شنبه ۲۶ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۱۳
مشاركت بانك ها در كاهش آلودگي هواي تهران
بانك ها هم رنگي شدند
زمانه، زمانه تكنولوژي و پيشرفت است و مردم روز به روز راحت طلب تر مي شوند. پس به نفع خود بانك هاست كه با اجراي ترفندهايي، لزوم مراجعه مستقيم مشتريان به شعب بانك ها را كاهش دهند
027675.jpg
معصومه صفايي 
به 29 دي روز هواي پاك نزديك مي شويم. دلتان را خوش نكنيد، در اين روز هم قطعا مثل روزهاي پردود گذشته خبري از هواي پاك نخواهد بود و آسمان تهران همچنان خاكستري خواهد ماند. خيلي هم عجيب نيست، چون اصلا 29 دي به اين دليل روز هواي پاك نام گرفته كه به طور متوسط آلوده ترين روز سال است، هرچند كه تلاش ها جهت كاهش آلودگي هواي تهران بسيار است. حتي در اين ميان بانك ها هم بيكار ننشسته اند.
حتما در خبرها درباره بانك سبز چيزهايي شنيده ايد؛ بانك هايي كه فعاليت هايي هرچند ناچيز جهت كاهش آلودگي هواي تهران انجام داده اند. هرچه باشد اجتماع همين ناچيزهاست كه بالاخره كار را به سرانجام مي رساند؛ بانك هايي كه پول را تنها هدف اول و آخر نمي دانند.
ولي چطور بانك ها مي توانند در كاهش آلودگي هوا نقش داشته باشند؟
قطعا مي دانيد كه بزرگترين عامل آلودگي هواي تهران و ديگر كلانشهرها 7 شهر آلوده، تردد خودروهاي بيشماري است كه هر روز هم بر تعداد آنها افزوده مي شود. روزانه حدود 1200 خودرو تنها در شهر تهران شماره گذاري مي شود تا تردد را سخت تر و سخت تر و ترافيك را سنگين تر و سنگين تر كنند و شهرونداني كه استفاده از خودروي شخصي را بر ناوگان هاي حمل و نقل عمومي ترجيح مي دهند و به صورت تك سرنشين روانه خيابان مي شوند. خب تقصير هم ندارند، با اين وضع اسفبار اتوبوس ها، مترو و ميني بوس ها هم كه ديگر غوز بالاغوز شده اند، خودشان به تنهايي سهم بزرگي در آلودگي ناشي از تردد خودروها به گردن دارند.
حالا چه ربطي دارد به بانك ها؟ مساله اين است كه خيلي از اين ترددها به منظور انجام امور بانكي است؛ امور بانكي كه شايد از راه دور هم قابل انجام باشد، اما نياز به تجهيزات و متخصصاني دارد كه خب قطعا هزينه هايي هم در بر خواهد داشت و خب طبيعي است كه تمام بانك ها هم حاضر به صرف چنين هزينه هايي نباشند، اما زمانه، زمانه تكنولوژي و پيشرفت است و مردم روز به روز راحت طلب تر مي شوند. پس به نفع خود بانك هاست كه با اجراي ترفندهايي، لزوم مراجعه مستقيم مشتريان به شعب بانك ها را كاهش دهند. با اين كار علاوه بر مشاركت در طرح كاهش آلودگي هواي تهران، جلب مشتري هم خواهند كرد. بانك سپه، بانك رفاه و بانك توسعه صادرات از جمله بانك هاي پيشرويي هستند كه در اين باره اقدام كرده و با استفاده از سيستم هاي مختلف مثل عابربانك، تلفن بانك، تعدد شعب و ... دست به كار شده اند. كاهش مراجعه مستقيم به بانك ها و در نتيجه كاهش تردد خودروهايي كه به منظور انجام امور بانكي روانه خيابان مي شوند، گام موثري در كاهش آلودگي هواي تهران شايد به صورت غير مستقيم است.
در خصوص ارايه خدمات غير ضروري بانك ها به مشتريان، در راستاي كاهش مراجعه و تردد روزانه و در نتيجه كاهش ترافيك شهري و در پي آن كاهش آلودگي هواي تهران، بانك سپه در سويه هاي متعدد و متفاوت گام هاي موثري برداشته. علاوه بر خدماتي كه در بالا اشاره شد، افتتاح حساب جاري طلايي از ديگر اقدامات اين بانك است. استفاده از عابربانك براي واريز وجوه قبض هاي تلفن و برق، تبديل تمامي حساب هاي كوتاه مدت دفترچه اي به كارت، امكان انتقال وجوه حساب هاي جاري طلايي از طريق تلفن همراه و حذف هزينه صدور كارت جهت گسترش فرهنگ استفاده از كارت از ديگر اقدامات بانك سپه به شمار مي آيد.
طرح جالب بانك رفاه در زمينه كاهش آلودگي هواي تهران، ارايه خدمات بانكي توسط بانكي ها در محل هاي كار و منازل از نزديك ترين شعب است. برقراري حساب هاي پس انداز و جاري همراه كه امكان انجام عمليات بانكي در نزديك ترين شعبه را به مشتري مي دهد، انجام امور فروش كارت خريد كتاب از نمايشگاه بين المللي كتاب در تمامي شعب، ارايه تسهيلات به متقاضيان تاكسي سمند گازسوز كه از سوي سازمان تاكسيراني معرفي مي شوند، استفاده از تلفنبانك و ايجاد سامانه اطلاع رساني مكتوب و پست صوتي بانك رفاه كه مشتري با دسترسي به اين سامانه علاوه بر انتقال نظرات و مسايل كاري خود به مسوولان بانك مي تواند از تمامي خدمات مطلع شده و در صورت نياز آنها را به صورت مكتوب در اختيار بگيرد، تمام اينها كه گفتيم خدماتي است كه از سوي اين بانك براي مشاركت در كاهش آلودگي هواي تهران انجام شده است.
اگر همه ارگان ها و سازمان ها كمي دلسوزي به خرج دهند و خود را در كاهش آلودگي هواي تهران به گونه اي سهيم كنند، شايد روياي آسمان آبي به حقيقت نزديك شود.
بانك توسعه صادرات ايران هم خوشبختانه از اين دست است و خدمات خود را براي شركت در طرح بزرگ كاهش آلودگي هواي تهران چنين دسته بندي مي كند. براي كاهش مراجعات مستقيم مشتريان به شعب بانكي، 4 سيستم در حال خدمات رساني است. اينترنت با كاربري مشاهده آخرين اطلاعات سهام در بورس تهران و خريد و فروش سهام، پرداخت قبوض خدمات شهري آب، گاز، برق، تلفن و ...، ارايه اطلاعات حساب مشتريان و ارسال و اعلام آخرين تغييرات حساب از طريق اينترنت - تلفن همراه كه علاوه بر كاربري هاي بالا امكان خريد از فروشگاه ها و مراكز خريد، انتقال وجوه بين حساب ها، تقاضاي دسته چك، صدور چك و گزارش چك هاي صادره، ارسال و اعلام آخرين تغييرات حساب از طريق SMS و اعلام روزانه نرخ ارز را به مشتري مي دهد - خدمات كارت بانك هم كارت اعتباري ارزي و هم كارت بانك توسعه عضو شتاب و امكان استفاده از تلفنبانك و فكسبانك. ارايه خدمات اينچنيني شايد براي خيلي از مراكز و ارگان هايي كه مردم روزانه براي انجام امور مجبور به مراجعه به آنها هستند مقدور باشد، ولي انگار مشغله هاي كاري اجازه فكر كردن مديران آنها را به اين قبيل مسايل شيك نمي دهد، ولي فراموش نكنيم كه ثانيه هاي عمرمان همين طور بيهوده در ترافيك و صف هاي متعدد سپري مي شود؛ ثانيه هايي كه در هواي آلوده تهران شتاب مي گيرد و نفس هايمان را به شماره مي اندازد. تا كي مي توانيم در اين شهر دودگرفته نفس بكشيم و با ادامه روند كنوني تا كي حيات در تهران جاري خواهد بود...؟

هواي پاك
027672.jpg
۲۴ تا 29؛ پرديسان 
اگر شما هم مي  خواهيد در بزرگداشت هفته هواي پاك شركت كنيد، مي  توانيد از 24 تا 29 دي ماه به پارك پرديسان برويد و خود و كودكانتان از برنامه هاي شاد و آموزشي لذت ببريد. مسابقات عكاسي، كاريكاتور و گرافيك با موضوع دوچرخه و ارايه اين كارها به صورت نمايشگاه در اين مركز، برگزاري نمادين ورزش هاي محلي، ساز و آواز، اردوگاه نمونه طبيعت، اجراي تئاتر و موسيقي در اين روزها در پارك طبيعت پرديسان واقع در اتوبان همت برگزار خواهد شد. روز 28 دي ماه هم مي  توانيد در مسابقه دو شركت كنيد.
در ضمن همايش  خودرو و آلودگي و نمايشگاه عكس صنعت و هواي پاك روز 29 دي در بخش صنعت در همين مكان برگزار مي  شود. اين برنامه ها با همكاري كانون جوانان انديشه پويا، سياره سبز، پروانه سبز و پژواك سبز پرديس با هماهنگي ستاد برگزاري هواي پاك برگزار مي  شود.
يك همايش 1000 نفري 
به مناسبت بزرگداشت روز هواي پاك، مربيان بهداشت هم بيكار ننشسته اند، هر چه باشد آنها مي  توانند نقش بسيار موثري در آماده سازي و آموزش دانش آموزان داشته باشند. اين همايش كه در آن بيش از 1000 نفر از مربيان بهداشت مدارس شركت دارند در پاكدشت برگزار مي  شود. البته اين نكته را هم بگويم كه اين 1000 مربي بهداشت تنها از شهرستان هاي استان تهران گردهم مي  آيند. همايش مربيان بهداشت با محوريت كاهش آلودگي هواي تهران و تاثيرات نابهنجار آلودگي هوا بر كودكان برگزار مي  شود.
زمان برگزاري اين همايش 27 دي ماه يعني دو روز مانده به روز هواي پاك است كه البته امسال به دليل همزمان شدن با شهادت امام محمدباقرع در واقع هفته هواي پاك خواهيم داشت.
ثبت نام در رالي سبز
كساني كه مايل هستند در رالي سبز شركت كنند بهتر است عجله كنند چون زمان چنداني باقي نيست. اين رالي روز جمعه دوم بهمن ماه از مركز تحقيقات زيست محيطي استان تهران واقع در سه راه آزمايش- انتهاي خيابان گل مريم آغاز مي  شود. افرادي كه علاقه مند به شركت هستند، مي  توانند با در دست داشتن يك برگ معاينه فني خودرو سال 83 البته براي خودروهاي قبل از 81 ، خودروهاي بعد از 81 نيازي به برگه معاينه فني ندارند كپي كارت  ماشين، كپي شناسنامه، يك قطعه عكس از راننده و نقشه خوان و تصوير بيمه نامه خودرو به دبيرخانه برگزاري اين مسابقه واقع در پل ستارخان، خيابان پاك شمالي، جنب ظروف كانديد، شماره 2، واحد 8، موسسه پژواك سبز پرديس مراجعه كنند.
ضمنا همانطور كه قبلا هم گفتيم مركز معاينه فني بيهقي آماده ارايه خدمات به افرادي است كه مايل به شركت در اين مسابقه هستند ولي هنوز برگه معاينه فني خودرو دريافت نكرده اند؛ البته با در دست داشتن معرفي نامه از دبيرخانه برگزاري رالي سبز كه در موقع ثبت نام به آنها ارايه خواهد شد. اين مسابقه به مناسبت روز هواي پاك 29 دي برگزار مي    شود. نكته اي را هم ياد آوري كنيم، به دليل اجتماع احتمالي زمين خواران شهرك زيتون در پارك ملي سرخه حصار، يگان ويژه نيروي انتظامي در اين محل مستقر خواهد بود.

محيط زيست
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
طهرانشهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |