پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۹ - Oct 28, 2004
دعاي روز سيزدهم ماه مبارك رمضان
اَللّهُِِمَّ طَهِّرنيِ فيه منَ الدَّنَسِ وَلاَقذارِ وَ صَبِّرني فيه عَلي كآئنات الاَقدارِ وَ وَِفِّقني فيه للتُّقي وَ صُحبَهَ الابَرار بِعَونِكَ يا قُرَّهَ عَينِ المسَاكين.
اي خدا در اين روز مرا از پليدي و كثافات «هواي نفس و گناهان» پاك ساز و بر حوادث خير و شر قضا و قدرت صبر تحمل عطا كن و بر تقوي و پرهيزكاري و مصاحبت نيكوكاران عالم موفق دار به ياري خود اي مايه شادي و اطمينان خاطرمسكينان.
امروز با حافظ
خود غلط بود آنچه مي پنداشتيم
ما ز ياران چشم ياري داشتيم
حاليا رفتيم و تخمي كاشتيم
تا درخت دوستي كي بر دهد
فراخوان چهارمين دوسالانه مجسمه سازي تهران
انجمن هنرمندان مجسمه ساز ايران با همكاري مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و همراهي فرهنگستان هنر ايران چهارمين دوسالانه مجسمه سازي معاصر تهران را در بهار سال ۱۳۸۴ برگزار مي كنند.
اين دوسالانه با هدف گسترش كمي و كيفي مجسمه سازي در ايران،  ايجاد فضاي رقابتي و بسترسازي براي كشف و بروز استعدادها و گسترش زبان هنر معاصر و گشودن چشم اندازهاي نوين در بين هنرمندان و جامعه ايران برگزار مي شود.
چهارمين دوسالانه مجسمه سازي معاصر تهران به كليه شيوه هاي بياني مجسمه سازي معاصر توجه داشته و هيچگونه محدوديتي در زمينه ارايه شيوه ها،  ايده ها و به كارگيري مواد و تكنيك قائل نيست. اين دوسالانه به كيفيت ساختاري و توانمندي هاي بياني و تكنيكي، سوابق و فعاليت ها و حضور هنرمندان در فضاي هنر معاصر، نگرش پويا و معاصر هنرمندان به سنت هاي فرهنگي و هنري گذشته سرزمين ايران توجه دارد.
دوسالانه مجسمه سازي تهران فاقد بخش خارج از مسابقه و مدعو است.
هنرمندان داوطلب مي توانند حداكثر تا ۲۵ آبان فرم شركت در دوسالانه را از دبيرخانه چهارمين دوسالانه مجسمه سازي معاصر تهران واقع در ميدان فلسطين، شماره ،۱۸۹ طبقه چهارم دريافت و براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن ۶۹۵۲۱۲۲ تماس بگيرند.

فيلم هاي ايراني به قانون كپي رايت مي پيوندند
سخنگوي  اتحاديه  تهيه كنندگان  گفت : با همكاري  موسسه  رسانه هاي  تصويري  و يك  شركت  اماراتي ، ۸۰ فيلم  ايراني  در اين  كشور تحت  قانون  كپي رايت  جهاني (مالكيت  معنوي ) قرار مي گيرند.
سيدغلامرضا موسوي  روز چهارشنبه  در گفت  و گو با خبرنگار گروه  فرهنگي ايرنا، رعايت  قانون  كپي  رايت  جهاني  را نوعي  پيشگيري  از هر گونه  آسيب  و يا سوء استفاده  از آثار سينماي  ايران  عنوان  كرد. وي  درباره  معيار انتخاب  اين  فيلم ها براي  استفاده  از قانون  كپي  رايت  گفت : بيش  از ۹۰ درصد اين  آثار توليدات  بخش  خصوصي  است  و فيلم هاي  انتخاب  شده تاكنون  از شبكه هاي  ماهواره اي  بصورت  غيرقانوني  پخش  شده است .
اين  تهيه كننده  خاطرنشان  كرد: ديگر فيلم هاي  ايراني  نيز پس  از اين  مرحله به  مرور تحت  قانون  كپي  رايت  جهاني  قرار مي گيرند. موسوي  ادامه  داد: بايد تلاش  كنيم  كه  فيلم هاي  ايراني  همزمان  با دريافت  پروانه  ساخت ، كپي  رايت  جهاني  خود را دريافت  كنند.

اوژن يونسكو در نياوران
ساعت ۳۰ /۱۵شنبه و يكشنبه ۹ و ۱۰ آبان دومين جلسه نمايشنامه خواني موضوعي (با موضوع كمدي) در سالن خليج فارس بنياد آفرينش هاي هنري نياوران برپا مي شود.
در اين دو روز نمايشنامه «قربانيان وظيفه» نوشته اوژن يونسكو توسط گروه تئاتر «كلمه» با كارگرداني اميرحسين افتخار اجرا مي شود.
جوانه رمضاني، بهنام علي بخشي، مريم سالمي، پونه بلوهر و پريناز آل آقا نقش خوان هاي اين اجرا هستند.

شب شعر در آرامگاه بوعلي سينا برگزار مي شود
شب شعري به مناسبت ميلاد امام حسن (ع)، روز شنبه ۹ آبان ماه جاري در همدان برگزار مي شود.
به گزارش ستاد خبري حوزه هنري اين شب شعر با حضور شاعران، اديبان استان و ا جراي برنامه گروه موسيقي سنتي باباطاهر همراه با ضيافت افطار برگزار مي شود.
اين برنامه به همت حوزه هنري همدان ساعت۳۰ ‎/ ۱۶ روز ياد شده در تالار فجر استان همدان، واقع در آرامگاه بوعلي سينا اجرا مي شود.

دكتر رامين جهانبگلو :
هنرمند ايراني در فرايند جهاني هويت خود را بهتر خواهد شناخت
دكتر رامين جهانبگلو پژوهشگر مسايل فلسفي و علوم اجتماعي در گفت و گو با ستاد خبري همايش «هنر و جهاني شدن» گفت: به نظر من در درجه نخست بايد در مورد بحران هنر در جهان امروز سخن گفت و در مورد اين كه آيا ما با مقوله اي به نام هنر جهاني سر و كار داريم يا هنر ملي و بومي و اينكه جوامع سنتي يا پيراموني در برابر هنر جهاني چه موضعگيري هايي دارند و اينكه اصولاً چه رابطه اي مابين هنر پيراموني و هنر جهاني به خصوص در كشوري چون ايران وجود دارد.
نويسنده كتاب موج چهارم در ادامه بر اين نكته تأكيد كرد : «به هر حال مسئله اصلي براي يك هنرمند و انديشمند در جهان امروز« جهاني بودن »است كه كاملاً وجهه فرهنگي و فلسفي دارد نه الزاماً جهاني شدن كه صبغه سياسي _ اجتماعي و اقتصادي دارد. پس مسئله اساسي براي يك هنرمند، امروزه اين است كه چگونه مي توان در جهان امروز يك هنرمند جهاني بود؟»
وي در رابطه با مزاياي جهاني بودن براي هنرمند ايراني و رابطه آن با هويت ملي گفت: «بدون ترديد اگر هنرمندان ايراني وارد گفت و گوي جهاني با دنياي خود شوند هم هويت خود را بهتر خواهند شناخت و هم جايگاه خود را به عنوان يك هنرمند ايراني در سطح جهان پيدا خواهند كرد، البته اين امر مسلتزم آن است كه ذهنيت و طرز تفكر آنها امروزي و معاصر باشد نه اينكه مثلاً در ظاهر گذرنامه آمريكايي و فرانسوي بگيرند، تا بدين وسيله امروزي شوند.»
وي پيرامون سينماي ايران و برخي توجهاتي كه به خصوص در اروپا نسبت به اين جنبه هنري ايران صورت گرفته است، ابراز داشت:« البته بايد توجه داشت كه توجه اروپاييان به سينماي ايران تنها محدود به جنبه هاي خاصي از آن بوده است، مثلاً توجه به كارهاي عباس كيارستمي به خاطر نمايش جنبه هايي از ناتوراليسم ايراني، مانند بيابانها و روستاهاي ايراني بوده است، وگرنه در زمينه هايي كه فضاي پرزرق و برق شهري به نمايش گذاشته شده مي بينيم كه توجه خاصي نمي شود يا مثلاً فردي چون بهرام بيضايي كه به هر حال يك كارگردان صاحب سبك است و از كساني چون «كوروساوا» و «هيچكاك» تأثير گرفته، توجه چنداني به كارهاي او نمي شود. البته از اين افراد كه بگذريم موضوعات و محتواي اكثر فيلم هاي ايراني بسيار بومي و مختص به بحرانهاي خاص جامعه ايران است كه موردتوجه جهانيان نمي تواند واقع شود، مثلاً فيلم هايي چون «كما» و «بوتيك» چه جذابيتي براي ديگران مي تواند داشته باشد؟ در حالي كه در اين زمينه حتي در هند با كارگرداني چون ساتيا جيت راي طرف هستيم كه توانسته جاي خود را در ميان جهانيان باز كند.»

تازه هاي دنياي رسانه ها
مسلمانان جهان بر ضدآمريكا
بسياري از روزنامه هاي آمريكا گزارش مشروح و مفصل خبرگزاري اين كشور، آسوشيتدپرس، كه خبرنگاران خود در گوشه و كنار جهان را مأمور كرده بود جمعه گذشته به مساجد بروند و نظر مؤمنان را درباره سياست هاي آمريكا از آنان بپرسند در دو صفحه چاپ كرده اند. از اين گزارش بسيار مفصل كه «نيكو پرايس» آن را از مجموع نظرات دريافتي تنظيم كرده بود، چنين برمي آيد كه مسلمانان جهان با سياست هاي آمريكا مخصوصاً در قبال عراق، فلسطين و افغانستان مخالفند. «پرايس» در ليد گزارش نوشته است كه مسلمانان، صرف نظر از منطقه جغرافيائي محل سكونت خود، در اين موضوع واحد شريكند كه جهان اسلام و دين آنان از سوي غرب در معرض تهديد است. بيشتر مؤمناني كه نظر آنان خواسته شده بود گفته بودند كه رويدادهاي جاري عراق و فلسطين و ضديت هاي ديگر، عملاً يك ميليارد مسلمان جهان را با هم متحد كرده است و آنها دولت هايي را دوست خود مي دانند كه در توطئه هاي غرب برضد آنان مشاركت نكرده باشند. قسمتي از اين گزارش مربوط به ديدار خبرنگار آسوشيتدپرس از يك مسجد در قم است كه نوشته است مستمعين خطبه، فرياد «مرگ بر آمريكا» مي كشيدند.
هنديان روسيه را متحد هميشگي خود مي دانند
اظهارات اخير «ماني شانكار آيار» وزير نفت هند وسيعاً در رسانه هاي بزرگ منعكس شده بود كه گفته است: هند در صدد ايجاد يك اتحاديه انرژي با روسيه است كه با آن نه تنها نياز خود به سوخت را تأمين مي كند بلكه دوباره نويسي معادله جهاني نفت تحقق خواهد يافت و بارديگر موازنه برقرار خواهد گرديد. وي گفته است كه هند به روسيه اعتماد دارد، سياست روس ها در طول پنجاه سال اول عمر جمهوري هند ضامن استقلال و تماميت اين كشور بود و اينك هم اميدوار است كه هند بتواند مسئله سوخت خود را با كمك روس ها حل كند و دو كشور با كمك يكديگر به پيروزي هاي علمي، صنعتي و تكنولوژيك تازه نائل گردند. تأمين سوخت هند براي هنديان كمتر از امنيت ملي نيست و هنديان كه روسيه را متحد هميشگي خود مي دانند به ايجاد اتحاد نفتي دو كشور چشم اميد دوخته اند. وزير سوخت هند اخيراً يك ديدار چهار روزه از روسيه به عمل آورده است.
قتل هفتمين روزنامه نگار بنگلادشي در اين سال
دو روز پيش مردي مسلح وارد دفتر روزنامه «اكسپرس» در پايتخت جمهوري بنگلادش شد و دستيار سردبير اجرايي آن را با گلوله كشت و فرار كرد. انگيزه اين قتل هنوز روشن نشده و نام مقتول «آپالو» اعلام شده است. با قتل دستيار سردبير اكسپرس، ظرف سال جاري هفت روزنامه نگار بنگلادشي مقتول شده اند. دو ماه پيش «چاراوارتي» يكي از دبيران روزنامه «دورجوي بنگلا» توسط يك ناشناس كشته شده بود و قبل از وي هم همايون كبير بالو، كمال حسين، مانيك چاندرا و دو تن ديگر مورد حمله قرار گرفته و جان باخته بودند. «اينترنشنال واچ داگ» و انجمن هاي جهاني دفاع از روزنامه نگاران ضمن اعلام بنگلادش به عنوان كشوري نا امن براي روزنامه نگاري به دليل آسيب پذيري روزنامه نگاران، تأكيد كرده اند كه قضيه را تا پايان دنبال خواهند كرد.
وزير دفاع روسيه: ما خود را محدود نمي كنيم
ايوانف وزير دفاع روسيه به روزنامه «كومسمولسكايا پراودا» گفت: روسيه ارتشي مي خواهد با تحرك بسيار كه هر آن بتواند برق آسا از يك گوشه كشور به گوشه ديگر منتقل شود. ما در نظر نداريم خودمان را محدود سازيم، محدوديت عمليات نظامي ما شايد تنها مربوط به كار برد اسلحه اتمي باشد. همه مي دانند كه نيروهاي مسلح يك كشور به منزله مشت هاي يك كشورند و بايد به موازات ساير موارد پيشرفت كنند و مناسب با دنياي تازه باشند و ما اين را مي دانيم و توجه به نيروهاي مسلح را از دست نخواهيم داد.

بهارستان
شاعر سرشته از خاطره است:
فراموش خاموش اوست
شاعر نمي آسايد:
زمان مي آسايدش،
تا ثابت كند كه هست
فرانسيسكو هرناندز _ ترجمه علي اصغر حداد

برگي از تاريخ
تصفيه وسيع مقامات وطندوست ايراني به دست متفقين
۲۸ اكتبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۶۵ ميلادي چينيان مراسم ياد بود «وانگ فو» فيلسوف اين كشور را به تظاهراتي وسيع و خونين بر ضد زندگاني لوكس ثروتمندان تبديل كردند. در سال ۳۱۰ ميلادي «ماكزتيوس» امپراتور روم كه كشورش دچار دشواري هاي فراوان داخلي بود به منظور تغيير نظر مردم و متوجه ساختن آنان به مسائل خارجي، با استفاده از گزارش ادامه تفرقه ميان درباريان ايران، از سناي روم خواست كه لشكر كشي به ايران و جنگ با اين كشور را تصويب كند و گفت كه زماني مناسب تر از اين براي انهدام قدرت ايران به دست نخواهد آمد. در آن روز هيچيك از سناتورهاي حاضر در جلسه، لشكر كشي به شرق را در حالي كه امپراتوري روم در آستانه جنگ داخلي بود به مصلحت نديد. در سال ۱۹۱۱ ميلادي (۲۹ اكتبر) جوزف پوليتزر روزنامه نگار معروف در ۶۴ سالگي فوت شد كه بنياد پوليتزر را به منظور ارتقاء ادبيات و روزنامه نگاري تأسيس كرده است. وي در عين حال مبتكر «مردمي نويسي» در نشريات است كه تا آن زمان عمدتاً به گزارش فعاليت هاي دولت مي پرداختند. در سال ۱۳۰۴ هجري خورشيدي واعظ قزويني روحاني چپگرا و ضد سرمايه داري را كه ناشر روزنامه «نصيحت» بود در ساختمان مجلس در بهارستان كشتند و هنوز به درستي روشن نشده است كه چرا؟ وي مقالات تندي بر ضد فساد مالي، اجحاف و احتكار و نبود مروت و انصاف در ثروتمندان و آزمندي آنان منتشر مي كرد. در سال ۱۳۰۵ سيد حسن مدرس نماينده مجلس در تهران مورد سوء قصد قرار گرفت، مجروح و در مريضخانه دولتي (بيمارستان سينا) تحت عمل جراحي قرار گرفت. در سال ۱۳۳۳ هجري خورشيدي محكمه تجديد نظر نظامي تهران حكم اعدام دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه دولت مصدق را تأييد كرد و اين حكم به اجرا درآمد. سال ۱۹۷۹ به مناسبت پنجاهمين سالگرد سقوط بورس نيويورك و آغاز ركود بزرگ اقتصادي، ده ها هزار تن در نيويورك دست به تظاهرات زدند. تظاهركنندگان در صدد بستن درهاي بورس نيويورك برآمده و مانع ورود افراد به آن شدند. آنان شعار مي دادند كه همه مشكلات آمريكا و جهان زير سر بورس نيويورك است. تظاهرات سرانجام با دستگيري و بازداشت ۱۰۴۵ تن از آنان پايان يافت. ضمناً ۲۹ اكتبر روز جهاني كوروش (سايرس دي) نام گذاري شده است كه از ديرباز پارسيان و دوستداران حقوق بشر و هواداران اداره جهان به صورت ملل مشترك المنافع (حكومت واحد جهاني) آن را گرامي مي دارند و رعايت مي كنند. اين روز به مناسبت تكميل تصرف امپراتوري بابل به دست ارتش ايران (اكتبر سال ۵۳۹ پيش از ميلاد) و پايان دوران ستمگري در دنياي باستان برقرار شده است. ۲۵۴۳ سال پيش در همين ماه اعلاميه تاريخي كوروش بزرگ در زمينه حقوق افراد و ملل انتشار يافته بود.
اينك برگ امروز: از هفتم آبان ۱۳۲۰ (اكتبر۱۹۴۱) دوماه پس از اشغال نظامي ايران كار بركناري، بازنشستگي و انتقال مقامات نظامي و غير نظامي ايران طبق فهرست متفقين آغاز شد. در اين تصفيه دامنه دار بسياري از افسران ارتش به كارهاي غيرنظامي گمارده شدند. مروري بر فهرست اسامي مقامات تصفيه شده نشان مي دهد كه عمدتاً از ميان ميهندوستان و مخالفان سلطه اجنبي انتخاب شده بودند. در ميان آنان گروهي هم كه قبل از اشغال نظامي ايران، تمايل به ناسيونال سوسياليسم آلمان داشتند، ديده مي شدند. همزمان با آغاز كار تصفيه مقامات، كمبود مواد غذايي و كالاي مصرفي چهره خود را در ايران آشكار مي كرد. كار جيره بندي در شهرهاي بزرگ ايران و همزمان با آن سوءاستفاده از اين وضعيت، احتكار و توزيع مواد غدايي آلوده و كالاي نامرغوب آغاز شده بود. مقامات اشغالگر (متفقين) اين وضعيت را به حساب آزمندي و فرصت طلبي برخي از اتباع ايران مي گذاردند و با اين بهانه كه نمي توان با اعمال زور ماهيت افراد را تغيير داد ،از خود سلب مسئوليت مي كردند.
www.iranianshistoryonthisday.com

مطالب ارائه شده در۱۵۰ نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه، كتاب مي شود
علي اصغر محمدخاني در آستانه برگزاري يكصد و پنجاهمين نشستن كتاب ماه ادبيات و فلسفه خبر از انتشار نشست هاي برگزارشده به صورت كتاب داد.
به گزارش خبرنگار ادبي ايلنا، سردبير نشريه كتاب ماه ادبيات و فلسفه گفت: تاكنون حدود ۱۵۰ نشست ادبي و فلسفي را با حضور استادان دانشگاه، نويسندگان، شاعران و منتقدان ادبيات و فلسفه برگزار كرده ايم كه بسياري از اين نشست ها به صورت مكتوب در كتاب ماه ادبيات و فلسفه منتشر شده است.
وي گفت: قصد داريم اين نشست ها را پس از تنظيم و ويرايش به صورت كتاب منتشر كنيم تا علاقه مندان بتوانند از آنها استفاده كنند.
محمدخاني با بيان اين مطلب كه نشست ها به صورت موضوعي كتاب مي شود، گفت: داستان، شعر، نقد، فلسفه غرب، فلسفه اسلامي، زبان شناسي و گفت وگوهاي انجام شده با نويسندگان و استادان عرصه ادبيات فلسفه هركدام در كتابي جداگانه منتشر خواهد شد.
وي تصريح كرد: احتمالا حدود ۱۰ كتاب مستقل از اين نشست ها چاپ شود.

پاسخ هيأت امناي كتابخانه هاي عمومي كشور به اعتراض ناشران
اعتراض ناشران و نيز نامه اعتراض آميز مدير نشر ني به اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران به تغيير رويه خريد كتاب از سوي هيات امناي كتابخانه هاي كشور با واكنش  اين نهاد روبرو شد.
به گزارش همشهري، دبيرخانه هيات امناي كتابخانه هاي عمومي كشور با ارسال نمابري به همشهري و در پاسخ به اعتراض مدير نشر ني ضمن تاكيد بر عدم تغيير رويه خريد كتاب آورده است:رويه خريد كتاب با شرايطي كه مطرح شد و به قول معترض محترم سالها است كه انجام مي شود، عوض نشده است بلكه عامل خريد تغيير كرده است. يعني به جاي مامور خريد دبيرخانه هيات امنا، يك سازمان دولتي وابسته به وزارتخانه، جايگزين شده است. آيا استفاده از ظرفيتها و امكانات ساير واحدها كه كاهش هزينه ها و افزايش صرفه جويي ها را براي كتابخانه هاي عمومي در پي دارد، بايد مورد نكوهش قرار گيرد؟سازمان چاپ علاوه بر توانايي انجام امر خريد، تشكيلات توانمند توزيع و نيز ظرفيت هاي بالاي انباري و ... را نيز دارد و همه نهادها و دستگاه هاي دولتي مكلفند از ظرفيت هاي بلااستفاده دولت استفاده نمايند.
در اين پاسخ با اشاره به وظيفه اصلي نهاد هيات امناي كتابخانه هاي عمومي كشور كه وظيفه خريد كتابهاي مطلوب كتابخانه عمومي را متناسب با اعتبارات مصوب برعهده دارد، ضمن تاكيد بر سياستهاي حمايت از نشر، آن را از حيطه ماموريتهاي سازماني خود خارج دانسته و آورده است: به رغم وجود قانون ارسال رايگان و اجباري يك تا ۴ نسخه از آثار چاپ شده به كتابخانه ها ( مصوب دهه چهل )، اين نهاد در طرح قانون اخيرالتصويب تلاشي براي طرح اين اخبار صورت نداد.
در اين نامه ضمن اعلام آزمايشي طرح مبادله كتاب و دعوت از ناشران به صبوري و ارزيابي دقيق تر اين طرح و اشاره به خريد كتاب كيفي  تر و افزون تردر اين طرح آمده است: نتيجه مستقيم اين پافشاري كه در يك داد و ستد كاملا اختياري و مرضي الطرفين با فروشندگان محترم كتاب انجام مي پذيرد، عايد كتابخانه هاي عمومي مي شود. آيا حمايت از اعضاء و مراجعين به كتابخانه عمومي كه اكثر آنان از طبقات محروم جامعه هستند در راستار وظايف دبيرخانه هيات امنا نيست؟

پاسخ به پرسش پزشكي
آسيب ديدگي عصبي
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه «اتروفي» چيست و او پاسخ داده است: لاغر شدن شديد پا در بيماران قندي است كه به سبب آسيب هاي عصبي روي مي دهد و به تدريج منجر به ضعيف شدن ماهيچه و كم توان شدن آن مي گردد. بيماري قند اگر كنترل نشود ممكن است به عصب هاي بعضي نقاط بدن آسيب برساند. گاهي اوقات بر اثر آسيب ديدن اعصاب در نتيجه عدم كنترل مرض قند، وزن ماهيچه هاي پا به نصف مي رسد و سلول هاي آنها شديداً لاغر مي شوند و ضعف حاصل مي گردد. كنترل بيماري قند در دست فرد است كه مي تواند با امساك از مصرف مواد قندي و نشاسته اي و انجام برنامه ورزش و رعايت تجويزات دكتر، خود را از خطر آسيب ديدگي عصب برهاند.

نگارستان
مارك روتكو
005064.jpg
«زمين و سبز» ، ۱۹۵۵ / رنگ روغن روي بوم، ۱۸۷در۵/۲۳۱ سانتي متر ‎/ موزه لودويگ / كلگن
آثار مارك روتكو در ابتدا يادآور سوررئاليسم انتزاعي ارگانيك است. او از سال ۱۹۴۷ كم كم به صورت بندي سبك جاافتاده خود پرداخت كه مركب از تركيب هاي رنگي شناور با كناره هاي سست و مشخص نشده اي بود كه به آنها حسي از حركت و عمق قابل لمس مي داد. مدتي بعد اين تركيب ها به گونه اي پالوده و ساده شد كه ديگر به طور كلي مركب از مستطيل هاي رنگين غوطه ور در يك زمينه بودند. رنگ روغن آثار اين دوره او نازك و همراه با گوناگوني در شدت رنگهاست كه بر تاثير ابر مانند و جابه جا شونده كارهايش مي افزايد.
روتكو كمي پيش از مرگش در سال ۱۹۷۰ سرگرم تجربه با شكلي از هندسه گرايي بود كه در آن پانل هاي رنگين درخشنده او در داخل چارچوب هاي كاملا عمودي و افقي قرار مي گرفت.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
شهر ما
جعبه مقوايي را صاف و مرتب كرد و روي زمين كنار ديوار خانه اي گسترد. جيب هاي لباس مندرسش را گشت، پشيزي در آن بود. آنوقت آسوده و بي خيال روي بستر مقوايي دراز كشيد و با خودش گفت: شهر ما، خانه ما!
در برج زيباي روبرو مردي نگران كليد درخانه اش كه هرز شده بود، در حسرت لحظه اي خواب تا صبح قدم زد.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
۴ روز زندگي زير آوار
توكيو: يك زن و دو كودك در ژاپن پس از ۴ روز از زير آوار زنده بيرون آمدند. اين مادر به همراه دو فرزند دو و سه ساله اش در حين وقوع زلزله داخل خودرو قرار داشتند كه خودرو آنها زير آوار مدفون شد. اما روز گذشته امدادگران در جريان آواربرداري با يك خودرو له شده مواجه شدند كه در عين تعجب همه سه سرنشين آن هنوز زنده بودند.
از زباله تا زلزله
توكيو: ۶ ماه پيش در يك مركز بازيافت زباله واقع در شهر توكيو، مقدار زيادي پول نقد در ميان زباله ها پيدا شد. به همين دليل مقامات اين مركز ۶ ماه در انتظار صاحب اين پول ها نشستند اما خبري از صاحبان آن نشد. سرانجام روز گذشته قرار شد اين پول براي كمك به زلزله زدگان كشور ژاپن تعلق بگيرد. در جريان زلزله اخير ژاپن، ۳۱ نفر كشته و ۲۵۰۰ نفر زخمي شده اند.
چاي و آلزايمر
لندن: ميليون ها نفر در سراسر جهان از چاي به عنوان يك نوشيدني آرام بخش استفاده مي كنند. اما اخيراً دانشمندان به اين نتيجه رسيده اند كه مصرف چاي سبز و سياه مانع از بروز بيماري آلزايمر نيز مي شود. به گفته دانشمندان مصرف يك ليوان چاي سبز تا يك هفته از شكل گيري پروتئين هاي عامل بروز آلزايمر در مغز جلوگيري مي كند در حالي كه چاي سياه تنها يك روز اين اثر مفيد را در مغز دارد.
به هر حال دانشمندان توصيه مي كنند مردم از چاي سبز و سياه استفاده كنند.
۸۱ ساعت ترانه سرايي
هنگ كنگ: يك مجري راديو در هنگ كنگ اقدام به ركورد شكني كرده است. اين مجري در مدت ۸۱ ساعت و ۲۳ دقيقه اقدام به خواندن هزار ترانه كرد.
او در پايان اجراي هر ترانه، تنها ۱۵ ثانيه استراحت مي كرد البته در جريان اين ركورد شكني ۶۳ خواننده ديگر نيز وي را ياري دادند. او در نهايت موفق شد ۱۵۳۸۴ دلار براي مؤسسات خيريه جمع آوري كند.
در جريان اين ركورد شكني يك پزشك به صورت مداوم فشار خون مجري را تحت كنترل داشت و يك قاضي نيز ناظر فرايند ركورد شكني بود.
مسدود كردن كليسا
رم: يكي از شهرهاي ايتاليا براي نشان دادن اعتراض خود نسبت به تعويض كشيش كليساي منطقه  دست به كار عجيبي زده اند. آنها در ورودي كليسا را با آجر پوشانده اند به گونه اي كه امكان ورود به كليسا وجود ندارد. اين افراد معترض اعلام كرده اند در صورتي كه كشيش قبلي به اين كليسا باز نگردد، ديوار آجري را خراب نخواهند كرد.
پرتاب غذا در مجلس تايوان
تايپه: جلسه روز سه شنبه مجلس تايوان به آشوب كشيده شد. موضوع اين جلسه اختصاص ۱۸ ميليارد دلار بودجه جهت خريد تجهيزات نظامي از آمريكا بود كه ميان دو نماينده درگيري لفظي به وجود آمد و آنها جعبه غذاي خود را به سوي يكديگر پرتاب كردند.
البته اين براي اولين بار نيست كه چنين وقايعي در مجلس تايوان رخ مي دهد بلكه در گذشته نيز نمايندگان به سوي هم كفش و صندلي پرتاب كرده اند.
عوارض داروهاي ضد اسيد معده
نيويورك: افرادي كه از دارو براي كاهش اسيد معده خود استفاده مي كنند بايد با وسواس بيشتري اين كار را انجام دهند ،زيرا نتيجه تحقيقات دانشمندان نشان مي دهد استفاده از اين نوع داروها، احتمال ابتلاي آنان به بيماري ذات الريه را افزايش مي دهد.
البته دانشمندان تأكيد مي كنند كه ارتباط اين دو پديده با يكديگر چندان نگران كننده نيست كه مردم به طور كامل استفاده از داروهاي ضداسيد را ترك كنند.
فيل هاي قاتل
دهلي نو: يك گله فيل در دهكده اي واقع در كشور هند، سه نفر را كشتند و دو نفر ديگر را مجروح كردند. اين فيل ها پس از ورود به دهكده به تخريب اموال مردم پرداخته كه براثر اين يورش، سه نفر زير دست و پاي اين حيوانات غول پيكر له شدند و كار دو نفر ديگر نيز به دليل جراحات شديد به بيمارستان كشيد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱ و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و۳۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۵۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۳ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه هفت پيكر: نمايشگاه نقاشي هنرجويان آموزشگاه برگ (۵ تا ۱۵ سال) / تا ۹ آبان / خيابان ۵۳ يوسف آباد، بوستان نظامي گنجوي، باشگاه شهروندان جوان/ تلفن: ۸۸۸۱۸۴۴
* گالري گلستان: نمايشگاه تصاويري از سنگ و نقره روي سنگ آثار گلي خلعتبري / ۸ تا ۱۵ آبان / دروس، خيابان كماسايي، پلاك ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* نگارخانه ابراهيمي نژاد: نمايشگاه آثار نقاشي محمدعلي روح اللهي / ۱۱ تا ۱۸ آبان / بزرگراه محلاتي، خيابان آهنگ، گلستان ،۲ ساختمان شماره ۳ / تلفن: ۳۷۳۰۷۷۶
* نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان / ۷ تا ۱۲ آبان / ميدان ونك _ خيابان خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸
* خانه هنرمندان: نمايشگاه نقاشي پريوش گنجي / از ۸ آبان به مدت يك هفته / خيابان طالقاني، خيابان موسوي، باغ هنر، تلفن: ۸۳۱۰۷۸۵
* گالري لاله: نمايشگاه نقاشي گروهي / ۹ تا ۱۴ آبان / خيابان فاطمي، ضلع شمالي پارك لاله، جنب هتل لاله / تلفن: ۸۹۶۰۴۹۲
* نگارخانه دانشجو: نمايشگاه نقاشي و حجم / ۹ تا ۲۰ آبان / خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ،۲۱ پارك شفق / تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶
* گالري هفت ثمر: نمايشگاه نقاشي مهرناز سليمي / ۸ تا ۱۳ آبان / خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، پلاك ۲۵ / تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
* گالري آريا، سالن شماره ۲: نمايشگاه نقاشي هاي مرجان خسروي‎/ ۹ تا ۱۴ آبان‎/ خيابان وليعصر، بالاتر از شهيد بهشتي، كوچه زرين، پلاك۱۱ ‎/ تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱

گل و گياه
چايو
005061.jpg
نام علمي: Allium schoenoprasum Forescate
خانواده: LILIACEAE
گياه دائمي به بلندي ۶۰ و گستردگي ۷ سانتي متر است داراي ريزوم هاي كوتاه و برگهاي خوراكي و لوله اي بوده و گلهاي زنگوله اي شكل و بنفش كمرنگ آن در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر و تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها
و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |