دوشنبه ۱۴ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۱ - Jan 3, 2005
خاتمي: مناسبات فرهنگي ايران و عربستان
بايد روندي رو به رشد داشته باشد
010554.jpg
فارس: سيدمحمد خاتمي در پيامي به مناسبت افتتاح هفته فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در رياض گفت: فرهنگ يگانه عنصري است كه به انسان يعني تنها عامل سازنده فرهنگ جهت مي دهد و زمينه هاي لازم براي ايجاد دگرگوني در جوامع بشري را پديد مي آورد.
به گزارش روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، رئيس جمهوري كشورمان در پيامي به مناسبت برپايي نخستين هفته فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در «رياض» كه توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي قرائت شد با اشاره به اصل آشنايي براي پايداري پيوند هاي انساني و يكي از اهداف آفرينش آدمي اظهار داشت: آشنايي ميان ملت ها و گروه ها، پويايي و روند تكاملي و تمدني همه جوامع انساني را تضمين مي كند و در اين ميان جوامع اسلامي، براي تحكيم پايه هاي پيوند ميان خويش، پا را فراتر نهاده و مناسبات دو جانبه خود را تا سطح ارتباطات معنوي، فكري و احساسي و در يك كلام پيوندهاي برادرانه و دوستانه بالا برده اند.
در اين پيام خاطر نشان مي شود: اين گونه است كه روابط ميان جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي به عنوان دو كشور بزرگ و اثرگذار اسلامي، ويژگي  برجسته اي دارد كه مانند آن را در هيچ يك از ديگر پيوندهاي دو سويه نمي توان يافت.
سيدمحمد خاتمي در بخش ديگري از پيام  خود آورده است: ژرف انديشي در تاريخ نشان مي دهد كه خداوند متعال اراده فرموده است كه پايه هاي اين آشنايي متقابل از دير باز استوار شود و با پيدايش دين مبين اسلام فرزندان دو منطقه جزيره العرب و ايران بسان امتي واحد، آميزه اي انساني را شكل دهند كه با همزيستي، همكاري و همفكري گردونه تمدن اسلامي را به حركت درآوردند و برآيند پربار آن را در سراسر تاريخ اسلام در اختيار نسل انسان قرار دهند.
خاتمي ادامه مي دهد: بر اين باوريم كه مناسبات فرهنگي ميان دو كشور جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي بايد همواره روند رو به رشدي داشته باشد و در سنجش با ديگر زمينه هاي همكاري دو جانبه از وزن و اعتبار افزون تري بهره ببرد.
در پايان پيام، سيد محمد خاتمي خاطر نشان مي كند: اگر چه از چند سال پيش بدين سو، گام هاي ارزشمندي در راه زدودن موانع همكاري فرهنگي ميان دو كشور برداشته شده و اقدامات بسيار شايسته اي براي گسترش پيوندهاي همكاري از جانب دو كشور صورت پذيرفته اما جاي ترديد نيست كه برگزاري نخستين هفته فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در عربستان سعودي، فرصت مناسبي براي دستيابي به ايده هاي مشترك فرهنگي ميان دو كشور است.

سخنگوي وزارت امور خارجه:
خرازي در اجلاس اردن شركت نمي كند
ايرنا: سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: با وجود دعوت وزير امور خارجه اردن از وزير امور خارجه ايران براي شركت در اجلاس وزيران خارجه كشورهاي همسايه عراق در امان، آقاي خرازي در اين اجلاس شركت
نمي كند.
حميدرضا آصفي روز يكشنبه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي افزود: با وجودي كه براي تحولات عراق اهميت قائليم و به نوعي باني اين نوع جلسات بوده ايم، در سطح پايين تري در اين اجلاس شركت مي كنيم.
آصفي در پاسخ به پرسشي درباره شروع دور جديد مذاكرات ايران با اروپا گفت: بعد از تعطيلات سال نو مسيحي و در روزهاي آينده بعد از۵/۲سال وقفه گفت و گوهاي گسترده ايران با اتحاديه اروپا تحت عنوان تجارت و همكاري ازسر گرفته مي شود. سخنگوي وزارت امور خارجه ايران در اين زمينه گفت: موضوع ديپلمات هاي ايراني از موضوعات جدي و مهم در دستگاه سياست خارجي است.
آصفي ادامه داد: از زمان دستگيري اين چهار ديپلمات تلاشهاي گسترده اي در قالب همكاري با دولت لبنان و گفتگو با مقامات سوري، سازمان ملل و ساير مراكز و مراجع بين المللي صورت گرفته و تلاش براي روشن شدن وضعيت اين عزيزان همچنان ادامه خواهد داشت.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشي درباره سفر گروهي از اروپا به ايران براي گفت و گو در مورد راكتور آب سبك گفت: بعد از گفت و گوهاي پاريس، اروپا اظهار تمايل كرد كه راكتور آب سبك در اختيار ايران قرار دهد. آصفي افزود: ما از اين پيشنهاد استقبال كرديم و اين گروه در روزهاي آينده به ايران مي آيد تا گفت و گوهاي لازم درباره راكتور آب سبك صورت پذيرد. آصفي در مورد تكرار ادعاهاي مقامات اردن درباره دخالت ايران در امور داخلي عراق گفت: اينگونه اظهارات در مورد ايران كاملا بي اساس است. آنان كه در امور عراق دخالت مي كنند كساني هستند كه در كشور خود با بعثيها جلسه مي گذارند و با آنان گفت و گو مي كنند كه چگونه در راه برگزاري انتخابات عراق كارشكني كنند.
آصفي در پاسخ به پرسش ديگري در مورد عضويت ايران در گروه كارشناسي چرخه سوخت گفت: اين گروهي مشورتي است كه بازنگري در چرخه سوخت را بررسي مي كند. وي ادامه داد: از ايران براي حضور در اين جلسه دعوت شد، ما شركت كرديم و در جلسه بعدي آن نيز شركت خواهيم كرد. نفس حضور ايران در اين جلسه حائز اهميت است و جمهوري اسلامي ديدگاهها و نقطه نظرهاي خود را به ساير اعضاي آن منتقل مي كند. آصفي در پاسخ به سئوال ديگري درباره شايعه كوتاه آمدن ايران در گفت و گوهاي هسته اي با اروپا و عدم رضايت از اين مذاكرات گفت: اينطور نيست كه از مذاكرات با اروپا كاملا راضي باشيم. ما به سقف خواسته هاي خود
نرسيده ايم اما مذاكرات ادامه دارد تا به نتيجه مطلوب برسيم.

توضيح بناب در مورد تأخير راه اندازي
فرودگاه امام در رأي اعتماد مؤثر است
ايسنا: عضو هيأت رئيسه مجلس اظهار كرد: نمايندگان مجلس براي پيگيري علت تأخير در راه اندازي فرودگاه بين المللي امام(ره) به دليل عدم معرفي وزير جديد در حال صبر و انتظار بودند، شايد يكي از دلايل عدم اقدام جدي نمايندگان همين مسئله بوده باشد.
«محسن كوهكن» ، درباره علت تاخير در راه اندازي فرودگاه امام(ره) افزود: آنچه مسلم است مسئوليت راه اندازي فرودگاه با وزارت راه است چه وزير داشته باشد چه سرپرست، مسئوليت شان در قبال برطرف كردن موانع احتمالي و راه اندازي هيچ فرقي نمي كند.
نماينده لنجان در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: از طريق تريبون مجلس بارها تذكر داده شده كه دلايل به تعويق افتادن بهره برداري اين پروژه را اعلام كنند كه وزارت راه تاكنون سكوت كرده است.
لذا اينگونه به ذهن مي رسد كه اين سؤال در روزي كه رئيس جمهور و آقاي بناب براي رأي اعتماد به مجلس مي آيند پرسيده شود كه دليل اين تأخير و تعويق چيست؟ اطلاعي از اين كه موانعي غير از وزارت راه در ساير دستگاههاي مربوطه در مورد اين مسئله وجود داشته باشد نداريم.
يقينا كسي نمي تواند تأخير در راه اندازي را مرتبط با بحث قرارداد با شركت تاو كند. كوهكن معتقد است: توضيحاتي كه وزير پيشنهادي رئيس جمهور در اين رابطه خواهد داد بسيار مؤثر خواهد بود تا وي رأي بيشتري بياورد.

اخبار كوتاه
خاتمي يكشنبه آينده از وزير پيشنهادي راه دفاع مي كند
حميدرضا حاجي  بابايي  عضو هيات  رئيسه  مجلس  شوراي  اسلامي ، گفت : رئيس جمهوري  يكشنبه  هفته  آينده  به  منظور دفاع  از «احمد صادق  بناب» براي  تصدي  سمت  وزير راه  و ترابري  و نيز ارايه  لايحه  بودجه  سال  ۱۳۸۴ كل  كشور در مجلس شوراي  اسلامي  حضور خواهد يافت . وي  افزود: به  همين  دليل ، مجلس  شوراي  اسلامي  بيستم  دي  ماه  صبح  و عصر جلسه  علني  خواهد داشت .
«احمد صادق  بناب» كه  در پي  استيضاح «احمد خرم» به عنوان  سرپرست  وزارت  راه و ترابري  منصوب  شده  بود، ششم  دي  ماه  جاري  از سوي  رئيس  جمهوري  براي  تصدي  سمت  وزير اين  وزارتخانه  به  مجلس  شوراي  اسلامي  معرفي  شد.
بازديد اعضاي كميسيون امنيت ملي مجلس از مرزهاي شرقي كشور
مهر: رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به همراه تعدادي از اعضاي اين كميسيون با سفر به استان سيستان و بلوچستان از نقاط حساس مرزي شرق كشور بازديد كردند. علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي  كه به همراه تعدادي از اعضاي اين كميسيون به استان سيستان و بلوچستان سفر كرده اند گفت: اين سفر در راستاي بازديد دوره اي اعضاي اين كميسيون از نقاط حساس مرزي كشور صورت گرفته است. بروجردي انجام اينگونه بازديدها و سفرها را جهت بررسي مسائل نقاط مرزي و كمك به مجموعه كار امنيتي كشور مثبت ارزيابي كرد و گفت: بررسي مسائل در بعد نظارتي و تأمين امنيت نقاط مرزي جزء برنامه هاي كميسيون امنيت ملي مجلس است.
رهبر حزب  ا... عراق : عراق آماده تشكيل يك حكومت اسلامي نيست
ايلنا: «شيخ عبدالكريم المحمداوي» ، رهبر حزب  ا... عراق گفت: من و «احمد چلبي» ، رئيس حزب كنگره ملي عراق به مسؤولان ايراني توضيح داديم كه عراق آماده ايجاد يك حكومت اسلامي  نيست. شيخ المحمداوي اين مطلب را در گفت  وگو با راديو آمريكايي «سوا» بيان داشت كه ديروز در پايگاه اينترنتي اين راديو منتشر شد.
المحمداوي افزود كه وي و چلپي همچنين براي ايران توضيح داده  اند كه بايد در عراق دولتي روي كار بيايد كه دربردارنده همه طيف  هاي جامعه عراق باشد. رهبر حزب  ا... عراق با تشريح اهداف سفر خود به همراه چلپي به ايران گفت: ما در جريان ديدار پنج روزه خود از ايران، اوضاع امنيتي و سياسي عراق را با مقامات ايراني بررسي كرديم.
المحمداوي افزود: من به همراه رئيس حزب كنگره ملي عراق، نگراني  ها به   ويژه نگراني  هاي غرب را در قبال آنچه دخالت ايران در امور عراق مي  خوانند تشريح كرديم و در مقابل ايران نيز تأكيد كرد كه قصد دخالت در امور عراق را ندارد.
اتهامات اردن، اين كشور را رو در روي ايران، سوريه و نيمي از عراق قرار مي  دهد
«عبدالباري عطوان» ، سردبير روزنامه القدس  العربي چاپ لندن ادعا كرد: برگزاري انتخابات يك معضل براي اردن است زيرا به تشكيل يك حكومت شيعي نزديك به ايران منجر خواهد شد. به گزارش سرويس ديپلماتيك ايلنا، «عطوان» در سرمقاله  اي كه ديروز در روزنامه القدس  العربي منتشر شد به چالش  هاي فرا روي منطقه و كشورهاي عربي پرداخته و در خصوص اردن گفت: ادامه وخيم  شدن اوضاع امنيتي در عراق، تأثيرات منفي بر اردن، اقتصاد و امنيت اين كشور خواهد داشت و برگزاري انتخابات براي اردن مشكلي محسوب مي  شود زيرا به تشكيل يك حكومت شيعي نزديك به ايران منجر خواهد شد و اين در حالي است كه برگزار نشدن آن نيز مشكل بزرگ  تري براي اردن خواهد بود زيرا اين به معناي افزايش وخامت اوضاع و پيروزي مقاومت عراق و تقويت جايگاه آن است. عطوان افزود: نبايد مشكل ابومصعب الزرقاوي، رهبر شاخه القاعده در سرزمين الرافدين (عراق) را كه اردني  الاصل است از ياد ببريم. وي در پايان با اشاره به ادعاي مقامات اردن بر ضد ايران، آورده است: اردن در حال حاضر، پرچم اهل  سنت عراق را در دست دارد و در خصوص خطر ايراني فارسي هشدار مي  دهد كه اين امر، اردن را رو در روي سوريه، ايران و نيمي از عراق قرار مي  دهد.
مجلس شوراي اسلامي شماره تلفن هاي تماسهاي مردمي را اعلام كرد
ايرنا: شماره تلفنهاي جديد مجلس شوراي اسلامي در مجموعه پارلماني بهارستان تهران براي تماسهاي مردمي اعلام شد.
اداره كل فرهنگي و روابط عمومي مجلس در اطلاعيه اي اعلام كرد: با توجه به انتقال ساختمان مجلس شوراي اسلامي از خيابان امام خميني(ره) به مجموعه پارلماني بهارستان، از اين پس هموطنان در سراسر كشور مي توانند از طريق شماره تلفن پنج رقمي ۳۹۹۳۱ با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ارتباط برقرار كنند. در اين اطلاعيه آمده است: صندوق پستي شماره ۱۷۷-۱۱۵۷۵ نيز آماده دريافت نظرات، پيشنهادات و انتقادات كتبي مردم است.

برگزاري اولين همايش شناورهاي تندرو
و چهارمين همايش مواد منفجره

ايسنا: چهارمين همايش مواد منفجره، پيروتكنيك و پيشرانه و اولين همايش شناورهاي تندرو در ماه هاي اسفند سال جاري و ارديبهشت سال آينده توسط دانشگاه صنعتي مالك اشتر وابسته به وزارت دفاع برگزار مي شود.
آشنايي متخصصين و اعضاي هيات عالي كشور با آخرين دستاوردهاي علمي كشور در زمينه مواد پرانرژي، گسترش و تقويت همكاري هاي علمي و تحقيقاتي ميان دانشگاه و صنعت دفاعي، تبادل نظر و انتقال تجربيات از طريق برگزاري كارگاه هاي آموزشي، بررسي نيازهاي دفاعي و ارايه راهكارهاي علمي  جهت تأمين آنها از مهم ترين اهداف برگزاري همايش است.
از سوي ديگر، نخستين همايش بين المللي شناورهاي تندرو با محورهايي شامل؛ مفاهيم جديد و طراحي شناورهاي تندرو، هدايت و كنترل، هوشمندسازي، هيدرو آيروديناميك شناور، سازه و فناوري ساخت، نيروي محركه و سيستم رانش، ايمني و تجارت، محيط شناسي دريايي و مطالعات استراتژيك و مباحث اقتصادي برگزار مي شود.
خرازي: مشاركت تمام گروه هاي عراقي
گامي براي خروج نيروهاي بيگانه از اين كشور است

ايسنا: دبيركل حزب اسلامي  عراق با خرازي ديدار و در باره تحولات عراق و انتخابات آن كشور بحث  و تبادل نظر كرد.
دكتر عبدالحميد محسن، دبيركل حزب اسلامي عراق در اين ديدار كه بعدازظهر روز شنبه انجام شد، با تشريح تحولات عراق اظهار داشت: صدام ظلم هاي زيادي به مردم عراق و ملت هاي منطقه و ايران كرده و آمريكا براي تخريب زير ساخت هاي عراق لشكركشي كرده است.
وي با اشاره به ريشه هاي مشكلات و نابساماني هاي جاري عراق خاطرنشان كرد: مشكلات و فجايع زيادي از طريق گروه هاي تروريستي و با طراحي موساد براي نابودي مردم عراق و بهره برداري در جهت منافع بيگانگان در جريان است.
ادريس، نماينده حزب اسلامي در موصل نيز در اين ملاقات با تشريح ناامني در آن شهر و تشديد فعاليت گروه هاي ناشناس در موصل براي تخريب شرايط براي برگزاري انتخابات گفت: ما بر اين اعتقاديم كه دولت مي بايست شرايط مناسب براي انتخابات را فراهم سازد.
دكتر خرازي، وزير امور خارجه كشورمان نيز با تأكيد بر اين كه نظرات جمهوري اسلامي  ايران با مردم و احزاب مختلف عراق مشترك است، اظهار داشت: راه برون رفت از اين نابساماني ها روي آوردن به انتخابات و واگذاري امور عراق به ملت عراق است.
دكتر خرازي تاخير در انتخابات را موجب تشديد ناامني و پيامدهاي منفي بيشتر براي مردم عراق دانست و اظهار داشت: سرنوشت آينده عراق مستلزم حضور فعال تمامي اقشار و طيف هاي مختلف مردم عراق در صحنه سياسي اين كشور است.
دكتر خرازي خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران خواهان عراق امن و باثبات در همسايگي خود است و مشاركت تمامي مردم و گروه هاي ملي و بومي عراق در صحنه سياسي كنوني اين كشور گام تعيين كننده اي براي خروج نيروهاي بيگانه از اين كشور است.
حيدرزاده مدير كل حقوق شهروندي حوزه رياست قوه قضاييه شد
هاشمي شاهرودي، رئيس قوه قضاييه طي حكمي حجت الاسلام و المسلمين رجبعلي حيدرزاده رهني را به عنوان مدير كل حقوق شهروندي حوزه رياست منصوب كرد.
در اين حكم آمده است: در اجراي مواد ۴ و ۵ دستور العمل اجرايي بند ۱۵ قانون احترام به آزادي هاي مشروع و حفظ حقوق شهروندي جناب  عالي به عنوان مدير كل حقوق شهروندي حوزه رياست تعيين مي شويد.
درخواست نامگذاري بزرگراهي به نام خليج فارس
از سوي دو تشكل سياسي

فارس: دبير كل حزب هاديان آفتاب گفت: اعضاي حزب هاديان آفتاب به همراه حزب نوانديشان ايران، سه شنبه هفته جاري در مقابل شوراي شهر تهران تجمعي با عنوان «خليج فارس را به تهران بياوريم» برگزار خواهند كرد. وحيد مهابادي با اعلام اين خبر ادامه داد: اين تجمع در راستاي اين است كه شوراي شهر سريعاً مصوبه اي را تصويب و نام يكي از بزرگراه ها را به نام خليج فارس نامگذاري كند. وي بيان داشت: در اين تجمع كه از ساعت ۹ صبح تا ۱۱ به طول خواهد انجاميد جمعي از هنرمندان، شخصيتهاي سياسي و ورزشكاران حضور داشته و احمد توكلي رئيس مركز پژوهشهاي مجلس و نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي به ايراد سخنراني خواهد پرداخت.

وزير كشور: در برابر ايثارگران مسئوليت مضاعف داريم
ايسنا: وزير كشور روز گذشته در همايش مشاوران امور ايثارگران استانداري هاي سراسر كشور با اشاره به مسووليت دولت در برابر تمام طبقات و اقشار جامعه گفت: نظام در برابر ايثارگران كه نقش مهمي را در استقرار نظام داشته و سرمايه گذاري هاي ارزشمندي در برپايي آن به عمل آورده اند، مسئوليت مضاعف دارد.
موسوي لاري، بي نيازي جامعه از حضور ايثارگران را براي آينده كشور خطرناك توصيف كرد و گفت: توجه به ايثارگران صرفا نگرش عاطفي به آنان نيست، بلكه راهبردي براي ماندگاري فرهنگ ايثار و حفظ تماميت ارضي كشور در برابر هر نوع آسيب و خطري است.
وزير كشور با تاكيد بر اين كه اگر ايثارگران به فراموشي سپرده شوند، براي كشور آينده اي تضمين نخواهد شد،  افزود: اگر نسل امروز شاهد بي رغبتي به ايثارگران باشد، آن گاه در جامعه نيز تمايلي به رفتارهاي ايثارگرانه پديد نخواهد آمد. وي توسعه متوازن با زيربناي سياسي و اضلاع اقتصادي آن را زماني قرين توفيق ذكر كرد كه در آن به مقولاتي كه نماد هويت ملي و اسلامي هستند، توجه كافي به عمل آمده باشد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |