پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۱۱ - Sep 30, 2004
شهردار تهران در ششمين همايش معاونان فني و عمراني شهرهاي بزرگ كشور:
دانش مهندسي نبايد از هويت تاريخي خود فاصله بگيرد
گروه شهري: شهردار تهران در ششمين همايش معاونان فني و عمراني شهرهاي بزرگ كشور كه از ديروز آغاز شده است، با تاكيد بر ضرورت به كارگيري ويژگي هاي ملي و اسلامي در معماري و ساخت و ساز شهرها ، گسست دانش مهندسي روز از هويت تاريخي اين رشته را مهم ترين مشكل ساختار مهندسي كشور اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين جلسه كه معاون عمراني وزير كشور نيز حضور داشت، دكتر احمدي نژاد، خاطرنشان كرد: شناخت هويت تاريخي مهندسي و تلفيق آن با دانش مهندسي روز، موجب كارآمدي و توان بيشتر نظام مهندسي كشور مي شود. وي بهره گيري از منابع، امكانات و نيروهاي متخصص داخلي و تكيه بر خودباوري را راهي مطلوب براي دستيابي به يك ساختار مهندسي موفق دانست و افزود: نگاهباني ميراث فرهنگي تنها حفظ آجر و خاك نيست و بايد به هويت تاريخي و دانش روز مهندسي نيز توجه داشت.
دكتر احمدي نژاد در اين جلسه با اشاره به برخي از مشكلات شهر تهران و راه هاي دستيابي به حل اين معضلات گفت: مديريت شهري در سطح شهر تهران در طراحي شهري، آموزش شهروندان و پيشگيري از خطرات و مقاوم سازي بناها واطلاع رساني ،جهت گيري هاي مديريت بحران را مورد توجه قرارداده است و كارهاي ارزشمندي در اين زمينه انجام شده است كه تجهيز مراكز امداد و نجات در سطح محلات و توسعه شبكه آتش نشاني از آن جمله مي باشد.
وي در مورد معضل ترافيك گفت: افزايش بي رويه خودروهاي سواري از عوامل مهم ايجاد ترافيك سنگين در خيابان هاي تهران است، به طوري كه تنها از آغاز سال جاري تاكنون بيش از ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در تهران شماره گذاري شده است.
وي افزود: در كنار برنامه هاي كوتاه مدت، در بلندمدت بايد براي حل معضل ترافيك تهران، سيستم حمل و نقل عمومي را گسترش داد.
شهردار تهران با انتقاد از وجود آشفتگي در شكل و ساختار بناهاي تهران گفت: برپاكردن كوه هايي از فلز و بتون هيچ قرابتي با معماري و فرهنگ بومي و ديني ما ندارد، درحالي كه ما در پي دستيابي به شهري مترقي، پيشرفته و مرفه با برخورداري از فرهنگ اسلامي هستيم.دكتر احمدي نژاد با اشاره به شتاب افزايش شهرها و شهرنشيني در كشور گفت: سرعت توسعه شهرنشيني در ايران موجب شده كه مديريت شهري پيوسته در حال تلاش براي رفع معضلات و موانع جديد  باشد.

آذين بندي تهران
بارش نور و سرور بر محله هاي تهران
002409.jpg
گروه شهري: گراميداشت روز فرخنده نيمه شعبان و ولادت با سعادت حضرت ولي عصر «عج» از ديرباز با ابتكار و شوق بي پايان مردم در شهر و روستا و محله به محله، برپا شده است. در اين روزها، بار ديگر تهران به مناسبت ايام فرخنده شعبانيه غرق در نور و سرور شده است. خلاصه اي از برنامه ها و  آيين  هاي ويژه در مناطق مختلف شهر را كه با همكاري شهرداري هاي مناطق بيستگانه برپا شده، از نظرتان مي گذرانيم.
چراغاني شهر ري
همچنين جشنهاي دهگانه در محلات، مراكز فرهنگي، مراكز ورزشي و مساجد از مهمترين برنامه هائي است كه به منظور گسترش فرهنگ معنوي ايجاد طراوت و شادابي در ميان شهروندان جنوب تهران و شهرري برگزار مي شود.
اين گزارش حاكي است غبارروبي و عطرافشاني مساجدسطح منطقه  كه مزين به نام و القاب مبارك امام زمان (عج) مي باشد، انتخاب بهترين چراغاني و آذين بندي در محلات، برگزاري شب شعر، مسابقه كتابخواني با موضوع مهدويت در خانه هاي فرهنگ و خانه هاي مشق سطح منطقه ،۲۰برگزاري ايستگاه هاي صلواتي به منظور پذيرائي از شهروندان شركت كننده در مراسم و جشنهاي ميلاد مبارك امام زمان از ديگر ويژه برنامه هاي اين ايام مبارك است.
آذين بندي ميدان آزادي
در سال روز ميلاد منجي عالم بشريت حضرت مهدي «عج» و اعياد شعبانيه، ميدان آزادي با شيوه هاي بديع نورباران است.
نصب اسماء متبركه الوان با ابعاد ۲۲ متر مربع و تزئين سراسر ميدان با گل هاي رنگي جلوه هاي خاصي به اين ميدان بخشيده است.
نمايشگاه ميعاد يار
همچنين نمايشگاه «ميعاد يار» به مناسبت نيمه شعبان سالروز ميلاد حضرت ولي عصر (عج) عصر روز چهارشنبه هشتم مهرماه با حضور مسئولين ،حجت الاسلام والمسلمين محسن دعاگو امام جمعه شميرانات و دكتر محمدرضا بمانيان شهردار منطقه يك و جمعي از هنرمندان در ميدان تجريش افتتاح شد.
در اين نمايشگاه كه تا تاريخ دهم مهرماه به مدت سه روز برپا خواهد بود عكس، لوح فشرده با مضمون نيمه  شعبان، فروشگاه كتاب و خدمات رايانه اي در قالب غرفه هاي نمايشگاهي به علاقه مندان عرضه مي شود.
همچنين در بخش ديگري از اين نمايشگاه مسابقه هاي فرهنگي و گردهمايي  هاي علمي، فرهنگي، ورزشي، مذهبي با حضور علما و چهره هاي علمي و ورزشي برگزار خواهد شد.

سن فرسودگي خودروها اعلام شد
002418.jpg
به موجب مصوبه هيات دولت خودروهايي كه نتوانند برچسب معاينه فني دريافت كنند بدون توجه به سن آنها فرسوده مي شوند. به گزارش آسمان آبي ايران، هيات وزيران مصوبه سن فرسودگي خودروها را كه پيش از اين به تصويب رسانده بود براي اجرا به سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت صنايع و معادن و وزارت كشور ابلاغ كرد.برپايه اين گزارش، سن فرسودگي موتورسيكلت ها ۱۰ سال و خودروهاي سواري پلاك شخصي ۳۰ سال و ساير پلاك ها ۱۵ سال اعلام شده است. همچنين سن فرسودگي انواع وانت و اتوبوس ها و ميني بوس هاي شهري ۲۰ سال، اتوبوس هاي بين شهري ۲۵ سال و كاميون و تريلي نيز ۲۵ سال اعلام شده است.

پادگان ها محل اسكان موقت مردم مي شوند
002424.jpg
رييس مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران از استقرار شهروندان تهراني به هنگام وقوع زلزله در پادگان هاي نظامي خبر داد. دكتر مازيار حسيني با اشاره به ۱۱۰۰ نقطه پيش بيني شده براي اسكان موقت شهروندان در مناطق مختلف تهران، گفت: در مرحله اول از فاز اول طرح ۴۰۰ نقطه را براي آماده سازي به مناطق شهرداري تهران ابلاغ كرده ايم.وي با تاكيد بر اين موضوع كه اين ۱۱۰۰ نقطه همگي نقاط فيزيكي محسوب نمي شود، افرود: تعداد اين نقاط ۶۰۰ نقطه فيزيكي است كه بعضي از آنها داراي چند نقطه اسكان موقت مي باشد.

طراحي مكان جديد نمايشگاه بين المللي رو به پايان است
002427.jpg
معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  اعلام  كرد :  طراحي  مكان  جديد نمايشگاه  بين  المللي  تهران  كه  با موافقت  وزير بازرگاني  در منطقه  ۲۲ آغاز شده  رو به  پايان  است . محمد جواد محمدي  زاده  افزود:    پس از پايان  مرحله  طراحي ، احداث  اين  مجموعه  بزرگ  آغاز خواهد شد. وي  شايعه  مخالفت  وزارت  بازرگاني  با ساخت  نمايشگاه  بين  المللي  درمكان  جديد را رد و تاكيد كرد:  موافقت  وزارت  بازرگاني  براي  ساخت  نمايشگاه  بين  المللي  در محل  ياد شده  به  قوت  خود باقي  است . محمدي  زاده  خاطرنشان  كرد شهرداري  پس  از بازديد وزير بازرگاني  ازمكان  جديد و موافقت  وي  اقدام  به  طراحي  نمايشگاه  كرد.

همايش نقش فناوري اطلاعات جغرافيايي در پيشگيري از جرم برگزار مي شود
گروه شهري: اولين همايش نقش فناوري اطلاعات جغرافيايي در پيشگيري از جرم و توسعه امنيت شهري ۱۵ مهرماه در مركز اطلاعات جغرافيايي شهر تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، اين همايش با هدف شناسايي و كاربرد فناوري اطلاعات به ويژه CIS در پيشگيري از جرم توسط شركت پردازش و برنامه ريزي شهري وابسته به شهرداري تهران با هدايت شوراي اسلامي شهر تهران و همكاري نهادها و سازمان هاي مرتبط برگزار مي شود.
بنابر همين گزارش، در اين همايش مقالاتي در زمينه راهكارهاي پيشگيري از جرم ارايه خواهد شد تا نقطه اشتراك اين دو مقوله يعني فناوري اطلاعات جغرافيايي و پيشگيري از جرم تبيين گردد.

چمران: به ابطال مصوبه احداث منوريل در تهران اعتراض خواهيم كرد
اظهارات تازه مسئولان وزارت كشور و شوراي شهر تهران درباره پروژه قطار هوايي
رئيس سازمان شهرداري هاي كشور گفت: بدون شك چنانچه تخلف شهرداري در زمينه احداث قطار هوايي اثبات شود، اعتراض و شكايت خود را به اداره رسيدگي به تخلفات در وزارت كشور ارائه خواهيم كرد.
مهندس مقيمي در گفت وگو با ايسنا افزود: تصميم شوراي شهر و اقدام شهرداري براي احداث قطار هوايي مصوب نشده و غيرقانوني است.
رئيس سازمان شهرداري هاي كشور يادآور شد: تا كنون دو نامه از وزارت كشور به شهرداري تهران براي ارائه توضيحات در خصوص انجام مطالعه احداث قطار هوايي و ارائه آن به شوراي عالي ترافيك ارسال شده كه به هيچ يك پاسخ نداده است.
مقيمي با اشاره به اين كه شهردار تهران توسعه خطوط ۳ و ۴ مترو را در شوراي عالي ترافيك كشور مطرح و پس از تصويب در اين شورا، دولت ۲ ميليارد دلار براي احداث آن سرمايه گذاري كرد، به ايسنا گفت: دولت با طرح ها و سرمايه گذاري هايي كه بر روي آن مطالعه شده باشد، مخالفتي ندارد.
مقيمي تأكيد كرد: شوراي عالي ترافيك كشور به دنبال آن است تا هيچ طرحي در زمينه حمل و نقل بدون برنامه در شهرهاي كشور انجام نشود.
نظر رئيس شوراي شهر
از سوي ديگر رئيس شوراي شهر تهران گفت: به ابطال مصوبه احداث منوريل در تهران توسط هيات مركزي حل اختلاف اعتراض خواهيم كرد.
مهندس مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار ايلنا با اشاره به ابلاغ رسمي ابطال مصوبه منوريل گفت: جهت تنظيم متن جوابيه اي كه تهيه خواهيم كرد، فكر كرده و به آن جواب حقوقي خواهيم داد.
وي افزود: متن جواب حقوقي و اعتراض خود را به هيات مركزي حل اختلاف ارسال خواهيم كرد، تا در اين مرجع در خصوص آن رسيدگي شود.
رئيس شوراي شهر تهران يادآور شد: در صورتي كه اعتراضيه شوراي شهر تهران مورد قبول هيات مركزي حل اختلاف قرار نگيرد، از طريق قوه قضائيه و دادگستري نسبت به ابطال رأي اين هيات اقدام خواهيم كرد.

شهر نگار
دليل پنهان گراني ميوه
درباره دلايل گراني ميوه، ديروز وزير راه يك دليل تازه معرفي كرد. به گزارش واحد مركزي خبر وي گفت: «امسال قيمت ميوه بيش از دو برابر سال گذشته بود كه يكي از مهم ترين عوامل آن كمبود كاميون است... »خرم افزوده است :توليد ميوه و تره بار در سال جاري زياد بود و كمبود كاميون باعث افزايش هزينه هاي حمل و نقل، انبارداري و در نهايت قيمت ميوه شد... همچنين به گفته خرم «دو خودروساز دولتي براي برطرف كردن كمبود كاميون اجازه فعاليت به كسي نمي دهند اين در حالي است كه هر سال بايد حداقل ۲۰ هزار دستگاه كاميون به ناوگان باري كشور اضافه شود اما توليد كاميون در كشور ۴۸۰۰ دستگاه است.»
گفته هاي وزير راه روشن كننده يك نكته تازه درباره موضوع انحصار عرضه خودرو در ايران است. تاكنون تصور مي شد كه خودروسازان داخلي وجود ظرفيت كافي براي توليد خودرو در ايران را بهانه عمده تداوم اين انحصار مي دانند، اما اكنون مشخص شده كه حتي اگر توليد داخل كمتر از بيست و پنج درصد نياز واقعي باشد، باز هم انحصارگران مسلط و مقتدر اجازه فعاليت در اين عرصه را به كسي نمي دهند، مي توانند ندهند، نداده اند و نخواهند داد، هر چه هم كه بشود، اصلا مهم نيست.
ملاحظات اجازه واشكافتن موضوع را در اين نوشتار نمي دهد، اما دست كم اين يك نكته را مي توان گفت كه انحصار خودرو در ايران يكي از استثنايي ترين نمونه  هاي انحصار در تاريخ اقتصاد جهان است.
ن .ك

در بازديد معاون فني و عمراني شهرداري تهران از منطقه ۲۲ اعلام شد:
تاكيد بر تكميل پروژه هاي بزرگراهي رسالت، آزادگان و شهيد همت در غرب تهران
002421.jpg
معاون فني و عمراني شهرداري تهران بر اجراي هر چه سريع تر پروژه هاي بزرگراهي رسالت، آزادراه آزادگان و شهيد همت در منطقه ۲۲ تاكيد كرد.
معاونت فني و عمراني شهرداري تهران در جريان بازديد از پروژه هاي عمراني منطقه ۲۲ بر تسريع در اجراي تقاطع بزرگراه شهيد همت - آزادراه آزادگان و نيز معارضين ملكي و تاسيساتي در اين محور تاكيد كرد.
همچنين مهندس فرزين ستوده معاون فني و عمراني شهرداري منطقه ۲۲ با اشاره به اين مطلب كه براي تكميل و بهره برداري از آزادراه آزادگان و بزرگراه رسالت در شمال غرب تهران مبلغ ۳۰ ميليارد ريال جهت تملك اين اراضي اختصاص يافته است، گفت: در اين بازديد مقرر شد ساخت دو پل غير همسطح در بزرگراه شهيد همت اين منطقه و نيز طراحي و اجراي آزاد راه آزادگان حدفاصل بزرگراه تهران كرج تا بزرگراه شهيد همت انجام شود.
وي تامين اعتبار لازم براي رفع معارضين پروژه ۴۵ متري شهرداري (حد فاصل اتوبان تهران - كرج تا رسالت) را خاطرنشان كرد و گفت: در جلسه اي با حضور معاونت فني و عمراني شهرداري تهران، مسائل و مشكلات ناشي از طراحي وروديهاي جنوب منطقه و عدم دسترسي به معابر اصلي و مسيل كن مورد بررسي قرار گرفت.
وي گفت: درپي بازديد از معابر شهرك شهيد باقري و شهركهاي مشابه مقرر شد اعتباري معادل ۱۰ ميليارد ريال براي تكميل بزرگراه ۴۵ متري شهرداري و دسترسي هاي مربوط به آن در اختيار شهرداري منطقه ۲۲ قرار گيرد.
ستوده از تامين اعتبار لازم براي اجراي قسمتي از تونل تاسيسات شهري و طراحي فاز دوم آن پروژه خبر داد و گفت: ۳۰ هزار تن آسفالت توسط سازمان مهندسي و عمران شهرداري در اختيار منطقه ۲۲ قرار گيرد.

با احداث ۲ دور برگردان
زمان تردد در مسير حرم امام (ره) كوتاه تر مي شود
002412.jpg
گروه شهري: معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران از ساخت دو دوربرگردان در مسير حرم مطهر حضرت امام (ره) و بهشت زهرا (س) خبر داد.
دكتر حميد بهبهاني با اعلام اين كه با بهره برداري از اين دوربرگردان ها شهرونداني كه قصد عزيمت از مركز شهر به اين اماكن را دارند حدود ۲۰ دقيقه زودتر به مقصد مي  رسند، اظهار داشت: فراهم آوردن امكان حضور آسان، ايمن و سريع كليه علاقه مندان از هر نقطه شهر در آستان مقدس امام خميني (ره) و بهشت زهرا (س) به صورت جدي در دستور كار مديريت شهري قرار دارد.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران وي افزود: معمولاً در مسير بهشت زهرا (س) در مناسبت هاي ويژه مانند هفته دفاع مقدس يا دهه مبارك فجر با تراكم ترافيك رو به رو هستيم كه در روزهاي پنج شنبه هر هفته مشكلات ترافيكي مضاعف مي شود.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران محل احداث دو دور برگردان مورد نظر را بزرگراه شهيد تندگويان، تقاطع ميثاق و جاده بهشت زهرا (س)، حوالي صالح آباد اعلام و تصريح كرد:دور برگردان هاي مذكور از جمله تدابير و تمهيدات ترافيكي به منظور كاهش ترافيك در شهر است كه تا آخر پاييز امسال به بهره برداري مي رسند.

سازمان آتش نشانان بدون مرز تشكيل مي شود
002415.jpg
گروه شهري: سازمان جوانان داوطلب آتش نشان و آتش نشانان بدون مرز تشكيل مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس محمدجواد محمدزاده معاون خدمات شهري ضمن بيان اين مطلب افزود: به منظور ارتقاي سطح آموزش كاركنان اين سازمان، براي نخستين بار در مهرماه امسال ۱۵۰ نفر از كاركنان آتش نشاني از طريق دانشگاه علمي كاربردي در مقطع كارداني و در رشته هاي حريق، نجات و ايمني پذيرفته شده اند و همين تعداد نيز در بهمن ماه از طريق كنكور جذب دانشگاه خواهند شد. وي با اشاره به اهميت آموزش در اين رشته خاطرنشان ساخت: اين سازمان در نظر دارد با تمهيداتي، بستر لازم براي آموزش نيروهاي علاقه مند به آتش نشاني را از مقطع دبيرستان تا فوق ليسانس در رشته هاي مرتبط فراهم سازد تا از اين طريق سطح كمي و كيفي خدمات سازمان ارتقا يابد.محمدزاده ايمني را يكي ازشاخص هاي مهم و موثر در مديريت شهري خواند و گفت: از آن جا كه در ساخت و ساز و تجهيز بسياري از اماكن و ساختمان هاي تهران، ضوابط ايمني و اطفاي حريق رعايت نشده، اين شهر در برابر حوادث بسيار آسيب پذير است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |