شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۲۷ - Oct 16, 2004
خاتمي:
بايد حول محور منافع ملي و ارزش هاي انقلاب حركت كنيم
003900.jpg
ايسنا: سيد محمد خاتمي در دومين همايش استانداران پس از انقلاب اسلامي ايران با اشاره به لزوم بهره گيري از تجارب و انباشت سرمايه اجتماعي مديران ارشد كشور، اظهار اميدواري كرد كه اين گام، آغاز حركتي پايدار در ايجاد باشگاه نخبگان اجرايي و مديريت كشور باشد.
وي با تأكيد بر حمايت دولت از وجود چنين تشكل هايي، اظهار داشت: اميدوارم جمع استانداران پس از انقلاب اسلامي كانون و محلي براي حضور نظريات و ديدگاههاي مختلف در محيطي علمي و برادرانه باشد، تا مجموعه نظريات آنها به برنامه هاي دولت و نظام كمك كند.
رئيس جمهور گفت: همه ما خواهان ايراني مستقل، توسعه يافته و پيشرفته، جامعه آزاد و مردم سالار و حاكميتي قدرتمند هستيم و در اين چارچوب بايد ضمن به رسميت شناختن اختلافات، حول محور منافع ملي، ارزشهاي انقلاب و قانون اساسي حركت كنيم.
وي يكي از ويژگيهاي انقلاب در هر جامعه اي را تغيير نظام و سامانه مديريتي آن جامعه برشمرد و گفت: چنين وضعيتي با توجه به وقوع انقلاب اسلامي در كشور ما طبيعي بود، اما بايد در شرايط پس از انقلاب، به گونه اي عمل كرد كه از انبوه تجربيات بدست آمده توسط مديران كشور كه هزينه هاي فراواني نيز براي آن پرداخت شده است، بهترين استفاده را بكنيم.
وي از اجتماع استانداران پس از انقلاب اسلامي به عنوان اجتماع كساني كه از بيشترين جامعيت ديد و اقدام در كشور برخوردارند ياد كرد و اظهار داشت: مديريت استانها از پيچيده ترين و جامع ترين مديريتهاست.
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنانش با تأكيد بر لزوم توسعه متوازن، پايدار و همه جانبه، توسعه سياسي و اقتصادي را ملازم يكديگر ارزيابي كرد و اظهار داشت: پيامد جامعه مدني وجود نهادهاي مدني و تشكل هاست كه آنها ثبات و پيشرفت در جامعه را به ارمغان خواهند آورد.
خاتمي ضرورت به رسميت شناختن اختلافات، تفاهم در اصول و تن دادن به داوري مردم را يادآور شد و با اشاره به اتحاد و پيوست گروه هاي مختلف در آغاز انقلاب اسلامي اين اتحاد را مبتني بر احساسات و اشتراك نظر در نفي حكومت پهلوي دانست و گفت: جامعه اكنون نيز مي تواند در چارچوب قانون اساسي، به پيوستي آگاهانه دست يابد و اين امر را در كشور نهادينه كند.
وي در پايان سخنان خود با اشاره به لزوم وجود نقد صحيح و منصفانه در جامعه، گفت: اين مسئله اجتماعي با تحمل و تامل قابل يادگيري است و حاكميت نيز بايد ياد بگيرد كه نقد با براندازي متفاوت است.
در اين همايش وزير كشور نيز با اشاره به پيشينه همايش استانداران پس از انقلاب، گفت: سه سال قبل پس از ارزيابيهاي كارشناسانه در وزارت كشور به اين نتيجه رسيديم كه استانداران به عنوان ارشدترين نماينده دولت در استانها، ذخيره هاي ارزشمندي از تجربيات مختلف مديريتي را به همراه دارند و اين مجموعه شايد از جامع ترين و با اقتدارترين مجموعه هايي است كه تجربيات آنها مي تواند مورد توجه قرارگيرد.
وي افزود: لذا از آنها دعوت به عمل آورديم تا تجربيات و داشته ها و چالشهاي كاري خود را به وزارت كشور منعكس كنند تا مجموعه اين وزارتخانه نيز از اين تجربيات و با توجه به وظايف خطير خود در سطح كشور، از آنها بهره مند شوند.

گزارش سفر به اصفهان
حداد عادل :مصمم هستيم كه مشكلات مردم كاهش يابد
فارس: رئيس مجلس شوراي اسلامي روز پنج شنبه در سفري يك روزه به اصفهان ضمن افتتاح چند طرح عمراني و شركت در همايش نكوداشت مساجد، در جلسه شوراي اداري استان اصفهان به ايراد سخن پرداخت.
حداد عادل : مجلس به فكر مشكلات مردم است
غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي ظهر پنج شنبه در همايش نكوداشت مساجد در شبستان انگوران ملك اصفهان با اشاره به برگزاري انتخابات مجلس هفتم با راهنمايي و راهبري رهبر معظم انقلاب و انجام به موقع انتخابات اظهار داشت: مردم به بركت حضور و رأي دادن و تشخيص درست خود صاحب مجلسي شدند كه به فكر مردم است.
وي تصريح كرد: مجلس هفتم پاسداري از انقلاب را سرلوحه كار خود قرار داده و قطعا يكي از وظايف اصلي خود را توجه به رأي مردم و رفع مشكلات آنان مي داند.
حداد عادل با اشاره به موضوع گرانيها اظهار داشت: گراني يكي از مشكلات اصلي و مهم قشرهاي كم درآمد است و ما از ابتداي مجلس با دولت مذاكراتي در اين زمينه داشته ايم و راهكارهايي را براي رفع اين مشكل ارايه كرده ايم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: ما در مجلس مي خواهيم كاري كنيم كه روند رو به افزايش گرانيها را كاهش دهيم. ما در اين زمينه توفيقاتي داشته ايم كه آنرا زياد نمي دانيم.
رئيس مجلس: مجلس نمي تواند با طرح هايي كه براي دولت بار مالي دارد جلو گراني را بگيرد
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: آنچه كه مي خواهم اطمينان دهم اين است كه ما در مجلس مصمم هستيم كه مشكلات مردم كاهش يابد.
غلامعلي حداد عادل روز پنجشنبه در اصفهان در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد تعامل بين دولت و مجلس براي بررسي لوايح با بيان اينكه ما مشكل مهمي با دولت نداريم و ارتباط ما با دولت محفوظ است، افزود: برخي اتفاقات نظير استيضاح و يا رد يك لايحه امر عجيبي نيست و در همه مجالس موارد آن بوده است.
وي اضافه كرد: وقتي مجلس و دولتي با هم كار مي كنند گاهي از اين اتفاقات مي افتد و اينها تأثير بنيادي در همكاري مجلس و دولت نخواهد داشت.
حداد عادل تصريح كرد: نمايندگان مجلس تلاش خواهند كرد كه در تصويب بودجه سال ۸۴ مقداري از فشار بار طبقات كم درآمد كم شود و اين هدفي است كه موفقيت در آن بستگي به پيشنهادات دولت و تصميم نمايندگان دارد.رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان سفر به اصفهان عصر پنج شنبه به تهران باز گشت.

آيت الله جوادي آملي:
مديران بي تجربه بايد اقتصاد مملكت را رها كنند
امام جمعه موقت قم گفت: جامعه امروز نياز به كارايي مديران باتجربه دارد و هر مديري كه فن و تجربه ندارد بايد اقتصاد مملكت و مردم را رها كند.
آيت الله عبدالله جوادي آملي در خطبه هاي نماز جمعه قم اظهار داشت: مديران ما بايد بدانند كه خونهاي زيادي در اين سرزمين ريخته شده و مردم نيز دوران هاي سختي از جمله هشت سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشته اند و اينگونه با آنان برخورد كردن (گراني) درست نيست.
خطيب جمعه قم تصريح كرد: آيا موضوع خودكفايي تنها اين است كه بين مردم و مسئولان ديوار آهنيني نصب شود يا اينكه مشكلات معيشتي جامعه را حل كنند.
آيت آلله جوادي آملي گفت: وقتي ما مي گوييم در توليد گندم خودكفا شده ايم بايد وضعيت اقتصادي مردم بهتر شود و نان به راحتي و ارزان در اختيار مردم قرار گيرد. وي ادامه داد: بحث مديريت آدم فهميده مي خواهد كه وسايل مورد نياز مردم را بدون يارانه در اختيار آنان قرار دهد.
آيت الله جوادي آملي همچنين گفت: وقتي نان مردم تامين شود ولي مسكن و ساير نيازها فراهم نباشد، اين خودكفايي نيست.
وي گفت: مسئولان چرا به جاي سفرهاي زائد خارجي، افراطهاي بي مورد و اخذ حقوق هاي سنگين ،به فكر مردم نيستند؟
وي ادامه داد: اگر اقتصاد مردم از آنان گرفته شود ديگر چيزي از دين باقي نمي ماند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با انتقاد از اقدامات غيرانساني اشغالگران در كشورهاي اسلامي گفت: متاسفانه اشغالگران در كشورهاي اسلامي مانند افغانستان و عراق تخم تلخ فتنه را به بهانه آزادي مي پاشند و هر روز به كشتار مردم بي دفاع مي پردازند.

باهنر: جلسه غير علني مجلس با حضور تيم اقتصادي دولت تشكيل مي شود
محمدرضا باهنر نايب رييس مجلس شوراي اسلامي از تشكيل جلسه غيرعلني مجلس با حضور تيم اقتصادي دولت در روز سه شنبه هفته جاري خبر داد .
وي با اعلام اين مطلب گفت : ما معتقديم تعامل مستلزم تفاهم است و به همين منظور از تيم اقتصادي دولت دعوت كرده ايم ،زيرا همكاري پس از هم فكري به نتيجه مي رسد.
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به موضوعات اين نشست غير علني مشترك دولت و مجلس گفت: موضوعات و مسائل اقتصادي كشور از جمله ساختارهاي تدوين بودجه سال ،۸۴ لايحه برنامه چهارم توسعه و گراني هاي اخير از جمله مواردي است كه در اين نشست مورد بررسي قرار مي گيرد .
وي با بيان اينكه ديدگاههاي دولت و مجلس در برخي از موارد به يكديگر نزديك است افزود: معتقديم دولت و مجلس خير و صلاح كشور را مي خواهند و انتظار داريم هماهنگي و تفاهم دولت و مجلس پيرامون مسايل اقتصادي بيشتر باشد.

سفير ايران در روسيه:
توافقنامه انتقال سوخت هسته اي در ماه نوامبر نهايي مي شود
براساس گزارش خبرگزاري نووستي، رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه اعلام كرد كه توافقنامه انتقال سوخت هسته اي از روسيه به ايران در جريان سفر الكساندر روميانتسف در ماه نوامبر نهايي مي شود.
به گزارش ايسنا، اين خبرگزاري روسي افزود: غلامرضا شافعي، سفير ايران در روسيه طي يك كنفرانس مطبوعاتي اعلام كرد: چنانچه كارشناسان دو طرف پيش از ديدار روميانتسف به توافق در خصوص وجوه تجاري مسأله برسند، اين توافقنامه نهايي مي شود.
وي خاطرنشان كرد كه در اين توافق مسأله انتقال سوخت هسته اي به ايران و بازگرداندن پسماند آن به روسيه لحاظ خواهد شد.

تبريك رئيس جمهور به مناسبت حلول ماه مبارك رمضان
ايسنا: حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور، طي پيام هاي جداگانه اي حلول ماه سراسر رحمت و بركت رمضان را به روساي كشورهاي اسلامي، دولت ها و مردم مسلمان اين كشورها تبريك گفت: در پيام رئيس جمهور آمده است: اميدوارم در اين ماه مبارك همه ما مشمول خيرات و بركات واسعه خداوند متعال قرار گيريم.

درپي اتهام ارايه رشوه به مقامات ايراني
شركت استات اويل پرداخت جريمه را پذيرفت
شركت نفتي استات اويل نروژ كه به پرداخت رشوه در صنايع نفت و گاز ايران متهم شده بود، پرداخت جريمه ۳ ميليون دلاري را پذيرفت. به گزارش خبرگزاري كار ايران، ايلنا، به نقل از بي.بي.سي، استات اويل هنوز در رد يا قبول اين اتهامات چيزي نگفته است. گفته مي شود شركت استات اويل مبلغ ۲/۱۵ ميليون دلار رشوه پرداخت كرده تا در تصميم هاي مقامات صنعت نفت و گاز ايران اعمال نفوذ كند و به همين اتهام در ماه ژوئن به پرداخت ۳ ميليون دلار محكوم شد.
در سپتامبر سال گذشته، پليس نروژ تحقيقات خود را در اين زمينه آغاز كرد و از آن زمان تاكنون سه مقام استات اويل مجبور به استعفا شدند. در ماه ژوئن سال ،۲۰۰۲ استات اويل اعلام كرد كه مبلغ ۱۵ ميليون دلار به شركت مشاوره سرمايه گذاري هورتون در لندن پرداخت كرده است تا درمورد بهترين راه هاي سرمايه گذاري در ايران مشاوره بگيرد؛ مقامات نروژي معتقدند كه اين كار شركت استات اويل يك جرم است.
گفتني است، استات اويل نيز در بيانيه اي اعلام كرد، اين شركت قبول دارد در پاره اي موارد سياست هاي اخلاقي خود را ناديده گرفته و با درپيش گرفتن اقدامات جديدي، قصد دارد از وقوع دوباره چنين مواردي در آينده جلوگيري كند.

اخبار كوتاه
همايش نهضت پاسخگويي ۲۶ آذرماه در شاهرود برگزار مي شود
فارس - همايش سراسري نهضت پاسخگويي، ۲۶ آذرماه در دانشگاه آزاد اسلامي واحد شاهرود برگزار مي شود.
اين همايش در راستاي سخنان ارزشمند مقام معظم رهبري در مورد سال پاسخگويي با محورهاي نهضت پاسخگويي از ديدگاه قرآن و عترت، نهضت پاسخگويي با محوريت ديدگاههاي مقام معظم رهبري، نهضت پاسخگويي از ديدگاه قانون اساسي، نقش رسانه هاي جمعي در نهضت پاسخگويي و… برپا مي شود.
بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر افزايش مي يابد
فارس: جانشين رئيس و دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر از افزايش اعتبارات درماني اين ستاد خبر داد.
جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر، به رياست سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور و با حضور ساير اعضاي اين ستاد تشكيل شد.
خاتمي در اين نشست ضمن تقدير از تلاش هاي صورت گرفته در ستاد مبارزه با مواد مخدر و حضور موثر و فعال وزارت اطلاعات در اين عرصه، بر بهره گيري از شيوه ها و فعاليت هاي اطلاعاتي در شناسايي و برخورد با عوامل قاچاق مواد مخدر تاكيد كرد. در اين جلسه مقرر شد بودجه ستاد مذكور در سال ۱۳۸۴ نسبت به سال ۸۳ معادل ساير دستگاهها افزايش يابد و علاوه بر آن بودجه بخش درمان نيز از رشد۴۰۰ ميليارد ريالي برخوردار شود .
تخصيص صد درصد بودجه سال ۱۳۸۳ از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز از تصميمات ديگر جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر بود .
وزير كشور: تاريخ دقيق انتخابات رياست جمهوري تا يك ماه ديگر اعلام مي شود
فارس: وزير كشور گفت:  تاريخ دقيق انتخابات رياست جمهوري آينده تا يك ماه ديگر براي پيشنهاد به شوراي نگهبان اعلام مي شود.
وي درباره اقدامات انجام شده براي انتخابات رياست جمهوري گفت عمليات اجرايي آن از سال آينده آغاز مي شود و زمان دقيق برگزاري آن تا يك ماه آينده به شوراي نگهبان اعلام خواهد شد.
وزير كشور خاطرنشان كرد: همكاران ما در ستاد انتخابات درباره زمان دقيق آن بررسي هاي لازم را انجام داده اند و نامه آن ظرف يك ماه آينده به شوراي نگهبان ارسال مي شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |