شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۲۷ - Oct 16, 2004
امام علي(ع): كمرم را شكسته است داناي پرده در بي پروا،
و نادان عبادت پيشه بي محتوا.
نهـج البلاغه
امروز با حافظ
حقه مهر بدان مهر و نشان است كه بود
گوهر مخزن اسرار همان است كه بود
لاجرم چشم گهربار همان است كه بود
عاشقان زمره ارباب امانت باشند
تازه هاي دنياي رسانه ها
سنجاقي كه اگر در بدن فرد قرار گيرد جزئيات فعاليت او را مخابره مي كند
صفحه اول شماره هاي پنجشنبه و جمعه روزنامه هاي آمريكا گزارشي را نشان مي داد كه حكايت داشت سازمان ملي دارو و غذاي اين كشور (اف. دي. ا) بر استفاده از «وري چيپ» كه يك دستگاه جمع آوري اطلاعات از بدن و حركات آن است مهر تأييد گذارده است. اين دستگاه سنجاق مانند در زير پوست قرار مي گيرد و بيماري ها و بي نظمي هاي بدن را به پزشك مربوط مخابره مي كند و يا هنگام انتقال فرد به بيمارستان و خواندن اطلاعات جمع آوري شده در آن، بيماري و وضعيت بيمار سريعاً روشن مي شود. فرد دارنده آن هم مي تواند با استفاده از دستگاه خواننده اطلاعات (گيرنده ويژه) هر آن از وضعيت بدن خود اطلاع يابد و مراقبت كند. در همان يكي ـ دو روز اول پس از تصويب به كارگيري اين «وري چيپ»، هفت هزار دستگاه آن به فروش رفته است. خريداران تاكنون در ميان ثروتمندان مبتلا به بيماري قند و مستعد به حمله قلبي و سكته مغزي و بيماري آلزايمر بوده اند. طبق گزارش همين روزنامه ها انجمن هاي دفاع از حقوق مدني شهروندان دست به اعتراض زده اند كه بايد با وضع قانون ،استفاده از اين دستگاه توسط پليس و مأموران امنيتي محدود شود زيرا كه با قرار دادن آن در بدن يك مظنون مي توان بدون اطلاع قبلي اين فرد به مسير حركت او، غذائي كه مصرف مي كند و عاداتش پي بردكه خلاف حقوق مدني افراد است. اين انجمن ها از آن نگرانند كه فرد پس از يك حادثه تعمدي و يا اتفاقي به بيمارستان منتقل و در حال بيهوشي به خواست پليس اين دستگاه در بدن او قرار داده شود و يا اين كه در حال خواب با دارو بيهوش گردد و اين دستگاه در بدنش جاسازي شود و گرنه نصب دستگاه با اطلاع فرد و موافقت او ايرادي نخواهد داشت.
هشدار به كساني كه مي خواهند داراي مقام سياسي شوند
ديروز برخي از روزنامه ها هشدار يك استاد علوم سياسي آمريكا به كساني را كه مي خواهند در آينده مقام سياسي مهم داشته باشند چاپ كرده بودند. اين استاد آمريكايي كه در دانشگاه هاي اروپا هم تدريس مي كند گفته است: ايرادهايي كه به جان كري گرفته مي شود و حزب دمكرات آمريكا بايد با هزينه كردن ميليون ها دلار تأثير آنها را برطرف سازد بايد درسي به كساني باشد كه از جواني در انديشه ورود به امور سياسي و احراز مقامات مهم هستند. بايد بدانند كه نبايد كاري كنند كه فردا خوراك انتقاد به ديگران بدهند. در قديم، گذشته افراد و پرونده هاي ايشان به آساني و سرعت قابل دستيابي نبود اما امروز همه چيز در حافظه كامپيوترها و فيلم و عكس و آرشيو روزنامه ها كه در سي دي. قرار گرفته و قابل جستجوي موضوعي هستند وجود دارد و در كوتاهترين مدت مي شود به زواياي زندگي و گذشته يك فرد و انتقادها و شكاياتي كه از او شده و حرف هايي كه زده و يا نوشته است پي برد. اين است كه فرد جوياي مقام سياسي و نام، بايد از جواني مراقب اعمال خود باشد. ايرادهاي وارده به جان كري آرايي است كه در جلسات سنا به وضع ماليات تازه و... داده و حرف هايي است كه زده است كه با حرف هاي امروز او و وعده هايش متفاوت است. يا اين كه به بوش برچسب مي زنند كه از تماس با مردم اجتناب مي كند . به نقل از اين استاد نوشته اند، مخالفان يك نامزد انتخابات پارلماني رفته و سابقه خلاف هاي رانندگي او را كه در كامپيوتر است به دست آورده و در روزنامه هاي محل آگهي كرده و از مردم پرسيده اند: آيا كسي كه مراقب رانندگي كردنش نيست، مي تواند از منافع شما مراقبت كند؟

برگي از تاريخ
رصدخانه ديلمي ايران آغار بكار كرد
شانزدهم اكتبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: سال ۱۵۰۰ميلادي «وان هو» يكي از مقامات وقت چين در يك آزمايش پرواز به فضا جان خود را از دست داد. در سال ۱۵۱۵ (۱۴ اكتبر) درياسالار پرتغالي آلفونس دا آلبوكركي (آلبوكرك) در آن زمان كه ايران فاقد قدرت دريايي بود با كشتي توپدار و نيروي تفنگدار وارد تنگه هرمز شد و بعداً جزاير استراتژيك آن ناحيه را تصرف كرد. در سال ۱۷۹۳ ماري آنتوانت همسر پادشاه سابق فرانسه و خواهر امپراتور اتريش كه در دادگاه انقلاب فرانسه به اعدام محكوم شده بود با گيوتين گردن زده شد. در سال ۱۸۴۴ نيچه فيلسوف آلماني به دنيا آمد. در سال ۱۹۲۷ نخستين چاه نفت عراق در كركوك به نفت رسيد و دشواري هاي اين كشور ازجمله چند كودتا و جنگ داخلي و جنگ جاري نتيجه همين نفت بوده است. درسال ۱۹۴۳ (دوران جنگ جهاني دوم) وزيران امورخارجه آمريكا و انگلستان كه با شوروي ايران را در اشغال نظامي داشتند به تهران آمدند تا مقدمات نشست سران اين سه كشور را كه درجنگ بر ضد آلمان و ژاپن با هم متحد بودند در پايتخت وطن ما فراهم سازند. در سال ۱۹۴۵ «پير لاوال» كه در زمان اشغال فرانسه، مدتي نخست وزير اين كشور معروف به «دولت ويشي» بود و با هيتلر از در سازش درآمده بود به همين جرم اعدام شد. در سال ،۱۹۴۶ نه تن از ده محكوم دادگاه نورنبرگ از جمله فون ريبنترپ وزير امورخارجه دولت هيتلر در محوطه زندان نورنبرگ به دار آويخته شدند. در سال ۱۹۶۱ سازمان عفو بين الملل كه هدف هاي آن در مه ۱۹۶۱ به تصويب هيأت مؤسس رسيده بود آغاز به كار كرد. در سال ۱۹۶۴ چين دندان اتمي در آورد. در سال ۱۹۶۴ دفتر سياسي حزب كمونيست شوروي نيكيتا خروشچف را از همه سمت هايش در دولت و حزب بركنار كرد. در سال ۱۹۹۷ «آرتر جيمز ميچنر» نويسنده و مؤلف بزرگ در ۹۰ سالگي از اين دنيا رفت.
اينك برگ امروز: آغاز به كار رصدخانه ديلمي ايران به مديريت ابوسهل كوهي طبري را ۱۵ اكتبر سال ۹۸۷ ميلادي نوشته اند. ابوسهل پسر رستم در زمان خود از رياضي دانان برجسته و به رموز فضا و علم هيأت آشنا بود و كار «رصد» ستارگان را از همين روز آغاز كرد. اين رصد خانه كه چند رياضيدان ديگر در آن به كار سرگرم شده بودند به تصميم و هزينه شرف الدوله ديلمي از اميران اين دودمان بنام ايراني ساخته شده بود.
www.iranianshistoryonthisday.com

نمايشنامه قاتل در فرهنگسراي نياوران
جلسات نمايشنامه خواني فرهنگسراي نياوران، ويژه فصل پاييز با روخواني دو نمايشنامه قاتل و بيمار هاري به كارگرداني بهزاد صديقي، آغاز مي شود.
به گزارش ايسنا، اين جلسات ساعت ۱۶ روزهاي ۲ و ۳ آبان ماه درفرهنگسراي نياوران برگزار مي شود.
قاتل عنوان نمايشنامه اي است نوشته گاليك فركي كاراپتيان كه آندرانيك خچوميان آن را ترجمه كرده و توسط مجيد علم بيگي، ساسان پارسي و وحيد خانه ساز روخواني مي شود.
بيمار هاري نيز نمايشنامه اي است كه بهزاد صديقي، خود، آن را نوشته و توسط فريبا خادمي و مجيد علم بيگي روخواني مي شود.
در برنامه هاي آينده اين فصل، نمايشنامه هايي توسط قطب الدين صادقي، ميهن بهرامي، كامران ملك مطيعي، عباد نظري، كرامت روساز، دكتر بني اردلان و... روخواني مي شوند.

كاريكاتوريست هاي برنده در جشنواره پكن
چنانكه در خبرهاي روز چهارشنبه خوانديد، ۱۲ جايزه مسابقه بين المللي كاريكاتور پكن به كاريكاتوريست هاي ايراني رسيده است. اسامي برندگان ايراني اين جشنواره به شرح زير است: ابوالفضل محترمي در بخش كارتون، علي هنرور در بخش تصويرسازي و مهران عطايي زاده در بخش تصويرسازي بدون كلام جوايز اول را به خود اختصاص دادند.
افشين سبوكي در بخش كاريكاتور چهره مقام دوم را بدست آورد و جمال رحمتي نيز مقام سوم بخش كارتون را از آن خود كرد.
هيات داوران همچنين جوايزي را به محمدحسين نيرومند و محمدامين آقايي، در بخش كارتون اهدا كردند.
جايزه ويژه بخش تصويرسازي نيز به كامبيز درم بخش و محسن زارع از ايران تعلق گرفت. جايزه ويژه بخش تصويرسازي بدون كلام به بهرام عظيمي اهداء شد. علي رادمند و بهار موحد بشيري نيز در كاريكاتور چهره موفق به دريافت جايزه ويژه شدند.

فرهنگسراي دكتر زرين كوب ساخته مي شود
با اختصاص ۲۵۰۰ متر زمين در يكي از بوستانهاي شهر بروجرد، فرهنگسرايي به نام دكتر عبدالحسين زرين كوب ساخته مي شود.
اين خبر در مراسم پاياني كنگره بزرگداشت دكتر زرين كوب كه ۲۲ و ۲۳ مهرماه در شهر بروجرد برگزار شد، از سوي مسئولان آموزش و پرورش شهرستان بروجرد اعلام شد.

بهارستان
من همان اندازه
دلواپس شادماني توام
كه تو
دلواپس شادماني من
اگر تو خاطر آسوده نداشته باشي
من هم آسوده خاطر نخواهم بود
جبران خليل جبران - مجيد روشنگر

معرفي داوران اولين دوسالانه پوستر جهان اسلام
اعضاي هيأت داوران اولين دوسالانه پوستر جهان اسلام كه به همت فرهنگسراي هنر برگزار مي شود انتخاب شدند.به گزارش خبرگزاري «مهر» براساس اعلام روابط عمومي فرهنگستان هنر، هيأت داوران اين دوسالانه متشكل از فوكودا، آلن لوكرنك، احمد معلي، مرتضي مميز، آيدين آغداشلو، مصطفي گودرزي و حبيب ا... صادقي خواهد بود.اولين دوسالانه پوستر جهان ۲۷ آبان ماه در مركز فرهنگي هنري صبا افتتاح خواهد شد.

پاسخ به پرسش پزشكي
اوستيوپروسيس
از دكتر روزنفلد درباره اخطارهاي تازه كه بيماري «اوستيوپروسيس» حمله خود به ميانسال ها را آغاز كرده است سئوال شده و او گفته است كه دليل آن عدم توجه نسل هاي جوان و ميانسال به اهميت ويتامين ها و مواد معدني در غذاها و تنبلي افراد و استفاده از اتومبيل و اجتناب از آفتاب و زندگي در محيط دود سيگار و مصرف الكل است. اين بيماري مربوط به نازك شدن و شكننده شدن استخوان ها، در قديم اختصاص به زنان سالخورده داشت كه بعداً مردان سالخورده را هم شامل شد و هرچه كه بر ميزان استفاده از اتومبيل و بي رغبتي به آفتاب و ورزش كمتر و اشتياق به خوردن غذاي آماده بيشتر شد سنين پايين تر را هم دربر گرفت، به گونه اي كه اخيراً رئيس نظام پزشكي آمريكا و پيش از او كارشناسان سازمان جهاني بهداشت و همچنين دفتر نظام پزشكي سوئد مجبور به دادن هشدار شده اند كه مردم بر خوردن ميوه و يا ويتامين «ث» بيافزايند و كلسيم بيشتري وارد بدن خود كنند و هر روز در آفتاب قرار گيرند تا ويتامين «د» به جذب كلسيم كمك كند و با ورزش كردن و داشتن تحرك مانع نازك شدن استخوان ها و شكننده شدن آنها شوند كه زندگاني را سخت و مشكل خواهد ساخت. افرادي كه جثه كوچكتر دارند و نيز بانوان بايد دقت بيشتري كنند و بدنشان با كمبود ويتامين «ث»، كلسيم، ويتامين «د» رو به رو نباشد و ورزش را ترك نكنند. الكل و سيگار و هواي آلوده و تنبلي از عوامل اوستيوپروسيس هستند. مصرف داروهاي كورتيزوني هم به ايجاد اين بيماري كمك مي كند. البته سرطان نيز باعث شكننده شدن استخوان ها مي شود. سالخوردگان بايد دقت كنند كه بر زمين نخورند و بهتر است حتي اگر نياز ندارند از عصا استفاده كنند و از موانعي چون جوي نپرند.

برگزيدگان جشنواره فيلم وارش معرفي شدند
برگزيدگان چهارمين جشنواره فيلم وارش، در بخشهاي مختلف داستاني، مستند، پويانمايي و تجربي معرفي شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، مراسم اختتاميه جشنواره بين المللي فيلم وارش، با حضور ده ها تن از سينماگران و فيلم سازان جوان كشور در محل مجتمع بزرگ سينمايي برگزار شد.
بر اساس اين گزارش، در بخش آثار داستاني، تنديس جشنواره به همراه لوح زرين و پنج ميليون ريال جايزه نقدي به فيلم روايت مرگ نازلي از زبان يك جنگير عاشق ساخته جواد امامي اهدا شد.
همچنين دو ديپلم افتخار به فيلم هاي جنگ زميني ساخته رايا نصيري و راه رفتن در مه ساخته مجيد برزگر در همين بخش اهدا شد. در بخش آثار مستند، تنديس جشنواره به همراه لوح زرين و پنج ميليون ريال جايزه نقدي به فيلم آقايان پرنده ساخته رضا بهرامي نژاد و ديپلم افتخار اين بخش نيز به فيلم در دامان سرخ كوه ساخته محمد رضا وطن  دوست تعلق گرفت.
در بخش آثار تجربي، فيلم من پاك كننده هستم ساخته كياوش انوري، لوح زرين و تنديس جشنواره را از آن خود كرد.
اين در حالي است كه ديپلم افتخار اثر تجربي به فيلم دوباره باران ساخته محمود سعيدي اهدا شد.
در بخش آثار پويا نمايي، تنديس جشنواره به همراه لوح زرين و پنج ميليون ريال جايزه نقدي كله كدو ساخته سعيد پنجي اهدا شد و سهيلا نيك سرشت با فيلم اينجا پرنده بود ديپلم افتخار را به خود اختصاص داد.
همچنين برترين هاي بخش فيلم اول و دوم جشنواره به اين ترتيب معرفي شدند: تنديس جشنواره به همراه لوح زرين و سه ميليون ريال جايزه نقدي به فيلم مستند ترانه گمشده ساخته مهتا فيلم فروشان، دو ديپلم افتخار به فيلم هاي مستند نفت سفيد ساخته محمود رحماني و سايه غبار ساخته سيد محمد صادق جعفري اهدا شد.
همچنين تنديس جشنواره به همراه لوح زرين و سه ميليون ريال جايزه نقدي به فيلم داستاني سنگر روبرو ساخته بايرام فضلي تعلق گرفت و ديپلم افتخار اين بخش به فيلم داستاني بادهاي ملايم كار مهرشاد كارخاني اختصاص يافت.
انيميشن قطار ، ساخته بابك نظري هم تنديس جشنواره به همراه لوح زرين و سه ميليون ريال جايزه نقدي را ربود. در اين جشنواره هوشنگ خوب  بخت، تهيه كننده فيلم ۴۸ ساعت مرخصي براي گروهبان، بايرام فضلي و بهزاد خدا ويسي تهيه كننده مشترك فيلم سنگر روبرو و هاله چهله زاده تهيه كننده فيلم سپيده و سياه لوح زرين بهترين تهيه كنندگي را به نام خود ثبت كردند.

برگزيدگان مهرگان رمان كودكان و نوجوانان و علم معرفي شدند
برگزيدگان كتابهاي رمان، كودك و نوجوان و علم جايزه مهرگان، پنج شنبه گذشته با حضور چهره هاي نامي ادب و فرهنگ در محل پكا اعلام شد.
به گزارش همشهري، رمان «نامها و سايه ها» اثر محمدرحيم اخوت، نويسنده اصفهاني جايزه اول رمان مهرگان را از آن خود كرد.
داستان نامها و سايه ها كه از سوي نشر آگه منتشر شده بود، سرگذشت سه نسل است كه از اواخر قاجار شروع و به امروز ختم مي شود. نويسنده در اين رمان كه از يك پيشگفتار و ۱۲ فصل تشكيل شده است، با استفاده از شيوه هاي روايي و نثرهاي متفاوت، كه هر يك از آنها به يكي از راويان اختصاص دارد، داستان را به پيش مي برد.
از اخوت، پيش از اين داستان « تعليق» نيز به عنوان اثر تقديري جايزه مهرگان سال ۱۳۷۸ شناخته شده بود.همين گزارش حاكيست كه در بخش كودكان و نوجوانان كتاب «هزار و يك سال» اثر شهريار مندني پور (نشر آفرينگان) جايزه نخست را از آن خود كرد.
مندني پور كه پيش از اين با داستان بلند «اسم راز» در اين زمينه تجربه آموزي كرده بود در داستان «هزار ويك سال» كه علاوه بر نوجوانان حيطه بزرگسالان را هم دربرمي گيرد، ماجراي كمك دهي ۱۵ ستاره به آدميان را بستر كتاب خود قرار داده است.
در بخش كتابهاي علمي نيز كتاب علوم محيط زيستي، نوشته دانيل شيراس با ترجمه محمدرضا داهي و علي معلمي اهدا و از محمدحسين جزيره اي به خاطر كوششهاي زيست محيطي اش تقدير كند.

پس از آتشي، منزوي، ترنج، پناهي، زرين كوب و... برگزار مي شود
مراسم بزرگداشت بزرگان ادب و هنر
مراسم بزرگداشت بزرگان فرهنگ و هنر كشور همچون محمدعلي اسلامي ندوشن، سيدجلال آشتياني، محمدعلي بهمني، محمدعلي صنعتي، سلمان هراتي و كيومرث صابري فومني در نقاط مختلف كشور برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين برنامه هاي گراميداشت، به همت معاونت امور مجلس و هماهنگي امور استان هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، به ترتيب در استان هاي: يزد (اسلامي ندوشن)، مركزي (آشتياني)، بندرعباس (بهمني)، كرمان (صنعتي)، مازندران (هراتي) و گيلان (صابري فومني «گل آقا») برگزار خواهد شد.
پيشتر، مراسم گراميداشت كساني چون آيت الله بلادي و منوچهر آتشي در بوشهر، عباس زرياب خويي در آذربايجان غربي، عبدالرحمان شرفكندي در مهاباد كردستان، حسين منزوي در زنجان، آيت الله فقيهي در قم، حسين پناهي در ياسوج كهكيلويه و بويراحمد، تيمور ترنج در شهركرد چهارمحال و بختياري و عبدالحسين زرين كوب در بروجرد لرستان، از سوي معاونت مجلس و هماهنگي امور استان هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شده بود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
صبح روز بعد
به پرواز ساعت ۱۹ نرسيد. آن شب پدر شد و به بخت خود لعنت فرستاد كه شب تولد فرزندش حضور نداشت. صبح روز بعد در خبرها شنيد كه پرواز شماره ۷۵۳ سقوط كرده است. بليتش را نگاه كرد: شماره پرواز ۷۵۳ بود.
هاله مشتاقي نيا

گشتي در دنياي خبرها
معترضان به لاغري
بانكوك: ۴۰۰ نفر از خدمه يك باشگاه مشهور گلف در تايلند در برابر ساختمان وزارت كار اين كشور تجمع كردند.صاحب اين باشگاه به اين ۴۰۰ خدمه چاق هشدار داده است در صورتي كه تا دو هفته ديگر، پنج كيلوگرم وزن كم  نكنند از كار بر كنار خواهند شد.با توجه به اين كه اغلب سياستمداران سرشناس كشور تايلند به اين باشگاه گلف مراجعه مي كنند، رئيس باشگاه خواهان خدمه اي است كه از نظر فيزيكي در شرايط استاندارد قرار داشته باشند.كاركنان معترض معتقدند كم كردن ۵ كيلوگرم طي دو هفته غيرممكن است.
گشت و گذار آتشنشان ها
سن فرانسيسكو: ۱۹ آتشنشان در كاليفرنيا به جرم استفاده از خودروهاي سازمان آتشنشاني براي تفريح در شهر اخراج شدند.اين افراد شب ها با خودروهاي آتشنشاني به گشت و گذار در شهر مي پرداختند به همين دليل ۶ نفر از ماموران متخلف به صورت قطعي و ۱۳ نفر ديگر به صورت موقت از محل كارشان اخراج شده اند.
زبان مجرم در اداره پليس
بانكوك: پليس تايلند در تعقيب مجرمي است كه تكه اي از زبانش در اداره پليس موجود است. اين مجرم ۱۹ ساله كه قصد ربودن دختري ۱۷ ساله  را داشت به شدت تنبيه شد و بعيد است كه ديگر فكر آدم ربايي به مغزش خطور كند.هنگامي كه مجرم به سوي دختر خانم حمله كرد، وي با دندان، زبان او را با شدت هر چه تمام تر گاز گرفت به گونه اي كه تكه زبان فرد مهاجم روي زمين افتاد و او پا به فرار گذاشت.به همين دليل دختر نوجوان در حالي كه تكه زبان را در دست داشت به اداره پليس مراجعه كرد و موضوع را براي ماموران شرح داد.
در حال حاضر پليس عمليات گسترده اي را براي دستگيري مجرم آغاز كرده است.
شليك به دروازه برادر
بوينس آيرس: روز پنج شنبه گذشته اتفاق بسيار جالبي در رقابت هاي فوتبال دسته سوم باشگاههاي آرژانتين رخ داد. در يكي از بازيهاي اين رقابت تيم فروكاريل موفق شد با نتيجه ۲ بر صفر تيم سارمينتو را شكست دهد.از قضا زننده هر دو گل تيم فروكاريل، «ماريانو» بود كه برادرش از دروازه تيم مقابل محافظت مي كرد.پس از پايان بازي، ماريانو كه دوبار دروازه برادرش راگشوده بود، در رختكن گريه كرد و ابراز تاسف نمود. وي گفت: اين بدترين خاطره زندگي ورزشكاري من بود و اگر برادرم به خاطر گل هايي كه به اوزدم نيمكت نشين شود و يا تيمش به دسته پايين ترسقوط بكند، هرگز خود را نخواهم بخشيد.
شكايت از مايكل جكسون
لس آنجلس: يك پزشك گياهي در آمريكا درخواست يك ميليون دلار غرامت از مايكل جكسون كرده است.اين پزشكي مدعي شده كه با تجويز داروهاي گياهي باعث شد تا جكسون اعتياد خود نسبت به مصرف داروهاي مسكن را ترك كند.جكسون قرار بود ۳۸۰ هزار دلار دستمزد به پزشك گياهي پرداخت كند كه چنين نكرده است. علاوه برمبلغ فوق، شاكي درخواست ۶۰۰ هزار دلار به عنوان جبران ضرر وزيان كرده است.
حمله سگ هاي ولگرد
تيرانا (آلباني): شهروندان يكي از شهرهاي كشور آلباني روز پنج شنبه با صحنه عجيبي مواجه شدند. در اين روز ۲۰۰ سگ ولگرد از كوههاي اطراف به خيابان هاي اين شهر يورش آورده و به رهگذران ۲۰ تا ۶۰ ساله حمله كردند.در جريان حمله سگ ها حداقل ۹ نفر به شدت مجروح شدند تا اينكه پليس ۲۰ سگ ولگرد را از پاي در آورد و مابقي آنها پا به فرار گذاشتند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۱ و ۵۰ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و ۴۶ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۴۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۱۳ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه سعدآباد: نمايشگاه نقاشي قهوه خانه اي آثار پيشكسوتان / ۲۷ مهر تا ۷ آبان/ خيابان ولي عصر زعفرانيه، خيابان طاهري، شماره ۵۰ / تلفن: ۲۷۲۶۰۴۲
* نگارخانه آرا: نمايشگاه نقاشي و باتيك گروهي/ ۲۴ مهر تا ۷ آبان/ ميدان هفت تير، كوچه مازندراني، پلاك ۲۷/ تلفن: ۸۸۲۴۵۴۲
* گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي گروهي/ ۲۵ تا ۳۰ مهر/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك ۳۰/ تلفن ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه دانشجو: نمايشگاه عكس ايمان موسوي« بادهاي سرزمين مادري ام» / از ۲۶ مهر تا ۴ آبان/ خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، پارك شفق، فرهنگسراي دانشجو/ تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي منصور وكيلي/ ۲۴ تا ۳۰مهر/ خيابان دروس، شهيد كماسايي، پلاك ۲۴/ تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* گالري اعتماد: نمايشگاه آثار نقاشي نوريمان منوچهري فر/ ۲۵ مهر تا ۱۶ آبان/ خيابان دروس، خيابان يار محمدي، كوچه ظفري، پلاك ۵
* نگارخانه آبي: نمايشگاه آثار حجمي حبيب ا... دلشكيب/ از ۲۵ مهر تا ۶ آبان/ ميدان امام حسين، ۱۷ شهريور، خشكبار چي، پارك خيام/ تلفن: ۹-۳۳۵۸۶۸۸

گل و گياه
گل هميشه بهار
003852.jpg
نام علمي: Calendula officinalis
خانواده: COMPOSITAE
بوته اي يكساله و سريع الرشد با برگهاي آروماتيك و سرنيزه اي شكل، گلها مينايي شكل و پر گلبرگ به رنگهاي كرم تا نارنجي كه در بهار يا پائيز ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۳۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، هر نوع خاك كه داراي زهكش خوب باشد جهت ازدياد طول دوره گلدهي، گلهاي پژمرده مرتبا چيده شوند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار (جهت گلدهي در تابستان - پائيز) و يا در پائيز (جهت گلدهي در اول بهار) امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |