پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۹ - Oct 28, 2004
در آستانه فصل سرما
بي خانمان هاي تهران
در خوابگاه هاي شبانه اسكان مي يابند
۳۱ هزار معتاد و قاچاقچي در شش ماهه اول امسال دستگير شدند
معاون سياسي امنيتي استانداري تهران با اعلام اين كه محل  نگهداري بي خانمان ها و ساماندهي متكديان در اسلامشهر تا ابتداي آذر ماه امسال آماده پذيرش مي شود، اظهار اميدواري كرد با بهره مندي از توان جمعي مردم و دستگاه هاي ذيربط شاهد روزي باشيم كه اين گروه از شهروندان از موقعيت مناسب اجتماعي برخوردار شوند.
علي اوسط  هاشمي  در گفت وگو با ايسنا با اشاره به برگزاري جلسه ستاد ساماندهي متكديان اعلام كرد: بر اساس نتايج اين جلسه مقرر شد آن دسته از افرادي كه فاقد هر گونه مكان امن بوده و به خيابان خوابي قناعت مي كنند، مورد بررسي قرار گرفته و كساني كه در مسير آسيب و شكنندگي قرار دارند توسط دستگاه هاي ذيربط (شهرداري، بهزيستي، كميته امداد و فرمانداري) تحت پوشش مناسب قرار گيرند.
معاون سياسي امنيتي استانداري تهران با اظهار اميدواري نسبت به اجراي طرح جمع آوري و ساماندهي متكديان و بي خانمان ها پيش از آغاز فصل زمستان تصريح كرد: در اين راستا دامنه محدود و تعريف شده اي شروع شده است.
رئيس ستاد ساماندهي متكديان و بي خانمانهاي استان تهران تأكيد كرد: در محل اسكان موقت متكديان، كارشناسان كميته امداد، بهزيستي، نيروي انتظامي، دستگاه هاي قضائي حضور داشته و هر يك نقش خود را در زمينه مديريت و نظارت ايفا مي كنند.
معاون سياسي امنيتي استانداري تهران، «تكدي گري» را طبق قانون جرم دانست و خاطرنشان كرد: متكديان حرفه اي قطعا از سوي دستگاه ها، شناخته شده و نوع برخورد با اين افراد متفاوت از اقشار بي خانمان نيازمند در مسير آسيب و شكنندگي است.
وي همچنين از احتمال در نظر گرفتن محكوميت هاي قضايي، حبس و تعزير براي متكديان حرفه اي خبر داد و با بيان اين كه نقش ستاد ساماندهي متكديان استان تهران، احيا و برجسته كردن توانايي افراد بي خانمان و متكديان نيازمند است، به ايسنا گفت: آمار دقيقي از تعداد متكديان استان در دست نيست؛ اما در مرحله اول، دامنه كار ستاد بر روي جمع آوري ۵۰۰ متكدي تعريف شده و اين افراد اكثرا جزو كساني هستند كه شب ها ناچارند در خيابان ها بخوابند.
معاون سياسي امنيتي استانداري تهران همچنين اعلام كرد: براي افرادي كه امكان تحت پوشش قرار گرفتن در مسير اوليه وجود ندارند، گرمخانه اي تحت عنوان «خوابگاه شبانه» ايجاد مي شود تا اين افراد از خيابان خوابي نجات پيدا كرده و نقطه امن و گرمي داشته باشند.
معاون سياسي امنيتي استانداري تهران در خصوص وظايف دستگاهها در ساماندهي متكديان، جمع آوري آنها را بر عهده شهرداري با برخورداري از حمايت نيروي انتظامي دانست و اظهار داشت: نحوه نگهداري متكديان به دو شيوه كوتاه مدت و دائمي صورت مي گيرد كه در شيوه كوتاه مدت، اين افراد پس از جمع آوري از سوي شهرداري، ظرف مدت حداكثر ۲۱ روز در اردوگاهي كه نمايندگان سازمان هاي بهزيستي، كميته امداد، دستگاه قضائي، شهرداري و فرمانداري حضور دارند، نگهداري و پس از شناسايي و ارزيابي وضعيت آنها، متكدياني كه از خارج استان وارد شده اند، به بهزيستي و ستاد استاني منطقه خود تحويل داده و آنهايي كه مشمول مددكاري بهزيستي و كميته امداد مي شوند نيز پس از تفكيك بر اساس برنامه هاي خود به اين مراجع سپرده مي شوند.
۳۱ هزار معتاد و قاچاقچي دستگير شدند
بنا به گزارش ديگري معاون سياسي امنيتي استانداري تهران گفت: براساس مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر ۷۰ درصد اعتبارات مصوب وزارتخانه ها و سازمانها در اختيار دستگاههاي اجرايي استاني قرار مي گيرد.
علي اوسط هاشمي در جلسه شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان تهران راه مقابله و مبارزه با مواد مخدر را بسيج عمومي و برخورد مسئولانه تمام مردم اعلام كرد و گفت: ما به شدت نيازمند اطلاع رساني مردم و همراهي كليه شهروندان با دستگاههاي امنيتي و اطلاعاتي با هدف ارتقاي سطح ناامني براي قاچاقچيان هستيم.
هاشمي عملكرد نيروي انتظامي  تهران بزرگ و استان تهران در اين خصوص را مورد اشاره قرار داد و يادآور شد: نيروي انتظامي با سازماندهي ۹۳ تيم عملياتي ۱۵۷ نقطه آلوده در سطح شهر تهران را شناسايي و اقدام به پاكسازي نموده است.
رئيس شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان تهران از دستگيري ۲۱ هزار نفر معتاد و ۱۰ هزار نفر توزيع كننده مواد مخدر در شش ماه ابتداي سال خبر داد و گفت:  در تهران بزرگ در شش ماه اول سالجاري بيش از ۳ تن از انواع مخدر توسط نيروي انتظامي كشف شده كه نسبت به مدت مشابه يك تن افزايش نشان مي دهد.
هاشمي  هدف نيروي انتظامي از پاكسازي معابر، خيابانها و محله ها از افراد معتاد و توزيع كننده مواد مخدر را حفظ سلامت اجتماعي و افزايش مخاطره و ناامني براي معتادان و قاچاقچيان دانست وگفت: سازمان بهزيستي استان تهران با ۶ مركز دولتي درمان اعتياد در استان تهران كه ۴ مركز آن در شهر تهران قرار دارد و ۳۵ مركز غيردولتي، شروع خوبي در بحث درمان معتادان را آغاز نموده است ولي اين مقدار به هيچ عنوان منطبق با نيازهاي استان تهران نيست.
وي با بيان اين مطلب كه سازمانهاي بهزيستي استان تهران در مسير راهبردهاي علمي درمان قرار گرفته است افزود: بايد تلاش كنيم تا ظرفيت پذيرش افرادي را كه اعتياد خود را ترك نموده اند در جامعه افزايش دهيم.
معاون سياسي امنيتي استانداري تهران از افزايش اعتبارات تخصيص يافته در سالجاري از ۳۵ ميليارد تومان به ۶۰ ميليارد تومان خبر داد.
وي بر تعامل كامل با ستاد مركزي مبارزه با مواد مخدر تأكيد نمود و گفت:  براي در اختيار گرفتن سهم استان تهران بر اساس شاخص هاي جمعيت، ميزان آسيب پذيري، جمعيت دانش آموزي و مهاجرت در استان تهران عمل شده است.

رئيس قوه قضائيه:
با قوانين فعلي مي توان به جرايم اينترنتي رسيدگي كرد
ايسنا- رئيس قوه قضائيه اعلام كرد كه پرونده هاي بازداشت شدگان سايت هاي اينترنتي ارتباطي به جرايم رايانه اي ندارد تا رسيدگي به آن منوط به تصويب لايحه جرايم رايانه اي شود بلكه اقدامات بعضي از اين افراد طبق قانون و مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي جرم بوده و بنا به همين دليل بازداشت شده اند.
آيت الله هاشمي شاهرودي، رئيس قوه قضائيه در حاشيه ديدار مردمي روز گذشته خود با شهروندان، در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه از وي درباره وضعيت لايحه جرايم رايانه اي و چگونگي تطبيق اين جرايم با قوانين جزايي و شرعي و لزوم آموزش قضات در رابطه با اين گونه جرايم سئوال كرده بود، گفت: طبق لايحه مذكور در آن قسمت از جرايمي كه عنوان مجرمانه تازه اي وجود دارد، مجازات هاي جديدي در نظر گرفته شده است اما در ساير موارد به قانون مجازات اسلامي ارجاع داده شده است.به عنوان نمونه وقتي عمل شخصي عنوان كلاهبرداري، جعل يا تخريب به خود بگيرد با ارجاع به قانون مجازات اسلامي، مجازات مقرر در مورد شخص خاطي انجام خواهد شد اما در مورد مواردي كه هنوز عنوان مجرمانه اي براي آن در نظر گرفته نشده است، علاوه بر تعيين عنوان مجرمانه مجازات مذكور نيز در نظر گرفته مي شود.
رئيس قوه قضائيه بر ضرورت آموزش قضات در پرونده هاي مرتبط با جرايم رايانه اي اشاره كرد و گفت: با تصويب اين لايحه پايگاه آموزشي قوه قضائيه در سراسر كشور مسؤوليت آموزش قضات را در رابطه با اين گونه پرونده ها بر عهده خواهند گرفت.

نيروگاه آب سنگين اراك پيشرفته تر از نيروگاه هاي آمريكا و كاناداست
فارس: مدير عمليات پروژه آب سنگين اراك گفت: نيروگاه آب سنگين اراك از نظر فني پيشرفته تر از نيروگاه هاي آمريكا و كانادا است.
مدير عمليات پروژه آب سنگين اراك تاكيد كرد: نيروگاه آب سنگين اراك كه به صورت كامل به دست متخصصان ايراني ساخته شده است، از نظر فني پيشرفته تر از نيروگاه هاي آب سنگين آمريكا و كانادا است.
منوچهر مددي كه در حاشيه بازديد خبرنگاران داخلي و خارجي از اين نيروگاه سخن مي گفت، افزود: اين كارخانه به صورت كاملا رايانه اي و با اتوماسيون كامل در داخل كشور طراحي شده و از لحاظ فني هيچ گونه وابستگي به نيروهاي خارجي ندارد.
وي افزود: در كنترل روم راكتور لحظه به لحظه فاكتورهاي مختلف فرايندي از قبيل فاكتور فيزيكي، شيميايي، درجه حرارت و غيره توسط سيستم رايانه اي كه آن نيز به طور كامل توسط متخصصان ايراني ساخته شده كنترل مي گردد.
وي افزود: در هيچ يك از واحدهاي سه گانه اصلي نيروگاه هيچ نيروي خارجي حضور نداشته و تمامي عمليات نيروگاه توسط متخصصان ايراني انجام مي شود.
همچنين سرپرست تحقيقات نيروگاه آب سنگين اراك از تكميل فرايند توليد آب سنگين توسط دانشمندان ايراني تا يكماه ديگر خبر داد.
منوچهر مددي گفت: در حال حاضر در واحدهاي اين مركز به آب سنگين ۱۵ درصد رسيده ايم كه تا يك ماه آينده اين مرحله تكميل و به غناي ۸/۹۹ خواهد رسيد.
وي افزود: اين اقدام در چهار مرحله پيچيده فني صورت مي گيرد. ابتدا آب طبيعي تبديل به آب دمين (آب خالص) شده و سپس با گاز H2F مجاور مي شود و بعد در برجهاي سرد و گرم با ضرايب جداسازي مختلف، تبادل دو دمايي صورت مي گيرد و در نهايت آب سنگين مورد نياز به دست مي آيد.

اخبار انتخابات رياست جمهوري
دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي:كانديداي ما معين است
ايسنا: دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي گفت: ما رايزني هايي با دكتر معين داشته ايم ولي تا زمان روشن نشدن وضعيت مهندس موسوي هم ما و هم آقاي معين اصرار داشتيم هيچ كس به جاي ايشان معرفي نشود.
وي در ارايه تحليل خود از دلايل امتناع مهندس موسوي از پذيرش كانديداتوري در انتخابات، مهم ترين دليل را اين دانست كه در شرايط فعلي اگر يك رييس جمهور بخواهد طبق قانون اساسي كار كند با انواع بحران ها و چالش ها روبه رو خواهد شد و نخواهند گذاشت كار كند و در حقيقت كشور با بحران روبه رو مي شود.
عسگراولادي: مقدمات تعيين نامزد انتخابات
عسگر اولادي درباره انتخابات رياست جمهوري گفت: گسترده ترين حضور، راي بالاي رياست جمهوري، وحدت و هماهنگي جامعه پس از انتخابات، از خواسته هاي مقام معظم رهبري است.وي افزود: جناح اصول گرا كه دو انتخابات گذشته را باتوجه عمومي و كسب آراي مردم پشت سر گذاشته است، چند مقدمه را براي انتخابات و تعيين نامزد درنظر دارد، ارزيابي مطالبات مردم، بررسي مشكلات نظام، نسخه علاج و راه حل اين مشكلات ازجمله اين اقدامات است.
جمعيت زنان قصد رايزني با افراد مطرح را دارد
پروانه مافي عضو شوراي مركزي جمعيت زنان جمهوري اسلامي ايران گفت: جمعيت زنان جمهوري اسلامي ايران قصد رايزني با افراد مطرح براي كانديداتوري رياست جمهوري را دارد.وي ادامه داد: به عنوان يك جمعيت مستقل براي ائتلاف با حزب و يا گروه هاي سياسي تصميم نگرفته ايم اما اگر در معرفي مصداق با هريك از گروه هاي سياسي به نتيجه مشترك برسيم طبيعتا ائتلاف مي كنيم.
آخرين برنامه در جامعه اسلامي مهندسين
مهر - علي يوسف پور عضو شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين درخصوص آخرين برنامه هاي جامعه اسلامي مهندسين براي انتخابات رياست جمهوري گفت: در جامعه اسلامي مهندسين افراد مختلفي مورد بررسي قرار گرفتند كه درحال حاضر درخصوص ۵ نفر باقي مانده درحال بررسي هستيم كه يك نفر را انتخاب كنيم. ما براي انتخابات كانديداي رياست جمهوري موازي با جريانات اصول گرا كار مي كنيم و اين ۵ نفر شامل ولايتي، لاريجاني، احمدي نژاد، محسن رضايي و توكلي هستند.

كميسيون آموزش مجلس طرح تأسيس «مراكز مشاور خانواده» را تصويب كرد
گروه اجتماعي: «حسين  اميري» مخبر كميسيون  آموزش  و تحقيقات  مجلس  شوراي  اسلامي گفت ، اين  كميسيون  در نشست  روز سه شنبه  خود، طرح  تاسيس  مراكز مشاور خانواده  راتصويب  كرد.
وي  ديروز در گفت  و گو با ايرنا افزود: اين  طرح از سوي  نمايندگان  زن  مجلس  شوراي  اسلامي ارائه  شد و كميسيون  كليات  آن رابررسي  و تصويب  كرد. به  گفته  اميري ، به  موجب  اين  طرح  و در صورت  تصويب  در صحن  علني ، نهادقانونگذار، قوه  قضائيه  را موظف  به  راه  اندازي  مراكز مشاور خانواده  مي كندتا اين  مراكز با شرايط خاص  درباره  دعاوي  خانوادگي  داوري  كنند.
در صورتي  كه  اختلاف  طرفين  دعوا بر سر هر يك  از موارد مربوط به  اختلافات خانوادگي  در اين  مراكز مشاوره  حل  و رفع  نشود، طرفين  مجاز به  طرح  موضوع  دردادگاه  خانواده  مي باشند.
همچنين ، بر اساس  بند ديگري  از اين  طرح  بايد گواهي  مراجعه  طرفين  دعوابه  مراكز مشاوره  خانواده  و عدم  حل  اختلافات  خانوادگي  در اين  مراكز به  رويت قضات  برسد، در غير اين  صورت  آنها مجاز به  رسيدگي  به  پرونده  نيستند.
مخبر كميسيون  آموزش  و تحقيقات  مجلس  شوراي  اسلامي ، گفت : در ادامه  جلسه ديروز كميسيون  الحاق  يك  ماده  به  لايحه  قانون  تخلفات  هيات  علمي دانشگاه ها بررسي  شد.
اميري  ادامه  داد: بر اساس  تبصره  يك  اين  ماده  با تشخيص  هيات  تجديد نظر و در مواردي  خاص ، خانواده هاي  نيروهاي  پاكسازي  شده  از دانشگاه ها، مشمول دريافت  ۸۰ درصد حقوق  اين  افراد مي شوند.
وي  همچنين  گفت : بر اساس  تبصره  دوم  اين  ماده ، اساتيدي  كه  بعد از انقلاب  اسلامي  منشاء خدمات  علمي برجسته اي  بوده اند، در مواردي  خاص  به  پيشنهاد وزير علوم ، تحقيقات  و فناوري  و در صورت  تأييد هيات  تجديد نظر مي توانند به دانشگاه ها بازگردند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي
در گذشت ا ستاد علي اكبر غفاري را تسليت گفت
گروه علمي فرهنگي: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با صدور پيامي ضايعه درگذشت استاد علي اكبر غفاري محقق و مدرس گرانمايه را به حوزه ها، مجامع علمي و تحقيقي كشور و خانواده ايشان تسليت گفت.به گزارش روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، احمد مسجدجامعي در اين پيام آورده است: مرحوم استاد غفاري در ميان محققان و مصححان متون طراز اول شيعي، به حق، در برترين جايگاه و مرتبه است. تحقيق و تصحيح دقيق بسياري از منابع و مصادر اوليه و اصلي شيعه، به ويژه كتب اربعه، يادگار ارزنده و جاودان آن بزرگوار است.

تقاضاي تأمين اجتماعي از مجلس براي ترميم مستمري بازنشستگان كارگري
گروه اجتماعي: معاون امور استانهاي سازمان تأمين اجتماعي گفت: اختصاص درصدي از ۷۰۰ ميليارد تومان برداشتي از صندوق ذخيره ارزي براي ترميم مستمري بازنشستگان كشوري و لشگري و فراموشي بازنشستگان كارگري، نوعي بي عدالتي است.
علي حيدري در گفت وگو با ايسنا با اشاره به طرح برداشت ۷۰۰ ميليارد تومان از صندوق ذخيره ارزي براي كمك به اقشار آسيب پذير تحت پوشش كميته امداد امام و بهزيستي در مجلس شوراي اسلامي افزود: بر اساس يكي از بندهاي اين طرح مبلغي از ۷۰۰ ميليارد تومان در اختيار صندوق هاي بازنشستگي كشوري و لشگري قرار گرفته در حاليكه اسمي از بازنشستگان سازمان تأمين اجتماعي برده نشده است.
وي تصريح كرد: مسؤولان اين سازمان درحال ارائه توجيهات كارشناسي به مجلس براي تخصيص سهمي از اين اعتبار به كارگران بازنشسته اين صندوق هستند.
حيدري با بيان اين كه مجلس شوراي اسلامي بايد ديدگاه عدالت محور نسبت به مجموعه آحاد جامعه داشته باشد افزود: اين درحاليست كه همزمان با اين طرح، مجلس طرح بازنشستگي پيش از موعد را مطرح كرد كه بر اساس آن كارگران مشمول تأمين اجتماعي با ۲۵ سال سابقه پرداخت حق بيمه، به درخواست كارفرما بازنشسته شده و معادل ۳۰ روز مستمري دريافت مي كنند.
به گفته وي تصويب اين طرح موجب تضييع حقوق كارگراني مي شود كه با سوابق ۳۰ سال و بالاتر، همين ميزان و شايد كمتر مستمري دريافت مي كنند.

طرح جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات در دستور كار مجلس قرار مي گيرد
مخبر كميسيون بهداشت گفت: طرح جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات كه در مجلس ششم در دستور كار بود با توجه به اتمام عمر مجلس با درخواست ۵۰ نماينده در دستور كار مجلس هفتم قرار خواهد گرفت كه شور اول آن در كميسيون بهداشت تصويب شده است.
به گزارش ايسنا، نورالدين پيرموذن گفت: طرح جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات با توجه به اهميت موضوع و نياز مبرم جامعه با امضاي بيش از ۵۰ نماينده خارج از نوبت در دستور جلسات علني مجلس قرار مي گيرد. وي افزود: شالوده اين طرح معاهده بين المللي كنترل دخانيات است كه توسط سازمان بهداشت جهاني با امضا و تاييد وزراي بهداشت ۱۹۲ كشور عضو سازمان ملل از جمله ايران تصويب گرديده است. پيرموذن خاطرنشان كرد: هدف از اين معاهده حفاظت نسل كنوني و آينده از اثرات زيانبار بهداشتي، اقتصادي و زيست محيطي ناشي از استعمال دخانيات و قرار گرفتن در معرض دود آن مي باشد.

نخستين دايره المعارف قرآني كودك در نمايشگاه قرآن به نمايش گذاشته شد
گروه علمي فرهنگي: نخستين  دايره المعارف  قرآني  كودك  و نوجوان  در دوازدهمين  نمايشگاه  بين المللي  قرآن  كريم  به  نمايش  گذاشته  شد.
به  گزارش  ستاد برپايي  اين  نمايشگاه ، در اين  دايره المعارف  به ساده  نويسي  و تناسب  محتواي  مقالات  با ظرفيت  ذهني  كودكان  و نوجوانان  توجه شده  است .
آموزش  و تجويد قرآن ، آشنايي  با سوره ها و مكان هاي  جغرافيايي ، علوم  طبيعي ، معارف  اسلامي ، علوم  و تاريخ  قرآني  از جمله  مولفه هاي  به  كار گرفته  در نگارش  دايره المعارف  قرآني  كودك  و نوجوان  است . در اين  مجموعه  همچنين  به  جنبه هاي  اخلاقي ، معنوي  و اعجاز قرآن  كريم  نيزپرداخته  شده  و قاريان  مشهور جهان  معرفي  شده اند. نخستين  دايره  المعارف  قرآني  كودك  و نوجوان  با ايده  و طرح  محمدتقي  حق بين  و سرپرستي  غلامرضا نوعي  به  چاپ  رسيده  است .
بهاءالدين  خرمشاهي ، سيدمحمد ايازي ، محمدرضا ستوده نيا، مجيدعارف  و محمدمهدي  هراتي  به  عنوان  كارشناس  در تهيه  اين  كتاب  همكاري داشته اند.

۲۰ هزار نفر در مدارس آموزش از راه دور نام نويسي كردند
گروه اجتماعي: رئيس  موسسه  آموزش  از راه  دور وزارت  آموزش  و پرورش  اعلام  كرد: تاكنون ۲۰ هزار نفر از بازماندگان  از تحصيل  پايه هاي  اول  راهنمايي  و اول  متوسطه در آموزش هاي  از راه  دور نام نويسي  كردند.
حسن  الحسيني  ديروز به  ايرنا گفت : نام  نويسي از داوطلبان  شركت كننده  در اين  آموزش ها از ۱۵ مهرماه  آغاز شده  است .
وي  از همه  بازماندگان  از تحصيل  پايه هاي  ياد شده  ۲۴ استان  كشور خواست براي  نام  نويسي  به  دفاتر و مراكز آموزش  از راه  دور مستقر در سازمان آموزش  وپرورش  استان  محل  سكونت  خود مراجعه  كنند.
رئيس  موسسه  آموزش  از راه  دور، ميزان  استقبال  بازماندگان  از تحصيل  براي ثبت  نام  در آموزش  از راه  دور را بيش  از حد انتظار خواند و گفت : چاپ  نخست كتاب هاي  خود آموز به  پايان  رسيده  و چاپ  دوم  آن آغاز شده  است .
وي  در عين  حال  گفت  كه  دفاتر و مراكز اين  موسسه  در استان هاي  مذكور آماده هستند همه  افراد بازمانده  از تحصيل  پايه هاي  اول  راهنمايي  و اول  متوسطه  رانام  نويسي  كنند.
الحسيني  درباره  زمان  پايان  نام  نويسي  از بازماندگان  از تحصيل  گفت  كه مهلت  پاياني  نام  نويسي  از بازماندگان  از تحصيل  براي  آموزش  از راه  دورهنوز مشخص  نيست . وي  افزود: حدود ۱۳ ميليون  نفر از افراد زير ۴۵ سال  كشور بعد از دوره ابتدايي  يا نهضت  سوادآموزي  از ادامه  تحصيل  بازمانده اند و هم اكنون  باپديده  كم  سوادي  روبه  رو هستند.
موسسه  آموزش  از راه  دور از ۲۹ مهرماه  باهدف  پوشش  تحصيلي  افراد بازمانده از تحصيل  آغاز به  كار مي كند و ۲۰۰ مركز دولتي  و غير دولتي  به  آموزش  فراگيران  خواهند پرداخت .

سهم زنان از فعاليتهاي اقتصادي تنها ۸ درصد است
گروه اجتماعي: مشاور استاندار تهران گفت: از هر ۱۰۰ زن آسيب ديده كشور، ۱۴ نفر در استان تهران ساكن هستند.
به گزارش ايسنا، رضوان نيري در جلسه كارگروه بانوان و جوانان استان تهران با اشاره به اين كه كمتر از ۲۰ درصد جمعيت استان تهران در سال ۸۰ زير خط فقر بوده اند، افزود: سهم نسبي درآمد زنان در كشور بيش از ۹ درصد و اين رقم در مورد زنان استان تهران نزديك به ۸ درصد و همچنين نرخ فعاليت اقتصادي زنان نسبت به مردان در كشور ۱۴ درصد و در استان تهران ۱۲ درصد است.
وي در ادامه با اشاره به نرخ بيكاري زنان در سال ۸۲ خاطرنشان كرد: نرخ بيكاري زنان كشور در سال ،۸۲ ۴/۲۰ و در استان تهران ۲/۲۷ درصد بوده است.
مشاور استاندار تهران، با اشاره به اعلام ۱۷ اولويت امور زنان از سوي مركز امور مشاركت زنان به استانداري تهران گفت: ترويج ادبيات برنامه ريزي با رويكرد جنسيتي در ميان برنامه ريزان كشور، تقويت مؤسسات كارآفريني و خوداشتغالي، ساماندهي زنان به سوي كارآفريني و ترويج مهارتهاي زندگي در ميان آنها از جمله اولويت هاي امور زنان است.
مشاور استاندار تهران در ادامه اظهار داشت: استانداري تهران با همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور درصدد برگزاري كارگاههايي براي زنان مدير و كارشناس شاغل در دستگاههاي دولتي (بجز وزارت آموزش و پرورش) است كه از اين طريق اصول و فنون مديريت مؤثر ارتباطات و فن اداره جلسات به مديران آموزش داده مي شود.
مديرعامل خانه پژوهش نوانديش نيز در اين جلسه گفت: براساس آمار موجود ۸۲درصد زنان شاغل در مقابل ۴/۶۱درصد مردان شاغل در بخش هاي خدماتي فعاليت مي كنند.
فيروزه صابر اظهار داشت: ميزان فعاليت اقتصادي مردان ۶۴ درصد بوده، در حالي كه سهم زنان از فعاليتهاي اقتصادي تنها ۳/۸ درصد اعلام شده است.
وي تصريح كرد: با وجودي كه عملكرد و حوزه فعاليت ۹ سازمان و مركز دولتي با حوزه اشتغال زنان مرتبط است، اين سازمانها به جز موارد محدود و مقطعي حمايت جدي از كارآفرينان زن انجام نداده اند.
وي با اشاره به نيازها و محدوديت هاي زنان متقاضي اشتغال ادامه داد: كمبود سرمايه، عدم آگاهي نسبت به مقررات كسب و كار و حمايت آنها از سوي دستگاههاي متولي از جمله مشكلات اين متقاضيان است.

حجم قراردادهاي پژوهشي دانشگاه ها و دستگاه هاي اجرايي به ۵۰۰ ميليارد ريال رسيد
گروه علمي فرهنگي: معاون پژوهشي وزير علوم با پيش بيني رشد ۳۵ درصدي شاخص هاي علمي كشور در سال ۲۰۰۴ نسبت به سال قبل بر ضرورت توجه به مقوله ساماندهي بخش تحقيقات و معماري پژوهش دركشور تأكيد كرد.
به گزارش ايسنا، دكتر رضا منصوري كه در نشست مشترك روساي مراكز پژوهشي وابسته به دستگاه هاي اجرايي و معاونت پژوهشي وزارت علوم سخن مي گفت، با بيان اين كه پژوهش هيچگاه به عنوان بخشي از فعاليت هاي مردم معماري نشده و اين امر همچنان به عنوان يكي از حلقه هاي منفصل بخش تحقيقات دركشور باقيست، خاطر نشان كرد،رشد فزاينده شاخص هاي علمي كشور در سال هاي اخير نبايد سبب ناديده گرفتن معماري پژوهش در كشور شود.
وي با اشاره به گرايش روزافزون صنايع و دستگاه هاي اجرايي به فعاليت هاي پژوهشي و نزديكي و ارتباط مستمر بخش هاي اجرايي و دانشگاه ها خاطر نشان كرد: اين روند به انعقاد ۵۰ ميليارد تومان قرارداد پژوهشي بين اين دانشگاه ها و دستگاه هاي اجرايي در سال گذشته منجر شده، با اين حال هنوز پس از ۱۰۰ سال به جايي نرسيده ايم كه بخش پژوهش بتواند نيازهاي صنعت نفت كشور را برطرف كند.
دكتر منصوري در پايان تصريح كرد: مشكل ديگري كه در بخش پژوهش در كشور وجود دارد، عدم گردش دانش است بدين مفهوم كه اگر پژوهشي در كشور انجام مي شود به محصولي با ارزش افزوده اقتصادي تبديل نمي شود.
روند برنامه هاي ما در حال حاضر در جهت رفع گره هاي موجود در اين زمينه و تبديل دستاوردهاي پژوهشي به محصول اقتصادي است.

۲ هزار مجرم حرفه اي شناسنامه دار شدند
معاون امور زندانهاي قوه قضاييه گفت: بر اساس اقدامات انجام شده تا كنون ۲ هزار مجرم حرفه اي جهت پيشگيري از وقوع جرم مجدد آنان و همچنين افزايش امنيت در جامعه شناسنامه دار شدند.
محمود سالاركيا در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب افزود: با برنامه ريزي دقيق و اصولي و با همكاري دادستان هاي شهرستانها و استانها درنظر داريم تمامي مجرمان حرفه اي سراسر كشور را كه مدت محكوميت آنان به اتمام رسيده و يا در حال سپري كردن مدت محكوميت خود هستند را شناسايي و مبادرت به تهيه شناسنامه براي آنان كنيم كه اين امر به زودي با همكاري دستگاههاي مختلف كشور ميسر خواهد شد.
وي افزود: با توجه به اينكه وظيفه حفظ نظم و پيشگيري از وقوع جرم را برعهده داريم تهيه شناسنامه براي كنترل افرادي كه مجرمان حرفه اي محسوب مي شوند در جامعه ضروري است و بايد اين طرح درتمامي كشور به منظور پيشگيري از وقوع جرم اجرايي شود.
وي گفت: در صورتي كه بتوانيم اين افراد را در جامعه كنترل كنيم به طورحتم گام موثري در پيشگيري از وقوع جرم برداشته ايم و اين امر مي تواند عامل بازدارنده از ارتكاب مجدد اين افراد به اعمال خلاف شود. معاون امور زندانهاي قوه قضاييه خاطر نشان كرد: در آينده اي نزديك اين شناسنامه ها در اختيار مراجع قضايي و ديگر مراكز براي شناسايي و كنترل بيشتر اين افراد قرار خواهد گرفت.

دادگاه حقوق بشر اروپا بار ديگر تركيه را محكوم كرد
دادگاه  حقوق  بشر اروپا ديروز دولت  تركيه  را در دو مورد به  پرداخت جريمه  نقدي  به  اتباع  اين  كشور محكوم  كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  آناتولي  دادگاه  اين  حكم  را با عنوان  شكنجه  به هنگام  بازداشت  به  نفع  دو تبعه  تركيه  صادر كرده  است .
در چارچوب  حكم  دادگاه  حقوق  بشر اروپا دولت  تركيه  ملزم  به  پرداخت  ۱۵هزار يورو به  دو تبعه  اين  كشور و پرداخت  هزينه  دادگاه  و وكلاي  شاكيان  شد.
به  موجب  تعهدات  بين المللي  دولت  تركيه  كه  از سال  ۱۹۸۵ ميلادي  وضع  شده است ، اتباع  اين  كشور حق  مراجعه  و اقامه  دعوي  در دادگاه  حقوق  بشر اروپا رادارند.
اما دادگاه  مذكور در شرايطي  به  دعاوي  مطرح  شده  رسيدگي  مي كند كه مراحل  دادرسي  آن قبلا در تركيه  طي  شده  و مدعيان  به  نتيجه  نهايي  دادرسي اعتراض  داشته  باشند.
حكم  دادگاه  حقوق  بشر اروپا قطعي  است  و دولت  تركيه  ملزم  به  اجراي  آن است .

اعتراض لبنان به آمريكا
دولت  لبنان  دخالت  آمريكا را درباره  تشكيل  كابينه  اين  كشور محكوم  كرد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از بيروت  ايلي  فرزلي وزير اطلاع  رساني  لبنان  در پاسخ  به  اظهارات  ريچارد آرميتاژ معاون  وزير خارجه  آمريكا مبني  بر اين  كه  كابينه  تازه  لبنان  به  رياست  عمر كرامي ساخته  و پرداخته  سوريه  است  گفت  آرميتاژ بايد بداند كه  ما براي  حفظ استقلال  لبنان  به  درس  گرفتن  از او نياز نداريم . او اضافه  كرد: زمان  آن فرا رسيده  است  كه  لبنان  از دايره فشارهاي  خارجي  بيرون  آيد.
نخستين  جلسه  كابينه  جديد لبنان  امروز با حضور اميل  لحود رئيس  جمهور اين كشور برگزار شد.

دو كودك ژاپني پس از ۴ روز زنده از زير آوار خارج شدند
پس  از چهار روز از زمين لرزه  شديد در ژاپن ، امدادگران  اين  كشور روز چهارشنبه ، يك  زن  و دو كودك  خردسالش  را زنده  از زير آوار خارج  كردند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از توكيو، ده ها امدادگر در شهر «ناگوكا» يكي  از شهرهايي  كه  بشدت  بر اثر زمين لرزه  ۸/ ۶ ريشتري  آسيب  ديده  است ، با كنارزدن  خاك  و سنگ  توانستند اين مادر و دو كودكش  را كه  در خودرو گرفتار شده  بودند، بيرون  بياورند.
براساس  اين  گزارش ، امدادگران  اين  مادر ۳۹ ساله  را كه  روز شنبه به  هنگام  وقوع  زمين  لرزه  شديد در خودرو خود به  همراه  دختر سه  ساله  و پسر دو ساله اش  زير آوار مانده  بود، براي  مراقبت  و مداواي  احتمالي  به  بيمارستان  منتقل كردند.
زمين  لرزه  شديد ژاپن  دست كم  ۳۱ كشته  برجاي  گذاشت .
گزارش هاي  منتشر شده  نشان  مي دهد كه  مرگ  بيش  از يك  سوم  جان  باختگان  زمين لرزه  اخير در ژاپن  ناشي  از شوك هاي  رواني  و فشار روحي  بوده  است .
روزنامه  نيهون  كيزاي    گزارش  داد: مرگ  ۱۲ نفر از اين  جان  باختگان  به  علت  شوك  رواني  بوده  كه  سكته  به  دنبال  داشته  است .
بيشتر افرادي  كه  در جريان  اين  زمين  لرزه  به  علت  شوك  جان  خود را از دست  دادند را سالمندان  تشكيل  مي دهند.
بر پايه  اين  گزارش  چهار تن  از جان  باختگان  كه  سالمند بودند چهار روز پس از بروز زمين  لرزه  دچار سكته  مغزي  و يا قلبي  شده اند.
هنوز پس  لرزه هاي  محسوس  اين  زمين  لرزه  پر قدرت  ادامه  داشته  به  گونه اي  كه  شمار آنها به  حدود ۵۰۰ مورد مي رسد كه  قدرت  برخي  از آنها به  بالاي  ۵ درجه  ريشتر هم  مي رسد.
بر اثر بروز اين  زمين  لرزه  ويرانگر بيش  از ۱۰۰ هزار نفر از خانه هاي  خود آواره  شده اند كه  برخي  از آنها با وجود سرما هنوز در خودروهاي  خود به  زندگي  ادامه  مي دهند.

در ادامه برپايي جشنواره هنري قرآن:
اجراي رسم هور بابائي در شب هاي ماه مبارك رمضان
در هفتمين و هشتمين روز از جشنواره هنري قرآن در بخش نمايشي و آوايي رمضان نواهايي از مراسم ويژه ايام ماه مبارك رمضان از مناطق تهران، سنندج، آذربايجان شرقي، كاشان، كردستان و مهاباد به اجرا در مي آيد.
به گزارش خبرگزاري «مهر» ، به نقل از ستاد خبري جشنواره هنري قرآن، در اين برنامه آوايي ويژه ماه مبارك رمضان همچون دوزله نوازي و دهل نوازي سحري كردستان، سحرخواني با دف مهاباد، منقبت خواني تلويحي با دف سنندج، حكايت خواني درباره مولا علي (ع) آذربايجان شرقي، موسيقي سنتي آئيني تنبورنوازي حنانه و آئين هوربابايي معرفي مي شود.
يكي از رسم هاي قابل توجهي كه تا چند دهه پيش شايد برخي از نمونه هاي آن نيز تا امروزه اجرا مي شود، رسم هوربابايي است كه در شبهاي ماه مبارك توسط جوانان و نوجوانان اجرا مي شود.
گفتني است كه بخش آوايي اين جشنواره تا ۱۰ آبان ماه از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در تالار وحدت اجرا مي شود.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |