يكشنبه ۳ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۵ - Oct 24, 2004
نماينده مردم تهران در مجلس با اشاره به پيشنهاد شهردار تهران عنوان كرد:
چاره اي جز اصلاح ناوگان حمل و نقل عمومي نداريم
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر برداشت از صندوق ذخيره ارزي با هدف اصلاح ناوگان حمل و نقل عمومي كشور صورت پذيرد، پيشنهاد خوبي است.
دكتر الياس نادران با اعلام اين مطلب در گفتگو با خبرگزاري مهر افزود: شخصا با برداشت از حساب ذخيره ارزي موافق نيستم، مگر اينكه استدلال بسيار قوي وجود داشته باشد.
وي در خصوص پيشنهاد شهردار تهران به دولت مبني بر استفاده از حساب اين صندوق براي رفع معضلات ناوگان حمل و نقل كلان شهر تهران، گفت: در مورد حل معضل ناوگان حمل و نقل عمومي، بايد كار جامعي در خصوص حل مسئله انرژي صورت دهيم.
عضو كميسيون انرژي افزود: جايگزين نمودن سوخت گاز به جاي فرآورده هاي نفتي با توجه به واردات بي رويه بنزين به كشور مي تواند مورد توجه دولت قرار گيرد.
نادران با اشاره به واردات ۷/۲ ميليارد دلار بنزين در سال جاري، تاكيد كرد: با اين ميزان اعتبار مي توان حجم ناوگان فعلي حمل و نقل عمومي را به دو برابر افزايش داد.
وي گفت: چنانچه با اين هدف از صندوق ذخيره ارزي برداشت شود مشكلي پيش نمي آيد، زيرا صرفه جويي در مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت.
وي با اشاره به اصلاح ناوگان حمل و نقل عمومي و جايگزيني سوخت گاز به جاي مصرف فرآورده هاي نفتي، افزود: چاره اي جز دنبال كردن اين بحث نداريم و مي تواند پيشنهاد مناسب براي اجرا شدن توسط دولت باشد.

براي نخستين بار در كشور
تونل تأسيسات شهري در تهران ساخته مي شود
004620.jpg
گروه شهري: شهردار منطقه ۲۲ تهران، ديروز اعلام كرد براي نخستين بار در كشور، تونل تاسيسات شهري با صرف هزينه اي بالغ بر ۵۰ ميليارد ريال در شمال غرب تهران ساخته مي شود.
دكتر علي محمد شاعري در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: عمليات ساخت شاخه اصلي اين تونل بطول ۵ كيلومتر و به موازات بزرگراه درون شهري همت در يك دوره زماني يك ساله و همزمان با ايام دهه فجر سال جاري آغاز مي شود و كليه مجتمع سازان، تعاوني ها و انبوه سازان موظفند در بلوك شهري خود نسبت به ساخت شاخه هاي فرعي تونل تاسيسات شهري مبادرت ورزند .
شاعري با بيان اين مطلب كه شهرداري منطقه ۲۲ تهران مصمم است براساس قانون احداث تونل مشترك شهري مصوب ۲۷ بهمن ماه ۱۳۷۲ هيأت وزيران براي استقرار بخش عمده اي از تأسيسات زيربنايي از تونل مشترك تاسيسات بهره جويد، افزود: قطر اين تونل دربرخي نقاط به حدي است كه خودروهاي خدماتي براي تامين و نگهداري تجهيزات مي توانند به راحتي در آن رفت و آمد كنند.
شهردار منطقه ۲۲ در ادامه گفت: لوله هاي آب آشاميدني، لوله هاي آب خام (غيرآشاميدني و آتش نشاني) كابلهاي برق فشار متوسط و فشار ضعيف، كابلهاي مخابراتي و فيبرهاي نوري، استفاده جهت چراغهاي راهنمايي و رانندگي واقع در خيابانها، كابلهاي مربوط به سيستم هاي راديو و تلويزيون كابلي و موارد پيش بيني نشده ديگر از جمله موارد كاربردي تونل هاي تاسيساتي به شمار مي آيد.
به گفته وي به دليل فني و رعايت اصول ايمني، شبكه فاضلاب و گاز بصورت دفني و خطوط برق فشار قوي بصورت بالاسري خواهند بود.
دكتر شاعري گفت: سهولت تعميرات و يا تعويض تاسيسات بدون اينكه نياز به حفاري و مشكلات آن باشد، امكان حفاظت فيزيكي تاسيسات از كليه آسيب ها، امكان استفاده مجدد و بازيابي لوله ها و مصالح  جمع آوري شده در محلهاي مناسب ديگر، امكان انجام خدمات و بازبيني مرتب به منظور حفاظت و بالا بردن عمر تأسيسات، كاهش و حذف پرت و اتلاف شبكه هاي آب (با توجه به اينكه در حال حاضر حدود ۳۰ درصد پرت آب در شبكه تهران وجود دارد)، امكان برقراري هرگونه سيستم  كنترل از راه دور در آينده، كاهش هزينه هاي نگهداري و تعميرات و امكان انجام هرگونه تغيير در سيستم تاسيسات و بالا بردن ظرفيت سيستم از جمله مزاياي استفاده از تونل مشترك تاسيسات شهري مي باشد.

تدوين تقويم اجرايي سالانه آيين هاي ملي و مذهبي
004635.jpg
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران با اعلام اين كه مراسم سنتي و آيينهاي مذهبي و ملي طبقه بندي و اولويت بندي خواهند شد، از تدوين تقويم اجرايي سالانه مناسبتهاي ملي و مذهبي خبر داد.
رسول خادم با اشاره به اين كه اين تقويم پيرو مصوبه شوراي شهر تهران توسط كميته راهبردي شهرداري تهران تدوين و به شوراي شهر تهران ارائه مي شود، گفت: كميته راهبردي شهرداري تهران با لحاظ ۵ شاخص: جايگاههاي «مذهبي و فرهنگي» ، «تاريخي» ، «ملي» و «موضوعي» و «ميزان جمعيت مخاطب» ، تقويم اجرايي سالانه مناسبتها را تنظيم خواهد كرد. وي افزود: كليه مجموعه هاي شهرداري تهران، شركتها و مؤسسات تابعه نيز تحت نظارت اين كميته فعاليت خواهند كرد و هيچ دستگاهي بدون اخذ مجوز از كميته راهبردي شهرداري تهران حتي حق نصب پارچه تبليغاتي در خصوص اين مراسم را ندارد.

مخازن نفت بايد به خارج از شهر منتقل شوند
004632.jpg
گروه شهري- مخازن بزرگ سوخت به عنوان يك خطر بالقوه تهران را تهديد مي  كند و از اين رو انتقال آنها به خارج شهر اجتناب ناپذير است.
دكتر حمزه شكيب رئيس كميته ايمن سازي و بهسازي فني ابنيه شوراي اسلامي شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن ابراز نگراني نسبت به پيامدهاي احتمالي وجود مخازن بزرگ سوخت در محدوده جغرافيايي شهر از جمله مخازن سوخت «كن» ، مهرآباد و قوچك گفت: وزارت نفت بايد بخاطر حفظ جان شهروندان به ويژه اهالي اين مناطق هر چه سريع تر برنامه  زمانبندي شده اي را براي انتقال اين مخازن ارايه كند.وي افزود: متاسفانه مسئولان امر به رغم زلزله خيزبودن شهر و گذشت حدود ۳۰ سال از عمر اين مخازن هنوز خطر را جدي نمي گيرند و حتي در صدد توسعه مخازن هستند.

با هدف جلب گردشگران
شهرداري ۲۰۰ اثر تاريخي و ۷۹ زيارتگاه
را بازپيرايي مي كند
گروه شهري: شهرداري تهران به منظور توسعه صنعت گردشگري در تهران يكسري برنامه ريزيهاي پايه اي در دست انجام دارد.
دكتر محمود احمدي نژاد در حاشيه ملاقاتهاي هفتگي با شهروندان كه در منطقه ۲۲ صورت گرفت گفت: مجموعه اي از استادان و متخصصان مشغول شناسايي اماكن تاريخي و مذهبي شهر تهران هستند و براساس برآوردهاي صورت گرفته بيش از ۲۰۰ اثر تاريخي و ۷۹ زيارتگاه در تهران وجود دارد كه در نوع خود جالب توجه است.با تمهيداتي كه پيش بيني شده به زودي آثار تاريخي و مذهبي شهر تهران را در قالب مجموعه اي مجهز و بازپيرايي شده در اختيار زائران و گردشگران قرار خواهيم داد.
وي افزود: عليرغم مسئوليت شهرداري تهران در نظر داريم كار بازسازي ۷۹ زيارتگاه شهر تهران را در دستور كار خود قرار دهيم. اين در حالي است كه در محدوده منابع مالي شهرداري هر ساله كار بازسازي چند مجموعه تاريخي را نيز به پايان مي رسانيم.

خيابان بهشت
كمر بند سبز تهران
شهردار تهران در جريان ملاقات مردمي اخير خود با شهروندان منطقه ۲۲ از تكميل جاده كمربندي تهران در سال آينده خبر داد.
امروزه ايجاد جاده هاي كمربندي به مثابه الفباي برنامه ريزي شهري، به عنوان ضرورت گريز ناپذير توسعه و عمران شهري، اصلي  بديهي و ضروري در شهرسازي نوين به شمار مي آيد.
در واقع همان گونه كه بر ضرورت به كاربردن «كمربند ايمني» براي حفظ امنيت و سلامت فردي شهروندان تاكيد مي شود، اهميت به كارگيري «جاده كمربندي» در حفظ امنيت و سلامت جمعي شهروندان را نيز مي بايست مورد تاكيد قرار داد.
متاسفانه درحال حاضر شهر تهران مانند فرد فربهي شده كه هيكل او هر روز حجيم تر مي شود، ولي در صورتي كه با آينده نگري و دورانديشي براي اين فرد كمربندي متناسب و مستحكم در نظر بگيريم، تا حد زيادي مي توانيم از رشد بي رويه او جلوگيري  كنيم.
هم اكنون شبكه كمربندي تهران از دو حلقه خارجي و داخلي و اصطلاحا دو رينگ بزررگ و كوچك تشكيل شده است.
حلقه خارجي كمربندي تهران آزادراه هايي به طول ۸۵ كيلومتر است كه ۵۹ كيلومتر آن احداث شده و توزيع بار ترافيك در محورهاي ورودي شهر به شبكه بزرگراهي را ميسر مي سازد.
حلقه داخلي كمربندي تهران نيز بزرگراه هايي به طول ۵/۳۳ كيلومتر است كه ۵/۱۳ كيلومتر آن احداث شده و با توجه به تراكم ترافيك محورهاي مياني شبكه ارتباطي تهران، تكميل اين حلقه پيرامون هسته مركزي شهر از اولويت برخوردار است.
جاده هاي كمربندي علاوه بر عملكرد موثري كه در هدايت بار و مسافر به مبادي برون شهري و جلوگيري از ورود خودروهاي سنگين به داخل شهرها به عهده دارند، در گسترش فضاي سبز شهري و اصطلاحاً كمربند سبز شهرها و نيز جلوگيري از گسترش قارچ گونه ساخت و ساز شهري نقش انكارناپذيري را ايفا مي نمايند.
شهرام جباري زادگان

تجهيز شبكه لرزه نگاري كشور
004623.jpg
درصورت تامين اعتبار، ارتباطات ماهواره اي بين كليه شبكه هاي لرزه نگاري كشور با تهران برقرار مي شود و بدين ترتيب، زمان اطلاع از وقوع زلزله از ۵/۱ ساعت به ۲۰ دقيقه كاهش خواهد يافت.دكتر جواهريان رييس موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران افزود: براساس برنامه از قبل تعيين شده، پيش بيني شده بود در سال ۱۳۸۳ تعداد ايستگاه هاي زلزله نگاري كشور از ۵۰ به ۱۰۰ ايستگاه افزايش يابد، همچنين ارتباطات ماهواره اي بين كليه شبكه هاي لرزه نگاري با مركز تهران و يكي ديگر از مراكز شبكه ها در استاني ديگر برقرار شود ولي متاسفانه اعتبار موردنياز براي خريد تجهيزات كه كمتر از پنج ميليارد ريال است، هنوز تامين نشده است.

روسيه به پيمان كيوتو پيوست
004629.jpg
مجلس سفلي روسيه تصويب پروتكل كيوتو از سوي اين كشور را تاييد كرد؛ اگرچه بسياري براين باورند كه اجراي اين پروتكل كه در رابطه با كاهش گازهاي گلخانه اي است، ممكن است با چندين سال تاخير همراه باشد. به گزارش ايسنا تصويب پروتكل كيوتو از سوي پارلمان روسيه آخرين مرحله از تصويب اين پروتكل در اين كشور است. اين پروتكل با ۳۳۴ رأي موافق به تصويب رسيد.
براساس اين معاهده كشورهاي صنعتي كه عمده ترين توليدكنندگان گازهاي گلخانه اي هستند، ۸ سال فرصت دارند تا سطح شش گاز اصلي گلخانه اي را به ۲/۵ درصد زير سطح سال ۱۹۹۰ كاهش دهند.

توليد نفت از زباله
004638.jpg
شركت آمريكايي موفق شد قطعات قديمي رايانه، نمايشگر، قطعات كوچك الكترونيكي و حتي استخوان بوقلمون را به نفت تبديل كند.
به گزارش رويترز، اين شركت از همان روندي كه در طبيعت براي تشكيل نفت طي مي شود، استفاده مي كند با اين تفاوت كه در طبيعت هزاران سال طول مي كشد تا با تجزيه گياهان و جانوران نفت تشكيل شود اما اكنون اين روند در آزمايشگاه در چند دقيقه انجام مي گيرد.بنابراين گزارش در اين روش زباله ها و ضايعات آسياب مي شوند و پس از دپليمريزاسيون حرارتي، ماده سياه رنگي به دست مي آيد كه با فشار و حرارت تبديل به نفت مي شود.

نگاه
داوود كاظمي
004626.jpg
روزانه ۱۴۰۰ خودروبه خيابانهاي تهران اضافه مي شود

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |