شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۷۴ - Dec 4, 2004
كاربران اينترنت اروپا به يك صد ميليون نفر رسيد
دسترسي بيش از نيمي از كاربران اينترنتي اروپا به اينترنت پرسرعت سبب شده كه تعداد كاربران اينترنتي در اروپا به بيش از يكصد ميليون نفر افزايش يابد.طبق نتايج به دست آمده از سوي شركت هاي مطرح اينترنتي در اروپا، در ماه اكتبر سال گذشته تعداد كاربران اينترنتي كه از اينترنت پر سرعت استفاده مي كردند ۵۴ ميليون و ۵ هزار نفر بود كه از يك افزايش ۶۰ درصدي نسبت به رقم ۳۴ ميليوني سابق خود برخوردار بوده است. اما با توجه به روند رو به افزايش تعداد كاربراني كه از اتصالات اينترنتي پر سرعت استفاده مي كنند، اين رقم در سال جاري به يك صد ميليون نفر رسيده است.

مايكروسافت هم وارد عرصه و بلاگ شد
008148.jpg
گروه انفورماتيك -ساراناز عبدا... زاده: شركت نرم افزاري مايكروسافت پنج شنبه گذشته خدمات وبلاگ خود را راه اندازي كرد.
كارشناسان دليل اصلي اين اقدام مايكروسافت را رقابت شديد با ساير شركتهاي ارائه  دهنده خدمات نرم افزاري و اينترنتي دانسته اند. چندي پيش گوگل با خريد يكي از محبوب ترين سرويس هاي وبلاگي موسوم به «پيرالب» توجه بسياري وبلاگرهاي جهان را به سوي خود جلب كرد كه بدين ترتيب، اين مسئله خود از انگيزه هاي اصلي تمركز مايكروسافت به روي پديده وبلاگي بوده است.
به گزارش خبرگزاري بي بي سي، اين سرويس  جديد كه msnspaces نام دارد قادر است با سيستم همزمان پيام كوتاه ام-اس-ان مسنجر اين قابليت را به كاربران عام بدهد كه بدون نياز به مهارتهاي تكنيكي بالا بتوانند عكس هاي خانوادگي، نوشته هاي متعدد و يا فهرست ترانه هاي محبوب خود را با يكديگر رد و بدل كنند. مايكروسافت استفاده از اين سرويس را براي افراد دارنده اشتراكهاي HTMI و يا ام.اس.ان مسنجر به صورت رايگان امكان پذير كرده است. هدف اصلي مايكروسافت از اين كار در واقع ثابت داشتن عادت مشتريانش به استفاده از محصولات اين شركت عنوان شده است.
ايرونيگ، نائب رئيس شركت مايكروسافت و مسئول طرح msnspaces در گفت وگويي كه با شبكه  خبري نيوز فاكتور انجام داد دليل اصلي تلفيق بين محصولات اين شركت را رفع موانع موجود ميان محصولات عنوان كرد. او همچنين محصول جديد را راهي براي احقاق يكي از هدفهاي اصلي مايكروسافت كه ارتباط سريع تر و راحت تر ميان مردم است عنوان كرد. اما وي هنوز اطلاعاتي مبني بر رايگان بودن اين محصول فاش نكرد.
بنا بر گزارش آسوشيتدپرس، شركت مايكروسافت تصميم دارد براي رقابت هرچه بيشتر و شديدتر با شركتهاي رقيبش چون اپل، AOL و گوگل، نرم افزار جديد خود را به سيستم خريد و فروش موزيكهاي اينترنتي مجهز كند اما اين شركت طي بيانيه اي اعلام كرد كه اصلاً قصد ندارد خدماتي چون سرويس itunes اپل ارائه دهد بلكه مي خواهد با لينك كردن سايت ام.اس.ان موزيك به اين صفحه وبلاگ يك بازار خريد و فروش اينترنتي موزيك راه بيندازد.
«مايكل گاتن برگ» مدير تحقيقاتي موسسه مشهور «ژوپيتر» نيز در گفتگو با سي ان ان در مورد آخرين دستاورد مايكروسافت اظهار داشت كه مايكروسافت با اين محصول خيره كننده اش نشان داد كه در تجربه تلخش در مورد موتورهاي جستجو درس خوبي گرفته است گرچه مايكروسافت كمي ديرتر از گوگل و AOL به فكر خدمات وبلاگ افتاد اما بنا به گفته «گاتن برگ» هنوز هم دير نشده است چرا كه وبلاگ ها هنوز بسيار در ابتداي راه هستند و جاي پيشرفت و نوآوري زيادي دارند.
به گزارش آسوشيتدپرس، مايكروسافت تصميم دارد آخرين ويرايش msnspaces را تا آخر ماه ژوئن ۲۰۰۵ به بازار عرضه كند. اين محصول قرار است در يك نسخه آزمايشي با ۱۴ زبان در ۲۶ كشور دنيا توزيع شود.
بي.بي.سي با استناد به آمار ارائه شده از موسسه «تكنوراتي» گزارش داد كه تعداد وبلاگ  نويسان هر ۵ ماه يك بار دو برابر مي شود كه اين رشد به زودي ما را با تعداد ۴ ميليون و هشتصد هزار وبلاگ سراسر دنيا روبه رو خواهد كرد.
هم اكنون وبلاگ هاي فارسي زبان از نظر فراواني و تعداد رتبه چهارم در ميان وبلاگ هاي سطح دنيا دارند.

مقدمات حركت همه جانبه در فضاي رايانه اي
تا پايان سال شكل مي گيرد
گروه انفورماتيك: دبير شوراي عالي اطلاع رساني از شكل گيري مقدمات حركت همه جانبه در فضاي رايانه اي تا پايان سال جاري خبرداد.
عملكرد شوراي عالي اطلاع رساني در جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به رياست آيت ا... هاشمي شاهرودي نائب رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
به گزارش اداره كل روابط عمومي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، در اين جلسه نصرا... جهانگرد، دبير شوراي عالي اطلاع رساني گزارشي از فعاليت هاي اين شورا را از ابتداي تاسيس تاكنون ارايه داد و يكي از مباني فعاليت هاي اين شورا را سياست هاي كلي شبكه هاي اطلاع رساني رايانه اي كه از طرف رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، ذكر كرد.
وي ماموريت ها و وظايف اين شورا و راهبردهاي كلان اطلاع رساني مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي را از جمله فعاليت هاي شوراي عالي اطلاع رساني برشمرد.
جهانگرد بررسي و اعلام نظر درباره برنامه توسعه زير ساخت شبكه دسترسي ارتباطي و اينترنت كشور، بررسي و تصويب ضوابط ارايه خدمات اطلاع رساني و اينترنتي و بررسي و تصويب چگونگي بكارگيري زبان فارسي در اطلاع رساني در محيط رايانه را از جمله اقدامات مهم شوراي عالي اطلاع رساني عنوان كرد.
وي همچنين بررسي و تصويب خطوط اصلي مورد نظر ايران در مناسبات جهاني عصر اطلاعات، بررسي و تصويب ضوابط و پيش نويس حقوق لايحه جرائم الكترونيك، تاسيس خانه داوري اطلاعات و رايانه در ايران با رويكرد منطقه اي و نيز تهيه و تنظيم چارچوب و ضوابط برنامه هاي توسعه و كاربري فناوري اطلاعات ملي و استاني را از ساير اقدامات مهم اين شورا برشمرد.
دبير شوراي عالي اطلاع رساني با اشاره به اقداماتي كه درباره قانونمند كردن پول الكترونيكي، هويت ديجيتالي و امضاي الكترونيكي و نيز قابليت استناد به اسناد رايانه اي در محاكم قضايي صورت گرفته است، گفت: تمام مقدمات حقوقي براي حركت همه جانبه در فضاي رايانه اي در كل كشور تا پايان سال جاري و آغاز برنامه چهارم توسعه كشور شكل مي گيرد.

سخت افزار
كامپيوتر بچه گانه
گروه انفورماتيك : Digital Lifestyles Hip-eدستگاهي است براي نوجوانان كه اتفاقا توسط خودشان نيز طراحي شده است ولي نمي توان اسم آن را PC گذاشت.
Digital Lifestyles Hip-e دستگاهي جذاب براي كودكان است كه مي توانند از آن براي گوش كردن به موسيقي ، تماشاي فيلم و برقراري ارتباط استفاده كنند .
ولي دستگاه با صفحه نمايش ۱۷ اينچ و نرم افزارهاي DVR و TV Tuner مانند يك كامپيوتر عمل مي كند و بلندگوهاي آن با قابليت جداشدن همراه با MP3Player مي تواند به عنوان يك MP3Player پورتابل عمل كند.

نرم افزار
آلبوم مجازي
گروه انفورماتيك :با توجه به كتابهايي كه در مورد ابزار مختلف فتوشاپ وجود دارد ، استفاده از Adobe photoshop Elements در مقايسه با بقيه نرم افزارها مي تواند مفيد باشد و شما نيز مي توانيد از آن براي شكل دهي آلبوم هاي خود استفاده كنيد.
اين نرم افزار با قدرت ابزارهاي فتوشاپ ولي سادگي نسبت به آن مي تواند براي ويرايش تصاوير ديجيتال به كار رود بدون اينكه به نصب برنامه اي پرحجم مانند فتوشاپ نيازي باشد.اگر با فتوشاپ آشنايي كامل داريد و با آن به راحتي كار مي كنيد مي توانيد روي سادگي و سرعت كار با برنامه حساب كنيد در غير اينصورت تسلط پيدا كردن بر برنامه كمي زمان خواهد برد.
اين برنامه تمام ابزار لازم براي سازماندهي ، ويرايش و اشتراك عكس ها را كه از يك نرم افزار سرگرمي ( نه حرفه اي ) انتظار مي رود در خود دارد و علاوه بر ويژگيهاي معمول يك برنامه گرافيكي از ابزارهايي مانند Smart Fix براي از بين بردن قرمزي چشم ، تغيير رنگ و تنظيم روشنايي استفاده كرده و قابليت اجراي اسلايد ، رايت VCD و آپلود كردن عكس به Adpbe photo service را دارد.

تلفن
شخصيت متفاوت،زنگ متفاوت
گروه انفورماتيك :تون هاي مختلف زنگ سريعترين ، ساده ترين و در عين حال ارزان ترين روش متفاوت كردن گوشي شماست .ولي بايد بدانيد كه تمام تون ها جذابيت يكسان نداشته و در بسياري از موارد فقط بدل خوبي به شمار مي روند .
تون ها از نظر ساختاري به سه نوع مختلف تقسيم مي شوند: مونوفونيك ، پلي فونيك و ديجيتالايز.
زنگ هاي مونوفونيك
سري تون هاي جداگانه كه براي ساختن يك ملودي مانند رود به هم مي پيوندند و چون حجم آنها زياد نيست بنابراين مي توانند از طريق SMS به گوشي شما ارسال شوند و اگر گوشي شما يك نوع SMS را پشتيباني مي كند و حافظه ذخيره دارد ، مي توانيد با دانلود كردن يا ساختن از طريق شماره ها و برنامه گوشي خود تعدادي از آنها را در گوشي خود ذخيره كنيد.
زنگ هاي پلي فونيك
به جاي سري تون هاي جداگانه از تون هاي چندگانه براي ساختن ملودي استفاده مي كند . اين نوع تون ها از نوع فايلهاي MIDI هستند كه در محدوده ۸ تا ۱۵ كيلو هرتز قرار داشته و براي دانلود كردن آنها بايد از طريق سايت WAP يا فرستادن از طريق MMS اقدام كرد .
بعضي از گوشي ها براي اين كارتعدادي جاي خالي در نظر گرفته اند.
زنگ هاي ديجيتالي
نوع سوم تون ها زنگ هاي ديجيتالي هستند كه در آن فناوري استفاده شده در فايلهاي MP3 و WAV را به كار مي برند و كيفيت آنها بالاتر از دو نوع ديگر است . با وجود اين تون ها براي داشتن يك آهنگ خاص لزومي به تقليد از ملودي آن نداريد بلكه مي توانيد بخشي از آن آهنگ را به جاي زنگ موبايل خود قرار دهيد ويا از صداي ضبط شده دوستي به جاي زنگ استفاده كنيد.
اين نوع تون ها حجم بيشتري اشغال مي كنند ( حدود ۵ كيلو براي هر ثانيه و تقريبا ۷۵ كيلو براي هر تون ) ولي شما كنترل بيشتري بر كيفيت و ميزان صدا داريد . اين نوع تون را نيز مي توانيد از طريق WAP و يا MMS دريافت كنيد.

تار نما
ساعت اينترنتي
گروه انفورماتيك :اگر اقوامتان در خارج از كشور زندگي مي كنند و يا به هر دليل ديگري احتياج داريد تفاوت ساعت كشورهاي مختلف دنيا را از يكديگر بدانيد چندان چيز عجيبي نيست كه با مشكلات فراواني رو به رو باشيد.
حال اگر مي خواهيد با دوستان و اقوام خارج از كشور ارتباط برقرار كنيد و از پرسيدن اختلاف ساعت و شنيدن جوابهاي ضد و نقيض خسته شده ايد ، مي توانيد از سايت www.Timeanddate.com/worldclockبراي دسترسي به ساعت كشورهاي مختلف استفاده كنيد.

ژنتيك
كشف تكامل ژنتيكي
گروه دانش: پژوهشگران نقشه ژنتيكي موجودات امروزي را در كنار هم قرار دادند و توانستند بخشي از تحولات ژن هاي مشترك در طول زمان را كشف كنند.
اين تحقيقات به زمينه عملي جديدي به نام ژنوم مقايسه اي تعلق دارد كه مي كوشد با مقايسه ژن هاي انسان و ساير جانوران، چگونگي ساخت و تشكيل سلول هاي بدن انسان را تشخيص دهد.
اخيرا پژوهشگران بخشي از دي ان اي - كد ژنتيكي - موجودي را بازسازي كرده اند كه ميليونها سال پيش حدود ۷۵ ميليون سال قبل و در كنار دايناسورها مي زيسته اما ممكن است بين ساختمان ژنتيكي اجداد تمامي پستانداران امروزي از جمله انسان مشترك باشد.
اين تحقيقات به سرپرستي ديويد هوسلر، پژوهشگر موسسه تحقيقات پزشكي هوارد هيوز وابسته به دانشگاه كاليفرنيا، صورت گرفته است.
پژوهشگران براي بازسازي دي ان اي اين جانور از پردازش كامپيوتري استفاده كرده و با مقايسه آن با پستانداران امروزي كوشيده اند الگويي از رشته دي ان اي مشترك بين آنها را بازسازي كنند.
بي بي سي در اين باره مي نويسد: به گفته دكتر هوسلر، در بررسي ساخت ژنتيكي انسان با ژن هايي مواجه مي شويم كه در ساير جانوران، مثلا موش ها و ميمون ها ديده نمي شود و اين تفاوت ژنتيكي عامل تفاوتي است كه بين انسان و ساير جانوران وجود دارد.
به اين ترتيب، با مقايسه رشته هاي دي ان اي موجودات امروزي و جانوران منقرض شده مي توان دريافت كه آيا در طول زمان ژن هاي خاص انسان نسبت به ساير جانوران تكامل يافته يا برعكس، جانوران ديگر برخي از ژن هاي مشترك با انسان را از دست داده اند.
در پاسخ به اين سئوال كه آيا با كشف دي ان اي موجودات منقرض شده مي توان به بازسازي اين جانوران پرداخت، پژوهشگران گفته اند كه لااقل در حال حاضر چنين امري ممكن نيست.
حتي نقشه برداري از ۹۸ درصد از ژن هاي يك جانور دقت كافي براي بازسازي كامل آن را ندارد.

ايران و چين در فناوري هوا و فضا همكاري مي كنند
گروه دانش: روساي  سازمان هاي  فضايي  ايران  و چين  براي همكاري  در زمينه  تبادل  اطلاعات ، مبادله  كارشناس ، كاربرد علوم  و فناوري  فضايي  براي  مقاصد صلح  جويانه  به ويژه  استفاده  از ماهواره هاي  مخابراتي  و تحقيقاتي  و سنجش  از راه  دور در پكن  يادداشت تفاهم امضا كردند.
سيد حسن  شفتي ، رييس  سازمان  فضايي  و  معاون  وزير ارتباطات  و فناوري  اطلاعات  كه  به  دعوت  سون  لي  يان ، رييس  سازمان  ملي  فضايي  چين  به اين  كشور سفر كرده است ، شامگاه  پنجشنبه  به هنگام  ترك  پكن  در فرودگاه  در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: شالوده  و اساس  تفاهم  نامه  امضا شده  ميان  ايران  و چين  براستفاده  صلح  آميز از فناوري  فضايي  استوار است  و دو كشور درخصوص  بهره گيري  صلح  جويانه  از اين  فناوري  داراي  ديدگاه  مشترك  هستند.
رييس  سازمان  فضايي  ايران  همچنين  تاكيد  كرد كه  ايران  آمادگي  دارد با تمامي  كشورهاي  داراي  فناوري  هوا و فضا با مقاصد صلح جويانه  همكاري  علمي  و تحقيقاتي  داشته  باشد.
او  همچنين  دستاوردهاي  چين  در زمينه  فضايي  را بسيار موفقيت آميز خواند و گفت  كه  توسعه  صنايع  فضايي  چين ، اين  كشور را اكنون  به  يكي  از كشورهاي  ابرقدرت  در امور هوا و فضا تبديل  كرده  كه  تجربيات  غني  اين  كشور مي تواند براي  سازمان  جديدالتاسيس  فضايي  ايران  مفيد باشد.

پژوهشگر گوگل راه اندازي شد
گوگل جزييات بيشتري راجع به ابزار جستجوگر پژوهشي خود منتشر كرد.
گوگل جستجوگر تازه خود را با هدف گسترش دسترسي عمومي به مواد و آثار دانشگاهي و علمي راه اندازي كرده است.
به گزارش بي بي سي، اين جستجوگر موسوم به پژوهشگر گوگل (Google Scholar) امكان جستجوي واژه هاي كليدي در رساله هاي علمي، گزارش هاي فني، وب سايت هاي دانشگاهي و كتاب ها را فراهم مي كند. مواد موجود در رشته هاي مختلف دانشگاهي از پزشكي و فيزيك گرفته تا اقتصاد و علوم كامپيوتر در حوزه جستجوي اين ابزار رايگان قرار مي گيرد.
نتايج جستجو براساس ميزان ارتباط با واژه جستجو شده فهرست مي شود اما نكته تازه در آن فهرست كردن يافته ها بر اساس ميزان ارجاع به آن توسط ديگر مولفان است و نه صرفا دفعات بازديد از آن در اينترنت.
ديدن ناديده ها
درحالي كه اكثريت غالب مقالات و گاهنامه هاي جديد در شبكه جهاني اينترنت فهرست شده است، اما دسترسي به بسياري از آنها به كمك جستجوگرهاي عادي آسان نيست.
ابزار جديد گوگل با همكاري گسترده ناشران آثار دانشگاهي، علمي و فني براي بهبود شيوه فهرست بندي موادي كه دسترسي به آنها در گرو محدوديت هاي خاصي است آماده شده است.
با اين حال لازمه دسترسي كامل به بسياري از اين آثار عضويت در وب سايت ناشر آن است، با اين حال خلاصه اي از مقاله بايد قابل دسترسي باشد.
دني ساليوان، سردبير خبرنامه اينترنتي SearchEngineWatch مي گويد: به طور معمول، چنين موادي توسط جستجوگرهايي مانند گوگل به دام نمي افتد، بنابراين اين مواد براي جستجوگران اينترنتي قابل رويت نيست. امتياز جستجوگر تازه اين است كه ناگهان، جستجوگران از توانايي خيلي بيشتري براي يافتن موادي كه ممكن است برايشان جالب باشد برخوردار مي شوند. پژوهشگر گوگل منعكس كننده جريان رو به رشدي طي يك دهه گذشته توسط دانشجويان و دانشگاهياني است كه تحقيق خود را با موتورهاي جستجوگر در اينترنت آغاز مي كنند.
ساليوان پيش بيني كرد كه ساير موتورهاي جستجوگر مانند ياهو نيز به زودي ابزار تخصصي جستجوي خاص خود را عرضه خواهند كرد.

آن لاين
پورتال علمي كشور طراحي شد
گروه انفورماتيك: مدير فناوري اطلاعات سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران از طراحي پورتال علمي كشور در اين سازمان خبرداد.
انتظاري در اين باره به ايسنا گفت: در اين پورتال تمام منابع كتابخانه اي و اطلاعات مراكز علمي و دانشگاهي براي كاربر در هر مكاني با متصل شدن به اين شبكه قابل دسترسي مي شود كه براي پياده سازي اين طرح با چندين شركت در حال مذاكره هستيم كه اميدواريم خروجي آن به زودي مشخص شود.به گفته وي از مزاياي اين پورتال علمي مي توان به افزايش سرعت دسترسي كاربران به منابع موجود در كشور اعم از فارسي و لاتين، صرفه جويي در پهناي باند ارتباط با خارج از كشور به دليل كاهش مراجعه به موتورهاي جستجوي خارجي، كاهش هزينه  ارتباط و افزايش كيفيت ارتباط به بستر اينترنت، امكان مديريت محتواي اطلاعاتي و تبادل يافته هاي علمي و به اشتراك گذاشتن منابع بين مراكز علمي داخل، امكان ارزيابي هاي مقايسه اي بين مراكز علمي و تحقيقي اشاره كرد.

طرح بانك اطلاعاتي مجرمان عملياتي مي  شود
ايلنا: مديركل امنيتي وزارت كشور يكي از رويكردهاي اين وزارتخانه را ضرورت ايجاد بانك اطلاعاتي مجرمان دانست كه مقدمات تشكيل آن فراهم شده و به زودي اين بانك، اجرايي خواهد شد.
اميرحسين مطهردر حاشيه نمايشگاه دستاوردهاي وزارت كشور، در نشست سياست  ها و رويكردهاي وزارت كشور در تامين امنيت عمومي با بيان اين مطلب افزود: بانك اطلاعاتي مجرمان، نيازمند قانون، ملزومات و امكانات ويژه  اي است و وزارت كشور به دنبال اجرايي كردن اين بانك است. وي افزود: بانك اطلاعاتي مجرمان پايه  ريزي شده و وزارت كشور به دنبال عملياتي كردن است كه با راه  اندازي اين شبكه، امكان سوء استفاده مجرمان كاهش مي  يابد.

آف لاين
برگزاري كنفرانس بين المللي طب از راه دور در هند
ايسنا: آژانس فضايي هند ميزباني يك كنفرانس بين المللي طب از راه دور را در۱۷ تا ۱۹ ماه مارس سال آينده ميلادي برعهده خواهد گرفت. موضوع اصلي كنفرانس، طب از راه دور براي مراقبت هاي بهداشتي جهاني است و طي آن بر ارايه مراقبت هاي بهداشتي از طريق سيستم هاي طب از راه دور يا بهداشت از راه دور براساس فناوري براي بهره مندي تمام جوامع در مناطق روستايي و محروم متمركز خواهد شد. در اين كنفرانس كه با شركت ۸۰۰ هيات نمايندگي شامل ۶۰ هيات خارجي برگزار مي شود، درباره احتياجات مراقبت هاي بهداشتي در انجمن كشورهاي همكاري منطقه اي در آسياي جنوب شرقي و ارايه دورنمايي براي گسترش اين تجهيزات در اين كشورها بحث و تبادل نظر خواهد شد.

امكان تشخيص هويت و رديابي افراد در كشور فراهم شد
گروه دانش: امكان جداسازي DNA و بررسي ژنتيكي بقاياي بيولوژيك برجاي مانده در صحنه هاي جرم با استفاده از تكنيك PCR در كشور فراهم شد.
به گزارش دفترهمكاري هاي فناوري رياست جمهوري، پوست، ناخن، مو، استخوان و بزاق انسان از مواردي است كه در تشخيص هويت افراد با استفاده از اين روش موثر است. اين فناوري كه هم اكنون در اداره كل تشخيص هويت نيروي انتظامي مورد استفاده قرار مي گيرد، در نمايشگاه فناوري، محور توسعه پايدار به نمايش گذاشته شده است.

ماهواره هاي چيني به يكديگر پيوستند
سه ماهواره چيني كه به طور جداگانه در سپتامبر ،۲۰۰۰ اكتبر ۲۰۰۲ و نوامبر سال جاري پرتاب شده بودند، به يكديگر پيوستند.
اين سه ماهواره، ماهواره هاي سنجش از راه دور هستند كه به طور مستقل از سوي چين طراحي و توليد شده اند و ماموريت اصلي آن ها بازرسي و كنترل حالت هاي خاكي و منابع زميني، برنامه هاي كمك رساني شهري، پيش بيني وضعيت توليدات كشاورزي، كنترل بلاياي طبيعي و هدايت آزمايشات فضايي است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |