يكشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۲۸ - Oct 17, 2004
رعايت اصول ايمني در هنگام تخريب ساختمان هاي قديمي ضروري است
بيشترين حوادث ساختماني در زمان گودبرداري رخ مي دهد
رئيس اداره بررسي علل حريق و حوادث سازمان آتش نشاني تهران گفت: بيشترين حوادث ساختماني در زمان گودبرداري رخ مي دهد و اين مسئله در فصول پاييز و زمستان تشديد مي شود.
حميد عرب زاده در گفت وگو با خبرگزاري فارس، عدم حضور جدي مهندسان ناظر را در مراحل اوليه ساخت و ساز، از زمان تخريب ساختمان قديمي و گودبرداري، عمده ترين دليل وقوع حادثه در اين مراحل عنوان كرد و گفت: از مجموع ۳ هزار و ۸۸۳ حادثه  رخ داده در سال گذشته، ۱۳۶ مورد مربوط به آوار ساختماني بوده است كه ناشي از ريزش ساختمانهاي جانبي در مواقع گودبرداري به علت سست بودن خاك آنها، قرار گرفتن كارگران در زير آوار در موقع تخريب ساختمانهاي قديمي، عدم رعايت اصول ايمني در هنگام تخريب، گودبرداري، اسكلت بندي، نازك كاري و عدم بكارگيري كارگرهاي متخصص بوده است.
وي وقوع حوادث ساختماني را در ساختمان هاي كم ارتفاع (۴ الي ۵ طبقه) بيش از ساختمانهاي بلند مرتبه دانست و تصريح كرد: از آنجا كه عمق گودبرداري در اين قبيل ساخت و سازها كم است بنابراين به هنگام شمع بندي، گودبرداري و ساير بخشها به اصول و مقررات ايمني كمتر توجه مي شود و چه بسا مهندسان ناظر كمتر خود را موظف به حضور بر سر اين ساختمانها از همان مرحله تخريب ساختمان بدانند به همين دليل اين قبيل ساختمانها بيشترين حوادث را به خود اختصاص مي دهند.
مدير اداره بررسي علل حريق و حوادث سازمان آتش نشاني تهران وقوع حوادث ساختماني در فصل زمستان و پاييز را بيش از ساير فصول عنوان كرد و افزود: از آن جا كه در فصل زمستان امكان كار بر روي نما و سفت كاري ساختمان وجود ندارد بنابراين بيشتر كارها در اين فصل به آماده سازي و پي ريزي ساختمان مي گذرد تا در فصل بهار و تابستان ساختمان براي سفت كاري آماده باشد.
وي بي توجهي به گمانه زني و تعيين ميزان مقاومت خاك را يكي ديگر از دلايل بروز حوادث ساختماني دانست و خاطر نشان كرد: انجام ساخت و ساز به خصوص در حومه شهر تهران(باتوجه به اين كه در گذشته جايگاه دفن زباله و نخاله هاي ساختماني بوده است) بدون در نظر گرفتن ميزان مقاومت خاك، اقدام احداث فونداسيون بر روي خاكهاي دستي (عدم مقاومت زمين) مي شود به همين علت بعد از اتمام و گذشت مدت زمان كوتاهي از ساخت، شاهد ايجاد شكافهايي بزرگ در ديوار يا سقف ساختمان و گاه موجب ريزش ساختمان هستيم.
مدير اداره بررسي علل حوادث سازمان آتش نشاني تهران تأكيد كرد: كم توجهي مهندسان ناظر نسبت به احداث فونداسيون قبل از گمانه  زني و خاك شناسي و رسيدن به خاك سفت و مقاوم نيز همچون ساير بخشها مسئله قابل توجهي است.
عرب زاده افزود: متاسفانه در هيچ يك از مراحل ساخت از نظر كارشناسان سازمان آتش نشاني جهت دريافت اطلاعات و اصول ايمني مربوط به ساخت و ساز مخصوصا در مرحله تخريب و گودبرداري استفاده نمي شود در صورتيكه كارشناسان سازمان آتش نشاني آماده ارائه هرگونه خدمات و اطلاعات ايمني و همكاري با مهندسان ناظر هستند كه توجه به اين مسئله مي تواند از بروز بسياري از حوادث بكاهد.

رئيس سازمان شهرداري ها و دهداري هاي كشور:
وام بافت هاي فرسوده در خم مشكلات بانكي
003972.jpg
رييس سازمان شهرداري  ها و دهياري  هاي كشور گفت: پيش نويس قرارداد اعطاي فاينانس براي اصلاح بافت  هاي فرسوده در ۴۵ مورد، از طرف بانك كارگزار ايراني، مورد ايراد قرار گرفته است.
مهندس محمد حسين مقيمي، رييس سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور، در گفت و گو با ايلنا گفت: بانك ملت، كارگزار بانك عامل ايراني، براي اعطاي وام به بافت  هاي فرسوده مي باشد، اما بانك خارجي، پيش نويسي را فرستاده كه ۴۵ مورد به اين پيش  نويس، از طرف كارگزار بانك عامل، ايراد گرفته شده است.
وي خاطر نشان كرد: ايرادات گرفته شده، در حال بررسي است و وقتي ۲ بانك قصد انجام معامله  اي را دارند، بايد شرايط قرارداد را بپذيرند.
مقيمي تصريح كرد: در اين ميان كاري از دست وزارت كشور يا سازمان شهرداري ها برنمي  آيد و بايد ۲ بانك خارجي و داخلي، با يكديگر به تفاهم برسند.
وي در پايان يادآور شد: در حال حاضر ۲ بانك در حال گفت و گو، براي رفع اشكالات فني قرارداد هستند.
گفتني است؛ اعطاي فاينانس براي اصلاح بافت  هاي فرسوده، چند سالي است كه در دستور كار قرار گرفته است، اما طبق اعلام بانك يا موسسه  اي حاضر به پرداخت وام براي اصلاح بافت  هاي فرسوده نبوده است؛ اكنون نيز كه يك بانك خارجي، حاضر به پرداخت اين وام شده است، پيش نويس قرارداد آن، با اشكالاتي از سوي كارگزار بانك عامل، مواجه شده است.

استاندار تهران:
ستادهاي ساماندهي ساخت و ساز به تخلفات رسيدگي مي كنند
003978.jpg
استاندار تهران گفت: در راستاي طرح ساختار بهينه اداره مركزيت كشور مسائل مربوط به مشكلات هويت مديريتي استان تهران بررسي مي شود.
دكتر علي اكبر رحماني در گفت وگوباايسنا، با بيان اين كه در خصوص شهرك هاي اطراف شهر، قانون مشخصي وجود دارد، افزود: در راستاي اين قانون جمعيت استان و سقف جمعيتي، تأمين آب شرب و مساله مهاجرت، محيط زيست و...در دستور كار قرار مي گيرد.
رحماني گفت: چنانچه ساخت وسازي در محدوده و حريم شهر تهران مبتني بر قانون صورت نگيرد، غيرقانوني بوده و ستادهاي ساماندهي ساخت وساز در شهرستانها و استان تهران به اين تخلف رسيدگي خواهند كرد.
وي در خصوص برقراري امنيت در شهرك هاي اطراف شهر تهران با اشاره به اين كه امنيت يك كل به هم پيوسته است، خاطرنشان كرد: نمي توان با امنيت بصورت نقطه اي برخورد كرد.

مصرف يك چهارم بنزين در تهران
003975.jpg
حدود يك چهارم بنزين كل كشور در استان تهران مصرف مي شود. براساس ترازنامه انرژي در سال ۱۳۸۱ مقدار بنزين مصرف شده در كشور ۱۸۴۴۰ ميليون ليتر بوده است كه حدود يك چهارم آن يعني ۴۴۲۸ ميليون ليتر در استان تهران مصرف شده است. براساس اين گزارش مقدار مصرف بنزين امسال به ۶۲ ميليون ليتر در روز مي رسد كه با ۱۱ درصد افزايش به حدود ۲۳ هزار ميليون ليتر در سال خواهد رسيد. در حال حاضر شش ميليون ماشين سواري و موتور سيكلت در كشور وجود دارد كه تا دو سال آينده چهار ميليون دستگاه به ناوگان حمل و نقل كشور اضافه مي شود و تا سال ۱۳۸۵ حدود ده ميليون ماشين سواري و موتورسيكلت در شهرها و جاده هاي كشور تردد خواهند كرد.

فضاي جداگانه اي براي تبليغات مؤسسات آموزشي
003981.jpg
رئيس سازمان زيباسازي شهرداري تهران با اعلام اين كه مؤسسات آموزشي بيشترين تخلفات تبليغات شهري را دارند، گفت: با همكاري وزارت آموزش و پرورش فضاي مناسب به منظور جلوگيري از تبليغات شركتها و مؤسسات آموزشي متخلف اختصاص مي يابد. وي با اشاره به اين كه با شركت ها و آموزشگاههاي متخلف برخورد قانوني مي شود، افزود: ابتدا به اين آموزشگاهها اخطار داده شده و در صورت عدم رعايت قوانين با اقدام حقوقي در دادگاه جريمه يا لغو پروانه خواهند شد. نرخ بيلبوردها برحسب مكاني كه قرار گرفته اند، توسط كارشناسان تعيين و سپس به مزايده گذاشته مي شود.

تجهيز ايستگاه هاي خدمات شهري
003984.jpg
سيستم  اتوماسيون  فعاليت  و كاركرد ايستگاه هاي  خدمات  شهري  تهران  بزودي  راه اندازي  مي شود.
راه اندازي  و اجراي  اين  سيستم  براي  افزايش  كنترل  كيفي  و كمي  فعاليت  ايستگاه هاي  خدمات  شهري  و با هدف  ارايه  خدمات  بهتر و با ضريب  خطاي  كمتر انجام  مي شود. سازمان  خدمات  موتوري  با ايجاد يك  شبكه  منظم  رايانه اي ، ارتباط بين  مناطق  شهرداري  و واحد آمار و انفورماتيك  اين  سازمان  را برقرار مي كند تا مناطق  مختلف  شهرداري  عملكرد خود در اين  خصوص  را تحت  نظارت  كامل و دقيق  قرار دهند. با اجراي  اين  سيستم ، مناطق  مختلف  شهرداري  مي توانند بر چگونگي  جمع آوري  و حمل  زباله هاي  خود توسط پيمانكاران  نظارت  كنند.

بازرسان وزارت كشور، شهرداري ها و سازمان بازرسي مشكلات مديريتي را بررسي مي كنند
وزير كشور از آغاز به همكاري مشترك بازرس ويژه وزارت كشور، بازرس شهرداري ها و سازمان بازرسي كل كشور خبرداد و هدف از اين همكاري را بررسي مسائل و مشكلات مديريتي، غيرمديريتي و مفاسد اقتصادي عنوان كرد.
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام والمسلمين سيد عبدالواحد موسوي لاري، طي سخناني در حاشيه دومين همايش استانداران پس از انقلاب گفت: در كرج در خصوص نحوه برخورد وزارت كشور با مفاسد اقتصادي بازرسي ويژه وزارت كشور و بازرسي شهرداري ها كار مشتركي را با سازمان بازرسي كل كشور آغاز كرده اند كه در آن مسائل و مشكلات مديريتي و غيرمديريتي و مفاسد اقتصادي را بررسي مي كنند.
وي با اشاره به ضرورت نظارت فرمانداري ها بر كار شوراها، افزود: تلاش كرده ايم تا فرمانداري ها وظايف نظارتي خود را به درستي انجام دهند و بر روي مصوبات شورا نظارت داشته باشند و هر مصوبه اي كه مغاير برنامه ها و سياستهاي دولت و يا بر خلاف مقررات باشد، عودت دهند.
وزير كشور همچنين گفت: اشخاص متخلف در شوراهاي اسلامي  شهرها به هيات حل اختلاف معرفي مي شوند و چنانچه قرار بر سلب عضويت فردي از شورا باشد دستگاه قضائي اين كار را انجام مي دهد.
لاري از تشكيل هيات هاي حل اختلاف از نمايندگان قواي مجريه، مقننه و قضائيه خبر داد و يادآور شد: رسيدگي به تخلفات شوراهاي اسلامي از وظايف قطعي اين هيأت است.

دستورالعمل تفكيك ، جمع آوري و حمل پسماند هاي بيمارستاني اعلام شد
مدير كل  دفتر بررسي  آلودگي  آب  و خاك  سازمان  حفاظت  محيط زيست  گفت : پسماندهاي  ويژه  بيمارستاني  بايد در خودروهاي  مجهز به  تانكر جمع آوري شيرابه  اين  نوع  زباله ها و با هماهنگي  راهنمايي  و رانندگي  حمل  شود.تقي  عبادي  در مصاحبه    با واحد مركزي  خبر با اشاره  به آيين نامه  جلوگيري  از آلودگي  آب  درباره  شرايط محل  نگهداري  موقت پسماندهاي  بيمارستاني  و پزشكي  افزود: اين  محل  بايد نفوذناپذير، عاري  از آلودگي  و براي  حمل  و نقل  مناسب  باشد ، ضمن  آنكه  بايد محصور و مسقف  و دور از بخش  هاي  مختلف  مراكز درماني  و آشپزخانه  باشد و با تابلوي  هشدار مشخص  شود.
مدير كل  دفتر بررسي  آلودگي  آب  و خاك  سازمان  حفاظت  محيط زيست  با تأكيد بر اينكه  براساس  مصوبه  شوراهاي  شهر ، شهرداري  ها مي توانند هزينه هاي  مربوط به  جمع آوري  و دفع  پسماندهاي  بيمارستاني  را از مراكز بهداشتي  و درماني  دريافت  كنند گفت : مراكز بهداشتي  و درماني  ،بيمارستانها، آزمايشگاهها ، بخش  هاي  تزريق  و پانسمان  ، راديولوژي  ، فيزيوتراپي  و دندانپزشكي  موظفند با استفاده  از زباله سوز و اجراي روشهاي  بي خطرسازي  و رعايت  ضوابط بهداشتي  و زيست محيطي خاكستر زباله ها را براي  حمل  به  شهرداري  تحويل  دهند.وي  افزود: اين  خاكستر در كيسه هاي  معمولي  زباله  قابل  نگهداري  و حمل است .عبادي  درباره  رنگ  كيسه  حمل  زباله هاي  بيمارستاني  افزود: براساس دستورالعمل  تفكيك  ، جمع آوري  ، حمل  و دفع  پسماندهاي  پزشكي  ، زباله هاي تيز و برنده  بايد در محفظه  قرمز رنگ  داراي  علامت  مخصوص  كه  مانع  تماس مستقيم  با بدن  اشخاص  شود ، پسماندهاي  عفوني  و شيميايي  در كيسه ها و محفظه هاي  زردرنگ  ، پسماندهاي  پرتوزا و راديواكتيو براساس  دستورالعمل سازمان  انرژي  اتمي در بخش  مخصوص  خود جمع آوري  و دفع  شود.
وي  با تأكيد بر اينكه  شهرداري  ها يا متوليان  مديريت  پسماندهاي  شهري موظفند پسماندهاي  بيمارستاني  ، بهداشتي  و پزشكي  را در مكان  هاي مخصوص  و جدا از مكان  هاي  دفن  پسماند خانگي  دفن  كنند گفت : پسماندهاي بيمارستاني  فقط در صورتي  در محل  دفن  زباله هاي  خانگي  قابل  دفن  است  كه با رعايت  اصول  كامل  بهداشتي  در دستگاههاي  زباله  سوز بيمارستاني سوزانده  و بي  خطر سازي  شده  باشد.
عبادي  خاطرنشان  كرد: مراكز بيمارستاني  موظفند اعضا و اندام هاي  قطع  شده  بدن  يا جنين  سقط شده  را به  گورستانهاي  محل  حمل  و به  روش  خاص  دفن  كنند.

ديدار عضو شوراي اسلامي شهر تهران با شهروندان منطقه ۱۸
اميررضا واعظي آشتياني خزانه دار و عضو شوراي اسلامي شهر تهران دوشنبه بيست و هفتم مهرماه با شهروندان منطقه ۱۸ از ساعت ۸:۳۰ الي ۱۲:۳۰ ديدار خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر تهران شهروندان منطقه ۱۸ مي توانند جهت ثبت نام، ديدار با عضو شوراي شهر به روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۸ مراجعه كنند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |