شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۵۴
پرواز لا ك پشتي به سمت اسكار
قبادي بالاخره جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي را براي سينماي ايران خواهد گرفت يا نه؟ به آرزويش خواهد رسيد يا نه؟
023043.jpg
امير قادري 
مشكل بهمن قبادي با آنهايي كه درباره او و كارش قضاوت مي كنند، اين است كه بعضي از مخالف ها نمي توانند نيت كارگردان را از فيلم هايش جدا كنند. همان طور كه خود او هم سعي مي كند از حواشي فرامتني آثارش براي تاثير گذاشتن روي همين مخاطب ها بهره ببرد.
قبادي بدش نمي آيد هر وقت فرصتش دست داد، درباره گذشته سختش حرف بزند. اين كه به عنوان يك كرد محروم در چه شرايطي بزرگ شده و چه طور راه رسيدن به موفقيت را طي كرده. آن اول كار چند تا فيلم كوتاه ساخت كه يكي دو تا از اين فيلم ها با موفقيت هاي فراواني در عرصه هاي بين المللي رو به رو شد و بعد كه اولين فيلم بلندش …زماني براي مستي اسب ها” را عرضه كرد، مخاطب ها و منتقدها كوچك ترين ترديدي در قرار دادنش در گروه …فيلمسازهاي جشنواره اي ايران” به خودشان راه ندادند. حالا چه بخش منفي قضيه را مراد مي كردند چه مثبتش را. به هر حال اين اولين فيلم قبادي به قبله آمال اين قبيل فيلمسازها، يعني جشنواره كن راه پيدا كرد و جايزه هم گرفت. در داخل كشور هم نمايش داده شد و منتقدهاي اينجايي هم كم و بيش از فيلم استقبال كردند. او داستان كودكاني را روايت مي كرد كه در سرماي سگ كش كوه هاي غربي ايران حال شان گرفته شده است و با بيچارگي بايد كار كنند. قبادي از تحت فشار قرار دادن تماشاگرش ابايي نداشت و اين كار را با نمايش مستقيم و بي واسطه بلاهايي كه سر اين طفلك ها مي آمد، انجام مي داد. بچه ها مي لرزيدند و دست و بال شان سرخ مي شد و تماشاگر همين جور دلش مي سوخت. مخالفان فيلم، مساله …نيت فيلمساز” را از همين جا پيش كشيدند. كاري نداريم كه شاخص خوبي براي سنجيدن عيار يك اثر هنري هست يا نه. همان گله هميشگي. احتمال مي دادند كه شايد نمايش بدبختي هاي اين بچه ها، براي جلب توجه كافه نشين هاي پاريسي و تماشاگر جشنواره اي است تا وقتي روي صندلي كافه هاي كنار رود مي نشينند و قهوه شان را مزمزه مي كنند، آن هم در حالي كه يكي دو تا از انگشت هاي شان را طبق عادت مرسوم از دسته فنجان جدا كرده اند، چيزي براي وجدان درد و نچ نچ كردن داشته باشند. پسر محروم حالا فرصتي براي حضور در هتل هاي گرم و نرم و حضور در كاخ جشنواره هاي اروپايي پيدا كرده بود و اين درست از مسير روايت همان گرفتاري هاي دوران بچگي مي گذشت. روندي كه البته اختصاص به قبادي نداشت. چنين خاطرات دردناكي، منبع الهام بسياري از هنرمندها در طول تاريخ بوده، اما قبادي به هر حال با زيركي و هوشياري حواسش به بازاري هم كه قرار بود اين دردها و رنج ها را در آن بفروشد بود و روايت گرفتاري هاي كردها در دنيا حسابي بازار داشت.
قبادي فيلم بعدي اش را آن طور كه خودش مي گويد با تاثير از فيلمساز محبوبش امير كوستاريكا ساخت. …آوازهاي سرزمين مادري ام” كه البته سر و صداي فيلم اولش …زماني براي مستي اسب ها” را به پا نكرد. اما اين پايان كار قبادي باهوش نبود. او كه حواسش به بازتاب هاي فيلمش بود و خوب مي دانست چه طور براي فيلم هايش تبليغ كند و به بازتاب هاي فيلمش در نشريات گوناگون جهت دهد، خودش را براي ساخت بزرگ ترين پروژه اش آماده كرد؛ …لاك پشت ها هم پرواز مي كنند”؛ اولين محصول سينمايي كشور عراق در دوران بعد صدام. اگر مخملباف قندهار و افغانستان را براي تهيه و تبليغ محصولاتش داشت، قبادي كردستان را پيدا كرده بود و البته اين شانس را داشت كه كردها در دو سه كشور پراكنده باشند و با هوشمندي و بازاريابي كم نظيرش متوجه شد كه حالا نوبت كردهاي عراقي است. آن هم در شرايطي كه توجه همه آدم هاي دنيا جلب خاورميانه و كشور عراق شده بود كه در آتش جنگي نابرابر مي سوخت. همان طور كه مخملباف و سفر به قندهارش در اوج توجه جهاني به افغانستان و طالبان ساخته شد و بازار وسيعي هم گيرش آمد.
قبادي اما از مخملباف بلندپروازتر است. پس به فكر ساختن يك پروداكشن عظيم البته در مقياس سينماي ايران افتاد. به كردستان رفت از تمام قابليت هاي محيط استفاده كرد. از رهبران كرد، نفر و تجهيزات گرفت و آمريكايي ها را راضي كرد كه هلي كوپتر و سرباز در اختيارش بگذارند. چيزي كه با گردش مالي معمول سينماي ايران در شرايط عادي حتي فكرش را هم نمي شود كرد. بازيگرها عراقي بودند و لوكيشن فيلمبرداري عراق بود و براي قبادي اين فرصت فراهم شد تا فيلمش را به عنوان محصول دو كشور ايران و عراق معرفي كند. بچه هاي تحت ستم در اين فيلم هم وجود داشتند. يكي كور، يكي فلج، يكي شل و يكي هم كه اصلا دست نداشت و اينها همه حاصل خشونت صدام بودند. قبادي البته نگاهي نسبتا انتقادي به ورود ارتش آمريكا به عراق دارد و طايفه معلول هاي فيلمش را چپ و راست از درون كادرهاي فيلم و مقابل چشم تماشاگرش رژه مي برد. قبادي اما نخواست اشتباه مخملباف را تكرار كند؛ اينكه تماشاگرها و منتقدهاي داخل كشور را بي خيال شود و طرف حسابش را مستقيما جشنواره هاي خارجي قرار دهد. به همين دليل فيلمش را در تهران هم اكران كرد. به جشنواره سينماي كودك و نوجوان اصفهان هم رفت و لشگر معلول هاي فيلمش را هم با خودش برد. و در ميانه اين جنجال و هياهو طبعا كسي وقتش را نداشت يا به فكرش هم نمي رسيد كه به مشكلات داستاني فيلم فكر كند و اين كه لاك پشت ها هم پرواز مي كنند، به جز شعارهاي ضدجنگ واقعا هيچ ديدگاه پيچيده و عميقي را مطرح نمي كند. اينكه جنگ و خشونت خيلي كار بدي است، نهايت …پيام” فيلم است.
به هر حال فيلم بهمن قبادي به عنوان نماينده سينماي ايران، به اعضاي آكادمي اسكار معرفي شده و به احتمال قوي بين پنج نامزد نهايي مراسم قرار خواهد داشت. حتي احتمال برنده شدنش هم هست. يعني پسر محروم كرد احتمالا اولين ايراني خواهد بود كه با لباس رسمي از پله ها بالا خواهد رفت، متن كوتاه بشردوستانه اي ايراد خواهد كرد و آن مجسمه طلايي رنگ يازده پوندي را در دستانش خواهد گرفت. مي بينيد؟ نه فقط لاك پشت ها، هر آدمي امكانش هست پرواز كند.

معجزه مصائب مسيح
023007.jpg
سيد حسين غضنفري-فيلم مصائب مسيح ساخته مل گيبسون نه تنها عقايد مذهبي بينندگانش را تحت تاثير قرار داده است، بلكه به گفته جودي الدرد خود يك معجزه به حساب مي آيد و بايد ارزش بي اندازه براي آن قايل شد.
برنامه مستندي با نام زندگي هاي دگوگون شده، معجزه مصائب به چگونگي تاثير اين فيلم بر مخاطبانش و ابعاد مختلف آن پرداخته است. مستند يك ساعته زندگي هاي دگرگون شده، معجزه مصائب، ساخته يكي از برندگان جايزه Emmy Award جودي الدرد، است. بنا به گفته توليد كننده اش، اين مستند نشان مي دهد كه چگونه تماشاچيان مصائب مسيح پس از ديدن اين فيلم به خود آمده اند و چگونه برخي از آنان از كفر به ايمان رسيده اند و برخي ديگر شفاي بيماري هاي خود را مديون ايمان به خدا و مذهب دانسته اند و حتي برخي از مجرمان نيز به جناياتشان اعتراف كرده اند و از گذشته خود پشيمان شده اند. جودي الدرد مي گويد: اين واقعا شگفت آور است كه چگونه فيلم مصائب اينگونه بر تماشاچيان و مخاطبانش اثر گذاشته است. وي ادامه مي دهد فيلم مصائب، آشتي را براي مردم به ارمغان آورد و بار ديگر پيام صلح را به گوش جهانيان رساند. جودي الدرد فيلمبردار، كارگردان و نويسنده اي است كه به خاطر آثار فوق العاده اش موفق به كسب جايزه Emmy Award شده است. وي همچنين صدها برنامه مستند و گزارش ها خبري را براي شبكه ABC ، CBS ،ABC ،CNN و همچنين BBC تهيه كرده است. جودي الدرد، در مستند تازه اش قصد داشته است تا نگاهي عميق بر تاثير شاهكار مصائب مسيح بر قلب مخاطبانش داشته باشد و اثرات مثبت اين فيلم بر تماشاچيان را به تصوير بكشد.
جودي الدرد مي گويد: استقبال خوبي از مستند زندگي هاي عوض شده، معجزه مصائب، شده است و هر جا كه آن را به اكران گذاشته است با تحسين حضار مواجه شده است. لي استرابل نويسنده مساله براي مسيح و مساله براي يك خالق درباره مستند جودي مي گويد: اين خود نمونه اي قوي و روشن است كه چگونه قضا و قدر سبب شد تا مل گيبسون با ساخت مصائب مسيح زندگي بسياري را دگرگون كند. جك هايفورد از كليساي لس آنجلس نيز عقيده دارد كه با ديدن مستند زندگي هاي دگرگون شده هر شخص متفكري متوجه مي شود كه فيلم مصائب مسيح تنها يك فيلم نيست و اثرات شگفت آوري را مي تواند بر زندگي يك فرد داشته باشد. فيلم مستند جودي الدرد، جهت فروش روي DVD پخش شده است.

چارچوب
آخرين آثار كاراواجيو در نمايشگاه ناپل 
023031.jpg
در نمايشگاه منحصر به فردي در موزه ناپل، آثار يك نابغه هنر نقاشي قرن هفدهم كه تحول عظيمي در اين هنر ايجاد كرده، به نمايش درآمده است. اين نمايشگاه مختص به كاراواجيو است كه وي آنها را در 4 سال واپسين عمر خود كه توام با دربه دري و بدبختي بود كشيده است. اين آثار در نتيجه خلاقيت فوق العاده  اين هنرمند در طول 4 سال مهاجرت هاي پرماجرا خلق شده اند، مهاجرت از رم به ناپل و بعد از آن اقامتي كوتاه در مالتا، سيسيل و دوباره به ناپل. كاراواجيو همسايه اش را در يك دعوا كشته بود و لازم بود كه فرار كند.

سرقلم
بمب 5/5 تني 
ويتنام - وزارت دفاع ويتنام اعلام كرد بزرگترين بمب كشف شده از سال 1971 تاكنون را در يكي از مناطق اين كشور خنثي كرد. اين بمب 5/5 تني را آمريكاييان در جنگ با ويتنام عليه نيروهاي مردمي اين كشور استفاده كرده بودند، اما خوشبختانه اين بمب عمل نكرد.
قريب به يك ماه پيش، بوميان جنگل استان گيالاي كه به دنبال هيزم بودند، اين بمب را در اين جنگل كشف كردند. مقامات وزارت دفاع اعلام كردند كه متخصصان اين وزارتخانه قبل از خنثي كردن كامل اين بمب، 5/3 تن از مواد منفجره آن را از بمب جدا كردند. بنا به گفته ارتش آمريكا، اين كشور بيش از 15 ميليون تن مواد منفجره عليه نيروهاي ويتنامي استفاده كرده است و در حدود 10 درصد از آنها عمل نكرده است. از پايان جنگ آمريكا با ويتنام تاكنون بيش از 38 هزار نفر كشته و 100 هزار نفر به خاطر انفجار بمب ها و مين هاي خنثي نشده كشته شده اند و نزديك به 100 هزار نفر مصدوم شده اند. دولت آمريكا با پرداخت 5 ميليون دلار غرامت به ويتنام قصد دارد اين كشور را كمك كند تا از شر مين هايي كه خود كار گذاشته است، خلاص كند!

كوتاه تر از گزارش
شناگر خلافكار
023025.jpg
شناگر پرافتخار المپيك 2004، مايكل فلپس كه براي كشورش آمريكا 6 مدال طلا كسب كرده بود، به خاطر مصرف مشروبات الكلي و رانندگي پس از آن دستگير شد. وي كه در مريلند رانندگي مي كرد پس از توجه نكردن به تابلوهاي رانندگي توسط پليس دستگير شد. در ايالت مريلند سن قانوني براي مصرف مشروبات الكلي 21 سال است در حالي كه مايكل فلپس 19 سال بيشتر ندارد.
واكنش به مادر دلسوز
لندن - مادري پس از 41 روز انتظار بر بالين پسرش كه در كما رفته بود، در حالي به هوش آمدن فرزندش را شاهد بود كه وي شروع به فحاشي به مادرش كرد.
اين مادر 39 ساله در حالي كه فرزندش به او فحاشي مي كرد از فرط خوشحالي اشك در چشمانش جمع شده بود. اين مادر در گفت وگويي با يكي از روزنامه هاي انگليسي اظهار داشت: هرچند كه پسرم الفاظ ركيك عليه من به كار مي برد، اما من از اينكه شاهد به هوش آمدن او پس از 41 روز بودم، به حدي خوشحال بودم كه توجهي بر فحاشي او نمي كردم. پسر اين خانم پس از يك تصادف رانندگي به كما رفته بود و براي بهبودي كامل به دو سال زمان نياز دارد.
بريتيش ايرويز در مسير سوددهي 
023028.jpg
بريتيش ايرويز اعلام كرده است كه اين شركت بين ماه هاي جولاي و سپتامبر 100 درصد بيشتر سود كرده است، اما در عين حال اعلام كرد كه افزايش قيمت سوخت هواپيما و همچنين رقابت مداوم با ديگر شركت ها، برايش دردسرساز شده است. اين شركت در طول اين مدت 220 ميليون پوند سود داشته است كه به نسبت سال گذشته 115 ميليون پوند بيشتر بوده است. به گفته سخنگوي بريتيش ايرويز، قيمت سوخت هواپيما به نسبت سال گذشته بيش از 12 درصد افزايش داشته است.
تب آمريكا ديويد را گرفت
لندن- ويكتوريا بكام همسر ديويد بكام اظهار داشت كه او و ديويد به شدت علاقه مند هستند تا با مهاجرت به آمريكا براي ابد در آنجا زندگي كنند.
ويكتوريا اظهار داشت درست بعد از آنكه دوران فوتبال بازي كردن بكام به پايان برسد، ما به لس آنجلس مي رويم و در آنجا زندگي مي كنيم.ويكتوريا كه براي تبليغ لباس به لس آنجلس رفته بود، اظهار داشت كه عاشق لس آنجلس شده است. ويكتوريا كه چندي ديگر ديويد بكام را صاحب سومين فرزند پسر خواهد كرد، اعلام كرد كه زندگي خوبي را با همسرش دارد.
ويكتوريا اين سخنان را در حالي بيان داشت كه همسرش مشغول اجراي حركاتي در استاديوم شپرتون لندن براي استفاده در تبليغ پپسي بود. ويكتوريا پسر دو ساله اش، رومئو را با خود برده بود تا حركات پدرش را تماشا كند.

زاويه ديد
تاكسي هاي پرنده 
يك شركت انگليسي اعلام كرده است كه تا 5 سال آينده قصد دارد تاكسي هاي پرنده توليد كند. شركت Avcen طراح تاكسي هاي جت پاد اعلام كرده است كه در طول 18 ماه آينده تاكسي هايي كه قابليت پرواز در ارتفاع 228 متري و سرعت 350 مايل در ساعت را دارند، آزمايش خواهد كرد. اين تاكسي ها قادر خواهند بود يك مسافت 38 كيلومتري را در ظرف 4 دقيقه طي كنند. گروه هاي طرفدار محيط زيست مي گويند كه اين تاكسي ها با توليد سر و صدايي در حدود 90 دسي بل، آلودگي صوتي به بار خواهند آورد.
فروش لنگ صدام در اينترنت
آلمان - يك وب سايت اينترنتي در آلمان اعلام كرد كه قسمت پايين پاي چپ مجسمه صدام را به حراج گذاشته است. مجسمه صدام سال گذشته در قلب بغداد در بين ديدگان ميليون ها بيننده در سراسر جهان به پايين كشيده شد. قسمت پايين پاي چپ مجسمه برنزي صدام 170 سانتيمتر طول دارد و وزن آن 600 كيلو گرم است. مجسمه صدام در ميدان الفردوس بغداد پس از اشغال بغداد به دست آمريكاييان در 9 آوريل 2003 به پايين كشيده شد. صاحب اين پا كه خود را 911 paul معرفي كرده است به سايت آلماني Azobo. De اعلام كرده است كه اين پاي برنزي را از طريق روابط خاص خود بدست آورده است. فروشنده اين پا قيمت آن را در حدود 130 هزار دلار اعلام كرده است.
انتشار آلبوم يوتو در اينترنت
آلبوم به سرقت رفته گروه يوتو در اينترنت انتشار يافت. اين آلبوم كه چگونه خنثي كردن يك بمب اتم نام دارد، قرار بود تا 22 نوامبر به بازار بيايد. مسايل امنيتي كه پيرامون اين آلبوم به شدت رعايت مي شد، با دزديده شدن جديدترين آلبوم يوتو در فرانسه زير سوال رفته است. آلبوم امينم هم كه به چنين سرنوشتي دچار شده بود در يك اقدام زود هنگام به زودي منتشر خواهد شد. پيش از اين بونو خواننده گروه يوتو اعلام كرده بود كه انتشار اين آلبوم در اينترنت موجب انتشار زود هنگام اين آلبوم از سوي گروه يوتو خواهد شد و خسارت هاي بيشماري را به اين گروه وارد خواهد كرد.

اشكوب
120هزار پوند ديگر براي پل گاسكوئين
مسوولان برنامه تلويزيوني من يك ستاره هستم قصد دارند تا با پل گاسكوئين يك قرارداد 120 هزار پوندي ببندند. آنان قصد دارند تا با پل 37 ساله كه اكنون خود را۸ G مي نامند قراردادي ببندند تا وي را براي اجرا در برنامه خود داشته باشند. پيش از اين، مسوولان اين برنامه قرار بود تا با پرداخت 100 هزار پوند چنين قراردادي با پل ببندند، اما وي مخالفت كرده بود و خواستار افزايش اين مبلغ شده بود. در اين برنامه ستارگان ديگري چون سوني اندرتون و پل بورل هم حضور خواهند داشت.
تكنيكي ترين كشور جهان 
كشور دانمارك عنوان پيشرفته ترين كشور جهان از نظر استفاده از صنعت IT و مسايل اجتماعي و رعايت استانداردهاي آن را از آن خود كرد. بر اين اساس پس از دانمارك، سوئد و سپس ايالات متحده رتبه هاي بعدي را از آن خود كردند. مسايلي چون تعداد كامپيوترها، درصد GDP كه براي صنعت IT خرج مي شود، درصد شهرونداني كه به اينترنت دسترسي دارند، وضعيت خطوط ارتباطي كشور، وجود خطوط پرسرعت و همچنين وضعيت خطوط تلفن هاي همراه و مسايلي چون حقوق شهروندي از عواملي بودند كه در رتبه بندي اين ليست دخيل بودند. طبق گزارش هاي داده شده، 67 درصد دانماركي ها به اينترنت دسترسي دارند، 22درصد آنها از خطوط پهن باند استفاده مي كنند و 59درصد از آنان نيز از تلفن همراه استفاده مي كنند. در اين ليست 10 كشور برتر از اين قرارند: دانمارك، سوئد، آمريكا، سوئيس، كانادا، هلند، فنلاند، كره، نروژ و انگلستان.

دكه
ايوانز، اشكرافت، عرفات 
023022.jpg
عرفات بين مرگ وزندگي .ما نمي خواهيم، شما برش داريد .شما برش داريد
ايوانز و اشكرافت كابينه را ترك مي  كنند تيتري بود كه روز چهارشنبه صفحه اول هيچ روزنامه در آمريكا بدون آن بسته نشده بود.
اما فقط اين يك تيتر خبر همه روزنامه ها نبود، چرا كه ورود نيروهاي آمريكايي به قلب فلوجه هم تيتر مهم ديگر همه روزنامه هاي آمريكايي بود. اخبار درباره ياسرعرفات و تيترهايي درباره فعاليت هاي جديد هواپيماسازي ناسا مهم ترين اخبار روز چهارشنبه هفته گذشته آمريكا بودند. كاريكاتور امروز هم مربوط به جدال عرفات برسر مرگ و زندگي است.
023019.jpg
023016.jpg
023013.jpg
023010.jpg

خبرسازان
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |