يكشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۲۱
پوششي براي تمام فصول
چادر ايراني طراحي شد
سهيلا بيگلرخاني 
018666.jpg
عكس  :گلناز بهشتي
خيلي ها مي آمدند نمايشگاه، از چادر خوششان مي آمد. ما به آنها چادري مي داديم و در عرض يك ساعت چادر آنها را تبديل به طرح جديد مي كرديم. در زمان نمايشگاه 43 عدد چادر را به طرح جديد تبديل كرديم 
چادر ايراني طرح جديد طراحي شد. خبر به همين كوتاهي و سادگي بود و پشت بند آن توضيحات اندك طراح اين چادر.
چادر ايراني طرح جديد، اين امكان را به خانم ها مي دهد كه در زمان خريد يا بغل كردن فرزند و كار كردن، راحت  تر و با پوشش كاملتر باشند. فاطمه جنابي طراح چادر، با تمام ويژگي هايي كه از چادر طرح جديد بر شمرده، هنوز از استقبال اندك سازمان ها و نهادهاي مختلف از طرح خود نگران است.
اين چادر مي تواند براي گروه هايي مثل پرستارها، پزشكان، نيروي پليس و... به عنوان لباس رسمي با رنگ هاي مختلف طراحي شود.
او توضيح مي دهد در بيمارستان ها پرستار و پزشك با روپوش هاي معمولي سفيد كار مي كنند. بسياري از اين خانم هاي شاغل در بيمارستان مايلند كه چادر داشته باشند و به خاطر اين موضوع ناراحتند. اين چادر مي تواند با رنگ سفيد طراحي شود و رنگ هاي متنوع مقنعه زير آن نشانگر رده و سمت پرستار يا پزشك باشد...
جنابي 41 ساله با خوشرويي در را به رويمان مي گشايد. از همان لحظه ورود، نوع پوشش او و چينش مبلمان خانه مي گويد كه نظم وترتيب از ويژگي هاي مهم اوست. از سنش جوان تر به نظر مي رسد. اين مساله وقتي پسر بزرگش كنارش قرار مي گيرد بيشتر به چشم مي آيد. پسر او دانشجوي سال سوم كامپيوتر است. از گذشته مي گويد و از اينكه به خاطر شغل و رشته تحصيلي، با هر مساله اي به شكل يك پروژه تحقيقاتي برخورد مي كند. دبير فيزيك هستم. طراحي چادر را به عنوان يك پروژه در برنامه كاري ام قرار دادم. زواياي مختلف دست خانم ها را در هنگام رانندگي، موبايل جواب دادن ،  بچه بغل كردن، كيف دست گرفتن و بقيه كارها حساب كردم تا به يك زاويه مناسب و دلخواه در آستين برسم.
او خود چادري است و تاكيدي كه بر مرتب بودن حجاب مي كند، شايد دليلي براي ايده طرح جديد چادر باشد.
دوره دانشجويي ، بچه داشتم. هميشه مجبور بودم علاوه بر بغل كردن پسرم، ساك بچه  را هم حمل كنم. به خاطر همين اغلب پايين چادرم كثيف مي شد. اين ماجرا مرا ناراحت مي كرد، چون اساسا خيلي به مد و نظم اهميت مي دادم و هميشه بايد چادرم مرتب بود به فكر طراحي يك چادر جديد افتادم.
به اعتقاد او در الگوي طراحي شده براي چادر فعلي ايراني بي تدبيري شده. چه خانم هاي چادري مجبورند همواره با يك دست بالاي چادر را نگه دارند و با دست ديگر پايين آن را.
او مي خواسته چادري را طراحي كند كه علاوه برراحت بودن، درعين حال از حجاب هيچ كشور ديگري تقليد نكرده باشد. حساب كردن زاويه هاي دست ها در حالات مختلف و طراحي الگو با توجه به اين زوايا، او را به طرح چادري ايراني با آستين هايي مناسب مي رساند
هدف از حجاب در قرآن، پارچه اي بوده كه سر و شانه ها و سينه ها را يكجا بپوشاند. اين هدف با مانتو و روسري تامين نمي شود. بنابراين چادر حجاب برتر است، اما اين به اين معنا نيست كه حتما بايد دست ها پارچه را نگه دارند، بلكه اين پوشش بايد به شكلي توسط خود چادر تامين شود.
به اعتقاد جنابي چادر فعلي بدون مانتو ناقص است، چون اغلب كنار مي رود و اگر زير چادر مانتو نباشد، پوشش كامل نيست، اين مساله علاوه بر گرماي زياد در تابستان ها، براي بسياري از خانواده ها مقرون به صرفه نيست. پارچه چادري گران است واگر خانواده ها بخواهند بچه هايشان را چادري كنند بايد علاوه بر خريدن چادري براي آنها، مانتو هم بخرند كه اين با شرايط اقتصادي بسياري از خانواده ها هماهنگ نيست.
او مي خواسته چادري را طراحي كند كه علاوه بر برطرف كردن معايب چادر فعلي، درعين حال از حجاب هيچ كشور ديگري تقليد نكرده باشد. حساب كردن زاويه هاي دست ها در حالات مختلف و طراحي الگو با توجه به اين زوايا، او را به طرح چادري ايراني با آستين هايي مناسب مي رساند. چادر فعلي در واقع همان برش گرد چادر ايراني را دارد با اين تفاوت كه جلوي آن سر تا سر دكمه خورده و آستين هايي از كنار براي پوشش كاملتر تعبيه شده است.
تمام تحقيقاتم را انجام دادم، ولي جرات نداشتم آن را اجرا كنم. در افتادن با لباس ملي خيلي راحت نيست تا آنكه مقام معظم رهبري در 18 تير سخن از طراحي لباس هاي بومي به ميان آوردند و اينكه ما با مدگرايي مخالف نيستيم.
جنابي با اشتياق به مجوزي كه سخنان مقام معظم رهبري به او داده ، مي گويد اين گفته ها گويا براي او راهي بوده تا طرح به اجرا در نيامده اش را عملي كند. در عرض كمتر از يك هفته به طرح ايده آل دست پيدا كردم. چند تا از چادر مشكي هايم را تكه پاره كردم. تا بالاخره چادر ايراني را دوختم و به خيابان رفتم و منتظر عكس العمل مردم شدم. 
هنوز خاطره آن روز جلوي چشمانش است. روزي كه كلاس قرآن داشته و به مهديه تهران رفته. از پاسداران تا مهديه. چادر ايراني نه تنها حساسيتي در مردم ايجاد نمي كرده، بلكه از  آن استقبال هم شده، بچه هاي كلاس هاي قرآن استقبال كردند. بعد از آن همه دوست ها و آشنايان سفارش چادر دادند. تابستان 30 عدد چادر دوختم. بعد اين الگو را به 15 نفر خياط آموزش دادم تا آن را اجرا كنند.
چادر فعلي مشكي است و ساق هايي براي
دست ها همرنگ مقنعه يا روسري طراحي شده كه به لحاظ رنگ هارموني به وجود آورد. دخترم وقتي روسري صورتي مي پوشد، ساق هاي صورتي را دست مي كند و وقتي روسري آبي، ساق هاي آبي، اين تنوع رنگي براي نوجوانان وجوانان جذابيت ايجاد مي كند. با اين همه كتمان نمي كند كه تنوع رنگي براي خود او هم جذابيت دارد. از طرح هاي آتي خود مي گويد، گو اينكه دلش نمي خواهد زودتر از موقع اين طرح ها لو رود . يراق هاي دور چادر و رنگ هاي متنوع چادر قرار است آن را به طرح هاي ايراني نزديكتر كند.
گليم هاي آويخته به ديوار خانه نيز نشان دهنده علاقه جنابي به طرح هاي سنتي ايراني است.
018669.jpg
ماجراي نمايش چادر در نمايشگاه فاطمي هم حكايتي دارد. من اطلاع نداشتم. يكي از دوستان برايم غرفه اي در نمايشگاه فاطمي گرفت. من هم بعد از هماهنگي لازم چادر را براي نمايش به غرفه بردم. آنجا از دو، سه خياط دعوت كردم. خيلي ها مي آمدند نمايشگاه، از چادر خوششان مي آمد. ما به آنها چادري مي داديم و در عرض يك ساعت چادر آنها را تبديل به طرح جديد مي كرديم. در زمان نمايشگاه 43 عدد چادر را به طرح جديد تبديل كرديم. 
مشتري ها ايده دوخت چادر مشكي و سفيد نماز طرح جديد را به جنابي مي دهند و او 5/4 ميليون تومان صرف خريد پارچه چادر مي كند مي گويد:
من كه با توليدي سر و كار نداشتم. آنقدر بدقولي كردند كه چادر مشكي ها به نمايشگاه نرسيد و چادر سفيدها هم روز آخر رسيد. از آن تعداد فقط 20 تا فروخته شد و 25 تا هم دزديده شد. يك ضرر بزرگ كردم. جنابي مدت ها از اين نهاد به آن نهاد براي حمايت از طرحش رفته است. با اين حال حمايت و پذيرش طرح در ميان برگه هاي بوروكراسي اداري درجا مي زند.
زمان نمايشگاه يك آقاي پاسدار از طرح چادر جديد خيلي تعريف كرد و گفت اين چادر خيلي به درد خواهران سپاهي مي خورد، به خصوص هنگام اسلحه دست گرفتن. بعد از مدتي چادر را به سپاه بردم. همه خيلي خوششان آمد. اما اقدامي براي لباس فرم شدن اين چادر صورت نگرفت. در حاليكه اين چادر به خواهران پليس و سپاهي امكان مي دهد، به راحتي اسلحه دست بگيرند. كارت شناسايي را روي چادر نصب كنند و حتي قپه ها و درجه هايشان را روي شانه چادر بزنند. برخي از خانم ها به طرح اين چادر ايراد گرفته اند. اين را سخنان گله آميز جنابي مي گويد: خانم ها مي گويند، با اين چادر نمي شود، رو گرفت. بعد به چادر كه حالا خود آن را سر كرده اشاره مي كند و به تصوير تلويزيون روي شبكه معارف. اتفاقا برنامه اي با حضور چند خانم درباره معارف اسلامي اجرا مي شود. ببينيد، هيچ قسمت صورت من بيشتر از اين خانم ها كه همه حوزه اي و الگوي حجابند، معلوم نيست. حتي پارچه اي طراحي شده كه به يك سمت بالاي چادر وصل مي شود و مي توان با دكمه آن را به سمت ديگر صورت بست با اين حساب مي توان با جابه جا كردن اين پارچه صورت را بيشتر پوشاند. حتي مي توان با اين چادر پوشيه زد. آقايان، بيشتر از خانم ها از اين طرح استقبال كرده اند، چه به گفته جنابي در جامعه و ميهماني ها با وجود چادر طرح جديد، ديگر نگران پوشش ناقص خانم هايشان نيستند. جنابي پيشنهاد مي دهد، چادر جديد به عنوان لباس رسمي حج مورد استفاده قرار گيرد، تا كاروان حجاج ايراني هم مثل ديگر كشورها به لحاظ پوشش مرتب و منظم باشد.
بروشور اين طرح را مي آورد و نشان مي دهدو مي گويد:عكس هاي روي جلد، دخترم است و عكس هاي داخلي خودم. اين هم پسر 4 ساله ام است. اشاره به كودكي مي كند كه در يكي از عكس ها دست او را گرفته، پسر بزرگش هم از راه مي رسد و جنابي توضيح مي هد كه تمام طراحي ها و عكاس هاي بروشور كار پسربزرگم بوده است. خانوادگي كار را انجام داديم. درصفحه آخر نيز فتواي مراجع تقليد در مورد حجاب و چادر و اينكه آنان متفق القول چادر را حجاب برتر مي دانند. فاطمه جنابي هنوز سرمست طراحي چادر طرح جديد است. چادري كه همان گشادي و پوشش چادر ايراني رادارد با امكان استفاده راحت تر، اما نگران از اينكه اين طرح مثل بسياري از طرح ها در حد يك ايده بماند و هرگز نتواند جاي خود را در ميان مردم و نهادها باز كند.

بهداشت
رايانه و سلامت كودكان
018681.jpg
قبلا مي گفتند كسي كه سواد كامپيوتري ندارد بي سواد است. امروز اما مي گويند كسي كه در منزلش يك دستگاه كامپيوتر ندارد، بي سواد است. خدا مي داند تاچند سال آينده به كسي كه اصلا اسم اين دستگاه را نشنيده باشد آيا لقب انسان مي دهند يا نه؟!
محققان علوم پزشكي در آخرين ابداع در زمينه مراقبت از كودكان موفق شدند برنامه رايانه اي تنظيم كنند كه بر اساس آن با استفاده از اطلاعات ارايه شده به والدين طرح درماني و مراقبت از كودكان به نحو مناسبي ارايه مي شود. محققان دانشگاه ايندياناي آمريكا برنامه اي بانام برنامه خودكار بهبود سطح سلامت كودك و نام مخفف چيكا ابداع كرده اند كه طي آن ابتدا والدين با نزديكان كودك، فرمي را شامل اطلاعات بهداشتي و سوالات خاص رفتاري تغذيه اي و سوابق درماني كودك پر مي كنند.
در مرحله بعدي اين فرم به وسيله رايانه براي متخصص اطفال ارسال مي شود و پزشك متخصص نيز هنگام ويزيت و معاينه كودك با استفاده از اين اطلاعات اوليه طرح درماني يا مراقبت هاي بهداشتي كودك را طراحي و اجرا مي كند.
اين طرح از آن جهت موفق بوده كه شامل اطلاعاتي است كه ممكن است هنگام معاينه بيماران مدنظر متخصص اطفال قرار نگرفته باشد. اين برنامه ادامه طرح قبلي مراقبت از كودكان است كه طي آن به مدت بيش از 30 سال، بيش از 300 ميليون بيمار بررسي شده اند.
خيالتان راحت باشد. تا چند سال ديگر برنامه تربيتي كودكتان را مي توانيد با يك CD در اختيار داشته باشيد. مثلا دوست داريد بچه شما شيطان باشد يا سر به زير ، اين برنامه روي يك CD در اختيارتان قرار مي گيرد.

رفاه
نقشه چند بعدي مكان هاي جرم خيز تهران 
018675.jpg
آنهايي كه هوس خلاف كردن به سرشان زده اين خبر را با دقت بخوانند، چون از اين به بعد كلاهشان حسابي پس معركه است.
رئيس مركز اطلاعات جغرافيايي شهرداري تهران از تهيه نقشه چند بعدي مكان هاي جرم خيز تهران خبر داد.
سيدمحمد مهدي معيني در نخستين همايش فن آوري اطلاعات جغرافيايي در پيشگيري از جرم گفت: گسترش بي رويه شهرها، افزايش جرايم و ناامني در آنها را به همراه داشته است به گونه اي كه هر روز بر آمار جرايم افزوده مي شود. نقشه سرقت، اعتياد، فرار دختران و پسران، تصادف، بزهكاري و هر نوع نقشه جرم را مي توان از درون اطلاعات مكاني تهيه كرد و آزاد در اختيار مديران و برنامه ريزان امنيت شهري قرار داد.
سازمان ها با بهره گيري از فن آوري اطلاعات جغرافيايي مي توانند اطلاعات خود را در محيطي استاندارد توليد و مبادله كنند و در مرحله بعد اين كار زمينه اي براي برنامه ريزي آينده خواهد بود.
هدف از برگزاري اين همايش شناسايي و كاربرد فن آوري اطلاعات جغرافيايي در پيشگيري از جرم و توسعه امنيت شهري است.
گفتني است در اين همايش نمايندگان 18 سازمان و نهاد دولتي حضور داشتند و 100چهره سياسي، اجتماعي، فرهنگي و انتظامي كشور راهكارهاي استفاده از اطلاعات جغرافيايي در پيشگيري از وقوع جرم را بررسي مي كنند. حالا خود دانيد. اگر فكر مي كنيد خلاف كردن و از اين كارها آخر و عاقبت دارد، انجام دهيد، ولي باور كنيد فرار كردن ديگر در تهران با هوشمندي نيروي انتظامي امكان پذير نيست.
جايزه به خاطر يك روزنامه نگار
018678.jpg
جاي شكرش باقي است كه در اين خبر نامي از روزنامه نگاران هم برده شد. چون قشر قلم به دست مطبوعاتي صاحب ركورد كوتاه ترين ديوار عالم است و هر كسي از موضوعي ناراحت شود اول در خانه اين عده را مي نوازد.
واحد مركزي خبر صدا و سيما به خاطر فعاليت حرفه اي و پوشش سريع و مناسب حوادث مختلف، امسال تاكنون 4 جايزه بين المللي دريافت كرده است. واحد مركزي خبر صدا و سيما امسال نيز به خاطر انعكاس به هنگام و سريع تحولات خبري از جمله پوشش مسايل مربوط به زلزله بم، جايزه دنيس آنتوني را از آن خود كرد.
اين جايزه به نام رئيس پيشين اتحاديه راديو تلويزيون هاي آسيا و اقيانوسيه اي.بي .يو كه يك روزنامه نگار حرفه اي بود و در سال 1996 بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت، نامگذاري شده است.
فعاليت هاي واحد مركزي خبر و حضور قوي و موثر آن در حوزه هاي خبرساز جهان در عرصه بين المللي نمودي زياد داشت و تحسين اتحاديه ها و سازمان هاي بين المللي خبر را جلب كرد، به طوري كه موجب شد جوايز آسيا ويژن در ماه هاي فوريه، ژوئن و اوت امسال به اين واحد اختصاص يابد.
براساس اعلام اي.بي .يو، تصاوير ارسالي واحد مركزي خبر از درگيري هاي شهر مقدس نجف اشرف و پيامدهاي آن، نشانه سرعت چشمگير و پوشش حرفه اي خبر است، به نحوي كه تهيه و ارسال مستمر گزارش ها و تصاوير تحولات اين شهر سبب شد آسيا ويژن در ماه اوت به پرمراجعه ترين رسانه بين المللي تبديل شود.
اميدواريم روزي هم جايزه اي در نظر گرفته شود براي روزنامه نگاراني كه جانشان را مي گذارند روي يك سيني و مثلا مي روند مناطق جنگي، در پايان هم هيچكس سراغي از آنها نمي گيرد.

رايانه
كامپيوتر هم فارسي زبان مي شود
018672.jpg
فرض كنيد فارسي، اين زبان روان و شيرين، بشود زبان اول دنيا. يعني از فردا اين فارسي باشد كه در تمام دنيا به جاي انگليسي تدريس شود. نه شك نكنيد شايد هم اين اتفاق در هزاره چهارم بيفتد. فعلا كه قرار است مايكروسافت فارسي خيز شود. مدير كل روابط عمومي و بازاريابي شركت مايكروسافت در جيتكس گفت: اين شركت برنامه هاي جديد خود را براي ارايه نرم افزارهاي جديد به زبان هاي فارسي و عربي طراحي كرده است و مي كوشد تا دامنه مخاطبان خود را در كشورهاي فارسي زبان گسترش دهد.
محمد هايدر مدير روابط عمومي مايكروسافت مي گويد: ايران يكي از كشورهاي بسيار مهم منطقه درخصوص فن آوري اطلاعات است كه بازار بسيار بزرگي براي تمامي شركت هاي نرم افزاري و سخت افزاري به حساب مي آيد كه اين وضعيت را نيز مديون جمعيت جوان و مشتاقي است كه در زمينه هاي علمي و فن آور ي هاي تكنولوژيك، جزو بهترين ها هستند. گسترش محصولات مايكروسافت در جيتكس 2004 داراي رشدي بالغ بر 30 درصد تنوع محصولات اين شركت در مقايسه با سال هاي گذشته چند برابر شده و اين به دليل بازاريابي اين شركت روي نمايشگاه هاي گذشته بوده است. در اين دوره مايكروسافت ورژن جديدي از ويندوز XP و 2000 را عرضه كرده است كه تفاوت هاي زيادي با انواع قديمي خود دارد، همچنين دستگاه هاي محافظ و امنيتي ويندوزهاي مختلف، ويروس ياب هاي اينترنتي و بعضي از مسايل سخت  افزاري از جمله مواردي هستند كه مايكروسافت عرضه كرده است. شركت لينوكس يكي از شركت هاي نرم افزاري قديمي است كه حدود 10 سال است. در اين زمينه كار مي كند از اين رو رقيبي خوب ومفيد براي ما به شما مي رود، اما در حال حاضر ما در حال رقابت تنگاتنگ با اين شركت هستيم و اين رقابت نيز براي هر دو شركت سازنده است.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
طهرانشهر
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |