يكشنبه ۳ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۵ - Oct 24, 2004
دعاي روز نهم ماه مبارك رمضان
اَللّهُمَّ اجعَل لي فيهِ نَصيبًا مِن رَحمَتِكَ الواسِعَهِ وَاهدِني فيهِ لِبَراهينِكَ السّاطِعَهِ وَخُذبِناصِيَتي اِلي مَرضاتِكَ الجامِعَهِ بِمَحَبَّتِكَ يا اَمَلَ المُشتاقينَ
اي خدا مرا نصيبي «كامل» از رحمت واسعه خود عطا فرما و به ادّله و براهين روشن خود هدايت فرما و پيشاني مرا بگير و به سوي رضا و خوشنودي كه جامع هر «نعمت» است سوق ده به حقّ دوستي و محبتت اي آرزوي مشتاقان.
امروز با حافظ
وان سهي سرو خرامان به چمن بازرسان
يارب آن آهوي مشكين به ختن بازرسان
يعني آن جان ز تن رفته به تن بازرسان
دل آزرده ما را به نسيمي بنواز
برنامه هاي موسيقي در نمايشگاه بين المللي قرآن
برنامه هاي موسيقي جشنواره «هنري قرآن» كه در دوازدهمين نمايشگاه قرآن كريم اجرا مي شود، اعلام شد.
به گزارش همشهري، اين برنامه ها كه از روز گذشته و در محل نمايشگاه بين المللي قرآن آغاز شده است شامل آواها و نواهاي نواحي مختلف ايران است كه با دعوت از هنرمندان موسيقي نواحي ايران اجرا مي شود، علاوه بر آن موسيقي سنتي- آييني مناسبتي به سرپرستي محمدجواد بشارتي و خوانندگي سيد آرش شهرياري نيز در اين ايام اجرا مي شود.
حكايت «رزم خيبر» با رباب و قيچك بلوچستان و آيين نمايشي «دخيل بتو» خرم آباد از ديگر بخش هاي اين نمايشگاه است.
در روز دوشنبه چهارم آبان ماه نيز آواها و نواهاي رمضاني در «دزفول» به همراه دمام سحري بوشهر با آيين نمايشي «دخيل بتو» خرم آباد و حكايت «معراج نامه» با رباب و قيچك بلوچستان و نمايش تعزيه «اراك» برگزار مي شود.
در روز سه شنبه، پنجم آبان ماه، قصه گويي ديني و دوبيتي خواني نائين به همراه حكايت خواني بند بر بريا با دو تار شمال خراسان و موسيقي مناسبتي بومي گروه جولان شيروان و موسيقي سنتي- آييني تنبور نوازي گروه «حنانه» اجرا مي شود.
در پنجمين روز از برگزاري جشنواره نيز قصه گويي ديني با دوبيتي خواني «نانين» بار ديگر تكرار شده و بحر طويل حكايت حضرت عباس (ع) در شمال خراسان به همراه موسيقي مناسبتي گروه «جولان شيروان» و نمايش تعزيه برگزار مي شود.اما در روز پنج شنبه دوزله و دهل نوازي سحري كردستان به همراه آواها و نواهاي رمضان و سحرخواني با دف «مهاباد» اجرا مي شود.
اجراي منقبت خواني تلويحي با دف سنندج به همراه اجراي موسيقي در مدح حضرت علي (ع) توسط عاشيق هاي آذربايجان شرقي و اجراي موسيقي سنتي _ آييني تنبورنوازي گروه «حنانه» از ديگر برنامه هاي اجرايي در اين بخش است.
روز جمعه برنامه ها و نواهاي رمضان در «كاشان» اجرا شده و پس از آن آيين هور بابايي، آيين  سقا خواني فرش آباد كاشان و معراج نامه خواني تركي عاشيق هاي آذربايجان شرقي به همراه نمايش تعزيه از گروه تهراني برگزار مي شود.
اين گزارش مي افزايد: در روز شنبه، نهم آبان ماه، قنبر خواني و منقبت خواني با دوتار خراسان جنوب با نقل نبرد مولا علي(ع) با عمرو ابن عبدود نقاره زني و شئر خواني، چاووش خواني بروجرد به همراه موسيقي مناسبتي بومي گروه «اوستا» بروجرد اجرا مي شود. در آخرين روز نيز نقاره زني و چاووش خواني بروجرد و پس از آن سحرخواني گيلان و حكايت خواني و منقبت خواني با دوتار خراسان جنوب و نقل نبرد مولا علي (ع) با مرحب بروجرد و نمايش تعزيه اجرا مي شود.

با حضور انديشمندان سراسر جهان
همايش هنر و جهاني شدن در تهران برگزار مي شود
همايش هنر و جهاني شدن به همت مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با همكاري معاونت پژوهشي فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران دي ماه امسال در تهران برگزار مي شود.
به گزارش ستاد خبري همايش، گروهي از انديشمندان داخلي و خارجي با حضور در اين همايش مي كوشند پيامدهاي جهاني شدن بر هنر را از چهار منظر هنري، فرهنگي، اقتصادي و فن آوري مورد بحث و بررسي قرار دهند.
هنر، عنصر فعال پوياي فرهنگ، مناسبات سنت و نوآوري در فرهنگ ملي، فرهنگ، زمينه و بستر تغذيه هنر، هنر عاميانه و هنر رسمي، هنر و فن آوري، هنر واكنش به فعاليت علمي، آرمان ها و چشم اندازهاي زندگي آدمي، مناسبات هنر با ابعاد اقتصاد خرد و كلان، اقتصاد صنعتِي، توليد انبوه آثار هنري، حقوق مولف، هنرمند در دوران توسعه فراگير توليد هنريِ، تاثير هنر بر ذائقه توليدكنندگان فرآورده هاي صنعتي از جمله مضمون هايي است كه در اين همايش مورد توجه قرار خواهد گرفت.
در همايش دوروزه هنر و جهاني شدن، ديدگاه  گروهي از پژوهشگران و صاحب نظران و انديشمندان صاحب نام در اين زمينه ها مطرح و دستاوردهاي آن مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
همايش هنر و جهاني شدن، ديدگاه ها و دستاوردها روز ۲۷ دي آغاز و دوشنبه ۲۸ دي ماه طي مراسمي به كار خود پايان خواهد داد.

در نامه مدير نشر ني به اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران عنوان شد
اعتراض به تغيير رويه خريد كتاب از سوي هيأت امناي كتابخانه هاي عمومي كشور
تغيير روند خريد كتاب از ناشران توسط هيأت امناي كتابخانه هاي عمومي كشور اعتراض برخي ناشران، از جمله نشرني را برانگيخته است.
به گزارش همشهري، جعفر همايي مدير نشرني با ارسال نامه اي به اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران در اعتراض به تغيير وضعيت خريد كتاب از سوي هيأت امناي كتابخانه هاي عمومي برعهده هيأت امناي كشور آورده است :خريد كتاب براي كتابخانه هاي عمومي بر عهده هيات امناي كتابخانه هاي عمومي كشور است و سالها است از نحوه انجام اين كار انتقاد شده است، چه به لحاظ تخصيص بودجه و چه به لحاظ توزيع آن و چه از نقطه نظر تخفيف بالايي كه هيأت امناء از ناشران طلب كرده است.
وي به روش تازه اين هيأت براي دريافت كتاب اشاره كرد و نوشته است: هيأت امنا سفارش خريد كتاب هاي مصوب ناشران را به سازمان چاپ و انتشارات مي سپرد و سازمان چاپ و انتشارات درخواست خريد كتاب ها را به شرط مبادله با كتاب هاي موجود در انبار اين سازمان شامل عمدتا كتاب هاي سازمان و بعضا كتاب هاي برخي ناشران، كه همان سازمان چاپ مي كند و به جاي هزينه چاپ و صحافي و چه بسا كاغذ، كتاب دريافت مي نمايد، به ناشران اعلام مي كند. از اين طريق هم هيأت امناء از تخفيف ۵۰ درصد و بيشتر بهره مند مي شود و هم سازمان چاپ و انتشارات بدون سروصدا از شر انبار انباشته خود خلاص مي شود.
وي ضمن مذمت اين شيوه آورده است: مشكل آنجاست كه ضرر اين كار گريبان ناشران ديگر را مي گيرد كه بايد به جاي كتاب هاي مصوب خود، مانده انبار سازمان چاپ و انتشارات را دريافت كنند و يا از حق قانوني خود صرف نظر نمايند.
گزارش همشهري حاكيست كه حسن كيائيان (سخنگوي اتحاديه ناشران و كتابفروشان) و محمدجواد مظفر (مدير انتشارات كوير) نيز در گفت وگو با ايسنا، نسبت به چنين رويكردي از سوي ارشاد و هيأت امناي كتابخانه هاي عمومي كشور، معترض شدند.

پاسخ به پرسش پزشكي
سردرد خوشه اي و از دست دادن اشتهاء
بانويي از دكتر روزنفلد پرسيده است كه آيا درد اطراف يك چشم حكايت از بيماري قلب مي كند و او پاسخ داده است كه اين نوع درد و هر نوع سر درد خوشه اي ممكن است نشانه يك نوع نقص مادر زادي قلب (فورامن اوال) باشد. وي در پاسخ به سئوالي ديگر كه از دست دادن اشتهاء همراه با تب علائم چه بيماري است گفته است كه اگر توام با حالت تهوع باشد نتيجه تورم و بيماري عفوني جهاز هاضمه است و اگر همراه با سردرد، پف كردن صورت و وجود خون در ادرار باشد از علائم بيماري كليوي.

تازه هاي دنياي رسانه ها
اهميت انتخابات يكشنبه هفته آينده اوكراين
۳۱ اكتبر (يكشنبه هفته آينده)، جمهوري اوكراين انتخابات خواهد داشت، انتخاباتي بسيار مهم زيرا كه اگر نامزد هوادار وحدت با روسيه برنده شود، بار ديگر اروپا به دو قسمت تقسيم خواهد شد، اتحاديه اروپا و اروپاي شرقي به اضافه قسمتي از آسيا. اگر نامزد هوادار غرب پيروز گردد، اوكراين كه قرن ها با روسيه يك امپراتوري را تشكيل مي داد به اتحاديه اروپا نزديك خواهد شد و روسيه را رها خواهد ساخت، ولي در اين وضعيت اوكراين و اتحاديه اروپا آرام نخواهند بود. بسياري از اوكرايني هاي ساكن شرق اين كشور عميقاً متمايل به وحدت با روسيه هستند، روسيه اي كه دارد غني و قوي مي شود. بانو «گي ير» مفسر رسانه ها در اين زمينه نوشته است: با اين كه مبارزات انتخاباتي آمريكا توجه افكار عمومي را از موضوع هاي ديگر برگرفته، ولي عوامل نفوذي غرب و روسيه، هر دو، در اوكراين دست به كارند تا نتايج انتخابات را به سود نامزد مورد توجه خود تغيير دهند. ديدار اين هفته (پيش از انتخابات) پوتين رئيس جمهوري روسيه از اوكراين به عنوان اقدامي در جهت تقويت نامزد هوادار وحدت با روسيه تلقي شده است. ويكتور يانوكوويچ نامزد هوادار وحدت با روسيه و ويكتور يوشچنكو نامزد هوادار غرب خوانده مي شوند. سفارت آمريكا و اتحاديه اروپا در كنار يوشچنكو هستند و با صداي بلند كه همه اوكرايني ها بشنوند وعده پول و سرمايه گذاري مي دهند. يانوكوويچ نخست وزير كشور است. بانو «گي ير» ابراز نظر كرده است كه تنها با پيروزي يانوكوويچ، مي توان انتظار داشت كه امپراتوري روسيه از اتحاد روسيه، بلاروس، اوكراين و بعداً قزاقستان احياء شود زيرا بدون اوكراين، امپراتوري روسيه به وجود نخواهد آمد و براي سال ها از وضعيت موجود فراتر نخواهد رفت. قزاقستان يك اقليت بزرگ روس دارد. بدون گرجستان هم، امپراتوري روسيه «كامل» نخواهد بود ولي گرجستان فعلاً مسئله قابل ملاحظه اي به نظر نمي رسد.
دريافتي ماهانه نظاميان آمريكا كافي نيست
در سن دياگو (كاليفرنيا) تني چند از افراد خانواده نظاميان آمريكايي به شبكه سي.بي.اس گفتند كه دريافتي ماهانه نظاميان كافي نيست و متوسط آن با اين گراني ها يكهزار و يكصد دلار است و بعضي اوقات آنان مجبور مي شوند از «فود لاكر» هاي پايگاه مواد غذايي رايگان دريافت دارند. اين مصاحبه همزمان با اين اظهار سناتور جان كري از شبكه سي.بي.اس پخش شد كه گفته بود يك ميليون و هفتصد هزار «كهنه سرباز» آمريكايي فاقد بيمه درماني هستند و به وضعيت آنان توجه نمي شود.
جمهوري پنج هزار ساله!
معلومات عمومي و احاطه بر علوم پايه از جمله تاريخ و جغرافيا از پيش نيازهاي خبرنگار شدن است كه ديده مي شود برخي فاقد آن هستند و يا تعمداً دست به گمراه كردن مي زنند. بانو «لاري لوگان» در يك گزارش تلويزيوني از افغانستان كه در آمريكا پخش شد گفت: براي نخستين بار در طول پنج هزار سال در افغانستان انتخابات رياست جمهوري برگزار شد. برخي از شنوندگان خالي الذهن كه اين خبر را مي شنوند، باور مي كنند كه افغانستان يك جمهوري ۵ هزار ساله است، حال آن كه عمر افغانستان مستقل به يك قرن هم نمي رسد و اين كشور تا كودتاي داوود خان يك نظام پادشاهي داشت. روزنامه نگار در عين حال يك آموزگار عمومي است كه نبايد اطلاعات نادرست تدريس كند كه در ذهن ديگران باقي مي ماند و به قول «جان دومي» آموزش نادرست و خلاف واقع نوعي جرم و گناه است.

يرگي از تاريخ
اعدام نماينده سياسي ايران به جرم نشستن پايين دست ژنرال رومي
۲۱ اكتبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۹۲ ميلادي «بان كو» مورخ چيني كه زير بار مدح كردن امپراتور وقت نرفته بود اعدام شد. در سال ۱۷۹۵ لهستان براي سومين بار ميان روسيه، پروس (آلمان)، و اتريش تقسيم شد. در سال ۱۸۳۶ كبريت اختراع شد و اندكي بعد به بازار آمد. در سال ۱۹۲۹ كه در آن سال پنجشنبه بود و به پنجشنبه سياه معروف شده است بهاي سهام در بورس نيويورك سقوط آزاد كرد و در پي آن دوران ركود اقتصادي بزرگ آمريكا آغاز گرديد كه ۱۰ سال طول كشيد. در سال ۱۹۴۴ ارتش سرخ (شوروي) در تعقيب نيروهاي آلمان وارد مجارستان شد. در سال ۱۹۴۵ منشور ملل به اجرا در آمد و سازمان ملل رسميت يافت. در سال ۱۳۳۱ (۱۹۵۲) مجلس شوراي ملي كه تنها اختيار شرح و تفسير قانون اساسي را در دست داشت پا فراتر از اين اختيار گذارد و با اصلاح اصل ۵ قانون اساسي وقت، دوره تقنينيه سنا را به دو سال تقليل داد. اين اقدام تا رويداد ۲۸ مرداد كه اصلاحيه بي اعتبار اعلام شد همچنان مورد اعتراض بود، غير قانوني خوانده مي شد و مصوبات مجلس در غياب سنا نيز زير سئوال بود و بسياري از قضات از استناد به اين قوانين اكراه داشتند. در سال ۱۹۵۴ چهار دولت فاتح جنگ جهاني دوم موافقت كردند كه به حالت اشغال نظامي آلمان پايان دهند و با حفظ نيروهاي خود در دو قسمت آلمان در امور دو آلمان مداخله نكنند. در آبان سال ۱۳۳۳ چهار افسر ديگر از گروه افسران كمونيست ايران به اعدام محكوم شدند. در آبان سال ۱۳۴۵ نخستين فرستنده تلويزيون دولتي به نام شبكه ملي (عنواني در برابر تلويزيون غيردولتي آن زمان كه از ۱۳۳۷ فعاليت مي كرد) آغاز به كار كرد و با جذب ماهرترين روزنامه نگاران وقت از جمله «مصطفي قريب» موفق شد با پخش اخباري جامع، بينندگان را جلب كند و همين امر كمك به تصويب قانون يكي شدن راديو تلويزيون هاي ايران كرد كه اجراي آن درسال ۱۳۵۰ تكميل و صدا و سيما با خبرگزاري مستقل خود به وجود آمد و در محل فعلي جام جم مستقر شد. در سال ۱۹۷۰ سالوادور آلنده سوسياليست معروف آمريكاي لاتين به رياست جمهوري شيلي انتخاب شد. درسال۱۹۷۳ در پي تحريم صدور نفت از جانب اعراب به كشورهاي غرب، مديران شركت هاي نفتي غرب به تهران وارد شدند تا از شاه بخواهند توليد نفت ايران را تا آن حد بالا برد كه كمبود شديد در بازارهاي جهاني روي ندهد و بهاي سوخت زياد افزايش نيابد. در سال ۱۹۷۳جنگ رمضان يا يوم كيپور كه با حمله ناگهاني نيروهاي مصر و سوريه به مواضع اسرائيلي ها آغاز شده بود پايان يافت. در سال ۱۹۸۳ قرارگاه سربازان اعزامي رونالد ريگان رئيس جمهوري وقت آمريكا به لبنان در نزديكي فرودگاه بيروت بر اثر يك انفجار انتحاري ويران شد و بر اثر فرو ريختن اين ساختمان چهار طبقه ۲۴۱ سرباز كشته شدند.
اينك برگ امروز: ۲۴ اكتبر سال ۹۱ پيش از ميلاد «ارو رو باز» نماينده ايران در مذاكره با امپراتوري روم كه در دادگاه به مرگ محكوم شده بود در ميدان بزرگ شهر تيسفون (مدائن) در ملأ عام اعدام شد. خطاي وي كه از بزرگان شهر صد دروازه (دامغان) بود و زبان لاتين مي دانست نشستن بر صندلي پايين تر از صندلي «سولا» ژنرال رومي در يك جلسه مذاكره بود. مهرداد دوم رئيس وقت كشور ايران از دودمان اشكاني اين عمل «ارو رو باز» را بزرگ كردن رومي ها و تعرض به تشويق كردنشان تلقي كرد و دستور محاكمه او را در دادگاهي كه از پنج قاضي آن سه تن از دامغان همشهريان متهم بودند صادر و اين دادگاه «ارو رو باز» را مقصر شناخت. مهرداد دستور داد كه سفير دائمي روم در تيسفون به مراسم اعدام دعوت شود تا اثر عمل «ارو رو باز» در ذهن روميان خنثي گردد.
www.iranianshistoryonthisday.com

نشست پژوهشي نمايش سنتي و كودك امروز
نمايش خيمه شب بازي «پهلوان كچل و اژدها» به نويسندگي و كارگرداني داوود فتحعلي بيگي از ۱۵ مهر به مدت يك ماه در تالار هنر اجراي خود را آغاز كرده است.
همزمان با اجراي اين نمايش در روز ۷ آبان ماه جلسه پژوهشي با عنوان مخاطب شناسي و ارتباط شناسي «نمايشهاي سنتي، و كودك امروز» در تالار هنر برگزار خواهد شد.
در اين جلسه داوود كيانيان، محمدرضا يوسفي و داوود فتحعلي بيگي به بررسي اين موضوع خواهند پرداخت.لازم به ذكر است كه اجراي ويژه هنرمندان اين نمايش نيز در اين روز خواهد بود.علاقه مندان مي توانند در روز ياد شده ساعت ۱۸ بعدازظهر در تالار هنر واقع در خيابان ورزنده، جنب ورزشگاه شيرودي حضور يابند.

براي شركت در جشنواره فرهنگ كردي
كامكارها و بهمن قبادي به ايتاليا مي روند
روزهاي پاياني سال ،۸۳ ايتاليا ميزبان هنرمندان برجسته ايراني، از جمله گروه موسيقي كردي كامكارها و همچنين بهمن قبادي كارگردان فيلم لاك پشت ها هم پرواز مي كنند خواهد بود.
هوشنگ كامكار آهنگساز و مدير اجرايي گروه موسيقي كامكارها در گفت و گو با مهر، ضمن اعلام اين خبر افزود: در اسفندماه و اوايل نوروز امسال جشنواره اي در ايتاليا برگزار مي شود كه به فرهنگ كردي اختصاص دارد.
در اين جشنواره هنرمندان كرد سراسر دنيا، در رشته هاي مختلف هنري از جمله، موسيقي، سينما، تئاتر، صنايع دستي و نقاشي، شركت مي كنند. وي ادامه داد: در اين جشنواره بهمن قبادي نماينده سينماي كرد ايران خواهد بود و گروه كامكارها نيز در زمينه موسيقي كردي، در اين جشنواره حضور مي يابد.
هوشنگ كامكار در ادامه در مورد اجراي برنامه اي كه كامكارها، در روزهاي گذشته در شهر استامبول تركيه داشته اند، گفت: در طول دو شب اجراي كنسرت در تالار اصلي شهر استامبول، به اجراي بهترين قطعات بيست و پنج سال گذشته كامكارها پرداختيم و در واقع برنامه اي را كه در كاخ نياوران تهران، اجرا كرده بوديم را در تركيه به صحنه برديم كه با استقبال خوب تماشاگران مواجه شد.
وي ادامه داد: در اين كنسرت ها، يك قطعه را با نام نارينه به زبان كرمانجي كه زبان كردي كردهاي تركيه است، اجرا كرديم كه بسيار مورد توجه قرار گرفت.

مدير اركستر سمفونيك و ملي درگذشت
سيد احمد زرگر مدير داخلي اركستر سمفونيك تهران و اركستر موسيقي ملي ايران، بامداد پنجشنبه، در سن هفتاد سالگي درگذشت.به گزارش همشهري، زرگر كه بيش از بيست سال در سمت مدير داخلي اركستر سمفونيك تهران، در مركز موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مشغول به كار بود، پس از طي يك دوره شش ماهه بيماري، در منزل شخصي اش در تهران درگذشت.

انتشار گفت وگوهاي چاپ نشده «كاوه گلستان»
«نشر ديگر» تا چند روز ديگر كتابي با عنوان «عكس ها و گفت وگو با كاوه گلستان» را كه با نظرات ليلي گلستان تهيه و تنظيم شده است، به بازار كتاب عرضه مي كند.
به گزارش ايسنا، مدير اين مركز نشر در اين مورد گفت: كتاب شامل دو مصاحبه چاپ نشده با كاوه گلستان ، به همراه عكسهايي است كه گلستان در دوران  مختلف گرفته است. درحقيقت عكسها از سال ۱۳۵۰ تا زمان كشته شدن گلستان هستند و خود وي درباره آنها توضيحاتي داده است. اين مصاحبه ها زير نظر حميد قزويني انجام شده است. علي اميني همچنين از توزيع كتاب برگزيده عكسهاي اولين دوره جايزه عكس كاوه گلستان تا چند روز ديگر در بازار كتاب خبر داد.

بهارستان
هيچ چيز هرگز دو بار اتفاق نمي افتد
هيچ روزي، نسخه ديروز نيست
هر چند با هم متفاوتيم
باهم مي سازيم
مثل دو قطره  ي آب
ويسلاوا شيمبورسكا- ترجمه صفدر تقي زاده

نگارستان
بارنت نيومن
004665.jpg
«چه كسي از قرمز، زرد و آبي مي ترسد؟» - ۷۰ _ ۱۹۶۹ / رنگ روغن روي بوم- ۶۰۳ در۲۷۴ سانتي متر‎/ موزه برلين
«مي خواهم بيننده زماني كه جلوي تابلوي نقاشي ام مي ايستد، احساس كند تابلو هديه اي براي اوست» . اين چيزي است كه نيومن به آن اميدوار بود.
او با استفاده از قالب هاي مطلق و مساحت هاي وسيع رنگ به خواسته خود دست يافت. به اين ترتيب، نقاش در نقاشي اش بيننده را از اثر و حضور خود نيز آگاه مي سازد.انگيزه هاي اثر نيومن در فضاهاي رنگي پهن قابل مشاهده اند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
چشم به راه
چهره خود را در آينه نگاه كرد. موهاي سفيد و چهره تكيده اي داشت.
به ياد پدر خدابيامرزش افتاد. پدرش از تولد او خوشحال شده بود و او را عصاي دستش مي دانست. ولي او هيچ وقت عصاي دست پدرش نشد. چشمان پدر هميشه به در خانه سالمندان بود تا اين «عصاي دست» براي ملاقات او افتخار دهد.
و اكنون چشمان كم سوي خود او به در بود.
آرمينه خاچاطوريانس

گشتي در دنياي خبرها
سقوط موتور هواپيما
شيكاگو: دو روز پيش يك هواپيماي باري بوئينگ ۷۴۷ كه از شيكاگو به مقصد نيويورك در حال پرواز بود، دچار نقص فني شد و به همين دليل خلبان، فرود اضطراري انجام داد.
اما پس از فرود هواپيما در ديترويت مشخص شد كه يكي از موتورهاي هواپيما در جريان پرواز از بدنه كنده شده و احتمالا در درياچه ميشيگان سقوط كرده است.
به همين دليل غواصان جستجوي گسترده اي را در اين درياچه براي يافتن موتور هواپيما آغاز كرده اند.
عذرخواهي تقلبي
برن: در مرحله يك چهارم نهايي رقابت هاي فوتبال يورو ،۲۰۰۴ تيم پرتغال موفق شد انگليس را شكست بدهد. سول كمپل مدافع تيم انگليس در دقايق پاياني اين بازي دروازه پرتغال را گشود اما اورسن مه ير، داور سوئيسي مسابقه، گل او را مردود اعلام كرد.
اين اقدام مه ير باعث خشمگين شدن طرفداران فوتبال در انگليس شد و حتي او را تهديد به مرگ كردند.
با توجه به اينكه در حدود سه ماه از آن ماجرا مي گذرد مه ير تصور مي كرد كه موضوع گل كمپل به فراموشي سپرده شده است.اما روز جمعه گذشته يك شهروند انگليسي سايت اينترنتي اين داور را حك كرد و از قول وي نوشت: من از يكي از مقامات ارشد يوفا رشوه دريافت كردم تا پرتغال را قهرمان كنم. به همين دليل هم اكنون بسيار متاسف هستم و از همگان عذرخواهي مي كنم. براي اينكه بيش از اين عذاب وجدان نداشته باشم ديگر در بازي هاي بين المللي قضاوت نخواهم كرد.نمايان شدن اين پيام در سايت اينترنتي اورسن مه ير باعث حيرت اين داور شد و او بلافاصله آنرا حذف كرد.ظاهرا شهروند انگليسي فراموش كرده بود كه مه ير به دليل ۴۵ ساله شدن ديگر در بازي هاي بين المللي قضاوت نمي كند.
مرگ ۶۰۰ بيمار در يك بيمارستان
مونترال: ۶۰۰ نفر در بيمارستاني در مونترال كانادا بر اثر آلودگي به نوعي باكتري جان خود را از دست دادند.به گزارش شبكه پنج فرانسه، وزير بهداشت و خدمات اجتماعي ايالت كبك گفت: بايد هر چه سريع تر براي مقابله با اين باكتري و جلوگيري از شيوع بيماري تدابيري انديشيد. مسئولان بهداشتي كانادا، نگران آنند كه با نزديك شدن فصل سرما، شمار افراد آلوده به اين باكتري افزايش يابد. گفتني است اين بيماري روده بزرگ را تحت تأثير قرار مي دهد.
فرار از امتحان
ميلان: چهار دانش آموز در ايتاليا بيش از ۵۰۰ هزار يورو خسارت به قديمي ترين دبيرستان دولتي اين كشور در قلب شهر ميلان وارد كردند.
با توجه به اينكه ۴ دانش آموز از شركت در امتحان زبان يوناني هراس داشتند، قسمت ورودي چاه تخليه آب مدرسه را مسدود كرده و سپس تمام شيرهاي آب موجود در دبيرستان را باز گذاشتند.اين اقدام دانش آموزان باعث شد تا دبيرستان در آب غرق شود و برگزاري امتحان به تعويق بيفتد.البته دانش آموزان خلافكار با ارسال نامه اي به دبير مدرسه، تمام داستان را برايش توضيح دادند.
كتك كاري معلم با مادر دانش آموز
جورجيا: روز پنجشنبه گذشته يك مادر در آمريكا براي اينكه پيامي به دختر ۹ ساله اش برساند، به مدرسه محل تحصيل وي رفت. در مدرسه وي متوجه شد كه معلم دخترش، كيف او را داخل سطل زباله انداخته است. به همين دليل مادر وارد كلاس شد تا كيف دخترش را از سطل زباله بيرون بياورد.درهمين حال، معلم عصباني دودستي كيف را گرفت و از مادر خواست بلافاصله كلاس درس را ترك كند. به همين دليل ميان آنها درگيري فيزيكي به وجود آمد و معلم در مقابل چشم ۱۲ دانش آموز به كتك زدن مادر پرداخت.شدت جراحات وارده به مادر به حدي بود كه وي به بيمارستان منتقل شد.اين معلم خاطي تا اطلاع ثانوي از كار بركنار شده است.
مرگ جهانگرد
ليما: يك جهانگرد روس در پرو بر اثر برخورد صاعقه جان باخت.در حالي كه جهانگرد ۳۵ ساله در بالاي كوه مشغول عكسبرداري از مناظر زيباي اطراف بود ناگهان مورد اصابت صاعقه قرار گرفت و بلافاصله در همان مكان جان باخت.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۱ و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و۳۶ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۵۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۲۰ دقيقه

گل و گياه
داوودي
004662.jpg
نام علمي: Chrysanthemum شBrietner'
خانواده: COMPOSITAE
واريته دائمي با بلندي ۲/۱ متر و گستردگي ۷۵ سانتي متر است. گل هاي صورتي رنگ آن اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد مي باشد. جهت گلدهي بيشتر، شاخه ها را از ده سانتي متري سطح خاك دو بار در فصل رشد قطع كنيد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در پاييز يا اوايل بهار و تهيه قلمه در اوايل يا اواسط زمستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |