دوشنبه ۱۴ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۱ - Jan 3, 2005
مهندس چمران خبر داد
تثبيت نرخ خدمات و عوارض شهري در سال آينده
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران در صدد تثبيت نرخ عوارض، خدمات و تعرفه  هاي شهرداري براي سال آ ينده است.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران ديروز در پايان يكصد و نوزدهمين جلسه علني (بدون حضور مستمع) شوراي شهر از تهيه و تدوين لايحه اي از سوي شهرداري در زمينه تثبيت نرخ خدمات و تعرفه هاي شهرداري خبر داد و گفت: شهرداري در راستاي همراهي با «نهضت تثبيت قيمت ها» مطالعات خود را در اين زمينه انجام داده است و به زودي آن را طي لايحه اي براي تصويب به شوراي شهر ارايه خواهد داد.
به گفته رئيس شوراي شهر در صورتي كه اين لايحه پس از بررسي در كميسيون برنامه و بودجه به تصويب نهايي شوراي شهر برسد، نرخ خدمات و عوارض شهرداري براي سال ۸۴ برابر نرخ هاي امسال از شهروندان دريافت خواهد شد.
چمران گفت: شهرداري در سال جاري نيز به منظور كمك به شهروندان برخي نرخ ها از جمله نرخ بليت اتوبوس و مترو را افزايش نداد.
وي ابزار اميدواري كرد طي هفته هاي آينده، شوراي شهر خبرهاي خوبي را براي شهروندان در زمينه تثبيت نرخ خدمات و تعرفه هاي شهرداري داشته باشد.
وي همچنين گفت در جلسه روز يكشنبه، درباره ميزان تاثير مصوبه قبلي شوراي شهر مبني بر اعطاي تسهيلات به صاحبان باغات بحث شد.
چمران افزود: ارزيابي ما اين است كه مصوبه مذكور باعث كاهش شكايات و ارجا ع پرونده باغات به ديوان عدالت اداري شده است.
براساس مصوبه اي كه قبلا با حفظ باغات و جلوگيري از تخريب آنها در شوراي شهر به تصويب رسيده است، صاحبان اين گونه املاك مي توانند تا ۳۰ درصد سطح اشغال زمين در حد تراكم مجاز منطقه در ارتفاع ساخت و ساز كنند و علاوه بر آن از ۲۰ درصد اضافه تراكم نيز برخوردار شوند.
چمران گفت: اين مصوبه باعث شده است تا نه تنها املاكي كه باغ است آسيب نبيند بلكه مردم براي استفاده از ۲۰ درصد اضافه تراكم نيز برخوردار شوند.
چمران گفت: اين مصوبه باعث شده است تا نه تنها املاكي كه باغ است آسيب نبيند، بلكه مردم براي استفاده از ۲۰ درصد تراكم مازاد، تشويق به حفظ و نگهداري و تبديل زمين خود به باغ شده اند.
وي همچنين گفت :در جلسه شوراي شهر راجع به فروش برخي املاك شهرداري كه نيازي به نگهداري آ نها نيست صحبت شد. به گفته وي، شهرداري در حال حاضر تعداد ويلا، آپارتمان و ساختمان در اختيار دارد كه نگهداري آنها براي شهرداري ضروري نيست و پس از بررسي هاي كارشناسي از طريق مزايده عمومي به فروش مي رسد و درآمد حاصله صرف عمران شهر خواهد شد.
وي بار ديگر بر لزوم حفظ حريم تهران تاكيد كرد و گفت: زمين هاي كشاورزي دارد تفكيك مي شود و به فروش مي رسد و سودجويان از طريق آگهي در روزنامه ها و فريب مردم با فروش زمين هاي كشاورزي به سودهاي كلان دست مي يابند و كساني كه ضرر مي كنند خود كشاورزان و مردم ساكن در اين مناطق هستند.وي گفت: در حالي كه مردم از آلودگي هوا و تبعات منفي زيست محيطي ناشي از كمبود سرانه فضاي سبز رنج مي برند زمين  هاي كشاورزي و فضاي تنفسي شهر از بين مي رود و خود همين مناطق بعداً با مشكلات از جمله كمبود آب، تراكم جمعيت و كاهش سرانه هاي خدماتي و زيست محيطي رو به رو خواهند شد.

امروز باران به ياري ريه هاي شهروندان مي آيد
هواي تهران؛ رفع وضعيت اضطراري ، تداوم شرايط هشدار
010536.jpg
گروه شهري: كابوس آلودگي هوا بار ديگر بر كلان شهر تهران سايه افكنده است. ديروزمدارس ابتدايي، راهنمايي و كودكستان ها تعطيل شد و به مردم هشدار داده شده است كه تا رفع وضعيت اضطراري، حتي المقدور از خانه خارج نشوند.
بيمارستان ها و مراكز پزشكي تهران از افزايش شمار مرگ و مير ناشي از حملات قلبي و بيماريهاي ريوي در اين فصل خبر مي دهند و افزون بر اين اعلام مي دارند كه تعداد مبتلايان به بيماريهاي قلبي، ريوي، اعصاب و روان كه منشأ آن آلودگي و انباشت گازهاي سمي در هواي تهران است، متاسفانه روبه افزايش است.
بايد توجه داشت كه در سالهاي اخير به دليل افزايش تعداد خودروها در تهران و به تبع آن افزايش آلودگي هوا، تهران توان خودپالايي را از دست داده است؛ به طوري كه حتي در فصول بهار و تابستان هم شاهد آلودگي هواي اين شهر هستيم.
كاهش آلودگي هوا
كارشناس سازمان هواشناسي در خصوص آخرين وضعيت جوي كشور و به خصوص شهر تهران با اعلام اينكه از ديشب با ورود سامانه ناپايدار به كشور شاخص آلودگي هواي شهر تهران در وضعيت عادي قرار گرفت، اظهار داشت : خوشبختانه ديروز به دليل كاهش ترددهاي روزانه، فعال نبودن سرويس هاي مدارس در نتيجه تعطيلي مدارس وكاهش تردد خودروهاي شخصي در خيابان هاي تهران، هواي تهران به تدريج از حالت اضطرار خارج و در آستانه وضعيت عادي قرار گرفت.
به گفته محمد شاملو ورود سامانه ناپايداري از جنوب غربي كشور بخش غربي را تحت تاثير قرار داده و موجب بارش برف و باران در اين مناطق خواهد شد كه به تدريج اين سامانه با حركت به سمت مناطق شرقي و مركزي كشور اين بخش را نيز تحت تاثير قرار داده و تا پايان هفته به دليل استقرار اين شرايط ناپايداري ديگر شاهد وضعيت هشدار يا اضطرار نخواهيم بود.
افزايش بيماريهاي قلبي و عروقي
دبير انجمن آترواسكلروز ايران (تصلب شرايين) با اعلام اين كه آلودگي هوا تا ۱۲ درصد بروز بيماريهاي قلبي - عروقي را افزايش مي دهد، گفت: در آلودگي هوا خطر بروز بيماريهاي عروق كرونر قلب كه مي تواند سبب حمله قلبي  شود تا ۱۸ درصد افزايش مي يابد.
دكتر محمدرضا محمدحسني در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين كه خطر بي نظمي قلبي (آريتمي)، نارسايي و حمله قلبي در آلودگي هوا ۱۳ درصد افزايش مي يابد، تصريح كرد: بر اساس نتايج مطالعات در غرب مرگ ناشي از بيماريهاي قلبي در آلودگي هوا ۸ تا ۱۷ درصد افزايش مي يابد؛ اين در حاليست كه آمار مرگ ناشي از بيماريهاي قلبي نگران كننده و همواره در رأس علل مرگ در دنياست.
010551.jpg
عكس: محمد كربلايي احمد
سالي ۲ ميليون تن آلاينده!
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا خبر داد: سالانه حدود ۲ ميليون و ۲۸۹ هزار و ۷۶۲ تن انواع آلاينده ها تنها از منابع متحرك به هواي تهران وارد مي شود.
دكتر رشيدي افزود: از اين رقم حدود يك ميليون و ۹۷۶ هزار تن آلاينده منوكسيدكربن، حدود ۲۱ هزار تن آلاينده ذرات معلق، بيش از ۱۰۵ هزار تن اكسيدهاي ازت و ۱۸۰ هزار تن هيدروكربن است.
تغيير ساعات كار
رئيس  كميته  حمل  و نقل  و ترافيك  شوراي  تهران  در مورد آلودگي هواي تهران گفت: در اكثر كشورها، براي  كاهش  ترافيك  و حل  بخشي  از معضلات  آن ، ساعت  كاربرخي  از ادارات با هم  متفاوت  است  و اين  سبب  كم  شدن  مشكلات  ترافيكي  آنها شده  است .
زياري  نقش  شوراي  شهر تهران  در اجراي  طرح هاي  موثرترافيكي  را مهم  خواندو تاكيد كرد: شوراي  شهر از اختيارات  قانوني  بسياري  در اين  زمينه  برخورداراست  اما موازي  كاري  دستگاه ها، تاثيرات  اين  اختيارات  را خنثي  كرده  است .
به  گفته  وي ، اگر تمام  كاركنان  ادارات  و دانش  آموزان  براي  انجام  وظايف خود در يك  ساعت  مشخص  وارد سيستم  حمل  ونقل  شوند، طبيعتا اين  حركت  يكجا وبا هم  مشكلات  متعددي  را پديد مي آورد.
زياري  گفت : اين  طرح  مي تواند به صورت  آزمايشي  در شهر تهران  انجام  شود وبا بررسي  نتايج  آن به  طور فراگير به  اجرا درآيد.
با توجه  به  انجام  روزانه  ۱۲ ميليون  سفر درون  شهري  در تهران  و ظرفيت يك  ميليون  و ۴۰۰ هزار خودروي  معابر پايتخت ، ضرورت  توجه  به  طرح  تغييرساعات  كار در پايتخت  بيش  از پيش  احساس  مي شود.
تأثير حمل و نقل عمومي
بر كاهش آلودگي هوا
رويكرد به حمل و نقل عمومي، يكي از راههاي حل معضل ترافيك شهر تهران و كاهش آلودگي هواي اين شهر مي باشد. فعاليت هاي پيك باد پا وابسته به شهرداري تهران با جابه جايي كالا سهم عمده اي در كاهش سفرهاي درون شهري دارد و علاوه بر صرفه جويي در هزينه و وقت شهروندان از طريق كاهش مصرف بنزين، موجب كاهش مقادير مهمي از گازهاي آلاينده در هواي شهر تهران شده است.
در همين راستا، با تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي مي توان به كاهش سفرهاي درون شهري و كاهش آلودگي هوا كمك كرد.

فرماندار تهران:
فرمانداري براي اداره شهر تعامل خوبي
با شوراي اسلامي شهر تهران دارد
010548.jpg
فرماندار تهران  گفت: نبود يك  تعريف درست  از ساختار تهران،  سبب  رعايت  نشدن  نظام  تصميم گيري  در اين  شهر شده است .
آقاتقي  گفت : اگر ساختار تهران  درست  شود بسياري  از مشكلات  شهر تهران حل  خواهد شد.
وي  اظهار داشت : متاسفانه  بعضي  سازمان ها و دستگاه هاي  اجرايي  ساز و كارهايي  را براي  اداره  شهر تهران  به كار مي برند كه  شايسته  شهرستان  كوچكتري  غير از پايتخت  است  و جوابگوي  مشكلات  اساسي  نيست .
آقاتقي  گفت : بايد همه  دستگاه ها هويت  بخشي  به  شهر تهران  را باور كنند و براي  رسيدن  از تهران  امروز به  تهران  مطلوب  و پويا تلاش  كنند.
وي  افزود: فرمانداري  تهران  تعامل  بسيار خوبي  را با شوراي  اسلامي  شهر تهران  براي  اداره  و تصميم گيري  هاي  شهري  برقرار كرده  است .
فرماندار تهران  با اشاره  به  راه  اندازي «كميسيون  انطباق» در اين فرمانداري ، افزود: اين  كميسيون  تركيبي  از ۱۴ عضو از كارشناسان  خبره  و حقوقدان  است .
آقاتقي  گفت : يكي  از وظايف  مهم  اين  كميسيون  بررسي  و تطبيق  مصوبات شوراي  اسلامي شهر تهران  با قوانين  و مقرارات  جاري  است .
وي  اظهار داشت : قطعا اگر تعامل  خوبي  بين  فرمانداري  و شوراي  اسلامي شهر تهران  برقرار باشد، به  نفع  مردم  و جامعه  خواهد بود.فرماندار تهران  مشكلات  اساسي  شهر تهران  را كثرت  جمعيت ، حاشيه  نشيني ، بهداشت  جمعيت  و حمل  و نقل  دانست  و گفت : اگر براي  اين  مشكلات  تصميم  اساسي گرفته  نشود به زودي  وارد مرحله  بحران  خواهيم  شد و اين مشكلات، مشكلات  اساسي  ديگري  را به وجود خواهد آورد.

قدرداني خليفه ارامنه از شهردار
010545.jpg
اسقف اعظم سيسوه سركيسيان خليفه ارامنه تهران در نامه اي از مساعدت شهردار تهران در خصوص رفع مشكلات مربوط به داير كردن درمانگاه خيريه آوديسيان براي هموطنان مسيحي، قدرداني كرد.خليفه ارامنه تهران در اين نامه مراتب سپاسگزاري و قدرداني خود و اعضاي شوراي خليفه گري ارامنه تهران را به مناسبت مساعدتهايي كه به دستور شهردار تهران در رفع مشكلات مربوط به داير كردن درمانگاه خيريه متعلق به اين خليفه گري (درمانگاه خيريه آوديسيان) واقع در محله نارمك انجام شده، اعلام كرده و اظهار داشته است: با داير شدن اين درمانگاه خيريه شمار قابل توجهي از همشهريان كم درآمد مي توانند از امكانات آن استفاده كنند.

افزايش موتورسيكلت هاترافيك تهران را آشفته تر مي كند
010542.jpg
مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: از ۴ ميليون موتورسيكلت موجود در كشور ۱ ميليون و ۴۰۰ هزار دستگاه در تهران تردد مي كنند كه با نگاه خوشبينانه و با فرض ادامه روند شماره گذاري روزانه ۱۶۰۰ دستگاه موتورسيكلت در تهران بدون افزايش اين رقم، در آينده اي نزديك تعداد موتورسيكلت ها در تهران از تعداد خودروها نيز بيشتر خواهد شد.حاج نصراللهي گفت: در حال حاضر،
۲۲ هزار و ۳۳۰ فضاي پارك اتومبيل در تهران داريم كه نياز واقعي كلان شهر تهران در حدود ۶۱۶ هزار فضاي پارك براي خودروهاست .

كارگران ساختماني فاقد تخصص
010539.jpg
گروه شهري: حضور يك ميليون كارگر غيرمتخصص و فاقد پروانه كار، تهديدي جدي براي صنعت ساختمان است. قاسم حيدري نژاد، رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن گفت: به رغم كيفيت نامطلوب برخي مصالح موجود و ضعفهايي كه در شيوه نظارت بر اجرا وجود دارد مهمترين مشكل در فرآيند ساخت و ساز نبود كارگر متخصص و فني است.وي با اشاره به فعاليت يك ميليون كارگر غيرمتخصص در چرخه ساخت و ساز خاطرنشان ساخت: اين افراد نه خود استطاعت آن را دارند كه دوره هاي پرخرج آموزشي را طي كنند و نه وزارت كار و امور اجتماعي كه متولي اين ساماندهي است به دليل تأمين نشدن اعتبارات لازم، تاكنون اقدامي جدي و قابل توجه در اين خصوص صورت داده است.

ديدار شهردار با ساكنان منطقه ۱۴
محمود احمدي نژاد شهردار تهران روز پنجشنبه با حضور در منطقه ۱۴ شهر تهران ضمن ملاقات با شهروندان اين منطقه پاسخگوي مسايل و مشكلات آنها خواهد بود. شهروندان ساكن منطقه ۱۴ به منظور ثبت نام مي توانند روزهاي دوشنبه و سه شنبه به روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۴ واقع در خيابان پيروزي، خيابان شكوفه، خيابان شهيد عمريه مراجعه كنند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |