دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۵ - Nov 15, 2004
آمريكا اعلام كرد
عمليات فلوجه با هزار كشته و
تخريب ۶ هزار خانه پايان يافت
در حملات هشت روزه ارتش آمريكا، دهها مسجد، مدرسه و بيمارستان هم ويران شد
006636.jpg
گروه سياسي خارجي: يك هفته پس از آغاز نبرد سنگين نيروهاي آمريكايي و گارد ملي عراق با شورشيان در فلوجه، ارتش آمريكا اعلام كرد كه اين نبرد به پايان رسيده و ديگر هيچ مركز تجمعي از شورشيان مسلح باقي نمانده است. اما به گزارش آسوشيتدپرس يك افسر آمريكايي كه نخواست نامش فاش شود  گفت اگر چه فلوجه اشغال شده ولي هنوز آرام نشده است.
اين عمليات در حالي به پايان رسيد كه به گزارش قدس پرس بيش از ۳۳ مسجد، ۶ هزار واحد مسكوني، ۴ بيمارستان و يك پل به طور كامل در فلوجه منهدم شد.
يك خبرنگار آمريكايي كه در عمليات فلوجه شركت داشت گفت: شورشيان تقريباً در تمامي منازل خالي از سكنه تله هاي انفجاري كار گذاشته بودند در اين عمليات هشت روزه به گفته مشاور امنيت ملي عراق بيش از هزار نفر از شورشيان كشته و حدود ۲۰۰ نفر اسير شدند. واحد مركزي خبر نيز به نقل از روزنامه نيوزدي چاپ آمريكا نوشت: يكي از فرماندهان نظامي آمريكا گفت: به اعتقاد من شورشيان فلوجه فقط براي كشته شدن مي جنگند. آنها در گروه هاي دو يا سه نفره به اين سوي و آن سوي مي روند و سلاحشان كلاشينكف يا آرپي جي است. در اين عمليات دست كم ۲۴ سرباز آمريكايي نيز به قتل رسيدند.
واحد مركزي خبر همچنين به نقل از الشرق الاوسط نوشت: مايكل راموس يكي از فرماندهان ارشد نظامي آمريكا در فلوجه گفت: جسد شيخ عبدالله جنابي روحاني تندروسني رهبر عمليات مسلحانه در فلوجه در يكي از مساجد اين شهر پيدا شد.
آمريكايي ها هم اكنون دنبال ابومصعب الزرقاوي هستند كه گمان مي رود از فلوجه گريخته است. اين احتمال را مشاور امنيت ملي عراق در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت.
در حالي كه ارتش آمريكا و نظاميان عراق مشغول پاكسازي شهر فلوجه هستند ۱۳ گروه شبه نظامي از جمله گروه تحت فرماندهي ابومصعب الزرقاوي در قالب بيانيه اي اعلام داشتند كه گستره عمليات را به تمام نقاط عراق خواهند كشيد.
در حال حاضر، وضعيت شهر فلوجه وخيم گزارش مي شود. شبكه خبري سي. ان. ان. با اعلام اين كه مشخص نيست چه تعداد غيرنظامي در فلوجه باقي مانده اند، اعلام كرد كه طي چند روز گذشته به علت شدت درگيري ها امكان انتقال مجروحان به بيمارستان هاي اين شهر نبوده است و هلال احمر عراق نيز اوضاع فلوجه را بسيار بد توصيف كرد.
اعتراض عراقي ها به جنگ فلوجه
شبكه خبري العربيه نيز از كشته و زخمي شدن بيش از ۴۰ تن در منطقه الحويجه در ۴۰كيلومتري غرب بغداد طي درگيري هاي نظامي نيروهاي آمريكايي و عراقي با مردم اين منطقه خبر داد.
خبرنگار العربيه افزود: تظاهرات اعتراض آميز نسبت به عمليات نظامي آمريكا در شهر فلوجه نه تنها در اين منطقه بلكه به صورت همزمان در بسياري ديگر از مناطق عراق برگزار شده يا در حال برگزاري است و در اكثر اين تظاهرات ها، ميان تظاهر كنندگان و نيروهاي آمريكايي و عراقي درگيري و تنش ايجاد شده است.
ترور و ناامني در سراسر عراق
بي . بي. سي اعلام كرد: به گفته منابع نظامي آمريكايي در فلوجه، جسدي را در اين شهر يافته اند كه به نظر مي رسد به يك زن غربي تعلق دارد و حدود پنجاه يا شصت سال سن دارد و ظاهرا هنگام اسارت توسط گروگانگيرها به قتل رسيده است.
بر اساس اين گزارش، قاتلان گلوي اين زن را بريده اند و جسد او را مثله كرده اند.
تاكنون نيروهاي آمريكايي در جريان پاكسازي شهر فلوجه از شبه نظاميان مسلح چند تن از كساني را يافته اند كه در نقاط مختلف عراق ربوده شده و به اين شهر انتقال يافته بودند. دو زن غربي كه در ميان افراد ربوده شده بوده اند هنوز مفقود هستند و اثري از آنان به دست نيامده است.
بي. بي. سي گزارش داد: از عراق خبر مي رسد كه گروه هاي شبه نظامي مسلح عمليات خود را به ساير شهرهاي عراق گسترش داده اند.
در موصل، واقع در شمال عراق، شبه نظاميان مسلح پس از چهار روز نبرد با نيروهاي دولتي و سربازان آمريكايي بخش هايي از شهر را در تصرف خود دارند.
شبه نظاميان بخشهايي از موصل را در اختيار گرفته اند. ساكنان موصل گفته اند كه مردان مسلح به گشت زني در شهر پرداخته اند.
با كاهش مقاومت شبه نظاميان در فلوجه، فرماندهان آمريكايي تعدادي از واحدهاي خود را براي پاكسازي موصل از شبه نظاميان به اين شهر اعزام داشته اند.
منابع نظامي آمريكايي گفته اند كه اوضاع موصل آرامتر شده و از پنج پل ارتباطي شهر بر روي رودخانه دجله، دو پل پاكسازي و براي رفت و آمد بازگشايي شده است. از شهر رمادي، واقع در غرب بغداد، نيز زد و خورد بين سربازان آمريكايي و شبه نظاميان مسلح گزارش شده است. با ادامه درگيري نيروهاي آمريكايي و دولت عراق با شبه نظاميان مسلح، دولت موقت برخي از مقررات وضعيت اضطراري را تمديد كرده است.
در همين حال به گزارش ايسنا غروب روز شنبه يك سري انفجارها مركز بغداد را لرزاند و صداي آژير در منطقه ي الخضرا شنيده شد، اما گزارشي از علت و يا نتايج اين انفجارها در دست نيست.با اين حال، گروه ارتش انصار السنه مسئوليت پرتاب چندين موشك به منطقه الخضرا را برعهده گرفته است. يك خودرو نيز در مسير اصلي فرودگاه بغداد منفجر شد و درگيري هايي در نزديكي وزارت آموزش و پرورش بغداد رخ داد.
در اثر انفجار و درگيري در اطراف منطقه  ابوغريب بغداد نيز ۴ تن كشته و ۲۹ تن زخمي شدند. در درگيري ها در منطقه  تل عفر واقع در شمال بغداد نيز يك عراقي كشته و ۱۰ تن زخمي شدند. همچنين خط لوله  حامل نفت خام عراق از تاجي واقع در ۱۲ مايلي شمال بغداد به پالايشگاه دوره در بغداد توسط مهاجمان منفجر شد. به گفته  شاهدان مهاجمان حداقل براي چند روز است كه كنترل شهر تاجي را در دست دارند و با پخش اطلاعيه هايي به مردم هشدار داده اند كه خانه هايشان را ترك نكنند و به سر كار نيايند.
طرح تركيه براي حمله
به شمال عراق
روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن به نقل از پايگاه اينترنتي ژئو استراتژي گزارش داد، مسئولان ترك اعلام كردند فرماندهي كل تركيه طرح حمله به شمال عراق را با مشاركت ۲۰ هزار سرباز در سال آينده آماده كرده است.
به گفته اين مقامات، فرماندهي كل تركيه از رجب طيب اردوغان نخست وزير اين كشور خواسته است تا با اين طرح كه آنرا با آمريكا نيز مورد بحث و بررسي قرار داده است، موافقت كند.
يك منبع دولتي ترك تصريح كرد، مرحله كنوني با هدف نشان دادن جديت ما به آمريكاست و بعد از انتخابات عراق در ماه ژانويه نيروهاي مسلح تركيه آماده براي اين اقدام خواهند بود.
اين گزارش مي افزايد، موسسه نظامي تركيه خواستار اجراي عمليات فراگير در شمال عراق براي جلوگيري از كنترل و سيطره بقاياي حزب كارگران كردستان در مناطق نزديك مرز عراق با تركيه را خواستار شده است و فرماندهي كل تركيه از تلاش هاي كردها براي بيرون كردن تركمن هاي عراق از كركوك شهر نفت خيز شمال عراق كه تركيه از دير زمان خواستار آن است، احساس نگراني مي كند.

نخست وزير هائيتي خواستار صدور حكم بازداشت بين المللي آريستيد شد
006621.jpg
ايسنا: نخست وزير  هائيتي دستور داد كه يك قرار بازداشت بين المللي عليه رئيس جمهور پيشين اين كشور صادر شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اينترنتي الجزيره، ژرارد لاتورتو، نخست وزير هائيتي كه در پي اعتراض هاي خياباني خونين و بر كناري ژان برتراند آريستيد، رئيس جمهور هائيتي، رياست دولت موقت اين كشور را بر عهده گرفته، اعلام كرد: كميته اي را براي تحقيق درباره اختلاس آريستيد در بودجه عمومي كشور تشكيل داده ايم.
لاتورتو و ديگر مقامات  هائيتي آشكارا آريستيد را به فساد متهم كرده اند؛ اما هنوز هيچ اتهامي عليه وي تنظيم نشده و هيچ مدركي هم عليه وي افشا نشده است.
براساس قوانين  هائيتي، تنها قضات قدرت صدور قرار بازداشت را دارند.
آريستيد در حال حاضر در آفريقاي جنوبي در تبعيد به سر مي برد.

كوتاه از سياست جهان
006624.jpg
يكي ديگر از مساجد هلند در آتش سوخت
بي. بي. سي: در ادامه حملات به مراكز مسلمانان در هلند يك مسجد ديگر در اين كشور روز شنبه دستخوش آتش سوزي شد. به گفته پليس هلند، اين مسجد در روستاي هلدن، واقع در جنوب شرق هلند و نزديك مرز اين كشور و آلمان، واقع بود و بامداد روز شنبه وقوع آتش  سوزي در آن گزارش شد. هنوز علت آتش سوزي رسماً اعلام نشده است اما به نظر مي رسد كه مخالفان حضور مسلمانان در هلند مسئول آتش زدن مسجد بوده اند. از زمان قتل تئو وان گوگ، فيلمساز هلندي در آمستردام كه اوايل ماه جاري روي داد، تاكنون در بيش از بيست مركز متعلق به مسلمانان اين كشور خرابكاري شده و تعدادي از آنها به آتش كشيده شده است. يك مسلمان مراكشي تبار تبعه هلند، كه گفته مي شود به گروه هاي تندرو اسلامگرا تمايل داشته، به اتهام قتل وان گوگ در بازداشت به سر مي برد. تئو وان گوگ، كه يك فيلم، ساخته وي شامل انتقاد از فرهنگ مسلمانان و برخورد خشونت آميز با زنان با واكنش شديد مسلمانان مواجه بود، ۴۸ سال داشت و گروه هاي تندرو و اسلامگرا وي را به قتل تهديد كرده بودند.
خاوير سولانا: اتحاديه اروپا از تشكيل كشور فلسطين حمايت مي كند
خاوير سولانا نماينده  عالي  سياست  خارجي  و امنيتي  اتحاديه  اروپا گفت  كه اين  اتحاديه  از تشكيل  كشور مستقل  فلسطين  حمايت  كرده  و بر تحقق  آن پافشاري  دارد. به  گزارش  منابع  خبري  فلسطين ، سولانا كه  در شهر رام  الله  در كرانه  باختري  رود اردن  به سر مي برد ديروز   در جمع  خبرنگاران  افزود: در ديدار با احمد قريع  نخست  وزير فلسطين  موضوع  مهم  برگزاري  انتخابات  رياست  حكومت  خودگردان  در زمان  تعيين  شده  مورد بحث  و تبادل  نظر قرار گرفت . وي  اضافه  كرد: آنچه  كه  در شرايط كنوني  اهميت  دارد، كوشش  براي  آرام  كردن  اوضاع  و ايجاد بستر مناسب  براي  برگزاري  انتخابات  رياست  حكومت  خودگردان است .
تفليس به مسكو درباره هر گونه مداخله در امور آبخازي هشدار داد
واحد مركز خبر: تفليس  درباره  دخالت  هاي  روسيه  در امور جمهوري  جدايي طلب  آبخازي  در خاك  گرجستان، به  مسكو هشدار داد.
به  گزارش  خبرگزاري  شين  هوا از مسكو، وزارت  امور خارجه  گرجستان  ديروز   با انتشار بيانيه اي  از روسيه  خواست  از مداخله  در امور داخلي گرجستان  خودداري  كند. اين  بيانيه  در حالي  منتشر شد كه  الكساندر ياكوونكو سخنگوي  وزارت خارجه  روسيه  روز جمعه  اعلام  كرد، در صورتي  كه  خشونت  هاي  پس  از انتخابات  در اين  جمهوري  ادامه  يابد، مسكو مجاز است  در امور آبخازي  مداخله  كند. ياكاونكو همچنين  گفته  بود در صورت  وخامت  بيشتر اوضاع  در آبخازي،  روسيه  ناگزير خواهد شد از منافع  خود در آنجا محافظت  كند.
شكست سوسيال دموكرات ها در انتخابات سناي جمهوري چك
خبرگزاري فرانسه: به  گزارش  رسانه ها در جمهوري  چك ، سوسيال  دموكراتهاي  حاكم  اين  كشور روز شنبه  در انتخابات  سنا از حزب  دموكراتهاي  مدني  شكست  خوردند. به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از پراگ ، براساس  نتايج  اعلام  شده  پس  از برگزاري  دو روزه  انتخابات  مذكور كه  فقط ۴/ ۱۸ درصد از واجدين  شرايط رأي  دهندگان ، يعني  كمتر از يك  پنجم ، در آن  شركت  كردند، سوسيال  دموكراتها سومين  شكست  را در انتخابات  يك سال  اخير اين  كشور متحمل  شدند.
بنابر اين  گزارش ، دموكراتهاي  مدني با كسب  ۱۸ كرسي  از ۲۷ كرسي  نمايندگي ، يعني  يك سوم  از ۸۱ كرسي  مجلس  عليا پارلمان  كشورشان  را تصاحب  كردند. به  اين  ترتيب ، دموكراتهاي  مدني  با اختيار داشتن  ۳۶ كرسي  در سنا بيشترين  تعداد نمايندگان  را در سناي  جمهوري  چك  دارد؛ ولي  هنوز هيچيك  از احزاب  اين  كشور كنترل  سنا را در دست  ندارد. حزب  سوسيال دموكرات  استانيسلاو گراس  نخست  وزير جمهوري  چك كه  در اين  دور از رقابت  انتخاباتي  تمامي  سه  كرسي  را كه  در اختيار داشت،  از دست  داد.

انتخابات براي تعيين جانشين عرفات تا پيش از ۲۰ دي برگزار مي شود
احمد قريع قول داد، انتخابات براي تعيين جانشين عرفات، در مدت ۶۰ روزه اي كه قانون تعيين كرده است، برگزار خواهد شد.
به گزارش ايسنا به نقل از آسوشيتدپرس، احمد قريع، نخست وزير تشكيلات خودگردان در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: انتخابات براي تعيين رئيس جديد تشكيلات خودگردان پيش از ۹ ژانويه
(۲۰ دي ماه) برگزار خواهد شد. رهبري تشكيلات در اين زمينه ديدارهايي خواهد داشت تا زمان دقيق انتخابات را مشخص كند.
قريع گفت: انتخابات شهرداري نيز در ماه دسامبر و انتخابات پارلماني در سه ماهه اول سال ۲۰۰۵ برگزار خواهد شد.
از زمان پيروزي قاطع عرفات در سال ،۱۹۹۶ هيچگونه انتخاباتي در فلسطين برگزار نشده است.
اين در حالي است كه ليلا شهيد نماينده كل فلسطين در فرانسه اعلام كرد كه انتخابات براي برگزيدن جانشين ياسر عرفات رئيس فقيد تشكيلات خودگردان فلسطيني را نمي توان تحت اشغال برگزار كرد.به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس نماينده فلسطين در سخناني كه در راديو خصوصي اروپا يك پخش شد اعلام كرد، امروز همه سرزمين هاي فلسطيني تحت اشغال ارتش اسرائيل قرار دارد. پيش از آن براي آنكه انتخابات برگزار شود لازم است كه ارتش اسرائيل از همه سرزمين هاي فلسطيني از جمله بيت المقدس شرقي كه سرزميني متعلق به فلسطينان است خارج شود.

تلاش جديد آمريكا براي گنجاندن نام حزب الله لبنان در فهرست سازمانهاي تروريستي
فارس: روزنامه النهار روز شنبه خود به نقل از مقام هاي لبناني مقيم كشورهاي اروپايي فاش كرد، آمريكا از برخي كشورهاي اروپايي خواسته است تا از موضع اين كشور در قبال حزب الله لبنان حمايت كنند و در يك تصميم گيري واحد اروپايي اين سازمان را يك سازمان تروريستي به حساب آورند و در فهرست سازمانهاي تروريستي قرار دهند.
به نوشته النهار، مقامات مسئول لبنان از اين موضع گيري آمريكا غافلگير نشده اند زيرا اين امر را در چارچوب اعمال فشار آمريكا بر حزب الله براي متوقف كردن عمليات هاي نظامي بر ضد اسرائيل در جنوب لبنان، انحلال شاخه نظامي وابسته به آن و خلع سلاح اين حزب به شمار مي آورند. اين روزنامه نوشت: اين پيشنهاد جديدي از سوي آمريكا به كشورهاي اروپايي نيست و فرانسه همواره با اين مساله مخالف بوده است و چنين پيشنهادي هم جز با موافقت و اجماع تمامي كشورهاي اروپايي امكان پذير نيست؛ اما هنوز اطلاعاتي در دست نيست كه مشخص كند كه فرانسه بعد از قطعنامه ۱۵۵۹ موضع خود را در قبال لبنان تغيير داده است يا خير؟

ستايش پاول از روابط آمريكا و چين
ايسنا: كالين پاول اظهار داشت: آمريكا رابطه  بسيار خوبي با چين ظرف ۳۰ سال گذشته داشته است.
به گزارش خبرگزاري شينهوا، كالين پاول وزير امور خارجه  آمريكا، در گفت وگو با برنامه  هفتگي تلويزيون سي.ان.بي.سي گفت: ما رابطه  خوبي با چين ظرف ۳۰ سال گذشته داشته ايم.پاول به نقش چين در امور منطقه اي به ويژه جنوب آسيا و مساله  هسته اي كره  شمالي اشاره كرد.
وي افزود: همزمان با تلاشهاي ما براي حل مسايل كشورهاي جنوب آسيا از جمله چالشي كه دو سال پيش در خصوص مساله  هند و پاكستان وجود داشت، من نقش رهبري چين طي سه سال يا چهار سال گذشته را بسيار مثمرثمر مي دانم.
پاول در خصوص مساله  هسته اي كره  شمالي گفت: چين نقش بسيار مهمي در حل اين مشكل با كره  شمالي ايفا كرده و اين كشور چين است كه ميزبان مذاكرات شش جانبه بوده و به عنوان ميزبان، نقش بسيار خوبي ايفا كرده است.
وزير امور خارجه  آمريكا ادامه داد: آمريكا از داشتن رابطه  اقتصادي قوي با چين خرسند است و ترجيح مي دهد كه در جهان اقتصاد با چين به رقابت بپردازد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |