يكشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۲۸ - Oct 17, 2004
دعاي روز دوم ماه مبارك رمضان:
بِسم الله الرّحمن الرّحيم
اَللّهُمَّ قَرِّبني فيهِ اِلي مَرضاتِكَ وَجَنِّبني فيه مِن سَخَطِكَ وَنَقِماتِكَ وَوَفِّقني فيهِ لِقَرائَةِ اياتِكَ بِرَحمَتِكَ يا اَرحَمَ الرّاحِمينَ
به نام خداوند بخشنده مهربان
خدايا مرا در اين روز به رضا و خوشنودي ات نزديك ساز و از خشم و غضبت دور ساز و براي قرائت قرآنت موفق گردان به حقّ رحمتت  اي مهربان ترين مهربانان عالم.
امروز با حافظ
گر بكشم زهي طرب ور بكشد زهي شرف
طالع اگر مدد كند دامنش آورم به كف
گرچه سخن همي برد قصه من به هر طرف
طرف كرم ز كس نبست اين دل پر اميد من
در كسب جايزه هاي بين المللي:
سينماي ايران در رده دوم جهاني قرار دارد
سينماي  جمهوري  اسلامي  ايران  در كسب  جايزه هاي  بين المللي  در رده  دوم  جهاني  قرار دارد.
احمد «مسجد جامعي» ديروز (شنبه ) با اعلام  اين  مطلب  در دومين  روز از هفتمين  همايش  سالانه  وزراي  شبكه  بين المللي  سياست گذاري  فرهنگي  در شانگ هاي  چين ، تجربه  سينماي  ايران  در دهه  گذشته  را تشريح  كرد. وي  گفت : كسب  ۱۱۰ جايزه  بين المللي  نشان دهنده  اين  است  كه  سينماي  ايران  با وجود محدوديت هاي  فناوري  و پرهيز از پرداختن  به  شيوه هاي  رايج  سينماي  تجاري  توانسته  است  مخاطبان  جهاني  خود را پيدا كند.
«مسجد جامعي» ، بهره گيري  مناسب  از تنوع  فرهنگي  و قوميتي  ايران  و شبكه  كشوري  حمايت  از سينماگران  جوان  و آموزش  سازمان  يافته  را از دلايل  پيشرفت هاي  سينماي  ايران  دانست .
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي در سخنان  خود خواستار توجه  كنوانسيون  تنوع  فرهنگي به  حمايت  از حضور سينماي  كشورهاي  كوچك  در بازار جهاني  سينما و در نظر گرفتن  ملاحظات  فرهنگي  در معيارهاي  توزيع  فيلم  در بازار جهاني  سينما شد.
«احمد مسجد جامعي» در اين  همايش  كه  با موضوع  تنوع  فرهنگي  برگزار مي شود سخن  مي گفت ، بر ضرورت  پذيرش  اصل «تنوع  فرهنگي» به  عنوان  عاملي  براي  افزايش  ظرفيت هاي  فرهنگي  جهان  امروز و مبنايي  براي  همزيستي  صلح آميز همه  فرهنگ ها، تاكيد كرد.

«جعفر ابراهيمي» ، شاعر كودك و نوجوان:
جاي خالي ترجمه قرآن براي نوجوانان احساس مي شود
«جعفر ابراهيمي» (شاهد)، شاعر كودك و نوجوان در گفت وگو با خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، گفت: چون ترجمه و تفسيرهايي كه از قرآن موجود است براي نوجوانان بسيار سنگين است، جاي خالي ترجمه هايي از قرآن براي كودكان و نوجوانان به شدت احساس مي شود.
وي افزود: مطالب موجود در برخي تفاسير و ترجمه هاي ارايه شده از قرآن به قدري سنگين است كه بعضي از بزرگسالان هم جرات ورق زدن آنها را ندارند؛ چه برسد به نوجوانان كه زباني مخصوص به خود دارند.
«شاهد» در ادامه به تجربه اي كه خود در ترجمه جزء سي ام قرآن براي نوجوانان دارد، اشاره كرد و گفت: در كشور ما رسم شده كه فقط به حفظ و روخواني قرآن پرداخته شود، البته اين كار هم ارزشمند است، اما وقتي كه كودك و يا نوجوان حافظ يا قاري، كمترين معني و مفهوم را درك مي كنند چه فايده!
وي افزود: براي حل اين مشكل و با برداشت از تفاسير و ترجمه هاي موجود، ترجمه جزء سي ام قرآن كريم را براي نوجوانان و با زباني كه نثري آهنگين دارد، انجام داده ام و خوشحالم كه مورد استقبال كودكان و نوجوانان قرار گرفته است.
اين شاعر كودك و نوجوان در پايان به لزوم انجام ترجمه اي كامل از قرآن براي نوجوانان اشاره كرد و گفت: بايد كل قرآن براي نوجوانان ترجمه شود و براي اين كه اين مخاطبان از حجم زياد آن نترسند، در جلدهاي مختلف انتشار يابد و فقط به نقل داستان ها و قصه هاي موجود در قرآن بسنده نشود.

برگي از تاريخ
ابن بطوطه در شيراز
هفدهم اكتبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۲۳ پيش از ميلاد، ساكنان شهر رم پس از اين كه شنيدند سناي روم اوكتاويوس را «رئيس جمهوري مادام العمر» كرده است در ميدان مركزي شهر جمع شدند و اعتراض كردند كه پادشاه نمي خواهند. در سال ۵۵۳ ميلادي «پروكوپيوس» مورخ، كتاب معروف خود را تحت عنوان «جنگ ها» كه درباره جنگ هاي ايران با روم در دوران «ژوستي ني ان» است به پايان برد و نسخه اصلي آن را كه باقي مانده است به امپراتور وقت كه هزينه تدوين آن را پرداخت كرده بود تسليم كرد. در سال۱۷۵۹ احمد خان دراني سومين حمله نظامي خود را به هند آغاز كرد. در سال ۱۹۳۹ فرخي يزدي ناشر روزنامه «توفان» و نماينده مجلس با تزريق آمپول هوا در زندان كشته شد. در سال ۱۹۷۳ كشورهاي عربي فروش نفت به غرب و ژاپن را محدود كردند كه چند روز بعد به صورت تحريم كامل در آمد. اين تحريم كه تا مارس بعد ادامه يافت و علت آن حمايت غرب از اسرائيل در قبال مسئله فلسطين بود اقتصاد غرب را دچار بحران ساخت. در سال ۱۳۵۷ اعتصاب روزنامه هاي تهران معروف به «اعتصاب صغير» با دريافت يك تعهد از دولت پايان يافت. دولت وقت به مطبوعات تعهد داد كه امنيت حرفه اي نويسندگان تضمين خواهد بود، اعمال نفوذ مستقيم و غير مستقيم از سوي مقامات دولتي در مطالب روزنامه ها به عمل نخواهد آمد و از آن پس سانسور مرسوم انجام نخواهد گرفت. در همين روز دكتر ناصرالدين شاه حسيني استاد ادبيات و نخستين رئيس گروه روزنامه نگاري دانشگاه تهران مدير عامل سازمان راديو تلويزيون ملي شد كه مطبوعات اين انتصاب را هم به حساب پيروزي خود گذاردند. در سال ۱۹۷۵ مجمع عمومي سازمان ملل با تصويب قطعنامه اي صهيونيسم را نوعي نژادپرستي خواند.
اينك برگ امروز: كرونيكلرها از اكتبر سال ۱۳۴۷ ميلادي به عنوان ماهي ياد كرده اند كه در آن «ابن بطوطه» جغرافي دان و سفرنامه نويس مغربي (مراكشي) در شهر شيراز در باره سعدي مطالعه مي كرد و در پي آن سعدي را نه تنها يك شاعر و نويسنده (استاد سخن)، بلكه يك فيلسوف بزرگ و يك اندرزگوي بي همتا به جهان معرفي كرد. ابن بطوطه كه به سال ۱۳۰۴ ميلادي در طنجه به دنيا آمده بود پژوهش و جهانگردي را از ۲۲سالگي آغاز كرد و از شمال آفريقا، همه خاور ميانه از جمله ايران زمين (سرزمين هاي واقع در فلات ايران)، جنوب روسيه، چين، هند، اندونزي و آفريقاي شرقي را ديد و مطالعات لازم براي نوشتن كتاب خود را انجام داد. وي پس از ديدار ازكشور «مالي» در ۱۳۵۲ ميلادي، از طريق صحراي آفريقا به ميهن خود بازگشت. ابن بطوطه در اين سفرها گاهي به عنوان سفير سيار رئيس كشور مغرب عربي (مراكش) هم عمل مي كرد و مي كوشيد كه ميان مراكش و دولت هاي مورد بازديد، حسن تفاهم برقرار باشد.
www.iranianshistoryonthisday.com

«اهالي ماه» در سالن ۲ تئاتر شهر
نمايش «اهالي ماه» نوشته آهو خردمند و به كارگرداني جواد پيشگر و طراحي صحنه و لباس فرامرز بادرام پور در ساعت ۲۰ هر روز به مدت سه هفته در سالن شماره ۲ تئاتر شهر بر صحنه است. در اين نمايش ۵۰ دقيقه اي معين نصري و نازنين مهيمني ايفاي نقش مي كنند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
خطرناك اعلام شدن چند قلم از داروهاي تازه ساز و معروف
رسانه هاي آمريكا اين روزها پي در پي از خطرناك بودن داروهاي تازه ساز كارخانه ها خبر مي دهند. ديروز كارخانه فايزر پذيرفت كه ممكن است داروي «بكسترا» (كه آن را براي تسكين درد ساخته است) ريسك حمله قلبي داشته باشد و در اين زمينه آگهي به رسانه ها داده است و به مصرف كنندگان اعلام خطر كرده است. به داروهاي ضد كلسترول معروف به «ستاتين ها» هم ايراد وارد آمده است. ليپيتور، يكي از اين ضد كلسترول ها، در آمريكا ۱۶ ميليون مصرف كننده دارد و هر مصرف كننده براي خريد آن هر ماه ۱۱۸ دلار مي پردازد. «زوكور» يكي ديگر از ستاتين ها است. دكترها در چند روز گذشته به جاي تجويز داروهاي ضد كلسترول ترجيح مي دهند به بيماران مربوط توصيه مصرف نياسين (نوعي ويتامين ب) و جوشانده دارچين (چاي دارچين) كنند. در پي كشف پديد آمدن حالت خودكشي در نوجوانان، سازمان ملي دارو و غذاي آمريكا ديروز دستور داد كه روي قوطي هاي داروهاي ضد افسردگي از جمله پروزاگ برچسب اخطار بزنند تا نوجوانان و برخي جوانان آنها را مصرف نكنند. در اين برچسب آمده است: اين دارو در نوجوانان و افراد با سنين پايين حالت خودكشي و يأس ايجاد مي كند. گزارش ديگر مربوط به داروي «لوميرا كوكسيب» ويژه درمان آرتريتيس است كه معلوم شده ممكن است سرطان زا باشد و به دكترها اندرز داده شده كه اطلاع داشته باشند. پريروز رسانه هاي گروهي آمريكا از جمله شبكه سي بي اس گزارش كرده بودند كه در پي خطرناك خوانده شدن چند داروي تازه ساز به ويژه داروي «وياكس» ، اين روزها نان وكلاي دادگستري آمريكا توي روغن است. ظرف يك هفته گذشته اين وكيلان تنها برضد داروي ضد آرتروز «وياكس» ۲۷ هزار پرونده دريافت غرامت به دادگاه هاي آمريكا تسليم كرده اند. برخي از اين وكيلان به روزنامه ها آگهي داده اند كه آماده قبول وكالت برضد سازنده «وياكس» هستند. در واشنگتن اعلام شده است كه اين داروي ساخت كارخانه «مرك» باعث چندين حمله قلبي شده و از داروخانه ها برچيده شده است. به داروي همتاي آن «سله بركس» همين اتهام وارد آمده است. وياكس از سال ۱۹۹۹ وارد بازار شده بود و قبلاً براي مصرف آن وسيعاً تبليغ مي شد.
ايجاد قاره واحد «اوراسيا» و گشت زني مجدد ناوگان روسيه در مديترانه
پريروز در حالي كه ولاديمير پوتين در آخرين روز ديدارش از چين با سران ايالات مرزي شمال غربي چين ملاقات كرده بود و از آنان خواسته بود تا مساعي خود را به كار برند تا با كمك روسيه يك منطقه صنعتي بسيار پيشرفته در شرق آسيا بسازند كه سرآمد مناطق مشابه در نقاط ديگر باشد، رسانه هاي غرب مصاحبه هاي خود با مردم روسيه را درباره دمكراسي منتشر ساختند. روي هم رفته، روس ها در برابر اين پرسش كه چه نظري درباره اقدام تازه پوتين به تمركز امور در پايتخت و محدود كردن دمكراسي دارند، گفته بودند: غرب توي دمكراسي ادعايي خود مانده و دست و پا مي زند. همه اش صحبت از تبليغات منفي و تقلب در آراء، جمع كردن پول براي فريب مردم از طريق تبليغ و اكراه بسياري از مردم از شركت در رأي دادن است. ما روس ها رفاه، امنيت، خيال آسوده و دولتي مي خواهيم كه اينها را تأمين كند و براي ما دمكراسي يعني همين. ما عادت كرده ايم كه دولت مركزي نيرومند باشد، ما چشم به حاكم داريم كه هرچه نيرومندتر و دلسوزتر باشد، بهتر. ما نتيجه كار او را مي خواهيم و چگونگي انجام آن برايمان در درجه آخر قرار دارد. ما كار احزاب غرب را كه همان مقامات را پي درپي روي كار مي آورند و اين مقامات هم دوستان و نزديكانشان را شغل مديريت مي دهند همان سلطان بازي به زباني ديگر مي دانيم و تا اين حد بلوغ و رشد داريم كه تبليغات غرب را گوش نكنيم، كه نمي كنيم. رسانه هايي كه ديدار پوتين از چين را دنبال كرده اند نوشته اند: از اظهارات او و رهبران چين چنين بر مي آيد كه دو كشور تصميم قاطع به اتحاد اروپاي قاره اي و آسيا دارند زيرا به كرات از ايجاد قاره واحد «اوراسيا» كه برخلاف مناطق ديگر جهان يك قطعه زمين به هم چسبيده است سخن به ميان آورده اند. در اين سفر، چين قول داد كه از عضويت روسيه در سازمان جهاني تجارت حمايت كند. اين رسانه ها به اهميت تصميم روسيه به امتداد لوله نفت خود از بلغارستان به يونان و نيز اعزام كشتي هاي جنگي خود به مديترانه نيز اشاره كرده اند. روسيه با به كار بردن همان ادبيات غرب، اعلام كرده است كه به منظور مبارزه با تروريسم، ناوگان خود را به مديترانه خواهد فرستاد و اين برنامه اي است طولاني. پس از فروپاشي شوروي، گشت زني منظم كشتي هاي جنگي روسيه در مديترانه متوقف شده بود.

فيلم جديد سوسن تسليمي در بازداشتگاه گوتنبرگ
سوسن  تسليمي هنرمند ايراني  مقيم  استكهلم  براي  توليد فيلم  جديدش  دربازداشتگاه  گوتنبرگ  بسرمي برد. به  گزارش  پايگاه  اطلاع  رساني  اخبار استكهلم ، او در حال  فيلم  برداري  وتهيه  مجموعه اي  تحت  عنوان  بازداشتگاه  است  كه  در محيط زندان  فيلمبرداري  وتوليد مي شود. او با شروع  فيلم برداري هاي  اين  مجموعه ، بارها به  بازداشتگاه  گوتنبرگ  سرزده  و در آن بسر برده  است .
فيلم نامه  اين  مجموعه  را كه  تسليمي از آن بسيار راضي  است ، كاله  ليندنوشته  كه  خود، مدتي  در بازداشتگاه  شهر مالمو به  كار اشتغال  داشته  است .
تسليمي جدا از تهيه  اين  سريال ، به  عنوان  هنرپيشه  نقش  اول  يك  فيلم تلويزيوني  بنام  اوركا اوركا كه  در اوايل  ماه  نوامبر از بزرگترين  شبكه سراسري  سوئد اس  وي  تي  پخش  خواهد شد، ظاهر مي شود. مجموعه  بازداشتگاه  نيز كه  سوسن  تسليمي در حال  تهيه  آن است ، در پاييز۲۰۰۵ و در چهار قسمت  يك  ساعته  از شبكه  اس  وي  تي  سوئد پخش  خواهد شد.

فيلم پويانمايي محمد خاتم النبيين عيد فطر در آمريكا به نمايش در مي آيد
فيلم پويانمايي (انيميشن) «محمد(ص)، خاتم النبيين» عيد فطر در سراسر آمريكاي شمالي به نمايش در مي آيد.اين فيلم ۹۰ دقيقه اي وقايع سال هاي اول زندگي و تعليمات «حضرت محمد(ص)» پيامبر اسلام را به نمايش مي گذارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، «فاين ميديا گروپ» شركت توزيع كننده اين فيلم گفت كه نمايش انيميشن «محمد، خاتم النبيين» به دليل حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ و گسترش روحيه ضد اسلامي به تأخير افتاد.اين فيلم پيش از حملات ۱۱ سپتامبر به اتمام رسيد.
سرانجام اين فيلم از ۱۴ نوامبر (۲۴ آبان ماه) مطابق با عيد فطر در ۳۷ شهر آمريكا و كانادا براي نخستين بار در آمريكاي شمالي در سينماها نمايش داده مي شود.
گزارش خبرگزاري فرانسه حاكي است، «شوراي روابط اسلامي آمريكايي» ، كه بزرگ ترين گروه خواستار آزادي هاي مدني اسلامي است،  اعلام كرد كه اين فيلم فرصت بسيار عالي براي پدران و مادران و فرزندان آن ها از هر مذهب است تا «بيشتر درباره شخصيت تاريخي» حضرت محمد(ص) و وقايعي كه جهان امروز را شكل داد، آگاهي يابند.«ربيع احمد» سخنگوي اين شورا به خبرگزاري فرانسه گفت: اين فيلم پاسخگوي نيازهاي پس از جو ۱۱/۹ است تا افراد درباره تاريخ اسلام و پيام پيامبر آشنايي پيدا كنند.

انتشار شعرهاي عاشورايي كريم رجب زاده
گزيده اي از شعرهاي عاشورايي و آئيني شاعر معاصر «كريم رجب زاده» در كتاب جديدالانتشار راز غريب ارغوان جاي گرفت.
به گزارش خبرنگار ادبي مهر، شاعر راز ارغوان در مجموعه شعر جديدالانتشار خود، گزيده اي از شعرهاي عاشورايي و آئيني خود را با محورقراردادن شهادت حضرت امام حسين(ع) و ياران فداكار آن حضرت، گردهم آورده است.
كريم رجب زاده، شاعري است كه علاوه بر سرودن شعرهاي كلاسيك، آثاري نيز در قالب نيمايي و سپيد منتشر كرده و در همه قالب هاي شعري طبع آزمايي كرده است. اين گزارش حاكي است كه رجب زاده، همان سراينده دوبيتي هاي مشهور بهمن است، آثاري كه تصويرهايي روشن و گويا از حوادث تاريخي انقلاب اسلامي و حماسه مردم در بهمن سال ۱۳۵۷ به مخاطبان خود ارائه مي دهد.مجموعه شعر راز غريب ارغوان با ۵۰۰۰ شمارگان، به تازگي از سوي انتشارات رسالت قلم راهي بازار كتاب شده است.

برگزيدگان جشنواره ملي عذرا معرفي شدند
چهارمين جشنواره ملي، فرهنگي هنري «عذرا» (زن، روستا، امنيت غذايي) با معرفي برگزيدگان خود در چهار بخش مسابقه: عكس، نمايشنامه، فيلم و فيلمنامه به كار خود پايان داد.
در بخش فيلم هيات داوران از ميان ۱۰۲ اثر رسيده، لوح تقدير خود را به وحيد حسيني براي كارگرداني فيلم «شكارگاه» و مرتضي پورصمدي براي فيلمبرداري فيلم «ميلكان» و تصويربرداري فيلم «مريم جزيره هنگام» ، لوح تقدير و جايزه سوم را به الهه گل محمدي براي كارگرداني فيلم «دستهاي خورشيد» ، ديپلم افتخار و جايزه دوم را به مهرداد اسكويي براي كارگرداني فيلم «مريم جزيره هنگام» و ديپلم افتخار و جايزه اول را نيز به مينو كياني براي كارگرداني فيلم «ميلكان» اهدا كرد.
در بخش فيلم نامه نويسي، هيات داوران از ميان ۷۴ اثر، در بخش طرح فيلمنامه لوح تقدير خود را به قدسيه قاسمي براي طرح فيلمنامه «ما مثل هم» ، سارا صفي صمغ آبادي براي «دست و دفه» و محمدرضا ماندني براي «سرشماري براي گل عنبرخانم» اهدا كرد و در بخش فيلمنامه لوح تقدير هيات داوران به فاطمه كاظمي براي فيلمنامه «منير» ، لوح تقدير و جايزه سوم به زهرا دانشيان براي اثر «زير سايه امير» ، ديپلم افتخار و جايزه دوم به لادن خالي زاده براي فيلم نامه «ديدار» و تنديس، ديپلم افتخار و جايزه اول به هومن منتظري و نيما قطبي براي فيلمنامه «عقيق سياه» اهدا شد.
هيات داوران بخش مسابقه تئاتر از ميان آثار ارسالي براي مسابقه نمايشنامه نويسي، هيچكدام از آثار را واجدشرايط براي دريافت جايزه ندانسته و با اهدا لوح و جايزه ويژه به سركار خانم آقچه گل طغان پور از گنبد به خاطر نگارش نمايشنامه «اسب و لباس مادربزرگ» به عنوان نفر دوم و همچنين با اهدا لوح و جايزه ويژه به آقاي بهرام كميجاني از سمنان به خاطر نگارش نمايشنامه «ورمزي شوم» به عنوان نفر سوم تقدير به عمل آورد.
هيات داوران در بخش بازيگري با اهدا ديپلم افتخار، تنديس و جايزه ويژه از خانم سكينه سليماني از بوشهر به خاطر بازي در نمايش «زينو» به عنوان نفر اول و با اهداي لوح و جايزه ويژه به خانم آزاده ثابت كار از رشت به خاطر بازي در نمايش «حديث حيراني ماهان چوپان» به عنوان نفر دوم تقدير به عمل آوردند. همچنين در بخش كارگرداني، اين هيات با اهدا لوح و جايزه ويژه به آقاي رضا اميري از بوشهر به خاطر كارگرداني نمايش «زينو» تقدير به عمل آوردند.
در بخش عكس از ميان ۵۸۴ اثر رسيده به دبيرخانه، هيات داوران لوح تقدير خود را به غلامحسين ملك عراقي براي اثر «ايل قشقايي» ، هنگامه فهيمي براي اثر «تلاش يك زن عكاس در موضوع زن روستايي و عشايري» ، پوريا نورالله پور براي «تلاش براي معاش» و محمدرضا بهارناز براي اثر «تلاش در به تصويركشيدن زندگي زنان روستايي و عشايري» اهدا كرد. همچنين لوح تقدير و جايزه سوم جشنواره به فرخ رنجبر براي اثر «نگاه لذت بخش» ، ديپلم افتخار و جايزه دوم به حسن غفاري براي اثر «رقص رنگ» و تنديس، ديپلم افتخار و جايزه اول جشنواره به بيژن زمان پيرا به خاطر اثر ارزشمند «كار زنان روستايي» اهدا شد.

جشنواره موسيقي در نياوران
پس از برپايي جشنواره جهاني ني نوازان در بنياد آفرينش هاي نياوران، اين نهاد فرهنگي هنري جشنواره تازه اي با نام «موسيقي نسل نو» را در نيمه دوم آذر برگزار خواهد كرد.
ساسان رسولي دبير جشن جهاني ني ضمن اعلام اين خبر گفت: جشنواره موسيقي نسل نو با هدف ايجاد فضايي مناسب براي كسب تجربه در عرصه اجراي موسيقي زنده، شناسايي استعدادهاي نو و جوان و فراهم آمدن زمينه  اي براي بررسي و نقد وضعيت حال و آينده موسيقي در كشور در زمينه هاي تار و پيانو است. علاقه مندان زير ۲۸ سال براي شركت در اين جشنواره تا ۱۰ آبان فرصت دارند تا نمونه  اجراي خود را به واحد موسيقي بنياد ارسال كنند.

پاسخ به پرسش پزشكي
وضعيت مرض قندي ها پس از پرخوري
دكتر روزنفلد در پاسخ به اين سئوال كه چرا مرض قندي ها پس از صرف غذا كند ذهن و بد خلق و خوي مي شوند گفته است: ديابتي هاي نوع دوم نبايد پرخوري كنند و بايد در مصرف غذاهايي كه سريعاً تبديل به گلوكز مي شود امساك ورزند. ورود مقدار زياد قند ناشي از پرخوري و غذاهاي قندي و نشاسته اي وظايف مغز را به ويژه آن قسمت هايي را كه مربوط به حافظه و تمركز است موقتاً مختل مي كند. بنا براين آنها تا خروج اين قند از سيستم، دچار كند ذهني، فراموشكاري، فرار حافظه، تنبلي و خواب آلودگي مي شوند. اين حالت، احساس شادي را در فرد از ميان مي برد و حالت اضطراب و خشم را جانشين آن مي كند. به همين لحاظ در دادگاه ها معمولاً اعمال مرض قندي ها كه ناشي از بالا بودن قند در خونشان باشد از دلايل تخفيف در مجازات است.

نگارستان
ماكس ارنست
003915.jpg
«جنگل عظيم» - ۱۹۲۷ / رنگ روغن روي بوم _ ۱۴۶ * ۱۱۴ سانتي متر / موزه كانست _ بازل
هرچند كه ماكس ارنست از زمان جنگ جهاني اول به اين سو، در صحنه كلي نقاشي قرن بيستم اهميتي ترديد ناپذير دارد، ولي به رغم استعدادهاي عظيم غيرقابل انكارش، هميشه يك هنرمند التقاطي باقي ماند. اقتباس هاي درخشان او همواره نشان از هنري داشت كه او ستوده بود يا نشان از هنرمنداني داشت كه با او كار كرده بودند. اينها مركب از نقاشان دوران گوتيك پسين و رمانتيك هاي قرن نوزدهم و نيز كساني چون دي چريكو، پيكاسو، كله، ماگريت بودند. برخي از مجموعه مركب هاي اواخر زندگي هنري او نمايانگر نوعي يكي سازي از كلاژهاي اوليه او گرفته تا كارهاي معاصر در زمينه هنر پاپ است.بعضي از اين تأثيرپذيري ها در ارتباط نزديك با دنياي سوررئاليستها دوجانبه بود.از دستاوردهاي قابل توجه ارنست به عنوان يك نقاش، كلاژها و فتومونتاژهاي نخستين او امروز هم تازه و منحصر به فرد است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
مجازات
كنار تكه ناني كه روي زمين افتاده بود، چند مورچه كوچك جمع شده بودند. افراد خانه تصميم گرفتند اين بار درس خوبي به مورچه ها بدهند و به همين علت لانه آنها را با مقداري نفت آتش زدند.
اما لوله گازي كه از پشت لانه مورچه ها مي گذشت نشتي داشت. خانه ويران شد.
حسين احمد خزدوز

گشتي در دنياي خبرها
تحقير سارق بانك
زاگرب: يك سارق بانك در كرواسي به دليل اين كه تحويلدار بانك به وي خنديد، عمليات سرقت را نيمه تمام گذاشت و گريخت.اين سارق در روز روشن وارد شعبه شده به سراغ تحويلدار رفت و او را با اسلحه تهديد كرد. اما تحويلدار كه مي دانست شيشه هاي باجه اي كه داخل آن نشسته ضدگلوله است، به تهديد سارق خنديد، تلفني با رئيس خود تماس گرفت و از او خواست پليس را خبر كند. سارق نيز كه تحقير شده بود پا به فرار گذاشت.
پيرمرد عصباني
برلين: ديروز يك مرد بازنشسته در آلمان در ايستگاه قطار حاضر شد تا به شهر ديگري سفر كند. اما هنگامي كه وي به ايستگاه رسيد متوجه شد كه قطار مورد نظر، ايستگاه را ترك كرده و او بايد چند روز سفرش را به تعويق بيندازد.به همين دليل اين مرد ۶۳ ساله كه قادر نبود به راحتي حركت كند به پليس حاضر در ايستگاه مراجعه كرد و از مأموران خواست، وي را با خودروي پليس به منزل برسانند. اما مأموران به درخواست مرد پاسخ منفي دادند.به همين دليل وي با عصاي خود به جان خودروي پليس افتاد و در مجموع سه هزار يورو خسارت به آن وارد كرد.اين مرد بايد خسارت وارد شده به خودرو پليس را بپردازد درحالي كه با اين سه هزار يورو مي توانست خودروي كوچكي براي خود بخرد.
مبارزه با تروريست ها از داخل تاكسي
سنگاپور: پليس سنگاپور ۴۰ هزار راننده تاكسي اين كشور را براي مقابله با حملات تروريستي آموزش داده است.به اين رانندگان آموزش داده شده است كه به محض مواجه شدن با اين موارد فورا با پليس تماس بگيرند:
* افرادي كه لباس بسيار ضخيم و يا گشاد بر تن دارند.
* مسافراني كه بار چمدان آنها سنگين است اما به راننده اجازه كمك كردن نمي دهند.
* مسافراني كه سراسيمه تاكسي را ترك مي كنند و كيف و يا چمدان خود را جامي گذارند.
* افرادي كه در ابتدا مقصد خود را ساختمان هاي دولتي اعلام مي كنند اما سپس در فاصله چند متري اين ساختمان ها پياده مي شوند.
* افرادي كه از راننده تاكسي مي خواهند در اطراف مقصدشان چند بار دور بزند.
سمبل بدشانسي
هنگ كنگ: در كشور هنگ كنگ، لاك پشت سمبل خوش شانسي است اما يك راننده تاكسي در اين كشور، باور فوق را به شدت رد مي كند.
ديروز يك لاك پشت از پنجره آپارتمان واقع در طبقه دهم يك مجتمع مسكوني سقوط كرد و از قضا روي سقف يك تاكسي عبوري، فرود آمد. بر اثر اين سانحه سقف تاكسي سوراخ شد اما آسيبي به لاك پشت نرسيد.
خيابان هاي بدون نام
تيرانا: بيش از ۴۰ درصد از مردم كشور آلباني آدرس پستي محل زندگي خود را نمي دانند چون اغلب خيابان هاي اين كشور فاقد نام است به همين دليل اگر از مردم اين كشور آدرس محل سكونتشان را بخواهيد در پاسخ شما چنين جملاتي را به زبان خواهند آورد: «خانه مجاور نانوايي» ، «خانه روبه روي رودخانه» ، «خانه پشت فضاي سبز» و...
به همين دليل اخيرا دولت اين كشور دستورالعملي را صادر كرده كه براساس آن، خيابان هاي اين كشور بايد در كوتاه ترين زمان ممكن نامگذاري شود.
درحقيقت اختلافات قومي ميان مردم اين كشور مانع از نامگذاري خيابان ها شده است.
مضرات تماشاي فيلم
جورجيا: يك مرد ۳۲ ساله در آمريكا پس از تماشاي يك فيلم سينمايي خانه اش را به آتش كشيد. وي پس از تماشاي فيلم «پس فردا» در منزل خود به حدي متأثر شد كه منزل خود را آتش زد. در اين فيلم، بلاياي طبيعي كه بر اثر گرم شدن آب و هواي زمين رخ خواهد داد براي بيننده به تصوير كشيده مي شود. جالب اين كه، وي پس از آتش زدن منزلش به مراجع قضايي مراجعه كرد و موضوع را براي آنها شرح داد.
فرار سلطان فرار
رم: يك زنداني در ايتاليا كه به «سلطان فرار» مشهور است براي چهارمين بار از زندان گريخت. روز گذشته هنگامي كه مأموران در سلول وي را گشودند متوجه شدند كه وي پا به فرار گذاشته و به جاي خود عروسك زير پتو قرار داده است. اين سارق حرفه اي ۴۵ ساله همچنين سابقه فرار از زندان هاي كشور اتريش را نيز در كارنامه خود دارد.
لوكوموتيو بدون راننده
رم: يك لوكوموتيو بدون راننده در ايتاليا، مسافت ۲۰۰ كيلومتري را با سرعت ۸۰ كيلومر در ساعت طي كرد تا سرانجام كاركنان راه آهن موفق شدند آن را در يك ايستگاه متروكه از خط خارج كنند. راننده لوكوموتيو كه براي بررسي شرايط اطراف به بيرون از لوكوموتيو خم شده بود ناگهان تعادلش را از دست داد و به بيرون پرتاب شد. به همين دليل لوكوموتيو روشن به حركت خود ادامه داد كه منجر به تخليه كليه ايستگاه ها درمسير شد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۱ و ۵۰ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و ۴۶ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۴۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۱۳ دقيقه

گل و گياه
كوكب كوهي
003912.jpg
نام علمي: Rudbeckiahirta Rustic Dwarfs
خانواده: COMPOSITAE
گياه دائمي و نسبتا سريع الرشد است كه به عنوان گياه يكساله كاشته مي شود و به بلندي ۶۰ و گستردگي ۳۰ سانتي متر مي رسد. داراي برگ هاي سرنيزه اي شكل بوده و گلهاي آن شبيه گل مينا به رنگ زرد و برنزي در تابستان و پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و هر نوع خاكي با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: ازطريق كاشت بذر در بهار يا پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |