبادي و مقاصد سفر از خانه به محل كار اين ترافيك نظم خاص خود را دارد و در حاليكه در بعدازظهر الزاما كارمند از محل كار به خانه برنمي گردد. ممكن است به قرار ديگري برود يا براي تفريح مسير ديگري انتخاب كند. در حقيقت اين بي نظمي سفرها در بعدازظهر است كه باعث ترافيك سنگين مي شود نه حجم بالاي سفرها. و با اين مثال وضعيت ترافيكي اول مهر را شرح مي دهد، به اين صورت كه در هفته هاي اول مهر تغيير الگوي سفر و انتخاب مسيرهاي جديد نظم سفر را در صبح كمي به هم خواهد زد. اما اين ثابت نيست چون بعد از چند هفته اين نظم دوباره به سفرها برخواهدگشت و علاوه بر آن سفرهاي آموزشي و تحصيلي به نظم ترافيكي بعد از ظهرها هم كمك خواهند كرد، چرا كه دانش آموزان و معلمان عمدتا بعد از تعطيلي مراكز آموزشي مسير خانه را طي مي كنند و اين تكرار روزانه باعث شكل گيري نوعي نظم در ترافيك بعدازظهرها خواهد شد. مهندس حاج نصراللهي، در واقع در تشريح وضعيت ترافيكي تهران در اوايل مهر اعتقاد دارد كه بحراني در كار نخواهد بود. بلكه بي نظمي موقت مشكلاتي را براي دو سه هفته اول مهر ايجاد خواهد كرد.
پيشنهاد ما
پيشنهادي كه ما براي بهبود وضعيت ترافيك در شروع سال تحصيلي داده ايم همان تغيير ساعات آغاز كار است، يعني ساعات شروع كار مدارس 30:7صبح، و ادارات 8 صبح، بانك ها 30:8 صبح و اصناف 9 صبح باشد تا بتوانيم از ظرفيت ها استفاده كاملي داشته باشيم. البته مدارس و در حال حاضر همان۳۰:70 كارشان را شروع مي كنند و ادارات هم تغييري نمي كنند وبه روال سابق ساعت 8 شروع به كار مي كنند. فقط بانك ها و اصناف بايد با اين ساعات موافقت كنند و هماهنگ شوند. اين پيشنهاد سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران ظاهرا از طرف وزارت بازرگاني و اصناف مورد موافقت قرار گرفته است و اگر كارها طبق روال پيش برود عملي خواهد شد. در واقع كارشناسان سازمان حمل و نقل و ترافيك پيش بيني كرده اند كه با تغيير ساعت كار بانك ها و اصناف تا 20 درصد از حجم ترافيك تهران كم خواهد شد و اين 20 درصد بهبود مي تواند 20 درصد افزايش ترافيكي اول مهر را جبران كند.
ستاد مهر
از او مي خواهيم كه بعد از روشن شدن وضعيت ترافيك هفته هاي اول مهر توصيه هاي خودش را به شهروندان، به عنوان يكي از مديران ترافيك شهر مطرح كند، اما پيش از آن لازم مي داند كه كارهاي چند ماه گذشته را توضيح دهد: از دو ماه پيش ستاد مهر در شهرداري فعاليت خودش را آغاز كرد. تقريبا تمام معاونت هاي شهرداري تهران در اين ستاد دخيل هستند و در حوزه حمل و نقل هم در دل ستاد مهر ستاد ترافيك تشكيل شده است كه نمايندگان حوزه معاونت حمل و نقل، اتوبوسراني، ميني بوسراني، مترو، تاكسيراني، سازمان حمل و نقل و ترافيك، شركت كنترل ترافيك، شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك، شركت پيك بادپا، ستاد معاينه فني و شركت كنترل كيفيت هوا در آن حضور دارند. البته نمايندگان نيروي انتظامي و راهنمايي و رانندگي هم در جلسات ما حضور داشتند. در اين ستاد تصميماتي براي ساماندهي وضعيت ترافيك اول مهر گرفته شد كه بر اساس آن اتوبوسراني موظف شد از كل ظرفيت خودش استفاده كند. 500 دستگاه اتوبوس كه نياز به قطعات داشت، تامين قطعه شد و به كار افتاد، 100 اتوبوس جديد هم به ناوگان اضافه شد، ضمن اينكه 100 اتوبوس هم از دستگاه هاي متفرقه شركت واحد به ظرفيت اين شركت اضافه شد و در نهايت تعداد اتوبوس هاي واحد به 5700 دستگاه رسيد. مترو موظف شد فاصله زماني حركت قطارها را تا حد ممكن كم كند. راهنمايي و رانندگي در طول روز از تمام پرسنل خود استفاده مي كند و نيروي انتظامي هم ضمن هماهنگي با ماموران راهنمايي و رانندگي گشت  هاي خود را افزايش مي دهد. قرار شد در سطح معابر تا آخر مهر هيچ حفاري صورت نگيرد و حفاري هاي قبلي هم فعلا پوشيده بماند. سازمان حمل و نقل وترافيك هم علاوه بر فعاليت هاي آموزشي و انجام طرح گذربان مدرسه، براي پدر و مادرها بروشورهايي را تهيه كرد و به آنها ياد مي دهد كه چه كمكي مي توانند به ما كنند تا در دو سه هفته اول مهر به مشكل برنخوريم. خودروهاي امداد هم قرار شد به طور كامل در شبكه حضور داشته باشند، ضمن اينكه ستاد ترافيك در هفته هاي اول مهر از ساعت 30:6 صبح كار خودش را شروع مي كند تا هماهنگي هاي لازم بين ارگان ها انجام شود.
مي تواني موثرتر باشي 
016935.jpg
اما شهروندان و پدر و مادرهاي بچه ها مي توانند در بهتر شدن موضوع ترافيك اول مهر موثرتر باشند. بايد ديد در هفته هاي اول مهر چه اتفاقي مي افتد. حاج نصراللهي مي گويد: سفرهاي جديدي به وجود مي آيد كه قبلا نبوده است و اين دو سه هفته بي نظمي را به دنبال خواهد داشت. اما بعد از آشنايي با مسيرها، نظم برقرار مي شود. مشكل ديگر اين است در اين دو هفته اول معمولا سرويس هاي مدارس مشغول هماهنگي و مشخص كردن مسيرها هستند و پدر و مادرها رساندن بچه ها به مدرسه را به عهده مي گيرند. بنابراين توصيه اول به آنهاست و آنها بيشترين كمك را مي توانند بكنند. از آنها مي خواهيم كه در موقع سوار يا پياده كردن بچه ها حتما از توقف دوبله اجتناب كنند و سعي كنند كمي دورتر از در مدرسه ولي به طور صحيح توقف كنند. تا حد امكان از وسيله نقليه شخصي به جاي وسيله نقليه عمومي استفاده كنند و حتي اگر شد مسيرهاي كوتاه را پياده طي كنند. توصيه ديگري كه به شهروندان داريم اين است كه تا حد ممكن از سفرهاي غير ضروري شان در هفته هاي اول مهر اجتناب كنند يا در صورت امكان ساعت آن را طوري تنظيم كنند كه به ساعات اوج ترافيك برخورد نكند.
البته به اين توصيه ها بايد موضوع ديگري را هم اضافه كرد وآن اينكه برنامه ريزي قبل از سفر هميشه مي تواند در بهبود وضع ترافيك موثر باشد. در واقع عدم آشنايي با مسيرهاي مختلف و تنظيم نكردن ساعات شروع سفر يا استفاده نكردن از وسايل حمل و نقل عمومي در هر كلانشهري باعث نابساماني ترافيك شهري مي شود. بنابراين آشنايي قبلي با مسير و تنظيم سرعت حركت مي تواند در روزهايي كه سفرهاي جديد به سفرهاي درون شهري اضافه شده است، به روان تر شدن و منظم تر شدن ترافيك كمك كند.

تك سرنشين نرانيد!
016941.jpg
بازگشايي مدارس، موضوع ترافيك را به يكي از دغدغه هاي امروز ساكنان شهرهاي بزرگ، به خصوص تهران تبديل كرده است.
روابط عمومي شركت كنترل كيفيت هوا نيز در همين خصوص از افزايش بار ترافيكي با توجه به بازگشايي مدارس و افزايش سفرهاي درون شهري خبر داده و گفته است: با توجه به افزايش اين نوع سفرها آلودگي هوا نيز افزايش مي يابد.
اين سازمان از كليه شهروندان تهراني خواسته است با توجه به ساعات اوج ترافيك و آلودگي هوا، استفاده از خودروهاي شخصي را كاهش داده و براي تردد از وسايل نقليه عمومي استفاده كنند.
اين سازمان ساعات اوج ترافيك و آلودگي هوا را 8 تا 10 صبح و 19 تا 22 شب اعلام كرده است. به پيشنهاد سازمان حمل و نقل و ترافيك بهتر است شهروندان مسيرهاي كوتاه را حتي الامكان پياده طي كرده و كارهاي اداري خود را طوري تنظيم كنند كه به ساعات پر ترافيك برخورد نكنند.
اين سازمان در ادامه توصيه هاي خود براي كاهش آلودگي هوا از شهروندان خواسته تا به منظور حفظ سلامت خود و خانواده هايشان و ساير شهروندان از خودروهاي شخصي به صورت جمعي استفاده كرده و از حالت تك سرنشين بپرهيزند.

باكينگهام به روايت ايراني
متري ايكس تومان !
لا بي هفت ستاره اين عنوان آگهي آپارتماني است در نقاط شمالي تهران. طبقه ثروتمند روياهاي خود را به چالش مي طلبد...خوب يابد، قضاوتش با شما
016914.jpg
عكس تزئيني است ولي آپارتمان هاي
مجلل تهران دستكمي از اين تصاوير ندارند.
ليلا موسوي زاده 
ماهي 400 هزار تومان پول شارژ قدرت خريد شما را نشان مي دهد و لا بد بلند پروازي تان را. اين مبلغ اما حقوق چند كارمند ساده را شامل مي شود
تا چند سال پيش هيچ كس فكرش را هم نمي كرد بتواند در خانه اي مثل هتل زندگي كند، بدون اينكه هر روز پول پرداخت كند، تمام نيازهاي روزانه اش را كاركنان خانه برآورده كنند و انواع امكانات در محدوده خانه شخصي وجود داشته باشد. امروزه اين نوع زندگي براي كساني كه امكانات مالي دارند، امكان پذير است. به هر حال هر چقدر شهرها بزرگ تر باشند، پديده ها و آدم هاي مختلف را دربرمي گيرند كه هر كدام از اين آدم ها بسته به تفكر، ديدگاه، توان مالي و ... سليقه هاي مختلفي دارند، گاهي اين سليقه ها محدود به طبقه خاص و تعداد كمي از مردم شهر مي شود و زماني طيف گسترده اي را در برمي گيرد.
اما به هر حال برخي از پديده هاي شهري نگاه را به خود متمركز مي كند، هرچند كه طيف كمي را به خود اختصاص مي دهد. چند سالي از ساخت برج هاي نسبتا بزرگ كه بيشتر در سه منطقه از تهران است، نمي گذرد. تعداد اين نوع ساختمان ها با توجه به سودي كه براي سازندگان دارند رو به افزايش است و در اين آشفته بازار، ركود خريد مسكن يكي از ترفندهايي كه فروشندگان دارند توجه به ظاهر ساختمان و زيبايي نماي آن است. لابي هاي شيك و مدرن به مزاياي ديگر اين ساختمان ها اضافه شده تا لحظه ورود چشم هاي خريداران را جذب كند.
لابي هاي مدرن 
لابي مكاني آرام و دلنشين در ساختمان هاي چند طبقه، محلي براي انتظار ميهمانان و قسمت هاي مختلف خدماتي ساختمان است.
اما اين روزها امكانات بسيار بيشتري را دربرمي گيرد و اكثر سازنده ها علاوه بر ايجاد رفاه براي ساكنان، نوعي طراحي و معماري را به كار مي گيرند كه مطابق با سليقه مردم باشد و فروش ساختمان ها سريع تر صورت گيرد.
يكي از طراحان و سازنده هاي اين ساختمان هاي جديد مي گويد: در مناطق درجه يك تهران رقابت بين سازنده ها براي فروش بيشتر شده است و همه به دنبال طرح ها و امكانات اختصاصي براي فروش واحدهاي خالي هستند. براي ساختن يك پروژه سه گزينه زمين، عوارض شهرداري و ساخت به كار مي رود. زمين و عوارض شهرداري به طور تقريبي 75 درصد قيمت تمام شده را شامل مي شود و هزينه ساخت 25 درصد است. سازنده اگر 20 درصد در ساخت، هزينه بيشتري بپردازد در قيمت تمام شده، 5 درصد مي شود، اما قيمت و سرعت فروش خيلي بيشتر مي شود و ريسك سرمايه گذاري كاهش پيدا مي كند. تجربه به ما سازنده ها نشان داده كه خريداران، ساختمان هاي گران تر و بهتر را ترجيح مي دهند.
اگر سازنده در يك پروژه 30 هزار متري كه حدود هفت ميليارد تومان هزينه دارد، 20 درصد هزينه ساخت را بالا ببرد، حدود يك ميليارد و نيم  شده و در نهايت تعداد خريدار بيشتر، قيمت بالاتر و فروش سريع تر مي شود.
به عنوان مثال در آخرين پروژه ما كه يك ساختمان 70 واحدي در 2500 متر زمين و 16 طبقه است، امكانات ساختمان، شامل چهار آسانسور، سالن اجتماعات 500 متري، استخر با سالن ورزشي، سوناي خشك، سوناي بخار، حوضچه آب سرد، جكوزي، بوفه در استخر، كافي شاپ در لابي، سيستم هوشمند، شبكه داخلي كامپيوتر، اينترنت پرسرعت، خشكشويي در داخل ساختمان و ... است. با وجود شبكه داخلي شبكه كامپيوتري همه واحدها به هم متصل مي شوند و اين شبكه مجموعه اي از امكانات را مي دهد تا با نرم افزار ساده ورود و خروج همه ماشين ها چك شود. وقتي شبكه آماده باشد، باركد روي شيشه ماشين ساكنان قرار مي گيرد و دوربين باركد را مي بيند و ورود و خروج ماشين ها به ساختمان مشخص مي شود. برج هاي جديد هر كدام داراي سايت مخصوص مي شوند، از اين طريق تمام ساختمان با يكديگر از طريق اينترنت ارتباط دارند، ساكنان مي توانند درخواست ها و ليست خريد خود را به مسوول اين كار از طريق اينترنت اطلاع دهند و بدون درگيري شخصي، وسايل موردنياز خود را تهيه كنند و هميشه در تمام ساعت ها ساكنان، اينترنت پرسرعت در اختيار دارند؛ دنياي عجيبي است.
در اكثر اين برج ها سيستم هوشمند موجود است. با اين سيستم فنكوئل ها با تلفن از بيرون از ساختمان روشن و خاموش مي شود يا آيفون روي تلفن موبايل متصل مي شود، هنگامي كه كسي در منزل نيست، مي توان در را براي ميهمان باز كرد...
مديريت انرژي سيستمي است كه در برخي از ساختمان هاي جديد ايجاد شده به اين صورت كه انشعاب آب و گاز مشاع است و ديگر احتياجي نيست كه هر ماه براي پرداخت پول قبض به بانك مراجعه كنند. هزينه برق هم وارد شبكه كامپيوتري مي شود و هر واحد به صورت جداگانه صورت حساب پرداخت را دريافت مي كند. به هر حال تمام امكانات براي رفاه بيشتر ساكنان در نظر گرفته مي شود.
مشاوران و طراحان 
براي ساخت و طراحي پروژه هاي بزرگ ساختماني، تعداد زيادي مشاور عالي وجود دارد. مشاوران معماري داخلي كه طراحي هاي داخلي، رنگ، نور و ... را برعهده دارند، مشاور سازه، مشاور مكانيك و تاسيسات، برق و روشنايي، سيستم تهويه مطبوع، آتش نشاني و... در بعضي ساختمان ها كه زمان و كيفيت اجراي پروژه مطرح است، مشاور كنترل پروژه حضور دارد كه براي ساخت هر قسمت برنامه  زماني تعيين مي كند تا در زمان مشخص شده كار تحويل داده شود و اين به نفع كساني است كه براي تحويل ساختمان هاي خود عجله دارند.
مديريت ساختمان 
در ساختمان هاي بزرگ كه تعداد واحدها زياد است يك هيات مديره تشكيل مي شود كه وظيفه اش مديريت ساختمان است. در  بعضي ساختمان ها احتياج به يك گروه 30 نفري براي سرويس دهي در بخش هاي مختلف است. كارمند اداري، نگهبان، حسابدار، مسوول كافي شاپ، خريد، تاسيسات، آشپزي و ...
هرچقدر تعداد واحدها بيشتر باشد، امكانات بيشتري مي توان در اختيارشان قرار داد، در غير اين صورت شارژ ساختمان به شدت بالا  مي رود. به عنوان مثال اگر در يك ساختمان 70 واحدي، هر ساختمان ماهي 150 هزار تومان پول شارژ بدهد، ماهي 10 ميليون تومان مي شود كه با اين پول مي توان حقوق كارگرها، هزينه تعميرات ساختمان، تلفن هاي مركزي، برق مشاع و آب وگاز را پرداخت كرد. البته در بيشتر ساختمان ها هزينه شارژ به صورت متري حساب مي شود كه بسته به نوع امكانات، قيمت ها از متري 400 تا 600 تومان، طبق گفته مديران چند برج متغير است. يعني ساختمان 300 متري با نرخ 600 تومان ماهي 180 هزار تومان پول شارژ مي دهد و اگر متراژ به 800 متر برسد، بيش از ماهي 400 هزار تومان پول شارژ پرداخت مي كند.
سليقه خريداران 
امروزه طبق گفته برخي از سازندگان برج هاي جديد، سليقه خريداران از حالت عادي خارج شده است و توقعات عجيب و غريبي پيدا كرده اند. در پيشرفته ترين كشورهاي دنيا و در مجهزترين ساختمان ها مردم درخواست اينگونه امكانات را نمي كنند. در يكي از برج ها در خيابان زعفرانيه، پيست دوچرخه سواري، زمين تنيس، سالن بيليارد و اسكواش، دو استخر مجزا و ... براي ساكنان در نظر گرفته شده است. با وجود معماران و طراحان بسياري كه در كشور وجود دارد به اكثر سليقه ها پاسخ داده مي شود. شايد در برخي از موارد نياز و ضرورتي براي برخي از امكانات وجود نداشته باشد، اما سرمايه گذار تمام تلاشش را براي جلب مشتري مي كند و طراحان و معماران مي توانند به نوعي در زندگي مردم تاثير بگذارند.
سازنده يك برج 24 واحدي در منطقه يك تهران مي گويد: در اين مجتمع 24 واحدي كه 18 هزار متر مربع زيربناي كل ساختمان است، 11 هزار متر صرف بناي مسكوني و 7 هزار متر فضاي مشاع وجود دارد، يعني براي هر واحد 8 تا 9 دهم متر فضاي مشاع وجود دارد. در اين ساختمان، 4 طبقه به پاركينگ اختصاص داده شده است. يك طبقه لابي و چهار طبقه پاركينگ روي آن ساخته شده است. براي 24 واحد، 80 پاركينگ وجود دارد و به تعداد واحدها انباري موجود است. وارد لابي اين ساختمان كه مي شوي به ياد مدرن ترين هتل ها مي افتي. در قسمتي سنگ هاي آنتيك با خاك كار شده كه گل ها و گياهان طبيعي روي آن كاشته شده، آب هم از كنار آن مي گذرد. تابلوها و مجسمه هاي بسيار زيبا در كنار گلدان ها كه در قسمت هاي مختلف ديده مي شود، چند مدل مبلمان مختلف براي سليقه هاي مختلف، سقف ها كه با شيوه متفاوتي نقاشي شده و موزيكي ملايم همراه با صداي آب. اين تازه اول راهه.
طراحي اين ساختمان به شيوه نئوكلاسيك و مثل قصر هاي قديمي با طراحي جديد معماري شده است. از ويژگي هاي اين ساختمان آنتن مركزي، ماهواره، اينترنت، دوربين مركزي، سيستم حرارتي سقفي، شيشه هاي دوجداره، استخر، سونا، جكوزي داخل هر واحد، سالن ورزشي و استخر اختصاصي در برخي از واحدها و ... است.
وسايل ورزشي كه در اتاق مخصوص ورزش قرار دارد از جديدترين و مدرن ترين وسايل روز است. از انواع دستگاه هاي دو ثابت تريد ميل، صندلي ماساژ، دوچرخه هاي ثابت و ...
با اين امكانات هزينه هاي كل ساختمان 20 درصد اضافه مي شود. قيمت اين ساختمان متري 3 تا 4 ميليون تومان و شارژ آن هرماه 400 تومان و متراژ واحدها از 300 تا 800 متر است.
در كل ساختمان هاي بلند سيستم ضد زلزله اعمال شده، يعني با زلزله 8 ريشتري ديوارها ترك مي خورد و شيشه  ها خرد مي شود، ولي ساختمان روي سر كسي نمي ريزد اما پس از زلزله شديد، ديگر قابل سكونت نيست.

در شهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |