سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۰ - Nov 9, 2004
تقاضاي نماينده تهران در مجلس از رئيس جمهور:
شهرسازي در روستاهاي اطراف تهران را متوقف كنيد
ايسنا: «اميررضا خادم» ، نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي درخواست كرد كه شهر شدن روستا هاي اطراف تهران به دستور رئيس جمهور متوقف شود.
خادم درباره افزايش حريم شهر تهران، گفت: شوراي شهر و شهرداري تهران با كاهش حريم شهر تهران مخالف است. همچنين موضوعي كه در اين راستا مهم است اين كه حريم تهران به طور منطقي و كارشناسي شده اصلا تعريف نشده است و آن چيزي كه اكنون تمامي كارشناسان در وزارت كشور و استانداري تهران يا شهرداري و شوراي شهر تهران بر آن متفق القول هستند اين است كه همه بر اين باورند قانوني كه مجلس در سال  ۱۳۷۲تصويب كرد (قانون يك بند و سه تبصره به ماده  ۹۹قانون شهرداري) به هيچ وجه كارشناسي شده نيست.
وي افزود: نكته قابل توجه اين كه بسياري از ارگان ها از جمله وزارت هاي مسكن و كشور و حوزه شهرسازي، وزارت نيرو، جهادكشاورزي، سازمان محيط زيست، سازمان مديريت و برنامه ريزي، شوراي شهر تهران و شهرداري تهران همه در يك نگاه كارشناسي با ايجاد شهرهاي جديد در اطراف تهران به علل مختلف مخالفند كه يكي از اين علل اين است كه كاربري اكثر اراضي موجود اطراف تهران باغي و زراعي است و به عنوان كمربند سبز محاط به شهر پرتراكم تهران وجود دارند.
نماينده تهران تصريح كرد: همچنين به لحاظ مسائل زيست محيطي اين اراضي براي تهران بسيار حياتي هستند. مسئله ديگر نقاطي است كه در اطراف تهران قرار دارند به عنوان خوابگاه هايي براي كساني كه روز را در داخل تهران و شب به اين مناطق برمي گردند، محسوب مي شود و اين خود بار ترافيك و مشكلات خاصي را در اين رابطه ايجاد كرده است.
وي به بحث ساخت وسازهاي غيراصولي در روستاها و مناطقي كه قرار است به صورت شهر در آيند، اشاره كرد و گفت: تا به حال به صورت غيرقانوني اين مسئله به خاطر نظارت نامناسب شهرداري چه قبل از ايجاد شوراي شهر و چه بعد از تشكيل آن اتفاق افتاده است. اينها مسائلي است كه همه طرف هاي دعوا نسبت به قانون معروف به الحاق يك بند و سه تبصره به ماده  ۹۹قانون شهرداري با آن مخالفند و آن را نظر كارشناسي نمي دانند و تنها مسئله اي كه اينجا وجود دارد اين است كه از برخي جاها فشارهايي بر استانداري و وزارت كشور وجود دارد. حتي در مجلس ششم در مورد علت عدم اجرايي كردن قانون يك بند و سه تبصره به ماده ۹۹قانون شهرداري ها از وزير كشور سؤال كردند.
وي تصريح كرد: همچنين در حال حاضر هم لايحه اي از سوي دولت در ارتباط با تعاريف محدوده و حريم شهر و روستا و شهرك ها و نحوه تعيين آنها به مجلس فرستاده شده كه اين لايحه در حال حاضر در دستور كار مجلس است و بايد اجازه داد روي لايحه در مجلس بررسي هاي مختلف صورت گيرد و به صورت قانوني ابلاغ شود تا چنين مشكلي براي ديگر كلان شهرهاي سطح كشور به وجود نيايد.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس ادامه داد: ضمن آن كه خواسته، ناخواسته تهران به خاطر شرايط خاص كه داراست و بر اساس چشم انداز۲۰ ساله بايد جمعيت ساكن در آن افزايش پيدا نكند و حتي رو به كاهش رود و ۲۵۰هزار شغل در آن ايجاد و تعداد قابل توجهي از مشاغل اضافه از آن خارج شود، اينها مسائلي است كه احتياج به كار كارشناسي در داخل دولت و مجلس دارد.
وي گفت: اجراي اين قانون، تنش ها و مشكلات مضاعفي براي شهر تهران به وجود مي آورد و همچنين اين موضوع نيز قابل تأمل است كه عدم توجه شهرداري تهران در تمامي طول  ۲۰ساله گذشته باعث شده كه نقاط و روستاهاي حومه تهران كه به عنوان حريم مطرح هستند مردم آنها معترض باشند و اين حق را براي خود قائل باشند كه بر اساس قانوني كه مطرح مي كند مناطقي كه بيش از۱۰هزار نفر هستند بايد شهر شوند، متقاضي شهر شدن در آن جا باشند و اين معضل نيز بايد در جاي خود به صورت منطقي حل شود.
بايد شوراي شهر و شهرداري تهران توجه بيشتري به اين حريم خود كه روستاها و شهرك هاي اطراف تهران است داشته و بر آن تأكيد داشته باشند تا شهرداري توجه بيشتري به آنجا كند تا اين مشكلات و معضلات مضاعف نشود و از نمايندگان مجلس و ديگر افرادي كه پيگير اين موضوع هستند مي توان درخواست كرد كه اين مسئله را در چارچوب تفكرات ملي ببينند نه منطقه اي چون مشكلات درازمدت و زيست محيطي و مضاعف شدن مشكلات شهر تهران را به همراه خواهد داشت.

حذف تقاطع ها و چراغ هاي راهنما در بزرگراه آزادگان
معابر عمومي جنوب تهران ساماندهي مي شود
006207.jpg
عكس: علي ساريخاني
تقاطع هاي برخي بزرگراهها از جمله آزادگان كه از اهميت بسزايي در بخش ترافيك و حمل و نقل تهران برخوردار است، متاسفانه به دليل طراحي و ساخت تقاطع ها و نصب چراغهاي راهنما،  كاركرد ذاتي خود را از دست داده اند كه پس از انجام مطالعات دقيق كارشناسي و در گام نخست،  پس از حذف تقاطع ها و حذف چراغهاي راهنما، دوربرگردان ساخته مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۵ تهران ، سيد محمود نصري شهردار اين منطقه گفت : ۵ دور برگردان در بزرگراههاي بعثت مقابل شهركهاي مسكوني سعيديه وحميديه ، دوربرگردان در تقاطع هاشم آباد ، خاوران وتقاطع بزرگراه امام رضا مقابل شهرك كاروان و دور برگردان ورودي شهرك مشيريه در تقاطع خيابان صالحي و بزرگراه امام رضا با هدف حفظ كاركرد بزرگراه هاي جنوب شهر وروان سازي ترافيك انجام مي شود . نصري همچنين از نصب ۱۴ پل هوايي ويژه عابر پياده تا پايان سال جاري خبر داد و افزود: در اين راستا عمليات نصب ۲ پل در بزرگراه امام رضا مقابل شهرك مسعوديه و بزرگراه امام رضا مقابل لپه زنك آغاز شده است و به تدريج ۱۲ پل در نقاط پرترافيك از جمله تقاطع بزرگراه آزادگان _ شهرك دولت آباد، بزرگراه بسيج روبه روي خيابان ۳۴ و مقابل شهرك شهيد مطهري واقع در خيابان شهيد بروجردي نصب مي شود. به گفته وي عمليات اجراي فاز نخست طرح همسطح سازي معابر جنوب شرق تهران نيز به منظور سهولت در تردد معلولين آغاز شده است.

معاون فني و عمراني شهرداري تهران:
مذاكره براي خروج ۳ پادگان اصلي از شهر تهران
ايرنا: معاون  فني  و عمراني  شهرداري  تهران  گفت : توافقي  براي  خروج  پادگان هاي  نظامي تهران  به  خارج  از شهر با مسئولان  مربوطه  صورت  نگرفته  و همچنان  در حال  مذاكره  هستيم .
محمد علي آبادي  گفت: ما (شهرداري  تهران ) آمادگي  تملك  و خروج  پادگان هاي  نظامي  را از شهر داريم  اما تاكنون  توافقي  براي  خروج  اين  پادگان ها صورت  نگرفته  است .
وي  در ادامه  به  پادگان هاي  نظامي قلعه  مرغي ، حشمتيه  و كوهك  اشاره  و خاطرنشان  كرد: خروج  اين  پادگان ها مي تواند تأثير بسزايي  در تسريع  اجراي طرح هاي  عمراني  شهر داشته  باشد.
به  گفته  معاون  شهردار تهران ، حدود ۴۲ هزار متر مربع  از زمين هاي  متعلق  به اين  پادگان ها به منظور اتمام  عمليات  عمراني  و ساخت  سه  بزرگراه  شهري  به تملك  شهرداري  تهران  درآمده  است .
علي  آبادي  با اشاره  به  همكاري  مسئولان  پادگان هاي  مذكور در پيشبرد طرح هاي  عمراني  شهر، خاطرنشان  كرد: بهره برداري  از بزرگراه هاي  نواب صفوي ، صيادشيرازي  جنوبي  و دارآباد تهران  يكي  از اثرات  تملك  فضاي  پادگان ها از سوي شهرداري  است .
وي  با بيان  اينكه  موانع  بسياري  در پيشبرد طرح هاي  عمراني  شهرداري  وجود دارد، گفت : اين  موانع  موجب  شده  تا طرح هاي  عمراني  زيادي  در شهر نيمه تمام  مانده  و موجب  از بين  رفتن  سرمايه ها شود.
وي  از دستگاه هاي  دولتي  و نظامي خواست  تا با همكاري  بيشتر با شهرداري گام  موثري  در جهت  پيشبرد طرح هاي  عمراني  شهر و آباداني  پايتخت  بردارند.

ديدار عضو شوراي شهر با شهروندان منطقه ۲۰
گروه شهري: مهندس اميررضا واعظي آشتياني عضو هيات رئيسه و خزانه دار شوراي اسلامي شهر تهران فردا (چهارشنبه) از ساعت ۳۰/۸ لغايت ۳۰/۱۲ با شهروندان منطقه ۲۰ ديدار و به مشكلات آنان رسيدگي خواهد كرد.به گزارش روابط عمومي شوراي شهر، شهروندان منطقه ۲۰ مي توانند براي ثبت نام و ديدار با عضو شورا به روابط عمومي منطقه مذكور مراجعه كنند.

تجليل و قدرداني خانواده هاي شهدا و رزمندگان از شهردار تهران
گروه شهري: جمعي از خانواده هاي معظم شهدا و رزمندگان دوره دفاع مقدس با امضاي طوماري به طول سه متر از دكتر احمدي نژاد شهردار تهران به پاس احياي سقاخانه ها تشكر و قدرداني كردند.در اين طومار آمده است:
« اين روزها كه كاروان شهيدان، از ما بازماندگان سالياني فاصله گرفته است، در گوشه و كنار شهرمان، تهران و بويژه در گلزار شهداي بهشت زهرا(س)، سقاخانه هايي خودنمايي مي كند. بناهاي زيبايي كه با شكلي سنتي، از يك سوي ميراث نياكانمان را زنده ساخته است، آنان كه با سلام به حضرت حسين(ع) آب مي نوشيدند و با ياد او تشنگان را آب گوارا مي دادند. و از سوي ديگر ياد شهيدان سرفراز دفاع مقدس را در كنار ناله مولايشان سيدالشهدا(ع) برايمان به ارمغان آورده است. بدينوسيله از جنابعالي و معاونت محترم امور مناطق و شهرداران محترم مناطق براي انجام چنين خدمتي، صميمانه تشكر مي كنيم و توفيق روزافزون شما را در ترويج هرچه بيشتر فرهنگ اصيل اسلامي، از خداي متعال خواستاريم.»

پنجشنبه هفته جاري
شهردار با ساكنان منطقه ۳ تهران ملاقات مي كند
شهردار و اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، روز پنج شنبه ۲۱/۸/۸۳ ضمن حضور در منطقه سه شهرداري تهران از نزديك با شهروندان ساكن در اين منطقه ديدار مي كنند و پاسخگوي مشكلات آنها خواهند بود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران ، شهروندان ساكن منطقه سه تهران مي توانند براي طرح مشكلات خود و ملاقات با شهردار تهران روزهاي دوشنبه و سه شنبه مورخ هجدهم و نوزدهم آبان ماه به روابط عمومي شهرداري اين منطقه واقع در خيابان شريعتي پايين تر از حسينيه ارشاد ساختمان شهرداري منطقه سه مراجعه كنند.بنا براين گزارش ملاقات عمومي شهردار تهران در روز پنجشنبه هفته جاري لزوما مختص ساكنان منطقه سه خواهد بود و تنها شهرونداني مي توانند در اين برنامه حضور پيدا كنند كه طي روزهاي اعلام شده از طريق روابط عمومي منطقه ثبت نام كرده باشند .

رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس:
خارج ساختن خودروهاي فرسوده با اعطاي تسهيلات ويژه امكان پذير است
فارس: رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي گفت: ممانعت از تردد خودروهاي فرسوده بدون اتخاذ يك سياست جايگزين مناسب، راهكاري اصولي و منطقي نيست.
سيد حسين هاشمي  گفت: روش جلوگيري از تردد خودروهاي فرسوده را نمي پسندم، زيرا هنوز سياست شفاف و روشني در مورد خودروهاي فرسوده و تكليف مردم در اين زمينه، اتخاد نشده است.
وي جمع آوري خودروهاي فرسوده را يك وظيفه حاكميتي عنوان كرد و اظهارداشت: اين كاري است كه در تمام دنيا انجام مي شود و دولت بايد در اين قضيه خود راسا وارد عمل شود.
هاشمي با بيان اين كه كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي سه شنبه هفته آينده جلسه جامعي را در مورد خودروهاي فرسوده در مجلس برگزار مي كند، تصريح كرد: از تمام دستگاههاي ذيربط براي حضور در اين جلسه دعوت شده و كميسيون صنايع و معادن مجلس درصدد است تا در نهايت، راهكار معقولي در اين ارتباط به دولت پيشنهاد دهد.
نماينده مردم ميانه در مجلس شوراي اسلامي گفت: كميسيون صنايع و معادن مجلس همچنين در اين جلسه بررسي خواهد كرد كه چرا دولت هنوز آئين نامه مربوط به از رده  خارج كردن خودروهاي فرسوده در قبال واردات خودرو را به مورد اجرا نگذاشته است.
رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد: چنانچه واقعا يك اراده قوي براي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده در كشور وجود داشته باشد و دولت با منابع مالي و سياست و برنامه ريزي مشخصي در اين جهت اقدام كند، مطمئنا قادر خواهيم بود تا در طول برنامه چهارم توسعه تمام خودروهاي با عمر بالاي ۱۰ سال را همانند كشورهاي ديگر از رده خارج كنيم.
هاشمي تصريح كرد: دولت بايد براي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده به صاحبان اين خودرو تسهيلات ويژه اي اعطا كند تا صاحبان اين قبيل خودروها با رغبت نسبت به خارج ساختن وسيله نقليه از شبكه حمل و نقل شهري اقدام كنند.
وي با اشاره به اتفاق نظر تمام دستگاهها و مسئولان نسبت به جمع آوري خودروهاي فرسوده،  گفت: كشور مكزيك نيز در ارتباط با مشكلات عديده شهر مكزيكوسيتي با مسايل امروز تهران رو به رو بود كه با جمع آوري خودروهاي با عمر بالاي ۱۰ سال، هم اكنون بسياري از مشكلات اين شهر برطرف شده است.
وي افزود: اقدامات خودروسازان براي خارج كردن پنج هزار دستگاه خودروي فرسوده تأثير چنداني در مشكلات كنوني ندارد و حل اين مشكل در گروي اتخاذ يك چارچوب مشخص و برنامه ريزي روشن و شفاف است.

قبرستان هاي جديد شهر
006216.jpg
ايلنا: شهردار تهران اعلام كرد: دو مجموعه جديد براي جايگزيني به جاي بهشت زهرا در دست طراحي است؛ اما هنوز در خصوص اين پروژه، به صورت اجرايي، عملياتي صورت نگرفته است.
دكتر محمود احمدي نژاد، شهردار تهران، در گفت وگو با ايلنا، گفت: در حال حاضر در بهشت زهرا با كمبود جدي زمين روبه  رو نشده  ايم؛ ولي براي درازمدت، بايد فكري براي زمين  هاي جايگزين اين مجموعه، داشته باشيم.
وي افزود: محل دو مجموعه  اي كه در غرب و شرق تهران در نظر گرفته شده، هنوز به صورت رسمي  مشخص نيست؛ اما در حال طراحي اين دو مجموعه هستيم.

ري، شهر توريستي مي شود
006213.jpg
شهردار منطقه ۲۰ اعتمادسازي و ارتقاي مشاركت شهروندان در رسيدن به هدف نهايي برنامه هاي شهرداري كه تبديل شدن شهرري به شهر نمونه و توريستي است مؤثر عنوان كرد.به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ،۲۰ رضا سترگ، اهتمام جدي براي ساماندهي و اتمام طرح هاي نيمه كاره اطراف حرم حضرت عبدالعظيم(ع)، احداث هتل مناسب، ساخت و نصب نمادي از شهرري در ورودي هاي منطقه را از جمله برنامه هاي مديريت شهري برشمرد كه در تبديل شدن شهرري به عنوان يك شهر توريستي و مذهبي نقش مثبتي خواهد داشت. وي افزود: تعريض ميدان شهرري، راه اندازي يك فروشگاه شهروند، احداث ۲۲ زمين ورزشي و توسعه بوستان ها از مهم ترين برنامه هاي شهرداري است.

ساماندهي زباله هاي بيمارستاني
006219.jpg
ايرنا: مديرعامل  سازمان  خدمات  موتوري  شهرداري  تهران  گفت : اين  سازمان  زباله هاي  عفوني  و غيرعفوني  ۳۳۳ بيمارستان  و مركز بهداشتي  و درماني  تهران  را با صرف ۱۰ ميليارد ريال  هزينه  در سال ، جمع آوري  و حمل  مي كند.
سليمي افزود: اين  در حالي  است  كه  نه  حمل  و نه  دفن  زباله هاي  عفوني  بيمارستان ها و مراكز درماني  برعهده  شهرداري  بوده  اما اين  سازمان  با صرف  اين  هزينه  گزاف زباله هاي  عفوني  را از محل  زندگي  شهروندان  دور كرده  و به  مركز دفن  كهريزك انتقال  مي دهد. بر اساس  قانون  پسماندها، وزارت  بهداشت  متولي  و مجري  جمع آوري  و حمل  زباله هاي  عفوني  و غيرعفوني  بيمارستان ها و مراكز درماني است .

نگاه
داوود كاظمي
قيمت سكه بهار آزادي به ۱۱۰ هزار تومان رسيد
006210.jpg

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |