دوشنبه ۱۴ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۱ - Jan 3, 2005
امام جواد (ع): اطمينان و اعتماد به خداوند متعال، بهاي هر متاع گرانقيمت و نردباني به هر مكان بلند است.
بحار الانوار / ج ۷۸ ص ۳۶۴
امروز با حافظ
مشتاق بندگي و دعاگوي دولتم
باز آي ساقيا كه هوا خواه خدمتم
بيرون شدي نماي ، ز ظلمات حيرتم
زانجا كه فيض جام سعادت فروغ توست
عبدالجبار كاكايي:
سياست هاي فرهنگي مانع جهاني شدن شعر ماست
واحد مركزي خبر _ شعر امروز ايران  حتي  براي  كشورهاي  همجوار مانند پاكستان  و افغانستان  كه  فارسي  زبان  هستند نيز ناشناخته  است .
عبدالجبار كاكايي  در گفتگو با ستاد خبري  همايش  هنر و جهاني  شدن افزود: اين  مسئله  دلايل  متعددي  دارد بخشي  از آن به  تفكر ما در عرصه  هنر و ادبيات  باز مي گردد چرا كه  بايد حرفي  براي  شنيدن  داشته  باشيم اما فقر انديشه  و تفكر، مانعي  بزرگ  بر سر راه  ماست.  وي  تصريح  كرد بايد به  سمت  تفكري  رفت  كه  خلاقيت  زباني  حافظ و خيام  در آن  متجلي  مي شود و در واقع  حرفي  در شأن  انسان  امروز داشته  باشيم  كه هم  با تفكر سنتي  ما همخوان  باشد و هم  رونويسي  از غرب  نباشد كه تاكنون  به  اين  جمع بندي  نرسيده ايم.  كاكايي  گفت : متاسفانه  مراوده  و ارتباط شاعران  ما با شاعران  كشوهاي  ديگر بسيار كم  است  از اين  رو بايد تجربيات  جهاني  را فرا بگيريم  و ارتباط فرهنگي  مستمري  با دنيا داشته  باشيم ، اين  در حالي  است  كه  بيشتر اعزام  ها و دعوت  هاي  فرهنگي  با مقاصد ديگري  صورت  مي گيرد.
وي  درباره  قانون  كپي  رايت گفت:  اگر پيوستن  به  قانون  كپي  رايت ، زيان  اقتصادي  هم  داشته  باشد، شان  فرهنگي  ما ايجاب  مي كند كه  اين  قانون  را بپذيريم.  كاكايي  درباره  همايش  هنر و جهاني  شدن  گفت : اگر اين  همايش ، كليشه اي، تقليدي  و تشريفاتي  نباشد و پشتوانه  تحقيقاتي  هم  داشته  باشد، موفق خواهد بود.  همايش  بين المللي  هنر و جهاني  شدن  به  همت  مركز مطالعات  و تحقيقات  هنري  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  و با حضور انديشمندان  سراسر جهان  ۲۷ و ۲۸ دي  در موزه  هنرهاي  معاصر تهران  برگزار مي شود.

اخباري از مؤسسه حكمت و فلسفه
مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران با همكاري فرهنگستان هنر نشست بررسي آثار و انديشه هاي ژاك دريدا را برگزار مي كند.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، صاحبنظران در اين همايش يك روزه كه با عنوان «ژاك دريدا؛ از فلسفه تا هنر» برگزار مي شود، به نقد و بررسي انديشه ها و آثار اين فيلسوف فرانسوي مي پردازند.
اين برنامه از ساعت ۱۰ تا ۱۶ امروز در محل مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران برگزار مي شود.
از سوي ديگر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران از ثبت بناي اين مؤسسه پژوهشي در فهرست آثار ملي ايران خبر داده است.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، مؤسسه حكمت و فلسفه داراي دو ساختمان است. ساختمان شماره يك كه ساختمان مركزي است در سال ۱۳۱۴ توسط مرحوم استاد علي معمار ساخته شده و به دكتر سعيد مالك (لقمان الملك) تعلق داشته است. اين بنا در سال ۱۳۵۳ توسط دفتر مخصوص فرح از وراث مرحوم لقمان الملك خريداري شد و به انجمن شاهنشاهي فلسفه ايران به مديريت دكتر سيدحسين نصر واگذار گرديد.ساختمان شماره دو در سال ۱۳۱۵ توسط مالك اوليه آن آقاي علي اتحاديه احداث شد و در سال ۱۳۲۴ به آقاي داوود القانيان واگذار گرديد.
اين بنا نيز در سال ۱۳۵۲ توسط دكتر سيدحسين نصر - نماينده و مديرعامل انجمن فلسفه ايران - خريداري شد و مورد بهره برداري قرار گرفت.اين بنا در حال حاضر به مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران تعلق دارد و در حال حاضر ساختمان شماره يك براي برگزاري كلاس هاي مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران و ساختمان شماره دو براي امور اداري و اتاق اساتيد مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران در خيابان حافظ، خيابان نوفل لوشاتو، خيابان وارطان آراكليان واقع است.

بهزاد فراهاني دبير مسابقه ادبيات نمايشي ايران شد
ايسنا: بهزاد فراهاني، به عنوان دبير نخستين دوره مسابقه ادبيات نمايشي ايران انتخاب شد. دبيرخانه اين مسابقه توسط شوراي سياستگذاري آن انتخاب شد و طي انتخاباتي كه صورت گرفت، بهزاد فراهاني به عنوان دبير اين مسابقه برگزيده شد. فراهاني به ايسنا، گفت: قرار است دو عضو ديگر هم در دبيرخانه حضور داشته باشند كه هنوز در مورد انتخاب آنها تصميمي نگرفته ايم اما بي شك كساني انتخاب خواهند شد كه در اين زمينه تجربه كافي داشته باشند.
نخستين مسابقه ادبيات نمايشي ايران توسط انجمن نمايشنامه نويسان خانه تئاتر با حمايت مركز هنرهاي نمايشي، بهار سال ۸۴ برگزاري مي شود.

فروش فيلم ها در سينماهاي تهران
ايسنا: در آستانه  برگزاري جشنواره  فيلم فجر كه فيلمسازان مشغول آماده سازي فيلمهايشان براي رساندن به هيات انتخاب هستند، فيلمهايي به نمايش درآمده در اكران عمومي نيز به فروش خود ادامه مي دهند و البته نه فروشي مطلوب و مناسب.
«دوئل» كه همچنان عنوان پرفروشترين فيلم را دارد و بعد از ۵۲ روز نمايش در ۱۴ سينما ۴۵۰ ميليون تومان فروخته است و «خوابگاه دختران» نيز بعد از۴۷ روز نمايش در ۲۲ سينما با فروش ۳۱۱ ميليون توماني عنوان فيلم پرفروش بعدي را دارد.
«بله برون» در ۵۱ روز نمايشش در ۱۴ سينما، ۲۶۵ ميليون تومان فروخت.
براساس همين گزارش «رسم عاشق كشي» كه از هفته گذشته به كارگرداني خسرو معصومي در ۶ سينما به نمايش درآمده، بعد از ۳ روز نمايش تا جمعه ۱۱ دي ماه ، ۴ ميليون تومان فروش كرده است. «روزكارنامه» نيز كه در ژانر كودك در ۸ سينما به نمايش درآمده طي ۱۷ روز نمايش ۳ ميليون تومان فروخته است ،كه اين فروش براي يك فيلم در ژانر كودك چندان مناسب نيست.به گزارش ايسنا، «تارا و تب توت فرنگي» در ۱۷ روز نمايشش در ۱۱ سينما فروشي معادل ۲۵ ميليون تومان داشت.
همچنين «قدمگاه» كه در گروه آسمان باز و سه سينما خارج از اين گروه به نمايش خود ادامه مي دهد، بعد از ۹ روز نمايش در ۶ سينما فروشي معادل ۱۲ ميليون تومان داشت و «لاك پشتها هم پرواز مي كنند» در ۸۰ روز نمايش در ۲ سينما ۴۰ ميليون تومان فروش كرد. «نصف جهان» نيز كه تنها در يك سينما به نمايش خود ادامه مي دهد، در ۲۳ روز نمايشش در يك سينما ۳ ميليون تومان فروخت.

برگي از تاريخ
آغاز استعمار انگلستان در آسيا
سوم ژانويه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۳۰۳ ميلادي حكمران رومي انگلستان به مردم شهري در اين سرزمين كه اينك ليچفيلد خوانده مي شود اخطار كرد كه انجيل ها را تحويل دهند و يا تخريب كنند و چون به اين اخطار توجه نشد همه ساكنان شهر از كوچك وبزرگ را سر بريد. در سال۱۴۳۱ ژاندارك كه فرانسويان مأيوس و افسرده را در جنگ با انگليسي ها به پيروزي رسانده بود براي مجازات شدن به يك اسقف فرانسوي سپرده شد كه به دستور اين كشيش به جرم جادوگري محكوم به اعدام شد و در برابر چشم مردم آتش زده شد. در سال ۱۶۴۹ ارتش ايران هنديان را از شهر قندهار بيرون راند. در سال ۱۸۳۳ انگلستان جزاير فالكلند واقع در اقيانوس اطلس جنوبي را كه آرژانتين از آن خود مي داند تصرف كرد. در سال ۱۹۳۴ (۷۰ سال پيش) دولت عراق براي حل اختلافات مرزي خود با ايران به جامعه ملل شكايت برد. در سال ۱۹۶۱ دولت آمريكا مناسبات خود را با دولت كوبا كه در اين كشور نظام سوسياليستي اعلام كرده بود قطع كرد و اين وضعيت ۴۳ سال است كه ادامه دارد و تغييري در آن حاصل نشده است.
اينك برگ امروز: ۳۱ دسامبر سال ۱۶۰۰ ميلادي دولت انگلستان در راستاي سياست استعماري اش در آسيا، فرمان ايجاد كمپاني هند شرقي را صادر كرد و همه بازرگانان، مأموران و دريانوردان انگليسي را كه در قاره آسيا و آب هاي آن فعاليت داشتند اجباراً عضو اين كمپاني كرد كه روزي سياه براي اين قاره و مردم آن به شمار مي رود. در آن زمان، دو سال از ورود آنتوني و رابرت شرلي با ۲۶ انگليسي ديگر به ايران مي گذشت كه موفق شده بودند خود را در دل شاه عباس كه هدفش احياي امپراتوري ايران با عقب راندن پرتغالي ها از خليج فارس و تضعيف هرچه بيشتر عثماني بود جاي دهند. شاه عباس براي رسيدن به هدف هايش نياز به دوستي با اروپايي ها داشت. ۲۷۷ سال پس از ايجاد كمپاني هند شرقي، و تصرف تدريجي شبه قاره هند توسط انگليسي ها، ملكه ويكتوريا اول ژانويه سال ۱۸۷۷ ميلادي خود را پادشاه انگلستان و امپراتور هند خواند. بسياري از مسائل جاري مشرق زمين ناشي از استعمار انگلستان بر هند است كه به خاطر حفظ هند از تعرض ساير قدرت هاي اروپايي به ويژه روسيه از انجام هر توطئه اي در ايران، افغانستان، خاورميانه، آسياي ميانه و آسياي جنوبي خودداري نورزيد. كنترل مصر، آبراه سوئز و تنگه عدن (باب المندب) و شاخ آفريقا هم عمدتاً با هدف جلوگيري از دست اندازي قدرت هاي ديگر به هند بود. ناپلئون مصر را تصرف كرده بود تا بعداً دست انگلستان را از هند كوتاه كند و دوستي او با فتحعلي شاه قاجار هم به منظور دسترسي به هند از طريق ايران بود. هيتلر نيز همين نظر را با جزئي تفاوت داشت. رسانه هاي انگلستان ورود نيروهاي شوروي به افغانستان در سال ۱۹۷۹ را با هدف تصرف بلوچستان پاكستان و رسيدن به اقيانوس هند و سپس همسايه شدن با متحد قديمي شان، هند، وانمود كرده بودند. استقرار فعلي نيروهاي ناتو در افغانستان كه عملاً جانشين نيروهاي شوروي شده اند حكايت از ادامه آن سياست دارد و با بپاخيزي دوباره روسيه آينده آسياي جنوبي روشن نيست.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه هاي دنياي رسانه ها
تفسير پيام مهم رهبر چين در رسانه ها
بررسي و اظهارنظر پيرامون پيام مهم «هو جيانتائو» رهبر چين كه سه روز پيش به مناسبت آغاز سال ۲۰۰۵ ميلادي انتشار يافت سوژه بسياري از تفسيرهاي دو روز اخير بوده است زيرا كه او رئيس كشور يك ميليارد و سيصد ميليون نفري چين، دبير اول حزب كمونيست اين كشور و فرمانده ارتش آزاديبخش خلق بزرگترين نيروي مسلح جهان است. بيشتر مفسران اين نكته از پيام را زير ذره بين قرار داده بودند كه «هو» ضمن اشاره به پيشرفت هاي بزرگ اقتصادي چين گفته بود كه چين در سال ۲۰۰۵ براي خود نقش بزرگتري را در امور جهان مطالبه خواهد كرد و براي دادن اطمينان خاطر به دولت هاي ديگر گفته است كه از خصوصيات ويژه سياست چين، صلح خواه بودن اين كشور است كه آرزوي پايان هرگونه جنگ و فقر را در جهان دارد و به سهم خود هرگونه سعي و تلاش را براي تحقق اين دو امر حياتي به عمل خواهد آورد و در اين زمينه ها به ملل ديگر كمك خواهد كرد. وي گفته است كه شعار چين همچنان «صلح، توسعه و همبستگي و همكاري جهاني» خواهد بود. چين به حاكميت ملي و استقلال كشورها احترام مي گذارد و به تحقق آن كمك خواهد كرد. ملل ديگر به خوبي متوجه شده اند كه سياست خارجي چين صلح جويانه و صادقانه است. «هو» همچنين گفته است كه دولت چين(به عنوان نماينده ربع نفوس جهان) نقش سازنده خود در زمينه حفظ امنيت عمومي جهان را افزايش خواهد داد. بعضي مفسران به ويژه مطبوعات آمريكا اين قسمت از پيام «هو» را تيتر كرده اند كه گفته است: ما هرگز و به هيچ وجه اجازه و امكان نخواهيم داد كه تايوان از پيكر چين جدا شود و راه استقلال در پيش گيرد. اين مفسران اين بيان تأكيدي «هو» را گوشزدي به آمريكا و ساير دولت ها تلقي كرده اند كه در قبال تايوان نظري ديگر دارند. رسانه هاي آسياي شرقي كه در تمامي كشورهايش جوامع چيني وجود دارد به اين مطلب پيام «هو» توجه بيشتري كرده اند كه به رونق اقتصاد و پيشرفت هاي تكنولوژي و بهبود رفاه و معيشت مردم چين اشاره كرده و وعده باز كردن هرچه بيشتر فضاي سياسي چين را داده است.
جهان امروز و تصميم ۳۰ سال پيش نيكسون
بررسي در باره سند محرمانه اي كه دولت انگلستان بر پايه قاعده «علني شدن پس از ۳۰ سال» در۳۱ دسامبر۲۰۰۳ از طبقه بندي خارج ساخت و پس از تعطيلات ژانويه سال ۲۰۰۴ ميلادي در دسترس مورخان و روزنامه نگاران قرار گرفت همچنان ادامه دارد. اين سند چيزي جز يادداشت محرمانه دسامبر سال ۱۹۷۳ وزير دفاع آمريكا به سفير انگلستان در واشنگتن نيست ولي مفهومي حساس دارد و نگراني از آن است كه دوباره به صورت سياست روز برخي قدرت ها درآيد و «روال عادي» شود و بر سر آن ميان اين قدرت ها مرافعه و يا سازش صورت گيرد به ويژه كه نياز قدرت هاي در حال ظهور به نفت كشورهاي كم جمعيت روز افزون است. تنها روسيه، نيجريه، اندونزي و ايران كشورهاي پرجمعيت نفت خيز جهان هستند. ريچارد نيكسون رئيس جمهور وقت ايالات متحده كه مسئله تحريم نفت اعراب (در پي جنگ رمضان) را پشت سر گذارده بود، با نگراني از تجديد چنين جنگي كه خطر قطع دوباره نفت را در پي داشت، در دسامبر سال۱۹۷۳ تصميم گرفت كه اگر وضعيت مشابهي روي دهد ميدان هاي نفتي كشور سعودي، كويت و ابوظبي را تصرف و مانع قطع جريان نفت به غرب و كشورهاي صنعتي گروه غرب از جمله ژاپن شود تا صنايع و پيشرفت اقتصاد آنها آسيب نبيند. وي در اين زمينه دستور لازم جهت آماده شدن نيروهاي مسلح آمريكا براي رو به رو شدن با چنين وضعيتي را داده بود كه بيم مداخله شوروي را هم داشت. ۱۳ دسامبر ۱۹۷۳ جيمز شلزينگر وزير دفاع وقت حكومت نيكسون دولت انگلستان را در جريان تصميم تازه رئيس جمهوري آمريكا (از حزب جمهوريخواه) قرار داد و در يادداشت فوق محرمانه خود به سفير انگلستان در واشنگتن نوشت كه دولت آمريكا اقدام هايي نظير تحريم نفت را از سوي دولت هاي عقب مانده و كم جمعيت تحمل نخواهد كرد و نفت را مقوله اي ديگر و وراي يك عمل ساده تجاري مي داند كه نبايد تعيين سياست آن در دست كشورهاي چند صد هزار نفري باشد.
اعتراض سازمان هاي روزنامه نگاري آمريكا به دولت
سازمان هاي روزنامه نگاري آمريكا از انجمن سردبيران تا گروه هاي آموزش روزنامه نگاري دانشگاه ها و اتحاديه هاي صنفي ژورناليست ها تصميم گرفته اند كه اگر مقامات دولتي به محدود كردن اجراي قانون دسترسي به اطلاعات (اف.او.آي.ا) ادامه دهند از ۱۳ مارس (۲۳ اسفند) به مدت يك هفته با انتشار خبر، مقاله و كاريكاتور دست به اعتراض بزنند. روزنامه نگاران آمريكايي مي گويند كه رويداد ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ بهانه اين محدوديت قرار گرفته است كه خلاف قانون موضوعه است. اين قانون دسترسي به هرگونه اطلاعات و نيز كاويدن فعاليت سازمان هاي دولتي را كه نمايندگان مردم هستند آزاد كرده است مگر اين كه اين اطلاعات به دلايلي كه قانون به وضوح به آنها اشاره كرده است مستثني شده باشند(مانند اطلاعات دفاعي). اراده مقامات دولت و خواست دادستان كل نمي تواند مانع از اجراي قانون شود. به علاوه تا سه سال پيش، بي اعتمادي نسبت به روزنامه نگار كه پياده نظام وطن است در آمريكا ديده نشده بود. برخي از سران انجمن هاي روزنامه نگاري آمريكا گفته اند كه دولت مانع دسترسي روزنامه نگار به اطلاعات است .اين عملي مغاير دمكراسي آمريكا است و به اعتماد ملت كه مي خواهد بداند دولتش چه مي كند آسيب مي رساند.

بر صحنه هاي تئاتر شهر
* هي مرد گنده گريه نكن: (جلال تهراني). تالار اصلي تئاتر شهر. ساعت ۱۸.
* گل هاي شمعداني: (محمد يعقوبي). سالن چهارسو. ساعت ۳۰/۱۹.
* آواز قو (محمد رحمانيان). تالار سايه. ساعت ۱۸.
* باغ وحش شيشه اي: (منوچهر هرسيني). تالار سايه. ساعت ۲۰.
* تئاتر اجباري: (حسين كياني). سالن قشقايي. ساعت ۳۰/۱۷.
* حرفه اي ها (بابك محمدي). سالن قشقايي. ساعت ۲۰.
* غول زنگي و قلعه سنگباران (شكرخدا گودرزي). تالار نو. ساعت ۳۰/۱۸.
* من ديگه آدم بشو نيستم (مهدي محمدي). تالار خانه خورشيد. ساعت ۳۰/۱۸.
* خانه من اينجاست (مينا حبيبي). تالار كوچك. ساعت ۱۸.
* دلاك باشي (علي نقيبان). تالار سنگلج. ساعت ۳۰/۱۸.
* طلسم شهر جادو (ناصر آويژه). تالار هنر. ساعت ۴۵/۱۷.
* سوگ مهر: (حجت سيد عليخاني). تالار مولوي. ساعت ۱۸.
* غربت پلاك ۱۳: (محمدرضا عطايي فر). تالار كوچك مولوي. ساعت ۳۰/۱۸.

پاسخ به پرسش پزشكي
درد در ناحيه سينه
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه اگر درد ناحيه سينه هنگام استراحت دست دهد از چيست زيرا كه شنيده ايم، درد و ناراحتي در اين ناحيه اگر در رابطه با قلب باشد پس از حركت شديد و فعاليت دست مي دهد. وي پاسخ داده است كه اگر مسئله قلب ناشي از اسپاسم سرخرگ باشد (نه گرفتگي آن) ممكن است در زمان استراحت و حتي خواب هم احساس شود. بايد نزد دكتر معاينه شويد و يكي از اين معاينات بستن دستگاه مانيتور قلب به بدن شما به مدت يك شبانه روز است.

بهارستان
ماهي اي را مانستيم از آب بيفتاده و در خشكي مانده و غارت شده و بينوا گشته.
تاريخ بيهقي

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
طعم احساس
بهم گفت: اشك عصاره احساسات تلخ و شيرين در قلب آدمه اما بعضي احساسات درحالي كه قلب را تسخير مي كنند نمي شه مزه شون را درك كرد. بعد با لبخند ادامه داد: طعم اين جور احساسا ملسه! مثل قطرات اشك يه نوزاد وقتي وارد يه دنياي تازه مي شه يا درخشش اشك در ديده عاشق.
سالها گذشت، تمام صلابت و طراوتش به پوست و استخواني بر روي تخت مراقبت هاي ويژه تبديل شد. روز پدر همه خانواده به ديدنش رفتيم اما پزشك تنها اجازه حضور يك نفر را در كنارش داد و بقيه از پشت شيشه اتاقش هديه هاشون را با اشتياق بهش نشون دادند پدر با زحمت چشمهايش را باز كرد و به اونها خيره ماند و بعد با بستن چشمهايش عصاره احساسش از ديده به گونه چكيد، گونه اش را بوسيدم، طعم احساسش ملس بود. آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
بازگشت گربه به خانه
سن خوزه: يك گربه ۷ ساله، ۶ ماه پس از دوري از صاحبش مجددا به آ غوش وي بازگشت. ۶ ماه پيش اين گربه از خانه صاحب خود خارج شد و ديگر به اين مكان باز نگشت به همين دليل صاحبخانه گربه ديگري را به خانه آورد و از اين حيوان نگهداري كرد. اما روز گذشته مركز نگهداري حيوانات با اين مرد تماس گرفت و از او خواست براي تحويل گرفتن گربه گمشده خود به اين مركز مراجعه كند. يكسال قبل هنگامي كه اين مرد گربه موردنظر را از مركز نگهداري حيوانات تحويل گرفته بود، يك ريز تراشه در بدن گربه نصب شده بود. به همين دليل هنگامي كه يك شهروند اين گربه گمشده را تحويل مركز داد، بدنش را اسكن كردند كه شماره ۱۰ رقمي ريز تراشه هويت گربه و صاحبش را نشان داد.
حضور به موقع رئيس
نيويورك: ديروز رييس آتشنشاني يكي از شهرهاي آمريكا به بازديد از امكانات امنيتي مدارس اين شهر مي پرداخت. وي درحين بازديد از يك دبستان متوجه شد كه موتورخانه آن طعمه حريق شده است به همين دليل به اتفاق ديگر همكارانش به سرعت وارد عمل شد و از تخريب ساختمان جلوگيري كرد. خوشبختانه دبستان در زمان وقوع آتش سوزي به دليل تعطيلات سال نو، خالي از دانش آموز بود.
۲۲۷ روز هواي سالم
پكن: شهرداري پكن در ابتداي سال ۲۰۰۴ ميلادي، هدف جالبي براي خود تعيين كرد كه اين هدف حفظ هواي اين شهر در شرايط سالم در ۲۲۷ روز از سال بود. البته در اواخر ماه اكتبر درحالي كه تنها ۶۱ روز به پايان سال باقي مانده بود، اين هدف دست نيافتني به نظر مي رسيد چون براي تحقق آن نياز بود كه هواي پكن در ۴۰ روز از ۶۱ روز باقيمانده تا پايان سال، سالم باشد. به هرحال روز گذشته اعلام شد، شهرداري پكن در پايان سال ۲۰۰۴ به هدف خود دست يافت و در بيش از ۲۲۷ روز از روزهاي سال، هواي اين شهر سالم بود. البته برخي از كارشناسان معتقدند، باتوجه به نصب بسياري از ايستگاه هاي سنجش آلودگي هوا در حاشيه شهر، آمار به دست آمده دقيق نيست و هواي پكن كماكان ناسالم است.
نوزاد تسونامي
دهلي نو: روز يكشنبه هفته گذشته يك مرد ۳۴ ساله در هند مشغول تهيه چاي براي همسر باردار خود بود كه ناگهان امواج تسونامي سر رسيد و آب خانه آنها را گرفت. به همين دليل اين مرد به همراه همسرش به بالاي يك درخت پناه بردند و چندين ساعت را در آنجا ماندند.ازقضا در بالاي درخت، خانم باردار احساس درد كرد اما چون قرار بود سه هفته ديگر زايمان كند تصور نمي كرد كه اين درد، درد زايمان باشد.البته پرستاري كه در نزديكي آنها قرار داشت پس از معاينه خانم باردار متوجه شد كه وي در آستانه زايمان است به همين دليل او را روي برگ درختان خواباند و نوزادش را به دنيا آورد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۲ و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و ۲۴ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۴۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و ۱۵ دقيقه

گل و گياه
علف مبارك
010476.jpg
نام علمي: Geum Lady Stratheden
خانواده: ROSACEAE
گياه دائمي با برگهاي لوب دار و گل هاي فنجاني شكل، پرگلبرگ، زردرنگ با پرچم هاي سبزرنگ كه در فصل تابستان روي ساقه هاي نرم و منشعب ظاهر مي شوند. دوره گلدهي اين گياه طولاني است. حداكثر بلندي ۶۰-۴۵ و گستردگي آن به ۴۵ سانتيمتر مي رسد. گلهاي ديگر واريته هاي اين گياه قرمز و يا نارنجي رنگ هستند.
نيازها: مكان آفتابي، در هر نوع خاك خوب باغچه به شرطي كه داراي زهكش خوب بوده و مرطوب نگه داشته شود رشد مي كند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در فصل پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |