سه شنبه ۲۲ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۰۹
در سراشيب دبي
027750.jpg
از خيل ستارگان بزرگ فوتبال ايران كه در شيخ نشين هاي جنوب خليج فارس بازي كرده اند، تاكنون فقط يك نفر جان سالم به در برده است؛ علي دايي. او از السد قطر مستقيم به آرمينيا بيله فلد رفت تا بعد از آنجا راه بگشايد به شبي كه در ليگ قهرمانان در لباس قهرمان بوندس ليگا، ميلان بزرگ را به زانو درآورد، اما بقيه ستارگان يا در سراشيب دبي و دوحه غروب كرده اند يا روز به روز سوسوي شان كمتر شده است. شمار ظهور بازيكني مثل علي كريمي در فوتبال ايران قطعا كمتر از يك نفر در هر دهه است. اما در حالي كه وحيد هاشميان با نصف استعداد او بوخوم را براي خود كوچك مي بيند و به بايرن مونيخ مي رود، كريمي در الاهلي امارات به اين دلخوش است كه مي تواند تمرين نكند، اما چهار تا چهارتا مدافعان بي دست و پاي الدوري امارات را به هم بپيچاند.
يك نمونه ديگر فرهاد مجيدي است كه مي توانست براي استقلال و تيم ملي يك حسن روشن ديگر باشد، اما با تلف شدن در الوصل قطر اكنون در كارنامه خود آنقدر افتخار ملي ندارد كه حتي با يك بازيكن متوسط ليگ برتر ايران قابل مقايسه باشد.
نيكبخت واحدي هم از اوايل همين هفته به الوصل دبي پيوست. نيكبخت در 5 سال گذشته قطعا بهترين و موثرترين بازيكن استقلال بوده و تنها بازيكن اين تيم است كه شانس حضور در تركيب ثابت تيم ملي را داشت.
نيكبخت به خاطر خصوصيات فيزيكي چهره و اندامش و سبك بازي اش كه به وي توان حمل توپ در مسافت هاي طولاني را مي دهد و گلزني هاي متعدد در ديدارهاي حساس، محبوب ترين چهره ليگ برتر ايران به شمار مي رفت، آنچنانكه تصوير او در روي جلد، تقريبا مي توانست فروش هر نشريه زردي را تضمين كند.
اكنون استقلال در حساس ترين مقطع فصل، ستاره بزرگش را به غروب دبي وا گذاشته است؛ اقدامي كه مي تواند دست آبي پوشان را از قهرماني چهارمين دوره ليگ برتر هم كوتاه كند.
به همين راحتي، ليگ برتر ستاره محبوبش و استقلال موثرترين بازيكنش را از دست مي دهند و تيم ملي بهترين بازيكن چپ پايش را در مخاطره تنزل كيفي مي بيند، فقط به واسطه آنكه دست الد وري امارات براي جذب ستارگان فوتبال ايران پرتر است . اما به راستي همه اين ماجرا فقط به خاطر چند دلار بيشتر و فقط به خاطر فوتبال رخ داده است؟
نمي توان گمان برد اصرار اماراتي ها براي حضور محبوب ترين ستارگان فوتبال ايران در كشورشان مي تواند دلايل غير فوتبالي هم داشته باشد؟ مي گويند از انتقال نيكبخت 200ميليون تومان به حساب باشگاه استقلال واريز شده مقايسه كنيد اين مبلغ را با 180 ميليون توماني كه باشگاه ذوب آهن براي بازيكن متوسط و نه چندان موثري مثل فراز فاطمي پرداخت كرده است.
اما آيا نيكبخت ها و كريمي ها و مجيدي ها در امارات همان نقشي را ايفا نمي كنند كه ديگر جاذبه هايي كه باعث مي شود هر هفته ده ها پرواز از تهران و ديگر شهرهاي بزرگ كشور راهي دبي باشد و هر هفته باز هم با خالي شدن جيب مردم ايران، جيب شيوخ دبي پرتر شود؟
آيا قرار است ليگ برتر فوتبال ايران براي دبي جاذبه هاي توريستي پرورش دهد؟ به راستي اقتصادسنجي و استراتژي در ورزش ايران چه نقشي دارد؟ اصلا وجود دارد و كسي هست كه آن را بفهمد؟

بررسي فهرست فيلم هاي پرفروش سال
تنور داغ گيشه هاي خنده 
027768.jpg
۷۸۲ ميليون تومان جدابيت. بالا رفتن مارمولك از پرده سينما آنقدر جذاب بود كه مردم براي ديدنش گيشه را به خيابان بچسبانند. كما هم براي مردم وضعيت جذابي بود. نشان به همان 630 ميليون تومان فروش گيشه كه ما و خيلي ها قادر به شمردنش نيستيم و 600 ميليون تومان مقابل دوئل كه ....كات.
چه كسي مي تواند تضمين كند كه اگر مارمولك از ديوار سينما سقوط نمي  كرد امروز ركورد فروش يك فيلم در سينماي ايران وضعيت رويايي پيدا نكرده بود؟ شايد اگر بعضي... كات.
سينما فرهنگ، يكي از شب هاي اكران لاك پشت ها هم پرواز مي كنند، خانم چرا نگفتي اين فيلم جنگيه؟! اگر مي گفتي من هيچ وقت نمي  گذاشتم وقتمو اينجا تلف كني. فقط چند ثانيه از آغاز فيلم گذشته بود كه پفك و چيپس در دست يك مرد ايراني زهرمار شد. امان از مشاوران نالايق زن خانه، امان از ... كات.
فهرست فيلم هاي پرفروش سينماي ايران طي 9 ماه گذشته اعلام شد. اول اين رده بندي را بخوانيد تا برسيم به كات و ادامه ماجرا.
مارمولك كمال تبريزي با 782 ميليون تومان، كما آرش معيريان با 630 ميليون تومان، دوئل احمدرضا درويش با 600 ميليون تومان، مهمان مامان داريوش مهرجويي با 500 ميليون تومان، شمعي در باد پوران درخشنده با 375 ميليون تومان، زهرعسل ابراهيم شيباني با 285 ميليون تومان، سيزده گربه روي شيرواني علي عبدالعلي زاده با 275 ميليون تومان، معادله ابراهيم وحيدزاده با 200 ميليون تومان، بوتيك حميد نعمت الله با 195 ميليون تومان و خوابگاه دختران محمدحسين لطيفي با 300ميليون تومان و حالا كات.
ژست روشنكفرانه به درد پشت ميزهاي كافي شاپ مي خورد يا اگر فرصتي باشد، لحظه بازديد از نمايشگاه هنرهاي مفهومي. سينما گرچه در محدوده هنر محسوب مي شود، اما هرچه جايي ثبت شده كه قرار نيست مطابق حقيقت باشد. پنبه را از گوش هايتان بيرون بياوريد، سينما جايي است براي تفريح، مثل پارك، سيرك يا چه مي دانيم. پس زنده باد خنده.
طبيعي است كه جايي براي تفريح قبل از هرچيز بايد مفرح باشد. به ليست فيلم هاي پرفروش سال دوباره نگاهي بيندازيد و اگر حوصله اي بود ليست فيلم هاي كم فروش امسال را هم در ذهن بسازيد. فروردين سال 82 چه فكر كرديم و چه شد!
در بررسي جذابيت مراكز تفريح، از جمله سينما، بعد از ويژگي مفرح بودن به اين نكته مي رسيم كه مردم به مكان هايي مي روند كه ورود به آنها ممنوع است. يعني اگر در يك مركز تفريح حرف از تابوشكني باشد، مردم از در و ديوارش به خيابان پرت مي شوند. اتفاقي كه براي فيلم مارمولك يا كما رخ داد و ... كات.
... و بالاخره اينكه ايران كشوري است كه در آن شايعه با سرعت نور در كوچه پس كوچه هاي شهرهاي بزرگ و كوچكش مي پيچد.
بنابراين كافي است اين شايعه دهان به دهان بپيچد كه قرار است مثلا فلان جانور به زودي از روي ديوار سينما سقوط كند يا اينكه مثلا مبارزه رو در رو براي شكل گرفتنش مبلغي نجومي هزينه شده يا ... كات. به فكر فيلم پرفروش سال آينده باشيد. پيش بيني نبايد چندان دشوار باشد. مثلا ميهمان بابا با حضور ...،... و ...!
اين عنوان را كدام گارگردان هنرمند راهي جشنواره فيلم فجر مي كند؟!

جوليا رابرتز در منزل رامسفلد
نيويورك جوليا رابرتز، هنرپيشه زن سينمايي هاليوود كه چند هفته پيش صاحب دوقلو شد فضاي خانه خود را براي ادامه زندگي كافي ندانست و دست به خريد خانه اي بزرگ در تاوس زد. اين منزل متعلق به دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريكا بود و 129 هزار مترمربع وسعت دارد. البته جناب رامسفلد با فروش اين خانه، بي  خانمان نشده است، چرا كه اين خانه تنها يكي از چندين خانه وزير دفاع  آمريكا بوده است.
رابرتز 37 سال دارد و دو سال از همسر خود، دني مور، كه او هم در كار سينما است، بزرگتر است.

دكه
بالاتر از تيتر يك 
027765.jpg

027759.jpg
027756.jpg
027753.jpg
027747.jpg
گاردين، دي ولت، لوموند يا سانفرانسيسكوكرونيكل. صفحات اول امروز اخبار متفاوتي را روي صفحه اول خود درج كرده اند. مي توانيم از گاردين آغاز كنيم كه بالاتر از تيتر اول خبر انتشار يك ضميمه 32 صفحه اي درباره تغذيه سالم به چاپ رسانده است. دي ولت عكس اول خود را به سونامي و كمك هاي ارسالي اختصاص داده، در حالي كه لوموند صفحه خود را كاملا معطوف به انتخابات فلسطين طراحي كرده است.
در سانفرانسيسكو كرونيكل مي توانيد گزارش ويژه اي از توفان مهيب شمال كاليفرنيا بخوانيد. البته اگر اهل آنجا باشيد كه خوشبختانه نيستيد!

كوتاه تر از گزارش
نوشته جان لنون در جراحي نيويورك 
نوشته اي كه جان لنون خواننده گروه بيتلز به مسوولان بيمه انگليسي نوشته بود، در يك حراجي به فروش مي  رسد. اين نامه كه در سال 1962 نوشته شده است، صرفا يك نامه اداري است و قيمت پايه آن در حراجي نيويورك 25 هزار دلار تعيين شده است. در سال 2001 نامه ديگري از جان لنون كه با لحن خشني به پول مكارتينوشته شده بود، به قيمت 88330 دلار فروخته شد. اين نامه پس از جدا شدن اعضاي بيتلز نوشته شده بود.
سيگار از ما، جنگ از شما
وزارت دفاع آمريكا اعلام كرد اين وزارتخانه در نظر دارد به منظور بالا بردن روحيه پرسنل نظامي و در نظر گرفتن نياز آنها، نيروهاي سيگاري به خاطر استعمال دخانيات جريمه نشوند.
قرار است بودجه در نظر گرفته شده را به مزارع خاصي اختصاص دهند تا بتوانند تنباكو مورد نياز نيروهاي آمريكايي را تامين كنند.
البته يكي از اهداف در نظر گرفته شده براي موضوع فوق را كمك به كشاورزان خردي اعلام كرده اند كه از اين راه كسب درآمد مي  كنند ولي آنچه كه محرز تر به نظر مي  رسد اعطاي تسهيلات بيشتر به سربازان آمريكايي است كه رغبت بيشتري به حضور در پايگاه هاي نظامي داشته باشند.
ستاره شناس ، كامبوج را ازشر سونامي نجات داد!
شاه پيشين كامبوج ادعا كرد كه زماني يك ستاره شناس به او هشدار داد كه يك بلاي ماوراي تصور كه به صورت تغييرات ناگهاني در سطح زمين نمايان خواهد شد، به وقوع خواهد پيوست. اما اگر مراسم درست و در خور و شايسته انجام پذيرد، كشور كامبوج از شر بلا مصون خواهد ماند. نور دوم سيهانوك مي گويد: من و همسرم هزاران دلار را صرف انجام اين مراسم كرديم تا كامبوج و مردمش از اين بلا به دور باشند. اين مطلب را سيهانوك در وب سايت اينترنتي خود www.sihanovknorodom.info نوشته است كامبوج توانست از زلزله سونامي كه امواجي به ارتفاع 10 متر ايجاد كرده بود بدون آسيب باقي بماند. پادشاه پيشين كامبوج مبلغ 15 هزار دلار به آسيب ديدگان زلزله كمك كرده است. در ميان كشورهاي آسيب ديده ، اندونزي به همراه سريلانكا، هند و تايلند از همه بيشتر آسيب ديده اند.

سرقلم 
ايدز، قاتل پسر ماندلا
نلسون ماندلا، رئيس جمهور سابق آفريقاي جنوبي فاش ساخت كه پسر بزرگترش بر اثر بيماري ايدز جان سپرد. ماكگاتو ماندلاي 54 ساله در هفته هاي آخر سال گذشته ميلادي با مشكلات حاد جسماني روبه رو و در بيمارستان ژوهانسبورگ بستري شده بود. نلسون ماندلا از مسوولان قاره آفريقا خواست تا نيروي تازه اي به تلاش هايشان براي مبارزه با بيماري لاعلاج ايدز ببخشند. پسر جوان تر ماندلا، تمبكايل نيز در زمان حكومت سابق و نژادپرست آفريقاي جنوبي، هنگامي كه پدرش در زندان رژيم به سر مي برد، در يك سانحه رانندگي جان باخت.
ماندلا كه در مراسم به خاكسپاري پسر جوان ترش اجازه حضور نيافته بود، اين بار قبل از مرگ پسر بزرگترش تمام برنامه هاي خود را لغو كرد تا روزهاي ناخوش عمر پسر خود را با او سپري كند. از زماني كه ماندلا در سال 1999 از قدرت كناره گيري كرد، همواره درصدد مبارزه با پيشروي ايدز و آگاهي بخشي درباره اين بيماري در قاره سياه بوده است. ماندلا بعد از اعلام دليل مرگ پسرش، طي سخناني گفت: بگذاريد تا راجع به ايدز هر چيزي كه هست بگوييم و هيچ نكته اي را پنهان نگذاريم زيرا اين تنها راه ممكن است تا ايدز را مثل يك بيماري معمولي نشان دهيم.
ماندلاي 86 ساله اين سخنان را در حالي بيان داشت كه افراد خانواده اش او را احاطه كرده بودند. از ماندلا سه دختر باقي مانده است، يكي از اولين ازدواجش و دو نفر ديگر از ازدواج با همسر دومش. آفريقاي جنوبي با داشتن 5 ميليون بيمار ايدزي، بيشتر از هر كشور ديگري بيمار ايدزي دارد.

چارچوب
تغيير چهره تراولتا
027762.jpg
چهره جان تراولتا در فيلم اخيرش يك آواز عاشقانه براي بابي لانگ كاملا غيرقابل تشخيص است.
موهايش سفيد و پوست صورتش چروك و كبود است.
جان تراولتا هنوز هم نگران كافي بودن گريمش است، زيرا اعتقاد دارد اگر بدين صورت نباشد، نقشش باورپذير نخواهد بود. حقيقت اين است كه براي يك بازيگر، باورپذير بودن بسيار مهمتر از زيبا جلوه كردن است. در فيلم يك آواز عاشقانه براي بابي لانگ تراولتا به نقش يك استاد ادبيات ظاهر مي شود كه زندگي اش به خاطر اعتياد به مشروبات الكلي رو به زوال مي گذارد.

خبرسازان
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
محيط زيست
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |