شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۵۴
همه بضاعت آتش نشاني تهران
فال نيك مانور هلي كوپتر امداد
شهردار تهران براي نزديك به دو سال و نيم مانده از دوره مديريت خود وعده داده است:آخرين تجهيزات امداد ونجات براي  پايگاه هاي آتش نشاني تهران و دو برابر شدن اين پايگاه ها. اما به هر حال اين شروع را مي توان به فال نيك گرفت . هلي كوپترهاي امداد آتش نشاني احتمالا روز عيد فطر راه اندازي مي شوند
اين هلي كوپترها بيشترنقش امداد را دارند و تجهيزات آنها شامل راپل، انواع مختلف سيستم هاي هيدروليكي براي حوادث جاده اي، انواع خاموش كننده هاي سبك براي اطفاي حريق جاده اي، برانكارد و انواع وسايل كمك هاي اوليه است 
022998.jpg
نجات گران سازمان از بين آتش نشانان علاقه مند تعيين مي شوند. اين افراد پس از گذراندن دوره 18 ماهه به عنوان آتش نشان مشغول به كار مي شوند.
عكس : محمد خيرخواه‎/ فارس 
ليلا  درخشان 
گرد وخاك و دود زيادي درست مثل يك مه غليظ همه جا را گرفته است. ساختمان ها و فضاي اطراف آنها در غباري از دود سياه و خاكستري گم شده اند. چند ساختمان بر سر هم روي ساكنان خراب شده اند، شعله هاي آتش نزديك شدن هر انساني را براي كمك مانع مي شوند.
ا ين اتفاق از بد قضيه با ساعت اوج ترافيك تقارن پيدا كرده. تا چشم كار مي كند ازدحام ماشين ها در خيابان ديده مي شود. در ذهنت تصور مي كني يك ماشين آتش نشاني چطور بايد از ميان اين ماشين ها عبور كند تا به موقع به محل حادثه برسد.
يك لحظه ياد سريال هاي خارجي مي افتي كه هلي كوپترهاي نجات آتش نشاني در يك چشم به هم زدن برسر حادثه ظاهر و با سرعت برق به نجات مجروحان مشغول مي شوند.
به هر حال ماشين هاي آتش نشاني با تاخير زياد مي رسند و عمليات امداد انجام مي شود، زمان مي گذرد. بالاخره يك روز مي شنوي كه قرار است دو هلي كوپتر به سازمان آتش نشاني وارد شود. ورود اين هلي كوپترها قطعا نقطه عطف خدمات آتش نشاني مي تواند باشد.
فقط آنها از پس آن برمي آيند
شايد بضاعت آتش نشاني فقط همين باشد، اما استحقاق تهران قطعا بيشتر از اينهاست، يعني همان چيزي كه شهردار تهران براي نزديك به دو سال و نيم مانده از دوره مديريت خود وعده داده است:آخرين تجهيزات امداد ونجات براي  پايگاه هاي آتش نشاني تهران و دو برابر شدن اين پايگاه ها. اما به هر حال اين شروع را مي توان به فال نيك گرفت، شروع با دو هلي كوپتر . هلي كوپترهاي امداد آتش نشاني احتمالا روز عيد فطر راه اندازي مي شوند.
اگر از كلانشهر تهران مسافت و ترافيك را فاكتور بگيريم، جغرافياي آن كه از فضاي جنگلي و تپه هاي دامنه كوهستان تشكيل شده نياز مبرم به هلي كوپترهاي امداد را در هنگام بروز حوادث به وضوح نشان مي دهد.
به راحتي مي شود نتيجه گرفت وسايل زميني به منظور كمك در زمان حادثه ناتوان هستند. مسلما همين امر مسوولان مربوطه را وا داشته تا براي رفع اين مشكل و به منظور تسريع كارها و به موقع رسيدن به محل و انتقال مجروحان به مراكز درماني هلي كوپتر آتش نشاني را وارد سازمان آتش نشاني بكنند.
طبق توافقنامه اي كه بين سازمان آتش نشاني و شركت پشتيباني و نوسازي هلي كوپترهاي ايران پنها صورت گرفته، هلي كوپتر 214 به صورت اجاره اي در اختيار اين سازمان قرار گرفته است.
به گفته معاون عمليات سازمان آتش نشاني -محمد سميعي- اين نوع هلي كوپترها از نوع تقريبا قدرتمند در رده خودشان هستند كه قادرند ضمن خدمه۱۰، سرنشين همراه با تجهيزات امداد و نجات به همراه داشته باشند.
سميعي در ادامه مي گويد:اين دو فروند طبق توافقنامه رد و بدل شده قرار است به مدت يكسال در اختيار سازمان آتش نشاني باشند.
شايد نام هلي كوپترهاي آتش نشاني كه بيايد ناخودآگاه تصور اينكه اين هلي كوپترها توانايي اطفاي حريق را دارند در ذهن تداعي شود. اما اين هلي كوپترها بيشترنقش امداد را دارند و تجهيزات آنها شامل راپل جايي كه هلي كوپترها قادر به نشستن نيستند مثل جنگل، كوهستان و... از طناب جهت ارسال امدادگر كمك مي گيرند. انواع مختلف سيستم هاي هيدروليكي براي حوادث جاده اي، انواع خاموش كننده هاي سبك براي اطفاي حريق جاده اي، برانكارد و انواع وسايل كمك اوليه است. البته تنها مخزن آب متحرك كه زير اين هلي كوپترها نصب مي شود جهت اطفاي حريق جنگل ها مورد استفاده قرار مي گيرد.
فرودگاه اين دوهلي كوپتر فعلا در قسمت غرب تهران ، خيابان آزادي و قسمت شرق ايستگاه 56 در حكيميه است.
اما قرار است با همكاري شهرداري هاي 22 گانه تهران، هر منطقه شهرداري، دو فرودگاه هلي كوپتر در منطقه ايجاد كند. البته ضمن اينكه طبق مذاكراتي كه بين سازمان آتش نشاني با مراكز درماني و فدراسيون كوهنوردي در نظر گرفته قرار شده در اين اماكن هم براي فرود هلي كوپتر مكان مناسبي برگزيده شود.
اسم گروه امداد پرواز كه مي آيد انتظار انتخاب افرادكار آزموده و با توانايي خاص هم پيش مي آيد. سميعي در اين مورد مي گويد:نجات گران سازمان از بين آتش نشانان علاقه مند تعيين مي شوند. در مرحله اول با مشخصات خاصي كه شامل مدرك ديپلم، كارت پايان خدمت، آزمايش هاي پزشكي و امتحان هاي كتبي-ورزشي است آتش نشانان برگزيده مي شوند. اين افراد پس از گذراندن دوره 18 ماهه به عنوان آتش نشان مشغول به كار مي شوند. بعد از اين مرحله نيرويي كه علاقه مند به امداد پرواز باشند انتخاب مي شوند كه همين افراد مجددا در دوره هاي خاص آموزش مي بينند تا بتوانند ضمن كسب گواهينامه آن دوره در عمليات مختلف هم شركت كنند.
سميعي در خصوص علت انتخاب هلي كوپترهاي 214 به اين منظور مي گويد:ما روي انواع مختلف بررسي كرديم و با توجه به هزينه هاي بالاي تعمير و نگهداري هلي كوپتر، دو نوع هلي كوپتر براي اين كار در نظر گرفتيم، يكي ميل 17 روسي و يكي همين هلي كوپتر 214.
به دليل حجم زياد ميل 17 و وابستگي اش به كشور خارجي، كارشناس ها هلي كوپتر 214 را تصويب كردند. اين هلي كوپتر 2500 اسب قدرت موتورش است، سرعتي معادل 180 كيلومتر در ساعت دارد، از نظر قدرت مانور در حد بالايي است و سال هاست كه امتحاناتش را در يگان هاي نظامي كشور پس داده و قبلا هم خود سازمان به مدت 8 سال از اين وسيله استفاده كرده و همه اين عوامل باعث شد تا مسوولان به كارگيري هلي كوپتر 214 را تصويب كنند. البته طبق توافقنامه و بنابر دستور شهردار تهران از سال دوم، دو فروند از اين هلي كوپتر به سازمان افزوده مي شود.
وقتي از هزينه بالاي اين هلي كوپترها مطلع مي شويم، به راحتي مي توانيم نتيجه گيري كنيم چرا هيچ شركت خصوصي به چنين ابتكاري دست نزده. براي هر ساعت پرواز يك ميليون و 200هزار تومان هزينه پيش بيني شده البته بدون در نظر گرفتن پرسنل و تجهيزات.
با خوشبيني منتظر روزي مي شويم كه اين هلي كوپترها در سطح كل ايران به عنوان جزيي جدايي ناپذير از سيستم آتش نشاني درآيند. شايد ذكر يك مثال كه نگارنده در صحنه حضور داشته است، نياز مبرم به اين هلي كوپتر را در سطح گسترده به سادگي نشان دهد.باران به شدت شروع به باريدن مي كند و احتمال وقوع سيل شديد است. از راننده لودري در شوشتر مي خواهند در جاي خاصي براي جلوگيري از ورود آب. سدي از خاك درست كند. راننده با جان و دل غرق كاري شده كه سيل با خشونت و به صورت نابهنگام هجوم مي آورد. آب اطراف لودر را مي گيرد و راننده براي حفظ جان، بيل لودر را بالا مي برد و روي آن مي رود و تقاضاي كمك مي كند. مردم براي كمك جلو مي آيند، اما آب چنان اطراف لودر را گرفته و شدت آن به حدي است كه هيچ كس جرات رفتن به ميان رودخانه را نمي كند. كم كم خانواده و دوستان راننده هم سر مي رسند. اين قضيه يك ساعت ادامه پيدا مي كند و همه در دل آرزوي يك هلي كوپتر نجات را از سر مي گذرانند. اين آرزو در حد آرزو مي ماند و راننده جلوي چشم هاي خانواده آرام در دل رودخانه و سيل به سوي مرگ ابدي مي رود.
نمونه چنين اتفاقي مسلما در گوشه گوشه ايران به كرات افتاده كه اتفاق فوق، قطره اي از درياست.
همه بضاعت سازمان آتش نشاني تهران
۶۱ دستگاه اطفاي حريق، 10 ايستگاه نجات و 5 ايستگاه پشتيباني در سطح تهران وجود دارد. با توجه به استانداردهاي جهاني كه شامل دو بخش بعد مسافت و زمان است، نيروهاي آتش نشان بايد كمتر از 5 دقيقه به محل حادثه برسند اما متاسفانه به دليل كمبود ايستگاه آتش نشاني در سطح شهر و ترافيك سنگين، آتش نشانان ما 3 دقيقه ديرتر از زمان استاندارد جهاني هستند.
سميعي مي گويد: با توجه به اين مشكل قرار است اين ايستگاه ها را هر چه سريع تر توسعه دهيم. در سال جاري و در هفته دولت همزمان 5 ايستگاه آتش نشاني توسط شهرداري تهران افتتاح و 23 قطعه زمين هم كلنگ زني شد كه براي ايجاد ايستگاه هاي جديد تاكيد شهردار بر اين است كه ظرف 6 ماه آينده ضمن افتتاح 5 ايستگاه در دست احداث، 23 ايستگاه هم مورد بهره برداري قرار گيرد.
اما وقتي بحث و جنجال هاي مربوط به خودروهاي فرسوده را به كرات مي شنوي، هيچ گاه تصور نمي كني دامنه اين بحث به سازمان آتش نشاني هم كشيده شود. ولي متاسفانه حقيقت اين است كه بيش از 60 درصد خودرو هاي سازمان فرسوده هستند كه سازمان قصد دارد آنها را از رده خارج كند.
آسمانخراش ها و بالابرها
يك نگاه كلي به آسمانخراش ها و برج هاي موجود تهران كافي است كه بينديشي سازمان آتش نشاني از چند بالابر برخوردار است تا هنگام وقوع حادثه در اين برج ها به كمك بشتابد. وقتي عدد 3 را از دهان محمد سميعي مي شنويم، از نتيجه مقايسه انبوه برج ها و تعداد بالابرهاي آتش نشاني يكه مي خوريم.
سميعي در مورد تجهيزات آتش نشاني و وضعيت نيروهاي سازمان آتش نشاني مي گويد: 20 دستگاه خودروي سبك خريداري شده، ظرف مدت يك ماه آينده وارد ناوگان عملياتي نجات مي شود و از نظر تجهيزات سنگين كه نقش پشتيباني كننده نيروهاي حريق و نجات را در حوادث بزرگ دارند، سازمان از حد مطلوبي برخوردار است.
از نظر نيرو هم درسال گذشته مجوز استخدام 500 نفر آتش نشان توسط اعضاي هيات مديره سازمان صادر شد كه مراحل به كارگيري ابتدايي شان تمام شده است. 180 نفرشان آموزش ديده اند و وارد كادر عمليات شده اند و دوره عملي شان را در ايستگاه هاي آتش نشاني مي گذرانند۲۰۰، نفرشان در مركز آموزش سازمان در حال گذراندن دوره هاي مقدماتي هستند، 120 نفر باقيمانده هم تا چند ماه آينده براي گذراندن دوره احضار مي شوند.
در نظر داريم براي سال جاري هم حداقل 300 نفر براي تكميل نيروي انساني گزينش كنيم.
تكمله 
طبق قانون وقتي يك راننده صداي  آژير را مي شنود چه آژير اورژانس، پليس يا آتش نشاني باشد بايد سمت راست خيابان توقف كند و مسير را باز كند. اما متاسفانه چنين اتفاقي كمتر مي افتد و بعضا خيلي از خودروها اين مساله را فرصتي مي دانند تا از راهي كه بازي مي شود استفاده كنند و باتوجه به اينكه ماشين هاي آتش نشاني به سرعت در حال رفتن هستند با وجود چنين مسايلي مجبور به ترمز مي شوند و بارها اين مساله باعث به وجود آمدن حادثه هاي دلخراش  شده است.
اما گاهي اوقات علاوه بر اين مسايل جانبي ديگري هم سبزمي شوند، از جمله اينكه چند وقت پيش ماشين آتش نشاني براي كمك به خودروي پرايدي كه آتش گرفته بود مجبور به يك طرفه رفتن خياباني مي شود كه همان لحظه اتومبيل پليس ظاهر  شده و مانع از رفتن ماشين آتش نشاني مي شود، خب از اين دست مشكلات زياد است و به هر حال از مردم سازمان راهنمايي و رانندگي انتظار بيشتري مي رود.
اين تكمله توضيحات يك مدير در مورد وضعيت آتش نشاني است، تكمله اي كه شايد به جاي پاياني خوش، خاتمه تاسف باري براي گزارشمان باشد.

وقتي زير گذرها تقاطع ها را حذف مي كنند
وليعصر بدون توقف 
022992.jpg
اميد كريمي 
يك سال بيشتر از وقتي كه معاون حمل و نقل و ترافيك شهر تهران خبر از قفل شدن پايتخت ظرف 3 تا 5 سال آينده داد، نمي گذرد. او گفت: به زودي تهران پاركينگ مي شود. اما حالا خود او خبر از طرحي مي دهد كه شايد بتوان در ازاي عملي شدنش كابوس ترافيك كشنده هر روزه را فراموش كرد. ترافيكي كه خود بهبهاني در موردش مي گويد: مردم از رفتن خسته نمي شوند، از ايستادن كلافه اند. به همين دليل است كه او چند ماه پيش تابستان و در حاشيه نشست همكاري هاي مشترك شهرداري هاي تهران و پكن خبري مبهم را اعلام كرد كه ابهامش و البته شايد انعكاس نامناسب آن باعث شد كمتر كسي آن را جدي بگيرد. او خبر از احداث زير گذر در خيابان وليعصر، حد فاصل ميدان تجريش تا خيابان شوش و همچنين زيرگذري از ميدان آزادي تا چهارراه تهرانپارس داده بود كه در اولويت اصلي احداث زيرگذرها در تهران هستند.
اما زيرگذري كه دكتر بهبهاني از آن سخن گفته است نه آن چيزي است كه از ميدان آرژانتين تا بزرگراه كردستان احداث شده است كه نام تونل را بر خود دارد، منظور همان زيرگذرهاي معمولي تقاطع هاي داخل شهر است كه حتما همه مردم با آنها سروكار داشته اند: مي خواهيم زيرگذرهايي مثل زيرگذر ميدان حسن  آباد درست كنيم، اما به شرطي... و اين شرط آنقدر مهم است كه قاعدتا منتقدان را كمي آرام مي كند. طبق طرحي كه بهبهاني به معاونت فني - عمراني شهرداري تهران داده است، خيابان وليعصر بدون هيچ تغييري به شاهراه شمالي - جنوبي تهران تبديل مي شود: قرار نيست خيابان وليعصر خراب شود. ما در تمام تقاطع هاي خيابان وليعصر زيرگذري احداث مي  كنيم كه از زير خيابان وليعصر رد مي شود. در واقع طرح به اين صورت است كه اگر قرار است چراغ راهنمايي چهارراه وليعصر تقاطع خيابان وليعصر - خيابان انقلاب حذف شود، خيابان انقلاب در طول چهارراه وليعصر به عنوان زيرگذر ادامه پيدا مي كند. در نتيجه خيابان وليعصر بدون دست خوردگي و مانند همين چيزي كه الان هست، به كار خود ادامه مي دهد كه البته بقيه چهارراه ها هم به همين سرنوشت دچار مي شوند، ضمن اينكه ممكن است در مسيرهاي يك طرفه با تغيير جهت مسير تردد يا كمك گرفتن از خيابان هاي اطراف همراه باشد. غير از اين قرار است شاهراهي شرقي - غربي هم در تهران به وجود بيايد كه خياباني نيست غير از خيابان هاي دماوند تهران نو - انقلاب - آزادي كه در امتداد هم قرار دارند. تقاطع هاي اين 3 خيابان هم مانند خيابان وليعصر داراي زيرگذر مي شوند و در نتيجه چراغ هاي راهنمايي حذف مي شود.
اما اگر به همان خبر چند ماه پيش توجه كنيم، بهبهاني احداث زيرگذر اين 2 خيابان را به عنوان اولويت اصلي مطرح مي كند. او در مورد اولويت هاي ديگر احداث زيرگذر هاي متناوب در خيابان هاي اصلي شهر مي گويد: خيابان قزوين، دومين طرح ماست كه تا افسريه بدون چراغ قرمز امتداد مي يابد و ديگري هم خيابان شريعتي است كه به پل چوبي متصل مي شود و تا خيابان مولوي امتداد پيدا مي كند. البته با كمي تغيير مسير در انتهاي خيابان شريعتي.
با تمام اين اوصاف تا محقق شدن چنين طرح هايي بايد چند سال انتظار كشيد. چون طرح براي امكانات سنجي، طراحي معابر و تعيين بودجه مورد نياز تازه به معاونت فني- عمراني شهرداري ارايه شده است. با اين حال ايده هاي دكتر بهبهاني از اين طرح واقعا آرماني است: بهترين و بزرگترين شانس ما اين است كه شما از ميدان تجريش ماشين خودتان را روشن كنيد و تا راه آهن با خيال راحت و بدون دردسر و در كمترين زمان ممكن طي كنيد.
با اين حال طرح شناسايي معابر واحداث زيرگذر براي روان سازي و رسيدن سريع از غرب به شرق و برعكس و از شمال به جنوب و برعكس تنها طرحي است كه محقق شدنش را بايد به انتظار بنشينيم؛ انتظاري كه در كنار طرح هاي ديگري مانند چند خط متروي كارآمد، مونوريل، حمل و نقل اتوبوس شهري گسترده و منظم و چندين و چند طرح ديگر قرار مي گيرد.

جهانشهر
علا قه ايراني ها به استفاده از اتومبيل شخصي
022995.jpg
جاشنري 
متني كه در پي ميآيد تصويري است از تهران و معضلا ت ترافيكي آن كه در ذهن يك بازديد كننده خارجي مانده است .
به دليل نقش موثر اتومبيل در فعاليت روزمره شهروندان، اتومبيل در زندگي شهري نفوذ زيادي پيدا كرده است. اما تراكم بيش از حد خودروها در بستر خيابان ها و بزرگراه هاي شهر واقعا غيرقابل تحمل و عذاب آور است.به نظرمن در حال حاضر افزايش خودروها با افزايش جمعيت در شهرها همراه شده و اين امر زندگي شهري را با مخاطره جدي روبه رو ساخته است.هنگامي كه در معيت گروهي جامعه شناس شهري وارد شهر تهران شدم حضور بيش از اندازه خودروها به همراه تراكم جمعيت در شهر مرا در اعتقاد به نظريه ام راسخ تر كرد.كلانشهري همانند تهران ظرفيت محدودي در زمينه پذيرش انسان ها و خودروها دارد. امادر حال حاضر تردد خودروها در شهر تهران بسيار فراتر از ظرفيت معابر اين شهر است.
متاسفانه هنگامي كه شهروندان براي رسيدن به مقصد مورد نظر خود همواره از اتومبيل شخصي استفاده مي  كنند .ديگر نمي  توان بدون استفاده از قوانين سختگيرانه شهري عبور و مرور خودروها در شهر را تحت كنترل درآورد.
ترافيك خودروها در خيابان ها و معابر در اكثر شهرهاي دنيا يك معضل بزرگ به شمار مي  آيد به طوري كه وجود ترافيك در شهرهاي بزرگ باعث شده است كه مردم نتوانند مانند گذشته خوش قول و وقت شناس باشند.تصور كنيد هنگام دير رسيدن به قرار ملاقات هاي مهم اداري، تاخير در رسيدن به محل كار و عدم حضور به موقع سر جلسه امتحان براي دانش آموزان و دانشجويان چه فشار رواني را بر انسان وارد مي  كند.
بدقولي و تاخير شهروندان يكي از دستاوردهاي وجود ترافيك سنگين در كلانشهرها است.
در حقيقت بايد گفت ترافيك گاهي اوقات مي  تواند زندگي مردم را دچار تغيير و دگرگوني كند. براي مثال بسياري از كاركنان ادارات از نظر كاري دچار مشكل مي  شوند زيرا نمي  توانند به موقع سر كار خود حاضر شوند، جدي تر اينكه برخي از بيماران در شرايط حاد و خطرناك بيماري در ترافيك جان خود را از دست مي  دهند.تحمل استرس و فشار بيش از حد به هنگام گرفتار شدن در ترافيك مساله اي است كه تاكنون نتوانسته ايم بر آن فائق آييم. دوم اينكه اتومبيل ها يكي از مهم ترين عواملي هستند كه باعث آلودگي هوا مي  شوند.
آلودگي هواي ناشي از تراكم بيش از حد خودروها در شهر مي  تواند سبب بروز مشكلات جدي نظير بيماري هاي حاد تنفسي، آسم و لوكمي باشد.
بر اساس نظر سازمان سلامت جهاني ميزان سرطان خون لوكمي در كودكاني كه در شهرهاي با آلودگي هواي خارج از استاندارد زندگي مي    كرد ه اند 5/2 درصد افزايش داشته است.
در نتيجه كودكاني كه در شهرهاي بزرگ با چنين شرايط آلودگي هوايي زندگي مي  كنند در شرايط ريسك پذير تري از نظر ابتلا به سرطان هاي بدخيم قرار دارند تا بزرگترها. در حال حاضر آلودگي هوا و ازدياد جمعيت در شهرهاي بزرگ ارتباط نزديكي با هم پيدا كرده است تا جايي كه اين حالت ممكن است از حد كنترل خارج شده و به يك انفجار بزرگ تبديل شود.
تصور چنين اتفاقي در آينده نزديك خيلي دور از واقعيت نيست. همانطور كه هم اكنون شهرهاي دنيا دچار مشكل شديد كم آبي شده اند، ممكن است شهروندان در آينده نزديك براي به دست آوردن هواي پاك با يكديگر به رقابت بپردازند.
در آخر بايد خاطر نشان ساخت هر چند استفاده از اتومبيل شخصي نوعي امنيت و آسايش را براي شهروندان به همراه مي  آورد، بخصوص براي خانم ها كه در معرض بيشترين خطر در محل هاي خارج از خانه و محل كار قرار دارند، اما استفاده هميشگي از اتومبيل شخصي معضلات حادتري را به دنبال خواهد داشت. به هر حال براي عموم مردم يكي از راهكارهاي مناسب اين است كه از حمل و نقل عمومي براي رسيدگي به امور روزمره استفاده كنند. زيرا استفاده از اتومبيل شخصي با تمام مزايايي كه براي فرد استفاده كننده دارد ،جامعه شهري را با خطرهاي غيرقابل جبراني مواجه مي  كند.
ترجمه:تورج نادري 

شماره تلفن هاي مستقيم ارتباط مردمي شهرداري هاي مناطق تهران جهت برقراري ارتباط شهروندان به شرح زير اعلام مي  شود:
شهرداري منطقه۱.....................................2736026
شهرداري منطقه 2...................................2367836
شهرداري منطقه۳.................................... 2228588
شهرداري منطقه۴ .....................................7496771
شهرداري منطقه۵...................................... 4070078
شهرداري منطقه۶.................................. 8067627
شهرداري منطقه۷................................... 8730590
شهرداري منطقه۸................................... 7909293
شهرداري منطقه۹..................................... 6018861
شهرداري منطقه۱۰ ...............................7-5414003
شهرداري منطقه۱۱................................... 5409111
شهرداري منطقه۱۲.......................... 97و۶۷۲۶۸۹۴
شهرداري منطقه۱۳..............................5-3131851
شهرداري منطقه۱۴............................... 3356935
شهرداري منطقه۱۵.............................. 4-3152503
شهرداري منطقه۱۶...................................5316681
شهرداري منطقه۱۷.................................... 5771060
شهرداري منطقه۱۸................................... 6212020
شهرداري منطقه۱۹..................................... 5004164
شهرداري منطقه۲۰.................................. 5909896
شهرداري منطقه۲۱............................... 4-4906141
شهرداري منطقه۲۲ ............4714333 - 4729620

آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |