پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۱۱ - Sep 30, 2004
مقام چهارم براي طرح كارت هوشمند گمرك
002337.jpg
گروه دانش: سيستم كارت هوشمند طراحي شده توسط كارشناسان گمرك ايران در رقابت هاي آسيا الكترونيك (ASIA-E) در تايوان به عنوان طرح چهارم در زمينه تسهيل تجاري انتخاب شد.
به گزارش روابط عمومي گمرك، اين طرح از ميان طرح هاي ارسالي به عنوان يكي از شش طرح برتر برگزيده شد و در مرحله نهايي با انتخاب داوران،  مقام چهارم را كسب كرد. بسياري از كشورهاي توسعه يافته اقيانوسيه و آسيا طرح هاي خود را به اين دوره از رقابت ها ارسال كرده بودند.
اين گزارش حاكيست براي تشريح نحوه اجراي اين طرح و كارايي آن، نماينده گمرك ايران توضيحات لازم را به هيأت داوري مسابقات ارائه كرد.
طرح كارت هوشمند گمرك ايران اين قابليت را دارد كه جايگزين اسناد كاغذي رايج در گمرك شود. هم اكنون اين سيستم در رويه واردات و به عنوان جايگزين پته عبور كاميون در حال راه اندازي است و در آينده اي نزديك در رويه هاي ترانزيت و صادرات نيز اجرايي خواهد شد.
امنيت فراوان قابليت پردازش اطلاعات به صورت مطلوب، نگهداري مطمئن و مبادله سريع اطلاعات از عمده مزاياي بهره گيري از اين سيستم مي باشد.
براساس اين گزارش E-Asia كميته اي است كه زير نظر شوراي تسهيل تجاري آسيا (AFACT) طرح هاي مربوط به تجارت الكترونيك در آسيا و اقيانوسيه را بررسي مي كند و سازمان هاي درگير و امر تجارت طرح هاي الكترونيكي خود را هر سال به اين سازمان ارائه مي دهد كه از طرح هاي برگزيده تقدير مي شود. اين طرح ها مي تواند به عنوان الگو توسط ساير كشورها مورد استفاده قرار گيرد.

ساخت آجر سبك با خواص ويژه در دانشگاه صنعتي اصفهان
ايسنا: با ساخت نوع جديدي از آجر سبك كه وزن آن در مقايسه با آجرهاي معمولي به نصف كاهش يافته است، ايمني ساختمان ها در برابر زلزله تقريباً دو برابر مي شود.
آجودانيان، دانشجوي كارشناسي ارشد رشته مكانيك(ساخت و توليد) دانشگاه صنعتي اصفهان با اعلام اين مطلب گفت: اين آجر علاوه بر وزن بسيار كمتر در مقايسه با آجرهاي معمولي در برابر حرارت و صدا نيز كاملاً عايق است. با اين حال تفاوت قيمت آجر ابداعي با نمونه هاي معمول بسيار اندك بوده و در بعضي از انواع آن قيمت تمام شده يكسان هست.

نسخه ارزان ويندوز
002343.jpg
موج - مايكروسافت براي كاربران روسي يك نسخه ارزان با امكانات كمتر عرضه مي كند. مايكروسافت اعلام كرد: به زودي يك نسخه ساده شده و ارزان قيمت از ويندوز XP در روسيه عرضه مي كند.
بنابراين گزارش اين شركت پيش از اين اعلام كرده بود، قصد دارد ويندوز ارزان قيمت در اختيار كاربران كشورهايي نظير تايلند، مالزي و اندونزي قرار دهد.
اين گزارش حاكي است نسخه روسي Windows Xp Starter از اوايل سال ۲۰۰۵ در بازار نرم افزار روسيه عرضه مي شود.
طبق اعلام مايكروسافت همچنين نسخه اي جديد از ويندوز ويژه كاربراني كه براي نخستين بار كار با رايانه شخصي را آغاز مي كنند نيز در هفته  هاي آتي به بازار معرفي مي شود. انتشار نسخه ارزان قيمت ويندوز XP تلاشي ديگر از سوي مايكروسافت براي مقابله با سيستم عامل كد باز لينوكس است كه به كارگيري آن به سرعت در بازار كشورهاي در حال توسعه رو به گسترش است.
براساس اين گزارش نسخه ارزان قيمت ويندوز XP توانايي اتصال يك چاپگر به همه رايانه هاي يك شبكه داخلي و توانايي ايجاد شناسنامه براي كاربران مختلف به منظور استفاده از يك رايانه PC را ندارد.
طبق اين گزارش نسخه Windows Xp Starter يك نسخه آزمايشي بوده و مايكروسافت با بررسي ميزان موفقيت آن طي يكسال پس از عرضه آن به بازار، تغييراتي را در اين سيستم عامل ايجاد مي كند.
بسياري از كارشناسان از جمله محققان موسسه گارتنر ضمن اعلام مخالفت با عرضه اين سيستم عامل، معتقدند اين نرم افزار نيازهاي اصلي كاربران را تأمين نمي كند.

آن لاين
مديركل مركز فناوري پست:
پست اينترنتي راه اندازي مي شود

002331.jpg
موج: پست تركيبي يا اينترنتي متشكل از كارهاي الكترونيكي و پستي است كه به زودي در شركت پست راه اندازي خواهد شد.
ناصر محمدي كرتلاني، مديركل مركز فناوري و مجري طرح بهينه سازي و ارتقاء فناوري عمليات پستي، با بيان اين مطالب گفت: پست تركيبي اين امكان را براي اشخاصي كه مي خواهند در كمترين زمان، پيام يا تصويري را براي شخصي كه مجهز به دستگاه فاكس و كامپيوتر نيست بفرستند، فراهم مي كند.
وي افزود: در پست تركيبي متقاضيان مي توانند با خريد كارت اعتباري (مربوط به شركت پست) پيام يا تصوير خود را با مراجعه به مراكز پستي از طريق اينترنت بفرستند كه اين پيام يا تصوير ارسال شده در مقصد خود، در كمتر از دو ساعت توسط نامه رسان به نشاني گيرنده ارسال مي شود.
محمدي كرتلاني با بيان اينكه در ۱۱ استان كشور تجهيزات نرم افزاري و سخت افزاري طرح پست تركيبي نصب شده است از افتتاح آن حداكثر تا بهمن ماه سال جاري خبر داد.
وي در باره هزينه اجراي اين طرح گفت: براي اين طرح به دليل اينكه يكسري وسايل را از قبل تهيه كرده بوديم تاكنون ۴۰۰ ميليون تومان اعتبار تخصيص يافته است.
مديركل فناوري شركت پست مهم ترين مشكل در مسير اجرايي طرح هاي جديد شركت پست را ميزان تعرفه هاي پروژه ها دانست و خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه نحوه استفاده مردم و كارهاي آنها متفاوت است بايد براي هر كار مجزا تعرفه اي جداگانه تعيين شود كه همين تعدد تعرفه ها و تعيين نرخ براي آنها از بزرگترين مشكلات پيش روي طرح هاي شركت پست است.

بيش از نيمي از دانشجويان پزشكي اروميه بااينترنت آشنا نيستند
002334.jpg
سينا: بر اساس نتايج يك تحقيق مشخص شد كه ۴/۵۶ درصد از دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي اروميه اصلاً با اينترنت كار نمي كنند و يا كار كردن با اينترنت را بلد نيستند.
در اين تحقيق همچنين معلوم شد كه اكثريت كاربران كامپيوتر و اينترنت را زنان با ۴/۵۴ درصد شامل مي شوند و ۳۱/۲۶ درصد از دانشجويان داراي كامپيوتر شخصي بودند.
نتايج اين پژوهش در خصوص آگاهي دانشجويان اين دانشكده(آگاهي از مزاياي اينترنت) حاكيست: ۰۸/۳۵ درصد از دانشجويان آگاهي ضعيف از اينترنت داشتند در حالي كه ۳۲/۲۶ درصد دانشجويان به طور متوسط ۶۰/۵۶ درصد از دانشجويان تاكنون اصلاً از اينترنت استفاده نكرده بودند و ۰۴/۱۴ درصد به طور متوسط و۴/۳۳درصد نيز زيادتر با اينترنت كار مي كرده اند.
۲۰/۳۷ درصد دانشجويان اصلاً علاقه اي به آموختن اينترنت و كامپيوتر نداشتند در حالي كه ۷۴/۴۰ درصد از دانشجويان به طور متوسط ۸۹/۳۸ درصد دانشجويان علاقه فوق العاده اي براي آموختن كامپيوتر و اينترنت داشتند.
همچنين ۵/۴۵ درصد دانشجويان امكانات ضعيف در رابطه با استفاده از اينترنت داشتند، ۰۲/۳۰درصد از امكانات اينترنتي متوسط و ۵/۳۱ درصد امكانات خوبي در رابطه با استفاده از اينترنت در خارج از محل دانشگاه داشتند.بر اساس تحقيقات صورت گرفته ديگري آمار حاكي است كه از جمعيت ۵/۲ ميليون نفري استان آذربايجان غربي فقط ۲ دهم درصد يعني ۵ هزار نفر از اينترنت استفاده مي كنند.

اتحاديه صادركنندگان نرم افزار:
اول جي تكس بعد حمايت
002328.jpg
ايلنا- شركت هاي حاضر در نمايشگاه جي تكس دبي از نظر فعاليت هاي پس از نمايشگاه حمايت مي شوند.
محمدرضا حسيني، عضو اتحاديه صادركنندگان نرم افزار ايران با اعلام اين خبر گفت: مهمترين موضوعي كه اكنون شركت هاي نرم افزاري با آن روبه رو هستند، مسئله شركت در نمايشگاه جي تكس ۲۰۰۴ و جلب مشتري در اين نمايشگاه است.وي افزود: در همين راستا شركت ثناراي كه كنسرسيومي از چندين شركت است، امكان معرفي محصولات شركت هاي مختلف را با هزينه كمتر براي آنها ايجاد كرده است.
وي تصريح كرد: اصولاً مشكلات در نمايشگاه هاي خارجي از لحاظ زمينه هايي كه بعد از نمايشگاه براي شركت هاي داخلي ايجاد مي شود، اهميت دارد كه شركت هايي كه محصولات خود را در آنجا ارائه كرده اند، مي توانند با بازديد كنندگان ارتباط برقرار كرده و بعد از نمايشگاه از آنها سفارش دريافت كنند.
عضو اتحاديه صادر كنندگان نرم افزار با اشاره به حمايت اين اتحاديه از ثناراي و ساير شركت هاي نرم افزاري گفت: اتحاديه از ثناراي حمايت خواهد كرد و قصد داريم كه فعاليت شركت ها را سپس از نمايشگاه دنبال كنيم و تسهيلاتي را از طريق پورتال اتحاديه در اينترنت، سيستمي براي شركت هاي حاضر در نمايشگاه فراهم كنيم تا مشتريان خود را از طريق آن هدايت و راهبري كنند و با آنها قرارداد امضا كنند.

حل مشكل بوي بد پا
002340.jpg
موج: يك شركت آمريكايي قصد دارد با استفاده از فن آوري  نانوتكنولوژي مشكل بدبويي پا را حل كند.
بسياري از كارشناسان معتقدند در آينده اي نزديك با استفاده از نانوتكنولوژي موفق به ساخت ابر رايانه هاي بسيار كوچك شده و يا مشكل انرژي در جهان را مرتفع كنند.
اما به تازگي يك شركت آمريكايي در پنسيلوانيا اعلام كرده است قصد دارد با استفاده از نانوتكنولوژي مشكل بدبويي پا را حل كند.
بنابر اين گزارش، اين شركت كه NanoHerizons نام دارد، قصد دارد با ساخت ذره هاي بسيار كوچك فلزي كه داراي قابليت تطابق با صنعت نساجي بوده، امكان استفاده از ذرات ريز فلزاتي چون نقره، طلا و ساير فلزاتي را كه خاصيت ميكروب كشي داشته و باكتري هايي را كه سبب بدبويي پا مي شود را از بين مي برند، در ساخت كفش، البسه ورزشي و الياف نايلون و پلاستيك فراهم كند.
اين شركت اعلام كرده است هم اكنون در حال همكاري با يك شركت جوراب بافي بوده و جوراب هاي ضد بوي بد پاي اين شركت تا يك سال ديگر به بازار مي آيند.
اين گزارش حاكي است، در طرح شركت NanoHerizons ذرات بسيار ريز فلزاتي نظير طلا و نقره در سطح پارچه جوراب و البسه ورزشي قرار مي گيرد و از طريق تماس اين فلزات با بدن انسان باكتري هايي را كه سبب ايجاد بوي بد بدن مي شوند، از ميان مي روند.
اين شركت درباره بهاي البسه اي كه با اين روش توليد مي شوند اظهار داشت: با توجه به اين حقيقت كه هر نانومتر يك ميلياردم متر است ميزان فلزات قيمتي به كار رفته در اين روش بسيار اندك است و در حدود ۲۰ سنت تا يك دلار به بهاي تمام شده اين البسه مي افزايد.
روميان باستان نيز از طلا و نقره براي از بين بردن بوي بد پا استفاده مي كردند.

دريافت هزينه از كاربران Hotmail
سينا: ميليون ها كاربر Hotmail براي دسترسي پيدا كردن به پيغام هاي استفاده شده در برنامه Outlook مجبور به پرداخت هزينه شده اند.
به گزارش بي بي سي، مايكروسافت تصميم دارد براي ممانعت كردن از كار اسپمرها (فرستندگان هرزنامه ها) محدوديت هايي را براي استفاده كنندگان از سرويس  اي ميل «هات ميل» ايجاد كند.
در گذشته كاربران مي توانستند اي ميل هاي خود را از هات ميل به سرويس Outlook Ms- و Outlook Express به طور رايگان دانلود كنند.
اما اكنون تنها كاربراني كه حق عضويت شش ماهه به مايكروسافت پرداخت كنند مي توانند به پيغام هاي خود بدون باز كردن يك پنجره جستجوگر دسترسي پيدا كنند.
هات ميل يكي از پرطرفدارترين سرويس هاي اي ميل در پايگاه وب است كه بالغ بر ۱۸۷ ميليون اكانت فعال دارد.
اين سرويس در گذشته به كاربران امكان مي داد تا پيغام هاي خود را با استفاده از يك تكنولوژي شناخته شده تحت عنوان WebDav (وب توزيع شده بين برنامه هاي چند رسانه اي با استفاده از صوت، تصوير و عكس) دانلود كنند.
مسئول MSN مايكروسافت گفت: اين سرويس دهي دست اسپمرها را براي ايجاد هرگونه اختلال و ضربه زدني باز گذاشته بود. آنان تمامي پيغام هاي ناخواسته و هرزنامه هاي خود را به مشتريان هات ميل مي فرستاند.
وي افزود: مايكروسافت براي جلوگيري كردن از اين مشكل بزرگ تصميم گرفته است تا اين پروتكل را به اضافه عامل هاي Outlook و Outlook Express سرويس  هات ميل از مشتريان خاص خود حق عضويت دريافت كند.
مايكروسافت اميدوار است كه با اين كار هر كاربر داراي يك كارت اعتباري با اطلاعات خاص خودش خواهد شد و اسپمرها به سختي مي توانند به اطلاعات موجود در آنها نفوذ كنند.
حق عضويت هر كاربر هات ميل ۱۹ دلار و ۹۵ سنت معادل ۱۱ پوند براي شش ماه و ۹۹ دلار و ۹۵ سنت معادل ۵۵ پوند در سال براي سرويس MSN در نظر گرفته شده است.

برخي سبزيجات مانع از پيشرفت سرطان سينه مي شوند
ايسنا: تركيبات ضد سرطان موسوم به سولفورافان در سبزيجاتي از قبيل گل كلم، كلم فندقي و كلم پيچ، رشد سلولهاي سرطاني پيشرفته در سرطان سينه را متوقف مي كنند.
محققان دانشگاه ايلينويز اعلام كردند كه يافته هاي آنها كه در چاپ سپتامبر مجله تغذيه منتشر شده است، مي تواند به بهبود پيشگيري و درمان سرطان سينه كمك كند.
يك استاد دپارتمان علوم تغذيه و تغذيه انسان در اين رابطه خاطرنشان كرد: اين اولين گزارشي است كه نشان مي دهد چطور تركيبات شيميايي سولفورافان كه به طور طبيعي در گياهان يافت مي شوند مي توانند از طريق تخريب ميكروتوبول موجود در سلول هاي سرطاني پيشرفت اين سرطان را متوقف كنند.

باندهاي فرود «شاتل» آماده شد
002325.jpg
ايسنا: تلاش براي از سرگيري پروازهاي شاتل مراحل خود را طبق برنامه ادامه مي دهد.
با نزديك شدن به زمان از سرگيري پروازهاي شاتل(Shuttle)، سازمان فضايي آمريكا (NASA) اقدام به بازسازي و تعمير بعضي از بخش هايي از باندهاي فرود شاتل كرد.
شاتل به سيستم MSBLS مجهز است كه فرود كاملاً ايمن شاتل را بر روي باند تضمين مي كند.
MSBLS اطلاعاتي را قبل از فرود شاتل در اختيار مسئول هدايت آن قرار مي دهد.
اين اطلاعات عبارتند از وضعيت تراز بودن شاتل، فاصله شاتل با باند فرود، اعلام لحظه به لحظه موقعيت شاتل نسبت به باند و به طور كلي تمامي اطلاعاتي كه براي فرود ايمن بر روي باند لازم هستند. MSBLS مي بايست هر دو سال يك بار مورد آزمايش و بررسي قرار گيرد.
به گزارش ماهنامه نجوم، پس از به كارگيري سيستم MSBLS در شاتل، سازمان هوانوردي ايالات متحده آمريكا (Federal Aviation Administration) از اين فناوري در جهت مصارف نظامي استفاده كرد. فناوري MSBLS براي اولين بار بر روي يكي از بمب افكن هاي نظامي امتحان شد.
همچنين قرار است در سري جديد پرواز شاتل ها ماهواره هاي جي.پي.اس (GPS) هم لحظه به لحظه موقعيت فضانوردان درون شاتل را مشخص كنند.
پرواز شاتل هاي فضايي ناسا از زمان سقوط شاتل كلمبيا در بهمن ماه ۱۳۸۱ به حالت تعليق درآمده است.

اولين كنفرانس ملي لجستيك و زنجيره تأمين در تهران برگزار مي شود
گروه دانش: با هدف گسترش و تعميق مفاهيم بنيادين و كاربرد علم لجستيك در كشور و نيز انتقال دانش به منظور كاهش قيمت تمام شده كالا و خدمات، اولين كنفرانس ملي لجستيك و زنجيره تأمين بهمن ماه امسال در مركز همايش هاي صدا و سيماي تهران بر گزار مي شود.
مهندس افقهي گفت: اولين كنفرانس ملي لجستيك و زنجيره تأمين توسط انجمن لجستيك ايران و با همكاري دانشگاههاي امام حسين، صنعتي شريف، صنعتي اميركبير، علم و صنعت ايران، تهران، صنعتي خواجه نصير الدين طوسي، شاهد، تربيت مدرس و نيز انجمن هاي مهندسي صنايع ايران، مديريت، بازرگاني ايران، انفورماتيك برپا مي شود.

ساخت داروي ايدز براي كودكان
ايسنا:  در حالي كه دو ميليون كودك در جهان به ايدز مبتلا هستند و داروهاي ايدز براي آنان قابل استفاده نيست، داروسازان آمريكايي در تلاش براي توليد نوع جديدي از اين داروها هستند.
دكتر ويلسون، يكي از پزشكان اطفال آمريكا در اين باره گفت: داروهاي ايدز، بدمزه است و كودكان با مصرف آنها حالت تهوع مي گيرند. اين درحاليست كه آنها توانايي بلعيدن قرص و كپسول هاي بزرگ را ندارند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |