پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۱۱ - Sep 30, 2004
شيعيان سراسر جهان در جشن انتظار
آئين هاي بزرگداشت نيمه شعبان
سيماي شهرها را دگرگون كرد
گزارشها،خبرها و تصويرهاي همشهري از آئين هاي سراسري جشن و شادماني مردم به مناسبت نيمه شعبان در صفحات «ايرانشهر» و صفحه ۳ از نظر خوانندگان ارجمند مي گذرد
002430.jpg
گروه اجتماعي: ايران در آستانه جشن هاي نيمه شعبان غرق در نور وشادي شد.
به گزارش خبرنگار همشهري: شهرهاي مختلف كشور با چراغاني و نور افشاني و آذين بندي خيابان ها و ميادين و تشكيل مجالس وعظ و سخنراني و نيز راه اندازي كارناوال شادي و برگزاري مسابقات مختلف به استقبال ميلاد پر بركت امام عصر (عج) رفته اند. مردم و صنوف مختلف در اين شهرها با آذين بندي خانه و محل كسب و پخش شيريني ، شربت و كيك، كام رهگذران و رانندگان را شيرين مي كنند.
بنابراين گزارش شهرهاي مذهبي قم، مشهد، شيراز، شهرري در اين ايام به كلي چهره عوض كرده واز هفته قبل ميلاد حضرت مهدي(عج)را جشن گرفته اند. گلدسته ها، گنبدها و اماكن متبركه اين شهرها با ريسه هايي پر از نور آذين بندي شده و مردم تا شعاع گسترده اي از اطراف حرم با شور و شوقي كم نظير منازل و كوچه هاي خود را با پوستر و پلاكارد هاي رنگارنگ جلوه اي ديگر داده اند.
از سوي ديگر بسياري از مردم از شهر هاي دور و نزديك در ايام جشن هاي ميلاد مهدي (عج)
به شهرهاي مذهبي مشهد و قم سفر كرده و اين ايام مبارك را در جوار اماكن متبركه و مراكز مذهبي مي گذرانند.
اين گزارش حاكي است مراكز علمي ، فرهنگي ، آموزشي و مطبوعات و رسانه ها در اين ايام با تشكيل نشست علمي و جلسات بحث و سخنراني، مداحي ومولودي و ترتيب دادن مسابقات مختلف فرهنگي، ادبي، ورزشي و انتشار ويژه نامه به استقبال جشن نيمه شعبان رفته اند.
اما كلان شهر تهران به عنوان پايتخت اين روزها حال و هوايي ديگر دارد. خيابان ها و ميادين اصلي شهر و نيز برج ها ،  مراكز اداري و تجاري و بازار تهران غرق در نورهاي شاد و رنگارنگ است.
ريسه ها و نوارهاي نوراني از شاخ و برگ درختان خيابان هاي مختلف تهران با اسامي و القابي نوراني از حضرت مهدي (عج) شب هاي خيابان هاي تهران را به روزهايي روشن و زيبا بدل كرده است.
در شهر ري، حرم حضرت عبدالعظيم با زيبايي تمام چراغاني و آذين بندي شده و منتظران مهدي (عج) در اين شهر با تهيه كيك يك تني و برگزاري نمايشگاه كتاب و توزيع نوارهاي مذهبي رايگان بين جوانان و بانوان به استقبال ميلاد حضرت مهدي(عج) شتافته اند.
بنابر گزارش ديگر يك كيك ۱۴ طبقه به نيت ۱۴ معصوم از سوي ستاد جشن هاي شعبانيه تدارك ديده شده كه در مراسم جشن ميدان آزادي تهران بين مردم توزيع خواهد شد.
از مراكز استان ها و شهرهاي كوچك كشور نيز خبر مي رسد كه هريك به نوعي خود را آماده جشن هاي ميلاد امام عصر(عج) كرده اند.

وظيفه سنگين كميسيون اجتماعي مجلس در روز سه شنبه
طرح بازنشستگي پيش از موعد در دستور كار قرار گرفت
002346.jpg
گروه اجتماعي: رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، خبر از بررسي پيش از موعد طرح بازنشستگي روز سه شنبه آينده داد.
اين طرح كه در محافل مختلف تصميم گيري شغلي از جمله وزارت كار و سازمان تأمين اجتماعي، مدت زيادي است مورد بحث و بررسي است، به دليل اينكه طيف وسيعي از مشاغل را دربرمي گيرد، مورد نقد و نظرات گوناگون قرار گرفته است.
محمدباقر بهرامي رئيس كميسيون اجتماعي مجلس در اين مورد گفت: طرح بازنشستگي پيش از موعد بيمه شدگان تأمين  اجتماعي، طرح بسيار مهمي است كه با قرار گرفتن در دستور كار كميسيون مدتي طول مي كشد تا به تصويب نهايي برسد.
وي همچنين گفت: در صورت تصويب نهايي طرح مذكور بيمه شدگان تأمين اجتماعي با داشتن حداقل۲۵سال سابقه پرداخت بيمه، در هر سني كه باشند بازنشسته محسوب شده و حقوق و مزاياي سي روز به آنها تعلق مي گيرد؛ همچنين كارفرمايان در اين طرح موظفند به ميزان ۲۵درصد از كارگراني كه بازنشسته مي شوند از كارگران جديد جايگزين كنند.
بهرامي همچنين افزود: در جلسه علني۲۱مردادماه سال جاري مجلس شوراي اسلامي فوريت اين طرح به تصويب نمايندگان مجلس رسيد.
سازمان تأمين اجتماعي از مخالفين اجراي اين طرح است زيرا مسئولين اين سازمان معتقدند: بازنشستگي پيش از موعد منجر به تحميل هزينه اضافي بر دوش سازمان مي شود. به دليل اينكه نيروي كاري كه بايد به مدت ۳۰سال بيمه پرداخت كند تا از مزاياي بازنشستگي استفاده كند، اكنون با پرداخت۲۵سال بيمه، از مزاياي۳۰ساله استفاده خواهد كرد و در مورد اشتغال نيروي جوان نيز تضميني در بسياري از واحدهاي تابعه وجود ندارد. چرا كه ممكن است، اين واحدها به ازاي هر فردي كه بازنشسته مي كنند نيروي جديدي به كار نگيرند. در حالي كه براي اجراي اين طرح مي بايست، از كنترل و نظارت بسيار دقيقي استفاده كرد، ضمن اينكه هزينه هاي تحميلي به سازمان را نبايد ناديده گرفت.

۵ درصد از سرطان هاي ريه در جهان ناشي از آلودگي هواست
گروه اجتماعي: آلودگي هوا باعث بروز ۵ درصد از موارد سرطان ناي و ريه و ۲ درصد از مرگ هاي مربوط به بيماري هاي ريوي و قلبي و ۱ درصد نيز مرگ هاي ناشي از عفونت  تنفسي در جهان است.
بر اساس گزارش جهاني سلامت، خطر ايجاد سرطان، تحت تأثير دوز دريافتي، قدرت عمل عامل سرطان زا، وجود ساير موارد مواجهه(به خصوص كشيدن سيگار) و آسيب پذيري فردي قرار دارد كه از طريق پيشگيري از مواجهه و با استفاده از موازين تأييد شده بهداشت حرفه اي نظير جايگزين كردن مواد ايمن تر، متوقف كردن بعضي فرآيندها و تهويه، مي توان از سرطان هاي شغلي پيشگيري كرد. اين مواجهه هاي شغلي دربردارنده ۳/۱۰ درصد از موارد سرطان ريه و ناي در جهان هستند كه شايع ترين سرطان شغلي هستند و (۱۸-۵) درصد از موارد آسم را مي  توان به مواجهه هاي شغلي منتسب نمود.
دود ناشي از اگزوز خودروهاي خراب، مهمترين عامل مسموميت در شهرهاي بزرگ است.
دكتر ناصر جلالي رئيس سابق بخش مسموميت هاي بيمارستان لقمان حكيم به ايسنا گفت: نفت و بنزين در حالت معمولي حدود ۴ درصد و دود سيگار ۴ تا ۵ درصد گاز منوكسيدكربن ايجاد مي كنند، اين گاز با هموگلوبين خون تركيب شده و با توليد كربكسي هموگلوبين از رسيدن اكسيژن به هموگلوبين جلوگيري مي كند.
وي افزود: ميل تركيبي منواكسيدكربن با هموگلوبين ۲۵۰ برابر بيشتر از اكسيژن است و در نتيجه علايم كمبود اكسيژن كه يك گاز حياتي براي زندگي سلول است ايجاد مي شود.
جلالي تاكيد كرد: آثار مسموميت در سالمندان، بيماران قلبي و ريوي زودتر و بيشتر تظاهر مي كند و با علايم حادي همچون حملات آسم و انفاركتوس خود را نشان مي دهد.
اين فوق تخصص مسموميت ها، آثار مسموميت در جوانان را با بروز علايمي همچون خستگي، اختلال در خواب، خواب آلودگي ، سردرد و سرگيجه دانست و خاطرنشان كرد:  در فصل زمستان مسموميت حاد منواكسيدكربن بيشتر ديده مي شود.
وي با تاكيد بر اين كه سالانه ۲۳ تا ۲۴ هزار نفر با انواع مسموميت ها به بيمارستان لقمان حكيم مراجعه مي كنند، گفت:  همچنين حدود ۸۵ درصد اين مسموميت ها عمدي است، ولي آمار مسموميت هاي شغلي و جنايي پايين است.

بخش پيوند كليه بيمارستان سينا چرا تعطيل شد
ايسنا:  افزايش هزينه عمل پيوند كليه از يك ميليون و ۶۰۰ هزار تومان به مبلغ ۲ ميليون تومان منجر به تعطيلي بخش پيوند كليه در بيمارستان سينا شد.
دكتر حسن توكلي رييس بيمارستان سينا گفت: حرفهاي خود را در زمينه افزايش قيمت پيوند كليه، علت تعطيلي و عدم پذيرش بيماران، در دادگاه خواهم زد.
دكتر پورمند رييس بخش پيوند كليه اين بيمارستان نيز گفت: اين بخش تا اطلاع ثانوي و به دستور رييس بيمارستان از پذيرش بيماران بيمه اي و داراي معرفي نامه از وزارت بهداشت خودداري مي كند چرا كه مبلغ پرداختي از سوي وزارت بهداشت كافي نيست. وي ادامه داد: هزينه هر بيمار پيوندي پس از بستري تا قبل از پرداخت، از سوي سازمانهاي بيمه گر به صورت نقد از جانب هيات امناي ارزي پرداخت مي شود كه مبلغ پرداختي مورد قبول ما نيست.

زنان خانه دار بيمه مي شوند
ايرنا: طراحي ارائه راهكارهاي بيمه اي خاص براي زنان سرپرست خانوار و حمايت از كودكان در دستور كار وزارت رفاه و تأمين اجتماعي قرار گرفت.
با تصويب لايحه نظام تأمين اجتماعي كشور و به تبع آن تشكيل وزارت رفاه و تأمين اجتماعي، تأسيس صندوق بيمه زنان خانه دار در دستور كار اين وزارتخانه قرار گرفت. اين گزارش حاكي است: طرح بيمه زنان خانه دار به عنوان راهكار بيمه اي براي اين زنان، در سال ۱۳۸۱ توسط مركز امور مشاركت زنان تدوين و در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد. پس از آن طرح مذكور براي گذراندن مراحل اجرا به سازمان بهزيستي كشور واگذار شد و هم اكنون هم در دستور كار وزارت رفاه و تأمين اجتماعي قرار دارد.

نخستين نشست تخصصي تصويرگران و نويسندگان اروپايي- ايراني برگزار شد
002349.jpg
گروه علمي فرهنگي: در كشورهاي مختلف اروپايي استيل و روش متفاوتي براي كار تصويرگري وجود دارد. در آلمان به رنگ هاي كرم و دوستانه و فرانسوي ها به فورماسيون بها مي دهند.
ليلا پراپ، نويسنده و تصويرگر اسلوني با بيان اين مطلب در نخستين روز از جشنواره ادبيات كودك اروپا در مورد كار تصويرگري خود گفت: براي كار تصويرگري معمولاً تم داستان ها را در نظر مي گيرم، اما از آنجا كه من قبل از تصويرسازي به كار طنز اشتغال داشتم، فكر مي كنم اين تمايل و كشش در كار تصويرگري ام نيز تأثير گذاشته، بنابراين بيشتر ترجيح مي دهم از چيزهاي كوچك براي تصويرگري كارهاي طنز استفاده كنم؛ مثلاً اگر دو چشم را در يك طرف سرم بگذارم.
ورنر گروسمن، تصويرگر نروژي نيز در اين نشست كه با حضور جمعي از تصويرگران ايران همچون بهزاد غريب پور و ابوالفضل همتي آهويي برگزار شده بود در زمينه ارتباط تصويرگري و نقاشي گفت: محور مشخصي بين اين دو كار وجود ندارد، يك تصويرگر معمولاً برپايه آنچه نويسنده مي نويسند و خلق مي كند، دست به آفرينش هنري مي زند. يعني كارايي و تصوير پردازي متأثر از كيفيت ارتباط با اثر نويسنده است، در حالي كه يك نقاش و كسي كه نقاشي مي كند، مي تواند مستقل عمل كند و حتي اثر او منشاء خلق يك داستان قرار گيرد.
گروسمن همچنين در بخش ديگري از اين نشست گفت: من به كار كودكان و work shop آنان خيلي اهميت مي دهم و تلاش مي كنم از آثار آنان در عين سادگي، عمق روحشان را تصوير مي كند. الهام بگيرم، اما در همين حال از آثار آنها به هيچ وجه كپي نمي كنم، چرا كه فكر مي كنم اگر من بچه بودم، دلم نمي خواست بزرگترها عين نقاشي مرا به خودم تحويل دهند.
ابوالفضل همتي آهويي، تصويرگر ايراني نيز در اين نشست تأكيد كرد، در كار تصويرگري براي كودكان از آنجا كه ما براي گروه سني خاصي كار مي كنيم، بحث آموزش و مباحث انيميشن بسيار حايز اهميت است، اما در نقاشي اين تقليدها مطرح نيست و كسي كه نقاشي مي كند، از آزادي عمل بيشتري برخوردار است.
كاري گريسمن نيز در مورد كيفيت كار تصويرگران اتريشي گفت: اگر چه ترجيح مي دهم خودم كار را به دست بگيرم، اما در كارهاي سنگين ما نيازمند دستورالعمل هاي ناشران هستيم و آنها چارچوب اصلي كار را مشخص مي كنند.

معاون سازمان تأمين اجتماعي:
احتمال ورشكستگي سازمان تأمين اجتماعي تا سال ۸۹
ايسنا- اجراي قانون مشاغل سخت و زيان آور هزينه اي بالغ بر يكهزار و ۶۰۰ ميليارد تومان براي سازمان تأمين اجتماعي در بر داشته است.
دكتر غلامرضا سليماني، در جلسه مشترك با مسئولان و اعضاي انجمن مديران صنايع گفت: سازمان تأمين اجتماعي در حال حاضر بيش از ۲۶ ميليون بيمه شده اصلي و تبعي دارد و از ۳ هزار و۲۰۰ ميليارد تومان بودجه سازمان تأمين اجتماعي در سال جاري يك هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان در قالب تعهدات بلندمدت و كوتاه مدت به مستمري بگيران پرداخت مي شود.
سليماني گفت: بر اساس پيش بيني ها بايد در سال جاري ۳۲۰ ميليارد تومان به عنوان بيمه بيكاري پرداخت كنيم؛ حال آن كه تمام موجودي صندوق بيمه بيكاري در اين سال فراتر از ۱۹۰ ميليارد تومان نخواهد رفت.
وي سر به سري منابع و مصارف را يكي ديگر از چالش هاي عمده سازمان خواند و خاطرنشان كرد: در صورت تداوم وضعيت فعلي و تصويب و اجراي قوانين آسيب رسان به سازمان تأمين اجتماعي كه عمدتاً به دليل در نظر نگرفتن منابع و اجراي قانون صورت مي پذيرد، سازمان تأمين اجتماعي در خوشبينانه ترين حالت در بين سالهاي ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ و در بدبينانه ترين وضع در سال ۱۳۸۹ به ورشكستگي كامل خواهد رسيد.
براساس اين گزارش محسن خليلي عراقي، رييس هيأت مديره انجمن مديران صنايع با تأكيد بر اهميت برخورد يكسان تأمين اجتماعي با بخش هاي دولتي و غيردولتي گفت: به دليل قدرتمند بودن و همچنين غيرپاسخگو بودن بخش دولتي، سازمان سختگيريهاي خود را عمدتاً در قبال بخش خصوصي نشان داده است.
رييس هيأت مديره انجمن مديران صنايع تصريح كرد: بيشتر مشكلات بين بخش صنعت خصوصي و سازمان تأمين اجتماعي به بزرگ بودن حجم دولت و ناتواني آن در پرداخت به موقع بدهي هاي خود به سازمان تأمين اجتماعي برمي گردد، زيرا در صورتي كه دولت بدهي هاي خود را به موقع پرداخت كند هم سازمان با مشكل منابع مواجه نخواهد بود و هم بخش خصوصي صنعت به دليل رفع مشكلات منابع سازمان مي تواند به حل مشكلات خود اميدوار باشد.

يك سوم مردم كشور قادر به تحمل قند موجود در شير نيستند
گروه اجتماعي: با قطع شير كودك در دو سالگي، بافت روده انسان به تدريج ترشح و توليد آنزيم لاكتاز را متوقف مي سازد كه همين عارضه باعث شده تا يك سوم مردم كشور قادر به تحمل قند موجود در شير (لاكتاز) نباشند.
دكتر ناصر كلانتري رييس انستيتو تغذيه كشور، با اعلام اين مطلب افزود: باور غلط جامعه ما كه شير را مختص كودك و بيمار مي دانند، باعث شده، بسياري از افراد كه تمايل به استفاده از اين ماده غذايي را دارند، پس از مصرف آن دچار نفخ، دل درد و اختلالات گوارشي شوند. رييس انستيتو تغذيه و صنايع غذايي كشور تصريح كرد: در گذشته استاندارد كلسيم مورد نياز هر فرد ۶۰۰ تا ۸۰۰ ميلي گرم در روز بود كه با تغيير در استانداردها و معرفي ۱۲۰۰ ميلي گرم كلسيم مورد نياز براي هر فرد به طور روزانه، براساس بررسي هاي انستيتو تغذيه بيش از ۸۰ درصد مردم كمبود دريافت كلسيم دارند. وي گفت: بيش از ۳۳ درصد كلسيم مورد نياز مردم ما از غلات به ويژه نان و برنج ۱۷ تا ۲۰ درصد از سبزيجات و ۶ درصد از ميوه ها دريافت مي شود كه در اين ميان سهم لبنيات بسيار اندك است.

جمعيت جوانان امروز، بزرگترين جمعيت سالمندان ۲۰۵۰
گروه اجتماعي:  دبير كل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز بين المللي افراد سالمند ۱ اكتبر ۲۰۰۴ برابر با ۱۰ مهر ماه ۱۳۸۳ گفت: جوانان امروز يعني تشكيل دهندگان بزرگترين جمعيت جوانان تاكنون تا سال ۲۰۵۰ بزرگترين جمعيت سالمندان را در جهان تشكيل خواهند داد.
كوفي عنان در اين پيام اعلام كرد: موضوع روز بين المللي افراد سالمند امسال افراد سالمند در جامعه اي بين نسلي است كه اهميتي كه نقش افراد سالمند در خانواده ها و جوامع ايشان ايفا مي كنند را تأييد مي كند. موضوع در اين دهمين سالگرد سال بين المللي خانواده همچنين اين نكته را مورد تأييد قرار مي دهد كه جوانان امروز يعني تشكيل دهندگان بزرگترين جمعيت جوانان تاكنون، تا سال ۲۰۵۰ سالمند خواهند شد. اين جوانان بزرگترين جمعيت افراد سالمند را تا آن هنگام به وجود خواهند آورد.
در عين حال در بسياري از مكان ها هم جوانان و افراد سالمند از مشاركت پرمعني در جوامع خود باز مي مانند و مشاركت چشمگيري كه مي توانند در راستاي توسعه جوامع خود داشته باشند غالباً  ناديده گرفته مي شود. افراد سالمند به دليل افكار كليشه اي منسوخ كه چهره اي ضعيف و محتاج مراقبت از آنها ارائه مي دهد، رنج مي برند. آنچه كه ناديده گرفته مي شود آن است كه بسياري از سالمندان بدون دريافت هرگونه مراقبت، در واقع از ديگران مراقبت مي كنند مانند پدر و مادربزرگ هايي كه هنگام رفتن والدين براي كار به خارج از خانه، از نوه هاي خود مراقبت مي نمايند. در بعضي از مكان ها به ويژه در جهان در حال توسعه آنچه كه ترتيبات موقت بود در بسياري از موارد دائمي شده است، نسل مياني والدين به دليل مهاجرت براي يافتن كار يا مرگ به دليل بيماري و ويروس ايدز با ساير بيماريها حضور ندارند.
جمعيت در كشورهاي در حال توسعه طي قرن فعلي به سرعت پير خواهد شد. در عين حال اين كشورها فقط منابع محدود اقتصادي دارند كه با آنها مي توانند پاسخگوي نيازهاي سالمندي جوامع خود باشند، چالش اين خواهد بود كه اين كشورها سالمندي را به عنوان مشكل جوامع خود تجربه نكنند بلكه از ارزش افزوده و فرصت هاي آن براي توسعه از راه مشاركت فعال جمعيت سالخورده بهره ببرند. به عبارت ديگر چالش اين خواهد بود كه به اين كشورها كمك شود تا جامعه اي بين نسلي ايجاد نمايند.
دومين مجمع جهاني سالخوردگي كه در شهر مادريد ۲ سال قبل برگزار شد، دگرگوني در تفكر ما ايجاد كرد. اين مجمع سالخوردگي را به عنوان پديده اي جهاني تأييد نمود و از قرار گرفتن آن در دستور كار توسعه حمايت كرد.

پاسخ به يك خبر همشهري
تمهيداتي در جهت حذف معافيت مالياتي در نظر گرفته شد
گروه اجتماعي: در پي درج خبر «حذف معافيت مالياتي مهدها فشار بر نيازمندان را بيشتر كرده است » در تاريخ ۱۲/۶/،۸۳ سازمان امور مالياتي كشور طي جوابيه اي اعلام كرد:
با توجه به اهداف و سياستهاي كلي دولت محترم مبني بر حذف تدريجي تخفيف ها، ترجيحات و معافيت هاي مالياتي در طول اجراي قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي و همچنين اصلاحات به عمل آمده در مفاد قانون ماليات هاي مستقيم مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ از جمله تعديل نرخ هاي مالياتي و افزايش معافيت هاي مالياتي و اصلاح ماده ۱۳۴ قانون اخير الذكر و حذف عبارت مهدكودك ها توسط قوه مقننه بالطبع اعمال و اعطاي معافيت مالياتي داراي وجاهت قانوني نمي باشد لكن حسب دستور اخير دبير هيأت دولت به منظور كمك به جبران هزينه بخشي از ظرفيت مهدكودك  خصوصي نسبت به پذيرش فرزندان مددجويان تحت پوشش سازمان بهزيستي كشور كه توسط سازمان بهزيستي كشور معرفي شده اند، تمهيداتي پيش بيني شده و دستور ات لازم در اين خصوص از سوي معاونت محترم فني و حقوقي سازمان به مراجع ذي ربط صادر گرديده است.

جسته،گريخته
ترك عادت
گروه اجتماعي: سيگار نمي فروشيم، لطفاً سؤال نفرماييد! دكه هاي روزنامه فروشي به زودي با نصب برچسبهايي شبيه اين جملات، سيگار فروشي را ترك مي كنند و به شغل اصلي خودشان برمي گردند. بخشنامه عدم توزيع سيگار به دانشگاههاي علوم پزشكي ارسال شده و به زودي اجراي اين بخشنامه هم شروع مي شود. نويسندگان بخشنامه (كميته كشوري مبارزه با استعمال سيگار) از نيروي انتظامي هم خواسته اند كه با كمك به دانشگاههاي علوم پزشكي در اجراي اين طرح شركت كنند.
تپل مپل ها اعتماد به نفس ندارند
كودكاني كه اضافه وزن دارند (چاق هستند)، كم كم اعتماد به نفسشان كم مي شود. محققان استراليايي كه به اين نتيجه رسيده اند مي گويند:« ما بيش از يكهزار و ۲۰۰ كودك ۵ تا ۱۰ ساله را آزمايش كرده ايم و رابطه چاقي و اعتماد به نفس را در آنها سنجيده ايم». اين محققان گفته اند نمي دانيم كه اين رابطه در بزرگسالان هم صدق مي كند يا نه. (احتمالاً صدق مي كند كه اين همه مؤسسات لاغري در ايران مشغول به كار است)
تأثير خوش رفتاري با شيرخوارها
اگر مي خواهيد كودكان زير يك سالتان به مرگ ناگهاني مبتلا نشوند، با آنها خوش رفتاري كنيد (خيال نكنيد بچه  اند و نمي فهمند). خبرگزاري ايسنا به نقل از محققان دانشگاه اكراين گزارش كرده است كه اين محققان به نوعي از مرگ ناگهاني برخورده اند كه در اثر بدرفتاري با كودكان عارض مي شود. مرگ ناگهاني، نوعي از مرگ است كه ريشه هاي دقيق آن حتي در بزرگسالان هم شناخته شده نيست. اين پژوهشگران تأكيد كرده اند كه كودك آزاري و حتي سهل انگاري در مسايل عاطفي كودكان شيرخوار زير يك سال، از عوامل مرگ ناگهاني كودكاني است كه هيچ علامت مشخصي از بيماري ندارند.
خوش به حال پزشكان
سازمان نظام پزشكي، همه پزشكان، دندانپزشكان، داروسازان، ماماها، متخصصان علوم آزمايشگاهي و... خلاصه همه مشاغلي را كه جزو مجموعه پزشكي و پيراپزشكي محسوب مي شود و خانواده هايشان را بيمه تكميلي كرد. كليه اعضاي سازمان نظام پزشكي براي اطلاع بيشتر از چگونگي استفاده از مزاياي اين طرح با اين سازمان تماس بگيرند. اميدواريم بيمه گرهاي اين عده، مثل خود پزشكان نباشند كه دفترچه هاي بيمه شدگان را محل... نمي گذارند.)
برويم گردش ورزشي
اول يك جمله از مصاحبه مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران بشنويد تا بعد:« با توجه به جاذبه هاي ورزشي كشور، پرداختن به توريسم ورزشي مي تواند نقش بسزايي در توسعه صنعت گردشگري داشته باشد». اولاً بايد بگوييم ما متوجه منظور ايشان از «جاذبه هاي ورزشي نشديم». چون اين را متوجه نشديم، خيلي طبيعي است كه متوجه نشويم اين جاذبه ها چرا در توريسم ورزشي تأثير مي گذارند و اصلاً توريسم ورزشي يعني چه؟! اما به هر حال، وقتي يك مدير گردشگري مي گويد جاذبه هاي ورزشي ما مي تواند ما را به سمت توريسم ورزشي و جذب گردشگر سوق دهد، لابد همين طور است. (ضمناً امروز هفته چهارم ليگ برتر فوتبال شروع مي شود).

نتايج آزمون فراگير پيام نور اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: نتايج آزمون دوره هاي فراگير مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور اعلام شد.
اسامي پذيرفته شدگان آزمون نوبت چهارم دوره هاي فراگير در مقطع كارشناسي و نوبت سوم در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور در سايت اينترنتي اين دانشگاه (www.pnu.ac.ir) قابل دسترسي است.
جلسه طرح مرمتي
برج آزادي
به تعويق افتاد
گروه علمي فرهنگي: جلسه ارايه طرح مرمتي برج آزادي تهران كه قرار بود روز ۷ مهرماه با حضور كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و اعضاي بنياد رودكي برگزار شود، به هفته  آينده موكول شد.
به گزارش ايسنا، مسئولان سازمان ميراث فرهنگي علت تعويق جلسه را تأخير در رسيدن نامه شهرداري مبني بر تعيين روز جلسه به آنان اعلام كرده اند.
اين در حالي است كه از چندين روز پيش تاريخ برگزاري اين جلسه در رسانه ها معلوم شده بود.
جلسه نامبرده جهت ارايه برنامه هاي مرمتي برج آزادي از سوي شوراي شهر، شهرداري منطقه و بنياد رودكي به سازمان ميراث فرهنگي تشكيل خواهد شد كه در آن چگونگي اجراي طرح بررسي و مسئوليت اجرايي مرمت تعيين مي شود.
سازمان ميراث فرهنگي نيز موافقت خود را با كليات طرح اعلام كرده؛ اما گويا از لحاظ آسيب شناسي و مرمتي ايراداتي داشته كه بايد طي جلسه پروژه آزادي رفع شود.
در اين جلسه مشاوره مرمتي پس از انتخاب توسط مسئولان، مامور تهيه طرح نهايي خواهد بود؛ تا آن را براي تاييد به كميته فني سازمان ارايه دهد.
بنياد رودكي نيز قرار است موضوع را از لحاظ تامين اعتبار لازم براي مرمت از سوي وزارت ارشاد پيگيري كند.

مدير كل درمان مستقيم تامين اجتماعي:
۶۰ درصد زايمان ها در مراكز درماني تأمين اجتماعي طبيعي است
فارس: مدير كل درمان مستقيم تأمين اجتماعي گفت: طي سال گذشته ۶۰ درصد زنان در مراكز ملكي سازمان تأمين اجتماعي زايمان طبيعي و ۴۰ درصد آنها سزارين شده اند.
محمد حسين بهزاد مقدم همچنين افزود: ۹۰ هزار و ۷۹۲ مورد زايمان طبيعي و ۶۴ هزار و ۱۸ مورد سزارين در بخش زايشگاه مراكز ملكي سازمان تأمين اجتماعي طي سال ۸۲ انجام شده است. وي با رد برخي اظهارات مبني بر علت عدم تمايل زنان به زايمان در مراكز درماني تأمين اجتماعي گفت: آمار زايمان هاي انجام شده در مراكز درماني بهترين وسيله براي اثبات تمايل زنان باردار به بستري و زايمان در مراكز درماني تأمين اجتماعي است.مدير كل درمان مستقيم تأمين اجتماعي اظهار داشت: تعداد مراجعان به بخش سونوگاي مراكز ملكي سازمان به طور بستري ۸۸ هزار و ۴۴۱ مورد و مراجعان سرپايي به اين بخش ها ۴۹۰ هزار و ۲۱۲ مورد در طي سال ۸۲ بوده است.
بهزاد مقدم با اشاره به آمار كادر پرستاري درمان مستقيم تأمين اجتماعي اعلام كرد: ۹۲۳۸ نفر در كادر پرستاري شامل پرستار، بهيار، كمك بهيار، تكنسين اتاق عمل و بيهوشي مشغول به كار هستند.

مستمري بگيران كميته امداد افزايش حقوق نداشته اند
مهر: مبلغي كه به عنوان مستمري ماهانه به افراد تحت پوشش كميته امداد تعلق مي گيرد مدت ۳ سال است كه افزايشي نداشته است.
معاون امور حمايتي كميته امداد استان تهران ضمن اعلام اين مطلب گفت با توجه به افزايش قيمت ها و تورمي كه هر ساله در كشور شاهدش هستيم حقوق كارمندان و شاغلين نيز افزايش پيدا مي كند، اما مدت سه سال است كه سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور سرانه مستمري بگيران افراد تحت پوشش كميته امداد را به دليل محدوديت هاي منابع مالي افزايش نداده و همان مبلغي كه ۴ سال قبل ماهانه ۱۰ هزار تومان به هر فرد تعلق مي گرفت، در حال حاضر نيز پرداخت مي شود.

مدير كل آموزش و پرورش ابتدايي:
رتبه بندي دانش آموزان دبستاني غيرقانوني است
گروه علمي فرهنگي: مدير كل آموزش و پرورش ابتدايي گفت: مديران مدارس ابتدايي به هيچ عنوان حق رتبه بندي دانش آموزان اين دوره را به شاگرد اول، دوم و سوم ندارند و طبق مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش، اين عمل غيرقانوني است.
عباس حاج آقالو با اعلام اين مطلب به خبرگزاري فارس گفت: طبق مصوبه سال ۱۳۷۷ شوراي عالي آموزش و پرورش مدارس نبايد دانش آموزان را رتبه بندي كنند.
وي ادامه داد: بر طبق اين مصوبه در كارنامه دانش آموزان ذكر رتبه شاگرد اول، دوم و سوم وجود ندارد.مدير كل آموزش و پرورش ابتدايي افزود: نمي توانيم منكر اين موضوع شويم كه ظرفيت و سرعت يادگيري افراد با هم تفاوت دارد بنابراين با دانستن اين موضوع مقايسه كردن دانش آموزان تنها امري زيان آور است و صدمه جبران ناپذيري به آنان مي زند.
وي اظهار داشت: اين مقايسه ها تنها باعث نگراني و افسردگي دانش آموزان مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |