شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۲۷ - Oct 16, 2004
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام:
از ظرفيت ديپلماسي بخوبي استفاده نكرده ايم
003861.jpg
ايسنا: حجت الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني كه ديروز در همايش ساليانه كانونهاي نخبه مناطق ۶ ، ۱۶ و ۱۹ در تالار شهيد آويني فرهنگسراي بهمن سخنراني مي كرد، با بيان اين مطلب اظهار داشت: «اگر از استعدادها و منابع طبيعي و انساني خود درست بهره بگيريم و به خوبي از موقعيت ديپلماسي مان استفاده كنيم، مي توانيم ايران را به يك كشور دانايي محور تبديل كنيم.»
وي تصريح كرد: «متأسفانه به خوبي از ظرفيت ديپلماسي خود بهره نمي گيريم. اگر حركت ديپلماسي ما خوب باشد، مي توانيم متحدان بسياري داشته باشيم. به عنوان مثال مي توانيم تجربه سازندگي خود را در كشورهاي آفريقايي به كار بگيريم و در اين قاره متحدان خوبي داشته باشيم. در اين صورت رأي كشورهاي آفريقايي با ما خواهد بود و مي توانيم حضور بسيار خوبي در عرصه بين المللي داشته باشيم.»
هاشمي رفسنجاني ادامه داد: «متأسفانه دنياي اسلام از آموزشهاي اسلامي فاصله خيلي خطرناكي گرفت، اما امروز در سايه انقلاب اسلامي و احساس نياز در جامعه اسلامي، حركت جديدي شروع شده است و نيروهايي به فكر افتادند نيروهاي مستعد ديگري را براي بهره گيري از منابع خدادادي تربيت كنند.»
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر اينكه وظيفه امت اسلامي خدمت به همه مردم است، افزود: «توجه به استعدادها محتاج برداشته شدن موانع است. در اين صورت ايران مي تواند يكي از قوي ترين، مطمئن ترين و پيشرفته ترين كشورهاي دنيا باشد.»
هاشمي رفسنجاني ادامه داد: «در داخل كشور مي توانيم از منابع مادي خود استفاده كنيم و راه تحرك مادي جوانان بيكار را فراهم كنيم. تاكنون گامهاي بزرگي برداشته ايم اما ادامه اين گامها به پيگيري احتياج دارد. اميدوارم كانونهاي نخبه زمينه استفاده از اين نعمتها و منابع را فراهم كنند.»
وي با اشاره به اينكه زمينه شكر اين نعمت، خدمت به مردم است، گفت: «پس از جنگ، جوانان محروم رزمنده جنوب تهران به فكر پرورش استعدادهاي درخشان اين منطقه افتادند، به طوري كه امروز شاهد انبوهي از نخبگان و خانواده هايشان هستيم. كانونهاي نخبه مسير طبيعي خود را طي كرده اند و امروز به موفقيت و كمال رسيده اند.»
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: «انسانهاي متدين، دلسوز و وفادار به انقلاب از درون اين كانونها برمي خيزند. اين يك شجره طيبه و درخت جوان بالنده اي است كه رو به تكامل است.»

واشنگتن پست :
ايران مسئله اول دولت آمريكاست
فارس: يك روزنامه آمريكايي نوشت، هشت كشور صنعتي جهان براي تحت فشار قرار دادن ايران جهت پذيرش طرح جديد كشورهاي اروپايي، در واشنگتن با يكديگر ديدار مي كنند.
واشنگتن پست روز گذشته نوشت: دمكراتها و جمهوريخواهان آمريكا، بشدت بر اين باورند كه ايران نقطه التهاب بعدي در سياست خارجي آمريكا خواهد بود و ممكن است اقدام عليه ايران بزودي پس از انتخابات رياست جمهوري آمريكا، صرفنظر از آن كه چه كسي در آن به پيروزي رسد، ضروري گردد.
واشنگتن پست نوشت: پيشنهاد جديد ارائه شده از سوي اعضاي اروپايي گروه هشت (انگليس، فرانسه و آلمان) بر آن است كه ايران را وادارد به طرحي كه از آن براي تبديل برنامه انرژي هسته اي به برنامه تسليحاتي جلوگيري مي كند، كاملا توافق كند.
روزنامه آمريكايي واشنگتن پست در ادامه به اين امر اشاره كرد كه برگزاري نشست گروه هشت به ميزباني وزرات امور خارجه آمريكا، يك روز پس از آن صورت مي گيرد كه روسيه و ايران اعلام كردند ساخت نيروگاه هسته اي بوشهر را به اتمام رسانده اند.
يك مقام ارشد وزارت امور خارجه آمريكا كه نامش فاش نشده است، گفت: ايران قطعا مسئله مهم بعدي خواهد بود.ايران مسئله شماره يك هر دولتي، چه دولت كري يا بوش خواهد بود، كه بايد سريعا مورد توجه قرار گيرد زيرا ارزيابي هاي اطلاعاتي اينگونه پيش بيني مي كنند كه ايران تا تابستان سال ۲۰۰۵ دانش و توانايي هسته اي را در اختيار خواهد داشت.
به نوشته واشنگتن تايمز، جان بولتون معاون وزير امور خارجه آمريكا در امور تسليحاتي، رياست نشست گروه هشت را بر عهده خواهد داشت.
اين روزنامه آمريكايي افزود: با فرض اين كه انگليس و فرانسه و آلمان نتوانند ايران را وادار به تبعيت كنند، اعضاي گروه هشت به دنبال جبهه گسترده  تري هستند.

امامي كاشاني در خطبه هاي ديروز نماز جمعه تهران:
امروز دنيا لفظ آزادي را با كلمات آمريكا معنا نمي كند
فارس: خطيب ديروز نماز جمعه تهران گفت: بايد در ماه رمضان خود را آماده كنيم، داخل كشور را از اشكالات و اختلافات دور كرده و به مشكلات و گرفتاريهاي مردم و جامعه بپردازيم، ماه رمضان، ماه خدايي شدن است و اگر اينگونه شود كار مردم آسان مي شود.
محمد امامي كاشاني در خطبه هاي نماز جمعه تهران به ايراد سخن پرداخت و با اشاره به جمعه آخر ماه شعبان تصريح كرد: بندگان خدا همواره بر سر سفره خدايند، اما سر ماه رمضان در اين است كه ما در هيچ كجا نداريم كه خواب عبادت باشد و نفس كشيدن تسبيح باشد و اين علي الظاهر منحصر به ماه مبارك رمضان است.
امامي كاشاني در ادامه در خطبه هاي دوم نماز جمعه ديروز تهران به ايراد سخنراني در خصوص آمريكا و تصويب اين مسئله در اين كشور كه هر كشوري با صهيونيست ها نزديكتر است داد و ستد بيشتر مي كنند و هر كه دورتر است آمريكا دورتر مي شود پرداخت و تصريح كرد: صهيونيست هاي جاني و رذل ترين افراد بشر اگر ملاك و معيار و مدار تولي و تبري شوند، چه خواهد شد؟
خطيب نماز جمعه تهران با بيان اينكه چه بايد كرد؟ گفت: اي آمريكا ما خوشحاليم كه دنياي امروز لفظ دموكراسي، آزادي و مبارزه با تروريسم را از كلمات شما معنا نمي كند.
امامي كاشاني ادامه داد: دنيا معني مي كند كه اين دموكراسي، مبارزه تروريسم و حمايت از مردم درمانده عراق و افغانستان دروغ است و شما از رو نمي رويد ولي دنيا دارد بيدار مي شود، اين حسن است كه نقاب خود را به دور افكنده ايد.
وي گفت: جهان بشريت مي داند و مي فهمد كه اوضاع اين است، به اين امت ميلياردي اسلامي عرض مي كنم، بياييد همه با هم باشيم، دشمن را بشناسيم و با آن نجوا نكنيم و به دشمن لبخند نزنيم و اين وظيفه جهان اسلام است كه با هم باشند و ملتهايشان را حفظ كنند.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: بر روي الفاظ راه نرويم، حركت نكنيم، به نماز و روزه معنا دهيم و جبهه خود را قوي كنيم و از خدا بترسيم.
امامي كاشاني افزود: همانطور كه امروز دنيا از امام خميني(ره)، رهبرمان و ملتمان مي ترسد براي آن است كه آنها پايبند معيارهاي ديني هستند.

صالحي: سه كشور اروپايي از جايگاه اثرگذاري برخوردار نيستند
نماينده سابق كشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي تأكيد كرد: اگر پيشنهاد اروپا در اين خلاصه شده باشد كه ايران از غني سازي دست بردارد، خلاف NPT و روح اساسنامه آژانس است.
علي اكبر صالحي، نماينده سابق كشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي در ميزگرد سياسي خبر شبكه دوم سيما در خصوص مسايل مربوط به فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران، اظهار داشت: جنجال ها در خصوص برنامه هسته اي ايران سياسي است و نبايد نگران اين مسايل بود. وي ادامه داد: اگر اشكالي در رفتارمان بود، قطعا با ترديدي در مواجهه با اين چالش مواجه مي شديم، اما به دليل عدم انحراف از فعاليت هاي صلح آميز، اعتماد به نفس داريم.
نماينده سابق كشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره پيشنهاد اخير اتحاديه اروپا به ايران كه به گفته مقامات اروپايي سياست چماق و هويج است، گفت: اولا متاسفانه وزراي خارجه دانمارك و هلند هر دو عنوان سياست تهديد و تطميع را به كار بردند كه به نظر من اين عنوان زيبنده نيست.
صالحي با تأكيد بر استقلال طلبي جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: اگر كشوري در ميان كشورهاي در حال توسعه داعيه استقلال داشته باشد، اين كشور ايران است.
صالحي ادامه داد: ما فكر مي كرديم اين سه كشور توانايي هايي در سطح جهاني براي عرض اندام سياسي دارند و مي پنداشتيم كه مي توانند به خصوص پس از مسايل عراق، گره گشاي مسايل سياسي باشند و پس از موضع گيري نسبتا مناسب آلمان و فرانسه، فرصتي براي شان در تعامل با ايران پيش آمد كه خودشان را در دنيا به عنوان اهرمي قوي و سياست مقتدر مطرح كنند، اما متاسفانه ديديم كه از آن جايگاه اثرگذار و اثربخش مورد نظر برخوردار نيستند؛ يعني تحت فشار آمريكا عملا حرفي براي گفتن ندارند.

رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح:
ايران سوخت نيروگاه هسته اي را از معادن خود تأمين مي كند
فارس: رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح با تأكيد بر اينكه تصميم ايران براي دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي بنا به خواست كشورهاي ديگر عوض نمي شود، افزود: ايران سوخت نيروگاه هسته اي را از معادن خود تأمين مي كند.
سرلشگر سيد حسن فيروزآبادي اضافه كرد: ملت ايران براي رسيدن به استقلال واقعي، درصدد استفاده صلح آميز از فناوري هسته اي است.
وي با بيان اين كه كشورهاي غربي درصدد گرفتن نفت ايران و فروش سوخت هسته اي به ۱۰ تا ۱۰۰ برابر قيمت به ايران هستند، افزود: ما درصدديم سوخت هسته اي را از داخل كشور تأمين كنيم.
سرلشگر فيروزآبادي در ادامه اظهار داشت: غربيها حتي راضي شده اند كه سوخت هسته اي را از روسيه تهيه كنيم و ته مانده سوخت را روسها پس بگيرند؛ در حالي كه اين كار تحقير يك ملت است.

اخبار انتخابات رياست جمهوري
موسوي اگر رييس جمهور مي شد
با راديكال هاي دوم خردادي تنش پيدا مي كرد

فارس: رضا طلايي نيك سخنگوي فراكسيون وفاق و كارآمدي با بيان اينكه احتمال عدم پذيرش كانديداتوري انتخابات رياست جمهوري از سوي ميرحسين موسوي قابل پيش بيني بود، افزود: اما ايشان درصورت كانديداتوري، علي رغم شانس بالايي كه در انتخابات داشت، قطعا در دوره چهارساله مسئوليت خود با چالش ها و مشكلات خاصي مواجه مي شد.
وي افزود: تجانس ضعيف فكري و سياسي ايشان با برخي از گروه هاي اصلاح طلب و نارضايتي نسبي وي از رويكرد و عملكرد چندين ساله گذشته، موجب تنش هاي احتمالي درصورت رييس جمهورشدن موسوي با طيف راديكان دوم خرداد مي شد.
سلامتي: دعوتي از هاشمي رفسنجاني نداشته ايم
فارس: دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي اعلام كرد كه تاكنون ملاقات و دعوت رسمي از سوي سازمان با اكبر هاشمي رفسنجاني براي دعوت از وي جهت حضور در انتخابات رياست جمهوري صورت نگرفته است.
محمد سلامتي در گفت وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سوال كه «آيا سازمان مجاهدين از هاشمي رفسنجاني براي حضور در انتخابات دعوت خواهد كرد؟» تصريح كرد: سازمان مجاهدين هنوز جمع بندي را بعد از آقاي ميرحسين موسوي درمورد كانديداي ديگري نداشته است.
احزاب دوم خرداد فردا براي بررسي نامزد انتخابات گردهم مي آيند
«علي اكبر محتشمي پور» عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون گفت: پس از امتناع ميرحسين موسوي از نامزدي در انتخابات رياست جمهوري، شوراهاي سياسي احزاب جبهه دوم خرداد فردا گردهم مي آيند تا درباره گزينه هاي مطرح در اين انتخابات به بحث و تبادل نظر بپردازند.

اخبار كوتاه
آيين گراميداشت سالروز شهادت چهارمين شهيد محراب در كرمانشاه برگزار شد
آيين  گراميداشت  سالروز شهادت  شهيد آيت ا...  اشرفي  اصفهاني  چهارمين  شهيدمحراب  در محل  دانشكده  علوم  قرآني  كرمانشاه  برگزار شد.
در اين  آيين  كه  با حضور جمعي  از مردم ، روحانيان  و مسئولان  سياسي ، نظامي ، انتظامي و نيز دانشجويان  برگزار شد، حجت الاسلام  «محمد اشرفي  اصفهاني » يكي  از فرزندان  اين  شهيد والامقام  ضمن  بيان  گوشه اي  از خدمات  چندين  ساله  امام  جمعه وقت  كرمانشاه  گفت : مرحوم  آيت ا... اشرفي  اصفهاني  در طول  زندگاني  خود هيچگاه در راه خدمت  رساني  به  مردم  احساس  خستگي  نكرده  و آنرا براي  خود افتخاربزرگي  مي دانست .
پيكر حجت الاسلام «عبايي خراساني» در قم تشييع شد
پيكر حجت الاسلام «عبايي خراساني» ديروز با حضور علما و فضلا و مسئولان محلي در قم تشييع شد.
در مراسم تشييع جنازه نماينده مردم مشهد در دوره ششم مجلس شوراي اسلامي آيت ا... صانعي، آيت ا... اميني، آيت ا... سيدمحسن موسوي تبريزي، مسئول دفتر مقام معظم رهبري در قم، استاندار و معاونين استانداري اين استان حضور داشتند.
پيكر اين عالم وارسته پس از تشييع از مسجد امام حسن عسكري (ع) قم و پس از اقامه نماز توسط آيت ا... صانعي در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) به خاك سپرده شد.
شارون: ايران بزرگترين خطر براي ثبات منطقه است
در راستاي جوسازي رژيم صهيونيستي عليه ايران، يديعوت آحارنوت به نقل از نخست وزير اين رژيم ادعا كرد كه ايران بزرگترين تهديد براي ثبات منطقه است.
روزنامه البيان، چاپ امارات، با مخابره اين خبر به نقل از آريل شارون، نخست وزير رژيم صهيونيستي كه در نشست كميته روابط خارجي و امنيت در كنست سخنراني مي كرد، افزود: مسئوليت حفظ امنيت اسرائيلي هاي مقيم مصر بر عهده مقامات مصري است.

از سوي شوراي عالي آموزش و پرورش
نحوه شركت غايبان در امتحانات مدارس اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: دانش آموزي كه به علت غيبت موجه در نوبت اول در يك، چند و يا تمام دروس نمره امتحاني نداشته باشد نمرات امتحاني نوبت دوم وي به جاي نمرات امتحاني درس يا دروسي كه در آنها نمره امتحاني نداشته، منظور مي شود.
براساس مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش، دانش آموزي كه به علت غيبت موجه در نوبت دوم از يك، چند و يا تمام مواد درسي نمره امتحاني نداشته باشد مي تواند با رعايت ماده ۲۵ و تبصره ذيل آن، درس يا دروس مربوط را امتحان دهد و برابر شرايط قبولي خردادماه اعلام نتيجه شود.
چنانچه دانش آموز در تمام يا برخي از دروس در امتحانات غايبان موجه شركت نكند، بدون محاسبه معدل، همراه ساير دانش آموزان تجديدي در شهريورماه در امتحان درس يا دروس مربوط شركت خواهد كرد. اعلام نتيجه اين قبيل دانش آموزان همانند ساير دانش آموزان تجديدي خواهد بود.
ماده ۲۵ آيين نامه امتحانات دوره هاي ابتدايي و راهنمايي مصوب سال ۷۷ شوراي عالي آموزش و پرورش، «از دانش آموزاني كه در امتحانات خرداد يا شهريورماه در يك يا چند ماده درسي غيبت موجه كند در امتحانات داخلي با تأييدشوراي مدرسه و در امتحانات هماهنگ با تأييد كميسيون خاص منطقه آموزش و پرورش مربوط تا دو هفته پس از پايان ايام امتحانات از آن درس يا دروس امتحان به عمل مي آيد.»
تبصره، اخذ امتحان از غايبان موجه امتحان نهايي شهريورماه با موافقت رئيس هيئت ممتحنه بدون مانع خواهد بود.
غايبان موجه امتحانات داخلي متفرقه خرداد و شهريورماه مي توانند در صورت موافقت كميسيون خاص منطقه آموزش و پرورش محل، تا دو هفته پس از پايان ايام امتحانات، در امتحان درس يا دروس مربوط شركت كنند.

۸۴درصد جوانان خود را مقيد به گرفتن روزه مي دانند
حدود ۸۴ درصد جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال خود را مقيد به روزه گرفتن در ماه مبارك رمضان مي دانند.به گزارش ايسنا، براساس تحقيقات صورت گرفته توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره «نظر جوانان پيرامون اعتقادات ديني» حدود ۸۴ درصد از اين جوانان خود را كاملا مقيد به روزه گرفتن در ماه مبارك رمضان مي دانند و حدود ۱۰ درصد به صورت «متوسط» و بر اساس يافته هاي اين تحقيق ۶ درصد نيز به صورت «كم» خود را مقيد به اين فريضه مي دانند.بر اساس اين تحقيقات حدود ۵۵ درصد جوانان به صورت «زياد» حدود ۳۴ درصد «متوسط» و ۱۱ درصد به صورت «كم» احساس نزديكي به خدا را دارند.
در اين ميان ۱۴ درصد جوانان مورد تحقيق به صورت «زياد» ۳۳ درصد «متوسط» و حدود ۵۳ درصد «كم» به مسجد مي روند.همچنين ۸۰ درصد جوانان بيان كردند كه از اعتقادات ديني والدين و بزرگترهايشان پيروي مي كنند .بر پايه نتايج اين تحقيق۸۴، درصد جوانان گفته اند كه بارها در مورد عقايد ديني خود فكر كرده  و اكنون باور ديني روشني دارند.

فتواي مراجع عظام در مورد حكم روزه نوجوانان
ماه مبارك رمضان ، ماه ضيافت الهي و تهذيب نفس است ، از اين رو مسلمانان اين ماه را يك فرصت بي نظير براي بازسازي معنوي و اخلاقي مي دانند و انجام اين فريضه مبارك ديني را با اشتياق فراوان پذيرا مي شوند ، در عين حال در مواردي شرع مقدس اسلام نسبت به انجام اين تكليف حكم ديگري دارد .
حضرات آيات عظام سيستاني، مكارم شيرازي، نوري همداني و صانعي به استفتاء ايسنا درباره  «روزه  افرادي كه تازه به سن بلوغ رسيده اند اما خود را درانجام اين فريضه ناتوان مي دانند» پاسخ دادند.
متن سوالات ايسنا و پاسخ هاي دريافت شده به شرح زير است:
سوالات ايسنا:
الف - اگر دختر يا پسري كه اخيرا پا به سن بلوغ گذاشته اند، از ديدگاه والدين، ناتوان از انجام فريضه  روزه تشخيص داده شوند و خوف زيان جسمي درباره  فرزندان خود داشته باشند، آيا والدين مي توانند در اين مورد فرزندان خود را از انجام روزه بازدارند؟
ب - در صورتي كه پزشك درباره  اين دختر و پسر خوف ضرر داشته باشد يا آنها را ناتوان از انجام فريضه تشخيص دهد، آيا اين افراد مي توانند روزه نگيرند؟
ج - اگر دختر يا پسر تازه بالغ شخصا خوف ضرر داشته باشند و خود را ناتوان از انجام فريضه بدانند، حكم چيست؟
پاسخ آيت الله العظمي سيستاني:
الف - اگر اين خوف منشأ عقلايي داشته باشد، مي توانند.
ب - در اين فرض نبايد روزه بگيرند.
ج - مي توانند روزه نگيرند.
پاسخ آيت الله العظمي مكارم شيرازي:
الف - در فرض سوال اشكالي ندارد.
ب - در صورتي كه از گفته  پزشك، خوف ضرر حاصل شود، نبايد روزه بگيرند.
ج - بايد روزه را ترك كنند و بعدا قضا كنند و اگر تا رمضان آينده توانايي بر قضا نداشته باشند، بايد براي هر روز، فقيري را سير كنند.
پاسخ آيت الله العظمي نوري همداني:
جواب الف، ب و ج: در صورتي كه خود مكلف يا مكلف از گرفتن روزه خوف ضرر نسبت به خويش داشته باشد، روزه  وي صحيح نيست ولي در فرض سوال بايد قضاي آنها را هر وقت توانست به جا آورد.
پاسخ آيت الله العظمي صانعي:
جواب الف - بايد آنها را به خوف از ضرر جسمشان توجه داده تا خودشان كه مكلف مي باشند به خاطر همان خوف و احتمال ضرر جسمي، روزه را ترك نمايند.
جواب ب و ج - معيار و جواز افطار روزه  واجب، همان ترس خود مكلف از ضرر مي باشد كه آن هم به احتمال عقلايي هرچند ناشي از گفته  پزشك نباشد، چه رسد كه ناشي از گفته  او باشد، محقق مي شود و به هر حال خود مكلف به حال خود و احتمال خوف و ضرر آگاه تر از ديگران است و مسئوليت با خودش مي باشد.

مركز مطالعات
آسيبهاي اجتماعي جوانان و نوجوانان راه اندازي مي شود
مركز مطالعات آسيبهاي اجتماعي جوانان و نوجوانان و رشته  «رفاه اجتماعي» با گرايش جوانان در مقطع كارشناسي ارشد راه اندازي مي شود. به گزارش ايسنا، در راستاي شناسايي دقيق نيازهاي نسل جوان و نوجوان و با عنايت به ظرفيت بالاي نهادهاي علمي و دانشگاهي در زمينه شناخت دقيق و علمي ابعاد و اقتضائات اين دوره، اتخاذ سياستها، برنامه ها و اقدامات مؤثر و كارآمد تفاهم نامه اي ميان سازمان ملي جوانان و دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي منعقد شده است.
برگزاري همايشها، كارگاههاي علمي مشترك در خصوص مسائل و چالشهاي اصلي پيش روي نسل جوان به منظور آسيب شناسي و شناخت راهكارهاي داخلي و بين المللي، همكاري پيرامون حمايت مالي و علمي از پايان نامه هاي كارشناسي ارشد و دكتري در حوزه مسائل جوانان از جمله مفاد تفاهم نامه مذكور است.

ارزش افزوده موادمخدر زمينه فساد برخي پرسنل را فراهم مي كند
جانشين رئيس جمهوري در ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: حدود يك درصد از درآمد ناشي از توليد مواد مخدر به كشاورزان افغاني مي رسد.
به گزارش ايسنا، دكتر علي  هاشمي  در همايش مشترك ستاد مبارزه با مواد مخدر و ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر در آستانه ماه مبارك رمضان، اعتياد را اولين منكر اجتماعي جهان خواند و خاطرنشان كرد: در بحث كاهش تقاضاي مواد مخدر پيشگيري و مصون سازي جامعه سالم مهمترين اصل است.وي در ادامه ارزش افزوده قاچاق مواد مخدر را عامل فساد بسياري از افراد خواند و خاطرنشان كرد: بهاي مواد مخدر در اروپا نسبت به داخل كشور افغانستان گاهي به بيش از ۵۰۰ برابر افزايش مي يابد كه اين ارزش افزوده زمينه فساد برخي پرسنل رده پايين دستگاه ها را فراهم مي كند كه وضعيت معيشتي افراد جامعه و شيوه مبارزه كمي و استفاده از نيروي زياد در عمليات هاي مبارزه با عرضه در بروز اين معضل بسيار موثر است. هاشمي همچنين اظهار داشت: بنابراين دولت بايد با انتخاب جايگزين هاي مناسب براي معتادان و ارائه آسان و ارزان آنها مديريت را از قاچاقچيان مواد مخدر گرفته و خود در اختيار گيرد.

معاون اجتماعي ناجا:
۸۶ درصد فرار از خانه مربوط به پسران است
معاون اجتماعي ناجا گفت: تا كنون ۵۰ درصد كلانتري هاي سطح كشور به واحدهاي مشاوره و مددكاري تجهيز شده اند.
به گزارش ايسنا، سردار نوريان در همايش «نقش مددكاري اجتماعي در كاهش آسيب هاي اجتماعي» اظهار داشت: آسيب هاي اجتماعي نشان دهنده ناهماهنگي بخش هايي از نظام اجتماعي است و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي بايد با پيش بيني همراه باشد كه در اين راستا تهيه برآورد اجتماعي از اقدامات اساسي ناجا است. وي با اشاره به اقدامات ناجا در خصوص جمع آوري كودكان خياباني و دختران فراري تأكيد كرد: راه اندازي گشت هاي سيار جمع آوري كودكان خياباني و دختران فراري، استقرار كارشناس و مددكار در محل هاي نگهداري كودكان از جمله اقدامات ناجا در خصوص كودكان خياباني و دختران فراري است.
سردار نوريان با اشاره به ارجاع كودكان خياباني اتباع خارجي به مراكز مرتبط اظهار داشت: در استان فارس و شهر شيراز طي ۶ ماهه اول سال ۸۱ از مجموع ۶۵۳ كودك خياباني جمع آوري شده ۵۳۵ نفر از اتباع خارجي بوده اند. به گفته وي تحقيقات انجام شده توسط ناجا نشان مي دهد ۷/۸۵ درصد فرار از منزل مربوط به پسران و ۳/۱۴ درصد مربوط به دختران بوده؛ همچنين ۲۰ درصد فرار كودكان و نوجوانان در حوزه استان تهران، ۱۰ درصد در استان لرستان و ۹/۹ درصد در استان خراسان بوده و در اين ميان كمترين آمار مربوط به استان هاي يزد، بوشهر، سمنان، چهارمحال و بختياري و هرمزگان بوده است.

نماينده مديران مسئول در هيأت نظارت بر مطبوعات انتخاب شد
گروه اجتماعي: حسين انتظامي مديرمسئول روزنامه جام جم به عنوان نماينده مديران مسئول در هيات نظارت بر مطبوعات انتخاب شد.
به گزارش خبرنگار ما در جلسه اي كه عصر پنجشنبه در تالار وحدت برگزار شد حسين انتظامي مديرمسئول روزنامه جام جم با ۹۴ راي از مجموع ۱۹۳ راي ماخوذه به عنوان نماينده مديران مسئول برگزيده شد.
در اين انتخابات كه با حضور ۱۹۳ نفر از ميان ۱۷۱۵ مديرمسئول واجدشرايط راي دادن برگزار شد الياس حضرتي مديرمسئول روزنامه اعتماد ۳۷ راي و كواكبيان مديرمسئول مردم سالاري نيز ۳۰ راي كسب كردند.
در ابتداي اين جلسه سيد محمد صحفي معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد گزارشي از عملكرد دوره نهم هيات نظارت ارايه كرد.وي گفت: در دوره نهم هيات نظارت شصت و يك جلسه برگزار شد و ۱۴۵۴ مجوز جديد صادر شد. همچنين با ۶۷۹ مورد تغيير وضعيت موافقت كرد و در ۵۲۶ مورد نيز به ارزيابي فعاليت مطبوعات پرداخته شد.
صحفي تعداد مجوز صادرشده براي روزنامه ها را طي دوره ۲ سال هيات نظارت نهم را ۶۴ مورد ذكر كرد و افزود: با تمام اين فعاليت ها هنوز ۲۷۰۰ پرونده در نوبت رسيدگي است.
گفتني است، براي دوره دهم هيات نظارت ۳۴ نفر نامزد شده بودند كه اكثر نامزدها به نفع حسين انتظامي انصراف دادند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |