شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۵۴
هنگام خريد لوازم يدكي حواستان باشد
لوازم يدكي تقلبي بيداد مي كند
023034.jpg
اسدالله افلا كي 
تنها در كلمبيا نيست كه بدل هر جنسي در بازار يافت مي شود، در كشور خودمان هم اجناس تقلبي بيداد مي كند. كافي است سري به بازار بزنيد تا ببينيد كه چيني ها فقط بازار پوشاك و كفش را قبضه نكرده اند كه اخيرا در بخش صنعت به يمن سودجويي برخي واردكنندگان، علاوه بر اجناس چيني، بازار آكنده از اجناس هندي، تايواني و تايلندي با مارك جعلي آلماني ، ژاپني و كره اي شده است.
اين آشفته بازار نه فقط داد مشتريان و مصرف كنندگان را درآورده كه فروشندگاني كه هنوز به اصول انساني پايبندند و به قول معروف حلال و حرام سرشان مي شود از اين آشفته بازار عاصي شده اند و بيم آن مي رود كه دير يا زود اين جماعت كه البته تعدادشان هم كم نيست، در اين چرخه ناصواب تاب مقاومت را از دست بدهند.
اجناس چيني به جاي كره اي
ايمان بختياري مكانيك اتومبيل هاي سبك مي گويد:بيش از 12 سال سابقه كار دارم اما هيچ موقع بازار لوازم يدكي را به اين آشفتگي نديده ام. الان در بازار اجناسي كه تحت عنوان اصلي به فروش مي رسد، تقلبي است. مثلا جنسي چيني را با مارك كره اي به مشتري مي فروشند. همين طور اجناس ديگري كه بايد مثلا آلماني يا ژاپني باشد ساخت چين است اما مارك آلمان يا ژاپن دارد.
محمدحسن زاده مكانيك ديگري مي گويد:بازار پر از اجناس تقلبي شده، به طوري كه بسياري از مكانيك هايي كه خبره نيستند، نمي توانند آن را تشخيص بدهند. براي همين ما در تعميرگاه اصلا جنس به مشتري نمي فروشيم. مي گوييم خودش تهيه كند و بعد هم در حضور او جنس را تعويض مي كنيم تا اگر جنس تقلبي بود وجهه ما خراب نشود.
بختياري مي افزايد:الان در بازار 10 نوع لنت وجود دارد. اگر جنس اصلي استفاده نشود ظرف مدت كوتاهي ترمز مشكل پيدا مي كند چرا كه جنس تقلبي جواب نمي دهد.اينجا مشتري فكر مي كند مكانيك مقصر است حال آنكه عيب از لوازم يدكي است.
بختياري در ادامه مي گويد:اين اجناس در ايران هم توليد مي شود.براي نمونه سيبك هاي توليدي ايران را به نام WRD و كره اي در بازار عرضه مي كنند. هيچ كس هم نيست جلوي آنها را بگيرد.
ديدگاه فروشندگان
مهدي خاكپور، فروشنده لوازم يدكي در خصوص چگونگي تشخيص لوازم اصلي از بدل مي گويد: چون هنوز لوازم اصلي وجود دارد تشخيص آن براي ما آسان است. البته ما هر دو نوع جنس را جلوي مشتري مي گذاريم؛ هم جنس چيني وهم اصلي را و مشتري هم متوجه مي شود چون قيمت اين دو با هم فرق دارد. اما مساله نگران كننده اين است كه اگر بازار را جنس چيني و تقلبي پر كند آن موقع كار دشوار مي شود. هرچند همين الان هم يك عده اجناس تقلبي را به جاي اصلي مي فروشند و سود فراواني هم نصيب شان مي شود.
اين مشكل كشور ماست 
خاكپور درباره علت ورود جنس تقلبي به بازار مي گويد:اينكه چرا بازار پر از اجناس تقلبي است، اين مشكل از سيستم كشور ماست. الان وقتي ما يك طبق كره اي فابريك را مي فروشيم فقط 200 تومان سود مي كنيم.
بنابراين كسي كه وارد كننده  است به جاي جنس كره اي، جنس چيني وارد مي كند و بعد آن را با مارك جعلي به جاي اصلي مي فروشد و به جاي 200 تومان، صد درصد سود مي برد.به گفته اين فروشنده: جنس هايي كه از چين مي آيد اكثرا بدون مارك وارد مي شود و اينجا سهل انگاري گمرك است. بايد گمرك نظارت داشته باشد و اجازه ندهد اين اجناس بدون تاييد استاندارد ترخيص شود. تقريبا تا 12 سال پيش جنسي كه وارد مي شد تا تاييد استاندارد را نداشت، گمرك ترخيص نمي كرد ولي الان اين مساله رعايت نمي شود. بديهي است وقتي اين اجناس به بازار مي رسد ديگر كار از كار گذشته و نمي توان روي آن كنترل داشت. زيرا در حال حاضر نزديك به 30 هزار فروشنده در بازار يدكي فعاليت مي كنند و نمي توان با هيچ نيرويي بر اين همه فروشنده نظارت داشت، پس بايد كار از منشا درست شود.
نگراني فروشندگان با وجدان از اوضاع فعلي 
زمانيان مي گويد: آنچه مايه تاسف است اينكه آن تعداد از فروشندگاني كه هنوز تن به اين كار نداده اند، از سوي همكاران خود سرزنش مي شوند و متهم به اين مي شوند كه بازار را خراب مي كنند. از سوي ديگر وقتي يك فروشنده جنس چيني را چيني معرفي مي كند، مشتري آن را نمي خرد و در عوض به فروشگاه ديگري مراجعه مي كند و همان جنس را به عنوان كره اي از فروشنده مي خرد.
سودجويي بيش از حد وارد كننده 
وي درباره كيفيت اجناس وارداتي مي گويد: بسياري از اجناس توليد چين با كره اي رقابت مي كند اما تجار ايراني كه براي خريد به چين مي روند متاسفانه براي كسب سود بيشتر، جنس هايي با كيفيت پايين را سفارش مي دهند. وگرنه در آنجا اجناس از نظر كيفيت درجه بندي شده و جنس با كيفيت هم توليد مي شود ولي تنها به خاطر سود بيشتر است كه واردكننده ايراني، بدترين جنس را سفارش مي دهد و از سوي ديگر برخي از اين واردكنندگان همان جنس را با مارك جعلي كره يا ژاپن يا آلمان در بازار ايران توزيع مي كنند.
***
غلامرضا بخشي زاده رئيس اتحاديه لوازم يدكي فروش هاي تهران درباره اوضاع آشفته لوازم يدكي مي گويد: الان متاسفانه كشورهاي چين و هند گويا اقتصادشان به شبيه سازي و توليد محصولات تقلبي وابسته شده و به نظر مي رسد اغلب كشورهاي آسياي شرقي برنامه شان اين است كه كالاهاي اصلي را مشابه سازي كنند و با توجه به سودآور بودن آن، وارد كننده با قيمت پايين تر اين اجناس را مي خرد و در اينجا به فروش مي رساند. اينكه كشورهايي اقتصادشان اجازه توليد اين كالاها را مي دهد مشكل ما نيست. ما مشكل را از عدم رسيدگي و توجه گمرك و خود وزارت بازرگاني مي دانيم. مساله اين است كه اين كالا به طور قاچاق وارد نمي شود يعني پروفرما، ال.سي، حمل و برگه مبدا آن مربوط به چين است و بنابراين قانوني وارد مي شود. اما اينجا وظيفه گمرك است كه بررسي كند و اجازه ندهد كالايي كه روي جعبه آن مارك توليد چين دارد و داخل آن پر از كالاهايي با مارك جعلي آلمان يا كره است وارد كشور شود. متاسفانه در حال حاضر داخل جعبه ها، مميزي نمي شود و اين معضلي است براي صنف ما. البته همه افراد اينطور نيستند. بلكه تعدادي به خاطر سودجويي دست به چنين كارهايي مي زنند و حيثيت بقيه را هم زير سوال مي برند. البته ما اين مشكل را پيگيري كرديم و در حال حاضر هم از مسوول سازمان بازرسي وزارت بازرگاني درخواست كرده ايم تا با هماهنگي لازم برابر ماده 52 قانون نظام صنفي كه اخيرا تصويب شده اين معضل را برطرف كند.
ماده 52 قانون نظام صنفي، اهرمي براي مقابله با متخلفان 
رئيس اتحاديه لوازم يدكي فروش ها مي افزايد: براساس اين ماده قانون قرار است از اين به بعد بازرسي ها با هماهنگي و كمك اتحاديه ها باشد كه اگر اين كار عملي بشود و با جديت دنبال شود، يقينا معضل تا حد قابل توجهي برطرف خواهد شد. يعني مي توان براين اساس ضرب الاجلي تعيين كرد و به واردكنندگان اعلام كرد كه از اين تاريخ به بعد وظيفه داريد روي كالاهاي وارداتي برچسب واقعي بزنيد و بعد هم از ورود كالاي بدون مارك جلوگيري شود. البته تحقق اين كار هماهنگي و حميت گمرك را مي طلبد. گمرك بايد با دقت بيشتري برگ سبز براي كالا صادر كند تا از مبدا جلوي اين كالا گرفته شود.
بازرسي پس از توزيع كالا امكان پذير نيست 
بخشي زاده مي گويد: اگر گمرك همكاري نكند و كالا در بازار توزيع بشود، بازرسي پس از پخش و توزيع جوابگو نخواهد بود. چون بعضي از فروشندگان كالا از روي ناآگاهي اين جنس را از وارد كننده مي خرند و به مشتري هاي خود عرضه مي كنند. يعني اين اجناس به قدري به نوع اصلي شبيه است كه با چشم مشخص نمي شود و تنها با آناليز و به كار گرفتن آن، ماهيت اصلي اش آشكار مي شود.
وارد كننده معمولا تخصص ندارد
بخشي زاده مي گويد: مشكل ديگر اينجاست كه شخص وارد كننده، تخصصي ندارد يعني يدكي فروش نيست، منتها مي آيد بين فروشندگان اين جنس را توزيع مي كند و بعد اين مشكلات بوجود مي آيد كه مردم و ما با آن دست به گريبانيم.
ماده 52
بخشي زاده درباره ماده 52 مي گويد: تا پيش از اين تعزيرات مربوط به خود تعزيرات بود. اما با تصويب اين ماده، هر مصرف كننده اي كه شكايت داشته باشد ديگر نيازي ندارد كه به سازمان تعزيرات مراجعه كند بلكه بلافاصله به اتحاديه مراجعه مي كند و اتحاديه بر اساس همين ماده شخص خاطي را به وزارت بازرگاني معرفي مي كند تا در آنجا هيات سه نفره متشكل از نمايندگان دادگستري، وزارت بازرگاني و اصناف به خطاي او رسيدگي كنند و راي صادره هم ضمانت اجرايي دارد بدون آنكه نياز به تشريفات داشته باشد. البته لازمه اين كار همكاري گسترده مردم است. يعني براي ريشه كن كردن اين كار بايد اول از گمرك جلوي اين كار گرفته شود و بعد روي كالا برچسب زده شود تا خريدار با آگاهي كامل آن را بخرد و به مردم هم آگاهي بدهيم كه اگر موردي مشاهده كردند مستقيما به اتحاديه مراجعه و شكايت خود را مطرح كنند تا رسيدگي شود.

بازار كامپيوتر
مرگ امير دبي بازار كامپيوتر را به هم ريخت 
در هفته گذشته به دليل فوت امير امارات، هر يك از قطعات كامپيوتر به طور متوسط 100 هزار ريال افزايش قيمت يافت. اميرحسين مشكوه حضرتي از فعالان بازار كامپيوتر با بيان اين مطلب افزود: اين اتفاق به دليل آن بود كه بازار دبي به مدت يك هفته تعطيل شده و در پي آن واردات قطعات از دبي به ايران به مدت يك هفته به تعويق افتاد. گرچه اين تعليق واردات هنوز بر حجم كالاي موجود در بازار تاثير نگذاشته است ولي تاثير رواني آن ظرف يك روز اتفاق افتاد و قيمت ها به صورت مصنوعي بالا رفت. علت اين مساله آن بود كه خريد و فروش عمده در بازار به مدت دو روز از سوي فعالان بازار معلق ماند. اما پيش بيني مي شود در هفته آينده با افت فزاينده قيمت مواجه شويم. اين كارشناس افزود: با بازگشايي بازار دبي قيمت ها شكسته خواهد شد و حتي به زير قيمت هاي يك هفته قبل خواهد رسيد. اين كارشناس افزود: با توجه به نزديك شدن نمايشگاه كامپيوتر الكامپ در تهران شاهد افت قيمت بيشتري خواهيم بود. چون شركت هايي كه در نمايشگاه حضور مي يابند در فضاي رقابتي درون نمايشگاه به كاهش قيمت خواهند پرداخت. به عنوان مثال محصولاتي مانند MSI توسط شركت هاي مختلفي در بازار عرضه مي شود كه شاهد رقابت نزديك آنها در نمايشگاه خواهيم بود.
گزارش خبرنگاران ما حاكي از آن است كه در هفته گذشته قيمت هارد ماكستور كه قبلا با قيمت حدود 500/47 عرضه مي شد، پس از اين اتفاق با بيشترين افزايش قيمت به حدود 500/57 رسيد، شرايط بازار حاكي از آن است كه رم هاي اس.دي كه در حال حاضر از دور خارج شده و از نظر كيفيت حافظه بسيار ضعيف تر از رم هاي دي.دي.آر هستند، با رشد فزاينده قيمت مواجه شده اند كه علت اصلي اين مساله ناسازگاري كامپيوترهاي قديمي با رم هاي جديد است. با توجه به آنكه برخي براي ارتقاي سيستم خود به رم هاي اس.دي نياز دارند و در حال حاضر اين رم ها توليد تجاري نمي شوند، شاهد اين افزايش قيمت هستيم.
گزارش خبرنگاران دخل و خرج حاكي از آن است كه در حال حاضر مانيتورهاي 15 و 17 از قيمت مناسبي برخوردارند ولي مانيتورهاي بزرگ تر، قيمت بسيار بالايي دارند.

بورس
۱۰ نكته براي سهامداران 
رتبه هاي بالا ي 100 را نخريد
براي سرمايه گذاري در بورس، توجه به 10 نكته مي تواند موفقيت شما را بيشتر كند.
۱- انتخاب صنعت برتر
در هر دوره زماني، صنايعي وجود دارند كه ارزش افزوده بيشتري ايجاد مي كنند. اين مساله به گسترش بازارهاي مصرف جديد، محدوديت در منابع عرضه، حمايت هاي ويژه دولتي و ... وجود دارد. ميانگين سود اين صنايع بيش از ساير صنايع خواهد بود.
۲- انتخاب شركت برتر
به سراغ شركتي برويد كه بازده آنها در گروه كاري خودشان، بالاترين بازده باشد. براي اين كار يا به سراغ تحليل مديريت شركت، ارزيابي كيفيت محصولات و بهره وري در توليد آن برويد يا از روش تحليل تكنيكال كمك گرفته و مفاهيمي مانند افزايش قيمت، سهام جايزه، EPS و ... را بررسي كنيد.
۳- ميزان نقدشوندگي 
هيچگاه سهامي نخريد كه در فروش آن دچار مشكل شويد. نقدشوندگي، عامل مهمي است كه هرگز نبايد مورد غفلت قرار گيرد. براي بررسي اين موضوع به سراغ پارامترهايي همچون حجم معاملات شركت، تعداد سهام معامله شده، دفعات معامله و تعداد خريدار برويد. معمولا نقدشوندگي را بر اساس تركيبي از فاكتورهاي ياد شده محاسبه كرده و به شركت هاي فعال در بورس نمره مي دهند. بهترين شركتي كه به راحتي مي توان سهام آن را در مواقع لزوم فروخت، رتبه يك و بقيه شركت ها، رتبه هاي بعدي را از آن خود مي كنند. رتبه نقدشوندگي كه معمولا براي دوره هاي 3 ماهه تعيين مي شود را مي توانيد در بولتن هاي تحليل بورس بيابيد يا آنكه اگر از دانش رياضي و آمار برخورداريد، خودتان آن را محاسبه كنيد. در هيچ شرايطي خريد رتبه هاي بالاي 100 توصيه نمي شود. اگر قصد سرمايه گذاري درازمدت داريد، رتبه هاي بين 50 تا 100 هم قابل تحمل است،ولي اگر مي خواهيد بورس بازي كنيد فقط به سراغ رتبه هاي زير 50 و حتي زير 20 برويد.ادامه اين نكته ها را در روزهاي زوج در همين ستون بخوانيد.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
۲ درس، 150 هزار تومان 
دخترم دانشگاه آزاد قبول شد و شهريه 400 هزار توماني از ما گرفتند، بعد گفتند ترم بهمني هستي و 2 تا كلاس پيش، بايد بگذراني و 150هزار تومان هم بايد بدهي. اين واقعا آتشم زده. پول ترم بهمن را مي گيرند و براي 2 تا درس هم 150 هزار تومان مي گيرند. سرپرست خانواده هستم، يك كارمند ساده. يك دختر ديگرم هم دانشجوي علمي و كاربردي است. با اين حقوق من چطوري شهريه بچه هايم را بدهم؟
خانم عسگري 
به كوچه ما گاز نداده اند
خانه ما در مهرشهر كرج، اخترآباد، انتهاي 12متري دوم است. شركت گاز نزديك يك سال است گاز همه جا را داده به جز 2 تا كوچه ما. هرچقدر هم رفتيم، امروز و فردا مي كنند.
آقاي سجاد
شير توزيع نمي شود
در چهارراه وليعصر كوچه راضي به جاي هفته اي 3 دفعه، هفته اي يك بار شير مي دهند و مغازه هاي ديگر هم نمي آورند. الان كه ماه رمضان است بايد شير بيشتري توزيع كنند. ضمن اينكه شير 190 توماني را 200 تومان مي فروشند و مي گويند 10 تومان اضافي را راننده مي گيرد.
يك خانم 
مجتمع تجاري در منطقه پرترافيك 
در تقاطع چهارراه خسرو در ستارخان، زمين بايري بود كه مي خواهند مجتمع فرهنگي و تجاري بزنند. همين الان ترافيك سنگيني دارد كه عابر پياده هم به سختي مي تواند رد شود. معلوم نيست با ساخت اين مجتمع چه مي شود.
كوپن ها را توزيع نكرده اند
كوپن پنير و برنج را باطل و كوپن هاي جديد اعلام كردند. در حالي كه هنوز قبلي ها را توزيع نكرده اند. اگر نمي  شود توزيع سراسري كنند، حداقل در فروشگاه خاصي اين كوپن ها را دوباره توزيع كنند.

گزارش هفتگي
هفته گذشته قيمت ارزهاي مختلف چندان تغييري نداشت.ولي قيمت سكه باز هم بالا تر رفت و از 110 هزار تومان گذشت. با توجه به ثابت ماندن قيمت طلا  در جهان عده اي اين افزايش قيمت را به كساني نسبت مي دهند كه با جمع آوري سكه طرح قديم از بازار، باعث كمبود و گراني كاذب آن شده اند
022977.jpg


دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |