يكشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۲۸ - Oct 17, 2004
احتمال ائتلاف شيعيان در انتخابات عراق
003921.jpg
خبرگزاري رويتر گزارش داد: احزاب شيعه عراقي ممكن است براي رقابت در انتخابات ماه ژانويه متحد شوند.
«حيدر العبادي» يك مقام حزب الدعوه عراق گفت: «ما در مراحل اوليه گفت  وگو براي ارائه فهرستي از نامزدهاي شيعه هستيم.»
وي افزود: «اما حتي اگر شيعيان داراي اكثريت در پارلمان شوند، هيچ گروهي نبايد اجازه يابد تا عراق پس از صدام را به انحصار خود درآورد. ما خواستار اجماع در قدرت هستيم.»
عبادي تأكيد كرد، همچنين مذاكراتي درباره ايجاد يك فهرست ملي شامل همه گروههاي اصلي شيعه، كرد و سني در جريان است اما چنين فهرستي به سختي مي تواند مورد توافق قرار بگيرد.
انفجار و عمليات انتحاري
انفجار پنج بمب نزديك ۵ كليسا در بغداد ديروز پايتخت عراق را لرزاند. همچنين بر اثر اصابت دو گلوله خمپاره به بيمارستان قلب ابن بيتار در صالحيه عراق يك نفر كشته و ۹ نفر زخمي شدند. در بعقوبه نيز براثر انفجار بمب سه غيرنظامي كشته شدند.
همچنين ديروز يك فرد انتحاري خود را در مقابل كاروان نيروهاي آمريكايي در شهر قائم منفجر كرد و در رمادي نيز وقوع سه انفجار باعث بروز خساراتي شد. در شمال استان كركوك نيز يك كارمند وزارت آموزش و پرورش عراق ترور شد و در موصل يك نظامي آمريكايي براثر جراحات ناشي از انفجار يك خودرو بمب گذاري شده كشته شد.
آيت الله سيستاني درخواست ديدار سفير آمريكا را نپذيرفت
آيت الله علي سيستاني از مراجع شيعيان عراق از ديدار با سفير آمريكا در عراق خودداري كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس پايگاه اطلاع رساني «ايلاف» ديروز با اعلام اين خبر نوشت: جان نگروپونته سفير آمريكا روز جمعه در عراق با هدف ديدار و گفت و گو با آيت الله سيستاني به نجف سفر كرده بود اما آيت الله سيستاني او را به حضور نپذيرفت.
منابع نزديك به دفتر آيت الله سيستاني اعلام كردند، مراجع نجف هم همگام با آيت الله سيستاني توافق كردند از ديداربا سفير آمريكا در عراق خودداري كنند .
سرپيچي ۱۹ سرباز آمريكايي
از جنگ در عراق
ارتش آمريكا روز جمعه اعلام كرد تحقيقات خود را در زمينه علت سرپيچي ۱۹ تن از اعضاي بخش تداركات از دستورها مبني بر انتقال يك كاروان سوختي در هفته گذشته، آغاز كرده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، اين تحقيقات پس از امتناع سربازهاي گروه ۳۴۳ تداركاتي از شركت در مأموريت انتقال سوخت در چهارشنبه گذشته، آغاز شد.
اعتراف اتحاديه ميهني كردستان
به حضور اسرائيلي ها در عراق
نماينده اتحاديه ميهني كردستان عراق به حضور اسراييلي ها در خاك عراق اعتراف كرد و آن را يك امر طبيعي خواند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «حازم اليوسفي» در گفت وگو با روزنامه «الزمان» چاپ لندن، گفت: «با كمال تاسف شبكه هاي ماهواره اي كشورهاي عرب، تنها بر نفوذ اسراييلي ها در عراق متمركز شده اند، گويي كه اسراييلي ها در هيچ جاي ديگر به جز عراق حضور ندارند.»
وي افزود: «طبيعي است كه در سايه حضور نيروهاي آمريكايي و تحت هر شكلي، اسراييلي ها به عراق نفوذ كنند.»
يوسفي تأكيد كرد: «اين عراق نيست كه اسراييلي ها در آن حضور دارند بلكه در تمامي پايگاه هاي آمريكايي مستقر در كشورهاي عرب، اسراييلي ها پيدا مي شوند.»
سازمان بدر اتهام انجام ترور
به نفع ايران را رد كرد
مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق، اتهام سازمان اطلاعاتي عراق را مبني بر اينكه سازمان بدر دست به عمليات ترور در عراق به نفع سازمان اطلاعاتي ايران زده است، تكذيب كرد.
«هيثم الحسيني» عضو مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در گفت وگو با روزنامه اماراتي «الخليج» گفت: «مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق يا سازمان بدر هيچ نقشي در عمليات ترورهاي ادعا شده كه« محمد الشهواني »مدير سازمان اطلاعات عراق، اين سازمان را به انجام آنها متهم كرده بود، ندارد.
وي افزود:« مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق خود قرباني تروريسم است و بسياري از رهبران و كادر اين حزب مفقود و ناپديد شدند. »
از سوي ديگر« محمد العامري »فرمانده سپاه بدر به روزنامه الخليج گفت:« سازمان بدر امكان ندارد دست به عمليات ترور و قتل عليه فرزندان ملت خود بزند زيرا اين سازمان، قرباني رژيم سابق عراق بوده است. »

رژيم صهيونيستي از غزه عقب نشيني كرد
003918.jpg
نظاميان  رژيم  صهيونيستي  جمعه  شب  و پس  از ۱۸ روز هجوم بر ضد مردم فلسطين  در شمال  نوار غزه  با جابجايي  و آرايش  نيرو به  طور موقت  به  يورش  دراين  نوار پايان  دادند و در بيرون  از اين  منطقه  مستقر شدند.
به گزارش ايرنا به نقل از منابع  فلسطيني ، در يورش  ۱۸ روز گذشته  كه  از هوا و زمين  به شمال  نوار غزه  صورت  گرفت  زيان هاي  جاني  و مادي  بسياري  به  اين  منطقه  واردشد.
در اين  تهاجم  ۱۳۵ نفر به شهادت  رسيدند كه  از اين  تعداد ۳۰ نفر را كودكان تشكيل  مي دهند.
همچنين  ۴۳ نفر از اعضاي  گردان هاي  عزالدين  قسام  شاخه  نظامي جنبش  مقاومت  اسلامي فلسطين «حماس» در رويارويي  با نظاميان  صهيونيست  به شهادت  رسيدند.
به گزارش ايرنا در اين  يورش  گسترده  نزديك  به  ۵۰۰ نفر مجروح  شدند كه  بيش  از ۲۰۰ نفرآنان  دچار نقص  عضو هستند و حال  برخي  از مجروحان  وخيم  گزارش  شده  است .
صائب عريقات از مسئولان تشكيلات خودگردان فلسطين جابجايي ارتش رژيم صهيونيستي در شمال نوارغزه را يك مانور دانست و گفت: حمله اسرائيل به اين منطقه پايان نيافته است بلكه اين جابجايي تنها مقدمه اي براي اشغال دوباره نوار غزه به طور كامل است.
به گزارش واحد مركزي خبر از بيروت :عريقات افزود: اعلام جابجايي نيروهاي ارتش اسرائيل در شمال نوار غزه به اين معناست كه اسرائيل به خود حق مي دهد به گلوله باران اراضي فلسطيني و اشغال دوباره اين اراضي و عمليات ترور و كشتار فلسطينيان ادامه دهد.
در بازتاب اقدامات اخير رژيم  صهيونيستي  بيم  آن مي رود كه با تيره تر شدن  روابطش  با اروپا و سازمان  ملل  متحد، در صحنه  بين المللي  نيز منزوي  شود.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بيت  المقدس ، بر اساس  يك  گزارش  محرمانه  وزارت  امور خارجه  اسرائيل  كه  نكات  مهم  آن در راديو نظامي  فاش  شد، چهره اين  رژيم  خدشه دار مي شود و احتمالا در آينده  با رژيم  آپارتايد سابق  درآفريقاي  جنوبي  مقايسه  خواهد شد.
به گزارش واحد مركزي خبر در اين  گزارش  هشدار داده  شده  است  اگر اسرائيل  به مناقشه  با فلسطينيان ادامه  دهد اين  رژيم  پيشاپيش  به  رويارويي  با اروپا رفته  است  و ممكن است  مشروعيت  به  اصطلاح  بين المللي  خود را از دست  دهد و همچون  رژيم  آپارتايد آفريقاي  جنوبي  منزوي  شود.

خلع سلاح حزب الله
خبرنگار همشهري از بيروت - جون دانفورث سفير آمريكا در سازمان ملل در مصاحبه با روزنامه الحيات چاپ لندن مورخه ۲۵/۷/۸۳ با اشاره به قطعنامه ۱۵۵۹ سازمان ملل درباره ضرورت عقب نشيني ارتش سوريه از لبنان گفت: مقصود دولت آمريكا از تصويب قطعنامه مورد اشاره اينست كه سوري ها از لبنان خارج شده و نيروهاي نظامي خود را به سوريه بازگردانند، حزب الله را خلع سلاح نموده و از دخالت در امور داخلي لبنان خودداري كنند.نامبرده افزوده است: درحال حاضر دولت سوريه درحال همكاري (با آمريكا) برسر موضوع عراق است و تاكيد نموده كه موضوع لبنان بسيار حساس و ريشه اي است و با اصرار بر ضرورت خلع سلاح حزب الله از سوريه خواسته است با آمريكا در اجراي قطعنامه ۱۵۵۹ همكاري كند.
اينكه سرنوشت اين قطعنامه به كجا خواهد انجاميد و چه ابزاري براي اجراي مفاد آن به كار گرفته خواهد شد و يا اينكه دولت هاي عضو كه به اين قطعنامه راي منفي داده اند چه واكنشي از خود نشان خواهند داد، مساله اي است كه آينده آن را روشن مي كند نكته اي كه بايد بدان توجه داشت اين است كه الف: آيا اين اقدام شوراي امنيت سازمان ملل با اصول و ضوابط حاكم بر دنيا، مصوبات قبلي همين شورا و يا منشور سازمان ملل همخواني و سنخيت دارد؟
آيا اين قطعنامه به معناي صدور مجوز براي دخالت در امور داخلي كشورها نيست؟
سفير آمريكا با اين توضيحات به صورت آشكار به مداخله در امور لبنان پرداخته است. آيا دولت لبنان ازنظر حقوق بين الملل حق ندارد كه با متحدين خود همكاري كند و آيا نمي تواند در برابر تجاوز خارجي از هم پيمانان خود كمك بگيرد و آيا هيچ دولتي حق ندارد براي مقابله با تهديد خارجي بسيج عمومي راه انداخته و از نيروهاي مردمي كمك بگيرد؟
اگر جواب همه اينها مثبت است پس چرا سازمان ملل با آمريكا همدست شده و رفتار غيرقانوني آمريكا را قانونمند جلوه مي دهد؟
ب _ اگر قرار باشد حزب الله خلع سلاح شود آيا دولت آمريكا حق دارد با بهره گيري از نيروهاي مستقر سوريه در لبنان اين هدف را تحقق ببخشد؟
دولت آمريكا به گواهي اظهارات سفيرش در سازمان ملل رسما از سوريه خواسته است حزب الله را خلع سلاح كند يعني اگر حضور ارتش سوريه در لبنان منجر به خلع سلاح حزب الله شود ازنظر حقوقي مشكلي پيش نخواهد آمد و اين اقدام دخالت در امور داخلي اين كشور به حساب نمي آيد.
مشكل اصلي آمريكا اينست كه حزب الله لبنان به عنوان يك حزب مقاوم و مورد حمايت عموم مردم لبنان با پشتيباني و مساعدت دولت اين كشور راه تجاوز بر لبنان از سوي اسراييل را سد كرده است و چون بر اين باور است كه حضور نيروهاي سوريه در لبنان باعث تقويت روحي و رواني مقاومت ملي در اين كشور گرديده بر آن است تا مقاومت ملي در لبنان را تضعيف و ريشه كن كند و اگر ارتش سوريه دولت آمريكا را در ازهم پاشيدن مقاومت لبنان كمك كند، نه اينكه حضورش در لبنان غيرمجاز قلمداد نخواهد شد بلكه از سوي سازمان ملل براي اين حضور و دخالت ها مصوبه نيز صادر خواهند نمود. متاسفانه شرط و ملاك قانوني و يا غيرقانوني بودن معاهدات كشورها با يكديگر رضايت و يا عدم رضايت آمريكا است، و نه اراده دولت ها و ملت ها.
ج: نماينده آمريكا در سازمان ملل نمي داند كه ارتش سوريه حتي اگر بخواهد قادر نيست حزب الله را خلع سلاح كند زيرا اين حزب با اراده اي قوي از حمايت دولت و پشتيباني گسترده مردم برخوردار است، اين همان حزبي است كه ارتش تا به دندان مسلح و هسته اي اسراييل در مقابل آن مجبور به فرار شد آيا اين حزب با برخورداري از اين مواهب و پيروزي ها و با داشتن تجربه هاي گرانبها در امر مبارزه به انتظار نشسته تا از او خواهش كند و او هم با ناديده گرفتن تهديدات ملي، ديني و مرزي سلاح هايش را تحويل دهد؟
د: آيا مصحلت سوريه در تن دادن به قطعنامه ۱۵۵۹ است؟
از اظهارات آقاي جون دانفورث پيداست سوريه در پرونده عراق و بسياري از پرونده هاي ديگر با آمريكا همكاري مي كند زيرا دولتمردان اين كشور همانند روساي همه كشورها مصالح و منافع خود را مقايسه كرده و در چارچوب منافع خود اقدام مي كنند، اگر منفعت سوريه ايجاب كند حتما از آن چشم پوشي نخواهد كرد.

انتخابات آمريكا
خبر نگار همشهري از واشنگتن :دعواي موش و گربه دو نامزد برتر انتخابات آمريكا ديروز در ايالات «غرب ميانه» ادامه داشت. در پي حمايت چند روحاني محافظه كار از جورج بوش، ديروز گروهي از روحانيون مسيحي ميانه رو از جان كري اعلام حمايت كردند و به علاوه خواستند كه بيش از اين پاي مسيحيت به تبليغات انتخاباتي كشانده نشود.
آخرين نظرسنجي كه به سفارش آسوشيتدپرس انجام شده نشان مي دهد كه ۵۵ درصد نگراني آمريكايي ها از امنيت داخلي است. با توجه به اين «درصد» جان كري مي گويد: وقتي از اين رئيس جمهور مي پرسيم كه بن لادن كجاست، شانه هايش را بالا مي برد، به تپق زدن مي افتد و جواب مي دهد: نمي دانم. هنگامي كه از تشديد عمليات نظامي در مثلث سني ها و احتمال تحريم انتخابات عمومي عراق در اين منطقه سخن به ميان مي آوريم، مي گويند از نيروهاي انگليسي خواسته ايم به مثلث سني ها و بغداد منتقل شوند و به ما كمك كنند.
با اين كه تلفات نظاميان آمريكا در عراق حدود يكهزار و يكصد كشته و هشت هزار مجروح است، گزارشهاي منتشره نشان مي دهد كه بيشتر نظاميان آمريكايي در انتخابات دوم نوامبر به جورج بوش رأي خواهند داد. مخالفت نظاميان با جاي كري عمدتا به اين علت است كه وي در سنا به لايحه بودجه نظامي اضافي معروف به بودجه ۸۷ ميليارد دلاري راي مخالف داده بود. بايد دانست كه نظاميان سابق كه در ويتنام جنگيده بودند براي تبليغ بر ضد جان كري كه با ادامه اين جنگ مخالفت كرده بود و گفته بود كه افسران از صدور دستور كشتار غيرنظاميان ويتنامي ابا ندارند ۹ ميليون دلار جمع آوري كرده اند. ضمنا اعتراض حزب دمكرات به كميسيون ارتباطات فدرال (اف سي سي) كه مانع پخش فيلم ضد جان كري از ۶۲ فرستنده تلويزيوني كمپاني سينكلر شود، از سوي اين كميسيون رد شد و حزب دمكرات اين اقدام را سياسي خواند و اعلام كرد كه اعضاي كميسيون، حرفه اي عمل نكردند.
در اين ميان همسر جان كري اعلام كرده است كه درآمد خالص او در سال گذشته ۵ ميليون و ۷۶ هزار دلار بود و گفته است كه وي برخلاف سرمايه داران ديگر كه آزمندند و در مستغلات سرمايه گذاري مي كنند با پول خود اوراق قرضه شهرداري ها را مي خرد كه بهره بسيار كم دارند و از اين طريق به توسعه شهرها كمك مي كند.

اتحاديه علوم سياسي آمريكا:
بوش پيروز انتخابات رياست جمهوري است
اتحاديه  علوم  سياسي  آمريكا اعلام  كرد الگوهاي  پيش بيني  نتايج انتخاباتي  از پيروزي  بوش  حكايت  دارد.
به  گزارش  شماره  ديروز روزنامه  واشنگتن  تايمز در اينترنت  اين  اتحاديه اعلام  كرد از ۷ الگوي  پيش  بيني  نتايج  انتخاباتي  ۶ الگو از پيروزي  بوش حكايت  دارد و نشان  مي دهد بوش  ۸/ ۵۳ درصد آراي انتخابات  ۲۰۰۴ را از آن  خود خواهد كرد.
بنابراين  گزارش  در اين  الگو اطلاعات  مربوط به  مسايل  اقتصادي  عقايدعمومي و عوامل  ديگري  كه  بر نتايج  اين  انتخابات  تأثيرگذار خواهد بود درنظر گرفته  شده  است .
در همين حال بوش در ايالت ايوا با انتقاد از سياست هاي جان كري، رقيب دموكرات خود اعلام كرد سياست و برنامه هاي سياسي جان كري كهنه و ناكارآمد است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه جورج بوش در سخنراني تبليغاتي خود اعلام كرد برنامه ها و سياستهاي كري در همه زمينه ها و امور از جمله اشتغال، درمان و نظام بازنشستگي فراموش شده و كهنه است چرا كه وي به واقعيات جهان كه پيوسته در حال تغيير و تحول است توجهي نمي كند.
از سوي ديگر سناتور جان  كري ، نامزد دمكرات هاي  آمريكادرانتخابات  آتي  رياست  جمهوري  اين  كشور و رقيب  اصلي «جورج  بوش» ، اعلام  كرد كه  جهان  خواهان  بركناري  بوش  واحياي  آمريكايي  است  كه  پيشتر مي شناخته است .
شبكه  تلويزيوني  يورونيوز ديروز با اعلام  اين  خبر افزود: كري در مرحله جديدي  از تبليغات  انتخاباتي  خود متعهد شد آمريكارادر عرصه  سياست هاي  خارجي اين  كشور، به  سمت  بين المللي  شدن  سوق  دهد زيرا جهانيان  خواهان  آن هستند تا بار ديگر در عرصه  بين الملل  شاهد ظهور آمريكايي  باشند كه  دوستش داشتند.

كوتاه از سياست جهان
عذرخواهي جك استراو از كرزاي
وزير امور خارجه انگليس به خاطر آنچه برانگيخته شدن خشم حامد كرزاي از جانب خبرنگار بي بي سي خواند از وي عذرخواهي كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر از كابل، به نقل از يك منبع آگاه در پي مصاحبه خبرنگار و مجري بي بي سي با حامد كرزاي در كابل و طرح موضوع علت افزايش بي سابقه توليد مواد مخدر در مدت سه سال حكومت وي در افغانستان در اين مصاحبه و پخش آن از شبكه تلويزيوني بي بي سي در آستانه انتخابات افغانستان از اين مصاحبه به عنوان برگي منفي در كارنامه انتخاباتي و به زيان خود ارزيابي و از طرح سئوالات در اين زمينه و پخش آن انتقاد كرد. گفته مي شود دفتر حامد كرزاي مراتب نارضايتي وي را به اطلاع دولت و مقامات وزارت امور خارجه انگليس رساند و متعاقب آن جك استراو موضع بي بي سي را موضع دولت انگليس ندانست و از كرزاي دلجويي و عذرخواهي كرد.
بيشتر اعضاي دفتر مطبوعاتي حامد كرزاي را كاركنان يا آموزش ديدگان بي بي سي تشكيل مي دهند.بخش فارسي راديو بي بي سي با نصب فرستنده موج اف ام در كابل و چندين استان افغانستان توانسته است، مخاطبان زيادي را به خود جلب كند.
رئيس اف بي آي نسبت به وقوع حمله تروريستي هشدار داد
رئيس پليس فدرال آمريكا (اف بي آي) روز جمعه هشدار داد، هنوز اين احتمال وجود دارد تروريست ها سرگرم طراحي حمله اي تروريستي به آمريكا پيش از انتخابات دوم نوامبر باشند.به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، رابرت مولر در نشستي با خبرنگاران خارجي با اعلام مطلب فوق گفت: تاكنون اطلاعات خاصي درباره زمان، محل و روش حملات احتمالي به دست نيامده است.
مقامات آمريكايي امسال چند بار به مردم هشدار داده اند اطلاعات به دست آمده، حاكي از احتمال طراحي حملات تروريستي بر ضد آمريكا پيش از انتخابات دوم نوامبر است.
رهبر عوامل انفجارهاي ۱۱ مارس مادريد شناسايي شد
مقامهاي  پليس  اسپانيا، الكما لاماري  يك  الجزايري  ۳۹ ساله  را كه فروردين  ماه  امسال  در جريان  يك  انفجار انتحاري  در شهر لگانس  اسپانياكشته  شد، به  عنوان  رهبر عوامل  انفجارهاي  ۱۱ مارس  - (۲۱ اسفند) گذشته مادريد معرفي  كردند.
به گزارش ايرنا از مادريد، هويت  لاماري  به  دليل  شدت  انفجار و قطعه قطعه  شدن  پيكر وي  تاكنون ناشناخته  بود اما مقامهاي  سازمان  جاسوسي  و وزارت  كشور اسپانيا ديروز اعلام كردندكه  پس  از انجام  آزمايشهاي  ژنتيكي  از اندامهاي  به  جاي  مانده  درانفجار و تطبيق  آن با پدر و مادر لاماري ، ثابت  شده  است  كه  هفتمين  جسدانفجار لگانس  متعلق  به  او است . انفجار لگانس ، شهري  در حومه  جنوبي  مادريد پايتخت  اسپانيا ۱۵ فروردين گذشته  هنگامي روي  داد كه  نيروهاي  پليس  اسپانيا آپارتمان  يك  گروه  مظنون به  دست  داشتن  در انفجار قطارهاي  مسافري  در ۱۱ مارس  را محاصره  كردند.
نماينده قزاقستان در امور درياي خزر بركنار شد
بر اساس  اخبار منتشره  در پايگاه هاي  اينترنتي  رسانه هاي  رسمي قزاقستان ، نورسلطان  نظربايف ، رئيس  جمهور اين  كشور، راويل  چردابايف  را از سمت نمايندگي  جمهوري  قزاقستان  درگفت  وگوهاي  مربوط به  تعيين  رژيم  حقوقي  درياي خزر، بركنار كرد.
به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  اخبار روسيه ، علت  بركناري  چردابايف  مشخص نشده  است . چردابايف ، در تاريخ  ۱۹ سپتامبر سال  ،۲۰۰۴ در انتخابات  پارلماني  جمهوري  قزاقستان ، ازسوي  حزب  آتن  كه  شخص  نظربايف  رياست  آن را بر عهده  دارد، انتخاب شده  بود.
رئيس جمهوري سابق كاستاريكا به اتهام دريافت رشوه دستگير شد
ميگل  آنخل  رودريگرز رئيس  جمهوري  سابق  كاستاريكا روز جمعه  پس  ازبازگشت  از واشنگتن  به  سن  خوزه  پايتخت  اين  كشور، دستگير شد.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  يورونيوز، رود ريگرز متهم  است  كه مبلغ  ۵۵۰ هزاردلار به عنوان  رشوه  جهت  انعقاد قرار داد مناقصه  شركت  مخابراتي  كاستاريكا با شركت  مخابرات  فرانسه  آلكاتل  در سال  ،۲۰۰۱ دريافت  كرده  است .
رودريگرز اعلام  كرد، فقط ۱۴۰ هزار دلار به  عنوان  قرض  براي  مبارزات    رياست جمهوري   دريافت  كرده  است . وي  متهم  به ارتشا فساد و جمع آوري  اموال  غير قانوني  در زمان  زمامداري خود دراين  كشور است .
درگيري پليس هائيتي با طرفداران آريستيد
در جريان  درگيري  ميان  پليس   هائيتي  وگروهي  از طرفداران  رئيس  جمهور سابق اين  كشور درروز جمعه ، تعدادي  مجروح  شدند.
پايگاه  اينترنتي  سي ان ان  ديروز با اعلام  اين  خبر افزود: پليس   هائيتي  درپي  دستوردولت ، با يورش  به سوي  گروهي  از طرفداران  ژان  برتراندآريستيد كه  باسوزندان  وسايل  مختلف ، خيابانها رامسدود كرده  بودند، به  متفرق  كردن  آنهاپرداخت  كه  درنتيجه  عده اي  مجروح  شدند. براساس  اين  گزارش  طي  دوهفته  ناآرامي درپورت  اوپرنس  پايتخت  اين  كشورشمار كساني كه  به ضرب  گلوله  از پاي  درآمده  و يا سر آنها از بدن  جداشده  به  ۴۸ تن  رسيده  است .
بوش تحريم هاي اقتصادي سوريه را تشديد مي كند
مقامات  دولتي  آمريكا روز جمعه  اعلام  كردند كه  دولت  جورج  دبليو بوش رئيس  جمهوري  آمريكا در نظر دارد به  منظور اعمال  فشار بر دمشق  براي  خروج نيروهايش  از لبنان  و سركوب  تروريسم ، تحريم هاي  اقتصادي  سوريه  را افزايش دهد.
به  گزارش  خبرگزاري  رويتر از واشنگتن ، يك  مقام  عاليرتبه  دولت بوش  گفت : اعمال  تحريم هاي  اضافي  تحت  قانون  حسابرسي  سوريه  يك  گزينه  موردنظر است  و هنوز تصميم  قطعي  اتخاذ نشده  است . اين  مقام  آمريكايي  از گفت  وگو درباره  زمان  يا دامنه  اين  تحريم هاي  اضافي امتناع  كرد اما به  گفته  مشاوران  كنگره  آمريكا، مسدود كردن  دارايي هاي  مقامات  بلندپايه  دولتي  سوريه ، يكي  از گزينه هاي  اصلي  واشنگتن  است .

كشته و زخمي شدن پنج نظامي آمريكايي در افغانستان
بر اثر انفجار بمب در استان اورزگان در مناطق مركزي افغانستان دو نظامي آمريكايي كشته و ۳ تن ديگر زخمي شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر از كابل اين نظاميان آمريكايي پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري افغانستان نخستين آمريكايي هايي هستند كه كشته شده اند و تاكنون هويت عاملان اين بمب گذاري شناسايي و مشخص نشده است.
به گزارش رسانه هاي محلي از آغاز ورود نظاميان آمريكايي به افغانستان كه سه سال از آن مي گذرد دستكم ۱۰۲ نظامي آمريكايي در درگيري هاي متعدد كشته شده اند.
در همين حال سخنگوي وزارت دفاع افغانستان اعلام كرد: شش شبه نظامي طالبان در ولايت «پكتيكا» در شرق اين كشور دستگير شده اند. روز گذشته همچنين يك بمب در مقابل مهمانسراي آلمان در هرات منفجر شد كه تلفات جاني در پي نداشت.
از سوي ديگر سخنگوي دفتر نمايندگي سازمان ملل گفت: روند شمارش آرا در هشت مركز در افغانستان ادامه دارد.
«مانويل سيلوا» در گفت و گو با خبرنگاران افزود: تاكنون ۷۸ هزار و ۸۳۴ رأي شمارش شده است. سازمان ملل به پيشنهاد كميسيون مشترك تنظيم انتخابات افغانستان يك كميته تحقيق سه نفره براي رسيدگي به شكايت هاي تعدادي از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري اين كشور تشكيل داده است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |