دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۷ - Jan 31, 2005
افتتاح ۴ ديتاسنتر ايراني تا پايان سال
گروه انفورماتيك: مديرعامل شركت ارتباطات داده ها از شروع به كار ۴ ديتاسنتر تا پايان سال جاري با حضور بخش خصوصي در سطح كشور خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما، رضا رشيدي مهرآبادي در مراسم افتتاح اولين خط ADSL مشهد با اعلام اين خبر گفت: شروع به كار ديتاسنتر مربوط به سال گذشته بوده كه بايد با سرعت خيلي بيشتري صورت مي گرفت كه متاسفانه عملي شدن آن تاكنون به تاخير افتاده است.
به گفته وي در آغاز كار، ۴ ديتاسنتر به صورت همزمان توسط بخش خصوصي شروع به كار مي كنند كه استفاده از پهناي باند به مدت ۲ سال و بدون پرداخت هيچ گونه هزينه و تسهيلات در نظر گرفته شده براي اين شركت ها است.
رشيدي همچنين ايجاد گردش مالي، ارتباطات پرظرفيت و ايجاد تجارت الكترونيك در جهت كاهش شكاف ايجاد شده در مبادلات جهاني به عنوان يك شركت معروف ارتباطات ديتاي كشور و كاهش قيمت اينترنت به نصف، ارائه خدمات به شبكه هاي خصوصي، توسعه اقتصادي و تجارت با استفاده از بستر الكترونيكي، توسعه و گسترش ارتباطات چندرسانه اي، هويت و گسترش دولت الكترونيكي، توسعه فرهنگ و آموزش و توسعه ارتباطات ديتا براي گسترش IT و جامعه اطلاعاتي را از جمله برنامه هاي در دست اجراي شركت دانست.

ناشر بلستر به زندان افتاد
001290.jpg
گروه انفورماتيك: جوان ۱۹ساله اي كه با انتشار كرم اينترنتي Blaster اختلال هايي جدي براي وب سايت شركت مايكروسافت و كاربران فراهم كرده بود از سوي دادگاه فدرال آمريكا به ۱۸ ماه زندان محكوم شد.
به گزارش سياتل تايمز، قاضي اين پرونده مي توانست جفري لي پارسونز به دليل وارد آوردن ضرر يك ميليون دلاري به شركت مايكروسافت به ۳۷ ماه زندان كه بيشترين مجازات اين افراد است محكوم كند اما به علت اختلالهاي رواني او اين ميزان به ۱۸ ماه كاهش يافت.
اين نوجوان آمريكايي زماني كه در سال ۲۰۰۳ اقدام به هك كردن سايتهاي امنيتي مايكروسافت توسط كرم اينترنتي Blaster كرد در مقطع دبيرستان مشغول به تحصيل بود. او در آن زمان علاوه بر فرستادن كرم Blaster به سايتهاي مايكروسافت كه مخصوص ارائه وصله هايي براي رفع اختلالهاي محصولات اين شركت بود به برنامه هايي دست پيدا كرد كه او را قادر مي ساخت به اطلاعات بيشتر و محرمانه تري دست پيدا كند.
پارسونز گونه اي اين كرم را تعريف كرده بود كه وي را قادر مي ساخت به كامپيوترهاي ديگر نيز دسترسي پيدا كند؛ اين عمل موجب آلوده شدن بيش از ۴۸ هزار كامپيوتر در سطح دنيا شد كه مبلغي معادل يك ميليون و دويست هزار دلار خسارت مالي در برداشت.
هدف اصلي كرم Blaster اين بود كه آنقدر سايتهاي مورد حمله خود را پر كند تا سايت به طور اتوماتيك از كار بيفتد. يا به عبارتي هنگ (hang) كند. اما در مورد سايتهاي مايكروسافت اين اتفاق نيفتاد چرا كه متخصصان امنيتي اين شركت از قبل احتمال چنين حمله اي را مي دادند و پيشگوييهاي لازم تا حدي اعمال شده بود گرچه با تمام مراقبتها، اين شركت نرم افزاري معروف متحمل مبلغي در حدود يك ميليون دلار خسارت مالي شد.
نويسنده اصلي كرم بلستر هنوز دستگير نشده است.
WWW سه استاندارد XML جديد ارايه مي دهد
گروه انفورماتيك: كنسرسيوم World Wide Web )WWW) سه استاندارد XML خدمات وب جديد را ارايه كرده تا انتشار و كنترل داده ها را آسان تر سازد.
W3C گفته است از آن جايي كه برنامه هاي كاربردي خدمات وب بايد مجموعه هاي متفاوتي از فرمت ها و ابزارهاي رسانه اي را كنترل و اداره كنند، نياز به اين استانداردهاي جديد وجود دارد.
به گزارش system group، اين استانداردهاي جديد، سيستم دوتايي XOP MTOM و RRSHB هستند.
اين استانداردها راه هايي را فراهم مي سازند تا بتوان داده هاي دوتايي مربوط به پيام ۱‎/۲ Soap را به گونه مؤثري بسته بندي و منتشر ساخت. شركت هاي آي بي ام، BEA و مايكروسافت و تمامي شركت هاي برتر برنامه هاي كاربردي خدمات وب از اين استانداردهاي جديد پشتيباني خواهند كرد.

راز گياهان حشره خوار كشف شد
ايرنا: يك گروه از پژوهشگران دانشگاه هاروارد با بررسي نحوه عمل گياهان حشره خوار به راز سرعت زياد اين گياهان در به دام انداختن طعمه خود پي برده اند.
زيست شناسان دانشگاه هاروارد در بررسي رفتار اين گلها با استفاده از دوربين هاي با سرعت زياد به اين نكته پي بردند كه سرعت بسيار زياد گلهاي حشره خوار در بستن لبه هاي خود و اسير كردن حشره به دام افتاده ناشي از تغيير سريع شكل انحناي لبه بيروني آنهاست.

سخت افزار
راهنماي خريد يك تلويزيون صفحه تخت
گروه انفورماتيك: اين يكي از رسوم ايراني هاست كه در ماه هاي پاياني سال به فكر خانه تكاني مي افتندودستي بر سر و روي خانه خود مي كشندو بعضاً تعويض لوازم فرسوده منزل را در برنامه خود قرار مي دهند. و هرچه به شب عيد نزديكتر مي شويم، افراد بيشتري را در كوچه و خيابان مي بينيم كه آمده اند براي خريد؛ از ماهي قرمز و سمنو بگيريد تا مبل و صندلي و لوازم الكترونيكي.
اگر شما هم جزو آن دسته هستيد كه مي خواهيد لوازم الكترونيكي منزلتان را به روز كنيد و اگر در ليست خريد شما تلويزيون صفحه تخت نيز هست، مواظب باشيد كه بزرگي صفحه تصوير شما را فريب ندهد چرا كه در بسياري موارد كيفيت تصوير اين قبيل تلويزيون ها به مراتب كمتر از حد مطلوب است.
علت آن است كه دراين تلويزيون ها تصاويري را كه براي صفحات به مراتب كوچكتر تنظيم شده اند بيش از حد قابل قبول بزرگ مي كنند و به اين ترتيب آثار شمار كم «پيكسل ها» بر صفحه نمايان مي شود.
به گزارش ايرنا، در حال حاضر فناوري تازه اي در حال گسترش است كه خدمات تلويزيوني با وضوح تصوير زياد High-Definition Services را عرضه مي كند. در اين سيستم كه با نام اختصاري «اچ .دي.تي.وي» HDTV از آن ياد مي شود، تصاويري كه انتقال مي يابد از درجه بالاي وضوح و جزييات روشن برخوردارند كه تلويزيون هاي مسطح كنوني موجود در بازار قادر به دريافت اين قبيل تصاوير نيستند.
به نوشته هفته نامه نيوساينتيست در يك بررسي كه در بازار تلويزيون اروپا و آمريكا بر روي انواع مارك ها و مدل هاي تلويزيون هاي مسطح به انجام رسيد، روشن شد كه در اروپا نيمي از مارك ها و مدلهاي اين قبيل تلويزيون ها، به خصوص مدلهاي ارزان تر، قادر به نمايش تصاوير اچ دي تي وي نيستند.
در بيشتر موارد، اطلاعات مربوط به عدم توانايي اين گيرنده هاي مسطح براي پخش تصاوير با وضوح بالا در لابه لاي مطالب فني مربوط به مشخصات تلويزيون پنهان شده و خريداران عادي نمي توانند به وجود نقص در كيفيت پخش تصوير اين گيرنده ها پي ببرند.
در هفته گذشته اتحاديه صنايع الكترونيكي مصرف در اروپا و اتحاديه پخش برنامه هاي تلويزيوني موافقت كردند علامت تازه اي به نام «قادر به پخش اچ دي» بر روي دستگاه هاي تلويزيوني كه به اين فناوري مجهزند نصب كنند تا از مغبون شدن خريداران جلوگيري شود.
در سطح جهاني نيز قرار شده شركتهاي توليدكننده تلويزيون همين اقدام را به انجام رسانند.

نرم افزار
نهج البلاغه اينترنتي
گروه انفورماتيك: پايگاه اينترنتي نهج البلاغه به نشاني www.balaghah.net آغاز بكار كرد.
به گزاش Irib مركز جهاني اطلاع رساني اهل بيت ( ع ) اعلام كرد: در اين پايگاه تخصصي متن كامل عربي نهج البلاغه و ترجمه آن ، جستجوگر نهج البلاغه ، شرح خطبه ها، نامه ها، حكمت ها و كلمات حضرت علي(ع)، زندگي نامه سيد رضي، درس  هايي از نهج البلاغه و منابع و حافظان نهج البلاغه به ۱۸ زبان طراحي شده است.

ويروس
حمله به ديتابيس
گروه انفورماتيك: حمله اي از نوع شبه كرم در اينترنت انجام شده است كه اين بار كامپيوترهايي را هدف مي گيرد كه از ديتا بيس اوپن سورس MySQL استفاده مي كنند.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران، تاكنون هزاران كامپيوتر مبتني بر ويندوز كه MySQL را اجرا مي كردند آلوده شده اند؛ در واقع اين ويروس جديد از نوع كرم شبكه Forbot است كه به ماشين هايي حمله مي كند كه در هنگام نصب MySQL نكات ايمني را رعايت نكرده اند.
اين ويروس به ماشينهايي كه داراي «اكانت ادمين» با اسم رمز ضعيف يا بدون آن هستند حمله مي كند و سپس اين اكانتها را با آزمايش ۱۰۰۰ اسم رمز كه از قبل در خود دارد، مي شكند، بعد از آنكه ويروس موفق به نفوذ شد اقدام به استفاده از MySQL UDF Dynamic Library Exploit مي كند تا يك كد مخرب را دان لود كرده و در سيستم آلوده نصب كند.
از آن به بعد ويروس با تغييري كه در سيستم مي دهد اين امكان را ايجاد مي كند تا ادمين بتواند از راه دور وارد شود؛ بدين ترتيب اين ويروس براي آنان كه از اين ديتابيس استفاده مي كنند و فايروال هم ندارند در رده بسيار خطرناك دسته بندي شده است.
جو استوارت، محقق امنيتي ارشد شركت LURHQ مي گويد :نمونه جديد اين ويروس از انواع حمله هاي اينترنتي اتوماتيك است كه MySQL را هدف مي گيرد و تعداد بسيار زيادي از برنامه هايي كه با MySQL كار مي كنند را نيز متاثر مي سازد.
ديتابيس معروف MySQL كه روي هر دو سيستم ويندوز و لينوكس نصب مي شود، جايگزين خوبي براي ديتابيس SQL Server مايكروسافت محسوب مي شود. عرضه كننده اين ديتابيس MySQL AB است كه ادعا مي كند بيش از ۵ ميليون از اين ديتابيس در سراسر جهان نصب شده است.

آف لاين
ساخت نارنجك آتش خاموش كن در ايران
ايسنا: يك مخترع جوان ايراني براي نخستين بار در جهان موفق به ساخت نارنجك آتش خاموش كن شد. مصطفي نخل احمدي درباره كاربردهاي اختراع خود گفت: اين وسيله براي مهار آتش در شرايط خاص ساخته شده و پس از پرتاب به كانون آتش سوزي، با كاهش شديد دماي محيط تا ده ها درجه سانتيگراد زير صفر آتش را خاموش كرده يا لااقل حريم امني را براي فعاليت آتش نشانان فراهم مي كند. به گفته نخل احمدي، آتش نشانان مي توانند با پرتاب چندين نارنجك آتش خاموش كن محوطه اي چند متري را كاملاً سرد كرده و راهي براي عبور ماموران آتش نشاني و نيروهاي امداد و نجات ايجاد كنند.
سيستم توليد برق از جزر و مد در چين
گروه دانش: پژوهشگران موسسه تبديل انرژي گوانگ ژو چين نخستين سيستم مستقل و ثابت توليد برق جزر و مدي در جهان را طراحي كردند. به گفته مدير اين پروژه، يويانگ، اين سيستم علاوه بر توليد برق از جزر و مد، توليد آب تازه و مصرف مستقيم از برق را نيز امكان پذير مي كند.به گزارش شين هوا،مراحل آزمايشي راه اندازي اين سيستم در اواخر سال جاري آغاز خواهد شد.

آن لاين
مشهد تا ۵سال ديگر الكترونيكي مي شود
ايسنا: مديرعامل سازمان آمار و اطلاعات و خدمات كامپيوتر شهرداري مشهد اعلام كرد در صورت تخصيص بودجه و همكاري و حمايت مسؤولان و سازمان ها بحث شهر الكترونيكي مشهد در پنج سال آينده به پايان مي رسد.امير علي خانزاده افزود: در حال حاضر شهرداري مشهد به عنوان مجري اصلي اين پروژه در حال پيگيري موضوع است و سازمان هاي وابسته نيز در همين رابطه اقدام به ارائه خدمات خود بصورت ديجيتالي به عموم كرده اند. او مراحل اجرايي اين پروژه را در چهار فاز برشمرد و گفت: در حال حاضر عمليات اجرايي فاز اول اين طرح به صورت جدي شروع شده است.
اثبات جرم با شواهد ديجيتالي
موج: دستگيري و شناسايي مجرمان با مطالعه شواهد ديجيتالي از اين پس آسان تر مي شود.تاكنون پليس و بازرسان مسئول رسيدگي به جرايم براي يافتن سرنخ و در نتيجه شناسايي مجرمان به دنبال اثر انگشت باقي مانده روي اجسام در محل وقوع جنايت مي گشتند امروزه با پيشرفت علم و تكنولوژي مسئولين با بررسي و جستجو در كامپيوتر افراد و فايلهاي ذخيره شده در هارد ديسك آنان همچنين ايميل هاي مجرمين مي توانند به اطلاعات ارزشمندي دست پيدا كنند و شواهدي را براي اثبات جرم و شناسايي مجرم به دادگاه ارائه دهند.
تعويق مجدد تصويب قوانين نرم افزار اتحاديه اروپا
ايلنا: لهستاني  ها بار ديگر خواستار به تعويق انداختن تصويب قانون نرم افزاري اتحاديه شدند و تصميم  گيري نهايي در مورد قوانين جديد اتحاديه اروپا در باره اختراعات كامپيوتري مجددا به تعويق افتاد.پيش نويس اين قانون جنجال برانگيز كه دوشنبه گذشته در نشست وزراي اتحاديه اروپا در بروكسل مورد بحث و بررسي قرار گرفت مورد توافق نهايي شركت  كنندگان قرار نگرفت. اين دومين بار است كه لهستاني  ها در دو ماه گذشته درخواست به تعويق افتادن تصويب قانون را داده  اند.منتقدان اين قانون مي  گويند محتواي آن طوري است كه به نفع شركت  هاي بزرگ و به ضرر شركت  هاي كوچك است و مي  تواند بر نوآوري نرم افزار منبع باز تاثير منفي داشته باشد.

BOT كاربران را تهديد مي كند
ژاپني ها ويروس اينترنتي جديدي شناسايي كرده اند كه با سرعت زيادي در حال گسترش است.
به گزارش آسوشيتد پرس، متخصصان اعلام كرده اند كه ويروس جديد با نام «BOT» تاكنون به ۲۵۰۰ كامپيوتر كاربران اين كشور حمله كرده و اثرات مخربي را به جاي گذاشته است. اين ويروس توانسته است ۳۰ هزار كامپيوتر را در سراسر جهان مورد حمله قرار دهد.

خالق وب ،برترين مرد بريتانيا شد
سرتيم برنزلي خالق وب طي مراسمي عنوان برترين مرد سال بريتانيا در سال ۲۰۰۴ را از آن خود كرد.
به گزارش آي تي ايران، برنزلي كه در سال ۱۹۸۰ با توسعه وب عملا به شهرتي جهاني رسيد ضمن قدرداني از دريافت اين جايزه گفت: اين اداي احترامي شگفت انگيز بود و من مطمئنم كه اين جايزه را به خاطر كامپيوترها به دست آورده ام نه به خاطر انگليسي بودن.جايزه برترين مرد بريتانيا بالغ بر ۲۵ هزار پوند است.

شناسايي قورباغه هاي وزغ خوار
گروه دانش: گونه اي قورباغه در استراليا شناسايي شده است كه از وزغ هاي سمي تغذيه مي كند. زيست شناسان استراليايي معتقدند اين گونه از قورباغه، مشكل فراواني وزغ هاي سمي را حل مي كند. به گزارش آسوشيتدپرس ، وزغ هاي سمي در سال ۱۹۵۳ براي مبارزه با سوسكها و حشرات موذي مزارع نيشكر، توسط مسئولان وقت از هاوايي به استراليا وارد شدند اما اين وزغ ها نه تنها سوسكها را نخوردند، بلكه بسيار سريع تكثير شدند!

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |