دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۷ - Jan 31, 2005
دكتر احمدي نژاد در ديدار اعضاي شوراي اسلامي شهر كرمان:
تصويب طرح تثبيت قيمت ها از آثار معنوي مصوبات شوراي شهر تهران است
001281.jpg
احمدي نژاد: مديران اصولگرا بايد در طول مديريت خود براي اصلاح امور و نشان دادن كارآمدي مديريت اسلامي گام بردارند
گروه شهري: دكترمحمود احمدي نژاد شهردار تهران با تاكيد بر ضرورت استفاده حداكثري از فرصت خدمتگزاري به مردم تصريح كرد: انتظار مردم از مديريت كشور خدمت است و مديران نبايد از لحظه لحظه مديريت جز در راه خدمتگزاري به مردم بهره بگيرند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، احمدي نژاد كه به اتفاق حسن بيادي- نايب رييس و كاشاني عضو شوراي شهر تهران در نشست مشترك با اعضاي شوراي شهر كرمان حضور يافته بود، تاكيد كرد: مردم از نيروهاي اصولگرا و ارزشي انتظار دارند منشا تحولات عمده در مديريت كشور باشند و مديران اصولگرا نيز بايد در طول مديريت خود براي اصلاح امور و نشان دادن كارآمدي مديريت اسلامي گام بردارند.
شهردار تهران با اشاره به شرايط آغازين فعاليت شوراي شهر تهران، برخي موانع و مشكلات فراروي اين شورا را يادآور شد و گفت: با افتخار اعلام مي كنيم هيچ يك از اين موانع و فشارها مانع از آن نشد كه شوراي شهر و شهرداري تهران فرصت خدمت به مردم را در دو سال گذشته از دست بدهد.
دكتر احمدي نژاد، دلسوزي مديران و اصلاح ذهنيت مردم به شوراي شهر و مديريت شهري را از مهمترين دستاوردهاي دوره دوم شوراي شهر تهران برشمرد و گفت: اين نحوه عملكرد شوراي شهر و شهرداري تهران مي تواند الگوي مناسب مديريتي براي ساير بخشها در كشور باشد.
001266.jpg
كاشاني : موانعي از جمله سيستم بانكي و امور اداري فراروي مديريت شهري وجود دارد كه باعث شده تا روند پيشرفت شهر كند و ضعيف شود
وي حذف جريمه ديركرد و عدم افزايش عوارض شهري به عنوان اولين اقدامات شوراي شهر تهران، را آغازي بر يك تحول جديد در نظام اقتصادي و مديريت كشور توصيف كرد و گفت: تصويب طرح تثبيت قيمت ها و بررسي طرح كاهش سود تسهيلات بانكي در مجلس، از آثار معنوي مصوبات شوراي شهر تهران است.
شهردار تهران با رد انتقادات و موضع گيريهايي كه عليه اين مصوبه مجلس صورت مي گيرد يادآور شد: مي توان با كاهش هزينه ها، انضباط مالي و جلوگيري از ريخت و پاش و مديريتي كارآمد، بدون افزايش عوارض و دريافت جريمه ديركرد امور شهري را مديريت كرد.
احمدي نژاد در پايان سخنان خود آمادگي شوراي شهر و شهرداري تهران را براي انتقال تجارب مديريتي به شوراي شهر و شهرداري كرمان اعلام كرد و گفت: آماده ايم در يك تعامل خوب و سازنده براي عرضه محصولات كشاورزي و مركبات اين استان در شهر تهران همكاري كنيم.
001284.jpg
بيادي : تعامل با مردم بايد به گونه اي تنظيم شود كه آنان شوراي شهر و شهرداري را از خود بدانند و آنان را در مديريت شهري ياري دهند

حسن بيادي نايب رييس شوراي شهر تهران نيز در اين نشست ضرورت توجه و مشاركت مردم در مديريت شهري را يادآور شد و گفت: تعامل با مردم بايد به گونه اي تنظيم شود كه آنان شوراي شهر و شهرداري را از خود بدانند و آنان را در مديريت شهري ياري دهند.
بيادي گفت: رسيدن به چشم انداز بيست ساله جز با همسوشدن اجزا و اركان مديريت كشور اتفاق نمي افتد زيرا قواي حاكم بر كشور بايد مانند حلقه هاي يك زنجير به هم پيوسته باشند.
كاشاني عضو شوراي شهر تهران نيز در اين نشست به طرحها و موفقيت هاي شوراي شهر و شهرداري تهران در دو سال گذشته اشاره كرد و گفت: البته موانعي نيز بر سر راه اين فعاليت وجود داشته كه سيستم بانكي و امور اداري دست و پاگير از جمله آنهاست كه باعث شده حركت رو به پيشرفت مديريت شهري پايتخت را كند و ضعيف نمايد.
بنابر اين گزارش، پيش از سخنان شهردار تهران، زاهدي رييس شوراي شهر كرمان در سخنان كوتاهي هدف از برگزاري اين نشست مشترك را تبادل نظريات و تجارب مديريتي پايتخت به اعضاي شوراي شهر كرمان برشمرد.
تني چند از اعضاي شوراي شهر و مسئولان شهرداري كرمان نيز در اين ديدار ديدگاههاي خود را در خصوص مديريت شهري ارايه كردند.

صرفه جويي انرژي با كاشتن درخت
001278.jpg
قلم سبز ايران: كا شتن انواع مناسب درختان اطراف ساختمان، هزينه سرمايشي و گرمايشي تابستان و زمستان را بين ۲۰ تا ۴۰ درصد كاهش مي دهد. گياهاني مانند درختان، بوته ها و چمن اگر به دقت كاشته شوند مي تواند به خنك كردن منزل در تابستان و گرم تر كردن آن در زمستان كمك كند.براساس اين گزارش، استفاده از درختاني كه در زمستان، برگ هاي خود را از دست مي دهند، يكي از بهترين رو ش ها براي كاهش هزينه قبوض خدمات سرمايشي است چرا كه اين درختان در تابستان از طريق سايه اندازي بر بام، ديوارها و پنجره ها ساختمان را در برابر آفتاب تابستاني محافظت مي كنند و در زمستان نيز پس از ريزش برگ اين درختان آفتاب زمستاني اجازه پيدا مي كند كه ساختمان را گرم  كند.

خدمات ويژه اتوبوسراني به مناسبت ۱۲ بهمن
001272.jpg
به مناسبت برگزاري مراسم سالروز ورود بنيانگذار فقيد جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني (ره) در حرم مطهر آن بزرگوار، شركت واحد اتوبوسراني از ساعت ۳۰/۷ الي ۳۰/۹ صبح دوشنبه (امروز) از ميادين امام خميني (ره) _ چهارراه اشراق _ خراسان _ راه آهن _ شهرري _ بازار دوم نازي آباد _ انقلاب اسلامي _ امام حسين (ع) _ صادقيه _ آزادي _ آذري و ترمينال خاوران به سمت حرم مطهر و بالعكس سرويس هاي ويژه اي برقرار خواهد نمود. بديهي است پس از اتمام مراسم اتوبوس هاي اين شركت آماده سرويس رساني براي بازگشت شهروندان به مبادي اوليه خواهند بود.

نظارت تصويري بر آزاد راه كرج
001275.jpg
گروه شهري: از طريق نصب ۱۲ دوربين نظارت تلويزيوني جديد به مناسبت دهه مبارك فجر در مسير آزاد راه كرج و بزرگراه شيخ فضل الله نوري، نظارت تصويري بر اين دو معبر مهم غرب تهران كامل شد.به گزارش روابط عمومي حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، فهرست مكان هايي كه دوربين هاي نظارت تصويري در آن ها نصب شده ،آزاد راه كرج در محل هاي پل شيخ  فضل الله نوري، آزادگان، پل شهيد ستاري و ضلع شرق و غرب مجموعه ورزشي آزادي، بزرگراه شيخ  فضل الله نوري در محل هاي محمد علي جناح، يادگار امام (ره) و رسالت و اضلاع شمال شرق، شمال غرب، جنوب شرق و جنوب غرب برج ميلاد اعلام شده است.

نگاه
در حاشيه فضاي امنيتي انتخابات عراق
فريد مرتضوي
001269.jpg

شهردار تهران :
در حفظ حريم تهران هدف اقتصادي نداريم
گروه شهري: شهرداري تهران به طور مستقيم مسئول احياي بافتهاي فرسوده نيست.
به گزارش خبرنگار ما گرچه دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران اصلاح و بازسازي بافتهاي فرسوده شهر تهران را امر ملي و نيازمند سرمايه گذاري همه نهادها و سازمانها مي داند اما از سال گذشته شوراي اسلامي شهر تهران با ارائه تخفيفات و تشويق هايي در حوزه عوارض ساخت و ساز و ساخت يك طبقه تراكم تشويقي در كنار بودجه ۱۶۰ ميليون دلاري كه در قالب وام خارجي از سوي يك بانك بحريني به واسطه بانك ملت به شهرداري تهران اختصاص يافته مديريت شهري را موظف به تلاش براي احياي بافتهاي فرسوده تهران كرده است.اين در حالي است كه شهردار تهران با ابراز تاسف از ساز و كارهاي نادرست تعريف شده در نحوه پرداخت اين وام مي گويد: قرار است تمامي حسابهاي شهرداري و همه املاك و مستغلات آن در گرو بانك قرار گيرد تا به محض تشخيص بانك در مورد عدم اجراي تعهدات از طرف شهرداري بتواند از هر حسابي برداشت و يا هر ملكي از اين مجموعه را تصرف كند.
وي پذيرش اينگونه مناسبات را به منزله انتحار براي شهرداري تهران در برابر احياي بافتهاي فرسوده دانست و گفت: هيچ بانكي تا به امروز با هيچ يك از سازمانهاي دولتي اينگونه رفتار نكرده بود، اما ما مجبور به تن دادن به اين مناسبات هستيم و معتقديم از آنجا كه زمان به سرعت در حال گذر است، حادثه هم خبر نمي كند و گويا كسي هم تقريبا به فكر آن نيست پس شهرداري بايد مسئوليت حفظ جان و اموال مردم را برعهده بگيرد.
خبرنگار ما همچنين از قول احمدي نژاد در مورد آخرين وضعيت حريم تهران و اظهارات استاندار تهران كه دلايل مخالفت شهرداري تهران با انتزاع بخشهايي از حريم را صرفه جويي اقتصادي حاصل از اين حوزه دانسته و ادعاهايي در مورد تلفات ماموران شهرداري در اين زمينه مطرح كرده، مي نويسد: با هرگونه تخلفي از سوي ماموران شهرداري چنانچه با سند و مدرك از جانب مدعيان آن همراه باشد به عنوان نخستين شاكي به شدت برخورد خواهم كرد ضمن اينكه در جلسه مشترك با رياست جمهوري در مورد تعيين تكليف حريم شهر تهران بارها تاكيد كردم هر درآمدي از ناحيه حريم متعلق به دولت باشد و شهرداري تهران در مقابل يك ريال آن هم ادعايي نخواهد داشت.وي گفت: ما تنها خواستار حفظ حريم طبق اصول شهرسازي هستيم و اينكه اجازه داده نشود تا زمينهاي كشاورزي حريم به طور غيراصولي و مطالعه نشده تفكيك شده و شهركهايي شكل بگيرد كه فاقد هرگونه اصول شهرسازي، محيط زيستي و خدمات شهري نظير حمل و نقل عمومي، آب، برق و بهداشت و ... است.احمدي نژاد از اينكه دعواهاي مديران كشوري به جاي جلسات خصوصي به فضاهاي بيروني و عمومي كشيده مي شود ابراز تاسف كرد.

دستاورد سه روز كنفرانس مديريت شهرسازانه
غيبت شهروندان ايراني در فرآيند توليد فضاهاي شهري
گروه شهري: كنفرانس مديريت شهرسازانه طي ۳ روز در فرهنگستان هنر برگزار شد. شركت كنندگان در اين كنفرانس با دو ديدگاه متفاوت، روند برگزاري و مباحث مطرح شده در كنفرانس را ارزيابي كردند.
به گزارش خبرنگار ما، از يك سو گروهي از مدعوين كه اغلب آنان را مديران شهري و مسئولان شوراهاي شهر تشكيل مي دادند مباحث مطرح شده در كنفرانس را اغلب فاقد ارتباط با حوزه وظايف خود مي دانستند و معتقد بودند دست اندركاران برپايي كنفرانس با برنامه ريزي بيشتر مي توانستند طرح مباحث كنفرانس را از جنبه آكادميك به سمت اجرايي بودن سوق دهند. حال آن كه بيشتر اين مباحث براي دانشجويان قابل استفاده بود تا مديران شهري. اين افراد معتقد بودند كه برپاكنندگان كنفرانس به رغم دريافت ۲۲۵ هزار تومان از هر شركت كننده تسهيلات لازم براي اسكان مدعوين را تدارك نديده بودند،درحالي كه نهادهاي مختلفي نظير وزارت كشور، وزارت مسكن و شهرسازي، بانك مسكن و چند نهاد ديگر از جمله حمايت كنندگان اين كنفرانس بوده اند.
از سوي ديگر مهندس رضا پوروزيري رئيس مركز بين المللي پژوهش هنر و معماري به خبرنگار ما گفت: يكي از معضلات، آشنا نبودن برخي مديران اجرايي و شركت كنندگان با موضوعات مطرح شده در كنفرانس بود.
وي افزود: مهم ترين دست يافته اين كنفرانس آشنايي مديران شهري و دست اندركاران مسائل شهري با اين نگاه بين المللي حاكم بر مديريت شهري بود كه در حال حاضر در كشورهاي توسعه يافته مهم ترين عامل در توليد فضاهاي شهري، ديدگاه و خواست شهروندان است به طوري كه هرگونه تغييري در فضاهاي شهري نيز براساس نظرسنجي شهروندان و با مشاركت آنان صورت مي گيرد و حتي در اين فرايند خواست شهروندان در تعيين هزينه هاي اجرايي پروژه هاي شهري و چگونگي صرف آن نقش تعيين كننده دارد.
درحالي كه در كشور ما هرگاه سخن از توليد فضاهاي شهري به ميان مي آيد، نگاه مديران و مسئولان شهري به طرح جامع و تفصيلي معطوف مي شود و از همين رو، مشاركت شهروندان در پروژه هاي اجرايي و توليد فضاهاي شهري بسيار كمرنگ است. درحالي كه اين تجربه اي است كه در كشورهاي اسلامي نيز با موفقيت عملي شده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |