دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۵ - Nov 15, 2004
آدم ربايي ناموفق در شمال شهر تهران
006588.jpg
گروه حوادث: چهار پسر جوان كه متهم به آدم ربايي هستند قبل از ارتكاب جرم توسط مأموران انتظامي بازداشت شدند.
به گزارش خبرنگار ما، روز سه شنبه تازه آغاز شده بود و مرد براي رفتن به محل كار آماده مي شد كه زنگ در منزلش واقع در يكي از مناطق شمالي شهر تهران به صدا در آمد. خدمتكار خانه زنگ را پاسخ گفت. مرد جواني پشت در بسته خانه بود. مرد جوان خود را حامل يك خبر مهم براي مرد ميانسال كه داراي وضعيت مالي مناسبي بود به خدمتكار منزل معرفي كرد.مرد صاحب خانه وقتي از موضوع اطلاع پيدا كرد مرد جوان را به داخل خانه فرا خواند.
مرد جوان روبه روي مرد صاحب خانه نشست و در حاليكه به شدت مضطرب بود به صاحب خانه گفت: «سه مرد كه آنها را به خوبي مي شناسم قصد دارند فردا نوه شما را بربايند و طراح نقشه اين آدم ربايي نيز علي رضا سرايدار منزل شما است.»
صاحب خانه ناباورانه به حرفهاي مرد جوان گوش كرد. در ابتدا حاضر نبود حرفهاي او را باور كند و اولين تصوري كه از شنيدن سخنان اين جوان به او دست داد اخاذي بود. وي كم كم با شنيدن حرفهاي ديگر مرد جوان اظهاراتش را ناگزير حقيقي پنداشت. اولين كاري كه مرد صاحبخانه انجام داد مراجعه به كلانتري محل و اعلام شكايت از علي رضا ۲۲ ساله سرايدار منزلش بود. مأموران با شنيدن حرفهاي مرد متمول پرونده اي در خصوص شكايت وي تشكيل داده و در بررسي اوليه با اخذ دستور قضايي براي جستجوي منزل علي رضا به محل زندگيش مراجعه كردند.
علي رضا داخل خانه تنها بود كه ماموران وي را غافلگير كردند. در بررسي از منزل علي ر ضا يك كلت كمري با ۱۲ تير فشنگ كشف شد.
شواهد امر نشانه واقعيت حرفهاي مرد خبررسان بود. علي رضا به كلانتري انتقال يافت. بازجويي از متهم آغاز شد. علي رضا به قصد ربودن نوه مرد متمول اعتراف صريح كرد و در ادامه افزود: «با همكاري چهار نفر از دوستانم به قصد اخاذي از شاكي نقشه ربودن نوه او را داشتيم».
در بررسي هاي بعدي مأموران متوجه شدند كه مرد خبررسان خود از همدستان علي رضا بوده است كه اين چهار نفر قبل از ارتكاب آدم ربايي بر سر پولي كه قرار بود از مرد شاكي بگيرند و تقسيم آن با يكديگر درگير شده و در پي اين اختلاف مرد خبررسان تصميم به برملاء كردن راز آدم ربايي كرده و به مرد شاكي مراجعه كرده است.
با روشن شدن اين مطلب به دستور شاه محمدي بازپرس سوم دادسراي امور جنايي تهران مرد خبررسان و دو متهم فراري ديگر پرونده طي يك عمليات پليسي دستگير شدند. هر چهار متهم در بازجويي هاي بعدي به اتهام خود اعتراف كردند.
بررسي هاي قضايي- پليسي از متهمان در دادسراي امور جنايي تهران و دايره ۱۱ اداره آگاهي مركز ادامه خواهد يافت.

قتل صاحبخانه به خاطر ۱۴ هزار تومان
گروه حوادث: مستاجر جواني كه در پي اختلاف مالي با صاحبخانه اش وي را در يك درگيري به قتل رسانده بود، در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان محاكمه شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين جلسه كه به رياست قاضي عزيزمحمدي و چهار مستشارش به نامهاي رحيمي، حسيني كوه كمره اي، باقري و لواساني برگزار شد، در ابتدا قاضي از نماينده دادستان خواست تا به قرائت كيفرخواست بپردازد.
خاكي نيز پس از حضور در جايگاه، ضمن ابراز همدردي با اولياي دم گفت: صبح روز ۱۸ خرداد سال ۸۲ از طريق مركز پليس ۱۱۰ منطقه باغستان به بازپرس ويژه قتل كرج اطلاع داده شد كه در اين منطقه درگيري منجر به قتلي اتفاق افتاده است.
بلافاصله پس از حضور ماموران در صحنه حادثه و بررسي مقدماتي، مشخص شد كه در يك درگيري دسته جمعي كه ميان يك مالك و مستاجر به وقوع پيوسته است، مالك به نام سعيد در اثر يك ضربه چاقو جان سپرده و متهم به قتل كه مستاجر جوان بوده و حميد نام دارد پس از وقوع جنايت از محل متواري شده است.
نماينده دادستان در ادامه بيان داشت: حميد كه با رديابي هاي ويژه پليسي و اظهارات چند تن از شاهدان حادثه، شناسايي شده بود، دو روز پس از وقوع حادثه، دستگير شد.
از سوي ديگر نظريه پزشكي قانوني علت اصلي مرگ را ضربه چاقو به ناحيه قلب و خونريزي شديد در اين ناحيه اعلام كرده بود. همچنين شاهدان حادثه، در بازجويي ها عنوان كرده بودند كه عامل جنايت تنها كسي بوده كه چاقو در اختيار داشته است. همچنين متهم به قتل پس از دستگيري بلافاصله به درگيري منجر به قتل اعتراف كرد و تنها انگيزه خود از وقوع جنايت را اختلافات مالي عنوان كرد.
وي در اعترافاتش در صفحات متعدد پرونده در خصوص نحوه درگيري و قتل بيان كرده است كه صبح روز حادثه سعيد به در خانه وي واقع در باغستان رفته و با در دست داشتن قبض آب و برق كه مبلغ ۱۴ هزار و ۹۲۵ تومان بود از متهم درخواست پول كرده است. سپس با مقتول بر سر اين موضوع درگير شده و اين درگيري ادامه پيدا مي كند تا اينكه بعد از ظهر همان روز مقتول به همراه چند نفر از دوستانش دوباره به محل سكونت متهم براي دريافت پول آب و برق مراجعه مي كند. اما همين امر باعث درگيري شديد بين مالك و مستاخر شده و در اين درگيري دسته جمعي به گفته شاهدان حميد با چاقويي كه همراه داشته است، او را با ضربه اي، به قتل رسانده و از محل متواري شده است.
خاكي در ادامه افزود: با توجه به درخواست اولياي دم، محتويات پرونده و اظهارات شاهدان حادثه، درخواست اشد مجازات براي متهم به قتل را دارم.
در ادامه جلسه محاكمه، تنها اولياي دم حميد كه مادرش بود، با حضور در جايگاه از قاضي پرونده خواهان قصاص نفس (اعدام) براي قاتل پسرش شد. از سوي ديگر، قاضي از متهم خواست تا در جايگاه حضور يابد و به دفاع از خود بپردازد.
حميد نيز پس از حضور در جايگاه و معرفي خود، اتهام قتل عمدي سعيد را قبول نكرد و مدعي شد كه در درگيري با مالك خانه اش حضور داشته، اما او را به قتل نرسانده است.
بر پايه اين گزارش، همچنين يكي از شاهدان حادثه كه در اظهاراتش تناقض گويي وجود داشت، نيز تحت بازجويي مجدد قرار گرفت. با اعلام ختم جلسه دادگاه قرار است، حكم به زودي در خصوص پرونده صادر شود.

طلاق به خاطر دروغ
گروه حوادث: زن جوان زماني كه متوجه شد همسرش بيماري جسمي دارد به دادگاه خانواده مراجعه كرد.
برادر مهتاب در راهروي دادگاه خانواده اين طرف و آن طرف مي رفت. هنوز يك ماه تا زمان دادگاه خواهرش مانده بود، مي گويد: شوهر خواهرم ناتواني جنسي دارد.
سرخ و سفيد مي شود و ادامه مي دهد: وقتي دو سال از زندگي مشتركشان گذشت تصميم گرفتند بچه دار شوند. اما اين اتفاق نمي افتاد. به دكتر كه مراجعه كردند متوجه شدند مشكل از علي است. او قبل از ازدواج مي دانست كه اين مشكل را دارد و مسئله را از خواهر من پنهان كرده بود. شايد اگر خواهرم مي دانست اين ازدواج هرگز سر نمي گرفت.
او ادامه مي دهد: مهريه ۴۰۰ سكه اي خواهرم را اجرا گذاشته ايم.
علي نمي خواهد خواهرم را طلاق دهد ولي مهتاب حاضر نيست با كسي كه به او دروغ گفته است زندگي كند.
فرزانه افشار راد وكيل پايه يك دادگستري درباره مواردي كه زن مي تواند درخواست طلاق دهد گفت: شايع ترين علتي كه باعث فسخ ازدواج براي زن مي شود موضوع عنن است كه در آن مرد ناتواني كلي جنسي داشته و نمي تواند هيچگونه ارتباطي را برقرار كند.
به موجب ماده ۱۱۲۵ قانون مدني جنون و عنن هرگاه (حتي بعد از عقد) در مرد ايجاد شود، موجب حق فسخ براي زن خواهد بود. در فسخ مشكلات مربوط به طلاق مانند جاري شدن صيغه طلاق وجود دو شاهد و ... وجود نخواهد داشت و به موجب حكم دادگاه طلاق اجرا مي شود. براساس ماده مذكور اگر عنن و يا بقيه عيوب قيد شده در ماده قانوني بعد از عقد و رابطه زناشويي برقرار شود ديگر نام فسخ را به خود نمي گيرد بلكه از اين به بعد حق طلاق مطرح مي شود.
البته بايد بگويم نحوه برداشت از اين ماده (اينكه كدام يك از دو حالت فسخ يا طلاق) بستگي به نظر قانوني دادگاه دارد.
وي در ادامه گفت: مهريه چه در حالت فسخ و چه در طلاق در صورت برقراري رابطه زناشويي بايد به صورت كامل پرداخت شود. اما اگر رابطه زناشويي برقرار نشده باشد در حالت طلاق بايد نيمي از مهريه را بپردازد ولي در شرايط فسخ زناشويي مهريه اي به زن تعلق نمي گيرد.
فرزانه افشارراد درباره مواردي كه باعث حق طلاق براي زن مي شود افزود: در زمينه طلاق همه چيز بستگي به اين دارد كه زن چه مواردي را به عنوان شروط ضمن عقد تعيين كرده باشد. در قانون آمده است كه محكوميت بالاي ۵ سال براي زن حق طلاق ايجاد مي كند. زنان مي توانند اين مدت محكوميت را حتي در صورت محكوميت هم كاهش دهند والا در حالت عادي براساس اصل ۱۱۳۳ قانون مدني حق طلاق تحت هر شرايطي با مرد است.

زن گمشده مجروح به خانه اش بازگشت
گروه حوادث: با گم شدن يك زن جوان، تحقيقات در اين خصوص در دادسراي امور جنايي تهران آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما، شنبه هفته جاري مرد جواني با حضور در كلانتري عنوان كرد كه همسرش صبح روز جمعه به قصد رفتن به دانشگاه منزل را ترك كرده است اما بعد از گذشت ۲۴ ساعت از زمان خروج وي از خانه تاكنون باز نگشته است.
مرد جوان در حال طرح شكايت در كلانتري بود كه خانواده وي با او تماس گرفته و اعلام كردند: «همسرت را دو مرد و يك زن ناشناس در حالي كه بي حال بوده و روي بازوي وي آثار كبودي وجود دارد به خانه آورده اند.»
مرد با شنيدن اين مطلب به همراه ماموران كلانتري منطقه نارمك به خانه مراجعه كرد، ابوذر ۲۷ ساله، كامران ۲۶ ساله و طاهره ۲۷ ساله كه هر سه دانشجو هستند و همسر شاكي را به خانه انتقال داده بودند توسط مأموران دستگير و به كلانتري انتقال يافتند.
طاهره يكي از متهمان در اقارير ضد و نقيضي يك بار خود را دوست زن گم شده معرفي كرد و گفت: «روز حادثه ساعت ۱۱ به مقصد آبگرم با زن مصدوم از دانشگاه خارج شديم كه در راه آمل خودرو ما با يك خودرو ديگر تصادف كرد و زن جوان به سختي مجروح شد، او را به بيمارستان انتقال دادم و بعد از يك روز وي ترخيص شد.»
حرفهاي ضد و نقيض طاهره شك ماموران را برانگيخت،  بار ديگر او را تحت بازجويي قرار دادند، اين بار طاهره گفت: «روز حادثه در منزل بودم كه كامران با من تماس گرفت و گفت: «من و زن جوان سوار بر خودرو من در حال رفتن به آبگرم بوديم و زن مصدوم شده در طول مسير از مشكلات خانوادگي اش و اينكه قصد جدايي از همسرش را دارد با من صحبت مي كرد كه ناگهان با يك خودرو ديگر تصادف كرديم و زن مذكور به شدت دچار جراحت شد. او را به بيمارستان انتقال داده ام.»
بررسي در خصوص اين پرونده تا مشخص شدن واقعيت ماجرا و علت اصلي گم شدن زن جوان و مجروحيت وي در شعبه ۵ دادسراي امور جنايي تهران زير نظر بازپرس توكلي ادامه خواهد يافت.

مأموران قلابي را شناسايي كنيد
006582.jpg
گروه حوادث: ماموران قلابي كه توسط ماموران كلانتري ۱۰۳ گاندي دستگير شده بودند، صبح روز پنجشنبه به سئوالات بازپرس قيصري پاسخ دادند.
به گزارش خبرنگار ما، رسيدگي به اين پرونده زماني در دستور كار ويژه پليس قرار گرفت.
دو جوان سارق كه امين و عباس نام داشتند به كلانتري انتقال يافتند و تحت بازجويي مقدماتي قرار گرفتند.
بر پايه اين گزارش، پس از اعتراف متهمان به ۲۰۰ فقره سرقت و اخاذي ، پرونده اي در اين زمينه تشكيل شد .
صبح روز پنجشنبه متهمان با حضور در شعبه ششم دادسراي جنايي تهران به سؤالات بازپرس قيصري پاسخ دادند.
عباس (يكي از متهمان) در نخستين بازجويي ها عنوان كرد: از حدود شش ماه قبل در محدوده مناطق شمالي تهران و اطراف ميدان ونك، با شناسايي افراد مسن، دختران و زنان جوان كه به تنهايي سوار خودروهاي مدل بالا بوده اند و در سطح شهر تردد مي كرده، تحت عنوان مامور از آنان اخاذي مي كرديم.
بر پايه اين گزارش، با دستور بازپرس قيصري، متهمان براي بازجويي تكميلي در اختيار كارآگاهان اداره آگاهي تهران قرار دارند. همچنين كساني كه بدين طريق مورد اخاذي قرار گرفته اند، مي توانند با مراجعه به دايره ۲۰ اداره آگاهي يا دادسراي جنايي تهران اعلام شكايت كنند.

حكم قطعي متهم به قتل دانشجوي دانشگاه شريف
ايسنا: معاون دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف با استناد به شنيده ها گفت: ۹۸ درصد رسيدگي به پرونده «سليمان» متهم به قتل «مهدي حيدري» دانشجوي دانشگاه انجام شده و حكم قطعي بزودي صادر مي شود.
وثوقي وحدت افزود: احتمال محكوميت «سليمان» بسيار ضعيف است. وي در مورد ثبت نام متهم در دانشگاه گفت: پرونده «سليمان» را از فايل دانشجويان خارج كرده ايم؛ چراكه صلاح نيست وي در دانشگاه صنعتي شريف ثبت نام كرده و ادامه تحصيل دهد؛ بنابراين به او پيشنهاد شده تا محل تحصيل خود را عوض كند.
وثوقي وحدت در پايان تأكيد كرد كه كليه تسهيلات رفاهي از متهم به قتل مهدي حيدري گرفته شده است.
گفتني است، «مهدي حيدري» دانشجوي ۲۱ ساله رشته شيمي دانشگاه صنعتي شريف، تير ماه سال جاري به دليل سقوط از طبقه دوم خوابگاه طرشت ،۳ دچار مرگ مغزي شد و درگذشت.

۳۵ اقدام به خودكشي در يك هفته
ايسنا: در طول هفته گذشته ۳۵ نفر در شهر بزرگ تهران اقدام به خودكشي كردند كه براساس آمار ارائه شده از اين ميان ۱۸ تن زن و ۱۷ نفر مرد بوده اند.
تصادفات شهري تهران در هفته گذشته ۱۷۴ مجروح بر جاي گذاشت كه از اين تعداد۱۵۰ مصدوم «مرد» و ۲۳ تن «زن» و يك تن بدون اعلام وضعيت است.
ماموران اورژانس تهران در ۳۱۷۹ عمليات امداد، بيش از ۲۰۵۰ مصدوم بر اثر حوادث را به مراكز درماني انتقال داده اند.
طي روزهاي ۱۳ تا ۱۹ آبان ماه از ميان ۵۵ مجروح ناشي از درگيريهايي كه منجر به ضرب و جرح شده بود، يك زن نيز مجروح و به بيمارستان منتقل شد.
آمارها نشان مي دهد در اين هفته ۷۷ مورد مسموميت رخ داده كه مسموميت براي اقدام به خودكشي با قرصهاي دارويي، تعدادي از اين موارد را شامل شده است و مردان نيز با ۴۲ مورد، بيش از زنان دچار مسموميت شده اند.
همچنين  بيماريهاي قلبي،  تنفسي و تشنج، منجر به وخيم شدن وضعيت جسمي ۱۱۷۲ تن شد، به طوري كه ۳۱۵ بيمار تنفسي، ۷۴۱ بيمار قلبي و ۱۱۶ مورد تشنج از سوي ماموران اورژانس به مركز درماني منتقل شدند.
از سوي ديگر حوادث سقوط۳۱، مجروح را برجاي گذاشتند اين درحاليست كه تعداد مجروحان زن بيش از مجروحين مرد بوده است.
عامل مجروحيت ۶۳ نفر ضربه مغزي بوده كه اين مجروحان اغلب موتورسواران بدون كلاه ايمني بوده اند.
همچنين ۳۰ تن بعلت مشكلات اعصاب و روان از سوي ماموران اورژانس به بيمارستان رواني منتقل شدند كه در اين مورد نيز تعداد مردان بيش از زنان به ثبت رسيده است.

شش كشته در انفجار معدني در مازندران
006585.jpg
ايرنا : مسئولان  محلي  در نور مازندران  آخرين  آمار از كشته شدگان انفجار  حاصل  از معدن ذغال  سنگ  طارم وازتنگه  از توابع  بخش  چمستان  نور را شش  نفر اعلام  كردند.
اين  انفجار در ساعت  ۳۰/ ۸ شنبه  روي  داد.
«رمضان  ولي  پور» رئيس  جميعت  هلال  احمر نور علت  انفجار را سهل  انگاري  كارگران  اين  معدن  و رعايت  نكردن  مسايل  ايمني  و فني  اعلام  كرد.
وي  تعداد كشته شدگان  در اولين  لحظات  اين  حادثه  را چهار نفر و مجروحين آن  را نيز چهار نفر ذكر و اضافه  كرد: دو نفر از مجروحين  پس  از انتقال  به بيمارستان  منطقه  فوت  كردند و دو نفر ديگر به  مراكز درماني  ساري  منتقل شدند كه  حالشان  وخيم  گزارش  شد.
تقي  درخشنده  بخشدار چمستان  علت  بروز اين  حادثه  را انفجار گاز اعلام كرد و گفت : علاوه  بر نيروهاي  آتش  نشاني  و مردمي جمعيت  هلال  احمر نور و گروههاي  امدادي  پيشتاز و امدادي  آتش  نشاني  آمل  در همان  ساعات  اوليه  در محل  حادثه  حضور يافتند.
مهدي  محمدي  فرماندار نور تعداد معادن  ذغال  سنگ  مناطق  چمستان  و بلده  نور را دهها واحد ذكر كرد و افزود: مجوز فعاليت  اين معادن  از سوي  سازمان  صنايع  و معادن  استان  صادر مي شود و نهاد شهرستاني  هيچ نقشي  در خصوص  صدور جواز فعاليت  و نظارت  بر كار اين  معادن  ندارد.
مشابه  همين  حادثه  در مرداد ماه  امسال  در معدن  ذغال  سنگ  ماهان  منطقه  واز اتفاق  افتاد كه  در آن حادثه  هفت  نفر كشته  و پنج  نفر مصدوم  شدند.

پدر شاكي در دادگاه:
در صورت ترك اعتياد پسرم رضايت مي دهم
گروه حوادث: پيرمردي كه مدعي است پسرش اقدام به ربودن خودرو وي كرده است، با حضور در دادگاه در صورتي حاضر به رضايت شد كه پسر جوانش اعتيادش را ترك كند.
به گزارش خبرنگار ما، پدر آرش (۲۸ ساله) كه شاكي اين پرونده بود در مقابل داديار شعبه اظهارنظر -رضوانفر- ايستاد و در نخستين اظهاراتش بيان كرد: آرش چند روز پيش ماشين پرايدي را كه با آن بعدازظهرها كار مي كرد، از خانه بيرون برده و الان ادعا مي كند كه از او دزديده اند، نمي دانم، شايد با آن به كسي زده و يا اينكه با آن عمل خلافي را انجام داده است.
وي در ادامه گفت: آرش پسر خوبي بود، اما چند سال است كه آرامش من و خانواده اش را سلب كرده است. وي پس از اعتياد به مواد مخدر، ديگر نتوانست كار درست و حسابي پيدا كند.
در ادامه آرش نيز كه توان حرف زدن نداشت، در حالي كه گريه مي كرد، افزود: تا سوم راهنمايي درس خوانده ام، از ۱۵ سالگي كار كردم تا زماني كه به سربازي رفتم. بعد از خدمت در بازار در كار خريد و فروش لوازم التحرير بودم. ۴ سال پيش با دختر دانشجويي به نام سحر آشنا شدم كه با ماشين او را مي بردم و مي آوردم، اما وقتي از وي خواستگاري كردم مادرش درخواست كرد تا يك خانه به نام سحر كنم. من توانايي اين كار را نداشتم و مادر او نيز اجازه نداد با هم ازدواج كنيم، وقتي از همه چيز بريدم، به مصرف ترياك روي آوردم و حدود يك سال و نيم است كه هروئين هم مصرف مي كنم. چند بار سعي كردم ترك كنم، اما نشد. چند روز پيش هم با ماشين سر كوچه ايستاده بودم كه دو مرد قوي هيكل كه آنها را نمي شناختم با تهديد چاقو ماشين را از من گرفتند و فرار كردند. حتي با ماشين گشت پليس دنبال آنها رفتم اما نتوانستم آن را بگيرم. بعد به كلانتري مراجعه كردم و از آن جا با پدرم تماس گرفتم حالا پدرم از من شكايت كرده كه ماشين را دزديده ام و يا با آن كار خلافي انجام داده ام.
در ادامه پدر آرش خطاب به داديار رضوانفر رضايتش را نسبت به آرش منوط به ترك اعتياد وي كرد و داديار شعبه اظهارنظر نيز از آرش خواست تا ضمن ترك اعتيادش، ماشين را هم پيدا كند.

مرد آبدارچي متهم به سرقت
گروه حوادث: پسر جواني روز شنبه هفته جاري به اتهام سرقت مقرون به آزار در دادسراي امور جنايي تهران حاضر شد.
به گزارش خبرنگار ما، متهم كه ۲۰ سال سن دارد روز جمعه در پارك هرندي با جوان ۲۱ ساله اي درگير شده و وي را مضروب كرده بود.
در حين درگيري اين دو تن، سه نفر از دوستان ضارب براي كمك به دوستشان به پسر مجروح حمله مي كنند، گشت پليس ۱۱۶ مولوي متوجه درگيري شده و وارد عمل شده با حضور مأموران در محل سه همدست ضارب متواري شدند و پسر ۲۰ ساله بازداشت شد.
بر پايه اين گزارش ضاربان علاوه بر جراحت شديدي كه به شاكي پرونده وارد كرده اند، ۸۰ هزار تومان وجه نقد داخل جيب وي را نيز به يغما بردند.
پس از تشكيل پرونده، متهم كه خود را آبدارچي يكي از سازمان ها معرفي كرد توسط شاه محمدي بازپرس سوم دادسراي امور جنايي تهران مورد تحقيق قرار گرفت اما متهم در تمام مراحل تحقيق منكر اتهام وارده بر خود شد.
بازجويي از متهم مذكور و جستجو براي دستگيري همدستان وي ادامه خواهد يافت.

حادثه در جهان
هيأت منصفه اسكات پترسون را گناهكار تشخيص داد
006579.jpg
گروه حوادث: هيئت منصفه دادگاه عالي ايالت كاليفرنيا، اسكات پترسون را در قتل درجه اول همسر و قتل درجه دوم پسرش گناهكار تشخيص داد.
راي صادره مي تواند حكم اعدام يا حبس ابد بدون امكان آزادي به قيد التزام را براي اسكات پترسون به همراه داشته باشد. طبق راي قاضي دادگاه اولين جلسه تعيين حكم نهايي براي متهم در بيست و دوم نوامبر برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار اعزامي سي.ان.ان جلسه دادگاه براي اولين بار مملو از دوستان و اعضاي خانواده، لاسي پترسون و اسكات بود كه براي شنيدن راي نهايي در دادگاه حاضر شده بودند. دوستان لاسي پس از شنيدن راي هيأت منصفه به شدت گريستند. اسكات پترسون كه درتمام طول جلسه لبخند هميشگي اش را بر لب داشت با قرائت حكم تنها به روبه رو مي نگريست و هيچ حرفي در اين خصوص نزد. پدر اسكات و وكيل مدافع وي دقايقي قبل از قرائت حكم جلسه دادگاه را ترك كردند. اعضاي خانواده متهم و مقتول پس از پايان جلسه از هرگونه اظهار نظر در خصوص راي صادره خودداري كردند.
دادستان پرونده اسكات را متهم به قتل عمد همسر باردارش در بيست و چهارم دسامبر سال ۲۰۰۲ كرده است. پليس جنازه لاسي و پسرش را در خليج فرانسيسكو پيدا كرد. در طول جلسات اين دادگاه به جنجالي ترين دادگاه در كاليفرنيا تبديل شد، صدوهشتادوچهار شاهد به نفع يا عليه اسكات شهادت دادند. وكيل مدافع اسكات در طول ۲۳ هفته برقراري جلسات مداوم دادگاه ادعا كرد كه دادستان هيچ گونه مدرك مستدلي مبني بر قتل لاسي اسكات ارائه نكرده است و تمام مدارك مطرح شده براساس حدس و گمان است. اين در حالي است كه دادستان پرونده اعتقاد داشت كه هيچ نكته مجهولي در اين پرونده وجود ندارد و اين پرونده نيز يك مورد بسيار عادي است كه در آن مردي همسر باردارش را به قتل رسانده است. وي انگيزه اسكات از اين اقدام را تلاش براي رهايي از مشكلات و محدوديت هاي زندگي مشترك عنوان كرد. طبق شهادت چندين نفر و اعتراف شخصي اسكات، وي از چند ماه پيش از قتل لارسي با زن ديگري ارتباط برقرار كرده بود. امبرفري كه گمان مي كرد اسكات مجرد است پس از آگاهي از ماجراي قتل همسر وي به اداره پليس رفته و اعتراف كرد كه با اسكات رابطه داشته است و از وجود همسر باردار وي هيچ خبري نداشته است.
قاضي دادگاه پيش از جلسه هيأت منصفه براي تصميم گيري در خصوص راي نهايي خطاب به هيأت منصفه گفت: شما مي توانيد اسكات را در صورت گناهكار بودن به قتل درجه اول يا درجه دوم محكوم كنيد. در خصوص قتل درجه اول مي توانيد حكم اعدام يا حبس ابد را صادر كنيد و در خصوص قتل درجه دوم حبس از پانزده سال تا حبس ابد در قانون مد نظر گرفته شده است.
طبق قوانين قضايي ايالات متحده متهم در صورتي به قتل درجه اول محكوم مي شود كه مدارك مستدلي دال بر برنامه ريزي قبلي وي براي قتل وجود داشته باشد و در صورت عدم وجود اين مدارك وي متهم به قتل درجه دوم مي شود. قتل درجه دوم به اين معناست كه وي بدون برنامه ريزي قبلي، قتل را انجام داده است.
مجازات جديد مجرمان در فرانسه
روزنامه لوپاريزين: با افزايش ۱۷/۳درصدي خشونت و جرايم جنسي در فرانسه دادگستري فرانسه از عقيم سازي مجرمان جنسي خبر داد.
براساس خبر اين روزنامه فرانسوي در حال حاضر ۲۲درصد از كليه زندانيان را در فرانسه مجرمان انواع جرايم جنسي تشكيل مي دهند. در حاليكه در سال ۱۹۸۰ تنها ۵درصد زندانيان مجرمان جرايم جنسي بوده اند.
افزايش آمار اين نوع جرايم موجب نگراني دادگستري فرانسه شده است.
دومينيك پربن وزير دادگستري فرانسه موافقت خود را براي مداوا و كنترل زندانيان جرايم جنسي كه شامل داوطلبين، مجرميني كه محكوم شده اند ولي در حال حاضر در آزادي به سر مي برند و با افرادي كه بالقوه خطرناك هستند، از آغاز سال ۲۰۰۵ صادر خواهد كرد. پروژه عقيم سازي موقت و ۲۴ ماهه خواهد بود.
لغو حكم سنگسار دختر ۱۸ ساله
006576.jpg
گروه حوادث: روز گذشته دادگاهي اسلامي در شمال نيجريه حكم سنگسار دختر ۱۸ ساله اي را كه متهم به زنا شده بود لغو كرد.
قاضي محمد مصطفي عمر كه رياست دادگاه عالي اسلامي را بر عهده داشت حكم دادگاه بدوي مبني بر سنگسار هاجر ابراهيم را لغو كرد. وي اعلام كرد كه حكم سنگسار براي زن شوهرداري كه مرتكب زنا شده جاري است و هاجر ازدواج نكرده بنابراين اين حكم در مورد وي مصداق ندارد. دادگاه بدوي هاجر ۱۸ ساله را كه هفت ماهه باردار است به اتهام زنا به صد ضربه شلاق و سنگسار محكوم كرده بود. دادگاه مردي را كه هاجر ادعا مي كرد پدر فرزند اوست به دليل عدم وجود مدارك مستدل آزاد كرد.
هاجر ابراهيم دومين زني است كه در طول چند ماه گذشته به اتهام زنا به سنگسار محكوم شده است. متهم اول زن ۲۵ ساله اي است كه ادعا مي كند همسر سابقش پدر نوزاد وي است اما دادگاه با رد اين ادعا وي را به زنا متهم كرده است.از سال ۱۹۹۹ تاكنون، اين دادگاه ها در بيش از دوازده ايالت نيجريه تشكيل شده اند.
قتل با روش زنانه
نيوزكام - يك مرد ۶۶ ساله استراليايي كه با ضربات لنگه كفش، همسرش را به قتل رسانده بود به ۱۶ سال حبس محكوم شد.
يك مرد ۶۶ ساله استراليايي كه همسر روسي ۲۲ ساله اش را در ۲۹ دسامبر ۲۰۰۲ به قتل رسانده بود به ۱۶ سال زندان محكوم شد.
بنابراين گزارش، اين زوج در ۲۳ دسامبر همان سال به پيشنهاد زن با هم ازدواج كرده بودند. علت پيشنهاد ازدواج از سوي زن اين بود كه اعتبار گذرنامه اش رو به پايان بود و او بايد از استراليا خارج مي شد، اما با اين ازدواج مي توانست مجوز اقامت دائم را دريافت كند. اما از آن جا كه زن روسي قصد داشت با اين ازدواج خواسته شخصي خود را تامين كند، آنها نتوانستند روابط خوبي با هم برقرار كنند.
مرد استراليايي كه از اين وضعيت ناراحت بود يك شب به منزل مراجعه كرد، اما ۴۰ دقيقه طول كشيد تا همسر جوانش در را به روي او باز كند. در اين وضعيت ، مرد از فرط عصبانيت لنگه كفشش را درآورد و با پاشنه آن چند بار به سر او كوبيد تا اينكه به مرگ وي منجر شد.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |