يكشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۲۱
شراكت در تجارت بدبختي
تاثير يك عكس تنها با خود عكس نيست، بلكه مالكان آن هم كنترل كننده تاثير عكس هستند
018630.jpg
پنج شنبه شب نمايشگاه پنج روزه نخستين جايزه عكس مطبوعاتي گلستان در خانه هنرمندان ايران به پايان رسيد.
در جريان اين نمايشگاه شهيد الاعلم - عكاس خبري بنگلادشي و رئيس هيات داوران بين المللي وردپرس فتو - كه به ايران سفر كرده بود، در آخرين روزهاي برپايي نمايشگاه در نشستي با حضور جمعي از عكاسان و علاقه مندان به بررسي عكاسي خبري معاصر دنيا پرداخت و با نمايش نمونه عكس هاي خبري، گفت: ما در دنيايي زندگي مي كنيم كه كاملا تحت تاثير سلطه تصاوير است.
شهيد الاعلم داراي دكتراي شيمي از دانشگاه لندن است كه فتوژورناليسم و مستندسازي را با مبارزه و انقلاب مردم بنگلادش آغاز كرده است. او طي روزهاي اقامت چند روزه خود در ايران به دانشگاه ها و كارگاه عكس عكاسان ايراني سر زده و با مشاهده كتاب هاي عكس خارجي به اين نتيجه رسيده كه گويا در نظر عكاسان ايراني، جز غربي ها هيچ كس عكاس نيست.

موسس آژانس عكس اريك در نشست يادشده با نمايش عكس هاي مستند و بيان تجربيات علمي، آموزشي و حرفه اي خود از رخدادهاي بنگلادش، به تصميم گيري اين آژانس براي آموزش عكاسي به طبقه فقير جامعه اشاره كرد. از آن پس وي به كودكان 10 ساله عكاسي را آموزش داده است.
اين عكاس خبري با بيان اينكه خود نيز همچون همه عكاس ها دلش مي خواهد بتواند جهان را تغيير دهد، تصريح كرد: اين واقعيت وجود دارد كه كنترل كننده اين وضعيت افرادي هستند كه جهان را كاناليزه و كنترل مي كنند.
به اعتقاد او ضروري است از هر فاجعه اي تصاويري بماند؛ والا جهان پاسخي به آن نخواهد داد. نقش عكاس اين است كه ما را شاهد اين واقعيت كند.
شهيدالاعلم با اشاره به نمونه و مصداق هايي و نمايش تصاويري از سيل و آتش سوزي در كشور بنگلادش گفت: شكل كنوني عملكرد سيستم ارتباطات عمومي حاكي از آن است كه افراد طبقه فرودست جامعه شخصيت ندارند و صرفا يك عدد و شماره اند. بنابراين اگر به اين شكل خاص حضورشان ثبت نشود، اصلا وجود نخواهند داشت.
وي سپس با اشاره به گفته اي از لويس هاين در سال 1909 عنوان كرد: آدم معمولي در ذهن خود فكر مي كند نمي توان يك عكس را تغيير داد يا دروغين كرد. البته من و شما مي دانيم اين باور به حقيقت يا راستگويي عكس، كاملا قابل تغيير است و مي تواند نادرست باشد. گرچه عكس ها ممكن است دروغ نگويند، اما دروغگوها عكس مي گيرند. امروز افراد دروغگو ممكن است عكاس باشند يا صاحب روزنامه يا كنترل كننده مجموعه رسانه هاي گروهي باشند. البته مي دانيم كه نهادهاي رسانه هاي گروهي نيستند كه برخورد ما را با واقعيت تعيين مي كنند. نهادهاي ديگري مثل مك دونالد همه به هم معتقدند و در يك گروه قرار مي گيرند. بنابراين كليت اين مجموعه اولين نقش را در جامعه امروز ايفا مي كند.
در حال حاضر دو نفر در جهان هستند كه بيشترين تعداد عكس هايي كه گرفته مي شود را خريداري مي كنند. دو نفر از ثروتمندترين ها بيل گيتس و مارك همراه چند ثروتمند ديگر در حال خريد همه آرشيوها و كلكسيون هاي عكاسي در دنيا هستند تا اين قضيه مركزيت پيدا كند. در شرايط فعلي سياستمداران نيز تصميمات شان را با همراهي و هماهنگي اين شركت ها انجام مي دهند.
به گزارش ايسنا، به اعتقاد وي شركت هاي چندمليتي امروز تاثير بسيار زيادي در تصميم گيري هايي كه درباره كشورهاي ديگر رخ مي دهد دارند.
اين هنرمند عكاس اضافه كرد: علت كار گيتس نگهداري و حفظ كلكسيون عكاسي با اسناد تاريخي بودن آنهاست. تا قبل از اين وضعيت اينها اسنادي عمومي بود و در كتابخانه ها در دسترس دانشجويان و محققان قرار مي گرفت، اما ديگر اين گونه نخواهد بود. از اين پس تنها بيل گيتس و شركت او تصميم مي گيرند كه كدام عكس از شركت خارج شود. بنابراين تاريخ بصري بشر به دست يك شخص كنترل مي شود. اين اتفاق در جهان دموكراسي رخ مي دهد و ما نمي توانيم كاري انجام دهيم.
شهيدالاعلم با اشاره به صحنه سازي فتوشاپ يا امكان عكاسي و نيز نشان دادن عكسي ساختگي كه برگزيده جايزه پوليتزر نيز شده بود، عنوان كرد: با چنين وضعيتي وجدان كاري ما در مورد اين كه عكاسي چيست و چه چيزي آن  را شكل و معنا مي دهد، بايد زير سؤال رود.
به گفته او تاثير يك عكس تنها با خود عكس نيست، بلكه مالكان آن هم كنترل كننده تاثير عكس هستند.
وي سپس به اين نكته كه پذيرش عرف جامعه درباره نمايش يك عكس از اهميت ويژه اي برخوردار است، به عنوان نمونه به عكس هاي جسد پرنس دايانا اشاره كرد. او كه عكاس حاضر بر حادثه اي بود كه منجر به مرگ پرنس دايانا شده بود، افزود: تصوير ارزشمندي از دايانا در جامعه انگليسي زبان وجود دارد كه از نظر آنها نبايد نابود شود. بنابراين هيچ كس عكس جسد وي را نديد و هيچ كدام از ما اعتراض نكرديم كه سانسور است.
او عكاسان را به شكلي شريك در داد و ستد بدبختي در دنيا دانست و همچنين با نمايش نمونه هايي به نمايش رمانيك و احساساتي كردن شكل بدبختي اشاره كرد. وي با اشاره به اخلاق، سانسور، نقش اديتور عكس و توجه به پيشينه يك عكس، به چگونگي استفاده از ابزارهاي مختلف عكاسي براي بيان حرفي متفاوت اشاره كرد.

حل اختلاف نظر يك قرني به كمك DNA
شايد كلمب در كارائيب دفن نشده باشد
018633.jpg
نادر شاكرين- قرن ها پيش كاشفان امپراتوري اسپانيا به طور اتفاقي از قاره آمريكا سر درآوردند. بر اساس روايتي تاريخي كريستف كلمب اولين كسي بود كه قاره آمريكا را پيدا كرد. داستان كشف اين قاره و زندگي اين سياح بارها به زبان هاي مختلف نقل شده است اما پس از مرگ براي جنازه اين مرد اتفاقاتي افتاد كه احتمالا تاكنون از آنها آگاهي نداريد. جسد كريستف در بيستم مه سال 1506 در والادوليه، شهري در اسپانيا دفن شد.
او وصيت كرده بود كه پس از مرگ، مقبره اي در بهشت خودش آمريكا، آرامگاه ابدي او شود. اما در آن زمان هيچ كليسايي در آمريكا آنقدر اعتبار نداشت كه اين كار را انجام دهد. پس از 3 سال باقيمانده جسد كريستف به صومعه اي در لاكارتويا Lacartuja محلي نزديك شهر سويل Seville منتقل شد. از سوي ديگر در سال 1537، ماريادي روجاس تولدو، بيوه ديگو- پسر كريستف- استخوان  هاي شوهر و پدر شوهرش را به كليسايي در سانتو دومينگوSanto Domingoپايتخت فعلي جمهوري دومنيكن فرستاد تا درآنجا دفن شود. در سال 1795 به تصميم پادشاه اسپانيا جسدي كه به نظر مي  آمد متعلق به كريستف است به هاوانا در كوبا فرستاده شد. علت اين بود كه در آن زمان اسپانيا جزيره هيسپانيولاHispaniola را به فرانسه تسليم كرد و پادشاه نمي  خواست كه كالبد كاشف بزرگش در دست بيگانگان باشد. يك قرن بعد يعني در سال 1898 پس از جنگ اسپانيا- آمريكا جنازه كريستف دوباره به سويل بازگشت. در سال 1877گروهي از كارگران، سرگرم كندن زميني در سانتو دومينگو بودند كه جعبه اي سربي پيدا كردند. درون جعبه مقداري استخوان و يك نوشته وجود داشت كه متن آن چنين بود: مرد شاخص و بزرگ دون كريستوبال كولون. با وجوداين جعبه به نظر مي  رسيد كه اسپانيايي ها، استخوان هاي شخص ديگري را به جاي كريستف با خود برده بودند.
اكنون، پس از سال ها، پژوهش روي اين مساله به مدد فن آوري جديد ميسر شده است. يك گروه از محققان نمونه هاي DNA را از استخوان هاي 500 ساله استخراج كرده  اند. محل نمونه برداري سويل اسپانياست و جنازه هاي مورد مطالعه متعلق به كريستف و نزديكانش است. اين پژوهش بخشي از برنامه مطالعاتي است كه از دو سال پيش آغاز شده است تا به اختلاف نظر 100 ساله در مورد محل دفن كريستف پايان دهد. مشكل اصلي، تجزيه شدن DNA به مرور زمان است. از مجموع نمونه هاي به دست آمده 80 درصد غيرقابل استفاده است و تنها 20درصد آن قابليت  آزمايش را دارد. براي تجزيه و تحليل قسمت به درد نخور به فن آوري هاي جديدي احتياج است. خوزه آنتونيو لورنته، كارشناس ژنتيك اين تيم پژوهشي مي  گويد: نمونه هاي تجزيه شده و از بين رفته است و ما مقدار زيادي DNA براي آزمايش در دست نداريم. وضعيت ما مانند نيمه بازي فوتبال است. امتياز يك بر صفر است اما نمي  توان نتيجه گرفت كه تا آخر اينگونه خواهد بود. تيم پژوهشي به همت لورنته، از دو معلم دبيرستان و يك انسان شناس تشكيل شده است. آنها پس از حفاري سه دسته نمونه DNA استخراج كردند. دسته اول متعلق به جنازه اي بود كه تصور مي شود كريستف است. دسته دوم مربوط به جسد هرناندو، پسر ديگو، كريستف است و دسته آخر از باقيمانده هاي ديگو، برادر كريستف برداشته شده است. هر سه جنازه در سويل مدفون شده اند پيكر ديگو دريك دير خاك شده بود و جسدهاي پدر و پسر هم در يك كليسا دفن شده بودند. هرناندو كليد حل اين معماست زيرا جسد وي بعد از سال 1539 كه به خاك سپرده شد، هرگز جابه جا نشد. حال آنكه كريستف و ديگو بارها نبش قبر شده اند و احتمال دارد در اين نقل و انتقالات جنازه ها اشتباه شده باشد. البته هنوز يك حلقه مفقود ديگر هم در شواهد ومدارك وجود دارد و آن چيزي نيست جز نمونه DNA استخوان هاي مردي كه در سانتو دومينگو مدفون است. تحقيقات هنوز پايان نپذيرفته و در نيمه راه است. نتيجه هر چه باشد، محل دقيق  قبر كريستف كلمب را مشخص خواهد كرد.

زاويه روز
گردشگران در لبنان، ركورد شكستند
018744.jpg
وزير گردشگري لبنان جمعه اعلام كرد: شمار گردشگران اين كشور اواخر ماه سپتامبر از مرز يك ميليون نفر گذشت كه اين رقم معادل شمار همه گردشگراني است كه سال 2003 از اين كشور ديدن كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيروت، علي عبدالله وزير گردشگري لبنان در مراسم گشايش نشست گردشگري و سفر در بيروت با بيان اين مطلب گفت: تا اواخر ماه اوت 943 هزار گردشگر به لبنان سفر كردند كه اين رقم 31 درصد بيشتر از رقم شمار گردشگران در همين مدت در سال گذشته و بيش از شمار گردشگران در 9 ماه نخست سال 2003 است.
سال گذشته بيش از يك ميليون گردشگر كه بيشتر آنها عرب بودند از لبنان بازديد كردند كه اين رقم در 30 سال اخير به ويژه از زمان پايان جنگ داخلي در اين كشور بي  سابقه است.
لبنان كه پيش بيني مي  كند تا پايان امسال پذيراي يك ميليون و 300 هزار گردشگر باشد پيش از آغاز جنگ اولين جاذبه گردشگري در جهان عرب به شمار مي  رفت.
رئوف ابوزكي- مدير مسوول نشريه اقتصادي الاقتصاد و الامل و برگزار كننده نشست گردشگري در لبنان- افزود: سرمايه گذاري در بخش گردشگري در خاورميانه احتمالا تا سال 2012 افزايش خواهد يافت و به 180 ميليارد دلار خواهد رسيد كه اين موضوع موجب ايجاد فرصت شغلي براي 3 ميليون نفر خواهد بود.
نشست گردشگري در لبنان هفتم تا نهم اكتبر با حضور حدود 800 نفر برگزار شد.

اشكوب
بنيانگذار كمربند سبز برنده نوبل صلح 
وانگاري ماتاي كنيايي از طرفداران محيط زيست و برنده جايزه صلح نوبل سال 2004 روز جمعه اعلام كرد حمايت از محيط زيست رابطه نزديكي با برقراري صلح دارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از اسلو، ماتاي در گفت وگو با راديو تلويزيون نروژ تصريح كرد: علل بوم شناختي از جنبه هاي مهم صلح به شمار مي رود زيرا هنگامي كه منابع محيط زيست شروع به ناياب شدن مي كند براي به دست آوردن آن با هم مبارزه مي كنيم.
او افزود: ما نهال صلح را براي حال و آينده مي كاريم. خانم ماتاي كه 64 سال دارد در سال 1977 جنبش كمربند سبز را تاسيس كرد كه مهمترين طرح كاشت درخت در آفريقاست و هدف از آن ارتقاي تنوع زيستي و ايجاد شغل براي زنان و بها دادن به آنان در جامعه است. با توجه به فعاليت هاي ماتاي در مبارزه با نابودي جنگل ها كه از عوامل خشكسالي و فقر مردم بومي آفريقاست بيش از 30 ميليون درخت در كنيا كاشته شده است و بيش از ده ها هزار نفر كه اغلب آنان را زنان تشكيل مي دهند در نهالستان هايي كه در چارچوب اجراي اين طرح به وجود آمده اند، كار مي كنند.

كوتاه تر از گزارش
سيد حسين غضنفري 
اعتراض اوليا به عكس جورج بوش 
018807.jpg
معلم يكي از مدارس آمريكا مجبور شد تا پس از اعتراض چند نفر از والدين دانش آموزان عكس جورج بوش را از يك بورد آموزشي پايين بياورد. اين والدين اصرار داشتند تا به جاي عكس بوش عكس جان كري در بورد آموزشي قرار بگيرد. اما در پايان كه اين درگيري بالا گرفت، ناظم مدرسه از معلم خواست تا عكس بوش را پايين بياورد و وي را از مدرسه اخراج كرد. اين هم بود از ديگر ثمرات بوش!
مادر بي خيال 
018810.jpg
فلوريدا - يك مادر آمريكايي به جرم تنها گذاشتن فرزند خردسالش در خانه و همراه داشتن ماري جوانا دستگير شد. اين مادر مهربان و دلسوز! به خاطر استعمال ماريجوانا براي مدتي دختر چهار ساله اش را تنها در خانه گذاشت تا به عيش و نوش خود بپردازد. در همين حين فرزند خردسالش با بازي با شمع هاي روشن، خانه را به آتش كشيد. رهگذران كه شاهد خروج دود از پنجره هاي خانه بودند، ماموران آتش نشاني را مطلع كردند. اين اولين باري نيست كه اين مادر، فرزند خود را تنها در خانه مي گذارد.
فرودلوفتانزا به اجبار اسرائيل 
018813.jpg
هواپيماهاي نظامي اسرائيل يك فروند هواپيماي مسافربري خطوط لوفتانزاي آلمان را مجبور كردندتا در قبرس فرود بيايد. اين هواپيما كه قرار بود در تل آويو فرود بيايد، پس از آنكه در يك تماس تلفني گفته شد كه بمبي در آن كار گذاشته شده است، به زور جنگنده هاي اسرائيل در قبرس فرود آورده شد. سخنگوي شركت لوفتانزا در اين باره گفت كه دولت آلمان به اين شركت اطمينان داده بود كه اين تهديد جدي نيست. اين سومين تهديد هواپيماها به بمبگذاري طي 10 روز گذشته است.

چارچوب
جشن 120 سالگي تايپه 
018756.jpg
هشت ژنرال جنگجويان ويژه الهه شهر هستند. آنها پيشاپيش ارابه الهه حركت مي كنند و مسير را از شر پليدي ها پاك مي كنند. هفته گذشته جشنواره هنر تايپه گشايش يافت. اين مراسم كه به مناسبت صد و بيستمين سالگرد تايپه برگزار مي شود تا پايان اكتبر ادامه مي يابد. به مناسبت افتتاحيه جشنواره گروهي از هنرمندان گرد هم آمدند و فضاي شهر را براي تولد پديده اي فرهنگي آماده كردند. هشت مرد بازيگر لباس هشت ژنرال را به تن كردند و راه را آماده ورود خداي شهر تايپه كردند. ژروم فارو عكاس خبرگزاري آسوشيتد در مسير خداي شهر حاضر شد و تصوير هشت ژنرال را در چارچوب ضبط كرد.

سرقلم
ممنوعيت حجاب در همسايه فرانسه 
مجلس ايالت هسن آلمان به عنوان نخستين ايالت اين كشور، قانوني را تصويب كرد كه به موجب آن كارمندان دولت به جز مسيحيان از رعايت مظاهر ديني و سياسي منع شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر از برلين، اين قانون كه با اكثريت مطلق اعضاي فراكسيون حزب دموكرات مسيحي - حزب حاكم ايالتي - تصويب شد، كارمندان زن را از رعايت حجاب در دواير دولتي اين ايالت منع كرده است. فرانس يوزف يونگ، رئيس فراكسيون اكثريت دموكرات مسيحي در مجلس ايالتي هسن گفت: روسري اسلامي با قوانين آزاديخواهانه و دموكراتيك ما هماهنگي ندارد و حجاب به نماد سياسي مبارزه اصولگرايان تبديل شده است، بنابراين تصويب اين قانون ضروري بود.
رئيس فراكسيون اكثريت دموكرات مسيحي در مجلس ايالتي هسن افزود: كارمندان زن به قانون اساسي سوگند وفاداري خورده اند و اگر كارمندي به رعايت حجاب اصرار ورزد، مخالف نص قانون اساسي عمل كرده است.
نمايندگان احزاب دموكرات آزاد، سبز و سوسيال دموكرات در اين ايالت عليه اين قانون راي دادند.
رئيس فراكسيون اقليت سوسيال دموكرات در مجلس ايالت هسن تاكيد كرده است، ممنوع كردن رعايت حجاب براي كارمندان زن و قائل شدن امتيازات ويژه براي مظاهر مسيحي با اصل آزادي اديان در قانون اساسي منافات دارد.
حزب سبز نيز با انتقاد از اين قانون اعلام كرد: ممنوع شدن حفظ روسري، بي طرفي دولت را در برابر اديان از ميان برمي دارد و اين حزب معتقد است بالاخره پس از فرانسه، نوبت به آلمان رسيد تا با اسلام و مظاهر آن كه يكي از آنها حجاب است، مبارزه كند. درصد زيادي از جمعيت آلمان مانند فرانسه، مسلمان هستند و البته اين افراد برخلاف نژاد الجزايري كشور همسايه اش، ترك هستند. ترك هاي مسلمان در حفظ ظواهر ديني بسيار كوشا هستند و اين تصميم دولت آلمان تبعات منفي  را متوجه آن كشور خواهد كرد.

دكه
018759.jpg
بابابزرگ، مي شه برامون از قبل ازتوفان 2004 قصه بگي 
بعدازظهر است و بعد از يك عالمه كار، رفتن به يك كافه واقعا مي چسبد. وارد پاتوق هميشگي تان مي شويد و در گوشه اي مي نشينيد. روزنامه نگاري پرتغالي كه براي روزنامه نيوز كار مي كند چند ميز آن طرف تر مشغول نوشتن گزارش درباره اصلاحات فوري مورد درخواست رئيس جمهوري كشورش است. كنار پنجره مردي با سر باندپيچي شده نشسته است گويا دختر او يكي از 35 كشته انفجار مصر است. زني با تلفن صحبت مي كند و مرتب عطسه مي كند. او در مكالمه اش مي گويد كه به واكسن سرماخوردگي احتياج زيادي دارد. ناگهان در باز مي شود و پسري با لباس خيس وارد مي شود. او تي شرت ديلي اكسپرس بر تن دارد و پس از ديدن نقشه احتمالي سيل از شدت هيجان در جوي آب افتاده است. ديدن پسرك شما را به ياد كاريكاتوري مي اندازد.
018753.jpg
018750.jpg
018747.jpg
018600.jpg

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
طهرانشهر
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |