يكشنبه ۳ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۵ - Oct 24, 2004
صندوق بيمه جبران خسارات حوادث طبيعي تأسيس مي شود
004683.jpg
وزير رفاه: دولت از خانواده هاي زير خط فقر حمايت مي كند
مشاور ارشد وزير رفاه از ارائه پيشنهاد تأسيس صندوق بيمه جبران خسارات ناشي از حوادث و بلاياي طبيعي به دولت و عضويت اجباري مردم در اين صندوق خبر داد.
رزاق صادق در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به دو ديد بلندمدت و كوتاه مدت پس از رخداد حوادث طبيعي اظهار كرد: وظايف وزارت رفاه بر اساس نظام جامع رفاه در سه حوزه بيمه اي، حمايتي و توانبخشي، امدادي تعريف شده است كه در حوزه  بيمه اي يكي از اهداف اين وزارتخانه گسترش بيمه خاص جبران خسارات ناشي ازحوادث و بلاياي طبيعي و در حوزه امدادي شامل امداد و نجات، آماده سازي و هماهنگي سازمان ها و نهادهاي ذيربط براي ارائه فوري و كافي خدمات به آسيب ديدگان است.
وي افزود: پيشنهاد تشكيل «صندوق بيمه جبران خسارات حوادث و بلاياي طبيعي» با سرمايه اوليه ۳۰ ميليارد تومان اعتبار دولتي حق بيمه هاي دريافتي، سهمي از بودجه عمومي كشور و ساير منابع ناشي از سرمايه گذاري به دولت ارائه شده است.
مشاور ارشد وزير رفاه، عضويت در اين صندوق را براي عموم مردم اجباري خواند و خاطرنشان كرد: پيشنهاد شده كليه مشتركان و مصرف كنندگان برق اعم از واحدهاي مسكوني، اداري و تجاري در اين صندوق عضويت داشته و بيمه جبران خسارات حوادث طبيعي شوند.
صادق يادآور شد: زلزله بم نشان داد كه طرح جامع امداد و نجات مصوب سال ۸۲ به منظور تجهيز نيروهاي انساني و هماهنگ كننده عمليات امداد و نجات در كل كشور، كارآمدي لازم را ندارد و وجود مقررات و وظايف موازي و نامشخص بودن مجري و هماهنگ كننده با توجه به پراكندگي حوزه هاي مربوط به امداد و نجات موجب شده ستاد حوادث غيرمترقبه نيز از انسجام كافي برخوردار نباشد.
وي به ايسنا گفت: با وجود تصويب قانون نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي، وظيفه وزارت رفاه هنوز در حوزه امداد و نجات به درستي مشخص نشده است و بايد پس از رفع تداخل قوانين و مقررات در حوزه امداد و نجات، مشخص شود از ميان مقوله هاي پيشگيري، سياستگذاري و اجراي عمليات امداد و نجات كدام يك بر عهده وزارت رفاه و تامين اجتماعي است.
صادق با تاكيد بر اهميت امداد و نجات در كشور خاطرنشان كرد: اقدامات اوليه در زمينه امداد و نجات علاوه بر تاثيرگذاري در كاهش تلفات و خسارات مالي در كاهش هزينه هاي ناشي از جبران خسارات بلندمدت نيز بسيار موثر است.
مشاور ارشد وزير رفاه در پايان پيش بيني كرد: وزارت كشور به عنوان عالي ترين مقام در زمينه كاهش تلفات و خسارات ناشي از حوادث غيرمترقبه و وزارت رفاه نيز در زمينه جبران خسارات و نظارت بر عمليات اجرايي و سياستگذاري نقش كليدي داشته باشند.

۴۵ برنامه اجرايي دوره پنج ساله دوم قوه قضائيه مشخص شد
فارس: رئيس قوه قضائيه با انتشار برنامه تفصيلي پنج ساله دوم خود در قوه قضائيه كه شامل ۴۵ مورد وعده بر پيگيري طرحها و لوايح است، از ساماندهي دستگاه ضابط قوه قضائيه و تشكيل ستاد يا شوراي عالي تصويب سياستها و برنامه ها و تلفيق و هماهنگي آنها خبر داده است.
برنامه تفصيلي پنج ساله دوم قوه قضائيه در دو بخش كه شامل «۳۹ طرح و لايحه كه آماده شدن آنها ضروري است» و همچنين «شش موضوع كه بايد توسط قوه قضائيه پيگيري شود»، تنظيم شده است.
تدوين نهائي لايحه جرم زدائي و به خصوص جرائم چك، مهريه، ديون مالي و امور مشابه آنها و تدوين نهائي لايحه مجازات جايگزين زندان يا مجازات اجتماعي از جمله برنامه هايي است كه در برنامه رئيس قوه قضائيه در دوره پنجساله دوم آماده شدن آنها ضروري عنوان شده است.
رئيس قوه قضائيه در اين برنامه بر لزوم بررسي و تدوين لايحه سامان بخشيدن به اختيارات قضات در صدور قرارها (قرارهاي بازداشت موقت و وثيقه) لايحه (قاضي آزادي) و قاضي تبديل مجازات و لايحه (محكمه تشخيص نواقص پرونده) در ابتداي كار (پس از محاكمه بدوي) تأكيد كرده است.
طبقه بندي پرونده ها از نظر آئين دادرسي و تشريفات قضائي به صورت گسترده و كارآمد (قطعي شدن سريع پرونده هاي سبك، تقسيم بندي محاكم به محاكم بخش و استان، كيفري ۱ و ۲ حقوقي ۱ و ۲ غيره) و طرح تخصصي شدن محاكم (اعم از قضائي و شبه قضائي) با استفاده از مدلهاي روز جهان و تخصص هاي علمي و فني متناسب از جمله ديگر برنامه هاي ارائه شده از سوي رئيس قوه قضائيه در دوره پنجساله دوم رياست بر اين قوه است.
رئيس قوه قضائيه در اين برنامه به آماده شدن طرحهايي همچون طرح جامع احياي نهادهاي گوناگون شبه قضائي با نظارت قوه قضائيه، طرح استفاده بهينه از سازمان تعزيرات پس از انتقال به قوه قضائيه، طرح سيستم نظارت كارآمد بر محاكم و حفاظت روند رسيدگي قضائي از هرگونه آسيب از ابتدا تا انتهاي مراحل دادرسي و طرح ساماندهي و كاهش ورودي پرونده به دستگاه قضائي و پيشگيري از تشكيل پرونده و منازعات در منابع اوليه كه مربوط به دستگاههاي ديگر است، تأكيد كرده است. طرح ساماندهي دستگاه ضابط قوه قضائيه از ديگر اقدامات مهم قوه قضائيه در اين دوره عنوان شده و بر لزوم پيگيري طرح ساماندهي وظيفه نظارت ديوانعالي بر محاكم (حسن اجراي قوانين در محاكم ) و تكميل سريع آئين دادرسي كيفري، با توجه به سياستهاي جديد و تصويب آن در مجلس تأكيد شده است.
از جمله اقدامات وعده داده شده ديگر در اين دوره مي  توان به طرح جداسازي بخش قضائي از بخش اداري در بدنه دادگستري، استقلال قضات از مديران قضائي و حفظ جايگاه آنان اشاره كرد.
از ديگر برنامه هاي دوره پنج ساله دوم مديريت فعلي قوه قضائيه تنظيم طرح بهبود ساختار و نظام پرداخت و رفاه كادر قضائي و اداري قوه و افزايش انگيزه در كادرها، طرح اعتبارسنجي و اعتبار بخشي و ارزشيابي جامع قوه قضائيه و اصلاح آئين نامه هاي گزينش كارآموزي و اعطاي مدارج و پايه هاي قضائي و طرح بهبود و ساماندهي اعمال اختيارات و نظارت پيشگيري قضائي رياست قوه قضائيه است.
براساس اين برنامه رئيس قوه قضائيه خواستار اصلاح آئين دادرسي شده به گونه اي كه از امكان ورود مجدد وكلا يا اصحاب دعوا به پرونده و طرح شكايت از طريق ديگر پس از مختومه شدن آن جلوگيري شود.
هاشمي شاهرودي همچنين بر ايجاد ساختارهاي قضائي مناسب جهت برخورد با بحرانها و مشكلات كلان (قاچاق كالا، مواد مخدر، گرانفروشي، زمين خواريها، مفاسد اقتصادي و غيره) و طرح جامع استفاده بهينه و كارآمد از قضاتي كه در دستگاههاي ديگر اجرائي و هيأتهاي تخلفات اداري و كميسيونها و غيره به عنوان نماينده قوه يا به عنوان عضو حضور دارند، در راستاي اهداف كلان قوه و توسعه قضائي تأكيد كرده است.
طرح كيفيت اجراي دقيق بخشنامه اخير حفظ حرمت و حقوق شهروندي مصوب مجلس ششم، پيگيري اجراي طرح اتوماسيون مديريت قضائي در كل استانها و پيگيري لوايح قضائي تمام شده و مانده در دولت، مجلس و قوه قضائيه از ديگر موارد مورد نظر رياست فعلي قوه قضائيه در برنامه پنجساله دوم است كه بايد پيگيري شود.

بازتاب موضوع هسته اي ايران
بروجردي: كميسيون امنيت ملي نتايج مذاكرات وين را بررسي مي كند
رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: اين كميسيون در جلسات اين هفته خود نتايج اجلاس اخير در وين و پيشنهادهاي اروپا را مورد بحث و بررسي دقيق قرار مي دهد و بر مبناي اطلاعاتي كه از اين مذاكرات دريافت مي شود طبيعتا تصميمات لازم اتخاذ خواهد شد.
علا ءالدين بروجردي افزود: درهرصورت خط قرمز ما مشخص است، ما نمي توانيم از حق بين المللي، قانوني و مندرج در معاهده ان.پي.تي كه حق ملت ايران است صرف نظر كنيم. بنابراين اصل موضوع داشتن دانش و فناوري هسته اي و غني سازي اورانيوم با اهداف صلح آميز با نظارت آژانس را حتما دنبال مي كنيم. رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاكيد كرد: موضوع و پيشنهادي كه از سوي كشورهاي اروپايي مطرح مي شود مبتني برهيچ منطق بين المللي و موازين شناخته شده فعاليت هاي هسته اي در جهان امروز نيست و تلاش مي كنيم كه اين كشورها را متقاعد كنيم چنين سازوكاري هيچگاه اين پرونده را به نتيجه نخواهد رساند.
طلايي نيك: ايران هيچ گونه پيش شرطي را در غني سازي اورانيوم نمي پذيرد
فارس: عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: جمهوري اسلامي ايران هرگونه پيش شرطي كه ايران را از غني سازي اورانيوم محروم كند، رد خواهد كرد. رضا طلايي نيك در واكنش به قطعنامه اخير سه كشور اروپايي درباره پرونده هسته اي ايران گفت: محروم كردن ايران از چرخه سوخت هسته اي و مصارف صلح آميز در واقع ورود به خط قرمز منافع ملي آن است.
وي با بيان اين كه ايران هرگونه پيش شرط محروم شدن از غني سازي اورانيوم را رد خواهد كرد، افزود: كنار گذاشتن سرمايه گذاري در فناوري هسته اي صلح آميز و وابستگي مصرفي كشور به انرژي هسته اي فاجعه بزرگ اقتصادي و تاريخي را به دنبال مي آورد.
سخنگوي وزارت امور خارجه آلمان:
مذاكراه با ايران را واقعگرايانه پيش مي بريم

ايسنا: خبرگزاري رويتر گزارش كرد كه برلين اعلام كرده است، سه كشور اروپايي آلمان، انگليس و فرانسه مذاكرات هسته اي منطقي… با ايران داشته اند و انتظار برگزاري نشست هاي ديگري تا پيش از جلسه  ۲۵ نوامبر شوراي حكام دارند.
اين خبرگزاري انگليسي نوشت كه والتر ليندنر، سخنگوي وزارت امور خارجه  آلمان ابراز داشت: مذاكراتي منطقي انجام شده است، اما نمي توانم درباره  محتوايش چيزي بگويم.ليندنر گفت: اميدواريم شبهات رفع شود، با اين حال يك سري سوالات باقي مانده است. تا آن زمان مذاكرات را ادامه مي دهيم اما در عين حال اين مذاكرات واقع گرايانه پيش خواهد رفت.
رويتر:آمريكا از الگوشدن برزيل براي ايران هراس دارد
ايسنا: رويتر در گزارشي نوشت: واشنگتن و سازمان ملل، برزيل را براي رفع بحران بازرسي ها از تاسيسات هسته اي اش تحت فشار قرار داده اند تا براي ايران و كره شمالي به الگو تبديل نشود. اين خبرگزاري انگليسي به نقل از گزارش موسسه كنترل تسليحات هسته  اي ويسكانسين پراجكت مدعي شد: نيروگاه هسته  اي جديد برزيل بالقوه توانايي توليد اورانيوم غني شده كافي براي توليد شش بمب هسته  اي را در سال داراست؛اما برزيل اين امر را تكذيب كرده است.
هندوستان تايمز: ايران غني سازي اورانيوم را متوقف نمي كند
روزنامه هندوستان تايمز چاپ هند نوشت: به نظر نمي رسد ايران طرح اروپا براي تعليق غني سازي اورانيوم را بپذيرد و فعاليت خود را متوقف كند.
تشديد تحريمهاي هند به خاطر همكاري با ايران
واشنگتن تايمز با اشاره به تحريم آمريكا عليه دو دانشمند هندي به اتهام فروش فناوري هسته اي به ايران نوشت: در واكنش به ديگر انتقال هاي قطعات هسته اي از سوي هند به ايران تحريم هاي بيشتري در آمريكا تصويب شده اند و در آينده اي نزديك عليه هند اعمال خواهند شد. اين روزنامه آمريكايي ادامه داد: در نشست ميان مقامات عالي رتبه هند و آمريكا كه هفته جاري در دهلي نو برگزار مي شود در خصوص تحريم هاي جديد مذاكره خواهد شد.

سخنگوي شوراي نگهبان:
اصل  ۱۱۵ قانون  اساسي  ملاك  انتخابات  رياست  جمهوري  است
سخنگوي شوراي نگهبان ديروز در گفت  و گو با خبرنگاران درپاسخ  به  پرسشي  در خصوص  مطرح  شدن  طرحي  براي  تغيير قانون  انتخابات  رياست  جمهوري  و محدوديت  سني  براي  داوطلبان  گفت: هر طرحي  كه  در اين خصوص  تصويب  شود با اصل  ۱۱۵ قانون  اساسي  تطبيق  داده  خواهد شد.
الهام  در خصوص  برداشت  شوراي  نگهبان  از معني  رجل  سياسي  به عنوان  يكي  ازشرايط رئيس  جمهوري ، گفت : برداشت  شوراي  نگهبان  تاكنون  بر اساس  معني  لغوي آن  و به  معناي  جنس  مرد بوده  است .
الهام  در خصوص  مشخص  شدن  تاريخ  برگزاري  انتخابات  رياست  جمهوري  گفت : هنوز وزارت  كشور پيشنهادي  براي  تعيين  تاريخ  انتخابات  رياست  جمهوري  به شورا ارائه  نكرده  است .
سخنگوي  شوراي  نگهبان  در خصوص  شمارش  ماشيني  آرا در انتخابات  آتي  گفت : شورا هيچ  مخالفتي  با شمارش  ماشيني  آرا در انتخابات  ندارد و موافق  هم  هست ولي  شمارش  ماشيني  آرا وقتي  امكان  پذير خواهد بود كه  نرم افزارمناسب  از طرف وزارت  كشور ارائه  شود.
خبرنگاري  از سخنگوي  شوراي  نگهبان  در خصوص  روند بررسي  اصل  ۴۴ قانون اساسي  در مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  پرسيد.
الهام  پاسخ داد: اين  سياستهاي  كلي  در واقع  اجراي  اصل  ۴۴ است  و تغييرو تفسير نيست  كه  البته  بايد به  تاييد مقام  معظم  رهبري  برسد. اگر اين سياستها تاييد شد، سياست  كلي  خواهد شد و شوراي  نگهبان  ملزم  به  مراعات آنها در امر قانونگذاري  و نظارت  بر تطبيق  قوانين  با اين  سياستها خواهدبود. به  گفته  سخنگوي  شوراي  نگهبان ، رئيس  مجلس  اخيرا سئوالي  را مطرح  كرده كه  آيا رئيس  مجلس  مي تواند مصوبات  خارج  از چارچوب  موارد چهارگانه  وظايف دولت  بر اساس  اصل  ۱۳۸ را مغاير بشناسد، و آيا رئيس  مجلس  مي تواند چارچوب اصل  ۱۳۸ قانون  اساسي  را كنترل  كند؟
الهام  اظهار داشت : پاسخ  شوراي  نگهبان  به  اين  سئوال  رئيس  مجلس ، منفي بود و تفسير شورا از قانون  اساسي  اين  بود كه  رئيس  مجلس  اين  اختيار را ندارد كه  اختيارات  دولت  را در چارچوب  اصل  ۱۳۸ كنترل  كند.

تعليق نامحدود براي مقامات ايران قابل پذيرش نيست
ايسنا: نيويورك تايمز با اشاره به نشست روز پنجشنبه ميان مقامات ايران، آلمان، فرانسه و انگليس به نقل از سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه نوشت: دو طرف اكنون با ديدگاه يافتن راهي براي پيشرفت از طريق ديپلماتيك در اين خصوص با يكديگر وارد مذاكره شده اند. اين روزنامه آمريكا به نقل از سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه افزود: دو طرف توافق كرده اند كه به زودي نشست ديگري داشته باشند.
اين گزارش همچنين به نقل از گري سيمور، كارشناس امور منع گسترش سلاح هاي هسته اي در موسسه بين المللي مطالعات استراتژيك لندن افزود: برداشت من از مذاكرات با مقامات ايراني اين است؛ هر توافقي كه تعليق نامحدود را خواستار باشد، قابل پذيرش نيست. وي همچنين نسبت به اين كه ايران كاري بيش از پيشنهاد براي گسترده تر كردن تعليق موقت فعاليت هايش انجام دهد ابراز ترديد كرده و گفت: آنها با توجه به گرفتاري آمريكا در عراق، قيمت بالاي نفت و قويتر بودن موقعيت سياسي داخلي نسبت به گذشته، احساس مي كنند در جايگاهي استوار قرار دارند.

طرح جامع رفاهي فرهنگيان تا پايان سال اجرا مي شود
گروه اجتماعي: مديركل تعاون و تأمين اجتماعي آموزش و پرورش اعلام كرد: طرح جامع رفاهي فرهنگيان تا پايان سال اجرا مي شود.
شيخ در گفت وگو با ايسنا با اشاره به گنجاندن برنامه شناسنامه رفاهي فرهنگيان در قالب طرح جامع فوق افزود: تمامي مسائل و مباحث رفاهي فرهنگيان نظير مسكن، مصرف و... در طرح جامع رفاهي مورد بررسي قرار گرفته است.
وي با اعلام اجراي «بيمه تكميلي» فرهنگيان تصريح كرد: بر اين اساس هزينه جراحيهاي تخصصي به ازاي هر نفر در سال دو ميليون، هزينه جراحيهاي عمومي يك ميليون، خدمات پاراكلينيكي ۲۰۰ هزار، زايمان ۳۰۰ هزار و هزينه آمبولانس در داخل و خارج از شهر ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان خواهد بود. شيخ، با اشاره به اين كه حق بيمه دريافتي از فرهنگيان به ازاي هر نفر در ماه ۸۰۰ تومان است تصريح كرد: سال گذشته ۵۲ درصد فرهنگيان تحت پوشش بيمه تكميلي و درماني بوده اند كه اميدواريم اين رقم در سال جاري افزايش يابد. وي با اعلام وجود به ترتيب ،۳۷ ۳۸ و ۵۴ مركز درماني درجه يك تا ۳ و ۴۶ مطب دندانپزشكي در كشور گفت: ۴ ميليون و ۵۴۲ هزار نفر سال گذشته ازخدمات مراكز درماني استفاده كرده اند.

اخبار انتخابات رياست جمهوري
هاشمي رفسنجاني ترجيح مي دهد افراد توانا و جوان در انتخابات حضور يابند
فارس: حسين كمالي، دبير كل حزب اسلامي كار با حمايت از حضور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در صحنه انتخابات گفت: آقاي هاشمي رفسنجاني اعلام داشت كه ترجيح مي دهد كار و اداره امور كشور به افراد هوشمند، توانا، انديشمند و عملگراي جوانتر سپرده شود ولي اگر اين افراد در صحنه حضور نيابند و يا تاييد نشوند ايشان اين مسئوليت را خواهد پذيرفت.
جلب نظر در معرفي كانديداي واحد
حسين بي غم عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب گفت: بر اين مبنا سازمان مجاهدين در استراتژي انتخاباتي اش تلاش براي جلب اعتماد بيشتر مردم به نظام براي جدي كردن مشاركت آن ها را دنبال مي كند. سازمان مجاهدين در قدم اول جلب نظر گروههاي دوم خردادي در معرفي كانديداي واحد را دنبال مي كند و در غير اين صورت مستقلا كانديدايي را كه بيشترين سهم را در ارتقاي سطح مشاركت مردم دارد، معرفي مي كند.
تاكنون درمورد فرد خاصي به نتيجه نرسيده ايم
مهر - ابراهيم شمشيري دبير كل جامعه اسلامي دانشجويان در خصوص اظهارات يكي از اعضاي جامعه اسلامي دانشجويان در خصوص عدم تمايل اين جامعه به سوي هاشمي رفسنجاني گفت: بحث در خصوص اينكه هاشمي رفسنجاني كانديداي مورد نظر جامعه اسلامي دانشجويان نيست يك اظهار نظر شخصي است و ديدگاه جامعه اسلامي دانشجويان نيست. ما ديدگاه خود را در خصوص انتخابات از طريق دبير كل و يا رييس ستاد انتخابات و يا بيانيه اعلام مي كنيم.
شمشيري تصريح كرد: ستاد انتخابات جامعه اسلامي دانشجويان تشكيل شده است و در حال حاضر در حال بررسي و گفتگو در خصوص برنامه هاي اين جامعه براي انتخابات رياست جمهوري است و تاكنون در مورد فرد خاصي به نتيجه نرسيده است.
مجمع به تصميم قطعي نرسيده
مهر - منتجب نيا عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز در خصوص آخرين برنامه هاي مجمع روحانيون و اجماع گروههاي دوم خردادي روي فرد خاصي براي انتخابات رياست جمهوري گفت: پس از انصراف مهندس موسوي هنوز در مجمع روحانيون به تصميم قطعي نرسيده ايم و بنا را بر اين گذاشته ايم تا باگروه هاي دوم خردادي بر روي فرد خاصي به توافق برسيم ولي هنوز بحث روي افراد صورت نگرفته است ولي اميدوارهستيم كه اجماع صورت گيرد.
كانديداهاي نسل اول انقلاب مورد نظر ما نيستند
ايسنا - مسئول تشكيلات جامعه اسلامي دانشجويان گفت كه كانديداهاي نسل اول انقلاب اسلامي ، همچون هاشمي رفسنجاني ، مورد نظر جامعه اسلامي دانشجويان نيستند . سلطاني با بيان اين مطلب، درباره انتخابات رياست جمهوري، افزود: ما حضور نسل دوم انقلاب را در اين عرصه خواستاريم، چون مشاركت بالاي مردمي، گردش نخبگان، و سوء برداشت قحط الرجال در نظام اسلامي پس از ۲۵ سال براي ما داراي ارزش فراواني است و اين امر با حضور نسل اول انقلاب با توجه به ساختار و هرم سني جامعه امكان پذير نيست.
جامعه اسلامي دانشجويان با ۵ كانديداي انتخابات رايزني مي كند
فارس: اعضاي شوراي مركزي جامعه اسلامي دانشجويان براي رايزني و گفتگو پيرامون انتخابات رياست جمهوري با اكبر هاشمي رفسنجاني، علي اكبر ولايتي، علي لاريجاني، احمد توكلي و محمود احمدي نژاد به عنوان كانديداهاي احتمالي رياست جمهوري ديدار مي كند.
عضو شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي، ترقي: به جمع بندي نرسيده ايم
مهر - حميد رضا ترقي عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي گفت: نظرافرادي كه حضور نسل دوم انقلاب را در انتخابات رياست جمهوري مطرح مي كنند بر اين اساس است كه گردش نخبگان را در تحولات سياسي و مديريتي كشور مد نظر داشته باشيم و كادر سازي و پرورش نيروهاي مدير براي آينده كشور را جزء وظايف استراتژيك هر نسل تلقي كنيم. وي درخصوص آخرين وضعيت و برنامه هاي موتلفه براي انتخابات رياست جمهوري گفت: براساس برنامه قبلي در حال بررسي برنامه ها و شاخصهاي كانديدهاي مطرح شده در جامعه هستيم تا به يك جمع بندي برسيم ولي تاكنون به جمع بندي نرسيده ايم.
زمينه حضور هاشمي را تقويت مي كنيم
مهر - دبير ستاد انتخاباتي مجمع متخصصين اعلام كرد: اين مجمع به دنبال اين است كه گمانه زني ها را در خصوص حضور هاشمي رفسنجاني از لحاظ احزاب و گروه هاي سياسي افزايش دهد. وي گفت: ما در حال تعامل با گروه ها و احزاب سياسي مختلف هستيم كه بتوانيم زمينه هاي حضور و دعوت از هاشمي رفسنجاني را در جامعه تقويت كنيم. وي خاطرنشان كرد: در طول روزها و هفته هاي بعد جلسات رسمي و غير رسمي با هاشمي رفسنجاني را ادامه مي دهيم تا ضمن انعكاس فضاي كلي جامعه، ايشان را براي حضور در انتخابات ترغيب كنيم.
دبير ستاد انتخاباتي مجمع متخصصين تاكيد كرد: ما بر اين اعتقاد هستيم اگر بر فرض محال هاشمي رفسنجاني حاضر به حضور در انتخابات نشد، ما درصدد اين هستيم كه گزينه هاي مشابه بسيار بسيار نزديك به وي را به عنوان نامزد انتخاباتي ارايه دهيم.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت: امكان اجماع درخصوص معين وجود دارد
مهر - درايتي عضو شوراي مركزي مشاركت با اشاره به اينكه تمام تلاش مشاركت در حال حاضر معرفي دكتر معين از طريق ابزارهاي مختلف به جامعه است گفت: با توجه به انصراف مهندس موسوي براي كانديدا شدن در انتخابات رياست جمهوري و همچنين در اختيار نداشتن يك رسانه مكتوب، جبهه مشاركت به دنبال اين است تا نقطه نظرات خود را درجامعه با استفاده ازابزارهاي مختلف منعكس نمايد وهم چنين دكتر معين را با اين ابزارهاي لازم به جامعه معرفي كند.
هنوز به مصداق مشخصي فكر نكرده ايم
مهر - دبيركل جامعه اسلامي معلمان ايران گفت: براي تعيين استراتژيها و برنامه هاي انتخاباتي، جامعه اسلامي معلمان تشكيل جلسه مي دهد. مرتضي كتيرايي درگفتگو باخبرنگارسياسي مهرافزود: هنوزبه مصداق مشخصي براي كانديداتوري رياست جمهوري فكر نكرده ايم و جلسه آتي جامعه اسلامي معلمان اولين اقدام انتخاباتي ما است.

وزير رفاه: دولت از خانواده هاي زير خط فقر مطلق حمايت مي كند
گروه اجتماعي: وزير رفاه  و تامين  اجتماعي  اعلام  كرد: دولت  با اجراي  طرح  جديدي  از خانواده هايي  كه  زير خط فقر مطلق  هستند حمايت  مي كند.
محمد حسين  شريف  زادگان  در مصاحبه  با واحد مركزي  خبر از تدوين  طرح  تور ايمني  رفاه  اجتماعي  خبر داد و گفت :  در اجراي  اين  طرح از تمام  كساني  كه  زير خط فقر مطلق  هستند در چارچوب  سياستهاي  جبراني دولت  حمايت  مي شود.
وي  اين  افراد را يك  ميليون  نفر اعلام  و ابراز اميدواري  كرد: هزينه اجراي  اين  طرح  در رديف  بودجه  سال  آينده  پيش  بيني  شود. شريف  زادگان  تاكيد كرد: اين  عده  شديداً نيازمند حمايتهاي  مالي ، حقوقي، غذايي  و اجتماعي  هستند.وي  به  اهميت  حمايت  از افراد بي  سرپرست  و زنان  سرپرست  خانوار اشاره كرد و افزود: به  زودي  صندوق  ويژه اي  براي  كمك  به  اين  افراد با حمايت دولت  ايجاد مي شود.
وزير رفاه  و تامين  اجتماعي  همچنين  بر لزوم  تشكيل  سازمان  بيمه اجتماعي  روستائيان  و عشاير ايران  با صندوق  مستقل  تاكيد كرد و گفت : در صورتي  كه  دولت  با تشكيل  اين  سازمان  موافقت  كند خدمات  بازنشستگي، از  كار افتادگي، خدمات  درماني  و بيمه  اجتماعي  از اين  طريق  به روستائيان  و عشاير ايران  ارائه  مي شود.وي  در پايان  به  افزايش  روز افزون  كودكان  كار و خياباني  در كشور اشاره  و ضرورت  ساماندهي  آنان  را خاطرنشان  كرد و افزود: به  زودي  اين وزارتخانه  با همكاري  دستگاههاي  انتظامي، قضائي  و بهزيستي  به  ساماندهي  اين  كودكان  اقدام  مي كند.

وزير كار و امور اجتماعي: كارگران ساختماني گواهينامه تخصصي دريافت مي كنند
گروه اجتماعي: «از آنجايي كه دولت در سال اول برنامه چهارم موظف به ارائه لايحه كار شايسته است، لذا عمر دولت فعلي فرصت اين پيشنهاد را ندارد.»
ناصر خالقي - وزير كار و امور اجتماعي - در گفت وگو با ايسنا، اصلاح قراردادهاي موقت را منوط به ارائه طرح از سوي مجلس دانست و افزود: «در صورت ارائه طرح اصلاح قانون كار به ويژه قراردادهاي موقت توسط مجلس، احتمال اصلاح اين قانون افزايش مي يابد.» او بكارگيري كارگران ساختماني را منوط به دارا بودن گواهينامه تخصصي آموزش فني و حرفه اي دانست و تأكيد كرد: «براساس توافقنامه امضا شده با وزارت مسكن و شهرسازي از اين پس كارگران ساختماني در سطح ماهر توسط سازمان آموزش فني و حرفه اي آموزش داده شده و در پايان دوره هاي آموزشي گواهينامه تخصصي به آنان ارائه مي شود.»
وزير كار و امور اجتماعي رشته هاي جوشكاري، آلماتوربندي، كفراژبندي و قالب بندي را از جمله رشته هايي دانست كه كارگران موظف به دريافت گواهينامه تخصصي در اين رشته ها و ارائه اين گواهينامه به هنگام بكارگيري به كارفرمايان ساختماني هستند.
وضعيت اشتغال زنان بهتر مي شود
بنابر گزارش ديگري وزير كار و امور اجتماعي همچنين از بهبود وضعيت اشتغال زنان با آموزشهاي فني و مهارتي خبر داد.
ناصر خالقي در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس افزود: با آموزشهاي گلدوزي و آموزش ساخت گل و ديگر آموزشها زنان در خانه خود هم مي توانند كار كنند. وي اظهار داشت: اشتغال زنان در ايران همواره با مسائلي مواجه بوده، طبيعتا كارآفريني زنان با مسائل فزاينده اي روبه روست و فرايند كارآفريني زنان را مي توان از ابعاد متنوعي بررسي كرد و آن را متأثر از مجموعه عوامل فردي، محيطي و سازماني دانست.

۲۳ رشته جديد به دوره كارشناسي ارشد دانشگاه تهران اضافه شد
گروه علمي  فرهنگي: مدير تحصيلات تكميلي دانشگاه تهران گفت: ۲۳ رشته در سال تحصيلي جاري به رشته هاي مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه تهران افزوده شده است.
«مسعود صباغان» روز شنبه درگفت وگو با ايرنا افزود: اين رشته ها شامل «تربيت بدني-مديريت ورزشي» ، «حركات اصلاحي و آسيب شناسي» ، «رفتار حركتي» ، «فيزيولوژي ورزشي»، «فلسفه» ، «مديريت اجرايي» ، «مهندسي منابع آب» ، «مهندسي زمين شناسي»، «علوم و تكنولوژي بذر» ، «نقاشي» ، «ارتباط  تصويري»، «مهندسي فرآيند و مديريت» ، «تكنولوژي معماري» ، «انرژي معماري» ، «مترجمي زبان عربي» و «زبان و ادبيات روسي» هستند.
وي ادامه داد: همچنين رشته هاي «مهندسي سيستم هاي  اقتصادي و اجتماعي»، «آموزش بزرگسالان» ، «الهيات - فقه و مباني حقوق اسلامي» ، «حقوق مالكيت فكري» ، «مهندسي كشاورزي-تاسيسات آبياري» ، «كارگرداني نمايش» ، «مهندسي شيمي- داروسازي» امسال به تعداد رشته هاي مقطع كارشناسي ارشد اضافه شده اند.

توضيح و تصحيح
سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در پاسخ به چاپ خبري با عنوان «مدت خدمت سربازي تغيير مي كند» به نقل از معاون وظيفه عمومي ناجا در دهم مرداد سال جاري توضيح داده است: طبق بند «و» ماده ۱۰ قانون خدمت وظيفه عمومي مصوب سال ۱۳۶۳ ثبت هرگونه نقل و انتقال غيرقهري اموال مشمولين منوط به ارائه مدارك دال بر رسيدگي به وضعيت مشموليت آنان مي باشد اما با توجه به اينكه با صدور فرمان مقام معظم رهبري افراد مذكور در فرمان اساسا از انجام خدمت وظيفه عمومي معاف گرديده اند، لذا افراد يادشده جهت ثبت معاملات خود در دفاتر اسناد رسمي نياز به ارايه مدارك ديگري نداشته و سران دفاتر اسناد رسمي طبق بخشنامه شماره ۶۴۳۹/۳۴/۱-۱۲/۳/۸۳ مكلف به ثبت معاملات آنها مي باشند.
معاون ناجا در خبر يادشده اعلام داشته بود كه مشمولان شرايط عفو رهبري بدون دريافت كارت معافيت حق انجام معامله و ثبت ندارند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |