سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۴ - Feb 8, 2005
پيامبر اكرم(ص): وقتي كه روز قيامت فرا رسيد، انسان از جاي خود حركت نكند مگر اين كه از چهار چيز، از او سئوال كنند:
۱- از عمرش، كه در چه راه گذرانده است؟
۲- از جوانيش، كه در چه راه فرسوده نموده است؟
۳- از ثروتش، كه از كجا آورده و در كجا مصرف كرده است؟
۴- از محبت ما خاندان رسالت.
تحف العقول / ص ۵۶
امروز با حافظ
هلال عيد در ابروي يار بايد ديد
جهان بر ابروي عيد از هلال وسمه كشيد
كمان ابروي يارم چو وسمه باز كشيد
شكسته گشت چو پشت هلال قامت من
برندگان جايزه جهاني كتاب سال معرفي شدند
برگزيدگان دوازدهمين دوره جايزه جهاني كتاب سال جمهوري اسلامي ايران در دو حوزه مطالعات اسلامي و مطالعات ايراني معرفي شدند.
به گزارش ستاد اطلاع رساني بيست و دومين دوره كتاب سال در حوزه مطالعات اسلامي، هيات داوران كتاب هاي «تاريخ الاسلام و وفيات المشاهير و الاعلام» تحقيق و تصحيح بشار عواد معروف از لبنان، «رويا و تعبير آن در اسلام» تاليف پيير لوري از فرانسه، «ترجمه قرآن مجيد به زبان انگليسي» اثر سيدعلي قلي قرآني از انگليس، «به رسميت شناختن اجتهاد و مشروعيت بخشيدن به شكيبايي» تاليف عباس پويا از آلمان، «عظمت علم در اسلام» تاليف پروفسوريان هوخن دايك و عبدالحميد صبره از هلند و مصر به عنوان برندگان اين حوزه اعلام كردند.
براساس اين گزارش، در حوزه مطالعات ايراني هيات داوران كتاب هاي «تاريخ بيهق و ذكر العلماء والائمه و الافاصل الذين نبغوا فيها او آن تقلوا اليها» ترجمه يوسف الهادي از سوريه، «ساختار و معني در اشعار فارسي و عربي قرون ميانه» تاليف جولي اسكات ميثمي از آمريكا، «از من رومي، مقالات شمس تبريزي» ، ترجمه پروفسور ويليام چيتيك از آمريكا و «آغازينه نگارگري ايراني» اثر برنارد اوكين ايرلند را به عنوان برگزيدگان اين دوره از جايزه جهاني كتاب سال ايران معرفي كردند.
بنابراين گزارش در اين دوره پژوهشگراني از كشورهاي مختلف به ويژه كشورهاي همسايه كه خدمات ارزنده و قابل توجهي در زمينه شناسايي و معرفي ميراث فرهنگي مكتوب ايران و توسعه و آموزش زبان و ادبيات فارسي درميان ساير ملل ارايه كرده اند از سوي دبيرخانه جايزه جهاني كتاب سال معرفي و مورد تقدير قرار خواهند گرفت.
اين پژوهشگران عبارتند از: فرانسيس ريشارد نسخه شناس نسخ خطي فارسي از فرانسه، حسن علي محفوظ پژوهشگر زبان و ادبيات فارسي از عراق، روان فرهادي پژوهشگران زبان و ادبيات فارسي از افغانستان و ولي صمد شاهنامه شناس از تاجيكستان.
همچنين مراسم بيست و دومين دوره كتاب سال جمهوري اسلامي ايران و دوازدهمين دوره اعطاي جايزه جهاني كتاب سال امروز بيستم بهمن ماه با حضور سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
در اين مراسم كه با شركت نويسندگان، محققان، مترجمان، ناشران، پژوهشگران و اصحاب فرهنگ و انديشه برپا مي شود، كتاب هاي برگزيده سال از ايران و سايركشورها معرفي و از پديدآورندگان آنها تقدير به عمل خواهد آمد.
براساس اين گزارش، داوري كتاب هاي اين دوره را ۷۰۰ داور از استادان دانشگاه ها و حوزه علميه قم و صاحب نظران علمي فرهنگي كشور برعهده دارند.
اين گزارش حاكيست به برگزيدگان بيست و دومين دوره كتاب سال ايران لوح تقدير رياست جمهوري و ۲۲ سكه بهار آزادي اهدا خواهد شد.
مراسم كتاب سال را معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي كند.

در حاشيه پخش مجموعه تلويزيوني فرار بزرگ از شبكه اول
تلويزيون كجا مي رود؟
در ايام دهه فجر دو سريال در پيرامون ايام پيروزي انقلاب ساخته شد. سريال هايي كه قرار بود دنياي رژيم گذشته و فضايي را كه منجر به انقلاب اسلامي شد را به تماشاي نسل سوم گذارد اما آنچه ديديم، نه آن بود كه از يك سو بيانگر عمق كار عظيم ملت ايران و نوكر مآبي و فساد رژيم گذشته از ديگر سو باشد. طرح مسائل انحرافي و بعضا متفاوت از تاريخ حقيقي پهلوي و انقلاب اسلامي اين سريال ها را بيشتر به سرگرمي هاي سطح پايين و حتي منحرف كننده ذهن از تاريخ معاصر تنزل داد. همين امر موجب طرح انتقادهاي گسترده اي بر اين سريال ها شد، نمونه اي از آن به نقل از خبرگزاري مهر ذكر مي شود.
خبرگزاري مهر: مجموعه اي كه مثلا قرار است نسل سوم را كه در زمان وقوع انقلاب اسلامي حضور نداشته اند، با موضوعي به نام «انقلاب» آشنا كند. مجموعه اي كه احتمالا به قصد تكريم و بزرگداشت انقلاب اسلامي، به عنوان بزرگترين رخداد قرن و يكي از سرنوشت سازترين رخدادهاي تاريخ ايران، ساخته و ارائه شده است، اما واقعا «فرار بزرگ» چه تعريفي از انقلاب به دست مي دهد؟ چه كساني مبارزه كردند و بر عليه چه كساني ؟ اگر رژيم شاهنشاهي همين دو تا و نصفي آدم كج و معوج درباري بودند كه همه مشكلشان مسائل شكمي و زيرشكمي بوده و.... كه مبارزه با اين رژيم كار چندان مهمي نبوده است. يعني امام راحل، اين بزرگ مرد تاريخ ساز، رو در روي اين جور آدمهايي ايستاده بود؟ آيا مردم ايران در حركتي پرشكوه و با بذل جان و مال خود، چنين رژيمي را سرنگون كردند؟ آيا همه هنر آن رهبر و اين مردم همين بوده است؟ اين تازه بخش كوچكي از ماجراست. حتي اگر «فرار بزرگ» قادربود تعريف درستي از انقلاب و نيروهاي درگير در آن ارايه دهد، آيا باز مي شد از كنار ابتذال حاكم بر مجموعه چشم پوشيد؟ شايد مديران محترم شبكه ملي استدلال كنند كه ما يك مشت درباري فاسد را به تصوير كشيده ايم و چون آن افراد، آدمهاي فاسد و مبتذلي بوده اند، ناچار شده ايم اين فساد و ابتذال را نشان دهيم؟ و شايد افتخار كنند كه ما مشت رژيم شاه را پس از سالها واكرده و فساد حاكم بر دربار را افشا نموده ايم و نيز شايد...
نشان دادن يك مشت زن و مرد كه دائما چشم اين مرد دنبال زن آن يكي است، و چشم آن زن دنبال شوهر ديگري، چه توجيهي دارد؟ نشان دادن صحنه هاي ترياك كشي ، مشروب خوري، قمار، ورق بازي و ... چه دليلي دارد؟ اينكه كار را به جايي بكشانيم كه اقدام به بوسيدن زن را نشان دهيم، ولو اينكه زن براي فرار از بوسيده شدن قاشق محتوي تخم مرغ را در دهان مرد بچپاند، چه جاي دفاع دارد؟ نوشتن و اجراي ديالوگهايي كه ذهن مخاطب را به زشت ترين صحنه هاي جنسي هدايت كند، چه توضيحي دارد؟

دومين جشنواره پژوهشي موسيقي بومي زنان مناطق و نواحي ايران به كار خود پايان داد
دومين جشنواره پژوهشي موسيقي بومي زنان مناطق و نواحي ايران كه از سوي مركز موسيقي حوزه هنري و با همكاري مركز امور مشاركت زنان نهاد رياست جمهوري در تالار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به مدت سه روز ويژه بانوان برگزار گرديد به كار خود پايان داد.
در اين برنامه خانم دكتر زهرا شجاعي، دكتر منصوره ثابت زاده، سودابه سالم و مهديه الهي قمشه اي به سخنراني پرداختند و گروه هاي بانوان از ۱۸ منطقه كشور حضور داشتند. شركت كنندگان در اين جشنواره،  حافظان واقعي آيين هاي موسيقايي بكري هستند كه به عنوان سند تاريخي محسوب مي گردند و براي نخستين بار به روي صحنه آمده بودند.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
ايران در جاي شوروي دوران جنگ سرد
در پي خط و نشان كشيدن هاي تازه، نظر چند روزنامه نگار و تاريخدان درباره سابقه دشمني حكومت واشنگتن با ايران كه به نظر مي آيد قبلاً به طور جداگانه اخذ شده بود به صورت يك كاسه از تلويزيون كابلي پخش شد. طبق اين اظهار نظر ها، به باور دولت آمريكا كه تلاش خود را از ديرزمان روي نفوذ در آسياي مركزي و منطقه قفقاز و بسط نفوذ در خاورميانه نفت خيز متمركز كرده است، به اين مقصود نخواهد رسيد مگر اين كه به وجود يك دولت كاملاً دوست (حرف شنو) در ايران اطمينان داشته باشد و ترديد دارد كه اگر هم مناسبات آن با دولت جمهوري اسلامي بهبود يابد اين دولت كمكي به تأمين هدفهاي واشنگتن كند. بنابراين، بهانه تراشي و اختلاف ادامه خواهد داشت. جمهوري اسلامي دست كم تا آينده اي دور از اصول اعلام شده خود دستبردار نخواهد بود و به علاوه نمي خواهد كه به مناسبات دوستانه با روسيه همسايه شمالي اش كه برايش حياتي است آسيب برسد چرا كه روسيه، آسياي ميانه و قفقاز را منطقه نفوذ بي چون و چراي خود مي داند. ادامه حيات بن لادن وضعيت كج دار و مريز اوضاع عراق به اين دليل است كه آمريكا مي خواهد در منطقه تا زماني كه از ناحيه تهران مطمئن نشود حضور داشته باشد. اگر بن لادن از ميان برود، روسيه اجازه ماندن به آمريكا در افغانستان و استقرار در آسياي ميانه را نخواهد داد و شاهد ماجراهايي نظير آن چه كه آمريكا در دهه ۱۹۸۰ با نيروهاي شوروي در افغانستان كرد، خواهيم بود. به علاوه، آمريكا نخواهد توانست هر برنامه اي را به بهانه مبارزه با تروريسم اجرا كند. آمريكا همانند عباسيان ۱۲۵۰ سال پيش، بغداد را مركز كنترل جهان عرب مي پندارد كه فعلاً آن را در دست دارد و با اين مخالفت ها از دست نخواهد داد. بنا براين، به همان اندازه كه ايران قرن ۱۹ براي انگلستان اهميت داشت تا هند را از نفوذ ديگران محفوظ دارد و بر مناطق جنوبي و غربي خليج فارس (مناطق نفت خيز امروز) مسلط باشد، ايران قرن ۲۱ هم براي آمريكا مهم است. اهميت ايران براي آمريكا از آغاز جنگ سرد شروع شد و در آن زمان هم محاصره شوروي و نفت دو عامل اصلي بودند.
يكي از تاريخدانان محتواي كتاب «حيات من» تأليف بيل كلينتون رئيس جمهوري پيشين آمريكا را كه در سال ۲۰۰۴ در ۹۵۴ صفحه و ۱۸ نوار ۹۰ دقيقه اي انتشار يافت و ده ميليون دلار حق التأليف آن بود سند قرار داد و گفت: آمريكا در جريان انقلاب ايران دل به باقيمانده سياستمداران ملي گراي عهد مصدق كه با استفاده از نام او فعاليت مي كردند بسته بود ولي اين سياستمداران به علت نداشتن حزب ،ديري نپاييدند. دولت هاي بعد از مسئله گروگانگيري سال ۱۹۷۹ روش ضدآمريكايي در پيش گرفتند كه در ۲۶ سال اخير ادامه داشته است. وي گفت: مطالب صفحه ۴۴۰ كتاب كلينتون ثابت مي كند كه دولت ريگان به همان دلايل (بيم از ايران) به دولت صدام حسين كمك مي كرد تا ارتشي داشته باشد كه بتواند در برابر ايران بايستد و با همين هدف، يك شعبه بانك دولتي ايتاليا در آتلانتا را مجبور كرده بود كه ميليارد ها دلار اعتبار به صدام بدهد تا اسلحه خريداري كند و دو ميليارد دلار از اين اعتبار روي دست ماليات دهندگان آمريكايي ماند. اين تاريخدان همچنين به مطالب صفحات ۶۵۴ و ۶۵۵ اين كتاب استناد كرد كه نوشته است: من (كلينتون) به يلتسين گفتم كه ما كمك كرديم تا شما سلاح هاي اتمي را از اوكراين، قزاقستان و بلاروس به روسيه منتقل كنيد. بايد به من اطمينان دهيد كه تكنولوژي هسته اي شما و مواد لازم براي ساختن موشك و اسلحه اتمي به دست ايران نيفتد. اگر ايرانيان به چنين سلاح هايي دست يابند براي هر دوي ما (آمريكا و روسيه) خطرناك خواهد بود. اين تاريخدان گفت كه كلينتون مي دانست هر وقت شكم ايرانيان سير شود به ياد دوران هخامنشي و ساساني مي افتند و ديگر كسي جلوگيرشان نمي تواند بشود به همان گونه كه در عهد آل بويه، صفويان و افشاريان آن را لمس كرديم. ولي يلتسين كه تاريخ نخوانده بود متوجه عمق حرف هاي كلينتون نشد. كلينتون نگران همكاري دانشمندان ايراني تبار روسيه از جمله تاجيك ها با ايران و كينه جويي كمونيست هاي روسيه با آمريكا بود كه هنوز هم زيادند. تاريخدان مورد بحث سپس صفحه ۷۵۱ كتاب كلينتون را قرائت كرد كه نوشته است: ما از ترس اين كه روزگاري ايران داراي موشك دوربرد شود از خير برنامه موشك هاي ضد موشك قاره پيما گذشتيم و به برنامه توليد موشك ضد موشك كوچكتر(تي.ام.دي) روي آورديم تا سربازان و اتباع آمريكايي را كه در خليج فارس و مناطق نفتخيز عربي شرق سوئز (كويت، قطر، بحرين، دوبي، ابوظبي، عمان و عربستان سعودي) مستقر و يا مشغول به كارند محافظت كنيم. به اظهار اين تاريخدان، دولت هاي واشنگتن مطمئن نيستند كه بتوانند در آينده اي قابل پيش بيني يك دولت دوست (درحد دولت شاه سابق) در تهران داشته باشند و اين نگراني را كلينتون در صفحه ۸۷۷ كتاب خود منعكس كرده و نوشته است: ما تلاش كرديم كه لوله هاي نفت و گاز تركمنستان و... به جاي ايران از آذربايجان و گرجستان به تركيه كشيده شود و كمك كرديم كه اين كار بدون ايران انجام شود. اين تاريخدان سپس به سياست سخت تر ولي علني دولت بوش (پسر) نسبت به ايران اشاره كرد و نتيجه گرفت كه در ربع قرن اخير، ايران همان جايي را كه شوروي در جريان جنگ سرد ۴۵ ساله داشت، گرفته است و به صورت دشمن شماره يك آمريكا جلوه گر شده و ظاهراً آمريكا لازم دارد كه در پهنه جهان يك مخالف سرسخت و قسم خورده داشته باشد تا در هر كاري آن را بهانه قرار دهد.

برگي از تاريخ
زماني كه هند به دست يك بانوي ايراني اداره مي شد
هشتم فوريه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۷۶۴ بانو «آن رادكليف (وارد)» داستان نويس معروف چشم به جهان گشود و ۵۹ سال زندگي كرد و بيش از ده داستان رمانتيك نوشت كه كار او براي زناني كه در دو قرن اخير داستان نوشته اند سرمشق بوده است. در سال ۱۸۶۲در جريان جنگ هاي داخلي آمريكا، نخستين كشتي نظامي زره دار جهان به نام مريماك كه در اختيار كنفدراسيون (ايالات جنوبي) بود نخستين مأموريت نظامي خود را آغاز كرد و در دهانه خليج «چساپيك» در محلي كه اينك بزرگترين پايگاه دريايي جهان قرار گرفته است (نورفك ويرجينيا) كشتي هاي جنگي فدراسيون (ايالات شمالي) را زير آتش توب قرار داد و آنها را منهدم ساخت، بدون اين كه آسيب ببيند. در سال ۱۹۱۹ نخستين هواپيماي حمل و نقل تجاري، كار حمل بار و مسافر ميان لندن و پاريس را آغاز كرد. درسال ۱۹۲۰ ارتش سرخ (نيروي پاسدار انقلاب بلشويكي روسيه) درياسالار الكساندر كوليچاك فرمانده سلطنت طلبان (ارتش سفيد) را اعدام كرد. در سال۱۳۳۱ هجري مجلس شوراي ملي ميگساري را در ايران محدود و عربده كشي مستانه و رانندگي در حال مستي را جرم اعلام كرد. در سال ۱۳۳۴ هجري سلوين لويد وزير امور خارجه انگلستان به منظور مذاكره درباره مشاركت هرچه بيشتر ايران در مساعي غرب براي محاصره شوروي و نيز مسائل نفت منطقه وارد تهران شد. در سال ۱۹۶۵ ليندن جانسون رئيس جمهور وقت آمريكا دستور داد كه از ۱۱ فوريه (پنج روز بعد) بمباران ويتنام شمالي آغاز شود كه هشت سال طول كشيد و نتيجه اي هم براي آمريكا نداشت و شكست خورد. در سال ۱۹۷۱ (۳۴ سال پيش) بالاخره زنان سويس اجازه شركت در انتخابات را به دست آوردند. در سال ۱۹۶۳ ژنرال عبدالكريم قاسم كه در سال ۱۹۵۸ به نظام سي و چند ساله سلطنتي عراق پايان داده، اين كشور را از اتحاديه نظامي غرب موسوم به پيمان بغداد خارج ساخته و متحد شوروي كرده بود، دركودتاي مشترك افسران ناصري بعثي كشته شد. دولت كودتا نيز بعداً با كودتاي حزب بعث بركنار شد و از آن پس تا آوريل ۲۰۰۳ حكومت عراق در دست اين حزب سوسياليستي بود.
اينك برگ امروز: هشتم فوريه سال ۱۶۲۷ بانو «نورجهان» همسر ايراني جهانگيرشاه امپراتور گوركاني هند كودتاي ژنرال محبت خان فرمانده پادگان دهلي را بر ضد شوهرش سركوب و توطئه گران را به بند كشيد. هنگام كودتا، جهانگيرشاه در بستر بيماري بود و ژنرال محبت خان در نظر داشت كه پس از پيروزي كودتا، «خرّم» پسر نابيناي شاه را بر تخت بنشاند و خود، صاحب اختيار هند شود، حال آن كه «اورنگ زيب» پسر ديگر جهانگير شايستگي بيشتري داشت و با فساد و خودسري دولتمردان مخالف بود. جهانگيرشاه بسال ۱۶۰۵ پس از درگذشت پدرش اكبرشاه بر جاي او نشسته بود و چهار پسر به نام هاي خرّم، خسرو، دارا شكوه، و اورنگ زيب داشت. نورجهان كه نام او قبلاً «نورالنساء» بود همسر دوم جهانگيرشاه بود. از علاقه جهانگيرشاه نسبت به همسر ايراني اش با وجود دو شكست نظامي از ايران در دهه ۱۶۲۰ در منطقه قندهار كاسته نشده بود و پدر او را هم به وزارت منصوب و از كمك به گسترش فرهنگ، هنر و ادب ايراني در هند فروگزار نكرده بود. جهانگيرشاه كه از اواخر سال ۱۶۲۶ ميلادي بيمار و بستري شده بود ۲۸ اكتبر ۱۶۲۷ درگذشت. امور كشور پيش از بيماري او هم عملاً در دست نورجهان بود، زيرا جهانگيرشاه به علم و هنر و ادب بيش از سياست علاقه داشت. «توماس رو» نماينده سياسي وقت انگلستان در هند در خاطرات خود از اقامت در اين شبه قاره نوشته است كه به سبب بي علاقگي جهانگيرشاه به امور سياست، در بيشتر سال هاي سلطنت او، زمام امور هند عملاً در دست همسرش بانو «نورجهان» دختر اعتمادالدوله ايراني بود كه زني باهوش و جسور بود و اطلاعات منطقه اي و تاريخي فراوان داشت. او حتي احكام اعدام را از جانب شوهرش امضاء مي كرد. به نوشته توماس رو، نورجهان از همان نخستين روز ازدواج با جهانگيرشاه اندرز دادن به او و مداخله در امور حكومت و سياست را آغاز كرده بود.
www.iranianshistoryonthisday.com

براي دريافت سيمرغ هاي جشنواره
مجيد مجيدي، بزرگ نيا و ميركريمي بيشترين شانس را دارند
گروه ادب و هنر: نامزدهاي دريافت جوايز مسابقه سينماي ايران بيست وسومين جشنواره بين المللي فيلم فجر به  گونه اي اعلام شد كه فيلم هاي «خيلي دور - خيلي نزديك» ، «جايي براي زندگي» ، «ما همه خوبيم» ، «بيد مجنون» و «كافه ترانزيت» بيشترين تعداد نامزدي را در بخش هاي مختلف، به خود اختصاص دادند.
به گزارش خبرنگار ما فيلم هاي «خيلي دور - خيلي نزديك» با ۱۳ عنوان نامزدي، «جايي براي زندگي» با ۱۱ عنوان، «ما همه خوبيم» با ۱۰ عنوان، «بيد مجنون» با ۹ عنوان و «كافه ترانزيت» با ۸ عنوان در راس جدول رده بندي قرار گرفتند.
همچنين فيلم هاي «ماهي ها عاشق مي شوند» با ۷ عنوان، «پشت پرده مه» با ۶ عنوان، «يك تكه نان» با ۵ عنوان و «زن زيادي» با ۳ عنوان نامزدي، در ميانه اين جدول قرار گرفته اند.
انتهاي جدول را هم فيلم هاي «سالاد فصل» و «مرثيه برف» با ۲ عنوان و «بيدارشو آرزو» ، «باغ هاي كندلوس» ، «ديشب باباتو ديدم آيدا» ، «بشارت منجي» ، «رستگاري در هشت و بيست دقيقه» و «مرزي براي زندگي» هركدام با يك عنوان نامزدي، به خود اختصاص داده اند.

سومين دوسالانه بين المللي نقاشي جهان اسلام گشايش يافت
سومين دوسالانه بين المللي نقاشي جهان اسلام با حضور ۱۵ هنرمند سرشناس از كشورهاي اسلامي و ده تن از سفراي كشورهاي اسلامي گشايش يافت.
مرتضي گودرزي، دبير سومين دوسالانه نقاشي جهان اسلام در مراسم افتتاحيه اين دو سالانه گفت: قاسم حاجيه، خالد الشطي، عبدالرضا باقر، سمرالبدر، مي النوري، قاسم ياسين، نائل ملا، ثاني هلال، محمد عبدالله استاد، سعد الكعبي، حسين طلال، الله مراد محمد اف و جوما اماندريف از كشورهاي كويت، عربستان، امارات، عراق، مراكش و تركمنستان از جمله هنرمنداني هستند كه در اين دوسالانه حضور دارند.
همزمان با افتتاح دو سالانه، CD حاوي آثار نقاشان و هنرمنداني كه به دليل محدوديت فضا امكان نمايش آن نبود در مراسم افتتاحيه به نمايش گذاشته شد.
سومين دوسالانه بين الملل نقاشي جهان اسلام از ديروز در محل مركز فرهنگي هنري صبا (تهران) آغاز شده و تا بيستم اسفند ماه ادامه مي يابد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
[Table 9]نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


گشتي در دنياي خبرها
ازدواج مجدد
امان: از سه ماه قبل يك زن و مرد در اردن از طريق اينترنت و چت كردن با يكديگر آشنا شدند و درنهايت تصميم گرفتند كه ازدواج كنند البته در طول اين سه ماه حتي يك بار هم با يكديگر ملاقات نكرده بودند.به همين دليل قرار گذاشتند كه در يك ايستگاه اتوبوس همديگر را ببينند. اما به محض اين كه چشم زن و مرد به هم افتاد شروع به فحاشي كردند و پيش از اين كه درگيري فيزيكي پيدا كنند، ساير شهروندان آنها را از هم جدا كردند.داستان از اين قرار بود كه اين زن و مرد قبلا زن و شوهر بودند ۶ ماه پيش از هم جدا شدند اما چون در اتاق هاي چت نام خود را تغيير داده و خود را مجرد معرفي كرده بودند، نتوانستند يكديگر را شناسايي كنند.
عشق به پيراهن
نيويورك: يك پسربچه ۸ ساله در آمريكا علاقه خاصي به يكي از تيم هاي فوتبال آمريكايي داشت به همين دليل براي كريسمس سال ،۲۰۰۳ والدين اين پسربچه، پيراهن تيم مورد علاقه اش را براي او خريدند. اما جالب اين كه وي از آن زمان تاكنون تنها از اين پيراهن استفاده كرده است.به عبارت ديگر، وي به مدت ۴۰۹ روز متوالي اين پيراهن را بر تن كرده و قصد دارد ركوردشكني خود را ادامه دهد.استفاده مداوم از اين پيراهن باعث شده است تا برخي از نوشته هاي روي آن از بين برود.
همگي با ۱۹۵ اتاق
هنگ كنگ: يك شركت هتل سازي در هنگ كنگ قرار است اولين هتل خود را در اروپا بسازد. اين هتل كه در شهر لندن بنا خواهد شد داراي ۱۹۵ اتاق خواهد بود كه طبقات ۳۴ تا ۵۲ مرتفع ترين ساختمان اروپا (با ۳۱۰ متر ارتفاع) را به خود اختصاص خواهد داد. اين هتل در سال ۲۰۰۹ افتتاح خواهد شد.
خانه دار بودن يا نبودن
توكيو: اكثر مردم ژاپن معتقد شده اند كه زنان نبايد خانه دار باشند. با اين حال بايد اغلب كارهاي خانه را انجام دهند. براساس آخرين نظرسنجي صورت گرفته ۹/۴۸ درصد مردم اين كشور معتقدند زنان نبايد خانه دار باشند در حالي كه ۲/۴۵ درصد با خانه داري زنان موافق هستند.اين براي اولين بار است كه طرفداران خانه دار بودن زنان در مقايسه با مخالفان اين موضوع در اقليت قرار گرفته اند.همچنين در نظرسنجي صورت گرفته تنها ۴ درصد پاسخ دهندگان، شوهران را مسئول نظافت خانه، ۲/۱ درصد مسئول پخت و پز و
۵/۳ درصد مسئول شستشوي ظروف مي دانند.
دردسر دندان مصنوعي
استكهلم: پليس سوئد يك سارق را از روي دندان هاي مصنوعي اش شناسايي كرد. اين مرد ۲۳ ساله كه براي سرقت وارد يك قهوه خانه شده بود در حين فرار، دندان هاي مصنوعي اش از دهانش بيرون افتاد كه كد ملي اين مرد روي قالب دندان مصنوعي حك شده بود. به همين دليل پليس به راحتي او را شناسايي و دستگير كرد.
كاردينال راستگو
ورشو: براي انتخاب پاپ جديد بايد همه كاردينال ها در يك رأي گيري شركت كنند. البته حداكثر سن مجازي براي شركت در رأي گيري ۸۰ سال است.در حال حاضر از ۱۸۴ كاردينال حاضر در جهان، ۱۱۹ تن زير ۸۰ سال سن دارند.
روز گذشته يك كاردينال در لهستان كه ۷۷ ساله بود در جريان يك گفت وگوي تلويزيوني اعلام كرد، سن واقعي اش ۸۲ سال است و به همين دليل در مراسم رأي گيري شركت نخواهد كرد.با آن كه در سال ۱۹۲۳ چشم به جهان گشود اما والدينش براي اين كه اشغالگران نازي او را به اردوگاه هاي كار اجباري در زمان جنگ نبرند و سن او را ۵ سال پايين آوردند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۵۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۳۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۵۷ دقيقه

گل و گياه
كاكتوس كروي
000072.jpg
نام علمي:coryphantha sulcata
خانواده: CACTACEAC
اين كاكتوس به بلندي ۵/۷ سانتي متر و گستردگي يك متر مي رسد به رنگ سبز و پوشيده از خارهاي سفيد مي باشد. گلهاي قيفي شكل به رنگهاي زرد طلايي تا زرد مايل به سبز در بهار تا اوايل تابستان ظاهر مي شوند. ميوه هاي بيضي شكل آن وقتي مي رسند سبز رنگ اند.
نيازها: به مكان پرنور و خاك داراي كمپوست كاكتوس و تغذيه با كود فاقد ازت در هفته نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۷ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار (در دماي ۲۴-۱۹ درجه سانتي گراد) و تقسيم پاجوشها در تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |