دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۷ - Jan 31, 2005
همزمان با برنامه هاي سخت گيرانه تندروهاي آمريكايي اعلام شد
طرح اقتصادي كنگره آمريكا
براي نزديك شدن به ايران
در صورت تصويب اين طرح شعبه هاي خارجي شركت هاي آمريكايي مي توانند در ايران فعاليت كنند
گروه اقتصادي: در حاليكه مديرعامل شركت نفتي  هاليبرتون از توقف فعاليت هاي اين شركت در ايران پس از پايان عمليات طرح هاي در دست اجرا در ايران خبر داده بود،منابع خبري آمريكا از طرحي در كنگره آ مريكا خبر دادند كه براساس آن شعبه هاي خارجي شركت هاي آمريكايي مي توانند در ايران فعاليت كنند.
پيش از اين جورج بوش در نطق پاياني سال ۲۰۰۴ ميلادي به نكته اي بسيار مهم اشاره كرد و آن مسئله ايران بود. وي در پاسخ به خبرنگاران گفت: به دليل تحريم هاي اقتصادي ما اهرم هاي زيادي براي اعمال نفوذ به ايران نداريم. اين سخن بدان معنا بود كه آمريكا به دليل سياست تحريم اقتصادي ايران عملا اهرم فشاري در اختيار ندارد تا از طريق آن سياست هاي خود را در ايران به پيش ببرد.
اين سخنان با انتقادات شديد محافل سياسي آمريكا مواجه شد كه معتقد بودند اين سخنان در صورت صحت نيز نبايد بر زبان رئيس جمهور آمريكا جاري شود، زيرا بيانگر ضعف
آمريكا و ناكارآمدي سياست هاي تحريم در برابر ايران است.
به گزارش خبرنگار ما درپي اوجگيري ماجراي فعاليت شركت هاليبرتون در ايران و برنده شدن اين شركت در مناقصه حفاري دو فاز پارس جنوبي، مقامات دولت آمريكا از نقض قانون آمريكا توسط اين شركت ابراز نگراني كردند.با اوجگيري اختلاف در داخل هيات حاكمه آمريكا در مورد فعاليت برخي شركت هاي آمريكايي در ايران و ابراز نگراني مقامات اين شركت ها در مورد عدم رعايت مقررات تحريم يك جانبه دولت آمريكا از سوي شركت هاي اروپايي، برخي اعضاي كنگره آمريكا از اعضاي دو حزب جمهوريخواه و دمكرات و با فشار برخي مديران شركت هاي آمريكايي در حال تهيه طرحي هستند تا به شعبه هاي خارجي شركت هاي آمريكايي براي فعاليت در برخي كشورها از جمله ايران اجازه فعاليت دهد.
چندي پيش خبري در رسانه هاي گروهي منتشر شد مبني بر اين كه شركت ها و بانك هاي آمريكايي درصدد ايجاد يك گروه كاري براي تلاش در جهت لغو تحريم هاي اقتصادي آمريكا عليه ايران و امكان حضور در فعاليت هاي اقتصادي ايران هستند. اين گروه كاري تلاش خود را بر نفوذ در كنگره آمريكا و جلب رضايت نمايندگان و سناتورهاي آمريكايي متمركز كرده بود. به نظر مي رسد تدوين طرح فوق در راستاي فعاليت اين گروه كاري باشد.
در همين حال «ديويد ليذر»   مديرعامل شركت نفت آمريكايي  هاليبرتون اعلام كرد، فعاليت هاي اين شركت پس از پايان پروژه هاي در دست اجرا در ايران تا زمان لغو تحريم هاي آمريكا پايان مي يابد.
روز جمعه وي در جمع سهامداران اين شركت كه به دليل كاهش ارزش سهام آن دچار زيان شده اند، افزود: شركت مهندس كي- بي- آر كه از جمله شركتهاي زيرمجموعه هاليبرتون است و حدود ۱۰ ميليارد دلار طرح هاي گوناگون خدماتي و تداركاتي و بازسازي تاسيسات نفتي را اجرا مي كند نيز از اين شركت جدا خواهد شد.
مقامات هاليبرتون پيش از اين اعلام كرده بودند كه فعاليت هاي اين شركت، قوانين آمريكا را نقض نكرده است.

وزير نفت در گفت و گو با همشهري:
قيمت پايه نفت مورد نظر اوپك ۳۰ تا ۴۰ دلار است
پيام دوگانه اوپك به بازارهاي نفت: حفظ سقف توليد و تعليق قيمت هاي پايه ۲۲ تا ۲۸ دلار
001287.jpg
گروه اقتصادي: اعضاي اوپك ديروز اگرچه در اجلاس فوق العاده وين با تصميم خود، پيام مثبتي به بازار نفت دادند ولي درواقع با معلق اعلام كردن قيمت پايه ۲۲ تا ۲۸ دلار تمايل خود را براي افزايش قيمت بازارها نشان دادند و اوپك با اين پيام به طور رسمي پايان دوران نفت ارزان را به مصرف كنندگان اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما در شرايط كنوني، بازار نفت باتوجه به شدت سرما و احتمال كمبود سوخت در كشورهاي بزرگ مصرف كننده ازجمله آمريكا و ناآرامي و تهديد به اعتصاب كاركنان صنايع نفت نيجريه، دچار نگراني است و قيمت ها چند هفته روند صعودي داشت اما در آستانه اجلاس اوپك و تاكيد وزراي نفت عضو اين سازمان به عدم ضرورت كاهش توليد اين سازمان قيمت ها رو به كاهش گذاشت.
ديروز اعضاي اوپك اگرچه از احتمال مازاد توليد در نيمه دوم سال جاري ابراز نگراني كردند ولي با تاكيد به ادامه روند جاري توليد خود پيام مثبتي به بازار نفت دادند.
اين اقدام باتوجه به روند كنوني مي تواند به ثبات قيمت ها تا پايان فصل سرما و نيمه نخست سال ميلادي جاري منجر شود.
بيژن زنگنه وزير نفت كشورمان پس از اجلاس اوپك در وين به خبرنگار ما درمورد تصميم اوپك گفت: اگرچه هنوز اطلاعات دقيقي از توليد اوپك از آغاز ماه جاري ميلادي و پس از كاهش يك ميليون بشكه مازاد توليد اين سازمان منتشر نشده است، در اجلاس وين اعضاي حاضر بر ضرورت رعايت سهميه هاي تعيين شده و توليد ۲۷ ميليون بشكه تاكيد داشتند.
وي احتمال تخلف برخي اعضا از سهميه هاي تعيين شده را رد نكرد ولي تاكيد كرد كه تا زمان انتشار گزارش توليد ماه ژانويه بايد در اين زمينه با احتياط سخن گفت.
وي درمورد تعليق قيمت پايه ۲۲ تا ۲۸ دلار اوپك نيز تاكيد كرد كه از يك سال پيش اين قيمت به طور عملي كاركرد خود را از دست داده بود و باتوجه به اينكه اوپك امكان اعمال آن را نداشت و قانون مكانيزم خودكار اوپك براي تغيير توليد درصورت كاهش و يا افزايش از قيمت تعيين شده وجود نداشت بنابراين اعضا تصميم گرفتند تا اين قيمت تا اطلاع ثانوي به حالت تعليق درآيد.
زنگنه درمورد احتمال تعيين قيمت پايه جديد در اجلاس اصفهان گفت: در اجلاس اصفهان در اين مورد احتمالا بحث خواهد شد ولي تصميم گيري درمورد آن هنوز امكان ندارد.
وي قيمت هاي موردنظر اعضاي اوپك را بين ۳۰ تا ۴۰ دلار اعلام كرد و افزود: درحال حاضر به طور عملي قيمت هاي يادشده در بازار رواج دارد.
وزير نفت كشورمان درمورد ارسال نامه اعتراضي هيات ايراني به دليل اقدام غيرمعمول رييس اوپك در تعيين دبيركل موقت گفت: در گفت وگو با همتاي كويتي عضو اين سازمان درمورد فعاليت دبيركل موقت در دو سمت در سازمان گفت وگو كرده است و وي مغايرت آن را با قوانين جاري اوپك پذيرفته است.

اعلام اسامي اسكله هاي غيرمجاز
فارس: اين هفته و در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز اسامي اسكله هاي غيرمجاز اعلام خواهد شد.
پيش از اين، محسن بهرامي سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفته بود: سه شنبه بيست و نهم دي ماه اسامي  اسكله هاي غيرمجاز اعلام خواهد شد.

مرغ طي ۴ ماه آينده هر كيلو ۱۵۸۰ تومان عرضه مي شود
گروه اقتصادي: قيمت هر كيلو مرغ در بازار تهران از ابتداي سال جاري تاكنون با نوسانات مختلفي همراه بوده است. به نحوي كه مرغ ۱۶۰۰ توماني ابتداي سال، هم اكنون به نرخ هر كيلو ۱۳۵۰ توماني به متقاضيان ارائه مي گردد.
در همين زمينه مديرعامل اتحاديه مرغداران استان تهران به خبرنگار ما گفت: مقرر شده است هر ۴ ماه يكبار توسط كميته اي متشكل از نمايندگان وزارت جهاد كشاورزي، وزارت بازرگاني، سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف كنندگان و تشكل ها قيمتي براي كف و سقف مرغ تعيين شود.
محمد يوسفي افزود: قيمت پيشنهادي اخير اين كميته براي ۲ ماه پاياني سال و ۲ ماه اول سال آينده براي كف (حداقل) ۱۵۸۰ و براي سقف (حداكثر) ۱۸۰۰ تومان به ازاي هر يك كيلو در نظر گرفته شده است.
وي افزود: قرار است اگر مرغ از هر كيلو ۱۸۰۰ تومان گران تر شود، ذخاير موجود به منظور تعادل وارد بازار گردد.
يوسفي به كاهش قيمت مرغ به ازاي هر كيلو در ميادين ميوه و تره بار ۱۲۵۰ و در خارج از ميادين ۱۳۵۰ تومان اشاره كرد و در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبني بر علت اين كاهش قيمت گفت: سالانه حدود يك ميليون و ۱۰۰ هزار تن مرغ در كشور توليد مي شود.وي افزايش توليد وعرضه و كاهش قدرت خريد مردم را از عوامل اصلي پايين آمدن قيمت مرغ در بازار دانست و تاكيد كرد: اين در حاليست كه قيمت نهاده هاي صنعت طيور مانند بذر افزايش يافته است.

گفت وگوي امروز
هنوز شرايط قيمتي مناسب براي اجراي
طرح تنظيم بازار تخم مرغ فراهم نشده است
گروه اقتصادي: نوسانات قيمت مرغ و تخم مرغ در روزهاي گذشته از جمله موضوعاتي است كه سبب نارضايتي مصرف كنندگان شده است. با محمود شهيري پارسا مديركل دفتر طيور و وزارت جهاد كشاورزي پيرامون نوسانات قيمت مرغ و تخم مرغ و اقدامات انجام شده گفت و گو كرده ايم.
***
* نوسانات اخير بازار تخم مرغ ناشي از چه مسايلي است؟
- در فصول سرد سال مصرف تخم مرغ افزايش مي يابد در حالي كه در فصل گرما مواد غذايي ديگري جايگزين تخم مرغ مي شود و مصرف كمتر است. بر اين اساس بايد تنظيم توليد و مصرف به گونه اي صورت گيرد كه بازار مصرف تنظيم شود گرچه در زمينه تخم مرغ مزيت صادراتي نيز وجود دارد و پيش بيني مي شود در سال جاري بين ۳۵ تا ۴۰ هزار تن صادرات تخم مرغ داشته باشيم كه ضمن اشتغالزايي و ايجاد درآمد از اين طريق به تنظيم بازار نيز كمك مي شود. از سوي ديگر با تعيين عامل اجراي طرح تنظيم بازار تخم مرغ (اتحاديه ميهن) به دليل فراهم نشدن شرايط قيمتي براي خريد و ذخيره سازي تخم مرغ (نرسيدن به قيمت ۶۲۰ تومان) كار خريد و ذخيره سازي تخم مرغ انجام شد چرا كه از مرداد و شهريورماه جاري كه قرارداد كميسيون تنظيم بازار با دستگاه مباشر طرح خريد و ذخيره سازي تخم مرغ منعقد شد تاكنون قيمت بالاي ۶۲۰ تومان بوده و بالتبع كار خريد و ذخيره سازي انجام نشده است تا جايي كه اكنون قيمت تخم مرغ در ميادين شهرداري ۷۹۰ تومان در هر كيلو مي باشد.
* آيا اعتبار اجراي اين طرح مانند هزينه هاي تبعي به دستگاه مباشر پرداخت شده است؟
- اعتبار اوليه خريد و ذخيره سازي تخم مرغ به دستگاه مباشر پرداخت شده است. اما هزينه هاي تبعي زماني پرداخت مي شود كه فعاليتي صورت گرفته باشد و پس از محاسبه هزينه هايي مانند سردخانه، حمل و نقل، افت و... هزينه تبعي پرداخت خواهد شد اما تاكنون كاري در زمينه خريد و ذخيره سازي تخم مرغ صورت نگرفته تا اين هزينه ها پرداخت شود.
* قيمت سقف و كف تخم مرغ و مرغ براي چهار ماه آينده چه زماني تعيين خواهد شد؟
- قرار بود در هفته گذشته قيمت سقف و كف تخم مرغ و مرغ براي چهار ماه آينده تعيين شود اما به دليل عدم حضور تعدادي از اعضاي كميسيون تنظيم بازار اين كار به هفته جاري موكول شده است. معتقدم سياست هاي درنظر گرفته شده براي تنظيم بازار تخم مرغ به دليل فراهم نبودن شرايط قيمتي انجام اين كار توفيق چنداني نيافته گرچه بايد در سال آينده به ارزيابي ميزان توفيق سياست هاي تنظيم بازار تخم مرغ پرداخته و ميزان توفيق يا ناكارآمدي سياست هاي اتخاذ شده درخصوص اين فرآورده را ارزيابي كرد.

هند خواهان مشاركت شركت هاي نفت ايران و عربستان
در اداره پالايشگاههاي اين كشور است
گروه اقتصادي: دولت هند براي تضمين بيشتر واردات نفت خام خواهان مشاركت توليدكنندگان بزرگ خاورميانه ازجمله ايران و عربستان در احداث و اداره پالايشگاه هاي اين كشور است.
به گزارش خبرنگار ما منابع خبري هندي ديروز به نقل از يك مقام بلندپايه هندي كه نام وي اعلام نشده است خبر دادند كه دولت هند به سرمايه گذاري شركت هاي نفتي بزرگ خاورميانه ازجمله آرامكو و شركت ملي نفت ايران در احداث و اداره پالايشگاه هاي موجود دولتي در هند است.
وي تاكيد كرده است، سرمايه گذاري توليدكنندگان بزرگ نفت به شركت هاي داخلي هند كه ۷۰ درصد منابع انرژي خود را وارد مي كند كمك مي كند تا امكان تامين نيازهاي مصرف كنندگان هندي را به دست آورند.
وي گفت كه در اجلاس ماه گذشته توليدكنندگان و مصرف كنندگان آسيا در دهلي نو با مقامات كشورهاي يادشده براي اين امر مذاكره شده است.
اين مقام هندي مذاكرات انجام شده را اميدواركننده دانست.درحال حاضر هند سالانه ۹۰ ميليون تن از عربستان سعودي و ۱۱ ميليون تن نفت خام از ايران وارد مي كند.
به گزارش منابع خبري هندي درحال حاضر شركت ملي نفت ايران سهام اندكي در شركت نفتي چناي (سي-پي-سي-ال) هند دارد.

نماينده مقيم برنامه عمران سازمان ملل در تهران:
نابرابري هاي منطقه اي و بيكاري جوانان در ايران از موانع فقرزدايي است
گروه اقتصادي: براساس گزارش دوساله توسعه هزاره سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، در ايران حدود ۲۰ درصد جمعيت زير خط فقر قرار دارند ولي روند فقرزدايي در ايران درحال بهبود است و برنامه هايي براي تحقق اين هدف دردست اجراست.
به گزارش خبرنگار ما فردريك لاينز نماينده مقيم برنامه عمران سازمان ملل متحد و هماهنگ كننده فعاليت هاي نظام ملل متحد در جمهوري اسلامي ايران ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر گفت: براساس اين گزارش، برسر راه تحقق فقرزدايي در ايران موانع متعددي همچون نابرابري هاي منطقه اي و بيكاري جوانان وجود دارد كه اميدواريم با بهبود شرايط اقتصادي و اجراي برنامه هاي اصلاحات اقتصادي مساله فقر در ايران بهبود يابد.
در گزارش سازمان مديريت و برنامه ريزي كه دو هفته پيش منتشر شده بود براساس آمار سال ۸۱ اعلام شد كه ۶ درصد جمعيت كشور روزانه كمتر از ۲ دلار درآمد دارند و در فقر شديد به سر مي برند.
در اين گزارش تاكيد شده بود كه براي مبارزه با فقر شديد در سال هاي آتي بايد اقدام هاي جدي صورت گيرد.
در اين گزارش علاوه بر عملكرد ايران در فقرزدايي، بهداشت و آموزش درجهت رسيدن به اهداف توسعه هزاره خوب توصيف شده و تاكيد شده كه انتظار تحقق اين اهداف تا سال ۲۰۱۵ وجود دارد.
فردريك لاينز ديروز در تشريح برنامه توسعه هزاره آن را يك طرح كلي براي رسيدن به اهدافي بين المللي مانند فقرزدايي، بهداشت و آموزش در جهان عنوان كرد و گفت: رهبران جهان در جريان اجلاس هزاره ملل متحد در سال دو هزار براي رسيدن به هدف مبارزه با زمان بندي شده با فقر، گرسنگي، بيماري، بي سوادي، تبعيض عليه زنان و فرسايش محيط زيست اعلام آمادگي كرده اند.
لاينز ادامه داد: همچنانكه كشورهاي درحال توسعه اولويت هاي خود را براي دستيابي به اهداف توسعه هزاره تنظيم مي كنند، كاركنان برنامه عمران ملل متحد و تيم هاي سازمان ملل در هر كشور با همكاري كارشناسان برجسته از طريق ارايه توصيه هاي علمي به كشورهاي مزبور در تدوين سياست ها و برنامه ها آنها را ياري مي كنند.
وي افزود: تمام تلاش طرح توسعه هزاره اين است كه تا سال ۲۰۱۵ ميلادي نسبت مردمي كه از فقر و گرسنگي شديد رنج مي برند به نيم كاهش يابد، همه كودكان از آموزش ابتدايي برخوردار شوند، دختران از فرصت هاي تحصيلي برابر با پسران برخوردار شوند و گسترش ايدز و مالاريا متوقف شود.
به گفته لاينز،  با دستيابي به اهداف توسعه هزاره، خطر مرگ و مير كودكان زير پنج سال به دوسوم ميزان آن در سال ۲۰۰۰ كاهش خواهد يافت و دست كم يكصد ميليون زاغه نشين از امكانات بهداشتي، مسكن و فرصت هاي نوين براي آموزش برخوردار خواهند شد و مردم كشورهاي درحال توسعه دسترسي بهتري به داروهاي اساسي خواهند داشت.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۸۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۵۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۹۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۹۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۳۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۹۴۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۵۱
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۵۱۴

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |