سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۲۳
در يكصدو نه سالگي
حسين كياني، شعرهاي فردوسي را مي خواند و جوان ترها دورش حلقه مي زنند و گوش مي دهند. داستان هاي حماسي و عاشقانه مهمترين آوازهاي آنهاست كه نقل آنها سينه به سينه گشته و از قرن ها پيش به امروز رسيده است 
028563.jpg
عكسCHN :
آزاده شهمير نوري- او مسن ترين خواننده ايل قشقايي است و 109 سال دارد، اما شناسنامه اش را بيست سالي دير تر گرفته تا از خدمت سر بازي معاف شود. سر حال و سر زنده است. در افتتاحيه جشنواره موسيقي نواحي، وقتي پرده كنار رفت و استادان يكي يكي شروع كردند به خواندن، نوبت به او كه رسيد، خواندن را اين طور آغاز كرد: من، حسين كياني، متولد 1295، شماره شناسنامه 454، صادره از ايل قشقايي شيراز. وقتي صحبت مي كرد انگشت اشاره اش را كه بالا گرفته بود تكان مي داد. انگار مي دانست كه اين حرف ها براي مردمي كه روبرويش نشسته اند جالب است. بعد هم شروع كرد به خواندن داستان رستم و سهراب: 
به كشتي گرفتن نهادند سر
گرفتند هر دو دوال كمر
چند بيتي بيشتر نخوانده بود كه شعر را فراموش كرد. بعد از كمي سكوت جمعيت دست زدند، او دوباره شعر را از اول زمزمه كرد و بعد ادامه اش را خواند. باز هم جمعيت دست زدند.
با وجودي كه شعر فردوسي را فراموش كرده، اما حافظه خوبي دارد. حوادث دوره رضا خان و دوره نخست وزيري مصدق را به خوبي به ياد  داشت. مي گويد در جواني تمام شاهنامه فردوسي را حفظ بوده است. او تنها يكي از خوانندگان ايل قشقايي است كه شعر هاي فارسي را به زيبايي مي خواند، اما مسن ترين آنهاست.
از هفت سالگي با داوود نكيسا كه نوازنده تار بوده به ميهماني هاي خوان ها و بزرگان مي رفته و لالايي ها و آواز هاي تركي مي خوانده است. اما براي او شاهنامه چيز ديگري بوده است: خواندنش را بين ايل قشقايي ممنوع كرده بودند. از دوره احمد شاه به بعد شعر هاي فردوسي را پنهاني مي خوانديم. كتاب هاي شاهنامه را از ما گرفتند و سوزاندند. قشقايي ها كتاب را در خانه هايشان پنهان مي كردند اما من براي اين كه نيازي به كتاب نداشته باشم، شعر ها را از حفظ مي خواندم.
پير مرد به تلخي از آن روز ها و حكومت رضا خان ياد مي كند. او مي گويد: بي حجابي در ايل قشقايي هرگز نبوده لباس زن ها آنقدر پارچه داشته كه آنها را مي پوشاند حتي دختران ايل كه به هر دليلي از ايل مي رفتند بايد همين لباس ها را مي پوشيدند. ايل با دولت سر حجاب دعواي زيادي داشت. مردان مي گفتند لختي براي زن خوب نيست .دولت سرپتي را اجباري كرده بود، اما زن ها هرگز تنبان و كينگ را كنار نگذاشتند. مرد قشقايي هم هنوز لباده، شالوار شلوار، چقه، كلش و پاپيچش را مي پوشد و به آن مغرور است.
موسيقي در ايل يعني زندگي، مردان و زنان با آن زندگي مي كنند زنان هنگام كار آواز مي خوانند، مردان هنگام جنگ. زنان آرزو هاي دور و دراز خود را در آواز ها مرور مي كنند. آنها هر شب ساز كوك مي كنند و دور هم جمع مي شوند و آواز مي خوانند. داستان هاي شاهنامه بخش مهمي از آواز هاي شبانه ايل است. حسين كياني، شعرهاي فردوسي را مي خواند و جوان ترها دورش حلقه مي زنند و گوش مي دهند. داستان هاي حماسي و عاشقانه مهمترين آوازهاي آنهاست كه نقل آنها سينه به سينه گشته و از قرن ها پيش به امروز رسيده است.

بررسي شانس هاي جايزه بهترين بازيگر جشنواره فيلم فجر
در غياب جايزه بگيران حرفه اي 
جوايز مربوط به بهترين بازيگران مرد و زن نقش  هاي اول و دوم معمولا پرسروصداترين بخش هاي هر جشنواره به حساب مي آيند. جشنواره فجر زماني بيش از آنكه به هنر بازيگري افراد جايزه بدهد، سعي در جريان سازي و ارايه الگوي مصرف داشت. به همين دليل دست بعضي از بازيگران محبوب در سالهاي گذشته از سيمرغ بلورين كوتاه ماند، اما اكنون چند سالي هست كه جشنواره فيلم فجر از اهداي سيمرغ بلورين به چهره هاي محبوب دريغ ندارد. براي نمونه مي توان به جوايز بهرام رادان و نيكي كريمي در 2، 3 سال اخير اشاره كرد.
عزت الله انتظامي كه ركورددار اين جايزه است، به خاطر نرسيدن فيلم حكم به جشنواره شانس بالا بردن اين ركورد را از دست داده است، در عوض فاطمه معتمدآريا با گيلانه كه در آخرين لحظات به جشنواره فجر رسيد، مي تواند در صورت كسب جايزه با ركورد انتظامي مساوي كند. در كنار اينها بايد به نام جايزه بگيرهاي حرفه اي ديگر نيز اشاره كرد كه امسال شانس چنداني براي بهبود ركورد خود ندارند؛ بازيگراني نظير پرويز پرستويي، فرامرز قريبيان، سعيد پورصميمي، خسرو شكيبايي، نيكي كريمي و ...
عزت الله انتظامي: 5 سيمرغ گراندسينما، روز فرشته، خانه اي روي آب، گاوخوني و تقدير از ناصرالدين شاه آكتور سينما و خانه خلوت در جشنواره دهم
فاطمه معتمدآريا: 4 سيمرغ برهوت، يكبار براي هميشه، مسافران، همسر
پرويز پرستويي: 3 سيمرغ ديار عاشقان، ليلي با من است، آژانس شيشه اي
فرامز قريبيان: 3 سيمرغ ترن، بندر مه آلود، مرد باراني
سعيد پورصميمي: 3 سيمرغ ناخدا خورشيد، تحفه ها، پرده آخر
پورصميمي هر 3 جايزه را به خاطر بازي در نقش هاي دوم به دست آورد تا به عنوان بهترين نقش دوم تمام تاريخ جشنواره فجر شناخته شود. ساير جايزه بگيراني كه بيش از يك بار به اين افتخار نايل شده اند، عبارتند از: داريوش ارجمند سگ كشي و ناخداخورشيد، رضا كيانيان آژانس شيشه اي و خانه روي آب ، حبيب رضايي آژانس شيشه اي و اينجا چراغي روشن است، خسرو شكيبايي هامون و كيميا، پروانه معصومي گل هاي داوودي، شكوه زندگي و جهيزيه براي رباب، رويا نونهالي عروسي خوبان و بوي كافور، عطر ياس و ...
در ميان چهره هاي شاخص بازيگري، غايبان سرشناس زيادي به چشم مي خورد. در غياب كارگرداناني نظير بيضايي، كيميايي، تقوايي، كيارستمي، افخمي، فرمان آرا، مخملباف، ملاقلي  پور، بني اعتماد و مهرجويي، بازيگراني مثل سعيد راد، علي نصيريان، نيكي كريمي، داريوش ارجمند، حبيب رضايي، ترانه عليدوستي، گلاب آدينه، جمشيد مشايخي، گوهر خيرانديش و ... فيلمي در بخش مسابقه ندارند تا تعادل برقرار شده باشد.
در اين ميان، گلاب آدينه مي توانست به جاي معتمدآريا نقش اول ننه گيلانه را تصاحب كند و به جشنواره راه يابد كه به خاطر درگير بودن در فيلمي از ابوالقاسم طالبي اين فرصت را از دست داد. در غياب اين جايزه بگيران، شانس جايزه بگيران حرفه اي ديگري از جمله خسرو شكيبايي و رضا كيانيان كه هر كدام احتمالا بيش از يك فيلم در جشنواره خواهند داشت، به طرز عجيبي افزايش مي يابد.

اهداي سيمرغ به سالن و كنترلچي
همين كه به برچسب ها و نوشته هاي روي گيشه نگاه مي كني، تا آخرش مي خواني و مي فهمي كه با چه نوع سينما و امكاناتي روبه رو هستي. جدا از سرماي برخي سالن ها در فصل سرما و گرماي طاقت فرساي آنها در فصل تابستان، فقر امكانات از جمله كيفيت بد سيستم صوتي، لك هاي روي پرده و گربه هايي كه از زير صندلي ها با هم قايق باشك بازي مي كنند، در بعضي از سالن هاي شهر بيداد مي كند. به همين دليل وسط فيلم و در اوج لحظات احساسي احتمالي، به خاطر رفت و آمد زياد تماشاگران و كنترلچي كه سالن را با اتوبان اشتباه گرفته اند، تمركز آدم از دست مي رود.
البته اين مشكلات اعصاب خردكن در سينما هاي طيف 1000 توماني كمتر به چشم مي آيند. اخيرا روابط عمومي بيست و سومين جشنواره بين المللي فيلم فجر اعلام كرده است كه قصد دارد به بهترين سالن ها نيز جايزه اعطا كند، هرچند كه جايزه 5 سكه بهار آزادي براي يك سينما با آن همه بروبيا چندان دندانگير به نظر نمي رسد. با اين حال، سينماها مي توانند از اين بابت اعتبار كسب كنند و نام خود را در كنار بزرگان سينماي ايران كه سيمرغ دريافت كرده اند، ببينند. امسال قرار است از بهترين سالن 5 سكه، بهترين مدير 3، بهترين متصدي نمايش 2، بهترين كنترلچي يك، بهترين متصدي گيشه يك و بهترين متصدي خدمات يك تقدير شود. سينماهاي آفريقا، بهمن 1 و 2، پايتخت، سروش، سپيده، صحرا، عصر جديد 1 و 2 و 3، فرهنگ 1 و 2 و كريستال 1 و 2 ميزبان جشنواره اين دوره خواهند بود.

كوتاه تر از گزارش
كيارستمي كارگردان نيست 
او مدت هاست كه فيلم هايش را براي مخاطب بين المللي مي سازد و به جشنواره هاي آن سوي آب مي فرستد. به اين عادت كرده ايم، اما عادت نداريم ببينيم كه عباس كيارستمي در نقشي به غير از يك كارگردان حرفه اي فرو برود.
اولا همانطور كه مي دانيد او به عنوان رئيس هيات داوران بخش دوربين طلايي جشنواره كن برگزيده شده است. كيارستمي يك بار در سال 1997 جايزه اول معتبرترين جشنواره بين المللي جهان را مشتركا به همراه يك فيلم ديگر برده بود.
اخيرا مجموعه اشعار او به زبان آلماني در كشور آلمان به چاپ رسيده است، اما جدا از همه اينها، كيارستمي به اصل خود بازگشته و به 27 سال قبل يعني زماني كه عكاسي مي كرد، نقب زده است. او يكي از داوران بخش مسابقه جشنواره هنر و نيايش است.
وحشت اسرائيلي ها از يك اسباب بازي 
سربازان، يك كودك 13 ساله فلسطيني را به ضرب گلوله كشتند. اين سربازان ترسو در حين گشتزني در يكي از روستاهاي سرزمين هاي اشغالي، كودك 13 ساله اي را كه يك تفنگ اسباب بازي با خود به همراه داشت، مشاهده كردند و گمان بردند كه هر لحظه اين كودك ممكن است به سوي آنان تيراندازي كند.
وقتي به جرم سنگپراني اقدام به كشتن مخالفان خود مي كنند، بايد هم از آنها انتظار داشت كه از يك تفنگ اسباب بازي تا اين اندازه به هراس بيفتند.
فستيوال فيلم بانكوك 
برگزاركنندگان سومين فستيوال فيلم بانكوك قصد دارند اين فستيوال را به رغم ويراني هاي به جامانده از سونامي برپا كنند. با اين وجود مسوولان فستيوال فيلم بانكوك در نظر دارند تا با كاهش ابعاد فستيوال، غم و غصه بازماندگان اين حادثه را در نظر بگيرند و طوري عمل نكنند تا آنان احساس كنند كه به عواطفشان توهين شده است.
به همين خاطر مقامات اجرايي فستيوال قصد دارند تا سود حاصل از فروش بليت هاي ورود به فستيوال را به عنوان كمك به آسيب ديدگان زلزله اهدا كنند. آنان همچنين برخلاف ديگر مراسم هاي مشابه، فرش قرمزي براي ميهمانان در نظر نگرفته اند.
با همه اين مشكلات، فستيوال فيلم بانكوك طبق موعد مقرر برپا خواهد شد. يكي از مسوولان برپايي فستيوال مي  گويد: ما تمام سعي خود را مي  كنيم تا به ملت تايلند توهين نشود و عواطف آنها را بعد از اين زلزله ويرانگر در نظر مي  گيريم. وي ادامه مي  دهد: اما مردم بايد درك كنند كه بهبود وضعيتشان بر ادامه حيات اقتصادي به طور روزمره بستگي دارد.
برپاكنندگان فستيوال از ميهمانان و شركت كنندگان مراسم فيلم بانكوك خواسته اند تا عواطف مردم را در نظر بگيرند و كاري نكنند تا احساساتشان خدشه دار شود.
بازگشت ايكس فايلز به سينما
خبري براي علاقه مندان به سريال ايكس فايلز. فيلم سينمايي ايكس فايلز با شركت ديويد ديوكاوني در نقش ايجنت مولدر سال ديگر در سينماها به نمايش درخواهد آمد. در اين فيلم سينمايي هيچ موجود فضايي وجود نخواهد داشت اما كارهاي ماوراالطبيعي را شاهد خواهيم بود.
فيلمي جديد از ريدلي اسكات 
ريدلي اسكات  ، فيلمساز انگليسي الاصل و كارگردان فيلم گلادياتور امتياز ساخت فيلم جديدي كه بر اساس يك رمان تخيلي انگليسي است را خريداري كرد. به گزارش روزنامه اينديپندنت رمان برادر گرگ جزو پرفروش ترين كتاب هاي بريتانيا است. اين رمان داستان كودك 12 ساله اي است كه در ميان گروهي از شكارچيان زندگي مي  كند و نويسنده آن ميشل پيور است. گفته مي  شود اسكات براي كسب امتياز ساخت فيلم جديدش مبلغ 4 ميليون دلار پرداخته است. اسكات مي  گويد: نويسنده جهاني را به تصوير كشيده است كه تاكنون در هيچ فيلمي نظير آن را نديده ام.

دكه
028566.jpg
ذوق زدگي به خاطر برف 
روزنامه واشنگتن پست در شماره 23 ژانويه عكس صفحه اول خود را به صحنه هايي از برف بازي شهروندان واشنگتن دي سي اختصاص داده است. گفته مي شود بارش برف در اين ايالت غيرمنتظره بود و رانندگان را با مشكل روبه رو كرد. اين روزنامه همچنين خبر داده است كه دكترين بوش با استقبال سردي روبه رو خواهد شد.
028569.jpg
مشكل حاجيان 
عرب نيوز چاپ عربستان در گزارش مفصلي از مشكلات حاجيان در روز پاياني حج به خاطر بارش باران و آب گرفتگي معابر خبر داده است. عكس صفحه اول اين روزنامه نيز آب گرفتگي خيابان ها و مشكلات رانندگان را به تصوير كشيده است. گزارش ويژه صفحه اول اين روزنامه مربوط به مشكلات مسلمانان آمريكا پس از عيد قربان است. در آمريكا مسلمانان به خاطر قرباني كردن حيوانات با مشكلات حقوقي روبه رو شده اند.
028572.jpg
باز هم برف و بوران و عراق 
روزنامه لس آنجلس تايمز ساندي در تاريخ 23 ژانويه عكس روز صفحه اول خود را به بارش برف و بوران شديد در شمال شرقي ايالت اوهايو اختصاص داده است. اين روزنامه همچنين طي گزارشي به مقابله ماموران امنيتي عراق و شبه نظاميان عراق پرداخته است. شبه نظاميان عراقي قصد دارند تا با ناامن جلوه دادن عراق مانع از برگزاري بموقع انتخابات شوند.
028575.jpg
زلزله جديد شرق آسيا
روزنامه ساندي تايمز چاپ فيليپين خبر از يك زلزه خفيف در فيليپين داده است. شدت اين زلزله كه 4/5 ريشتر است جنوب فيليپين را لرزاند. ساندي تايمز با اشاره به سخنان اخير جورج بوش خبر از طرح دولت وي در مقابل حكومت هاي مخالف آمريكا داده است. به گزارش اين روزنامه كودكان بي  سرپرست در آچه تحت حمايت هاي مالي و رواني قرار مي  گيرند.

سرقلم
پيش بيني حدود تخريب زلزله 
يك دانشجوي دكتراي دانشگاه صنعتي اميركبير در تحقيقات رساله خود موفق به ابداع مدل هاي تحليلي جديد با قابليت پيش بيني حدود خرابي ساختمان ها در اثر زمين لرزه شد.
دكتر محمد صافي، دانش آموخته دكتراي دانشكده مهندسي عمران و محيط زيست دانشگاه صنعتي اميركبير و مجري اين طرح با اشاره به اينكه طراحي ساختمان ها در برابر زلزله در سالهاي اخير با تغيير عنوان مقاومت به عملكرد، جلوه تازه اي يافته و مشخص شده است كه افزايش مقاومت ساختمان لزوما به افزايش ايمني يا كاهش خسارت منجر نمي شود، اظهار داشت: در اين طرح روشي براي طراحي ساختمان هاي فولادي در برابر زلزله پيشنهاد شده كه بر مبناي عملكرد ساختمان است بدين معني كه به جاي در نظر گرفتن نيروي زلزله به عنوان پارامتر اصلي طراحي كه حاصل از مفهوم اينرسي و شتاب است، تغيير مكان ناشي از زلزله در ساختمان به عنوان پارامتر اصلي در نظر گرفته شده است.
با استفاده از اين روش طراحي، عملكرد سازه در برابر نيروهاي ناشي از زلزله تقريبا همان طور است كه براي آن طراحي شده است، به طوري كه تغيير مكان هايي كه بايد در زلزله اتفاق بيفتد از ابتدا در طراحي لحاظ مي شود و بدين ترتيب نسبت به روش  هاي متداول كه رفتار سازه در آنها معمولا در برابر زلزله هاي متوسط و شديد قابل پيش بيني نيست، بسيار كارا است.
با استفاده از چنين روشي در ساختمان هاي موجود مي توان با تقويت ساختمان مقدار خرابي را تعديل يا محدود كرده يا ظرفيت جذب انرژي را براي مستهلك كردن تغيير مكان در نقاط به دست آمده ايجاد كرد.
او دانش آموخته دكتراي دانشگاه صنعتي اميركبير است و مي گويد: در اين پژوهش مدل هاي تحليلي و الگوريتم كامل اين روش براي ساختمان هاي فولادي با انواع سيستم هاي باربر جانبي به طور كامل تدوين شده است.
براي مقابله با نيروهاي ناشي از زلزله بهتر است، طراحي ساختمان  با رفتار مناسب در برابر زلزله، جايگزين افزودن مقاومت در آن به منظور تحمل نيروهاي ناشي از زلزله شود.
جلوگيري از خرابي هاي كامل در زلزله شديد بسيار مشكل و غير ممكن است. با طراحي مناسب، تغيير نوع خرابي، محدود كردن آن به نقاط مشخص در ساختمان، حفظ يكپارچگي كلي سازه و در نهايت حفظ جان افراد حتي در زلزله هاي شديد امكانپذير است.

چارچوب
028578.jpg
غرفه گل آقا در يازدهمين جشنواره كتاب كودك و نوجوان، مجموعه اي از آثار و خدمات ارزنده فرهنگي زنده ياد كيومرث صابري فومني را در معرض ديد بازديدكنندگان نمايشگاه قرار داده است.
اين غرفه با همكاري موسسه گل آقا و در نمايشگاه جنبي يازدهمين جشنواره كتاب كودك و نوجوان - كه در آن طي آئيني از زنده ياد كيومرث صابري فومني نيز تجليل خواهد شد - برپا شده است.
مراسم بزرگداشت گل آقا روز هفتم بهمن ماه در مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون برگزار مي شود. يازدهمين جشنواره كتاب كودك و نوجوان، هشتم بهمن  ماه به كار خود پايان مي دهد.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
طهرانشهر
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |