سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۰ - Nov 9, 2004
هاشمي رفسنجاني در ديدار مسئولان حزب اعتدال و توسعه:
اگر اروپايي ها سرسختي كنند
برخورد ايران تغيير خواهد كرد
من (براي انتخابات رياست جمهوري) عجله نخواهم كرد، منتظر مي مانم. تا وقتي فضاي جامعه و صاحب نظران راه را منحصر به من ندانند نمي آيم
گروه سياسي: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اگر اروپايي ها اهل منطق باشند ما مي توانيم به آنها در مذاكرات پاريس تضمين هايي بدهيم و از آنها امكانات بگيريم ولي اگر سرسختي كنند شكل كار ما با آنها عوض مي شود.
به گزارش خبرنگار ما اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص
مصلحت نظام شب گذشته در ديدار اعضاي شوراي مركزي و مسئولان كميته ها و كانون هاي حزب اعتدال و توسعه با اشاره به مذاكرات پرونده هسته اي ايران افزود: ما بايد شرايط فعلي را يك فرصت ببينيم و اگر در مذاكرات هسته اي با تدبير عمل كنيم مي توانيم يك ظرفيت مهم براي كشور به وجود بياوريم.
رفسنجاني با اشاره به فشار غربي ها براي توقف فعاليت هاي هسته اي تصريح كرد: نيروهاي خودي با روش بومي به اين فناوري دست يافته اند و ديگران نمي توانند چراغ اين حركت را خاموش كنند. وي افزود: اروپايي ها مي گويند ما اعتماد مي خواهيم ما هم بايد به آنها اعتماد بدهيم و اگر آنها اهل منطق باشند ما مي توانيم براساس مذاكرات پاريس به آنها اعتمادهايي را بدهيم. وي فناوري هسته اي كشور را يك سرمايه دانست و تأكيد كرد، ما مي توانيم بسياري از مشكلاتمان مثل تجارت جهاني را با آن حل كنيم.
رفسنجاني دشمن را در مذاكرات هسته اي مكار خواند و گفت: ما هم بايد زيركانه عمل كنيم. اداره كشور در اين موقعيت احتياج به تمركز و انسجام ملي دارد والا دشمن از فاصله ها بهره مي گيرد.
هاشمي رفسنجاني در پاسخ به درخواست اعضاي حزب اعتدال و توسعه از وي براي شركت در انتخابات رياست جمهوري گفت: من اين موقعيت را فقط در خودم منحصر نمي دانم. وي افزود: من در حال حاضر حالت صبر و انتظار دارم تا خود شما قانع شويد كه كسان ديگري هم مي توانند اين كار را انجام دهند و ما هم كمك مي كنيم.
رفسنجاني خاطرنشان كرد، به هر حال من يك سرباز انقلابم و براي آينده ام برنامه اي جز خدمت به انقلاب تا آخرين نفس ندارم البته شما تلاش كنيد كه فردي مناسب تر را براي مسئوليت رياست جمهوري پيدا كنيد. وي افزود: من عجله اي نخواهم كرد كه اعلام كنم مي آيم يا نه ، منتظر مي مانم. تا وقتي كه فضاي جامعه و صاحبنظران راه را منحصر به من ندانند  نمي آيم و الان هم اگروضعيت همين طور ادامه داشته باشد راه ها منحصر به من نيست. وي تأكيد كرد وضع كشور ويژه است اما بحراني نيست و شرايطي دارد كه بايد تصميمات مهمي در آن گرفته شود. وي از حاضران خواست انتخابات را خوب و مناسب برگزار كنند و از حسن ظن آنان نيز تشكر كرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ابتداي سخنان خود هم حزب اعتدال و توسعه را حزبي دانست كه تا به حال كوشيده است با اعتدال و آرامش مسئوليت سياسي خود را انجام دهد.
پيش از سخنان حجت الاسلام هاشمي رفسنجاني دكتر نوبخت دبيركل حزب اعتدال و توسعه در سخناني تحولات اساسي و مهم سياسي كشور را حول موضوع انتخابات نهم رياست جمهوري دانست و افزود: نگراني از آنجا است كه مبادا فرصت مغتنمي كه طي سال هاي گذشته به منازعات سياسي گذشت و امكان توسعه متناسب با نيازهاي جامعه را از دست داد تكرار شود.
وي افزود: ما در حزب اعتدال و توسعه اعتقاد داريم كه باتوجه به نقش بسيار مهم شما در قبل و بعد از انقلاب به  ويژه در دوران هشت ساله سازندگي،مي توانيد در جهت انسجام داخلي و تأمين اهداف ملي الزامات دولت توسعه گرا را در ايران فراهم كنيد.

البرادعي: نسبت به توافق با ايران محتاطانه خوشبينم
در حالي كه دور سوم مذاكرات ايران و سه كشور بزرگ اروپايي در پاريس با پيشرفتهايي پايان يافته است موضع گيري رسمي اي را از جانب چهار كشور در رد يا پذيرش توافقات اوليه شاهد نبوده ايم.در ايران هم مقامات دخيل در پرونده هسته اي يكشنبه و دوشنبه را به سكوت گذرانيدند. از اخبار برمي آيد با حل دو مسئله از جمله نحوه و مدت تعليق غني سازي تا پايان هفته اظهار نظر رسمي در مورد توافقات اعلام شود.
مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي روز گذشته در سيدني گفت :به توافق موقت بين ايران و سه كشور بزرگ اروپايي درباره برنامه هسته اي تهران محتاطانه خوشبين است.به گزارش فارس به نقل از رويتر ، محمد البرادعي تصريح كرد هنوز نمي تواند جزئيات اين توافق را تاييد كند اما اميدوار است شامل تعليق برنامه غني سازي اورانيوم در ايران به عنوان نشانه اي براي حسن نيت تهران باشد. وي گفت: «به من گفته شده اين توافق بسيار غيرقطعي است و هنوز تاييد نشده است.»
مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي تصريح كرد: «اميدوارم اين موضوع به نتيجه مطلوب منجر شود كه بر طبق آن ايران فعاليت هاي غني سازي و فرآوري را به حال تعليق درآورده و راه را براي عادي سازي روابط ايران با جامعه بين الملل باز كند.»
وي با اشاره به كنفرانس برگزار شده در سيدني با عنوان تهديد ترور هسته اي تاكيد كرد: «جامعه بين الملل از ايران مي خواهد دست كم در حال حاضر فعاليت هاي غني سازي خود را به عنوان اقدامي جهت اعتمادسازي به حال تعليق درآورد. ما محتاطانه خوشبين هستيم آنها در اين جهت گام برمي دارند.» به گفته ديپلمات ها، بر اساس توافق اوليه پاريس، ايران همه فعاليت هاي غني سازي و فرآوري سوخت هسته اي را تا زماني كه به توافق نهايي با اتحاديه اروپا در خصوص امتيازات اقتصادي، فناوري و امنيتي در ازاي كنار گذاشتن فعاليت هاي بالقوه مربوط به سلاح هاي هسته اي برسد، به حال تعليق درمي آورد.
ديلي تلگراف:
توافق با ايران نزديك است
يك روزنامه انگليسي هم نوشت: «به نظر مي رسد ايران روز شنبه به توافق موقت با انگليس، فرانسه و آلمان دست يافته باشد كه اين امر تهديد تحريم هاي سازمان ملل را درباره برنامه هسته اي تهران از بين مي برد.»
روزنامه ديلي تلگراف در شماره ديروز خود افزود: «اين توافق موقت كه در طول دو روز مذاكرات در پاريس حاصل شده است، بايد از سوي تهران و دولت هاي اروپايي تاييد شود.» به گفته ديپلمات ها، تهران در بخشي از تفاهم نهايي هرگونه فعاليت هسته اي را كه پتانسيل مرتبط شدن به «سلاح هاي هسته اي» را داراست، متوقف مي كند.
يك سخنگوي وزارت امور خارجه انگليس گفت: «مذاكرات طولاني و بسيار دشوار بود اما ما به توافق موقت در مورد برخي مسائل بمنظور اعتمادسازي دوطرفه و انجام اقداماتي كه دو طرف مي توانند انجام دهند، دست يافتيم.»
مذاكرات در گرو دو مسئله
واشنگتن پست هم نوشت: مقامات ايراني و اروپايي گفته اند احتمال دارد معامله اروپا با تهران براي متوقف كردن برنامه ي هسته اي ايران كه مشوق هاي سودآور تجاري در اختيار اين كشور قرار مي دهد و از تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل جلوگيري مي كنند، در صورت حل دو مساله ي مهم مطرح شده در مذاكرات، به امضاي طرفين برسد.
به گزارش ايسنا، اين روزنامه  آمريكايي ادامه داد: ايران تاكنون تعليق كامل تمامي فعاليت هاي هسته اي اش را نپذيرفته است و از آلمان، فرانسه و انگليس مي خواهد دور دوم مذاكرات ظرف شش ماه آينده خاتمه يابد. اما ديپلمات هاي انگليسي و فرانسوي كه خواسته اند نامشان فاش نشود، گفتند كه اين سه كشور اروپايي مي خواهند اين مذاكرات بي پايان باشد و انتظار دارند ايران طي اين روند تعليق كامل فعاليت هاي هسته اي اش را ادامه دهد.
واشنگتن پست افزود: اروپاييها قول داده اند اگر اين معامله به توافق طرفين برسد مشوق هاي ديپلماتيك و اقتصادي در اختيار تهران قرار مي دهند و تضمين مي دهند كه پرونده  اين كشور به شوراي امنيت فرستاده نشود.واشنگتن پست به نقل از مقامات آمريكايي كه نامي از آنها نبرد، ادامه داد: جان بولتون، معاون وزير امور خارجه  آمريكا در امر كنترل تسليحات و امنيت بين المللي روز جمعه با ارسال نامه اي به همتايان خود در پاريس، لندن و برلين گفت كه واشنگتن انتظار دارد در صورت شكست مذاكرات، اروپا از خواسته  آمريكا براي اقدام شوراي امنيت در اين خصوص حمايت كند.
اين روزنامه ادامه داد: مقامات آمريكايي كه خواسته اند نامشان فاش نشود، گفته اند كه طي روزهاي آينده براي تعليق كامل و دوره اي از مذاكرات بي پايان به اعمال نفوذ ميان متحدين اروپايي شان ادامه خواهند داد.
چهارشنبه روز نهايي
آسوشيتدپرس به نقل از فردي كه وي را يك ديپلمات در وين معرفي كرد با اشاره به پايان مذاكرات پاريس گزارش داد: يك يا دو مساله باقي مانده  و طرفين اميدوارند اين مسايل را تا چهارشنبه حل كنند.
به گزارش ايسنا، اين خبرگزاري آمريكايي ادامه داد: ديپلماتهاي آگاه از اين مذاكرات از ارايه جزييات مذاكرات خودداري كرده و گفته اند افشاي اين جزييات مي تواند به روند حساس رسيدن به توافق نظر در خصوص معامله در ايران صدمه بزند.
ژاپني ها هم مذاكره مي كنند
خبرگزاري فرانسه به نقل از مقامات توكيو گزارش داد كه ژاپن يك ديپلمات ارشد را به ايران اعزام مي كند كه از تهران بخواهد خواسته هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي را در خصوص تعليق غني سازي اورانيوم برآورده كند.به گزارش ايسنا، اين خبرگزاري ادامه داد، هيتوشي تاناكا، معاون وزير امور خارجه ي ژاپن قرار است امروز جلسه اي يك روزه با مقامات وزارت امور خارجه  ايران داشته باشد.
پيروزي اتحاديه اروپا در مقابل آمريكا
گاردين با اشاره به نشست پاريس ميان مقامات ايران، آلمان، فرانسه و انگليس نوشت: توافق پاريس يك پيروزي نسبي براي اتحاديه ي اروپاست.
به گزارش ايسنا اين روزنامه انگليسي افزود: قدرت هاي اروپايي تعهدي را از تهران دريافت كردند مبني بر اين كه ايران ظرف هفته هاي آينده برنامه  غني سازي اورانيوم را متوقف خواهد كرد؛ توافقي كه مي تواند از رويارويي نهايي ايران و غرب در پايان ماه جاري جلوگيري كند؛ اما اين توافق كه بعد از ماراتني از مذاكرات در پاريس ميان ايران، آلمان، فرانسه و انگليس حاصل شد، بعيد است واشنگتن را ارضا كند و ممكن است از آن كناره گيري كند.گاردين ادامه داد: پيشنهاد سه صفحه اي اروپا مي خواهد ايران توسعه و يا فعاليت تاسيساتي كه مي توانند قابليت توليد مواد شكافت پذير هسته اي را در اختيار ايران قرار دهد، مانند غني سازي و يا پردازش را متوقف كند و بعيد است تهران با آن موافقت كند؛ اما ديپلماتهاي اروپايي مي گويند كه معامله  خوبي به ايران پيشنهاد شده است. برعكس تهران بر حقش براي توليد صنعت هسته اي با اهداف صلح آميز تحت معاهدات بين المللي تاكيد مي كند.
سولانا: توافق هسته اي با ايران
«كاملاً نزديك» است
ايرنا: خاوير سولانا نماينده  عالي  اتحاديه  اروپا در امور سياست  خارجي  وامنيتي  روز گذشته اظهار داشت  كه  سه  كشور بزرگ  اروپايي  به  قرارداد نهايي با ايران  در خصوص  برنامه  هسته اي  اين  كشور كاملا نزديك  هستند. به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از لاهه  هلند، سولانا در گفت وگويي  با اين خبرگزاري  ضمن  اعلام  اين  مطلب  افزود: در صورت  رسيدن  به  توافقي  در اين زمينه ، هيچ  دليلي  براي  ارجاع  پرونده  فعاليت هاي  هسته اي  ايران  به  شوراي امنيت  سازمان  ملل  متحد وجود نخواهد داشت . سولانا با اشاره  به  مذاكرات  روزهاي  جمعه  و شنبه  هياتي  از جمهوري  اسلامي ايران  با مقام هايي  از سه  كشور انگليس ، فرانسه  و آلمان  در پاريس  و حصول توافقي  مقدماتي  در اين  مذاكرات ، گفت : پيشرفت هايي  حاصل  شده است  و ما اكنون در انتظار پاسخ  نهايي  ايران  هستيم .
علي لاريجاني:
ايران با دستيابي به انرژي هسته اي به قدرت بزرگ منطقه تبديل شده است
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي گفت: بحراني كه امروز به نام مسئله اتمي براي ما به وجود آورده اند را بايد ناشي از قدرت كشورمان بدانيم چرا كه دشمنان انقلاب مي دانند ايران قدرت دستيابي به اين انرژي را به دست آورده است و تبديل به قدرت بزرگي در منطقه شده  است.
علي لاريجاني در سلسله همايش هاي سراسري جنبش دانش آموزي تحت عنوان «جهان بدون آمريكا» گفت: در صحنه گذشته دنيا جايي را نمي توان پيدا كرد كه ردپايي از آمريكا وجود نداشته باشد و همچنين هر كجا بحث مادي وجود داشته باشد آمريكا در آن جا حضور دارد. نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي، با اشاره به دستيابي ايران به فناوري هسته اي افزود: آنها با اتهامات مختلف مي خواهند مانع رسيدن به اين كار شوند و نوعي ترس را در بين مردم به وجود آورند اما همه مي دانند كه ثبات ايران در دستيابي به اين انرژي مي باشد و چنانچه خواهان مذاكره هستند اين كار را انجام مي دهيم اما اگر فكر مي كنند كه با مذاكرات مي توانند ايران را منصرف از اين امر كنند اشتباه كرده اند و بايد بدانند كه ايران سربلند آينده در پناه تكنولوژي هسته اي، خودكفايي و در پناه حفظ و صيانت از آرمانهاي اصيل انقلابي است.

اخبار كوتاه
رئيس جمهور بر پيگيري ريشه اي حوادث دانشگاه علم و صنعت تأكيد كرد
ايسنا: وزير علوم، تحقيقات و فناوري عصر روز يكشنبه به همراه كميته منتخب، اعضاي هيات علمي و هيات رئيسه دانشگاه علم و صنعت با حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهور ديدار و گزارشي از حوادث ناگوار هفته گذشته اين دانشگاه ارايه كردند.
در اين ديدار رئيس جمهور با ابراز تاسف عميق از حوادث هفته گذشته در دانشگاه علم و صنعت و اهانت به رئيس دانشگاه و دانشگاهيان تأكيد كرد: دو برخورد براي اين حادثه تاسف انگيز و غير قابل باور لازم و ضروري است.
يكي برخورد عاجل و سريع و در عين حال قاطع با عوامل و مسببان اين حادثه تلخ كه كميته انضباطي دانشگاه و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بايد با جديت اعمال و پيگيري كند و ديگري برخورد دورانديشانه و ريشه اي كه بايد عميق تر به مساله رسيدگي كند و به كمك دستگاه هاي ذي ربط و با اطلاعات و تحليل هاي صحيح به ناهنجاري هاي موجود پايان داده و نيز به تقويت مديريت دانشگاه ها و لزوم استقرار امنيت و برقراري آرامش در محيطهاي دانشگاهي بپردازد كه در هر دو مورد دستورات لازم ابلاغ شده است.
رئيس جمهور در ادامه با تأكيد بر نياز دانشگاه ها به آرامش، براي جلوگيري از هر گونه سوءاستفاده از اين حوادث زشت، از دكتر صالحي رئيس دانشگاه علم و صنعت خواست كه به محل فعاليت خود بازگردد.
خاتمي همچنين از استادان و اعضاي هيات علمي دانشگاه خواست كه در برگزاري كلاس هاي درست و عدم وقفه تحصيل دانشجويان بكوشند.
ابعاد امنيتي مسئله در كميسيون امنيت ملي
كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ابعاد امنيتي مسائل اخير دانشگاه ها را پيگيري مي كند.به گزارش فارس الهام امين زاده نماينده تهران و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در اين باره گفت: به دليل اهميت و پيچيده بودن مسئله دانشگاه علم و صنعت ابعاد امنيتي اين مسئله و ديگر مسائل مرتبط با وضعيت دانشگاهها در كميسيون مورد بررسي قرار مي گيرد. وي تصريح كرد: كميسيون امنيت ملي پس از تعطيلات مجلس بررسي اين مسئله را با دعوت از مسئولان ذيربط در دستور كار خود قرار خواهد داد.
حقيقت يابي در كميسيون آموزش
ايرنا _ رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: به دليل پيچيده بودن حادثه دانشگاه علم و صنعت، گزارش «كميته حقيقت ياب» اين كميسيون هنوز نهايي نشده است.به گزارش ايرنا، علي عباسپور تهراني گفت: به محض نهايي شدن گزارش كميته حقيقت ياب، اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات براي جمع بندي گزارش جلسه خواهند داشت.عباسپور تصريح كرد: جلسه مشترك كميسيون آموزش و تحقيقات با وزير علوم، تحقيقات و فناوري براي بررسي اين حادثه، بعد از ظهر پنجشنبه برگزار خواهد شد.
عليزاده: در كميته انضباطي دانشگاه ها رسيدگي مي شود
رئيس كل دادگستري استان تهران، گفت: در حادثه دانشگاه علم و صنعت تخلفات دانشجويي و صنفي رخ داده است، بنابراين بايد در كميته انضباطي دانشگاه ها رسيدگي شود.به گزارش «ايلنا» ، عباسعلي عليزاده گفت: من در اوايل سال جاري گفتم كه سياست دادگستري در خصوص پرونده هاي دانشجويي چيست؟ نبايد در مورد اين تخلفات پرونده سازي كرد. در مساله علم و صنعت تخلفات دانشجويي و صنفي رخ داده است، بنابراين اين تخلفات بايد در كميته انضباطي دانشگاه حل شود.رئيس دادگستري استان تهران در مورد حوادثي كه در بيرون دانشگاه علم و صنعت رخ داده بود، گفت: ما نمي توانيم مسايل را طوري رسيدگي كنيم كه ناظر به يك جهت باشد. در حوادث دانشجويي سال هاي گذشته مانند ۱۸ تير و ۲۰ خرداد زماني با اين استدلال كه چون حادثه خارج از دانشگاه رخ داده است، وارد مساله مي شديم اما مسئولان مي گفتند، مسايل دانشجويي وصنفي است. الان هم همين مساله وجود دارد.عليزاده اظهار داشت: معتقديم خود دانشگاه بايد به اين تخلفات رسيدگي كند، مگر اين كه مرجع رسيدگي كننده سلب صلاحيت كند كه قطعا پس از آن رسيدگي خواهيم كرد.

اخبار سياسي
عماد افروغ: دسترسي به مراجع قضايي صعب العبور است
فارس: رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: دسترسي به مراجع قضايي سهل الوصول نيست بلكه صعب العبور است.
گفتگوي خبري شبكه دوم با عنوان ميزگرد «حقوق شهروند» با حضور عماد افروغ رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي و عليرضا جمشيدي معاون حقوقي قوه قضاييه برگزار شد. افروغ در اين ميزگرد با اشاره به خطراتي كه حق حيات فردي را در جامعه تهديد مي كند، گفت: سياستهاي مقابله با اين تهديدات بايد تبيين و نقش، جايگاه و مسئوليت قوه قضاييه در اين ميان نيز بايد مشخص شود. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به بخشنامه اي كه مدتي قبل از سوي قوه قضاييه در رابطه با حفظ حقوق شهروند صادر شد، تصريح كرد: آنچه كه از سوي قوه قضاييه مطرح شد شامل حق شهروندي نيست. وي فقر و محروميت نسبي، خرده فرهنگ كج رو و فقدان اقتدار قضايي را از جمله تهديدات حق حيات انسان در جامعه برشمرد و اظهار داشت: اگر چه ممكن است قوه قضاييه در فقر و محروميت نسبي نقش چنداني نداشته باشد اما اين قوه با افزايش اقتدار قدرتهاي نظامي و قضايي، فرهنگ سازي در يك بستر مناسب براي مشاركت عمومي مردم در كاهش ظلم، دسترسي آسان به مراجع قضايي ذيصلاح، آموزش و اطلاع رساني مناسب، تبيين قوانين و تقويت اقتدار ضابطين قضايي، رسيدگي به موقع به جرايم مشهود و اعطاي حق قانوني نظارت مي تواند در خنثي سازي تهديدات حق حيات انسان نقش موثري ايفا كند. افروغ در عين حال با طرح اين سئوال كه آيا ما واقعا به مراجع قضايي دسترسي آسان داريم؟ گفت: دسترسي به مراجع قضايي سهل الوصول نيست بلكه صعب العبور است.
تحقيق و تفحص از قوه قضائيه براي استيفاي حقوق ملت است
فارس: نماينده مردم تبريز با بيان اينكه مجلس شوراي اسلامي موظف است با استفاده از ساز و كارهاي قانوني از نحوه اداره امور كشور براي دفاع از حقوق ملت، نظارت داشته باشد، افزود: تحقيق و تفحص از قوه قضائيه براي استيفاي حقوق ملت است.اكبر اعلمي درباره تحقيق و تفحص از قوه قضاييه اظهار داشت: هر يك از دو قوه مجريه و قضاييه براي انجام وظايف قانوني خود از ابزارهاي لازم براي اعمال اقتدار برخوردارند. وي تصريح كرد: ضابطين قضايي، مصونيت قضايي قضات، صدور احكام كيفري و حقوقي، اعمال مجازات در اشكال مختلف، زندان و نظاير آن از ابزارهاي اقتدار قوه قضاييه محسوب مي شوند. اعلمي گفت: چنانكه بپذيريم قوه مقننه يعني مجلس شوراي اسلامي به اعتبار نمايندگي از ملت مجاز به اعمال حق حاكميت ملي و اقتدار ملي و در رأس امور قرار دارد، موظف است با استفاده از ساز و كارهاي قانوني بر نحوه اداره كشور نظارت كند و در صورت لزوم اعمال اقتدار نمايد.
نماينده تبريز تأكيد كرد: با توجه به اين كه قوه قضاييه و اركان آن تاكنون مصداق «لا يسئل اما يفعلون» هر كاري كند كسي حساب نخواهد خواست ، بوده است و با توجه به گستردگي ناهنجاريهاي موجود در جامعه، لازم است نسبت به عملكرد اين قوه و ارتباط آن با نابساماني هاي موجود ما به ويژه در رابطه با پرونده هاي قضايي مختلف و مرتبط با حقوق شهروندي و ساير پرونده هاي سياسي و مالي، تحقيق و تفحص صورت گيرد.
سخنگوي شوراي نگهبان:
مجلس براي تحقيق و تفحص از قوه قضائيه بايد قوانين عادي لازم را تصويب كند

فارس : سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به يكي از تفاسير اين شورا از اصل ۷۶ قانون اساسي گفت: بر اساس اين تفسير تحقيق و تفحص شامل نهادهاي زير نظر مقام معظم رهبري نمي شود، اما مجلس مي تواند در مورد نحوه  تحقيق و تفحص در اين مورد قوانين عادي لازم را تصويب كند.
غلامحسين الهام كه در حاشيه  ديدار رئيس قوه  قضاييه با رئيس، معاونان، اساتيد و دانشجويان دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، درباره  تحقيق و تفحص مجلس از قوه  قضاييه گفت: جهت دلالت اصل ۷۶ قانون اساسي كاملاً مشخص است و شوراي نگهبان در گذشته تفسيرهايي را از اين اصل داشته است. وي ادامه داد: شوراي نگهبان يك بار اين اصل را اين گونه تفسير كرده است كه اصل تحقيق و تفحص مجلس، شامل نهادهايي از قبيل شوراي نگهبان و نهادهايي كه زير نظر مستقيم رهبري هستند، نمي شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |