سه شنبه ۲۲ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۰۹
مركز نگهداري از بيماران آلزايمري
فراموش خانه 
هيچ كس به اندازه خانواده بيمار رنج نمي كشد، حتي خود بيمار. بيمار اصولا رنج هاي خود را نيز فراموش مي كند
027690.jpg
سعيده امين
وقتي بيمار هستي خودت را در اعماق گذشته ات و در پرتو ناپيداي آينده ات گم مي كني و ما به تو كمك مي كنيم كه خود را پيدا كني. مركز بيماران آلزايمري اكباتان، جايي بين خط و نقطه. جريان و خاموشي.
پدرجان چرا از آن طرف، آنجا كه دستشويي است. در ورودي اينطرف است. خانم جوان با خستگي دست پدر پير را مي گيرد و آن را به طرف در ورودي مركز نگهداري از بيماران آلزايمري مي كشاند. اتفاقات تكراري بخشي از زندگي پرستاري است كه با بيماران آلزايمري سروكله مي زند. كسي شكايتي دارد؟
يكشنبه ها براي مركز بيماران آلزايمر در اكباتان، روز پرمشغله اي است. حدود۱۰۰ بيمار آلزايمري در اين مركز پرونده دارند. مركز بيماران آلزايمر توسط تنها انجمن خيريه بيماران آلزايمري در ايران اداره مي شود. يك سوله بزرگ و شايد بي  شباهت به يك موسسه درماني و البته آنچنانكه افتد و داني تنها مركز موجود در سطح تهران. مي گويند غنيمتي است!
***
امروز يكشنبه است. بيماران كه اتفاقا برخي از آنها هم بسيار جوان هستند روي صندلي هاي انتظار نشسته اندواژه نشستن، تفاوت زيادي با نشسته شدن و نشاندن نداشت بنابراين از آن استفاده كرديم. خانم كهزادي يكي از اعضاي نيكوكار اين انجمن خيريه است كه دو روز در هفته براي كمك به بيماران در موسسه حضور پيدا مي كند. وي مي گويد:اينجا مركزي است كه نه تنها از بيماران آلزايمري، بلكه از خانواده هاي آنها نيز حمايت مي شود. چون نگهداري از يك بيمار  آلزايمري اصلا ساده نيست. وي بعد از يكسال تماس مداوم با بيماران به خوبي با علايم بيماري  آشنا است. مي گويد: اين بيماري سه مرحله دارد مرحله شروع كه شايد حافظه كوتاه مدت فرد دچار اختلال مي شود و مرحله متوسط كه علايم بيماري به صورت شديدتري ظاهر مي شود. در مرحله پيشرفته كه فراموشي كامل به بيمار دست مي دهد كه كنترل فرد بيمار اغلب دشوار مي شود و بيماران در خيابان ها گم مي شوند. به خاطر اعمال محدوديت توسط خانواده پرخاشگر مي شوند و شناخت خود را از فعل و انفعالات اطراف خود از دست مي دهند،حسين سرشار يكي از همين آلزايمري ها بود. خواننده اپرا، دوبلور و بازيگر دوست داشتني كه ناگهان گم شد.
***
حدود 360 بيمار در اين مركز پرونده دارند كه در 6 مرحله خدمات مي گيرند. قسمت اول پذيرش بيمار، تشكيل پرونده و ويزيت وي است. مرحله دوم برگزاري تورهاي يكروزه تفريحي است و مرحله سوم آموزش خانواده و مددكاري اجتماعي و مرحله چهارم مشاوره هاي روانشناسي و تغذيه است. مراقبت روزانه و توانبخشي و نيز ارايه خدمات پرستاري در منزل آن هم به صورت رايگان نيز از خدمات اين انجمن خيريه است.
وقتي بيماري به مرحله حاد مي رسد، هيچ كس به اندازه خانواده بيمار رنج نمي كشد، حتي خود بيمار. بيمار اصولا رنج هاي خود را نيز فراموش مي كند، اما خانواده ها در مراقبت از اين بيماران با مشكلات عديده اي مواجه هستند به ويژه اينكه اغلب خانواده هايي كه براي نگهداري از سالمند در طول هفته به اينجا مراجعه مي كنند از نظر اقتصادي توانمند نيستند.
كساني كه اينجا مي آيند در زمان گم شده اند. آنها مي دوند تا خود را پيدا كنند، آدم هايي مثل مرحوم سرشار كه يك روز آنقدر دنبال خودش دويد كه تمام كرد....
***
خدمات اين مركز به صورت نگهداري روزانه در آسايشگاه و ويزيت بيمار و مشاوره با روانشناس در روزهاي يكشنبه است. در اولين ويزيت از خانواده بيمار مبلغ 2هزار تومان دريافت مي كنند و مرحله بعدي حتي اعزام پرستار به خانه نيز به صورت رايگان انجام مي شود.
هزينه اين مركز توسط امور خيريه از مركز مختلف اشخاص حقيقي تامين مي شود. بيشترين كمك ها از سوي شهرداري تهران و جامعه مهندسان تامين مي شود. برخي از افراد نيكوكار نيز با مركز تماس گرفته و كمك هاي خود را ارايه مي كنند.
اين مركز به خانواده بيماران تا سقف۳۰۰هزار تومان نيز وام پرداخت مي كند. چون هزينه نگهداري از اين بيماران به جهت تهيه صندلي چرخدار،  واكر و توالت فرنگي كمي گران است.
***
به گفته خانم كهزادي، بزرگترين هدف اين مركز حمايت از خانواده بيماران است چون برخي از خانواده ها براي نگهداري از بيماران مجبورند كه زندگي را تعطيل كنند.
***
كساني كه اينجا مي آيند در زمان گم شده اند. آنها مي دوند تا خود را پيدا كنند، آدم هايي مثل مرحوم سرشار كه يك روز آنقدر دنبال خودش دويد كه تمام كرد.... مي گويند شبيه حسين سرشار زيادند، اما اسمشان براي روزنامه ها جذاب نيست؛ آدم هايي كه بايد مراقبشان بود، درجايي مثل اينجا.

هنوز آماده نيست
تاكسي هاي ون در انبار كارخانه
به گفته مسوولا ن بهزيستي اين خودروها به دليل مناسب نبودن براي معلولا ن درحال حاضر قابليت استفاده ندارد
027696.jpg
سعيده عليپور
سال گذشته بود كه خبر ورود تاكسي هاي ون در شهرهاي بيش از يك ميليون نفر جمعيت، براي جابه جايي معلولان وجانبازان در جرايد منتشر شد و وعده اي كه قرار بود به سرعت محقق شود. بعد از گذشت يك سال، در حالي كه جانبازان و معلولان شهرهاي بزرگ با مشكلات عديده اي در تردد روزانه شان روبه رو هستند خبر مي رسد، مدت هاست كه 200 دستگاه تاكسي ون آماده تحويل در انبار يك كارخانه خودروسازي خاك مي خورد.
گرچه به گفته مسوولا ن بهزيستي اين خودروها به دليل مناسب نبودن براي معلولا ن درحال حاضر قابليت استفاده ندارد، اماخريد اين 200 دستگاه خودرو براساس موافقتنامه اي انجام شد كه بين سازمان شهرداري ها و سازمان مديريت و برنامه ريزي در سال 82 منعقد شده بود؛ خودروهايي كه قرار بود تحت نظارت سازمان بهزيستي و بنياد جانبازان، توسط سازمان تاكسيراني به جانبازان و معلولان سرويس دهي كند. عبدالله فتح اللهي مديركل دفتر حمل و نقل و ترافيك سازمان شهرداري ها در خصوص نحوه توزيع تاكسي هاي ون در 7 كلانشهر كشور كه جمعيتي بيشتر از يك ميليون نفر دارند، گفت: 100 دستگاه از اين خودروها تحت نظارت سازمان بهزيستي و 100 دستگاه نيز تحت نظارت بنياد جانبازان به نسبت فراواني جمعيت معلولان در هر يك از اين شهرها توزيع مي شود.
از اين تعداد 50 دستگاه در تهران و شهرري، 38 دستگاه در اصفهان، 34 دستگاه در مشهد، 18 دستگاه در شيراز، 15 دستگاه در تبريز، 21 دستگاه در قم و 13 دستگاه در كرج فعال خواهند شد.
اصغر مكارم معاون خدمات رفاهي و توانبخشي در مورد دليل عدم تحويل اين خودروها از كارخانه مربوطه مي گويد: قرار بود كه اين خودروهاي ون مناسب سازي شود تا به راحتي قابليت ورود ويلچر به درون آن را داشته باشد، اما هنوز اين اتفاق نيفتاده است. درنتيجه شركت خصوصي بهزيست كار هنوز خودروهاي ون را تحويل نگرفته است.
به گفته مديركل دفتر حمل و نقل وترافيك سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور، ناتوانان جسمي كه مورد خدمات اين تاكسي ون ها هستند علاوه بر جانبازان، معلولان و افراد سالخورده، زناني كه در شرايط جسمي ويژه قرار دارند را نيز در بر مي گيرند.
در حال حاضر 6 ميليون نفر سالمند و 2ميليون و 600 هزار معلول جسمي حركتي در كشور ايران زندگي مي كنند و جمعيت سالمند ايران تا 15 سال ديگر بالغ بر 10 درصد جمعيت كشور را تشكيل مي دهد، ضمن آنكه كشور ما مقام دوم تصادفات جاده اي را در بين كشورهاي جهان به خود اختصاص داده است و همين مورد بالارفتن شمار نيازمندان استفاده از خدمات ويژه را رو به افزايش نشان مي دهد، در حالي كه در كشور ما تسهيلاتي كه به افراد ناتوان جسمي و حركتي ارايه مي شود در زمينه ساخت و ساز شهري و امكانات رفاهي در سطح پاييني قرار دارد.
به گفته فتح اللهي، براساس برنامه ريزي هاي سال 83 قرار است تا درسال آينده به اين تعداد 200 تاكسي ون، 500 دستگاه ديگر هم اضافه شود. البته به شرط اينكه سازمان هاي مربوطه رغبتي براي به كارگيري اين تاكسي ها براي معلولان نشان دهد.
ابوالقاسم نجفي، مديركل دفتر خدمات رفاهي و توانبخشي سازمان بهزيستي مي گويد: اياب و ذهاب معلولان به عنوان يكي از مهمترين مشكلات آنها محسوب مي شود و به همين دليل براساس همكاري و توافق صورت گرفته با سازمان همياري شهرداري تهران، سازمان بهزيستي و بنياد جانبازان قرار است اين تعداد خودروهاي ون در 7كلانشهر كشور با تسهيلات ويژه كه 65 درصد آن به صورت وام با بهره كم و بازپرداخت طولاني مدت و 35 درصد نيز نقدينگي با شرط 7 سال عدم تغيير كاربري است را به بخش خصوصي واگذار كند.
البته سازمان بهزيستي براي اين منظور با شركت خصوصي بهزيست كار كه زيرنظر همين سازمان فعاليت مي كند طرف قرارداد شده است تا حمل و نقل معلولان را صورت دهد.
گفته مديركل دفتر خدمات رفاهي و توانبخشي سازمان بهزيستي، علاوه بر واگذاري اين خودروها يك دوره آموزشي در مورد نحوه برخورد با معلولان و نشود يعني اعتبارات كم نباشد در صورتي كه اين تاكسي هاي ون از انبار خودروهاي زامياد خارج شود و در اختيار شركت هاي خصوصي طرف قرارداد قرار گيرد، سازمان تاكسيراني هر شهر موظف به نظارت بر اين تشكيلات خواهد بود.
اشتراك گيري از بين جانبازان و معلولان با همكاري بنياد جانبازان و سازمان بهزيستي براساس فراواني و استقرار اين قشر در سطح شهر انجام مي شود. اين تاكسي هاي ون با پلاك عمومي به رنگ زرد و مجهز به سيستم ارتباطي بي  سيم و موبايل خواهند بود.

موج همبستگي در يك وبلاگ هندي
بلندتر از سونامي
027693.jpg
سيد حسين غضنفري يك وبلاگ هندي كه براي ارايه اخبار زلزله سونامي و جهت دهي به كمك مردمي به راه افتاده، مدعي شده كه در 10 روز اول فعاليت خود، 1/1 ميليون بازديدكننده داشته است. اين وبلاگ كه با نام هاي زلزله جنوب شرقي آسيا و وبلاگ سونامي كار مي  كند، به خانواده هايي كه اعضايشان در اثر زلزله اخير از هم جدا مانده اند، كمك مي  كند تا يكديگر را پيدا كنند و همچنين سعي مي  كند تا كمك هاي دريافتي از سوي مردم ديگر نقاط جهان را در جهت مناسبي قرار دهد.
دينا مهتا يكي ديگر از گردانندگان وبلاگ  سونامي در اين باره مي  گويد: با حركتي كه ما انجام داديم نقطه مهمي در تاريخ وبلاگ  نويسي ايجاد كرديم نه تنها در هند، بلكه در تمام دنيا. مهتا ادامه مي  دهد: تا به حال گزارش نشده است كه تنها در 9 روز اول به كار افتادن يك وبلاگ۱،‎/۱ ميليون نفر از آن بازديد كنند. دينا مهتا به همراه پيترگريفين و  روهيت گوبتا سعي كرده اند تا وبلاگ خود را به مركز امدادرساني بين المللي به آسيب ديدگان زلزله تبديل كنند. آخرين خبرهاي زلزله، درخواست گروه ها و سازمان هاي كمك رساني، اهداي كمك هاي مالي و پزشكي مرتب در اين وبلاگ ثبت و ضبط مي  شود.
هزاران سازمان كمك رساني و گروه هاي مردمي نيازهاي خود را در اين وبلاگ به اطلاع خوانندگان مي  رسانند تا شايد خيرخواهان در اسرع وقت اين نيازها را برآورده سازند.
دينا مهتا مي  گويد: بسياري از گمشدگان خارجي با ثبت عكس و مشخصات خود توانسته اند به اقوامشان در آمريكا و اروپا ملحق شوند و آنان را از دلواپسي بيرون آورند. وبلاگ سونامي كه با نام SEAEAT نيز فعاليت مي  كند تاكنون موفق شده  است 50 خبر از اروپا، آمريكا و نقاط بحران زده جذب كند. از ديگر اقدامات وبلاگ ها در نقاط آسيب ديده، دادن نمودارهاي مختلف از كشته شدگان زلزله  سونامي است. وبلاگ Kiruba.com كه توسط يك هندي به همين نام راه اندازي شده است جديدترين عكس ها از قربانيان، خرابي ها و فعاليت هاي گروه هاي امداد را به تماشاي جهانيان مي  گذارد. مهتا مي  گويد: وبلاگ ها به عنوان ابزار نويني در اطلاع رساني به جهانيان قابليتي دارند كه ابزارهاي سنتي از عهده انجام چنين وظايفي با چنين كيفيتي عاجزند، وبلاگ ها اخبار دسته اول را از نقاط زلزله زده به اطلاع عموم مردم مي  رسانند.
خوشبختانه تاكنون خبري مبني بر اينكه فعاليت هاي شركت هاي اطلاع رساني در جنوب هند، بر اثر زلزله مختل شود گزارش نشده و وبلاگ ها همچنان مي  توانند در اين مناطق از تكنولوژي اينترنت جهت اقدامات انسان دوستانه بهره مند باشند. مسوولان يكي از شركت هاي خدمات اينترنت در اين باره مي  گويد: امكانات ما به نحوي در شهرها گسترش پيدا كرده است كه با زلزله هاي بسيار قوي هم آسيب نمي  بيند.
كشور هند با آنكه يكي از قطب هاي صنعت IT به شمار مي  رود، طرفداران چنداني در به راه اندازي وبلاگ و وبلاگ نويسي نداشته است، اما از اين به بعد چي؟

در شهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
محيط زيست
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |